مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است
peyman
۳ آبان ۱۳۹۲ال 90 از نظر فنی (موتوری و …) , مصرف سوخت , ایمنی و جا دار بودن , استهلاک پایین فوق العاده است ولی از نظر طراحی الخصوص طراحی داخلی تعریفی ندارد.
peyman
۳ آبان ۱۳۹۲اگر از ظاهر و تزیینات زشت و بی کیفیت داخلی ال 90 بگذریم، حقیقتاً اشکال تراشی دیگر از این خودرو سخت است.
ممد احدی
۴ آبان ۱۳۹۲دوستان یه مساله ای هست من میگم حالا باور کردنش با شما.
قسم میخورم خودروهای تولید داخل از لحاظ کیفیت حتی ماه به ماه هم باهم فرق دارن!!
مثلا سمند یا … تولید مثلا 91.2با با سمند تولید 92.3از لحاظ کیفیت فرق داره!ممکنه خوب باشه یا بد.
احسان
۶ آبان ۱۳۹۲من به اینا کاری ندارم فقط یه ماشینی بسازن که صفرتا صدش 5 ثانیه باشه و سرعتش هم 250 کیلومتر و قیمتشم ارزون باشه فقط سرعت و شتاب برام مهمه ممنونم
احسان. آ —————- از شهرستان باخرز …….. .baran. اس ال ایکس سفید !!!
بردیا
۷ آبان ۱۳۹۲آخه ال90 هم شد ماشین.اگه خوب بود تو موقع ارزونی چرا نمی رفتین دنبالش تازه ارزونتر از سمند بود.نه داداش بدبختیه ما ایرانی ها اینه که فکر می کنیم چیزی که گرونتره بهتره.این فکر کاملا غلطه.چون من با تجربه بازاریم اینو میگم.مغازه همسایم همون جنسی رو که من داشتم میداد با2برابر قیمت.ملت هم فکر میکردند جنس خوبی گرفتم.حالا در مورد این ماشین که ظاهرش شبیه جعبه گوجه هستش تعریف نکنید.چون من هردوتای این ماشین رو داشتم تو گردنه ی شهرمون با ال90 با ترس اونم با سرعت50 می رفتم بخدا در حالیکه با سمند همونجارو با90 تا هم به راحتی می پیچیدم.باطن رو دریابید دست از ظاهر بینی بردارید مردم شریف مملکت عزیز ایرانمون.اگه با حرفام کسی رو رنجوندم معذرت می خوام قصدت ناراحتیه کسی رو نداشتم.
فتحی زاده
۱۰ آبان ۱۳۹۲عزیزم خودت دو ناراحت نکن بعضی چیزها هم نمیفهمند چدا زعفران از زردچوبه گرونتره ، طبیعیه.
بی طرف
۷ آذر ۱۳۹۲شما داری لوگان رو با سمند مقایسه می کنی؟
میدونی این خودرو تو اروپا (آلمان و هلند و ترکیه و…) آمریکای جنوبی، آسیا، اقیانوسیه به عنوان ماشین به روز تولید میشه؟
سمند اونوقت ماشین حساب میشه، خودرویی که با دستکاری پلت فرم نا امن و قدیمی 405 انجام شده و هر چیش از یه جایی هست؟
خودرو که فقط موتور و ظاهر نیست، طراحی مهندسی، امنیت، دوام، ….
چرا تندر های قدیمی پس از گذشت 7-8 سال که سوار میشی هیچ صدایی ازش نمیاد و هیچ تعمیر جلوبندی و کمک و…. نمیخواد
این یعنی تکنولوژی که شما رو بی نیاز از تعمیر کنه و با کیفیت مواد ساخته شده ( تو جدول کیفیت هم که سمند همیشه جز آخریهاست)
شما درب تندر رو از فاصله 50 سانتی ول کن ببین چطور بدون هل دادن بسته میشه؟ و کلی مطلب دیگه
اینکه ایران خودرو اسم پلت فرم تغییر سنگین شده رو گذاشته سمند دلیل نمیشه به عنوان یک خودرو دیگه بهش نگاه کرد
ترمز بوش 8 رو فقط مگان و لوگان دارند تو محصولات تولید داخل تست تصادف سال 2005 با 3 ستاره، ایربگهای استاندارد (نه برداشته شده از یک ماشین دیگر) که برای همین خودرو طراحی شده و و و … که همه اینها یعنی امنیت شما و خانوادتان؟ واقعا چه چیزی از این مهمتر
متاسفانه تصادف پراید با سمند
http://www.vase2.com/accident/accident-ilam/it_87-01-17.htm
اینجا هم ببین 0 تا 180 این خودرو که با این بازده مصرف فوق العاده پایین میده
http://www.aparat.com/v/18UDw
میدونی همه اینها معنیش چی میشه؟ تکنولوژی سال 2005 اروپا (شرکت رنو) ولی از مال و جون خودمون و خانوادمون بگذریم تا آشغال های ایران خودرو رو سوار شیم که اصلا با این توضیحات این ارابه مرگ ارزش خریدن رو داره؟؟
حسن
۸ آبان ۱۳۹۲کاری به باقی ماشینا ندارم ولی اینو خوب میدونم چون تجربش رو داشتم سمند نخرید که واقعاً افتضاحه
بی کیفیت
پر مصرف
گاری
لش
فتحی زاده
۱۰ آبان ۱۳۹۲ال 90 100 برابر از سمند سرتره . اصلا مقایسه این دو اشتباه بود.
