به گزارش «دنیای اقتصاد» دیروز در حالی سازمان ملی استاندارد ایران و دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با یکدیگر تفاهمنامه همکاری امضا کردهاند که مسوولان هر دو نهاد به اظهارنظرهای جالبی درباره نصب ایربگ روی خودروهای داخلی پرداختند . . .
شجاعیفرد، رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با انتقاد از اجباری بودن نصب ایربگ گفت: در آمریکا نصب ایربگ روی خودروها به این دلیل اجباری شد که بسیاری از رانندگان مشروب خورده و مست میکردند و این عامل باعث افزایش تلفات سوانح رانندگی در این کشور شده بود. برای همین در آمریکا نصب ایربگ روی خودروها اجباری شد، اما چنین چیزی در اروپا وجود ندارد. وی افزود: نصب ایربگ روی خودروهای تولید داخل هیچ تاثیری نداشته و حتی در برخی موارد ایربگ در حین تصادف باز نشده یا باعث خفگی راننده شده است. در این زمینه میتوان به ماشین علی دایی اشاره کرد که ایربگ آن عمل نکرد.
شجاعی فرد با بیان اینکه نصب ایربگ روی خودروهای غیر ایمن به درد نمیخورد، تاکید کرد: متاسفانه تست تصادف خودروها در ایران انجام نمیشود و مشخص نیست که به چه دلیل شورای عالی استاندارد نصب ایربگ روی خودروها را اجباری کرده است. شاید دلیلش این بوده که یک فرد خودرویی در این شورا حضور نداشته است.
اما در واکنش به این اظهارات، بهادر کاظمی، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران میگوید: نصب ایربگ در هیچ کجای دنیا اجباری نبوده، اما هیچ خودرویی هم بدون ایربگ تولید نمیشود. متاسفانه در ایران وضعیت برعکس بوده و تولیدکنندگان براساس نیاز مشتری تولید نمیکنند و مشتری حق انتخاب ندارد. در ایران خودرویی با پلتفرم ۴۰ سال قبل همچنان تولید میشود که چنین چیزی در هیچ کجای دنیا مشاهده نمیشود.
وی با بیان اینکه بیشتر تلفات سوانح رانندگی در ایران به دلیل ضربه سر به جلو بوده است، گفت: مجموعه مسوولان دولتی به این نتیجه رسیدهاند که ارتقای کیفیت خودروها در زمان کوتاه امکانپذیر نیست، بنابراین حداقل با نصب ایربگ تلاش شد تا تعداد کشتههای سوانح رانندگی کاهش یابد.
»»» سخن پدال «««
آقای شجاعیفرد شما چرا؟! این چه استدلالی است که برای اجباری شدن نصب ایربگ در بازار آمریکا آوردهاید؟؟؟ یعنی اکثریت رانندگان آمریکایی که قاعدتا طیف وسیعی از مردم آن جامعه را نیز تشکیل میدهند، مست از بادههای دوست بوده و هستند؟! پس احتمالا برای حفاظت از عابران پیاده، بزودی قراردادن ستونهای لاستیکی و تایر (مانند مسابقات اتوموبیلرانی) در دو طرف همه خیابانهای آمریکا هم اجباری میشود!
اما عملنکردن ایربگ را چرا با تویوتا پرادو مقایسه میکنید؟؟؟ مگر خاطرتان نیست همین پرادویی که از او حرف میزنیم بیش از ۳۰ متر با سقف روی زمین کشیده شد اما بازهم جان سرنشینانش را حفظ کرد؛ حال اگر ایربگ خودروهای داخلی عمل نکند چه اتفاقی میافتد؟؟؟
آقای کاظمی لطفا شما هم توجه داشته باشید که اجباری شدن نصب ایربگ چندان به نفع مشتریان نیست! چرا که بانصب ایربگ شرایط برای ادامه روند تولید این خودروها بهتر و هموارتر شده؛ ظاهرا صدای مشتریان به شما هم بخوبی نرسیده؛ حرف آنها این بود که اصلا اینگونه خودروها را نمیخواهند نه اینکه مثلا خودرویشان ایربگ ندارد!
علی.م
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱با سلام و عرض خسته نیاشید زحمت کشان سایت پدال.
در سطح دنیا صنعت هر کشوری تقریبا با صنعت خودرو سنجیده می شود.
