مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
شاهین رضایی
۸ مهر ۱۳۹۰من قبلا سمند داشتم والان لوگان دارم.
لوگان از لحاظ موتور خیلی سرتره…
اون آقایی که میگه میگه ef7 سرتر از لوگانه بهتره اینو بدونه که موتور ef7 برای ماشینای 1200 کیلویی طراحی شده نه سمند 1350 کیلویی + 120 کیلو کپسول گاز که این وزن بالا صد در صد مشکل ساز خواهد بود…
Just Logan 90 !
امین کازرونی
۸ مهر ۱۳۹۰درود بر همه دوستان
به مراتب با توجه به نظراتی که دوستان در بالا گذاشته اند نتیجه میگیریم که ال 90 بهتر از سمند ال ایکس و غیره هست به دلیل محاسن خوبی که نسبت به خودروهای زیر 20 میلیون دارد
پاینده ایران، سرافراز ایرانی
بدرود
فرهاد
۱۲ مهر ۱۳۹۰من با بررسی هایی که کردم متوجه شدم که تندر محبوبیتش رو از نظر استفاده کنندگان این خودرو گرفته ولی سمند با تمام تبلیغاتی که براش می کنن و شرایط ساده ای که برای خریدش وجود داره محبوبیت چندانی نداره.
به نظر من تندر 90 تمام صنعت تولید خودرو داخلی رو به چالش کشیده و اونا فقط تونستن قیمت این خودرو را افزایش بدن.
هرمس
۱۳ مهر ۱۳۹۰در کل همش به درد نخوره..فقط مردم ایران رو گذاشتن سر کار.. این ها هم ماشینه که ما سوار میشیم آخه؟؟؟ ای بابا برید اونور یه بار ببینید دنیا دست کیه
مهدی
۱۳ مهر ۱۳۹۰تندر 90 اول که وارد بازار شد تونست یک مقدار محبوبیت بدست بیاره ولی خیلی زود یخاطر ناپختگی طراحیش این محبوبیت رو از دست داده ولی سمند ظاهر شکیلتر و منطقی تری داره و محکمتر هستش دوم موتور 1600 برای این ماشین ضعیفه و شما وقتی با سمتد مقایسه میکنید سمند موتور قوی تری رو نشون میده
حسام
۱۵ مهر ۱۳۹۰با سلام به همه دوستان عزیز
بنظر بنده سمند LX هم ماشین خانوادگی تری هست و هم تو مدل های سالش خیلی از مشکلاتش رفع شده و از رنگهای خیلی چشم نوازتری بهره میگیره .
زنده باد ایران و ایرانی و به امید تولیدات داخلی در حد بین المللی ( حداقل بعد از مرگ ما )
alireza
۱۵ مهر ۱۳۹۰سلام.وای اصلن باورم نمیشه چه رقابتی شده.دوستان میخوام حقیقتیو که تو مجله و خط تولید این 2ماشین هست بگم من کارمند شرکت بارس خودرو هستم .از نظر فنی ال90موتور 1600 وسمند1800ال9016سوبابه وسمند8 سوبابه مصافه ال90 7وسمند11 شتاب 0تا100 ال90 10/2وسمند11/8.دوستان جالب این جاست که سمند و405,parsاین ها بلت فرم یکسان ولی موتور یکسان دارند با این تفاوت که سمند حدود 250کیلو از اون 2 تا سنگین تره و این یعنی اصطحلاک و زود خسته شدن موتور در صورتی که ال 90 فابریکه و همیه مقیاس ها به درستی روش انجام شده 40درصد فرانسه در صورتی که سمند90درصد ایرانیه .از نظر بدنه ال90 دارایه ورقه اسبا نیا یی وسمند ورقه ایرانیه.بجز تندر90، تمام خودروهای ساخت داخل خارج از رده است / خودرو تندر90 همزمان با تولید در ایران در اروپا نیز تولید و عرضه می شود اما مابقی خودروهای ساخت داخل ایران در خارج از کشور(اروپا) از رده خارج محسوب می شود.ها کی باور نداره یا بره phallsیاl90.belogfa.com حالا خود دانی.
