در دیماه سال ۱۳۹۵، شرکت ایرانخودرو از مدل جدید دنا با نام «دنا+» رونمایی کرد.
با توجه به تفاوتهای ایجاد شده در این مدل با مدل قبلی دنا، به نظر میرسد سه هدف عمده در این طرح دنبال شده:
اول تفاوت بیشتر و تمایز بدنه با مدلهای سمند، چرا که بدنه دنا در ساختار اصلی شکلدهنده نمای جانبی با مدلهای قبلی سمند یکسان بود. این کار در نمای جانبی بابا اضافه شدن جسورانه چند خط اریب که با شیب زیاد و زوایای تند در بالا و پایین درها طرح بدنه را میشکنند و نیز با تغییر شکل در قسمت انتهایی شیشههای جانبی که با یک قاب کروم چشمگیر همراه شده انجام شده است.
دومین هدف چنانکه از تغییرات ایجاد شده برمیآید استفاده از المانهای اسپرت میباشد که شامل آنتن کوسهای به رنگ مشکی، آینههای جانبی متفاوت، رنگ مشکی قطعهٔ زیر پلاک جلو و همچنین شکل خاص و خشن چراغهای نئون در مجموعهٔ چراغهای اصلی جلوست.
سومین هدف را میتوان ارتقای تجهیزات و افزودن امکانات مورد تقاضای بازار ازجمله دو کیسه هوای جانبی و سانروف دانست.
ایده اولیه برای ایجاد خطوط شیبدار عمیق در نمای جانبی را میتوان با خطوط شکلدهنده چهره خودرو در جلو مرتبط دانست، اما متأسفانه این ایده بهخوبی به واقعیت تبدیل نشده؛ زه کرومی و انحنای ایجاد شده در شیشههای جانبی عقب هیچ تناسب و ارتباط معنایی با خطوط و زوایای تیز روی بدنه ندارند و علاوه بر این باعث شدهاند خلأ زیادی در انتهای درب عقب ایجاد شود و اندازه و فرم شیشه عقب نسبت به در عقب کاملاً نامتناسب و آزاردهنده باشد. با این تغییر ابعاد کوچک چرخها نیز بیش از گذشته جلبتوجه میکند.
در نمای جلو تغییر رنگ قطعه میانی جلوپنجره به رنگ مشکی و طرح جدید چراغها ظاهری تهاجمی و اسپرت به خودرو دادهاند، غافل از اینکه در نمای عقب حتی از سادهترین المانها مثل اسپویلر یا دیفیوزر سپر که هر فرد علاقهمند به طرحهای اسپرت بهراحتی به اتومبیل خود اضافه میکند دریغ شده. چه اینکه طراحی درست و محاسبهشده این قطعات توسط شرکت سازنده میتوانست واقعاً در عملکرد خودرو تأثیر مثبت داشته باشد. البته شاید طراحان یا مدیران در نظر داشتهاند که خودرو در نمای جلو اسپرت در نمای عقب لوکس به نظر برسد و بهاینترتیب با یک تیر دو نشان بزنند!
از رینگهای تکراری که ایرانخودرو حتی در نمونهای که برای اولین بار رونمایی میشود زحمت تعویض آنها را با یک طرح جدید نکشیده، میگذریم و وارد خودرو میشویم.
شاید بیراه نباشد اگر دنا+ را به کسی تشبیه کنیم که کت و شلوار را با کفش کتانی پوشیده، درحالیکه همان پیراهن و شلوارهای قدیمی دههٔ چهل و پنجاه بسیار آبرومندانهتر و زیباتر به نظر میرسند؛ به مدلهای مختلف پیکان توجه کنید:
پیکان کار بهعنوان ارزانترین مدل با این قالپاقهای کوچک دارای داشبورد و رودری هایی ساده از جنس پلاستیک مشکی بود.
پیکان دولوکس که داشبورد و قطعهٔ بالایی رودری های آن از چوب ساخته میشدند، دارای قطعات کرومی تزئینی در بدنه و این قالپاقهای زیبا بود. مدل اتوماتیک هم با همین طرح عرضه میشد.
و پیکان جوانان که روی بدنه آن بهجای قطعات کرومی، خطوط موازی مشکی رنگ نقش بسته بودند و با رینگهای متفاوت بدون قالپاق ظاهری اسپرت پیدا کرده بود. این مدل با یک موتور حجیمتر و قدرتمندتر مجهز به دو کاربراتور ارائه شد.
حتی تصاویر تبلیغاتی هم در فضاهای متفاوت و متناسب با محصول تهیه شده و بسیار تأثیرگذار بودند.
۱ – تمرکز بیشتر بر رفع مشکلات کیفی موجود و ارتقای مداوم کیفیت محصول تا رسیدن به سطح مطلوب برای نسل دوم
۲ – تلاش بیشتر برای دستیابی به فناوریهای روز بهخصوص درزمینهٔ ایمنی و مصرف سوخت
۳ – ارائهٔ دو نسخهٔ متفاوت با گرایش لوکس و اسپرت از مدل فعلی با تغییرات جزئی و کمهزینه، اما معناگرا، هماهنگ و هدفمند
نسخهٔ لوکس میتواند با افزایش امکانات رفاهی و ایمنی و همچنین کیفیت مطلوب بهراحتی به رقیب توانایی برای برخی از خودروهای بیهویت و بیکیفیت چینی موجود در بازار تبدیل شود.