alireza
۱۰ آبان ۱۳۹۲سلام
من الان 4 ساله که L90دارم واقعا نسبت به سمند ماشین بهتریه هم از نظر ایمنی هم فنی
بعضی از دوستان نوشتن که بیشتر از 120 تا با L90 ادم احساس ترس میکنه این واقعا حرف چرتیه من با ماشنم 180 تا هم رفتم ادم اصلا احساس نمیکنه که 180 تا سرعت داره از بس ماشین راحتیه
L90 تو 10 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر میرسه هر کی میگه سمند بهتره بیاد کورس بزاریم
ارمین
۲۴ آبان ۱۳۹۲داداش چرا توهین میکنی..حرف چرتیه خیلی خارج ادبه..من هر دوی این ماشینارو داشتم.احساس ترس لوگان کاملا درسته و دلیلشم سقف بلند و بدنه سبکش هست…از نظر ایمنی هم خوب سمند ورق قوی تری داره و اینو هر کسی میدونه…ولی تو شتاب گیری من با تندر 206 اس دی وی8 رو هم زدم پس شتاب گیریش بهتره.در کل به نظر من سمند ماشین خیلی بهتریه.اینم یادتون باشه لوگان رو از اول رنو برای کشورای جهان سوم و کلا بازار اروپای شرقی ساخته و باور کنید چیزی نیست که ارزش تعصب داشتن یا دفاع بیمورد کردن رو داشته باشه.
مازیار
۱۱ آبان ۱۳۹۲دوستان امکان داره کسی منو راهمایی کنه.من قصد دارمن ماشین بخرم ولی بین سورن،پژو پارس،پارس تندر و 206sd شک دارم،معیارهای من مصرف سوخت پایین و ارزان تر بودن قطعات هریک از این 3 نسبت به دوتای دیگه هستش و البته مهم ترین مورد عدم خرابی بی مورد قطعات هستش(کسایی که مثله من پراید دارن میفهمن چی میگم).البته تیپای مختلف هرکدوم از این ماشینا با هم دیگه فرق داره و مصرف سوخت بعضی پایین تره،ممنون میشم تیپم ذکر کنین
بابک
۱۲ آبان ۱۳۹۲برادر من تریلی یا اتوبوس معلومه که اگه به ماشینای سبک تر از خودش بزنه آردشون می کنه! پس این تصاویر دلیل نمیشه که امنیتش پایین باشه!
کاربر
۱۳ آبان ۱۳۹۲عزیزم من از سمند خوشم نمیومد اما الان سمند دارم تو جاده خارج شهر عالیه جاداره ایمنه لوازمش ارزونتره و الان که 5 ساله دارم ی بار هم واسه تعمیر نرفته واگه به ی 206 بخوره 206 رو باید انداخت دور ٰ فقط تو شهر ی کم سنگینه قیافشم از اون ال 90 ضایع خیلی بهتره که میگن واسه گداهای فرانسه طراحی شده !
حسام
۱۴ آبان ۱۳۹۲ال90 از هر روشی ارزیابی کنید بهتر از سمنده شک نکنید
نیما
۱۳ آبان ۱۳۹۲تندر 90 شتاب خوبی داره ولی جلو داشبورد پلاستیکیش این ماشینو از چشم آدم میندازه!
گزارش کیفی خودروهای سواری در مهر ماه منتشر شد
۱۴ آبان ۱۳۹۲گروه خودرو – جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی در شرایطی اعلام شد که با وجود تثبیت موقعیت صدر جدولیها، انتهای جدول تغییر کرد و MVM چینی جای پراید را گرفت.
بنابر اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، 15 خودرو سواری تولید و مونتاژ داخل در مهر ماه، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و در دو گروه «خیلی خوب» و «خوب» دسته بندی شدهاند. خودروهای تحت ارزیابی، در 9 معیار «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «نفوذ آب»، «صداهای غیرعادی»، «رنگ»، «بدنه»، «تزئینات داخلی و خارجی» و «تجهیزات الکتریکی» بررسی شده و بر حسب نمرات منفی به دست آمده، در ردههای اول تا پانزدهم جدول ردهبندی کیفی، جا خوش کردهاند. این نشان میدهد معیارهای کیفی همچنان ثابت مانده و تغییری نداشتهاند. در ارزیابی مهر ماه، خودروهایی مانند مزدا3، سوزوکی گرندویتارا و پژو 206، غایب هستند که غیبت آنها با تیراژ اندک شان طی مهرماه در ارتباط است.
گزارش کیفی خودروهای داخلی در مهر ماه را مطابق معمول، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد منتشر کرده و طی آن مشخص شده که در بخش «عیوب فنی و عملکردی»، MVM110 و سایپا X131 بیشترین نمرات منفی را کسب کردهاند. از طرفی شاهد بهبود 9/0 درصدی میانگین نمره منفی این بخش نسبت به گزارش قبلی هستیم که خودروهایی مانند مگان و پارس تندر، بیشترین تاثیر را در این روند رو به رشد داشتهاند. عیوب فنی و عملکردی، شامل معیارهای سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز و تجهیزات الکتریکی میشود.
همچنین در بخش «تزئینات و مونتاژی» نیز خودروهای MVM110 و MVMX33 بیشترین نمرات منفی را به خود اختصاص دادهاند. در این بخش شاهد تنزل 7/22 درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تغییر برای خودروهای تندر-90 پارس خودرو و MVM530 بوده است. در بخش «بدنه» اما پراید 131 بیشترین نمرات منفی را دارد و در مقایسه با گزارش قبلی، میانگین کیفیت بدنه خودروها 4/3 درصد افت را به خود میبیند. بیشترین تاثیر در ایجاد این بخش نزولی را خودروهای پژو پارس خراسان و رنو مگان داشتهاند. از سوی دیگر، در بخش «رنگ» میانگین نمره منفی خودروها نسبت به گزارش قبلی 4/11 درصد بهبود یافته که این روند رو به رشد به کاهش نمره منفی خودروهای MVMX33 و پارس تندر مربوط میشود. همچنین خودروهای لیفانX60، تیبا و MVM530 بیشترین نمرات منفی را در بخش رنگ کسب کردهاند.
