۲ سال از زمانی که قرار بود ۳۵ هزار دستگاه دنا وارد بازار بشود، میگذرد. سال ۱۳۹۲ هم بر طبق برنامههای دقیق ایرانخودرو، میبایست ۸۰ هزار دستگاه از دنا روانه بازار میشد. امروز در سال ۱۳۹۳، دنا حتی در نمایشگاههای خودرو مهم کشور هم حاضر نمیشود!
تمامی وعدههای نافرجام درباره زمان عرضه دنا را کنار بگذاریم. ببینیم خودرویی که قرار است با سه سال تأخیر وارد بازار بشود، چه تفاوتی با آنچه ایرانخودرو قولش را داده بود، دارد؟
تا همین چند ماه پیش، در سایت گروه ایرانخودرو صحبت از یک موتور توربو شارژر بود، موتوری که بی سر و صدا برای دنا کنار گذاشته شد و به جای آن موتور بسیار پیشرفته و بروز ۲ لیتری XUM با ۸ سوپاپ و قدرت تنها ۱۰۵ اسب بخار جایگزین آن شد!
چند روزی هم هست که تصاویری رسمی از فضای داخلی دنا در سایت ایرانخودرو منتشر شده، تصاویری که شباهت چندانی با تصاویر قبلی ندارند. از طرح روی درهای خودرو شروع میکنیم، در تصاویر قبلی یک خط موج مانند در بالای در خودرو دیده میشود که در عکسهای کنونی غیب شده است. همچنین سه خط در قسمت میانی در وجود دارد که آن سه خط هم از بین رفتهاند. دستگیره نیز به صورت زاویهدار در گوشهای قرار دارد که اکنون در تصاویر جدید وجود ندارد. طرح محل قرارگیری بلندگوهای جلو و فضای خالی برای قرار دادن برخی اشیا، در عکسهای قبلی با عکسهای کنونی کاملاً متفاوت است. بر روی داشبورد، تغییرات فاحشترند. طرح فرمانی که در نگارههای قبلی دیده میشود، حتی مقداری هم به فرمان کنونی شباهت ندارد. (البته لوگوی ایرانخودرو بدون تغییر باقی مانده که جای بسی تعجب دارد!) دریچههای مرکزی و کناری قبلی نیز با کنونی کمی متفاوتاند. دریچههای کناری که در عکسهای جدید دیده میشود، شباهت جالبی با دریچههای برخی از محصولات تویوتا دارند. طرح چوبی که روبروی صندلی شاگرد قرار داشته حذف شده. مانیتوری که در تصاویر قبلی دیده بودیم با مانیتور کنونی متفاوت است و البته قدیمیتر. در عکسهای قبلی در کنسول اصلی خودرو پلاستیکهای شفاف را میبینیم که در تصاویر جدید جای خود را به پلاستیکهای بیکیفیت و کدر دادهاند. مکان تمامی دکمهها تغییر کرده و ارزانسازی به راحتی قابل مشاهده است. کنسول کنونی هم با آن طرحهای فضایی قبلی به کلی فرق دارند. حتی در دوخت صندلیها هم تفاوتهایی دیده میشود! سرعت سنجی که در تصاویر قبلی میدیدیم، مشابه سرعتسنج نسل قبلی سوناتا بود. در نگارههای جدید طراحی قسمت سرعتسنج عوض شده. طرح کنونی بسیار شبیه سرعتسنج نسل کنونی شورلت کروز است. جالب آن است که طراحان ایرانخودرو حتی زحمت تغییر رنگ دور دوایر سرعتسنج و دور موتور را که در کروز به رنگ آبی است هم به خود ندادهاند و سرعتسنج دنا را با همان دوایر با حاشیههای آبی رنگ طراحی کردهاند (یا کپی کردهاند!) حال طرح چند سؤال
آیا ایرانخودرو از توانایی خود در ساخت داشبورد با خبر است یا خیر؟ اگر با خیر هستند، پس آیا مجبورند داشبورد قبلی این خودرو را با داشبوردی بسیار سادهتر جایگزین کنند؟
و سؤال دیگر ما از افرادی که دم از خودروی ملی میزنند، مگر نه این است که پلتفرم و گیربکس و انجین هر خودرو، اصلیترین، مهم و پیچیدهترین بخش در طراحی هر خودرو است؟ در حالی که در این خودرو به اصطلاح ملی، از گیربکس و انجین و پلتفرم پژو استفاده شده است؟ و جالبتر اینکه هر روز خبر میرسد که قطعات فضای داخلی و چراغها (که همواره تغییر آنها از هنرهای برجسته خودروسازان داخلی میباشد) نیز، ساخت کشوری خوشنام در تولیدات صنعتی در شرق آسیاست که کیفیت تولیداتش زبانزد خاص و عام است!(چین را میگوییم نه ژاپن!)
من حدود دو ماه پیش توی نمایشگاه بین المللی خودرو در تبریز دنا رو از نزدیک دیدم و سوارش هم شدم، دنا از نمای بیرون: – همون سمنده که جلو و عقبش رو مثلا طراحی کردن – درها دقیقا سمند فقط دستگیره ها مثل لیفان 620 – رینگ های آلومینیومی تکرارای سمند که حداقل یه رینگ جدید براش طراحی نکردن. – سپر جلو در قسمت جانبی صافه و بسیار پایین کشیده شده و زشت از آب در اومده – چراغ جلو نه چندان جالب – قسمت عقب خودروهم که با طرح جانبی خودرو هماهنگ نیست و یکم جای پلاک و چراخ عقبش خوبه در طراحی داخل: – تا در رو باز میکنی صدای باز شدن در سمند به گوش آدم میخوره و حس سوار شدن به سمند رو به آدم میده _ طراحی نسبتا خوب اما کیفیت ساخت بد _ مانیتور با رویه شفاف که وقتی نور بهش میخوره مثل آینه عمل میکنه که باید رویش مات باشه _ کیفیت پلاستیک های مورد مصرف اصلا خوب نبود علی الخصوص پلاستیک کناره صندلی که واقعا افتضاح بود – صندلی ها خوب بود – آمپرها هم خوب بود موتورش هم که اجازه ندادن ببینیم EF7 بود یا XUM شاهکار. به نظر من خودروهای چینی در این رنج قیمت خیلی بهتر از دنا هست، ای کاش ایران خودر به جای سرمایه گذاری برای طراحی و ساخت می اومد قطعات خودروها رو بصورت فله ای از کشورهای مختلف و کارخانه های مختلف وارد میکرد و خودش مونتاژ میکرد و همون سودی که از این اسباب بازی ها در میآورد دو برابرش رو روی این ماشینای خارجی میکشید و میفروخت تا مردم هم حداقل از خودرویی که سوارش میشدن اطمینان خاطر و رضایت داشتن.
آره راست میگه، سمند با BMW سری 3 و مرسدس بنز کلاس C و Audi A4 رقابت میکنه ولی دنا با مرسدس بنز S Class Maybach و رولس رویز فانتوم و بنتلی مولسان رقابت میکنه که از همه اینا هم بهتره، چطور میگی اسباب بازیه؟!؟!؟!؟
اصلا خوب نیست اپشناش در هم و بر همه و اصلا 50 ملیون تومان نمی ارزه قبلا ایران خودرو گفته بود با توربو شارژ حدود 20تا 25 ملیون تومان حالا بدون توربو با موتور ای اف هفت 50 ملیون تومان اپشن ها هم قاطی پاتی اصلا نمی ارزه
طراحی غیر هماهنگ کناری خودرو با قسمت جلو عقب در اصل نمای کناری ودرب ها همان سمند است که در قسمت جلو سپر وکاپوت ومجموعه چراخ هارا به زحمت به ان خورانده اند و قسمت عقب هم همین طور است ودرکل از نظر طراحی و استایل کلی خودرو کاملا بدون هماهنگی وپویای لازم می باشد که از این بابت دارای نقایص فراوان وعدم هماهنگی احجام بکار برده می باشد !!!
آقا داخلش خوبه بیرونش افتضاح.در بیرونه ماشین هیچ خبری نیست از هماهنگی چراغها و بدنه و این ماشینو زشت کرده.اگه موتورشو ای اف سون بده بیرون ب نظرم بهتره وگرنه موتوره دو لیتری که 105 اسب بخار تولید کنه مشخصه که چقدر تکنولوژیش پایین و افتضاحه.
سلام دوستان اگه کسی بخوادیه ایده به خودروسازها بده چه طوری بایداقدام کنه مثلابرای بالابردن کیفیت یه چیزی از خودرویه ایده داشته باشه ممنون میشم اگه راهنمائیم بفرمائید
بابا ایده چیه که بدی؟ فکر کردی طراحای اونا کارشون رو بلد نیستن یا نمیدونن از چه موادی واسه ی ساخت داخل کابین استفاده کنن؟؟ نه عمو اینا از عمد این کارو میکنن و از عمد آشغالترین پلاستیک رو واسه ی ساخت داشبورد و هر چیز خودرو استفاده میکنن که هزینه ای براشون نداشته باشه،در کل فقط میخوان یه چیزی بسازن و بفروشن و کیفیت اصلا این وسط واسشون اهمیتی نذاره فقط منافع خودشون مهمه،نه جون کسایی که سوار این لگن ها میشن که با یه ضربه ی مشت کاپوتش خیلی زیبا میره تو و جای دستت روش میمونه
سلام ایران خودرو…. چیه بابا هی چهار تا چیز ظاهری رو تغییر می دی و با قیمت بالاتر ……. آقا موتور XUM همون موتور 405 های کاربراتوری 2000 هستش که انژکتوری شده.. هنوز ایران خودرو نتونسته یه ماشین بسازه که سر تر از 405 2000 کاربراتی باشه… نخرید ت رو خدا.
سلام ایران خوردرو بالا بره پایین بیاد فقط از موتور پژو استفاده میکنه اونم که مشکل سرسیلندر داره ماشین صفر که دوهفته نیست از نمایندگی اومده بیرون زده تعویض سرسیلندر و نمونه های مشابه توی ایران ما هرکی وقتی یه چیزی از ماشین رو تغییر میده پولش میشه ده ها برابر
واقعا خسته نباشید باید بگیم به ایران خوردرو و مدیرانش که اینقدر مستعد در تولید محصولات بی کیفیت تر از قبل هستند، من این خودرو در نمایشگاه مشهد از نزدیک دیدم که بنظرم همان خودروی سمندم بود با اندکی تغییرات در چراغهای جلو و عقب و تغییرات جزئی در نمای داخلی خودرو و صد البته با قیمتی بسیار گزاف تر (در حالت خوشبینانه 45 میلیون تومان )و حال این تغییرات در دستگیره و عوض کردن رنگ داشبورد و روکش صندلی ها گویی در صنعت خوردو کشور عزیزمان نهادینه شده، وبه امید روزی که با تغییر نام خودروها و مدلها کیفیت شان چه از لحاظ ساختار ظاهری و فنی و چه از لحاظ ایمنی بتواند به پای خودروسازان چینی !!!!برسد.