سوالی که پیش میاد اینه که واقعا با مونتاژ خودروهای ارزان قیمت که به ظاهر و در حرف و سخن اقتصادی اند،صنعت خودرو متحول شده و بومی می شود؟
مگه کمپانیهایی همچون بی ام دبیلو،بنز و… از مونتاژ شروع کرده اند؟ شایدم طراحانی از فضا یاریشان نموده! شایدم هم کیفیت رو از اون دنیا براشون ایمیل زدن؟
چرا به شرکتهای خصوصی اجازه واردات خودروهای بی کیفیت (نه کم کیفیت) چینی داده میشه که با تمام امکانات روز دنیا با نازلترین قیمت ارائه میشه(البته در مقایسه با خد=ودروهای وارداتی)؟
مگه نمیگیم صنعت خودروی ما با توجه به مسائل اقتصادی نشات گرفته از سیاست ما که گرایش به استقلال داره ضعیف و آسیب پذیره
(البته اینم بگم کاملا موافق و حامی سیاست کنونی دولت و نظام در مسایل برخورد با دشمنان اسلام و میهن هستم)
چرا در تلاش هستیم آمار تولید رو ببریم بالا؟
ما بیش از اینکه نیاز به کمیت داریم نیازمند کیفیت مطلوب هستیم؟
چرا کسی پاسخگو نیست چرا مه شکن و بالابر برقی شیشه عقب سمند استاندارد رو حذف کردند اونم بعد از 9سال تولید انبوه؟
چرا سپر خودروی سمند،206اس دی،پارس رو میریم از یه شرکت چینی که داره از آشغال و مواد بازیافتی تهیه میکنه و به اسم فایبرکلاس به ما میندازه میخریم. چرا کسی نیست بگه چرا این سپرها با کوچکترین ضربه خورد میشه و صدمات قابل توجهی به خودرو وارد میشه؟ به این میگن اقتصادی؟
بعدش صحبت از ارتقای کیفیت خودرو میزنیم؟
چرا وقتی تولید پیکان رو متوقف میکنیم نولید روآ را پی میگیریم خودرویی که میدانیم قوای محرکش مربوط به دهه 50 میلادیه و اتاق اون مربوط به پژو405 جی ال مربوط به اواخر دهه80 میلادیه تولید اونها در کمپانیه مادر به موزه پیوسته!
اونوقت شما از ایربگ صحبت میکنید که معلوم نیست به چه قیمتی از یک شرکت چینی خریداری شده؟
ایربگ در صنعت خودرو چیز جدیدی نیست در دهه 90 میلادی تفریبا همه خودروهای تولید کمپانیهایی اروپایی ، آسیای شرقی،امریکا حداقل 2ایربگ جلو رو داشتن.اونوقت ما تازه میایم ایربگ راننده رو تازه اجباری میکنیم و اونم پولش رو چندبرابر واقعیش از مصرف کننده اخذ می کنیم و جالبه اینکه فعلا معضل اینه که عمل نمیکنه.
من یک ایرانیه مذهبی و متعصب میرم بعد از 3.5 سال سوار شدن سمند ال ایکس دوباره صفرش رو میخرم 3 ماهه نمایندگی نتونسته چراغ هشدار ایربگ منو درست کنه! جالب اینکه ماشینی که کارت طلایی 3 ستاره داره و گارانتی 18 ماهه میرم برا رفع این نقص از بنده هزینه تست موتور رو اخذ میکنه بعد از اعتراض میگه شامل گارانتی نیست ! یکی نیست بگه اگه مشکل نداشت من مرض داشتم برم وقتم رو اونجا تلف کنم که حتی فرصت سرخواروندم ندارم. آخرش معلوم نیست خدای ناکرده اتقاقی بیفته مسئول کیه؟خوب معلومه راننده خاطی مقصره!
مصرف کننده زمانی راضی میشه که خودرویی با کیفیت مطلوب و قیمت ارزان سوار بشه،که عملا غیرممکنه ولی این میشه که خودرویی با قیمت بالا ولی کیفیت مطلوب در اختیار داشته باشه.
ما نه قیمت مطلوب داریم نه کیفیت!