اما در حالت کلی، تعداد ایرادات مهم و اساسی خودروها روندی رو به بهبود و 12درصدی را داشته که دلیل اصلی آن، کاهش این ایرادات در پراید 131 پارس خودرو است. در نهایت نیز میانگین نمره منفی خودروهای سواری کشور، در مقایسه با گزارش قبلی رشد کرده و این موضوع سبب شده سطح کیفی خودروها 3/7 درصد افت کند. از دید شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، قطع تولید خودروهایی مانند مزدا3 و تولید دوباره MVM مدل 110، دلایل اصلی این عقبگرد کیفی به حساب میآیند.
صدر تکراری
اما طبق گزارش منتشر شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، نیسان تیانا همچنان باکیفیتترین خودرو تولید (مونتاژ) داخل به شمار میرود و بالاتر از مگان و تندر-90 ایستاده است. تیانا با تنها 9/2 نمره منفی، صدرنشین جدول کیفی باقی مانده و در مقایسه با گزارش قبلی، یک دهم به نمرات منفیاش اضافه شده که البته قابل چشم پوشی به نظر میرسد. تیانا تنها در بخش رنگ نمره منفی به دست آورده و سایر بخشهای آن بدون عیب گزارش شدهاست. پس از این مونتاژی ژاپنی، در رده دوم جدول با مگان روبهرو میشویم، خودرویی که همچنان با مشکلات تولید دست و پنجه نرم میکند و صدها ثبتنامکننده چشم انتظار دارد. مگان در معیارهای تجهیزات الکتریکی، سیستم موتور، تزئینات، بدنه و رنگ حائز نمره منفی شده و بیشترین آن با بدنه در ارتباط است. ردههای سوم و چهارم جدول اما به تندرهای پارس خودرو اختصاص یافته و این در شرایطی است که نام تندر ایران خودرو در جمع محصولات ارزیابی شده مهر ماه، به چشم نمیآید. این موضوع احتمالا با تیراژ تندر ارتباط دارد، به نحوی که به نظر میرسد حجم تولید این محصول در ایران خودرو بسیار اندک بوده و مسوولان شرکت بازرسی، آن را در لیست ارزیابی خود قرار ندادهاند.
دربین تندرهای موجود؛ اما «پارس تندر» کیفیت بهتری را به دست آورده، حال آنکه تنها ظاهر متفاوتی با تندر معمولی دارد و به لحاظ فنی فرق چندانی میانشان نیست. در واقع پارس تندر، فیس لیفت تندر به شمار میرود که در پارس خودرو تولید میشود و طبق گزارش شرکت بازرسی، در تزئینات داخلی و خارجی، بدنه و رنگ حائز نمره منفی شده است. پس از پارس تندر، هم خانوادهاش یعنی تندر پارسخودرو در خانه چهارم جدول نشسته و در پنج معیار نمره منفی به خود میبیند. سیستم موتور، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، بدنه، رنگ و صداهای غیرعادی، معیارهایی هستند که تندر پارس خودرو در آنها نمره منفی دارد و بیشترین شان نیز به تزئینات مربوط میشود. در گزارش مهر ماه اختلاف کیفی میان تندر-90، باز هم به چشم میآید، به نحوی که پارس تندر و تندر پارس خودرو، در بخشهای مختلف نمرات منفی متفاوتی کسب کردهاند. به عنوان مثال، پارس تندر نسبت به تندر معمولی پارس خودرو تزئینات بهتری دارد، اما تندر پارس خودرو از بدنه بهتری برخوردار است. این اختلاف کیفی پیشتر بین تندر پارس خودرو و تندر ایران خودرو نیز وجود داشت.
سمند پایینتر از لیفان!
اما در رده پنجم جدول کیفی مهر ماه در حالی به لیفان X60 برمی خوریم که این خودرو چینی بالاتر از سمند قرار گرفته است. لیفان البته در کل بهترین کیفیت را بین خودروهای چینی جدول دارا است. این محصول شاسی بلند، فقط در سه معیار تجهیزات الکتریکی، صداهای غیر عادی و نفود آب نمره منفی به خود نمیبیند و در سایر معیارها دارای عیب است. لیفان بیشترین نمره منفی خود را در معیار بدنه به دست آورده، هرچند امتیاز منفیاش در رنگ نیز بالا به نظر میرسد. لیفان کم کیفیتترین رنگ را بین همتایان خود در گزارش کیفی مهر ماه دارا است.
از لیفان که بگذریم، نام سه چینی دیگر یعنی MVM مدل 530 و MVM مدل X33 و MVM مدل 110 نیز در جدول کیفی مهرماه به چشم میآید که همه آنها در مقایسه با پژو پارس و سمند و 405، کیفیت پایین تری دارند. در این بین، مدل 530 اوضاع بهتری دارد و با کسب نمره منفی در هفت معیار، جایگاه نهم جدول کیفی مهر ماه را به خود اختصاص داده است. بیشترین نمره منفی این خودرو به تزئینات داخلی و خارجی آن مربوط میشود. همچنین مدل X33 نیز که در پنج معیار سیستم موتور، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی، بدنه و رنگ حائز نمره منفی شده، رده دوازدهم را در اختیار دارد و بیشترین امتیاز منفی آن به تزئینات و سپس به بدنهاش مربوط میشود. در این دو مدل از MVM، نه آب نفوذ میکند و نه صداهای غیرعادی میپیچد، اما مدل 110 این خودرو در معیار صداهای غیرعادی نمره منفی به خود میبیند. این محصول کوچک، تنها در دو معیار سیستم موتور و نفوذ آب نمره منفی ندارد و طبق گزارش شرکت بازرسی، کم کیفیتترین خودرو داخلی در مهر ماه به شمار میرود. حضور MVM مدل 110 در ارزیابی کیفی مهر ماه سبب شده تا پراید بالاخره از قعر جدول یک پله بالا بیاید و دیگر کمکیفیتترین خودرو کشور نباشد. طبق گزارش شرکت بازرسی، MVM مدل 110 بیشترین نمرات منفی را در تزئینات داخلی و خارجی و در بین 15 خودرو تحت ارزیابی، به دست آورده است. اما به میانههای جدول برویم، جایی که پژو پارس، پژو 405 و سمند خانههای آن را به خود اختصاص دادهاند. سمند در این بین جایگاه ششم جدول را اشغال کرده و بهترین کیفیت را دارد، هرچند در تمام معیارها نمره منفی به دست آورده است. بیشترین نمره منفی این خودرو در بخش تزئینات داخلی و خارجی مشاهده میشود. سمند همچنین دارای کم کیفیتترین سیستم تعلیق در بین خودروهای تحت ارزیابی است.