با سلام.در جواب دوستمون که میگن روانشناسن.عزیزم انسان باید هر حرفی رو به اقتضای جا و زمان مطرح بکنه.اینکه شما در سایتی که کاملا تخصصیه و خودرویی میگی من از روی کامنت میفهمم کی چند سالشه ،پایین آوردن پرستیژ روانشناسیه.بنده هم کارشناس ارشد روانشناسی بالینی هستم.چه ربطی به این مکان داره.شان رشتمونو حفظ کن دوست عزیز. اما در کل تمام محصولات جدید ایران خودرو فوق العاده بی کیفیتن.همگی موفق باشید
به نظر من قیمت دنا حدود 35 باشه خوبه – ایران خودرو فقط بلده چراغ ماشین رو عوض کنه و هربار پنج شش میلیون روی اون بکشه – برای اینکه بیشتر سود کنه سعی میکنه کیفیت را پائین بیاره – ایران خودرو میگه اگه دنا را 51 میلیون بفروشه سود میکنه و براش 36 میلیون هزینه برداشته – ظاهرا میگه قراره از این پس فقط دنا را برای صادارات بسازه – حالا ببینین به چه قیمتی به خارج کشور میفروشه – شاید 20 میلیون تومان – به خارجیها کمتر بفروشه ضرر نمیکنه فقط بلده مردم ما رو به بهانه حمایت از تولید داخلی سرکیسه کنه
با سلام جهان سوم همینه متاسفانه مردم هم جهان سومی فکر میکنن، هیچ اعتراضی نمیکنن و همچنان میخرن اونام باز بدترش رو میسازن و میفروشن، واقعا اگه هیچکس نمیخرید چی میشد؟ چند ماه دوام میاروردن؟ خودمم جز همین مردمم […]
سالها قبل میخواندم در زاپن تویوتاماشینهای بیکیفیت و گران نسبت به ماشینهای امریکایی میساخت و هردو به بازار ژاپن عرضه میکردن اما مردم ژاپن تویوتا را مخریدند نگاه کنید ما چقدر بی تعلق هستیم به تولیدات خودمان
دوست عزیز ما هم اندازه و شاید بیشتر از مردم ژاپن از این اشغال ها خریدیم چی شد؟ هر روز دارن به شعور ملت توهین میکنن ایا تویوتا هم همین کارو میکرد یا پیشرفت؟ تویوتا کوچکترین نقصی داشت فراخان میداد ولی موقعی ک 405 اتیش میگرفت ایران خودرو فراخان داد؟ پس دیگه هیچوقت همچین مقایسه ای نکن
من یک رانا داشتم با این که افتضاحه اما در تصادفی که کردم خوب عمل کرد هرچند خودش داغون شد اما به سرنشینان هیچ چیزی نشد لازم به ذکر است که بنده با سرعت 160 تصادف کردم که جلوی ماشین اعم از موتور و بقیه چیزاش داغون شد …
ای کاش واسه خودمون حداقل ارزش قائل بودیم . شرکت های خودرو ساز دنیا با یه موتور در یک کلاس ، سالی یه اتاق میزنند و مدل خودرو را به روز میکنند ( نثل مدل های هیوندای و تیوتا و … ) اونوقت ایران خودرو هر سه سال یک بار طرح فرمون رو عوض می کنه و یه تومن میذاره رو ماشیناش . سایپا هم که همود Z300 چینی رو میاره آرم جلو و عقبش رو سایپا میکنه و اسمشم میذاره S300 و میفروشه 70 میلیون …
سلام من دیدگاه اکثریت رو خوندم و همه بدو بیرا میگن به ایران خودرو خوب عزیز من یکم تحقیق کنین ببینین چه خبره؟ قیمت دلالان دلارو … یه نگا بکنین! دلار الان چنده؟ 3420 تومن! مشکل از یه جا دیگس چرا ایرانخودرو بدبختو مقصر میدونین اوناهم اکثر قطعات رو از خارج وارد میکنن اونم با این اوضاع دلار! ینی اگه بخوایم یه کالا با کیفیت خوب رو بسازیم قیمتش 70 میلیون میشه! کم نیست! اکثر مردم هم توان مالی اینچنینی ندارن! وحالا یه سری میگن تولیدات داخلی! عزیز من همش که داخل تولید نمیشه! همین شرکتهای خارجی یکی متورش یه جا درس میشه و یکی دیگه سیستم فنربندی عقبش مال یه جاس و فنر بندی جلوش یه جا دیگه! بنابر این به صرفه نیست که بخوایم کل قطعات رو داخل تولید کنیم! شرکت اپل به اون عظمت تو آمریکا تو کالیفرنیا گوشی ایفون میسازه میگن مال اپله اما نماییشگر مال سونی و هسته گوشی مال سامسونگ و … اینم مثل اونه پس اینقد خودتونو واسه این چیزا عذاب ندین، ما که یه کشور همه فن حریف نیستم همه چیز بسازیم! الان اگه موتور ماشینو عوض کنه قیمتش دو برابر میشه باز مردم میگن بده حالا باید اینم یا از کیفیت کم کنه تا همه بتونن بخرن یا کیفیتو ببره بالا و مردم نتونن بخرن! اکثر مردم چرا میرن پراید بخرن؟ چون پول پژو ندارن؟ از پس خرجش برنمیان! یه چراغ پژو بیرون دلالان بهت میدن 80 تومن؟!! میبینین که قیمتش چقدره؟ اما پراید نه هم میشه تعمیر کرد و هم میشه شیشه رو جدا راهنما رو جدا عوض کرد اینا هم میخوان یه چیزی بزنن که مردم بتونن هم بخرن و هم خودشون سود ببرن!
