سال ۱۳۴۶ هجری شمسی، نقطه عطفی در تاریخ خودروسازی کشورمان بود، زیرا که در همین سال، مرکب نورستهای پا به خیابانهای شهر و دیارمان نهاد که تا دههها پس از آن نیز، صنعت موتوری سرزمینمان را از شمع وجود خود متأثر نمود. این نومولود «پیکان» نام داشت، محصولی از کمپانی روتس (ROOTS) بریتانیا. خودرویی که تولیدش وامدار دو تن از کارآفرینان به نام ایرانزمین بود، نامآورانی به نام احمد و محمود خیامی.
ایران، تنها کشوری نبود که پیکان در آن تولید میشد، بلکه همزمان این خودرو به انواع و اقسام نامها منجمله روتس آرو، هیلمن هانتر، داج هاسکی و… در ممالکی همچون بریتانیا، ایرلند، نیوزلند و همچنین استرالیا و… به تولید میرسید.
نسخه سدان پیکان در سال ۱۳۸۴ هجری شمسی از مدار تولید خارج شد، ولی نسخه وانت آن که نام «باردو» را بر پیشانی خود یدک میکشید تا یک دهه بعد هم روانه بازار میشد، اما این نسخه نیز، سرانجام در سال ۱۳۹۳ هجری شمسی از خط تولید کناره گرفت و آریسان نامی بس بیهویت! جایش را پر نمود. البته اینها همه مانع از آن نشد که یاد و نام پیکان، در برخی از ممالک که مردمانش سخت به آن نوستالژی دارند فراموش گردد، یکی از این ممالک هم استرالیاست که سالهای مدیدی در آن، خودروی مذکور با نام هیلمن هانتر به تولید میرسید. بهتازگی، وانت پیکان باردو مورد توجه یکی از کارشناسان سایت «DRIVE» استرالیا واقع شد و در متنی طنز، نحوه ورود آن به بازار استرالیا تحت بررسی قرار گرفت. در اینجا، برگردان آن متن را تقدیم شما عزیزان مینمایم.
با مرگ قریبالوقوع پیکاپ های هولدن و فالکون، خوب است این نکته را بدانیم که هنوز هم جا و مکانی وجود دارد که در آن پیکاپ های مشتق شده از خودروهای سواری، در قالبی کلاسیک تولید میشود (به نظر میرسد که نویسنده استرالیایی متن از پایان تولید وانت باردو در ایران بیخبر است).
بهرغم شکاف فوقالعادهای که تا گشودن دربهای بازار استرالیا به ورود چنین خودرویی (وانت باردو) وجود دارد، قطعاً پیش از این، برخی از کارآفرینان مبتکر، نسخههایی از باردو، این “پیکاپ میانسایز اجرایی” را به این سواحلمان آوردهاند. البته هنوز هم دراینباره، پارهای از مشکلات وجود دارند که مختصراً به آنها میپردازیم.
در این فاصله، خطوط نرم بهکاررفته در بدنه آن را بررسی نموده و نیز، نگاهی به سر و قد و نحوه استقرار این خودرو بیاندازید. برچسبها و اتیکتهای موجود بر روی دربهای آن هم بدون هیچ نوع پرداخت اضافی نصب شدهاند. ضمن اینکه، در دفترچه راهنمای آن نیز با اعتماد به نفسی کامل، ادعا شده است که “سایبان شیشهها، آینههای دید جانبی و پشتسریهای دوبل این خودرو، ایمنی مناسبی را برای راننده و سرنشین آن فراهم میکنند”.
این وسیله نقلیه در ایران ساخته میشود و آخرین بازمانده از هیلمن هانتر مدل ۱۹۶۶ است (دیگر نامهای مستعار این خودرو عبارتاند از: داج هاسکی، هامبر اسکپتر، سینگر گازل و…)
در آغاز، خودروی هانتر تحت نام پیکان (که لغت فارسی واژه ARROW انگلیسی بود، نامی که در برخی از بازارها، خودروی اصلی با آن عرضه میشد) در ایران تنها مونتاژ میشد، ولی بعدها این خودرو به طور کامل، از اواخر سالهای ۱۹۶۰ میلادی تا ۲۰۰۵، در شرکت ایرانخودرو به تولید میرسید.