پشت سر سمند در حالی با پژو 405 تولید تهران روبهرو میشویم که این خودرو نیز در همه معیارها دارای عیب بوده و بیشترین آن با تزئینات داخلی و خارجی در ارتباط است. پژو 405 یک مدل خراسانی هم دارد که در رده دهم جدول جا خوش کرده و به جز سیستم ترمز و نفوذ آب، در سایر معیارها نمره منفی به خود میبیند. 405 تولید سایت خراسان نیز بیشترین نمره منفی خود را در معیار تزئینات داخلی و خارجی به دست آورده است. از پارس تولید سایت خراسان هم خبر میرسد که این محصول در جایگاه هشتم نشسته و به جز سیستم ترمز، در باقی معیارها نمره منفی دارد.
اما سری هم به تیبا و پراید بزنیم، خودروهایی که در سایپا و پارس خودرو به تولید میرسند. تیبا که یازدهمین عضو جدول به حساب میآید و بالاتر از مدلهای 110 و X33 خودرو MVM قرار گرفته، در همه معیارها نمره منفی به دست آورده و بیشترین آن به بدنه و پس از آن به تزئینات داخلی و خارجی مربوط میشود. همچنین پراید 131 تولید سایپا که در رده سیزدهم جدول قرار گرفته، در همه معیارها نمره منفی دارد و علاوه بر این، در بخش سیستم موتور و انتقال قدرت نیز دارای کمترین کیفیت در بین خودروهای تحت ارزیابی است. پراید131 را پارس خودروییها نیز تولید میکنند که عضو یکی به آخرمانده جدول به شمار میرود و در تمام معیارها نمره منفی به خود میبیند. بیشترین نمره منفی این خودرو به تزئینات داخلی و خارجی و سپس بدنهاش مربوط میشود. این خودرو کم کیفیتترین بدنه را دارد و بیشترین صداهای غیر عادی نیز در آن میپیچد.
http://www.donya-e-eqtesad.com/news/764015/
تندر 90 دارای 20 نمره منفی
سمند دارای 57 نمره منفی
alireza
۱۴ آبان ۱۳۹۲برادر من چند سال هست که توی حلال احمد ومیگه تا جایی که من دیده ام ومی دانم سمند استقامت زیادی داره.
amir.t.
۱۵ آبان ۱۳۹۲فقط از لحاظ موتوری تندر سر تره…
مجتبي
۱۶ آبان ۱۳۹۲سلام
آقا اردلان شما حالت خوبه
با اون تصادفها اگه ماشین دیگه ای بود همونشم باقی نمی موند این ماشین سواریه تانک که نیست
لطفا فقط گیر الکی ندیدن
داخل یک سمند 15 نفر افغانی نشسته بودند شما بگین چه با چه ماشینی میشه این کار را انجام داد و با سرعت هم حرکت کرد .
مثال ما مثل مرغ همسایه غازه شده
هیچ کاری از دستمون بر نمی یاد کنار ایستادیم و غر می زنیم
رشید
۶ آذر ۱۳۹۲آقا مجتبی اینم بگو که متاسفانه همون سمند با یه پیکان تصادف کرد و 18 نفر در دم از بین رفتند.
پرهام
۱۸ آبان ۱۳۹۲الان توی شرکت ما 206-سمند و ال90 و چندتا ماشین دیگه داریم بی غرض بگم راحتی و ایمنی فقط و فقط مختص سمنده خودم هم v8 SDدارم هم سمند ولی سواری سمند یه چیز دیگست ال 90 یا به قول دوستان مینی بوس ایویکو همه فقط بخاطر مصرفش پول بالاش میدن وگرنه سوار شدن توی ماشینی که یه مشت پلاستیک دورته هیچ افتخاری نداره
داریوش
۲۰ آبان ۱۳۹۲میدونین واقعیت چیه چرا اینقدر استقبال از ال90 با اینهمه دشمنی و کارشکنی روز به روز بیشتر میشه
مزایای رنو لوگان یا به قول معروف ال90 نسبت به سمند( البته از نوع EF7 )– نوع معمولی سمند به درد گاری هم نمیخوره
گیربکس و دنده فوق العاده نرم – بدون شک بهترین گیربکس و دنده تو این رنجه و هیچ ایرادی نمیشه بهش گرفت
همخونی فوق العاده گیربکس و موتور در تندر که باعث لذت بیشتر رانندگی میشه
نظارت سفت و سخت رنو در مراحل تولید در ایران برعکس سمند
ترمز تندر فوق العاده است اما به ترمز سمند نمی شه همیشه اطمینان کرد، ترمز سمند بگیر و نگیر داره. (به طوریکه وقتی از پشت سمند میای و ال90 میرونی دفعه اول که ترمز میگری باید مواظب باشی نری تو شیشه اینقدر قدرت ترمز ال90 نسبت به سمند محسوسه)
یکی از مهمترین ضعف های سمند جلوبندی اونه که باید هر از چند گاهی یه تعمیر اساسی بشه،
وجود تیریپ کامپیوتر (کامپیوتر سفری) در L90 از نظر امکانات کنترلی ماشینی به مراتب به روزتری رو نسبت به سمند در اختیار شما قرار میده.
شتاب و کشش بسیار خوب تندر در سربالائیها و جاده های پر پیچ و خم فکر کنم EF7 هم تو این زمینه بدک نباشه ولی دنده 3 و 4 ال90 تو سر بالای کولاک میکنه
سمند بعلت وزن سنگین و اتاق ضعیف قطعا پس از 6 ماه تا یکسال به صدا میافتد اما این مسئله در تندر من بعد از 4 هنوز اتفاق نیافتاده.