اگه راست میگی چرا قیمت ماشین ها توی منطقه آزاد نصفه خودرو های با پلاک ملیه که گمرک خورده . یعنی خودرویی مثل کیا اپتیما که 72 تومنه کیا ضرر کرده؟ یعنی باید دنا با اپتیما یکی باشه ؟ بعدش کی گفته صفحه اپل رد سونی میزنه ؟ کی گفته هسته اپلو سامسونگ میزنه ؟ اصلا صفحه گوشی های tft سونی که خوب نیست با اپل قایل مقایسه هست ؟ همه ی گرونی های ماشین به خاطر حمایت از ایران خودرو و سایپا هست که گمرگ بسیار بیشتر از حد حق گمرک میگیره . و تحریم ها هم مشکل ساز شده که آمریکا شاید تا چند سال دیگه بر داره .
چند خط اول متنتو خوندم فهمیدم هیچی از ایران و دنیا نمیدونی دیگه بقیشون نخوندم. ببخشید لازم به ذکره. که دلار توی ایران به دست خودت دولت بالا میری. دولت عزیز و مهربون ما دلار ۳ هزار خریداری میکنه و به مبلغ ۱۹ هزار توی بازار عرضه میکرد که کثریها و بدهیاشو صاف کنه. شما هم دلسوزی نکنید واسه خودرو سازان داخلی چون اینا هم تمام لوازم وارداتی رو با دلار ۳ هزار خرید میکنن. دوست من چرا من مغازه دار باید با ۲۰ درصد سود جنسمو بفروشم که حتی اجاره مغازمم توش در نمیاد و در غیر این صورت جریمه میشم ولی ایرانخوردو با سود۲۰۰درصد باید ماشیناشو بفروشه؟؟؟؟ واقعا دلسوزی داره؟ هرچی سرمون بیاد حقمونه. خودم کردم که لعنت بر خودم باد….
سلام… عزیزان به خدا قسم آشغاله آشغاله این دنا …. گول ظاهرش رو نخورید… مشکل موتورش هنوزهم پابرجاست و حتی با گیربکس همخوانی نداره…. اونایی هم که دارند با قیمت بالای 50میفروشند اکثریت خود دلالهاو صاحبان نمایشگاهها هستند که قبلا ثبت نام کردندو خالا با این قیمت گران به این ملت بدبخت میفروشند…از ما گفتن بود فقط به خاطر رضای خدا
آقا این قدر نگین بی کیفیت !!!!!! مگه شما کارشناسین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟////// آقای وزیر کهن سال مملکت فرمودند : باید کارشناسان در مورد کیفت خودرو نظر بدن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مردم رو […]گیر آوردن!!!!!!
هندلینگ ماشین کلا ایراد داره خود ایران خودرو هم میدونه این دنا با دنای واقعی خیلی تفاوت داره نمیشه ۱۵۰ سی سی توربو شارژ روش گزاشت پایداری سمند و سورن خیلی بهتر از دناست در ضمن این خودرو اصلا مناسب برای تند رفتن تخت گاز دادن نیست اون ماشین بازا گرفتن منظورم چیه
این مردم از این بدتر هم حقشه . لیاقتمون همینه . وقتی هنوز ماشینی در نیومده و مشخص نیست چه گندی زدن مردم مثل مور و ملخ ثبت نام میکنند تا جزو اولین هایی بشوند که این ماشین های سراپا ایراد رو صاحب شوند . بدتر از این ها هم حقمان است .
آقای رامین شهیدی، لیسانس صنایع و نویسنده مجله پدال، علاقه مند به دنیای خودرو! در این که دنا با نمونه های اولیه تفوت داره شکی نیست ولی آیا مته به خشخاش گذاشتن و گیر دادن به سه تا خط که قبلا روی رودری بوده وحالا نیست کاره درستیه.شما به عنوان یه کارشناس باید محاسن یه خودرو داخلیو بیان کنید والبته معایبشرو برای شرکت تولید کننده ارسال کنید .به هرحال به نظر من بد بین کردن مردم به تولید داخلی کار ناجوان مردانه ای است. اگر همین دنارو که شما نقد کردینو با خودرویی با همین قیمت مقایسه کنید هم روی نظر خود خواهید ماند یا…
من از نزدیک دنا رو دیدم و با دقت وراندازش کردم، از نظر فنی تفاوت خاصی با سمند نداره و تنها ظاهرش متفاوته. اون هم به سلیقه افراد بستگی داره. من که نپسندیدم مخصوصاً از نمای بیرونی. به نظر من سورن هم بیرونش زیباتره هم از نظر فنی هم مشابه هستن. ماشینی نیست که تو اولین نگاه آدم رو جذب کنه. به این قیمت نمیارزه.