مطالب طولانی بنده چندان بی ارتباط با این موضوع نیست. باید تحولی عظیم در صنعت خودرو ایجاد شود. حتی اگر لازم باشد همه چبز رو از نو شروع کرد.
mohamad
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱pas ali agha shoma be hamoon taassob baziton bejaye vaghe negaritoon be masael edame bedin
khalayegh=harche layegh
علیرضا
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱یکی یه کوزه بده به بعضیها، مدرکها و وعده وعیدهاشون رو بذارن درش آبش رو بخورن!
علی.م
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱شما کاری به تعصب بنده نداشته باش اگه نظری راجع به موضوع داری بده.
با طرز تفکر شماست که همینه!
متاسفم از کوته فکری. مگه هرچی ایراد داشته باشه میندازنش دور؟ میشه اصلاح بشه آقای لایق!
امیر حسین
۲۶ مرداد ۱۳۹۱کار ماشینای ما از اصلاح کردن گذشته مثلا پراید تراحیش مال سال 1986 شرکت فورد است که تو سال 1993 به مزدا و کیا فروخته شد بعد تو سال 1998 به ما ایرانیا رسید و تازه مال فوردش هم سانروف داشت هم مه شکن جلو و عقب و 405 مال سال 1977 می باشد دقیقا هم سن کادیلاک و بلیزر تازه اون زمان کادیلاک و بلیزر جزو ماشین های با کلاس بود ولی 405 مدل متوسط بود حالا ماشینی که اون زمان متوسط بوده می خواهید الان چی باشه؟
mohamad
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ali agha motaasefane shoma hanooz be in tafakor bavar nadarin ke vaghti chizi irade amdi dare bara sodavariye bishtar ke tabiatan az keyfiatesh zadan
bayad tahrimesh kard ta nazare estefade konande va moshtari barashoon morede ehteram bashad
ke motaasefane shoma migin chon khodroe dakheli hast tahte har shatayeti bayad azash hemayat kard.
khodrosazam mige vaghti hame razian va barash saro kalle mishkanan pas zehi khiyale batel
haftegi gheymataro mibaran bala
agha jan age kherade maghool darin taasobo bezarin kenar va mashine sefr az in doo halabi saz nagirid
be khoda yek sal nakharidane khodroe sefr mosavist ba varshekastegi inha dar sorate tadavode in siyasatha
va gar na majbooran be jaye soode kalan be fekre jane mellat va imeni va keyfiyate khodrohashoon bashan
ghane konande bood
agar na az nazarate azizan mostafiz shim
علی.م
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱محمدجان من تجربه خودروهایی همچون پرادو2002،لندکروز2006و2010 را داشته ام.تقریبا همه تیپ خودروی زیر 20تومن داخل رو هم تجربه کردم.اصلا قابل قیاس نیست.ولی مسئله اینه که هم اکنون زیر20 تومن چی میشه گرفت؟یا منظورتون اینه که فقط دور صفر رو خط بکشیم.
این شرایطه که اینو ایجاب میکنه.
اگه خودرویی باکیفیت مطلوب و با قیمتی هم تراز خودروهای داخلی باشه خوب میشه حرف شما را پیاده نمود.ولی واقعیت اینه که مردم به خودرو نیاز دارن و خودروهای تولید داخل بیش از 60-70هزار کارکرد دیگه به شما سواری نمیده.
راه حل نهایی برای پیاده نمودن نظر شما پیاده موندن خودمونه.
این ایراد عمدی که میفرماین اینطوری اصلاح نمیشه.
درسته که خودروساز تا زمانیکه تحت فشار خصوصا از نوع مالیش قرار نگیره تجدیدنظر نخواهد کرد ولی
بایستی چاره ای اساسی اندیشید.
شاید برای شما نداشتن خودرو قابل حل باشه ولی اقشاری از جامعه از این خودروها امرارمعاش میکنن.
این مسئولان هستند که میبایست به خود بیایند و چاره ای بیاندیشند.مسولانی که از بطن خود ملت هستند یکی پسرعموی منه یکی پسرخاله شما!
مشکل از خود ماست که وجدان،تعهد،غیرت و خیلی مسائل دیگه رو فراموش کرده ایم.برداشت من از اولین نظر شما اینه که شما مخالف نظر من نیستید بلکه این عقاید بنده است که باب میل شما واقع نشد!
من فکر میکنم این بحثها دوای حل مشکل نیست.