درنهایت، خط مونتاژ پیکان سدان به کمپانی “خارطوم ترانسپورتیشن” واقع در کشور سودان فروخته شد. در این فاصله هم، شرکت ایرانخودرو به آموزش ۲۰۰ تن از کارگران سودانی، جهت کار اپراتوری، مبادرت نمود. با این وجود، شواهد اندکی مبنی بر تولید تعداد فراوانی از پیکان توسط سودانیها وجود دارد. این را هم توضیح دهیم که امروزه ایرانخودرو، به تولید وسایل نقلیه مدرنتری نیز مشغول است، اما این یکی، یعنی وانت باردو، تنها بازمانده از ۵۰ سال پیش است، زیرا بهای آن در حد بسیار پایینی بوده و در عین حال، تعداد بیشماری از تأمینکنندگان لوازم یدکیاش نیز در دسترس هستند. بالاتر از همه، پیکان برای دهههای متمادی بر جادههای ایران حکمرانی میکرد.
اما موانع احتمالی که جهت حمل باردو به استرالیا وجود دارد، چهها هستند؟ خوب، بهرغم وجود پشتسرهای دوبل در این خودرو و نیز آینههای کناری، شماری از نواقص و کمبودها در حوزه ایمنی قابل مشاهدهاند. این خودرو فاقد سیستم ضد بلوکه ترمز، سامانه کنترل پایداری، کیسههای ایمنی هوا، کمربندهای ایمنی پیش کشاننده و برخی از سیستمهای حفاظتی از سرنشینان است که از اواخر سالهای ۱۹۶۰ میلادی بدین سو، معرفی شدهاند. همچنین، هیچ سامانه کمکی (برای فرمان) هم وجود نداشته و کار با آن نیز خودش به تنظیم جانبی نیاز دارد. ضمن اینکه برای جابهجایی حتی در حد یک متر هم، باید با آرنج خود با غربیلک فرمان کلنجار روید. از سوی دیگر، وانت باردو از سیستم سوخترسانی انژکتوری بهره برده و ترمزهای جلوی آن نیز از نوع دیسکی است.
خریداران وانتبار در کشورمان نشان دادهاند که عملکرد بالای فنی را ترجیح میدهند، ولی نام کامل این خودرو باردو 1600i است. این اعداد هم بهنوبه خود، دلالت بر پیشرانه ۱.۶ لیتری، ۸ سوپاپ و بنزینی آن میکند، پیشرانهای که توان خروجی آن معادل ۴۹ کیلووات (۶۶ اسب بخار) و گشتاور آن برابر با ۱۰۴ نیوتنمتر است. لازم نیست این اعداد را با دادههای صفحه کامپیوتر، روزنامه و نیز گفتههای قوم و خویشتان تطبیق دهید، زیرا آنها ارقامی درست هستند. این کشنده ایرانی بهصورت استاندارد تقریباً از یکچهارم ظرفیت پیکاپی همچون هولدن کمودور برخوردار است.
اما در خاتمه باید گفت که تمامی این موارد، موانع کوچکی هستند، زیرا که «باردو» یک شاگرد قدیمی مکتب وانتبارهاست و ما هم ملتی هستیم که به وانتبارهای قدیمی عشق میورزیم.
منبع: DRIVE.COM.AU
نوشته: سام کاویانی
در همین زمینه: بــاردو ؛ شاهزاده پــارسی
mohsen
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵اما در خاتمه باید گفت که تمامی این موارد، موانع کوچکی هستند، زیرا که «باردو» یک شاگرد قدیمی مکتب وانتبارهاست و ما هم ملتی هستیم که به وانتبارهای قدیمی عشق میورزیم.
این یعنی چی جناب؟ هایلوکس و تراک امریکایی بیاد ببینم کی به این عشق میورزه؟
سام
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام
دوست عزیز،اگر این متن را دوباره و با دقت بخوانید می بینید که به غیر از مقدمه،متن مذکور ترجمه ای از سایت «DRIVE » استرالیاست و نویسنده استرالیایی در مورد مردم کشور خود چنین نظر داده است و نه مردم ایران!