سلام آقا من نمیدونم کارخانه های تولید خودرو ایران چه اصراری دارن که ماشین طراحی کنن تا حالا چهار مدل ایران بیرون داده سمند که یک ماشین کپی برداری شده با وزن زیاد و موتور ضعیف رانا که همون 206 فرانسویه و فقط جلو عقبش رو دستکاری کردن وتیبا که به نظر بنده زشت ترین خودروییه که من دیدم و حالا هم که دنا که بازم جلو عقبش دستکاری شده و تمام قطعات داخلیش هم خارجیه از همه اینها که بگذریم قوای محرکه تمام این خودرو ها مال ماشینهای دیگه است اینم باید گفت که پشت این طراحی ها مشوران خارجی هستن ولی اینم باید گفت که این شرکت ها هر چی بسازن ایرانی مجبوره بخره
به نظر من ماشینی که پای ملت 36 میلیون درامده این امکانات هم زیادش هست یک مثل هست که میگوید هر چه قدر پول بدی اش میخوری تازه به جای اینکه 40 بدم ماشین چینی سوار شوم که قطعاتش گیر نمی اید ترجیح میدم ایرانی سوار شوم
فرزاد
۹ آذر ۱۳۹۳من حدود دو ماه پیش توی نمایشگاه بین المللی خودرو در تبریز دنا رو از نزدیک دیدم و سوارش هم شدم،
دنا از نمای بیرون:
– همون سمنده که جلو و عقبش رو مثلا طراحی کردن
– درها دقیقا سمند فقط دستگیره ها مثل لیفان 620
– رینگ های آلومینیومی تکرارای سمند که حداقل یه رینگ جدید براش طراحی نکردن.
– سپر جلو در قسمت جانبی صافه و بسیار پایین کشیده شده و زشت از آب در اومده
– چراغ جلو نه چندان جالب
– قسمت عقب خودروهم که با طرح جانبی خودرو هماهنگ نیست و یکم جای پلاک و چراخ عقبش خوبه
در طراحی داخل:
– تا در رو باز میکنی صدای باز شدن در سمند به گوش آدم میخوره و حس سوار شدن به سمند رو به آدم میده
_ طراحی نسبتا خوب اما کیفیت ساخت بد
_ مانیتور با رویه شفاف که وقتی نور بهش میخوره مثل آینه عمل میکنه که باید رویش مات باشه
_ کیفیت پلاستیک های مورد مصرف اصلا خوب نبود علی الخصوص پلاستیک کناره صندلی که واقعا افتضاح بود
– صندلی ها خوب بود
– آمپرها هم خوب بود
موتورش هم که اجازه ندادن ببینیم EF7 بود یا XUM شاهکار.
به نظر من خودروهای چینی در این رنج قیمت خیلی بهتر از دنا هست،
ای کاش ایران خودر به جای سرمایه گذاری برای طراحی و ساخت می اومد قطعات خودروها رو بصورت فله ای از کشورهای مختلف و کارخانه های مختلف وارد میکرد و خودش مونتاژ میکرد و همون سودی که از این اسباب بازی ها در میآورد دو برابرش رو روی این ماشینای خارجی میکشید و میفروخت تا مردم هم حداقل از خودرویی که سوارش میشدن اطمینان خاطر و رضایت داشتن.
محمد مهدی
۱۷ آذر ۱۳۹۳عزیز اسباب بازی چیه.ماشینش خیلی خوبه.از سمند خیلی بهتره
محمد
۲۲ آذر ۱۳۹۳آره راست میگه، سمند با BMW سری 3 و مرسدس بنز کلاس C و Audi A4 رقابت میکنه ولی دنا با مرسدس بنز S Class Maybach و رولس رویز فانتوم و بنتلی مولسان رقابت میکنه که از همه اینا هم بهتره، چطور میگی اسباب بازیه؟!؟!؟!؟
ارشيا
۴ خرداد ۱۳۹۴اصلا خوب نیست اپشناش در هم و بر همه و اصلا 50 ملیون تومان نمی ارزه قبلا ایران خودرو گفته بود با توربو شارژ حدود 20تا 25 ملیون تومان حالا بدون توربو با موتور ای اف هفت 50 ملیون تومان اپشن ها هم قاطی پاتی اصلا نمی ارزه
TST.CO,
۲۳ آذر ۱۳۹۳طراحی غیر هماهنگ کناری خودرو با قسمت جلو عقب در اصل نمای کناری ودرب ها همان سمند است که در قسمت جلو سپر وکاپوت ومجموعه چراخ هارا به زحمت به ان خورانده اند و قسمت عقب هم همین طور است ودرکل از نظر طراحی و استایل کلی خودرو
کاملا بدون هماهنگی وپویای لازم می باشد که از این بابت دارای نقایص فراوان وعدم هماهنگی احجام بکار برده می باشد !!!
ناصر
۲۵ آذر ۱۳۹۳متاسفم برای مردم عزیزم که بازیچه ایرانخودرو شده اینا مردم چی فرض کردن من اگه جای همه مردم بودم خرید این ماشینو که همه چیزش تغییر کرده رو تحریم میکروم
مجتبي
۲۵ اسفند ۱۳۹۳همون سمند ال ایکس طراحیش منطقی تر و شیک تره این که به نظرم افتضاحه بخصوص نمای بیرونش
وحید
۳۰ آذر ۱۳۹۳آقا داخلش خوبه بیرونش افتضاح.در بیرونه ماشین هیچ خبری نیست از هماهنگی چراغها و بدنه و این ماشینو زشت کرده.اگه موتورشو ای اف سون بده بیرون ب نظرم بهتره وگرنه موتوره دو لیتری که 105 اسب بخار تولید کنه مشخصه که چقدر تکنولوژیش پایین و افتضاحه.