alireza
۱۷ مهر ۱۳۹۰دوستان یه چیزیو یادم رفت بهتون بگم ال90ومگان این2جفتشون موتور زانتیا بهینه شده روشونه یعنی ال90 زانتیا 1600بهینه شده که این رقم زانتیا تو ایران نیست و مگان2000بهینه شده زانتیا2000روش اینو صرفا بهتون گفتم چون تو خط تولیدش هستم در ضمن دیدم خیلیا نوشتن ال90 103اسب بخاره ال90 تو دور5750به107 اسب بخار میرسه بعدم اونایی که هی ef7میکنن بدونن از نظر امتیاز منفی سمند119 امتیاز منفی وال90 -33 امتیاز منفی داشته که فرانسویا گیر دادن الان به 28 رسیده از نظر امنیتم اگه برید کالا یاب بگیرید ال90 3 ستاره کسب کرده که سمند 1 هم نگرفته چون دیزاینه قدیمی داره حالا دیگه خودتون قضاوت کنین مرسی.
مجنون و رواني ماشين
۱۸ مهر ۱۳۹۰سلام
ای برادران عزیز جفتشون ساخت ایران خودرو هستن اونم که دیگه معلومه چی تولید میکنه !
من سمند LX 1390 دیدم که در زمان ترمز کردن چراغ ترمزش روشن نمیشده حالا شما میگید این یا اون !
جوری اظهار نظر کردیدکه انگار مقایسه بین 2 خودروی
لکسوسISF 300 2011 با هیوندای AZERA 2012 است .
میلادتندر90
۱۹ مهر ۱۳۹۰سلام دوستان خسته نباشید من واقعا ازنظرات همه وحتی خودم فهمیدم که تندر خیلی ازسمندlxef7بهتروپرشتاب تره وتندر محبوبیت زیادی دربین مردم داره به نظرمن فقط تندر90
Reza
۲۰ مهر ۱۳۹۰اینجوری که دیدم دوستان به نکات خوبی و بدی از این 2 ماشین اشاره کردن فکر میکنم با چیز هایی که خواندم و رای دوستان برنده 100% این میدان لوگان یا همون ال90 هست ممنون از راهنمایی دوستان تصمیمم این شد که برم ال90 فول بخرم با این تفاوت که دیدم ال90 2کیسه هوا داره وسمند نداره و ال90 ترمز قوی تر و کلاچ نرم تری داره.
mehran
۲۱ مهر ۱۳۹۰سلام
من هم فکر می کنم از نظر ظاهری هم که باشه ال 90 خوش استیل تره.
پدرام فهیم
۲۲ مهر ۱۳۹۰با عرض سلام
بنده با توجه به اینکه قبلا از سمند ال ایکس و پژو 405 جی ال ایکس نیز استفاده کرده ام و الان نیز نزدیک به یک سال است که ال نود ای 1 فول دارم به این نتیجه رسیدم که ال نود هم از لحاظ قدرت و شتاب و خصوصا ترمزهای دقیق و سفت وسختش به مراتب از دو خودروی قبلیم سرتره
خصوصا اینکه در مسیرهای طولانی به هیچ وجه با ال نود احساس خستگی به آدم دست نمیده و مصرف خیلی کم ال نود هم افزون بر مزایای دیگرش هست
ال نود در داخل شهر نهایتا 8 و در جاده نیز نهایتا 6 تا می سوزونه که مقرون به صرفه است .
MAZIYAR
۲۲ مهر ۱۳۹۰من سمند دارم تو کفی ماشین های زیر 20 میلیونو میگیره و خیلی راحت تره پس سمند بهتره
حامد
۲۳ مهر ۱۳۹۰به نظر من هم تندر 90 خیلی با کیفیت تر و کم مصرف تر و بهتره
AMIR
۲۴ مهر ۱۳۹۰باسلام من هردو ماشینو داشتم از نظر راحتی ومسافرت درون جاده سمندو پیشنهاد میکنم اما از نظرسبکی برای داخل شهر L90رو پیشنهاد میدم ولی قدرت موتر سمند خیلی بهتره.دید راننده با L90بهتر از سمنده ممنونم از همتون
پدارم
۲۴ مهر ۱۳۹۰سلام دوستان
من دوسال بود که ال نود داشتم از یکی از دوستانم خریده بودم ایشون 18هزارتا راه رفته بود و من 42هزارتای دیگه باهاش رانندگی کردم ازش راضی بودم تا اینکه متوجه شدم مصرف بنزین خیلی بالا رفته قبل از آن یه باک کامل یا 50 لیتر در داخل شهر و یک رفت و برگشت به کرج حدود 700 کیلومتر میشد و بین شهری هم تا 1200 کیلومتر با 60لیتر بودش تا این که بخاطر بنزین خراب و کثیفه پمپ بنزینا ، استوپر آن از بین رفت
چندین بار عوضش کردم ولی درست نشد چون نماینگیها قطعه اصلیشو ندارن بیرون هم میگن داریم ولی خالی میبندن ندارن و گارانتی هم نداره
واسه همین مجبور شدم ردش کنم و تازگیها با توجه به تحقیقی که در مورد سمند ای اف7 داشتم ، این ماشینو ثبت نام کردم.