کیفیت مونتاژ و کیفیت قطعات که دیگه من چیزی نمیگم.
اطاق کم صدا تر
فضای زیاد هر دو خودرو البته تندر در صندلی عقب و صندوق عقب کمی بیشتر فضا داره
فنر بندی بهتر
فرمان نرم تر
در کل ال90 از نظر ستاره های ایمنی هم بهتره و ترمز بهتری ام داره
مصرف سوخت کمتر تندر البتهEF7 هم خوبه و راضی کنندست
استهلاک کمتر
سرو صدا اتاق کمتر
میدان دید و تسلط بیشتر
تو سمند انگار تو چاله نشستی
لش شدن بدنه و اینجور چیزا در تندر نیست
موتور ال90 خیلی بی دردسره و من تاحالا ندیدم اذیت خاصی کنه ولی تا دلت بخواد ای اف7 اذیت کرده و میکنه
.دریچه گازش…عدم هماهنگی قطعات و طراحیش …کیفیت پایین قطعات داخلی و سر و صدا و …در مورد کیفیت موتورش هم فقط استناد حرف های ایران 2 چرخه و هیچ رفرنسی نداره که تایید شده و بین المللی باشه .
طبیعی سمند اذیت کنه … وقتی طراحی و موتور و پلتفرم و ..هرکدوم مال 1 کارخونه و 1 کشور باشه همین میشه دیگه …اشپز که 2 تا بشه …اسب ملی دردسرهای زیادی داره …
به نظر من سمند یه نوع دست گرمی برای ایران خودرو هست که هرسال نقاط ضعف اون رو برطرف میکنند وهرسال داره بهتر میشه اما کیفیت اون پیشرفتی نمیکنه همون طور که یکی از مسئولان ایران خودرو پژو آردی وپیکان پژو را اولین دست گرمی برای ایران خودرو دانست .
موفق باشید/ .
رشید
۶ آذر ۱۳۹۲آقا داریوش رنگ از روی این کپی -پیستت رفت تو از رو نرفتی بابا یه مطلب جدیدتر بنویس خودت میدونی ال90 خودبخود رشد میکنه و تکنولوژیهای جدید رو در خودش زایش میکنه ,اون تکنولوژیهای جدیدشو بنویس.
محمد
۱۸ آبان ۱۳۹۲سمند مزایایی نسبت به ال 90دارد وهمچنین معایبی نیز دارد من خودم سمند دارم با ال90 هم آشناهستم شکل ظاهری سمند صندلی های عقب سمندوصندوق آن نه تنها نسبت ال90 بلکه نسبت به خیلی از خوردرو ها بهتر حسن های ال90 چابکی وموتور 16 سوپاپه وجاداری ارتفاع آن می باشد ارتفاع بلند آن باعث شده صندلی های جلو به نحو خوب وراحتی جاگذاری شود اما گرانیگاه آن را بالا برده واحتمال واژگونی آن نیز بالا می رورد در کل چون امنیت برای افراد مهمتر از بقیه مسائل می باشد سمند را می توان ترجیح داد اگر موتور سمند به اندازه کافی تقویت شود وصندلی های جلو طوری طراحی شود که کمر مسافر اذیت نکند خودرویی پسندیده تر خواهد شد.
اراز
۲۱ آبان ۱۳۹۲فک میکنی که اگه ال90 یا 206 یا پارس و پراید بو دووم میاورد عایا؟؟؟؟؟
سینا
۲۲ آبان ۱۳۹۲آقا حسام تندر موتورش 105 اسب بخاره ولی سمندLX EF7 موتورش 115 اسب بخاره مدل های نودش 125 اسب بخار داره ولی قیافه سمند چه بیرونی چه داخلی از تندر خیلی قشنگ تره به قول بعضی دوستان واسه گدا های فرانسه رومانی ساخته شده حالا فهمیدی
dara
۲۲ آبان ۱۳۹۲اگه L90بهتره جواب مثبت اگرسمند بهتره جواب منفی
حمید
۲۵ آبان ۱۳۹۲سلام دوستان گل حالا نظرات منو بخونید شاید به دردتون بخوره
هر دو خودرو مزیت و ایراداتی دارند که البته در مورد سمند باید به نوع آن اشاره کرد چون سمند موتور xu7 (موتورهمون پژو405)با موتور ef7 خیلی فرق داره و من چون 3 ساله از موتور ملیef7 استفاده می کنم به این نوعش می پردازم. این مطالب بر اساس مشاهدات و استفاده خودم و همکارانم که ال90 دارند آورده میشه لطفا به کسی بر نخوره. در ضمن من تجربه داشتن جتنو و سواری با ال90 هم داشتم.
مزیتهای و ایرادات هر دو خودرو :
1 – سواری سمند نرمتره و البته ا ال 90 هم خوبه اما به نرمی سمند نمیرسه . در سر پیچ های تند ال90 چندان هندلینگ خوبی نداره و احساس پرت شدن از خودرو و خارج شدن از جاده بهتون دست میده مثل 206 اما سمند کمی به زمین چسبیده تره نمیشه گفت عالیه اما بهتره و تو مسافرت راحت تره.
2 – نمای داخلی و بیرونی سمند خیلی بهتره اینو همه میدونند اما باید اقراق کنم که ال90 هم این روزها کمی جا افتاده و دیگه کمتر اون صندوق بی ریختش به چشممون میاد.(ولی خداییش خودمونیم عقبش خیلی شبیه دیگ نذری میمونه)
3 – در سمند دسترسی به دگمه شیشه بالابر مخصوصاً عقب بهتره اما ال90 باید دولا شی تا دستت برسه . (راستی دستگیره در عقب ال90 چرا اینجوریه؟)
4 – سمند (مدل ef7) در سرعت زیر 120صدای موتور کمتری داره اما در در سرعتهای بالاتره گیربکسش کمی زوزه میکشه که البته زیاد نیست چه کنیم گیربکسش کار ایرانه دیگه . اما صدای موتور ال90 هم خداییش خوبه ولی در سرعت زیر 120 کمتر از سمند ef7 نیست . میگی نه سوار شو مقایسه کن.
