ایران خودرو

مقایسه کابین دنا، آنچه بود و آنچه که شد!

۲ سال از زمانی که قرار بود ۳۵ هزار دستگاه دنا وارد بازار بشود، می‌گذرد. سال ۱۳۹۲ هم بر طبق برنامه‌های دقیق ایران‌خودرو، می‌بایست ۸۰ هزار دستگاه از دنا روانه بازار می‌شد. امروز در سال ۱۳۹۳، دنا حتی در نمایشگاه‌های خودرو مهم کشور هم حاضر نمی‌شود!

IKCO DENA
تمامی وعده‌های نافرجام درباره‌ زمان عرضه دنا را کنار بگذاریم. ببینیم خودرویی که قرار است با سه سال تأخیر وارد بازار بشود، چه تفاوتی با آنچه ایران‌خودرو قولش را داده بود، دارد؟

IKCO DENA
تا همین چند ماه پیش، در سایت گروه ایران‌خودرو صحبت از یک موتور توربو شارژر بود، موتوری که بی سر و صدا برای دنا کنار گذاشته شد و به جای آن موتور بسیار پیشرفته و بروز ۲ لیتری XUM با ۸ سوپاپ و قدرت تنها ۱۰۵ اسب بخار جایگزین آن شد!

چند روزی هم هست که تصاویری رسمی از فضای داخلی دنا در سایت ایران‌خودرو منتشر شده، تصاویری که شباهت چندانی با تصاویر قبلی ندارند.
IKCO DENA Dashboard Prototype
IKCO DENA Dashboard Prototype
از طرح روی درهای خودرو شروع می‌کنیم، در تصاویر قبلی یک خط موج مانند در بالای در خودرو دیده می‌شود که در عکس‌های کنونی غیب شده است. همچنین سه خط در قسمت میانی در وجود دارد که آن سه خط هم از بین رفته‌اند. دستگیره نیز به صورت زاویه‌دار در گوشه‌ای قرار دارد که اکنون در تصاویر جدید وجود ندارد. طرح محل قرارگیری بلندگوهای جلو و فضای خالی برای قرار دادن برخی اشیا، در عکس‌های قبلی با عکس‌های کنونی کاملاً متفاوت است.
IKCO DENA Dashboard
IKCO DENA Dashboard
بر روی داشبورد، تغییرات فاحش‌ترند. طرح فرمانی که در نگاره‌های قبلی دیده می‌شود، حتی مقداری هم به فرمان کنونی شباهت ندارد. (البته لوگوی ایران‌خودرو بدون تغییر باقی مانده که جای بسی تعجب دارد!)
IKCO DENA Dashboard Prototype
IKCO DENA Dashboard Prototype
دریچه‌های مرکزی و کناری قبلی نیز با کنونی کمی متفاوت‌اند. دریچه‌های کناری که در عکس‌های جدید دیده می‌شود، شباهت جالبی با دریچه‌های برخی از محصولات تویوتا دارند.
IKCO DENA Dashboard
IKCO DENA Dashboard
طرح چوبی که روبروی صندلی شاگرد قرار داشته حذف شده. مانیتوری که در تصاویر قبلی دیده بودیم با مانیتور کنونی متفاوت است و البته قدیمی‌تر. در عکس‌های قبلی در کنسول اصلی خودرو پلاستیک‌های شفاف را می‌بینیم که در تصاویر جدید جای خود را به پلاستیک‌های بی‌کیفیت و کدر داده‌اند. مکان تمامی دکمه‌ها تغییر کرده و ارزان‌سازی به راحتی قابل مشاهده است. کنسول کنونی هم با آن طرح‌های فضایی قبلی به کلی فرق دارند. حتی در دوخت صندلی‌ها هم تفاوت‌هایی دیده می‌شود!
IKCO DENA Dashboard Prototype
IKCO DENA Dashboard Prototype
سرعت سنجی که در تصاویر قبلی می‌دیدیم، مشابه سرعت‌سنج نسل قبلی سوناتا بود. در نگاره‌های جدید طراحی قسمت سرعت‌سنج عوض شده. طرح کنونی بسیار شبیه سرعت‌سنج نسل کنونی شورلت کروز است. جالب آن است که طراحان ایران‌خودرو حتی زحمت تغییر رنگ دور دوایر سرعت‌سنج و دور موتور را که در کروز به رنگ آبی است هم به خود نداده‌اند و سرعت‌سنج دنا را با همان دوایر با حاشیه‌های آبی رنگ طراحی کرده‌اند (یا کپی کرده‌اند!)
IKCO DENA Dashboard
IKCO DENA Dashboard
حال طرح چند سؤال

آیا ایران‌خودرو از توانایی خود در ساخت داشبورد با خبر است یا خیر؟ اگر با خیر هستند، پس آیا مجبورند داشبورد قبلی این خودرو را با داشبوردی بسیار ساده‌تر جایگزین کنند؟

IKCO DENA Dashboard
IKCO DENA Dashboard
و سؤال دیگر ما از افرادی که دم از خودروی ملی می‌زنند، مگر نه این است که پلتفرم و گیربکس و انجین هر خودرو، اصلی‌ترین، مهم و پیچیده‌ترین بخش در طراحی هر خودرو است؟ در حالی که در این خودرو به اصطلاح ملی، از گیربکس و انجین و پلتفرم پژو استفاده شده است؟ و جالب‌تر اینکه هر روز خبر می‌رسد که قطعات فضای داخلی و چراغ‌ها (که همواره تغییر آن‌ها از هنرهای برجسته خودروسازان داخلی می‌باشد) نیز، ساخت کشوری خوش‌نام در تولیدات صنعتی در شرق آسیاست که کیفیت تولیداتش زبانزد خاص و عام است!(چین را میگوییم نه ژاپن!)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

رامین شهیدی

رامین شهیدی، لیسانس صنایع و نویسنده مجله پدال، علاقه مند به دنیای خودرو

مطالب مشابه

‫۲۷۰ دیدگاه‌ها

  1. عليرضا

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    متاسفم برای طراحهای حقوق بگیر بی استعداد خودروسازی کشورمون

    موافقم 22
    مخالفم 9
  2. سجاد

    ۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شاید شرکت های خارجی به خاطر تقلید شکایت کرده باشند

    موافقم 14
    مخالفم 5
  3. سبحان

    ۲۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    درکل ماشین بدی نیست ولی طراحی ظاهریش خوب نیست واینکه بنظرم باید خیلی بیشتر روی طراحی ماشین هافکرکنند ولی بازحداقل نسخه جدیدش از نسخه قدیمیش بهتره،امیدواریم بهترم بشه.

    موافقم 15
    مخالفم 4
    1. علیرضا

      ۸ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دنا کجاش زیبا نیست

      موافقم 24
      مخالفم 11
  4. سبحان

    ۲۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    درکل ماشین بدی نیست ولی طراحی ظاهریش خوب نیست واینکه بنظرم باید خیلی بیشتر روی طراحی ماشین هافکرکنند ولی بازحداقل نسخه جدیدش از نسخه قدیمیش بهتره،امیدواریم بهترم بشه.مامیتونیم بهترشوبسازیم ولی نمیخوایم چطورتوی صنعت موشک سازی انقدرپیشرفته ایم ولی نمی تونیم یک ماشین خوب بسازیم؟؟؟!!!!!!

    موافقم 18
    مخالفم 2
  5. ناشناس

    ۱۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این است هنر طراحان ایرانی
    اینا حقوقی میگیرن ما مردم بعد ۲۵ سال کار کردنم نمیگیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا