ایران خودروطراحی

کت و شلوار با کفش کتانی! نقدی بر طراحی دنا+

در دی‌ماه سال ۱۳۹۵، شرکت ایران‌خودرو از مدل جدید دنا با نام «دنا+» رونمایی کرد.
با توجه به تفاوت‌های ایجاد شده در این مدل با مدل قبلی دنا، به نظر می‌رسد سه هدف عمده در این طرح دنبال شده:
اول تفاوت بیشتر و تمایز بدنه با مدل‌های سمند، چرا که بدنه دنا در ساختار اصلی شکل‌دهنده نمای جانبی با مدل‌های قبلی سمند یکسان بود. این کار در نمای جانبی بابا اضافه شدن جسورانه چند خط اریب که با شیب زیاد و زوایای تند در بالا و پایین درها طرح بدنه را می‌شکنند و نیز با تغییر شکل در قسمت انتهایی شیشه‌های جانبی که با یک قاب کروم چشمگیر همراه شده انجام شده است.

dena
دومین هدف چنان‌که از تغییرات ایجاد شده برمی‌آید استفاده از المان‌های اسپرت می‌باشد که شامل آنتن کوسه‌ای به رنگ مشکی، آینه‌های جانبی متفاوت، رنگ مشکی قطعهٔ زیر پلاک جلو و همچنین شکل خاص و خشن چراغ‌های نئون در مجموعهٔ چراغ‌های اصلی جلوست.

dena

dena

dena
سومین هدف را می‌توان ارتقای تجهیزات و افزودن امکانات مورد تقاضای بازار ازجمله دو کیسه هوای جانبی و سانروف دانست.

اما آنچه در ایجاد مجموعهٔ این تغییرات در خودرو مورد توجه قرار نگرفته هماهنگی و تناسب بین آن‌ها و نیز هماهنگی آن‌ها با طرح کلی و پیشینهٔ خودرو دناست. هنگامی‌که دنا در سال ۱۳۹۰ رونمایی شد، شرکت سازنده با تبلیغات زیاد اصرار داشت آن را به‌عنوان یک خودرو لوکس معرفی کند، اما اکنون شاهدیم که در دنا+ رویه متفاوتی دنبال شده که البته اگر این تغییر جهت به‌درستی انجام می‌شد، انتقاد کمتری به آن وارد بود، متأسفانه در دنا+ می‌بینیم که تغییرات ایجاد شده نه‌تنها با پیشینه محصول پیوستگی و ارتباطی ندارند بلکه در کنار یکدیگر نیز مجموعه‌ای ناموزون را تشکیل داده‌اند.

dena
ایده اولیه برای ایجاد خطوط شیب‌دار عمیق در نمای جانبی را می‌توان با خطوط شکل‌دهنده چهره خودرو در جلو مرتبط دانست، اما متأسفانه این ایده به‌خوبی به واقعیت تبدیل نشده؛ زه کرومی و انحنای ایجاد شده در شیشه‌های جانبی عقب هیچ تناسب و ارتباط معنایی با خطوط و زوایای تیز روی بدنه ندارند و علاوه بر این باعث شده‌اند خلأ زیادی در انتهای درب عقب ایجاد شود و اندازه و فرم شیشه عقب نسبت به در عقب کاملاً نامتناسب و آزاردهنده باشد. با این تغییر ابعاد کوچک چرخ‌ها نیز بیش از گذشته جلب‌توجه می‌کند.

dena

dena
در نمای جلو تغییر رنگ قطعه میانی جلوپنجره به رنگ مشکی و طرح جدید چراغ‌ها ظاهری تهاجمی و اسپرت به خودرو داده‌اند، غافل از این‌که در نمای عقب حتی از ساده‌ترین المان‌ها مثل اسپویلر یا دیفیوزر سپر که هر فرد علاقه‌مند به طرح‌های اسپرت به‌راحتی به اتومبیل خود اضافه می‌کند دریغ شده. چه این‌که طراحی درست و محاسبه‌شده این قطعات توسط شرکت سازنده می‌توانست واقعاً در عملکرد خودرو تأثیر مثبت داشته باشد. البته شاید طراحان یا مدیران در نظر داشته‌اند که خودرو در نمای جلو اسپرت در نمای عقب لوکس به نظر برسد و به‌این‌ترتیب با یک تیر دو نشان بزنند!