کلا تندرنود ماشین خوبیه مگر اینکه بخواهی قطعه ای را براش تهیه کنی که اونوقته که عاصی میشی بدجوری
توصیه میکنم بعد از سه سال سواری با تندر ماشینتونو عوض کنید
خوش باشین
ع ف
۲۴ مهر ۱۳۹۰با عرض سلام
امروز دوستم تسمه تایم لگن 90 رو عوض کرد.
120تومان کیت
38ت.مان تسمه
تازه پولی سره میل لنگ هم خراب شده بود
شد به 101تومان
در مجموع 300 پیاده شد
نمی دونید چقدر ماشینه خوبیه
فقط یه مشکلی داره:
با توجه به طراحی قسمت عقب ماشین
2تا دسته کم داره که جوش بدی . به عنوان فرقون در کارهای ساختمانی از این ماشین بهره ببری.
بهزاد
۲۵ مهر ۱۳۹۰سلام دوستان من می خوام که شما منوراهنمایی کنید که من سمندسورنelxروبخرم یاتندر90lpممنون می شم اگه من رو راهنمایی کنید
RIO
۲۷ مهر ۱۳۹۰سلام نه ال نود نه سمند اگه ماشین تو این رینج قیمت می خواهین فقط ریو .اگه اتوماتیک باشه بهتره.البته می خواهند تولیدش را متوقف کنن (میگن اولا چون تیبا فروش نمیره ثانیاماشین کم درد سر و کم مصرفیه)نسبت به سمند و ال نود و قریب به اکثریت ماشین های زیر 20میلیون هم طراحی جذاب و غیر تکراری داره . به نظر من عیبش اینه که موتورش 1500 است .باز هم انتخاب با خودتونه……فعلا خداحافظ
امیر رضا
۲۷ مهر ۱۳۹۰دوستان لطف کنن یکم در اظهار نظرشون بیشتر دقت کنن …
این که شد هرکی هرچی داره بگه همون بهتره که …
منصف باشید …
کسی که میاد مینویسه لگن – فرقون و … داره شخصیت خودشو تا این حد پایین میاره شما حق نداره به تندر سواران توهین کنید
خوشت نمیاد نخر زوری که نیست !!!
اون دوست شما هم اگه خسیس ازی در نمیاورد تو 60 هزار تا تسمه تایم رو عوض کیرد زیر 100 تومن خرج داشت ولی وقتی بزاری تسمه تایم پاره بشه و … کلی خرج داره تعمیرش . همهی ماشین ها همین طور هستند ….
شمایی که میگی لوگان مثل فرقون میمونه یا ماشین 70 – 80 میلیونی سوار میشی یا اصلا نمیدونی ماشین یعنی چی ….
افتاد ؟؟؟!!!!
تا بعد ….
سجاد
۲۷ مهر ۱۳۹۰من دوسالی هست که 206 تیپ 2 دارم ازش راضیم ولی احساس میکنم که ایمنی کافی نداره چون توجاده زیاد میرم میخواستم بدونم تندر بهتره یا 206 ؟
محمد
۲۸ مهر ۱۳۹۰دوستان تا سقف 20 تومن سراغ هیچی جز ورنای اتومات نرید. فوقالعاده س . نمی خوام تو سر مال وطنی بزنم اما هیوندایی رو با ایرنخودرویی و پارس خودرویی مقایسه نکنید. من 2 سال یکیش رو دارم هم ال ایکس داشتم هم 405 و 206 اما با هیچکدوم قابل قیاس نیست.