۴ – برنامهریزی برای عرضه نسل دوم دنا با سطح بالاتری از استانداردها و یک بدنه کاملاً جدید و جایگزینی نسل حاضر با نسل دوم
به امید سربلندی ایران عزیز
مصطفی حسنی
B& m
۱۳ فروردین ۱۳۹۶واقعا متاسفم
ارمان
۱۳ فروردین ۱۳۹۶البته عاشق رینگ های ۳ اینچیش هستم =))
متاسفانه تایر سازی کشور رینگهای ۱۷ و ۱۸ رو پوشش نمیدن اینم مزید بر علت خواهد بود با این حال اگر دنا لوکس هم بود که نیست وقتی با یه ماشین ۱۰۰ تا میری تو جاده داخل ماشین صدای طوفان کاترینا میاد دیگه لوکس بودن به چه درد میخوره
اولویت خودرو ستزی باید شاخت خودروی ایمن باشه حتی اگه شبیه گاری باشه چون مطمعنم دو تا کارو با هم نمیتونن انجام بدن
چرا تخته نمیکنن برن ، چرا عین بختک افتادن رو سر مردم
hamid
۳۱ خرداد ۱۳۹۶واقعا به درستی اشاره کرده آرمان ، خیلی سر و صدای داخل ماشین زیاده انگار سوار نیسان شدی
حجت
۱۳ فروردین ۱۳۹۶من مطمئنم اگر بخواهند نمی توانند خودرویی با کیفیت و زیبا و دارای آپشن های روز دنیا طراحی کنند ولی مسئله اینجاست که نمیخواهند .
Mehdi
۱۳ فروردین ۱۳۹۶سلام خدمت دوستان عزیز
به نظر میرسه با کمی تلاش یه دستی به سر و روی این ماشین کشیدن ولی قرار نیست انتظار معجزه داشته باشیم. صنعت و مدیریت خودرویی کشور عزیزمون در همین حد توانایی داره نه بیشتر.
اگه انتظار محصولات واقعا بهتری داریم شاید باید صنعت خودروسازیو کاملا از بنیه نوسازی کرد، اون هم با مدیریت واقعا متعهدتر!
Danial
۱۴ فروردین ۱۳۹۶تغییراتی مثل چراغ خودرو جزو تغییرات کلی نیست یعنی لازم نیست برای یدونه چراغ خیلی دست به تریکب ماشین بزنیم اما وقتی که رینگ ها بزرگ بشن اون وقط خیلی چیزا باید تغییر کنه مثلاً برای اینکه ماشین تو دست انداز ها نکوبه باید تعلیق تغییر کنه باید شاسی تغییر کنه باید کمک ها تغییر کنه باید خیلی از طقعات از نو دوباره طراحی بشن بعدشم اینجوری مجبور میشن لیفت ماشینو بیارن پایین که چون خوشگل میشه حرام است و همچین همین کم کردن لفت خودش کلی داستان دیگه داره پس میبنید یدونه رینگ خودش به تنهایی کلی داستان داره معلومه که دست نمیزنن بهش همینجوری میدن دست ملت خودشون برن دست بزنن اونجوری هر ماه باید بری جلوبندی سازی :|
M. B
۹ تیر ۱۳۹۶من یک سال و نیم برا پسرم یه دنا و خودمم یه لکسوس es 250 خریدم وقتی ماشینش رو میگیرم و سوارش راحتیش واقعا عالیه صدای موتور هم تو ماشین نمیاد امکاناتش روی قیمتش بسیار عالیه دنا اولین خودرویی ک ایران داره ب صورت بسیار لوکس و زیبا و با آپشن بالا تولید میکنه من ک خیلی راضیم و این سرو صدای الکی ک برای مشکلاتشدر آوردن رو تکذیب میکنم من تا الان حدود 6 تا دنای مختلف سوار شدم ولی هیچ مشکلی نداشته
سهراب
۲۴ تیر ۱۳۹۶فک کنم شما پراید es سوار میشین نه لکسوس که دنا رو بی نقص میدونین،اگه از پراید سوار دنا بشین همین حسو میده
سامان
۱۶ مرداد ۱۳۹۶واقعا ماشین داغونیه. دیگه آخر توانایی خودرو سازی ما اینه!
تناسب قیمت و امکاناتم که اصلا معقول نیست.
بد بخت مردم!! واسه یه سان روف چقد اومدن رو قیمت ماشین…
وحید
۱۸ مهر ۱۳۹۶خدایا کی میشه یه مسئول شجاع بیاد و جلوی هدر دادن سرمایه های کشورمون و بگیره بخدا بی کیفیت ترین خودرو های چینی الان قابل قبول تر هستند از این چهارچرخ های عجیب ایرانی ،کلا یه پراید هست و یه پژو ۴۰۵ ،دائم گلگیر و چراغاش و عوض میکنن و مردم و میچاپن
Mpower
۳ آبان ۱۳۹۶تلاش خوبی بود دستشون درد نکنه
فقط کاش جلو عقبشو نمیدادن به دوتاکه باهم پدر کشتگی دارن طراحی کنن