dena

dena
از رینگ‌های تکراری که ایران‌خودرو حتی در نمونه‌ای که برای اولین بار رونمایی می‌شود زحمت تعویض آن‌ها را با یک طرح جدید نکشیده، می‌گذریم و وارد خودرو می‌شویم.

ikco-dena-plus-9

اینجا دنا را می‌بینیم که در آن اضافه شدن یک قطعه پلاستیکی جدا از رودری در انتهای شیشه‌های جانبی عقب، منظرهٔ بدیعی را خلق کرده! قاب‌های چوبی براق روی کنسول میانی و درها نیز هارمونی اعجاب‌آوری با چهره اسپرت و تهاجمی جلو و خطوط شارپ نمای جانبی رقم می‌زنند …

dena
شاید بی‌راه نباشد اگر دنا+ را به کسی تشبیه کنیم که کت و شلوار را با کفش کتانی پوشیده، درحالی‌که همان پیراهن و شلوارهای قدیمی دههٔ چهل و پنجاه بسیار آبرومندانه‌تر و زیباتر به نظر می‌رسند؛ به مدل‌های مختلف پیکان توجه کنید:
پیکان کار به‌عنوان ارزان‌ترین مدل با این قالپاق‌های کوچک دارای داشبورد و رودری هایی ساده از جنس پلاستیک مشکی بود.

پیکان
پیکان دولوکس که داشبورد و قطعهٔ بالایی رودری های آن از چوب ساخته می‌شدند، دارای قطعات کرومی تزئینی در بدنه و این قالپاق‌های زیبا بود. مدل اتوماتیک هم با همین طرح عرضه می‌شد.

پیکان
و پیکان جوانان که روی بدنه آن به‌جای قطعات کرومی، خطوط موازی مشکی رنگ نقش بسته بودند و با رینگ‌های متفاوت بدون قالپاق ظاهری اسپرت پیدا کرده بود. این مدل با یک موتور حجیم‌تر و قدرتمندتر مجهز به دو کاربراتور ارائه شد.

پیکان

پیکان
حتی تصاویر تبلیغاتی هم در فضاهای متفاوت و متناسب با محصول تهیه شده و بسیار تأثیرگذار بودند.

اما در مورد دنا+، با توجه به رقم اعلام شده به‌عنوان هزینهٔ انجام این پروژه، شرکت سازنده می‌توانست بر اساس روش متفاوتی به شرح زیر عمل کند:
۱ – تمرکز بیشتر بر رفع مشکلات کیفی موجود و ارتقای مداوم کیفیت محصول تا رسیدن به سطح مطلوب برای نسل دوم
۲ – تلاش بیشتر برای دست‌یابی به فناوری‌های روز به‌خصوص درزمینهٔ ایمنی و مصرف سوخت
۳ – ارائهٔ دو نسخهٔ متفاوت با گرایش لوکس و اسپرت از مدل فعلی با تغییرات جزئی و کم‌هزینه، اما معناگرا، هماهنگ و هدفمند
نسخهٔ لوکس می‌تواند با افزایش امکانات رفاهی و ایمنی و همچنین کیفیت مطلوب به‌راحتی به رقیب توانایی برای برخی از خودروهای بی‌هویت و بی‌کیفیت چینی موجود در بازار تبدیل شود.
۴ – برنامه‌ریزی برای عرضه نسل دوم دنا با سطح بالاتری از استانداردها و یک بدنه کاملاً جدید و جایگزینی نسل حاضر با نسل دوم در پایان ضمن این‌که یادآور می‌شویم تلاش شرکت سازنده در جهت بهبود محصول دنا و عرضهٔ مدل جدید با افزایش امکانات ایمنی حرکتی مثبت و امیدوارکننده است، امیدواریم این محصول با قیمت عادلانه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفته و در آیندهٔ نزدیک شاهد طراحی و تولید اتومبیل‌هایی زیبا و شایستهٔ مردم ایران به دست تولیدکنندگان ایرانی باشیم.