یکی از معضلات صنعت خودرو در کشور تلاش در راستای کمیته که موجب کاهش کیفیت شده!
mohamad
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱alijan manzoore bande nakharidane khodro nist
balke hame bayad mashine daste dovom bekharan ta in do sherkate fotghoon saz dige khatte tolideshoon ye tekoone asasi bokhore
yek bare dige nazare balaei bandaro bekhoonid manzooramo motavajjeh mishid
khodroye sefre dakheli tahrim ta dorost shodane keyfiyat va vojdane modirane nalayegh va soodjoo
ok?
mohamad
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱agha majid lotfan siyasish nakonid
ma bahse modiriyate khodrosaziro darim
FPS
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱:))
pedram
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام دوستان من
!
بزاری قضیه رو واستون باز کنم…
به نظر من صنعت خودروسازی ایران خیلی راحت وساده میتونه خودشو عوض کنه و بروز کنه ولی خرج اولیش زیاده اولا اگر دولت و دیگر ارگان ها کسری بودجشونو از حلقوم ایرنخودرو نکشن بیرون و اگر اینا بیان همه ی سیستماشونو بروز کنن و از مهندساشون استفاده بکنن و خسیس بازی در نیارن(منظورم از خسیس بازی:این بحث کیفیتو ایمنی رو هر روز چندین بار چک میکنن ولی به روی خودشون نمیارن مثلا میدونن که تلسکوپی فرمون ماشیناشون همه معیوبه یا جعبه فرمون همه ی سورن ها ایراد داره حتی راه حل کتبی شو تو اون کاغذای کوفتیشون دارن یا همش دنبال اینن که با یه بدنه 100 مدل بسازن یا مدلای 50 سال پیشو(پراید)بسازن اما چون پولشون کمه هیچ کاری نمیکنن) و اگر دنبال مونتاژ نباشن اولا خودشون حسابی سود میکنن چون بازار ایران بدجوری تشنه ی یه خودروی خوب ساخت داخله ثانیا مردم یه ماشین ایمن و خوب و با کیفیت سوار میشن بعدشم این که خودشون میتونن صادر هم بکنن و کلی سود کنن اما این سرمایه دار ها نمیخوان ریسک کننو یه وقت از سودی که از تولید پراید و سمند و 405 و حتی پرشا و تیبا که هیچ کدوم ارزش یه هزار تومنی هم ندارن بگذرن حالا مونتاژ کننده های چینی ها هم که ازینا بدتر!
خلاصه همه ی این قضایا از فقط و فقط یک جا آب میخوره که اونم سرمایه داران این شرکتا هستند و همه میدونن که کی هستند!
سعید
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام
چند حط میگم فقط ببینید چقدر ما بدبختیم و چه قدر اوضاع خر تو خره
14 روز پیش با خودروی پرایدم 1 تصادف داشتم که فهمیدم نه ABS ما واقعیه نه ایربگ تازه کمر بندمم عمل نکرد با سر رفتم تو فرمون 36 تا بخیه خوردم بماند زنگ زدم یکی از دوستان که تو کارگزاری بیمه شرکت سایپاست گفت می تونی ثابت کنی کمربند بسته بودی گفتم نه ولی ایربگ عمل نکرده چی؟ گفت ماکسیما داریم که ایربگش عمل نکرده چه برسه به پراید تو.تنها چیزی که تست نداره ایربگه.حالا چه تعداد بیچاره می خوان بخاطره این موضوع جانشونو از دست بدن به مسئولین چه مربوطه
ای خدا کی از دست این محصولاته بی کیفیت خلاص میشیم
رضا
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام
واقعا کی میخوایم از دست این فرغون ها که لقب ماشین دارن خلاص شیم از همه غیر قابل تحمل تر ادعاهای واهی و بی منطق شرکتهای ایران فرغون(ایران خودرو) و خارپا(سایپا) به امید روزی که ماشین های با کیفیت و ایمن سوار شیم
hgf
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱باز بگید سایپا مطمئن
لابد معنی لغت مطمئن هم مانند کلمه ی رعنا عوض شده
قدیما رعنا یعنی بیهوده و الان شده سرخوش و تن درست.لابد مطمئن هم قبلا معنی قابل اطمینان میداده اما الان شده کوشنده یا جونده شایدم مکنده
21ali
۱۵ خرداد ۱۳۹۱نه. یعنی قابض روح
mohamad
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱bazam migam be khoda badbakhti haghemoone