5 – از نظر شتاب ال90 با وجود حجم موتور کمتر خیلی خوبه و قابل قبوله و خداییش خوب راه میره . شتاب اولیه سمند از ال 90 کمی کمتره اما شتاب ثانویه و قدرت موتور سمند ef7 مخصوصا بعد از رسیدن به دور موتور 3500 بدون اقراق بیشتره و بیداد میکنه تو دنده 3 با بالا تا دنده 5 هر چی گاز بیشتر میدم بازهم یه تیک آف نشون میده و شتاب میگیره من موندم این چه موتوریه که داره . بعضی سایتها میگن تکنولوژی آلمان و همچنین شرکت زیمنس تو بکار رفته و احتمالا این موتورهای اولیه ساخت همونجاست (اینو میدونم بعضی ها قبول ندارند اما من تو این 3 سال از هیچ ال90 کم نیاوردم حتی از اسپورتیج مدل قدیمی و سوزوکی ویتارا!!! دروغ و چاخان نیست باور کنید)
6 – در تصادفاتی که متاسفانه تا حالا دیدم استحکام بدنه سمند از ال 90 بیشتره اما فکر می کنم استحکام سپر عقب ال90 از سمند کمی بهتره(بر اساس مشاهدات) ولی ترس انفجار کپسول سمند همیشه همراه منه
7 – مصرف سوخت بنزینشون تقریباً یکیه ناگفته نمونه که سمند ef7 اگر دوگانه باشه خیلی خیلی در مصرف سوخت و ذخیره سهمیه بنزین به صرفه تر هست . من الان با سمند ef7 مدل 89 حدود 850 لیتر بنزین ذخیره دارم و این در صورتی که من با این ماشین بی زبون راه میرما!!! تا حالا 128000 کیلومتر باهاش راه رفتم ولی ذخیره بنزینم زیاده . عجیبه نه!!!
7 – از نظر لوازم و قطعات باید اعتراف کنم هر دو مشکل دارند چون هر دو لوازمشون در تحریمند و کم گیر میاد اما سمند موتور معمولی لوازم و قطعاتش بیشتر پیدا میشه. درضمن به صورت کلی ماندگاری قطعات موتوری هر دو ماشین انصافا خوبه اما فکر کنم قطعات بدنه سمند زودتر به صدا میوفته و از این نظر ال90 سرتره
8 – صندوق عقب سمند ef7 با کپسول گاز افتضاحه. در عوض صندق عقب ال90 تک سوز و بدون کپسول گاز cng ، عالی و خیلی جادارتر از سمنده . حجم صندوق عقب سمند تک سوز 500 لیتر و حجم صندوق عقب ال90 تک سوز 505 لیتر
توضیحات: در کل الان اگر قرار باشه من دوباره یکی از این ماشین ها رو بخریم باید اعتراف کنم سر دوراهی میمونم ولی قیمت بالای ال90 احتمالا منو به سمند ef7 سوق میده. قیمتش ال90 بالاست اینقدر نمی ارزه. من این سمند رو سال 89 خریدم اولش ایراداتی داشت که بطرف شد اما صدای در عقبش هنوزم آزارم میده . گذشته از این حرفها من نمی دونم با موتورش چیکار کردن و چه موتوری داره که هرچی گاز میدم آخ نمیگه وقتی به دور بالای 3500 میرسه چنان وحشی میشه که یاد غرش ببر میوفتم و احساس میکنم هر ماشینی رو میتونم بگیرم . اینی که میگم باور کنید با سوخت گازه با بنزین کمی بیشتره (خیلی فرق نداره و فقط کمی) اما اگر بنزین سوپر بزنم که پرواز میکنه. البته میدونم به ماشین زانتیا و ماشینهای خیلی مدل بالاکه نمیرسه وجای خود دارند اما باور کنید اینکه گفته اسپورتیج مدل قدیمی و سوزوکی ویتارا و البته ال90 و انواع پژو و 405 و پارس و…رو گرفتم راسته کاش فیلمشو میگرفتم و میذاشتم تو سایت میدیدید یعنی در شرایط کاملا برابر و بدون لایی کشی و اذیت و آزار همدیگه تو یه سربالایی در آخر اتوبان همت این اتفاقات افتاد. نمیدونم شاید هم موتور ماشین من خوب دراومده و بقیه اینجوری نباشند که الیته جدیداش شنیدم مشکل دارند و مثل قدیمیا نیستند. من اون زمان جنتو داشتم فروختم و با بچه ها رفته بودم که ال90 بخرم اما سر راه به نمایندگی ایرانخودرو رسیدیم و 2 تا از این مدل بود که درجا خریدم به قیمیت 16500000 و خداییش راضیم . حالا ایرانخودرو خیلی خودشو نگیره چون تو گارانتی اصلا خوب نبود و رضایت ندارم .من هیچ تعصبی به ایرانخودرو یا سایپا ندارم هردو شون پوست مصرف کننده هارو کندند .
اگر توضیحات خواستید کمک میکنم اینم میل من. مخلص شما هستم
hollyhamed2000@gmail.com
مسعود
۲۶ آبان ۱۳۹۲تصادف پراید و سمند همه چیو مشخص می کنه که جایی برای مقایسه سمند و ال 90 نمی زاره
http://www.vase2.com/accident/accident-ilam/it_87-01-17.htm
حمید
۲۹ آبان ۱۳۹۲اگه اونو برای مشاهده گذاشتی این رو هم بذار!