بهرام
۷ مرداد ۱۳۹۵من نمی دونم پولدار ها و اشرافی ها به کدوم وانت عشق می ورزن ولی کسی که به زور می تونه یه پیکان وانت مدل پایین تهیه کنه تا یه لقمه حلال سر سفره بیاره زیاد حال و حوصله عشق ورزیدن به آهن پاره ها رو نداره برجام یکت که بتن ریزی بود تو قلب رآکتور ؛ برجام دویت هم حتما فیش های نجومیه وزیرا و مدیرات بود چهار سال ملتو با برجام و هزینه هاش معطل کردی که تنها راه خوشبختیه ملت برجامه حالا اون مسافربری ها رو هم که داشتی واسه پولدار ها می گرفتی بهت ندادن بپا آفتاب برجام کورت نکنه
مسعود
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵از موارد ایمنی و امکانات میشد به تک مه شکن عقب در سمت چپ نیز اشاره کرد. :-)
حسین
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵Abs هم اخر هاش داشت!
شاسی
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵برچسبها و اتیکتهای موجود بر روی دربهای آن هم بدون هیچ نوع پرداخت اضافی نصب شدهاند.
فول آپشن کارخانه
من دیگه حرفی ندارم:|
مهدی 911
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵به همراه وانت پراید یکی از بهترین پیکاپهای تاریخه یکی مثل کلاس اس لوکسه یکی مثل بی بم و سری 6 اسپرته با هندلینگ بالا
مهدی 911
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵والبته وانت نیسانم ضلع دیگه ی وانت روزه
علی آقا
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵آبرومون رو بردن که…
کاوه م
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵عزیز من اگه آبرومون فقط به خاطر خودروسازی های داغونمون میرفت بازم خیلی جای شکرش باقی بود
ولی اگه کمی دقت کنید میبینید که در آبروریزی در سطح بین المللی چیزی کم نذاشتیم و به حول وقوه الهی آخرین قطرشو هم خواهیم ریخت!!!!
حسين
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵درود. کاش اینو معدومش میکردن، کاش یه جایی مخفیش میکردن کسی نبینه! اون از جرمی کلارکسون که پیکان رو مسخره کرد، اینم از این که وانتش رو مسخره کرد. موندم سودان چجوری حاضر شده خط تولیدشو بخره!! احتمالا ایرانخودرو جادو جمبلش کرده، همون کاری با ما کرده و حاضریم محصولاتشو بخریم.
در یک کلام: آبرومون در سطح جهانی رفت.
باز خدا خیرش بده یه جایی از متن گفت ماشینای مدرن تر هم تولید میشه. فک کنم نمیدونست مدرن هامون مال دهه 80 میلادی هستن
نوید جهرمی
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵وای منم همسن حسو دارم.
سرم گیج رفت دیدم. آبرومون رفت ب تمام معنا.
ب جون بچه های نداشتم من اون دنیا هم از این خودروسازا و مسئولان فندق مغزمون نمیگذرم.
احمد باقری
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵اینجا دیگه همه چی، وانتش هم در میاد.
بهنام طیبی
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵پیکان وانت هم دوره ای داشت برای خودش.ولی رانندگان نیسان تو خیابون دیدن دارن.
ahmad
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵این فاجعه و آبروریزی بین المللی رو صمیمانه به مدیران ایران خودرو تبریک میگم …
Zonda R
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵@.F
ممنون از سام عزیز
با احترام برای تمام کسانی که این خودرو رو دارن
نظری در مورد وانت پیکان ندارم
اریسان هم همون خره فقط پالونشو تغییر دادن
تندر وانت بهترین انتخاب میتونست باشه برای جایگزینی پیکان وانت
اما مدیران نالایق و عدم اطلاعات و البته سودجویی و
بقیشو خودتون استادید دیگه
باعث تولید محصول بی کیفیت دیگری به نام اریسان شد که طراحی قدیمی و ناموزون عقب و جلو ،کابین بی کیفیت ،و پلتفرم و موتور گیزبکس قدیمی و قیمتی عجیب شده
متاسفم برای مدیران نالایق
روزی در برگی از تاریخ خودروسازی!باعث خنده و تاسف و تعجب ایندگان خواهند شد که چنین موجوداتی در کدام زمان زیست میکرده اند و از کدام دسته از موجودات بوده اند؟!؟
البته منظورم خودروها بود نه ..!!!