علی الهی
۵ دی ۱۳۹۳خیلی عالیه
علی
۱۸ دی ۱۳۹۳سلام دوستان اگه کسی بخوادیه ایده به خودروسازها بده چه طوری بایداقدام کنه مثلابرای بالابردن کیفیت یه چیزی از خودرویه ایده داشته باشه ممنون میشم اگه راهنمائیم بفرمائید
آرماااام
۱۷ بهمن ۱۳۹۳بابا ایده چیه که بدی؟
فکر کردی طراحای اونا کارشون رو بلد نیستن یا نمیدونن از چه موادی واسه ی ساخت داخل کابین استفاده کنن؟؟
نه عمو اینا از عمد این کارو میکنن و از عمد آشغالترین پلاستیک رو واسه ی ساخت داشبورد و هر چیز خودرو استفاده میکنن که هزینه ای براشون نداشته باشه،در کل فقط میخوان یه چیزی بسازن و بفروشن و کیفیت اصلا این وسط واسشون اهمیتی نذاره فقط منافع خودشون مهمه،نه جون کسایی که سوار این لگن ها میشن که با یه ضربه ی مشت کاپوتش خیلی زیبا میره تو و جای دستت روش میمونه
آرمین
۲۲ دی ۱۳۹۳سلام
ایران خودرو…. چیه بابا هی چهار تا چیز ظاهری رو تغییر می دی و با قیمت بالاتر …….
آقا موتور XUM همون موتور 405 های کاربراتوری 2000 هستش که انژکتوری شده..
هنوز ایران خودرو نتونسته یه ماشین بسازه که سر تر از 405 2000 کاربراتی باشه…
نخرید ت رو خدا.
پژمان
۲۴ دی ۱۳۹۳به احتمال زیاد داشبوردش مثل داشبورد پرشیا باشه.واقعا از لحاظ کیفیت افتاضح.دقیقا مثل پلاستیکی که باهاش اسباب بازی درست میکنند!!!!!!!
مشت علی
۳۰ دی ۱۳۹۳سلام والاه تو مملکت ما کسانی هستن که پراید پنجاه میلیونی هم میخرن چه برسه به پارس و دنا
armin1992
۳ بهمن ۱۳۹۳سلام
ایران خوردرو بالا بره پایین بیاد فقط از موتور پژو استفاده میکنه
اونم که مشکل سرسیلندر داره
ماشین صفر که دوهفته نیست از نمایندگی اومده بیرون زده تعویض سرسیلندر
و نمونه های مشابه
توی ایران ما هرکی وقتی یه چیزی از ماشین رو تغییر میده پولش میشه ده ها برابر
علی1360
۴ بهمن ۱۳۹۳واقعا خسته نباشید باید بگیم به ایران خوردرو و مدیرانش که اینقدر مستعد در تولید محصولات بی کیفیت تر از قبل هستند، من این خودرو در نمایشگاه مشهد از نزدیک دیدم که بنظرم همان خودروی سمندم بود با اندکی تغییرات در چراغهای جلو و عقب و تغییرات جزئی در نمای داخلی خودرو و صد البته با قیمتی بسیار گزاف تر (در حالت خوشبینانه 45 میلیون تومان )و حال این تغییرات در دستگیره و عوض کردن رنگ داشبورد و روکش صندلی ها گویی در صنعت خوردو کشور عزیزمان نهادینه شده، وبه امید روزی که با تغییر نام خودروها و مدلها کیفیت شان چه از لحاظ ساختار ظاهری و فنی و چه از لحاظ ایمنی بتواند به پای خودروسازان چینی !!!!برسد.
پینار
۵ بهمن ۱۳۹۳سلام. دستت درد نکنه ایران خودرو…. لیاقت ملت ایران اینه…
خليل
۷ بهمن ۱۳۹۳با سلام.در جواب دوستمون که میگن روانشناسن.عزیزم انسان باید هر حرفی رو به اقتضای جا و زمان مطرح بکنه.اینکه شما در سایتی که کاملا تخصصیه و خودرویی میگی من از روی کامنت میفهمم کی چند سالشه ،پایین آوردن پرستیژ روانشناسیه.بنده هم کارشناس ارشد روانشناسی بالینی هستم.چه ربطی به این مکان داره.شان رشتمونو حفظ کن دوست عزیز.
اما در کل تمام محصولات جدید ایران خودرو فوق العاده بی کیفیتن.همگی موفق باشید
محمد
۱۱ بهمن ۱۳۹۳ما ملت موندیم بین بد و بدتر کدومو انتخاب کنیم؟ولی خودشون شاسی بلند کره ای و ژاپنی سوارن.و خدا همچنان هست…..
aref
۲۰ بهمن ۱۳۹۳یه سوال؟ اون به اصطلاح کنترل های روی قربیلک فرمونش واقعی هست یا علکی در نقشه؟
ساسان
۲۰ بهمن ۱۳۹۳به نظر من قیمت دنا حدود 35 باشه خوبه – ایران خودرو فقط بلده چراغ ماشین رو عوض کنه و هربار پنج شش میلیون روی اون بکشه – برای اینکه بیشتر سود کنه سعی میکنه کیفیت را پائین بیاره – ایران خودرو میگه اگه دنا را 51 میلیون بفروشه سود میکنه و براش 36 میلیون هزینه برداشته – ظاهرا میگه قراره از این پس فقط دنا را برای صادارات بسازه – حالا ببینین به چه قیمتی به خارج کشور میفروشه – شاید 20 میلیون تومان – به خارجیها کمتر بفروشه ضرر نمیکنه فقط بلده مردم ما رو به بهانه حمایت از تولید داخلی سرکیسه کنه
مجتبي
۲۵ اسفند ۱۳۹۳وقتی پراید در ایران 11 میلیون و خوردیه ی بود همونو به سوریه میدادن 2 و خورده ی جالبه مگه نه
Amir
۲۶ بهمن ۱۳۹۳با سلام جهان سوم همینه متاسفانه مردم هم جهان سومی فکر میکنن، هیچ اعتراضی نمیکنن و همچنان میخرن اونام باز بدترش رو میسازن و میفروشن، واقعا اگه هیچکس نمیخرید چی میشد؟ چند ماه دوام میاروردن؟ خودمم جز همین مردمم […]
سعید صادقی
۲۸ بهمن ۱۳۹۳سالها قبل میخواندم در زاپن تویوتاماشینهای بیکیفیت و گران نسبت به ماشینهای امریکایی میساخت و هردو به بازار ژاپن عرضه میکردن اما مردم ژاپن تویوتا را مخریدند نگاه کنید ما چقدر بی تعلق هستیم به تولیدات خودمان
GTR
۲۱ فروردین ۱۳۹۴دوست عزیز ما هم اندازه و شاید بیشتر از مردم ژاپن از این اشغال ها خریدیم چی شد؟ هر روز دارن به شعور ملت توهین میکنن ایا تویوتا هم همین کارو میکرد یا پیشرفت؟ تویوتا کوچکترین نقصی داشت فراخان میداد ولی موقعی ک 405 اتیش میگرفت ایران خودرو فراخان داد؟ پس دیگه هیچوقت همچین مقایسه ای نکن
وحید
۲۹ بهمن ۱۳۹۳من یک رانا داشتم با این که افتضاحه اما در تصادفی که کردم خوب عمل کرد
هرچند خودش داغون شد اما به سرنشینان هیچ چیزی نشد
لازم به ذکر است که بنده با سرعت 160 تصادف کردم که جلوی ماشین اعم از موتور و بقیه چیزاش داغون شد …
رضا
۲۹ بهمن ۱۳۹۳ای کاش واسه خودمون حداقل ارزش قائل بودیم .