به امید سربلندی ایران عزیز
مصطفی حسنی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۶۲ دیدگاه‌ها

  1. جواد

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    اصلا کاری به کیفیت ساخت و طراحی ندارم یعنی نمیشد مثل بازار جهانی اینو نسل جدید سمند معرفی میکردین بعد با همون قیمت سمند تو بازار عرضه میکردن حداقل اگه اشغال سوار میشدیم حداقل یکم قیافه داشت

    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (7370 ديدگاه)

      خودروسازان داخلی کلمه ی نقد رو رو سفید کردند
      طراحی؟؟؟؟؟؟؟
      اخه مگه این ماشین طراحی هم داره؟؟؟؟؟؟؟؟
      ایران خودرو با اون همه تشکیلات فکر کنم یه اتاق 15 متری رو در قسمت زیر پله به بخش طراحی اختصاص داده باشن
      تو صنایع خودروسازی داخل طراحی هیچ معنا و مفهومی نداره مثل خیلی چیزهای دیگه از قبیل کیفیت . گارانتی . خدمات پس از فروش و……………….
      طراحی اون پیکان مدل 46 که تو عکس هست 1000 بار زیبا تر و اصولی تر هست تا دنا و کوییک و……………..

      1. كوروش

        ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (1129 ديدگاه)

        داداش این زیر پله نجومی پول می گیرد توی همشهری اسفند ماه اتفاقی به یک مطلب درباره مراکز طراحی ایرانخودرو و سایپا نوشته حتما شاهکار طراحی قرن !!!! زانتیا سایپا که خاطرتان هست برای اون ده سال پیش نزدیک ده میلیارد !!!!! هزینه طراحی شده بود که حتی هزار دستگاه هم تولید نشد دیگه خودتان تا اخرش رو برید

    2. peyman

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (2093 ديدگاه)

      با تشکر از نویسنده محترم .اولا باید هیچ انتظاری از قیمت منصفانه نداشته باشیم چون فعلا کلمه منصفانه به فرهنگ مدیریتی کشور وارد نشده.دوم اینکه دنا خودش کمی قیافه خوبی داشت ولی این دنا پلاس با اون خط های عجق وجق و ناهماهنگ و پنچره عجیب عقبش خیلی بد شده.
      حداقل این طراحان داخلی از چینی ها یاد بگیرن کمی کپی کاری کنن واجب نیست که خودشون از خود دراوردی طراحی کنن

      1. Alireza.GT86

        ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (236 ديدگاه)

        یعنی شما میگی کپی نکردن؟؟!
        نمای جلو کاملا منو یاد میتسوبیشی لنسر میندازه (یه چرخش میارزه به دنا)!!
        نمای کنار رو اصلا نمیگم ، به شدت مضحک و نا هماهنگه!
        نمای عقب هم قربونش برم نابوده!! اولا اینکه چراقاش شبیه مرسدس بنز cکلاس نسل قبله!
        دو اینکه از همون اول جلو و عقب دنا با هم هماهنگی نداشت ، الان بدتر شده.
        انصافا این نخبه هایی که ایرانخودرو و سایپا از دانشگاها جذب میکنن کجا میرن؟ تازه 52 میلیارد بود چقدر بود واسه طراحی این ماشین خرج کردن!
        به نظر من که طراحه داده دختر بچه ۱ ساله ش کشیده این طرح رو!😂

        1. محمد

          ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (1 ديدگاه)

          طراحیش خیلی خوشگله بنظرم ایراداتی که به بدنه گرفته شده یا اینکه به پیکان نمی ارزه منطقی نیست

        2. tv

          ۱۳ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (225 ديدگاه)

          به قول جرمی ، طراح دنا ، به سگش گفته براش ماشین طراحی کنه ….

  2. datsun

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (3915 ديدگاه)

    نمی خوام الکی بیام اینجا بگم فلانه فلانه ما هم دوست داریم ماشین ساخت کشور خودمون رو سوار بشیم ولی خدایی یه بار هم که شده یکی از مسئولین خودروساز باید توضیح بده که چرا یکی که ماشین صفر میخره باید چندتا ایراد داشته باشه

    1. عطا

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (186 ديدگاه)

      نه داداش من دوس ندارم سوار شم و سوار هم نمیشم خوشبختانه…
      تا زمانی که این فکر و دیدگاه درباره مردم تو ذهن اونا هست هیچی درست نمیشه…
      در ضمن این ماشین های چینی خیلی بهتر (نمیگم با کیفیت ) از این کوییک و دنا پلاس هست.

  3. Madjid

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    نمیدونم چرا چرخ های این ماشین نسبت به بدنه اش به نظرم کوچیک دیده میشن.

    1. Alireza.GT86

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (236 ديدگاه)

      چون واقعا کوچیکن ?

      1. Madjid

        ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        جدی میگی رفیق ؟!??

  4. OMID-LAMBO

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (424 ديدگاه)

    پالونش قشنگ شده !!
    تبریک به فرغون سازا !!
    خسته نباشید ! خدا قوت ! فرغون بفروشید به ملت و خودتون وارداتی سوار شید وقتی ام بپرسیم چرا بگین به شما ربطی نداره !
    مرسی ! اه !

    1. Alireza.GT86

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (236 ديدگاه)

      مدیر عامل سایپا خودش bmw 528i داره ….! (…)

      1. ahmad

        ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (659 ديدگاه)

        خودشون خوب میدونن چه آشغالایی میسازن، واسه همین جرعت نمیکنن سوارشون بشن! :)

  5. سردار

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    درحسرت یک ماشین با کیفیت داخلی موندیم

    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (7370 ديدگاه)

      سردار
      در حسرت خیلی چیزها موندیم ماشین یکیش هست

      1. عطا

        ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (186 ديدگاه)

        بابا نگاه کن اینا چقدر ….
        نمیخوان محض رضای خدا یه رینگ جدید بندازن روش.
        الکی جهان سومی نیستیم که.

        1. Alireza.GT86

          ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (236 ديدگاه)

          علی ایول ?

  6. amir2020

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (255 ديدگاه)

    من رفتم ایران خودرو کلی کارمند بیکار دیدم خوب بهای تمام شده میره بالا

  7. امره Emrah

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (162 ديدگاه)

    من فقط بخاطر قیافش خریدمش.شتابش و نرم بودنش و مصرفش بهتر از سمند بود ولی کابینش مث 206تنگ بود
    بنظرم نقطه ضعف اصلیش کم جا بودنش بود صدای موتورشم دقیقا مث سمند میومد تو کابین تو جاده چالوس آینش شکست کل شمال آینش گیر نیومد
    بعضی وقتام موقع روشن کردن دود سفید میداد بیرون که نمایندگی پل مدیریت میگفت چیزیش نیست!
    کمکای عقبم رو دست انداز صدا میداد.
    فروختمش

  8. محمد زمانلو

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (129 ديدگاه)

    «شرکت سازنده اصرار داشت به عنوان یک خودروی لوکس معرفی کند»
    این جمله یعنی اوج *** اون کسی رو می رسونه که مارو احمق فرض کرده.
    بگذریم که گهگاهی می شنویم که خودروهایی مثل سانتافه یا الانترا یا سورنتو و… که تو بازار جهانی به عنوان خودروهای استاندارد و خانوادگی و نه لوکس و اشرافی تلقی میشن و واردات اونا رو باعث ارزبری و زیان اقتصادی و ضربه به تولید داخلی میکنن.هر وقت هم که میگی این لگن های شما بیشتر از جنگ جهانی تو ایران تلفات دادن میگن …

    1. ahmad

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      وقتی پرشیا داشبورد سوناتایی (! خخخ) رو اینجا لوکس حساب میکنن انتظار داری به دنا نگن لوکس! :) :) :)
      قشنگ معنی عبارات رو به گند کشیدن!