کیانوش
۲۸ مهر ۱۳۹۰samand khoshkeltar ast az obohat bishtari barkhordar ast va aslan estandard nist
رضا
۲۸ مهر ۱۳۹۰سلام
من می خواهم یک ماشین خوب بخرم ازبین تندر90-سمندef7- پژو206-ریو یکی راانتخاب کنم لطفا مراراهنمایی کنید
محمد
۳۰ مهر ۱۳۹۰تندر خیلی ماشین خوبیه من شب عید مدل نودش رو گرفتم و تا حالا 15000 تا باهاش رفتم که شامل 3تا مسافرت راه دور هم میشه . هم توشهر و هم تو جاده ازش راضیم .
یک نکته : همه خودرو ها چند ماهه پیش فروش دارن به جز ال90 .
موقع ترمز کردن هم مواظبم با نیش ترمز ماشینو نگه دارم چون اوایل چند بار که به خیال خودم عادی ترمز میکردم نزدیک بود ماشینای پشت سر بهم بکوبن . فقط مشکل دید عقب داره .
نويد
۱ آبان ۱۳۹۰سلام.
به نظر بنده چندین مورد در چگونگی برچسب زدن افراد مختلف بر روی یک خودرو نقش دارند:
1- اطلاعات عمومی فنی فرد
2- سلیقه شخصی
3- انتظارات یک فرد از خودرو:بعنوان مثال در ایران معیار انتخاب خودرو برای 70 درصد از مردم اذیت نکردن خودرو و خراب نشدن در مسیرهای طولانی است.همین که فلان خودرو در سفر اصلا موردی نداشت و اذیت نکردبقیه فاکتورهای مهم را تحت الشعاع قرار می دهد.و شاید هم حق داشته باشند چون از خودروهای تولید داخل انتظار دیگری نمی توان داشت.
در تولیدات داخلی، خودروی استاندارد نمی توان پیدا کرد.خودروهایی هم که تا حدودی می توان از آنها بعنوان رفع تکلیف استفاده نمود به علت کم اصطحلاک بودن زود خط تولیدشان متوقف می شود.اینکه سمند یا ال نود و …. به سلیقه افراد بر می گردد چون در هر کدام مزیت یکی عیب دیگری را می پوشاند و بالعکس.پس تقریبا در قسمتهای فنی و ایمنی مشابه می باشند و تنها از فاکتورهای مشخص کننده فقط همان شکل ظاهری خودرو باقی می ماند که آن هم سلیقه ای است.
موفق باشید.
ali
۱ آبان ۱۳۹۰با سلام
به نظر من خود رنو هم در مورد L90 اینقدر تعصب نداره که ما داریم و دلیلش اینه که بیشتر ما تو ایران ماشین خوب نه معمولی هم در دسترسمون نیست؟!!!!
فکر کنید پیکان ما تو یه جایی در دنیا محبوب بشه!
ali
۱ آبان ۱۳۹۰سلام
در مقایسه دو خودرو بهتره به جای اینکه نظر شخصی خودمون رو ابراز کنیم بیایم و مواردی مثل قیمت – هزینه نگهداری و خدمات – مصرف سوخت- و درکل مواردی که مربوط به بی دردسر بودن خودرو باشه رو با هم مقایسه کنیم و به نظر من- اظهارنظر در مواردی مثل ایمنی، لذت رانندگی، قدرت موتور و زیبایی ، برای ما که می خوایم کمتر از 20 میلیون هزینه کنیم،بی معناست و سلیقه ای.
milad.b
۲ آبان ۱۳۹۰آقاعلی چرا بیخودی حرف می زنی این جاحرف ماشین تندر90وسمنداست نه اینکه بیایی به مابگی که ماشین هاسلیقه ایه نه خیرم اصلا این طور نیست ازهمه ی مکانیک ها وکسایی که ازماشین خوب سردرمیارن بپرسیدکه کدوم یک از ماشینها بهترن مطمءنن که همشون می گن که تندر90ازهمه بهتره وبهترین ماشین زیربیست میلیونه