شرکت های خودرو ساز دنیا با یه موتور در یک کلاس ، سالی یه اتاق میزنند و مدل خودرو را به روز میکنند ( نثل مدل های هیوندای و تیوتا و … ) اونوقت ایران خودرو هر سه سال یک بار طرح فرمون رو عوض می کنه و یه تومن میذاره رو ماشیناش .
سایپا هم که همود Z300 چینی رو میاره آرم جلو و عقبش رو سایپا میکنه و اسمشم میذاره S300 و میفروشه 70 میلیون …
XaniaR
۱ اسفند ۱۳۹۳سلام من دیدگاه اکثریت رو خوندم و همه بدو بیرا میگن به ایران خودرو خوب عزیز من یکم تحقیق کنین ببینین چه خبره؟ قیمت دلالان دلارو … یه نگا بکنین! دلار الان چنده؟ 3420 تومن! مشکل از یه جا دیگس چرا ایرانخودرو بدبختو مقصر میدونین اوناهم اکثر قطعات رو از خارج وارد میکنن اونم با این اوضاع دلار! ینی اگه بخوایم یه کالا با کیفیت خوب رو بسازیم قیمتش 70 میلیون میشه! کم نیست! اکثر مردم هم توان مالی اینچنینی ندارن! وحالا یه سری میگن تولیدات داخلی! عزیز من همش که داخل تولید نمیشه! همین شرکتهای خارجی یکی متورش یه جا درس میشه و یکی دیگه سیستم فنربندی عقبش مال یه جاس و فنر بندی جلوش یه جا دیگه! بنابر این به صرفه نیست که بخوایم کل قطعات رو داخل تولید کنیم! شرکت اپل به اون عظمت تو آمریکا تو کالیفرنیا گوشی ایفون میسازه میگن مال اپله اما نماییشگر مال سونی و هسته گوشی مال سامسونگ و … اینم مثل اونه پس اینقد خودتونو واسه این چیزا عذاب ندین، ما که یه کشور همه فن حریف نیستم همه چیز بسازیم! الان اگه موتور ماشینو عوض کنه قیمتش دو برابر میشه باز مردم میگن بده حالا باید اینم یا از کیفیت کم کنه تا همه بتونن بخرن یا کیفیتو ببره بالا و مردم نتونن بخرن! اکثر مردم چرا میرن پراید بخرن؟ چون پول پژو ندارن؟ از پس خرجش برنمیان! یه چراغ پژو بیرون دلالان بهت میدن 80 تومن؟!! میبینین که قیمتش چقدره؟ اما پراید نه هم میشه تعمیر کرد و هم میشه شیشه رو جدا راهنما رو جدا عوض کرد اینا هم میخوان یه چیزی بزنن که مردم بتونن هم بخرن و هم خودشون سود ببرن!
مهدی
۱۵ اسفند ۱۳۹۳اگه راست میگی چرا قیمت ماشین ها توی منطقه آزاد نصفه خودرو های با پلاک ملیه که گمرک خورده . یعنی خودرویی مثل کیا اپتیما که 72 تومنه کیا ضرر کرده؟ یعنی باید دنا با اپتیما یکی باشه ؟ بعدش کی گفته صفحه اپل رد سونی میزنه ؟ کی گفته هسته اپلو سامسونگ میزنه ؟ اصلا صفحه گوشی های tft سونی که خوب نیست با اپل قایل مقایسه هست ؟ همه ی گرونی های ماشین به خاطر حمایت از ایران خودرو و سایپا هست که گمرگ بسیار بیشتر از حد حق گمرک میگیره . و تحریم ها هم مشکل ساز شده که آمریکا شاید تا چند سال دیگه بر داره .