سام
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام
خواهش می کنم فرزاد عزیز،لطف داری شما
خسته شده
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵تویه یه عکس مونده آخر و آخرین عکس از بیرون به صندلی هاش نگاه کنید یعنی افتضاح تا چه حد دو تا صندلی هم نمیتونن کنار هم درست بذارن خدایا هم الان کلکمونو بکن راحتمون کن مضحکه جهانی شدیم
محمد
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵…واقعا متاسفم…
بعداز 50سال جاخشک کرده این لگن تومملکتمون..این چیزی نیست نیسانم هست..وبقایای ماشینای دیگه
برام خیلی جالبه ایران که این همه ادعا میکنه از علم ودانش و…میان موشک و..به نمایش میذارن وافتخارمیکنن میگن هم تولید ایرانه وتکنولوژی خیلی خیلی پیشرفته ای داره…چطور هنوز درطول تاریخ نتونستن فقط فقط یک اتاق ماشین کاملا ایرانی تولید کنند؟؟طراحی کنند؟؟؟درکنار صنعت دراز وبلند خودرو توی کشورمون…چرا واقعا؟؟
شاید بگید سمند ایرانیه..ولی ن سمند طراحیش مال ی کشوردیگه هست که براما طراحی کرده..کافیه کاپوت سمند رو بالابزنید باکمی دقت خواهی دید پلت فرمش همون پژو هست
ویا تیبا وماشینای دیگه…
چرا واقعا بااین همه ادعا هنوز نتونستن ی اتاق ماشین کاملا ایرانی تولید کنند؟؟؟یا موتور ماشین؟؟؟گریبکس؟؟یا چیزای دیگه؟؟؟
ماشالا جونهای ما هم توی کشورمون که بیکارن!!!خیلی استعداد توی طراحی وحتی ساخت خودرو دارن چرا توجهی بهشون نمیشه؟؟؟؟؟
ازماست که برماست
Hawk
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵به خاطر اینکه بازار خودروهای داخلی دولتیه، درنتیجه رقابتی نیست و صرفا بنگاهیه برای دزدی از جیب من و شما و مردم ایران. تا میدون دست این بی ایمانهاست، همین است و بس.
باشد که رستگار شویم……
HUMMER
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵وقتی نگاش میکنم همه تنم مور مور میکنه .دریغ از یک کورسویی امیدی یا دلخوشی فقط و فقط زمختی
mn
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵آریسان نامی بس بیهویت!
واژه ای فارسی مرکب از “آری” به معنای آریایی بعلاوه پسوند “سان” (مانند، مشابهت)؛ کسی که مانند آریاییان اصیل و نجیب است.
سام
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام
دوست عزیز،اگر خوب دقت کنید متوجه می شوید که منظور بنده متوجه معنای لغوی نام آریسان نبود،بلکه منظو ر تکنولوژی به کار رفته در این خودروست که ترکیبی درهم و برهم،مغشوش و نیز نامتناسب از خودروهای گوناگون است.
سعید
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵گذاره مدیریت در ایران : همینم از سرتون زیاده پول رد کن بیاد
احسان
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵دوستان سوالم بی ربطه ولی به نظر شما جک جی 5 بهتره یا دنا هر دشون اشغالن ولی بودجه من در همین حده لطفا راهنمایی کنید
ساسان
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵یه شب باهاش چند تا کمد جابجا کردم شکنجه واقعی و مطلق:
فرموون سفت که چرخوندنش دو برابر فرمون وانت نیسون زور میبره و کاملا چسبیده به شکمت
کله ت تو شیشه جلو
پدالهل هم که دو برابر نیسون سفته
فری
۸ تیر ۱۳۹۵آبرومون رفت. درسته که بدنه ی پیکان از رده خارج شده ولی موتور غیراستاندارد اون هنوز تولید میشه و در دل آریسان جای گرفته. البته با چشم پوشی معنادار سازمان حفاظت از محیط زیست و …. جای تاسف داره!
بی نام
۱۵ اسفند ۱۳۹۸دوستان این متن به نظرم ایراد نداره. تولید پیکان هم ایراد نداره. مشکل اینه که اون کسی که این ماشین رو آورده توی ایران قرار نبوده این همه سال تولید بشه. قرار بود با آموزش پرسنل بلا فاصله خودرو طراحی داخل تولید میشد . و محقق نشدن این امر نشان از سوء مدیریت افتضاح داره. به هر حال اگر کسی با خودرو های استرالیا و پیشینه اونها آشنا باشه به نظرم طنز نیست بلکه مطلب نشان از علاقمندی نویسنده به گذشته خودرو سازی در کشورهای زیر نظر انگلستان است . به نظرم ننگ ما اینه که که هنوز خودرویی در خور قدمت خودرو ساززی طراحی نکردیم. باید توجه به آموزش طراحی امروزی رو افزایش دهیم.