  9. امیر.عارف

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (876 ديدگاه)

    وقتی تکنسینهای با سواد را به خارج هدایت و بجاش پسرخاله ها را جایگزین میکنیم و هیچکس هم شجاعت پرسش از عملکرد مدیران خودرویی را نداره و ما مردم هم برای خریدشون تو صف از سر کول هم بالا میریم. بنظرتون انگیزه ای برای کیفی سازی و پیشرفت احساس میکنند؟

  10. Panigal

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من معنی پلاس برای این مدل متوجه نمیشم فکر کنم فقط تو ایرانه که مدل قبلی با چنتا تغییرات کوچک مدل جدید معرفی میکنن و طلب پول بیشتری هم میکنن که این ثابت شده هم هست
    پلاس بیشتر تو دنیای گجیتهای موبایلی میباشه که نسخه بزرگتر همون گوشی میباشه من فکر میکنم مدیران ویران خودرو داشتن رونمایی ایفون هفت میدیدن اومدن فکر کردن که این چه کاریه دنبال اسم جدید بگردیم ی پلاس اضافه میکنم مشتری هم به خاطر بازار انحصاری همیشه هست پول بیشتری هم میپردازه

    1. نوید جهرمی

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (3792 ديدگاه)

      خودت آخر نظرت نتیجه رو درست نوشتی: پلاس یعنی چندین میلیون پول اضافه بابت همون مدل با رنگ و لعاب بیشتر ازتون میگیریم.خوشحال هم میشین. دستمون هم دردنکنه :)

  11. akbar

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (66 ديدگاه)

    تجربه نشان داده است دیدن خودروهای ناهماهنگ در ایران پس از یکی الی دو سال برای مردم عادی می شود و پس از آن با رغبت خریداری می کنند .

  12. MjM

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (740 ديدگاه)

    اولا که مثل همیشه: به امید نابودی مونتاژ کاران داخلی….
    چیزی که از اولم خیلی تو ذوق میزد…گوشه سپر جلوشه که انگار یه فضای پرتی هست اونجا و ساعتها طرح دادن و آخرم نتونستن اونجارو درارن! و بعدم نا هماهنگی جلو و عقبه که سپر جلو تیز طراحی شده و کشیده در صورتی که سپر عقب قسمت پایینش گرد و نامتقارنه که ماشین مثل گوه شده….و بقیه چیزام که مشخصه!

  13. شهاب شورلت

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (63 ديدگاه)

    یعنی چی آخه !!!!!!
    50 ملیون !!!!!!!!!#!!!!!!!!*!!!!!!!!!!***!!!!!!(…..
    واسه چی؟برا این فرغون,,,
    چرا آخه
    چرا باید پول یه آزرا صفر فول آپشن
    در (9 سال پیش)بابت این بدیم ؟
    آخه مگه چی داره(نه موتور داره,نه دیزاین ,نه امکانات خاصی نسبت رقبا
    مثلا 530 همه این امکانات بدرد نخور را در 6 ,7 سال پیش داشت با موتور بهتر باقیمت 19 ملیون اون موقع) خداییش تو این کامنت نمیخام از از این لگن(530)تعریف کنم#!

    بعد هم میگن بیاین از کالای ملی همایت کنیم
    لاقل فرقونا به قیمت بدین تا ادم به خاطر قیمتش بخره اینارا

  14. حسین

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    باتوجه به این مطلب میشه گفت با تغییر سپر عقب و جایگزینی اش با یک سپر اسپرت ، همچنین کمی تغییر در نمای جانبی مثل حذف کروم ، استفاده از تریم استیل به جای چوب و استفاده از موتور توربوef7 ، مشکلات دنا+ حل میشه!