x6
۲۸ فروردین ۱۳۹۴دوست عزیز همین پرایدی که تو ایران 21ملیون قیمتشه داره به پاکستان صادر میشه به 4ملیون…. لطفا اول تحقیق کن بعد نظر بده
پوریا
۱۶ مهر ۱۳۹۷چند خط اول متنتو خوندم فهمیدم هیچی از ایران و دنیا نمیدونی دیگه بقیشون نخوندم. ببخشید
لازم به ذکره. که دلار توی ایران به دست خودت دولت بالا میری. دولت عزیز و مهربون ما دلار ۳ هزار خریداری میکنه و به مبلغ ۱۹ هزار توی بازار عرضه میکرد که کثریها و بدهیاشو صاف کنه. شما هم دلسوزی نکنید واسه خودرو سازان داخلی چون اینا هم تمام لوازم وارداتی رو با دلار ۳ هزار خرید میکنن. دوست من چرا من مغازه دار باید با ۲۰ درصد سود جنسمو بفروشم که حتی اجاره مغازمم توش در نمیاد و در غیر این صورت جریمه میشم ولی ایرانخوردو با سود۲۰۰درصد باید ماشیناشو بفروشه؟؟؟؟ واقعا دلسوزی داره؟ هرچی سرمون بیاد حقمونه. خودم کردم که لعنت بر خودم باد….
پینار
۱ اسفند ۱۳۹۳سلام… عزیزان به خدا قسم آشغاله آشغاله این دنا …. گول ظاهرش رو نخورید… مشکل موتورش هنوزهم پابرجاست و حتی با گیربکس همخوانی نداره…. اونایی هم که دارند با قیمت بالای 50میفروشند اکثریت خود دلالهاو صاحبان نمایشگاهها هستند که قبلا ثبت نام کردندو خالا با این قیمت گران به این ملت بدبخت میفروشند…از ما گفتن بود فقط به خاطر رضای خدا
hadi
۵ اسفند ۱۳۹۳آقا این قدر نگین بی کیفیت !!!!!!
مگه شما کارشناسین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//////
آقای وزیر کهن سال مملکت فرمودند : باید کارشناسان در مورد کیفت خودرو نظر بدن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مردم رو […]گیر آوردن!!!!!!
عباس
۵ اسفند ۱۳۹۳هندلینگ ماشین کلا ایراد داره خود ایران خودرو هم میدونه این دنا با دنای واقعی خیلی تفاوت داره نمیشه ۱۵۰ سی سی توربو شارژ روش گزاشت پایداری سمند و سورن خیلی بهتر از دناست در ضمن این خودرو اصلا مناسب برای تند رفتن تخت گاز دادن نیست اون ماشین بازا گرفتن منظورم چیه
امیر
۱۳ اسفند ۱۳۹۳این مردم از این بدتر هم حقشه . لیاقتمون همینه . وقتی هنوز ماشینی در نیومده و مشخص نیست چه گندی زدن مردم مثل مور و ملخ ثبت نام میکنند تا جزو اولین هایی بشوند که این ماشین های سراپا ایراد رو صاحب شوند . بدتر از این ها هم حقمان است .
امیر
۲۳ اسفند ۱۳۹۳آقای رامین شهیدی، لیسانس صنایع و نویسنده مجله پدال، علاقه مند به دنیای خودرو!
در این که دنا با نمونه های اولیه تفوت داره شکی نیست ولی آیا مته به خشخاش گذاشتن و گیر دادن به سه تا خط که قبلا روی رودری بوده وحالا نیست کاره درستیه.شما به عنوان یه کارشناس باید محاسن یه خودرو داخلیو بیان کنید والبته معایبشرو برای شرکت تولید کننده ارسال کنید .به هرحال به نظر من بد بین کردن مردم به تولید داخلی کار ناجوان مردانه ای است.
اگر همین دنارو که شما نقد کردینو با خودرویی با همین قیمت مقایسه کنید هم روی نظر خود خواهید ماند یا…
امیر
۲۷ اسفند ۱۳۹۳من از نزدیک دنا رو دیدم و با دقت وراندازش کردم، از نظر فنی تفاوت خاصی با سمند نداره و تنها ظاهرش متفاوته. اون هم به سلیقه افراد بستگی داره. من که نپسندیدم مخصوصاً از نمای بیرونی. به نظر من سورن هم بیرونش زیباتره هم از نظر فنی هم مشابه هستن. ماشینی نیست که تو اولین نگاه آدم رو جذب کنه. به این قیمت نمیارزه.
پینار
۲ فروردین ۱۳۹۴سلام.. عزیزان تو نمایشگاه ارومیه خودرو دنا رو گذاشتند ۴۶ تومان به خدا الان یه ماه است کسی نمیپرسه و نمیخره … پس تبلیغات و گول دلالها رو نخورید…
افشین
۲۵ فروردین ۱۳۹۴سلام آقا من نمیدونم کارخانه های تولید خودرو ایران چه اصراری دارن که ماشین طراحی کنن تا حالا چهار مدل ایران بیرون داده سمند که یک ماشین کپی برداری شده با وزن زیاد و موتور ضعیف رانا که همون 206 فرانسویه و فقط جلو عقبش رو دستکاری کردن وتیبا که به نظر بنده زشت ترین خودروییه که من دیدم و حالا هم که دنا که بازم جلو عقبش دستکاری شده و تمام قطعات داخلیش هم خارجیه از همه اینها که بگذریم قوای محرکه تمام این خودرو ها مال ماشینهای دیگه است اینم باید گفت که پشت این طراحی ها مشوران خارجی هستن ولی اینم باید گفت که این شرکت ها هر چی بسازن ایرانی مجبوره بخره
جواد
۲۷ فروردین ۱۳۹۴به نظر من ماشینی که پای ملت 36 میلیون درامده این امکانات هم زیادش هست یک مثل هست که میگوید هر چه قدر پول بدی اش میخوری تازه به جای اینکه 40 بدم ماشین چینی سوار شوم که قطعاتش گیر نمی اید ترجیح میدم ایرانی سوار شوم