agha khalayegh harche layeghhhhhhhhhhhh
chera mashine sefr migirin ta ina sood konan
yeki dosal daste dovvom az bazare azad begirid
berid ke haghetoone ta shoma bashid harfe mantegho befahmid ke………
r
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱همه رو ول کن عکسو بچسب
amir
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ریو رو هم به خاطر همین تولیدشو متوقف کردن البته بهتر شد چون دیگه نتونست فیس لیفت کنن البته بهتر شد چون همه چیش اصلی موند
amir
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱توقف تولید ریو به خاطر تحریم و کیا بود نه به خاطر اینکه کیا اجازه نداد روی ماشینی که کیسه هوا داشته کیسه هوا نصب بشه و ….. هیچ خودرویی از بازار خودرو ایران کنار نمیره مگر اینکه کارخاخانش در خارج از ایران خودرو از رده خارج اعلام کنه یا لایسنسش رو از ایران بگیره!اگر ایران باناسیونال انگلیس و …..به مشکل نمیخورد تا ظهور امام زمان تولید پیکان و ریو و زانتیا و ادامه داشت
یه متضرر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱از خدا میخوام که هرچی از جیب مردم تو این انحصار اجباری می چاپن و دست در کارانی که اطلاع دارند و به سادگی بخاطر حرص و طمع بی پایانشون از کنارش رد میشن !هیچی فقط بخدا واگذارشون میکنیم……
mehrad
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱keyfiyate khodrohai iran khodro va saipa kheyli paeene va ta 100 sale dg hame etefaghe khasi nemioftee….
dolat bayad hemayat az khodro sazane dakheli ro motevaghef kone ta vardat khodro ronagh begire balke ma ham ye mashin estandard savar shiiim….
ramas
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱هر چی می کشیم از دست این سایپا وایران خودرو میکشیم.
علی.م
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱دوستان یه خبر!
بعد از گذشت هشت سال
عملیات احداث مرکز آزمون جاده ای از سرگرفته شد
تهران- معاون نظارت سازمان ملی استاندارد ایران از شروع کار مجدد احداث مرکز آزمون جاده ای توسط خودروسازها خبر داد.(منبع ایرنا کد خبر 80117416)
معاون نظارت سازمان ملی استاندارد تصریح کرد در صورت توقف مجدد کار ،احداث این مرکز از این گروه گرفته شده و به بنیاد تعاون سپاه واگذار می شود.
کاظمی خاطرنشان کرد این مرکز قرار است در محوطه بین فرودگاه و حسن آباد احداث شود و حدود 850 هکتار زمین نیز به آن اختصاص داده شده است.
گفتنی است احداث این مرکز در حالی با بی میلی از سوی خودروسازان پیگیری می شود که هر ساله مبالغ زیادی برای انجام تست جاده ای خودروهای تولید داخل به سایر کشورها پرداخت می شود.
یادآور می شود در سال 82 کنسرسیومی متشکل از دو خودروساز بزرگ کشور – ایران خودرو و سایپا – گروه بهمن، شرکت آرتا ویل تایر، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به نمایندگی از سازمان گسترش و نوسازی صنایع(ایدرو) تشکیل و مقررشد تا اقدام به احداث این مرکز کنند.
گفتنی است آزمون تصادف یکی از آزمون های 55گانه ایمنی خودرو و انجام تست تصادف یکی از وظایف خودرو سازان است که باید در طراحی محصولات خود به آن توجه داشته باشند.
در مرکز آزمون جاده ای خودرو، آزمون دوام خودرو در شرایط گوناگون از پیست های سرعت گرفته تا انواع پیچ های مختلف، شیب های متفاوت با سطوح متعدد جاده ای مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وی گفت:در نتیجه پیگیری های سازمان استاندارد و مطرح شدن بحث هایی مبنی بر ورود بنیاد تعاون سپاه در احداث این مرکز ،این شرکت به ما اعلام کرد که اقدام به افزایش سرمایه کرده و احداث این مرکز حدود بهمن ماه سال گذشته مجددا آغاز شده و به صورت عملیاتی پیش می رود.
mohamad
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱sepah to sanate khodrosazi????
میلاد
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱این آقایون هیچ کدوم صداشون در نیومد که خودروسازان عزیز وطنی از قدیمیترین نوع تکنولوژی ایربگ استفاده می کنند که بازشدنش هم می تواند جان راننده را به خطر بیاندازد!
mahdi
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱کی گفته که سپاه و صنعت خودروسازی.
این مسئله صحبت سپاه تو صنعت خودروسازی نیست،این پروژه عمرانی و حتی یک شرکت پیمانکاری در زمینه راه و ساختمان توانایی اجرای این پروژه رو داره!
پروسه یک پروژه:1-تحقیق و مطالعه اولیه توسط مشاور 2-ارائه به مراجع دارای صلاحیت برای بررسی و تصویب (مجلس)و تامین اعتبار3-تهیه طرح فاز اجرا 4-واگذاری به شخص ثالث(حقوقی)بمنظور اجرای طرح 5-اجرای پروژه در مدت زمان تعیین شده و طبق نقشه ها و مدارک فنی تهیه شده توسط مشاور
بنیاد تعاون سپاه میشه سرمایه گذار که در اصل وظیفه شرکتهای خودروسازه که شونه خالی کردن.
اگه اجرا رو هم بدن دست قرارگاه خاتم خیلی هم بهتره چون توانمندترین(مالی و علمی و تجهیزاتی) شرکت راهسازی و ابنیه در سطح کشوره.
حالا تصور اینه که سپاه میاد از خودش اونجا ماشین میزنه میده بازار؟
حالا تو این مسئله مشخص کنین که کجای پروژه صنعت خودروست؟
تازه ای کاش بنیاد تعاون سپاه دست بذاره روی صنعت خودرو و بشه سرمایه گذار
همین اتوبوسهای مان آلمانی رو فکر میکنی کی و کجا مونتاژ میکنه یا فکر میکنید که اصلا مونتاژ نمیشه.
و یه نگاه به صنایع دفاعی کشور فقط در عرصه خودروهاش بندازین.
بیخود فاز منفی ندین!
amir
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱الان هم خودرو سازهای ایران دولتی هستند و خصوصی نیستند و دارند از ارز و …. دولتی استفاده میکنند!یکی از دلایل عدم پیشرفت صنعت خودروسازی در ایران همین دولتی بودن خودرو سازی های کشور هست که به راهی برای پر کردن کسری بودجه و فروش خودرو داخلی به چند برابر قیمت صادراتی و عدم توجه به کیفیت و ایمنی خودرو داخلی تبدیل شده
وحید عظیمی
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱عمر دست خداست پراید وسیله است
فرهاد
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام
احتمالا آقای شجاعی فرد باید به فکر قفل ایمنی برای جلوگیری از طغیان میل […] دیپلماتهای کشورمان باشند تا اگر به جایی رفتند و سوء تفاهم فرهنگی ! هم وجود داشت اتومات پیت پیت آقایان دیپلمات را قفل کند تا سوء تفاهم فرهنگی پیش نیاید رابطه مستی رانندگان و نصب ایربگ پیشکش.
مهدی
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱باور کن اگه میگفت : من نگران جیبم هستم که خدانکرده یه ریالش کم شه سنگین تر بود تا این عذر ها رو میاورد
واسش متاسفم
اكبر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱20 میلیون دادم 206 خریدم یه صدایی تو موتورش میاد بردم ایرانخودرو بعاز 6 ماه نتونستن درستش کنن در نهایت بهم میگن این خودرو توی شیفت شب تولید شده و این مشکل رو داره!!!!!
mohamad
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱akbarjan haghete
albatte narahat nashiya
agha sefr nakhar
faghat daste dovvom az bazare azad
ta daste in dozdha az khodro kotah she
yashar
۱ خرداد ۱۳۹۱بدون شرح!
http://uplod.ir/cciff1pixmc1/5k2kjt5v.bmp.htm
21ali
۱۵ خرداد ۱۳۹۱چی بگم .دلم خوش بود ماشینم ایربگ داره.
mohamad
۲۲ خرداد ۱۳۹۱haghemoone
harchi doost darin manfi bezanid
hanooz nafahmidin bara inke be chizi motarez bashim bayad tahrimesh konim
abbas
۲۹ خرداد ۱۳۹۱به نظر من واقعیت اینه،این ماهستیم که قیمتها رو مشخص میکنیم نه ویران خودرو،جون وقتی خودرو گرونتر میشه مردم بیشتر میخرن.