  15. رضا

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (35 ديدگاه)

    جایی که بیشترین نیاز به تغییر داشت طراحی عقب خودرو بود که اصلا کوچکترین تغییری پیدا نکرده ، پدر بنده اسفند ماه ۹۵ یک دنا تحویل کردند ، در ۹۵۰ کیلومتر چراغ چک روشن شد ، در سرعت بالای ۹۰ صدای باد داخل ماشین میپیچه ، صدای موتور در بالای ۳۰۰۰ روی چینی ها رو هم سفید کرده ، بعد از بهمن ماه ای سی یو از بوش المان به کروز و دریچه گاز از بوش به کانتیکال چین تغییر کرده و بعد از یک ثانیه متوجه میشه شما گاز میدی ، بعد از تغییر شمع و اپدیت ای سی یو هم رفع نشد ، داخل ماشین بعد از ۱۵۰۰ به صدا افتاده مخصوصا داشبرد و در ها ، من اصرار کردم ردش کنه بره ولی گفت چیزی نمی تونم بخرم با بودجه ، پدر من یه بازنشسته هستند ، بعد از عمری یه ماشین با سختی خریده اینم اینطوری دراومد ، واقعا مغزم نمی تونه تحلیل کنه یه عده چقدر می تونند *** باشند و این اشغال ها رو به قیمت به پدر من و امثالشون بفروشند

    1. lmbx

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (287 ديدگاه)

      آقا رضا شرمنده ولی مقصر شمایی که گذاشتید پدرتون بره اینو بخره.بعدشم مشکل از خودمونه با 45 میلیون میشه خیلی از ماشین های دست دو بهتر از این رو خرید.من نمیدونم چرا انقدر مردم ایران عقلشون به چششونه.شنیدید میگن خونه پایش محکم باشه ظاهرشو میشه درست کرد!ماشین هم همین جوری هست موتور شاسی و تعلیق ماشین خیلی مهمه اگر نه خیلی از آپشن هارو راحت میشه رو یه پرایدم گذاشت

      1. رضا

        ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (35 ديدگاه)

        بنده اصلا خبر نداشتم و یه هفته قبل از تحویل بمن گفتند ولی از اون گذشته شما تا ۵۰ میلیون یه ماشین معرفی کنید من واسه پدر بخرم ! ماشین قبلی پدرم لیفان ۵۲۰ بود ، تو ۶ سال یه قرون بجز قطعات مصرفی واسه اون ماشین خرج نکرد ولی موقع فروش تو نمایشگاه هیچ کس نزدیک این ماشینم نمیشد چون چینی بود با اینکه شرف داشت به دنا، اخرش از طریق دیوار فروختمش ، پدرم از ترس فروش نرفتن رفته بود دنا گرفته بود ، به پدرم هم حق میدم یا باید چینی بخره و یا خودرو ایرانی ، انتخاب دیگه ای ندارن که

  16. فقط فرانسه فقط بوگاتی

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (218 ديدگاه)

    سلام
    به نظرم یکم بهتر شده ولی ای کاش در هارو دوباره طراحی میکردن و برا مدل توربو و اوتومات لفتش نمیدادند عییییییی بازم همون چرخ های خسته کننده

  17. reza hajillou

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واسه کسائی که به این اشغال پول میدن متاسفم

  18. Amir.dp

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (64 ديدگاه)

    فکر کنم اینا دیگه روشون نشد بخاطر تعویض دو تا چراغ ، نصب سانروف و یه خرده چال رو دربها اسم جدید بزارند رو این خر شتر پلنگ ،فقط یه پلاس اضافه کردن.ای کاش یه دست هم به پشت ضایع این ماشین میکشیدن .بنظرم بیشترین جایکه تو ذوق میزنه.
    در کل اگر ماشینتو به یک اسپرت کار حرفه ای بدی فکر کنم از خودروسازها وطنی بهتر ماشینو جذاب میکنند

    1. شهاب

      ۲۸ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز در رابطه با تغییرات که چند میلیون کشیدن رو قیمت ماشین باید عرض کنم که این مورد در مورد خودروهای خارجی که نیو فیس و یا فیس لیفت میدن تو بازار هم صدق میکنه ،و گاهی به خاطر یه تغییر جزیی مثل یه ابرویی بالای چراغ و تریم داخلی تا چند ده میلیون رو قیمت ماشین اضافه میشه

  19. mohammadreza

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (870 ديدگاه)

    با تشکر از پدال امید وارم پدال به اینطور مطلب ها بیشتر بها بده
    بر کسی پوشیده نیست که bmw و بنز و … عالی ان ولی خوب چه فایده ما تو ایرانیم
    پدال دقت کن این مطالب چقد بیشتر مورد استقبال قرار میگیرن

  20. jalal

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (32 ديدگاه)

    اصلا خیلی زشته . حالم بهم می خوره ازش . آخه این هم شد ماشین !!!!