یه طرفه و علیه سمن تصویر نگذار این سمند حتی شیشه هم نشکسته
http://www.vase2.com/accident/accident-ilam/it_86-09-05.htm
محمد
۲۸ آبان ۱۳۹۲با سلام خدمت دوستان
ریو بخرم بهتره یا پژو ۴۰۵ خرج کدام کمتر و بی دردسرتره
حمید
۲ آذر ۱۳۹۲داداش محمد ریو خیلی بهتره سراغ ماشین های موتور پژو نرو چون ماسینهای فرانسوی اصولا پر خرجند. چندتا از همکارام و همسایه هام ریو داشتند و دارند خیلی راضیند فقط تنها ایراد ریو اینه که صدای موتور تو کابین میاد اما مصرف و شتابش خوبه
عظیم
۲ آذر ۱۳۹۲یکی از فامیلام ریو داره یک ماه پیش تسمه تایم موتور ماشین پاره می شه و حدود 4 میلیون تومن خرج رو دستش گذاشت.
رشید
۶ آذر ۱۳۹۲آقا عظیم فکر میکنی تسمه تایم ال90 پاره بشه چقدر خرج داره.مطمئن باش که بیشتر از ریو خرجشه سال 88 همکار ما ال90 صفر خرید رو 6000 کیلومتر تسمه تایم پاره کرد تا قطعاتشو گیر اورد دمار از روزگارش در اومد.تازه بعد از تعمیر 2000کیلومتر بعدش دوباره تسمه پیاده کرد.ef7هم که همه میدونند الان واشر سرسیلندر آلمانیش نزدیک 400هزار تومان قیمتشه.یه جفت کمک جلو جنتو هم 800هزار تومانه.سپر جلو و عقب مزدا3 هر کدومش حدود3میلیون قیمتشه.فکر نکنم موتور کامل ریو 4تومان قیمتش باشه.دوست من ریو داره الان 90هزار کار کرده فقط 90هزار تومان داده تسمه تایمشو عوض کردن با یه دست لنت جلو والسلام.یه دوست دیگم ال90ش چپ کرد 8میلیون خرجش کرد .اینا را گفتم برا اینکه اینجوری صحیح نیست یه مورد که برای هر ماشینی پیش بیاد بگیریم علمش بکنیم.تمام ماشینها بالاخره یه مورد دارند که نفر کلی خرجش کرده.
حمید
۲۵ آذر ۱۳۹۲همکارم یه ال90 خریده بود نمی دونست که تنظیمات تسمه تایمش به هم ریخته بوده هر چی خرجش کرد آخرش ماشین نشد که نشد حتی نمایندگی برد گفتند از دست ما کاری بر نمیاد . فکر کنم نفر قبلی ماشینو با هل دادن تو دنده روشن کرده بود که این بلا سرش آمده .
جهت اطلاع دوستان هر وقت ماشینتون روشن نشد هیچ وقت و هیچ وقت با هل دادن تو دنده روشنش نکنید چون تنظیمات تسمه تایمشون بهم میخوره و بدبخت میشین حتما با استفاده از وایر مخصوص و اتصال به باطری ماشین دیگه روشنش کنید. البته این در باره ماشین های جدیده و ماشینهای قدیمی مثل پیکان و پراید موردی نداره و میشه هلش بدید تا روشن بشه اما بقیه نه خراب میشن. اگر دیدی کسی قصد این کارو داره به بقیه هم اطلاع بدی این کارو نکنند
Omid_Gorgan
۷ آذر ۱۳۹۲داداش ریو خیلی بهتره ، اگه تمیزشو گیر آوردی شک نکن ، هم شتابش بیشتره ، هم کم مصرفتره و استهلاکش خیلی پایینه ، هم نرمو کم سرو صداست که همه اینا بخاطر تکنولوژی مدرنتر نسبت به 405 هست ، منتها 405 جاده بهتری داره نسبت به ریو
پدرام
۲ آذر ۱۳۹۲باسلام دوستان بنده اصلا از تعصب نشون دادن روی ماشین خوشم نمیاد ولی چون تصادفی به این تایپیک برخورد کردم بدم نیومد این مطلب رو برای هموطنایی که قصد خرید خودرو دارن بگذارم امیدوارم که مفید باشه بنده بخاطر شرایط کاری تقریبا به 20 کشور تا حالا سفر کردم لوگان در کشور ترکیه به وفور در خیابانهادیده میشد در اکراین در مالزی در هند در آذربایجان درقبرس در عراق در ارمنستان … وچند کشور دیگه لوگان تقریبا ماشین قشر متوسط بود وچون قبلا خودم داشتم خیلی تو خیابانها توجه میکردم یک مدلشو در ترکیه دیدم قیافش فرق داشت کاملا داشبوردش هم فرق میکرد سوال کردم طرف گفت مدلش 2013 هست بسیار زیبا بود امیدوارم پارس خودرو بتونه از این مدل بزنه چون اتاقی که الان میزنن مال 2006 هستش در ضمن از کل کشورهایی که نام بردم بنده سمندرو فقط در سوریه به وفور دیدم که لازمه بدونید اونجا بهش میگن شام چون کارخونه ایرانخودرو اونجا سمندرو با این اسم میزنه البته یکی دو مورد روهم در کشور آذربایجان دیدم .
رشید
۶ آذر ۱۳۹۲آقا پدرام همین ال90 با وجودی که در ترکیه خیلی ارزونه نسبت به ماشینهای دیگه و ترکیه پایگاه رنو هستش ولی ال90 جزء10خودرو پرفروش ترکیه نیست و اتفاقا فیات سی ینا تو ترکیه پر فروشترینه.
رشید
۷ آذر ۱۳۹۲برای اونهائی که حتی با آمارهای رسمی هم مشکل دارند10خودروپرفروش ماه ژوئن 2012 رامینویسم در ترکیه.1-فیات سینا که در ترکیهlinea نامیده میشه3622دستگاه 2-رنو فلوئنس2368 3-فورد فیستا2236 4-اپل کورسا1963 5-اپل استرا1925 6-فورد فوکوس1772 7-رنو سمبل1531 8-پاسات1494 9-فولکس پولو1277 10-ب ام و سری3 1244 و کل فروش در ماه 244490 حال خودتون ببینید چه تنوعی دارند که پرفروشترینشان 3622 حالا تو ایران کل فروش همون ماه70000دستگاه بوده که پراید با25440دستگاه 36درصد فروشه…
عظیم
۲ آذر ۱۳۹۲یکی از فامیلام ریو داره. یک ماه پیش تسمه تایم ماشینش پاره شد وموتورش داغون شد حدود 4 میلیون خرج موتورش کرد
محمد
۵ آذر ۱۳۹۲سلام دوستان من تقریبان همه ماشینهای ایرانی رو داشتم ولی سمند رو بیشتر پسند کردم چون خیلی راحت اسپرت میشه خیلی کیپه تو سرعت بالا صدای باد تو درا نمیپیچه . توی پیچ خیلی فرمون پزیری خوبی داره . توی پیچ نه زیاد تند تومصیردانشگاهم با ل90 پدر خانومم فک میکردم مسه ماشینه خودم فرمون دادم کنترل ماشین از دستم خارج شد چیزی نمونده بود ک چپ کنم ولی ای کاش سمند موتور ال90 داشت
رشید
۶ آذر ۱۳۹۲ریو تمام مزیتهای ال90 را دارد در عین حال معایب ال 90 رو هم نداره.ریو معرکه است.میدونم زورتون میاد بهم منفی میدید ولی حقیقت رو نمیشه کتمان کرد.قطعا در آینده نزدیک ریو میخرم چون 6ماهه در موردش دارم تحقیق میکنم.شتاب عالی,مصرف کم,ماشین با کلاس,بدون استهلاک نه کم استهلاک,نرم,علیرغم جمع و جور بودن جادار و راحته,صندوق بزرگ,تو شهر و تو جاده عالی,پایداری قابل قبول و…
راد
۷ دی ۱۳۹۲یک چرخش به ال لگن میرزه ولی ترمز خوبی نداره حتما باید تقویتش کنی
کیانوش
۱۰ فروردین ۱۳۹۳دوست من کمی فکر کن.بهتر نیست زیبا تر نظر بدی؟؟
king(کیانوش)
۱۱ فروردین ۱۳۹۳کی گفته؟؟؟ترمز نداره.دید به جلو نداره.ایربگ نداره.راننده آسایش نداره.ستون درست و حسابی نداره.چند تا ماس ماسک که اینقدر دک و پز نداره.
کیانوش
۱۲ فروردین ۱۳۹۳مگه سمند چرخ هم داره????
حسین 9974
۱۶ فروردین ۱۳۹۳پسرم اگه سمندو ازنزدیک دیده باشی متوجه خواهی شد.. نمیدونم سمندو میشناسسی یا نه؟
Junior
۲۶ فروردین ۱۳۹۳نه تو کل ماشینای ایران، جهان، کهکشان راه شیری ، کلیه منظومه ها و شایدم دورتر تنها ماشینی که تا حالا چرخ داشته لوگانه…!!!
reza
۱۰ فروردین ۱۳۹۳رشید جان میخوای ریو بخری انشالا مبارک باشه به سلامتی. ولی بهت توصیه میکنم موقع رانندگی یه مشت پنبه یا پتویی چیزی بچپون توی گوشات که صدای موتور آزارت نده.
صدای موتور ریو داخل اتاق خیلی زیاده! مثل هواپیماهای ملخی! آدم یاد برادران رایت میوفته! :-)
Omid_Gorgan
۷ آذر ۱۳۹۲آقا چه ربطی داره ، این اتفاق ممکنه برای هر خودرویی بیفته ، مطمئن باشید ریو از سمند و 405 و امثالهم با کیفیت تره و تکنولوژیش بالاتره
Omid_Gorgan
۷ آذر ۱۳۹۲من نه سمند دارم نه تندر ، ولی هر دو رو سوار شدم
بنظر من باید از چند دیدگاه بررسی بشن :
1 – ظاهر و زیبایی
2 – مصرف و استهلاک
3 – کیفیت ، آپشن ها و تکنولوژِی ساخت
4 – جادار بودن و امنیت
5 – تامین قطعات و پشتیبانی
6 – سرعت ، شتاب ، ترمز
از نظر طراحی و استایل من امتیاز بالاتر رو به سمند میدم ، تندر واقعا رخ زشتی داره
از نظر مصرف و استهلاک برد با تندره ، چون هم کم مصرفتره و هم عمر قطعاتش بالاتره
از لحاظ کیفیت و آپشن چندان فرقی باهم ندارن ولی تکنولوژِی فنی تندر به مراتب بالاتر از سمنده
هر دو خودرو جادار و راحت و نرم هستن ، منتها بنظر من تندر نرمتره ، امنیت هر دو خودرو خوبه ولی سمند جاده بهتری داره
قطعات سمند راحت تر گیر میاد و ارزونتره
تو شتاب و ترمزگیری تندر از سمند جلوتره و تو سرعت نهایی بنظر من هر دو تقریبا یکسان هستن
در کل سمند خودروی خانوادگی با تکنولوژی قدیمی تر ، استایل بهتر ، مناسب برای مسافرت ، استهلاک بالا و عمر کم قطعات و تندر خودرویی مدرنتر با طراحی ضعیف ، کم استهلاک ، نرم و راحت و مناسب برای شهر ، جادار و کم مصرف
حالا هر شخصی میتونه بر حسب معیارهاش خودروی مورد نظر خودشو انتخاب کنه
حمادی
۲ آذر ۱۳۹۲خلاصه هیچ کدام:))
حسین محمدی
۳ آذر ۱۳۹۲سمند خیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلی بهتراز ال90
حمید
۴ آذر ۱۳۹۲واقعا سمند خیلی بهتر از تندر هستش
من یه بار توی تندر نشستم و بیشتر شبیه پراید هستش
علی
۴ آذر ۱۳۹۲ال90 همون قدر از سمند بهتره که پراید 132 از پراید مهمولی بهتره هم سمند هم ال90 2تا ماشین
داغون مزخرفند