    1. سردار

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (12 ديدگاه)

      خداروشکر که حداقل سالی از یکی دو تا خودرو رونمایی میکنیم.خخخ

  21. ali

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دلم پیکان خواست ترجیحا اون زرده

  22. Maysam

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چیزی که تو صنعت خودرو ایران کمتر بهش اهمیت میدن سایز چرخ ها هست. مثلا همین دنا رو با چرخ های 16 و 17 تصور کنید چقدر به زیبایی خودرو کمک میکنه.

    1. ahmad

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      سایز چرخ ها مشکوک میزنه!
      یه حسی بهم میگه دست بچه های شائولین سر طراحی دنا توی کار بوده!
      آخه سایز چرخ کوچیک و نا متناسب، مارو یاد اونا میندازه…

  23. mz

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    مرغ همسایه غازه. اگه رو همین طرح آرم یه خودروساز جهانی بود باز هم همین نقدها انجام می شد. البته که طرح عالی و بهینه ای نیست ولی نقد شما هم دست کمی از آن ندارد.

  24. علی

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    واقعا نقد و بررسی نویسنده عالی بود دمتون گرم
    اما باید یه چیز رو فراموش نکنیم که اینجا ایرانه حالا شما ببین پیش فروش بشه یا بیاد بازار ببین برای این چه سری میشکونن و میان تو خیابونا پز میدن دنا پلاس خریدم !!!

  25. HoSeIn

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (115 ديدگاه)

    ویران خودرو باید به فکر یه موتور و گیربکس به روز و قدرتمند باشه وگرنه فاتحش خوندس حتی اگه لوکس ترین خودرو را از نظر طراحی ارایه کنه

  26. مهدی

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    من یه ساندرو دارم هر چند زشته یا حالا هاچ بک ولی حداقل موتور و گیرباکسش با کیفیته و طراحی چند سال قبل داچیا هست خیلی از این بهتره و جالب اینکه تو تمام کشورای اروپایی هم هست و به نیکی ازش یاد میشه فقط تو اروپا برای دانشجوها و قشر کم در امد ولی اینجا من ۲۰ سال کار کردم تا تونستم یه ساندرو بخرم

  27. مهدی

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    تو کل تیپای سمند تنها ماشین که هماهنگ و نسبت به زمان خودش طراحی زیبایی داشت سمند ال ایکس بود و بعدیا همه به قهقرا رفتن، در اون سال ها خودرو سازی داشت یه حرکاتی میکرد پارس طراحی خوبی داشت، ۲۰۶ ماشین روز اروپا وارد ایران شد، سیلو و انواع هیوندای تولید میشد بنز ای کلاس مونتاژ میشد ولی حیف که روندش منفی شد

  28. مهدی

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    آقا من برم خودکشی کنم این انقده لوکسه که نمیتونم لوکس بودنشو تحمل کنم!!!!
    کیفیت تبلت دانش اموزی از ال سی دیش بیشتره!!!
    کیفیت آفتابه از قطعات داخلی بیشتره!!!
    خلاصه اگه پول اضافی داری که فندک دستتون نمیرسه آتیشش بزنید بدید ایرانخودرو خودتون و پولتونو با هم آتیش میزه به قید ضمانت!!!

  29. افشین

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ماشین بی عیب نیست طراحیش جا داره برا کار فنیش بیشتر ولی در حاله بهتر شدنه, نویسنده بی طرف نظر نمیده و نظر شخصیشو دخیل میکنه اون تکه پلاستیکیه شیشه عقب شد ایراد. بعد اگه نظر ندارین چیزی ننویسین مجبورین مگه.

  30. سهيل

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (138 ديدگاه)

    مناسب سلیقه ازگلی پسند ایرانیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا