دنیای اقتصاد: چهار محصول شرکت ایران خودرو روز گذشته با قیمتهای جدید و تحویل فوری به سرعت به فروش رفت، این در شرایطی است که پیش از این گفته میشد مشتریان چندان به قیمتهای مصوب و جدید خودروسازان روی خوش نشان نخواهند داد. به این ترتیب هر چند ایران خودرو به طرفهالعینی چهار محصول خود را با در نظر گرفتن ۵ درصد زیر حاشیه بازار به فروش رساند، اما این اقدام روز گذشته واکنشهای منفی و مثبتی به همراه داشت؛ بهطوریکه برخی افزایش قیمتها در این شرکت را قانونی و برخی دیگر غیر قانونی خواندند؛ اما آنچه دستاندرکاران خودرو، بعضی از نمایندگان مجلس و همچنین مسوولان صنعتی بر آن اتفاق نظر دارند این است که خودروهای مذکور مشمول قیمتگذاری شورای رقابت نیستند و قیمتگذاری این خودروها که بالای ۴۵ میلیون تومان است با خودروسازان است.
حال اینکه چرا خودروساز با توجه به افزایش هزینه تولید از سمت اعمال تحریمها، تاکنون اقدام به تغییر قیمت این خودروها نکرده خود جای سوال دارد. اما همانطور که گفته شد این اقدام خودروساز روز گذشته با واکنشهای متفاوتی همراه بود بهطوریکه رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اقدام ایران خودرو به خبرگزاری تسنیم گفته است که در بحث خودرو، سازمان حمایت و خودروسازان مسوول هستند و قطعا درباره افزایش قیمت توضیح خواهند داد. وی افزود: پیش از این قیمت خودرو از دو فرمول تبعیت میکرد. قیمت محصولات پرتیراژ که در بازه قیمتی زیر ۴۵ میلیون تومانی بودند و قیمت آنها ازسوی شورای رقابت تعیین میشد و خودروهایی که در بازه قیمتی بیش از ۴۵ میلیون تومان قرار میگرفتند که قیمتگذاری این خودروها از حیطه وظایف شورای رقابت خارج و شرکتهای خودروساز مسوول قیمتگذاری این محصولات بودهاند. وزیر صمت اما در ادامه تاکید کرده است از آنجا که این محصولات در پیشفروش اخیر ایران خودرو جزو محصولات در بازه قیمتی بیش از ۴۵ میلیون تومانی بودهاند، نمیتوان گفت اقدام ایران خودرو غیر قانونی بوده است. البته همان طور که رحمانی اشاره کرده است، افزایش قیمت محصولات بالای ۴۵ میلیون تومان از شمول قیمتگذاری خارج است و خودروسازان میتوانند بهطور مستقل در این ارتباط تصمیمگیری کنند؛ اما این مساله همواره از سوی وزارت صمت، به عنوان متولی اصلی صنعت خودرو نادیده گرفته میشد. آخرین بار در اواخر خرداد ماه گذشته و در زمان وزارت محمد شریعتمداری، بعد از اعلام نظر شورای رقابت در ارتباط با قیمت محصولات پرتیراژ، شریعتمداری اعلام کرد، شرکتهای خودروساز میتوانند قیمت محصولات بیش از ۴۵ میلیون تومانی خود را تا سقف ۶ / ۹ درصد افزایش دهند. با این حال اما سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در ارتباط با فروش محصولات ایران خودرو نظر دیگری دارد.
سیدیاسر رایگانی معتقد است از آنجا که وزارت صمت، سازمان حمایت را مسوول تعیین قیمتهای جدید کرده و این سازمان همچنان مشغول بررسی قیمت خودرو است و هیچ قیمتی را بهطور رسمی اعلام نکرده؛ بنابراین پیشفروش یاد شده توسط شرکت ایران خودرو وجاهت قانونی ندارد و از نظر سازمان تعزیرات مصداق گرانفروشی است. در این بین یکی از نمایندگان مجلس نیز در گفتوگو با خبرگزاری مهر تاکید داشته که خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان عملا از شمول قیمتگذاری خارج بوده و قیمت آنها با توجه به شرایط بازار تعیین شود.
- چرا سازمان حمایت اعمالنظر نکرد؟
آنچه مشخص است نکته مشترک میان سخنان رضا رحمانی، وزیر صمت و سیدیاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، تاکید بر نقش سازمان حمایت به عنوان متولی تعیین قیمت خودرو است حال آنکه رئیس این سازمان تاکنون اظهار نظری در مورد روند قیمتگذاری خودرو نکرده است و تنها رحمانی در چند مصاحبه اعلام کرده که سازمان حمایت در حال انجام کار کارشناسی روی قیمت خودرو است؛ اما تاکنون اقدامات کارشناسی این سازمان درباره قیمت خودرو رسانهای نشده و این سازمان در سکوت خبری ظاهرا مشغول کار خود است. بعد از حذف شورای رقابت از چرخه قیمتگذاری براساس مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه و جایگزینی سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار به جای این شورا، سازمان حمایت نظر کارشناسی خود را در ارتباط با افزایش قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار اعلام کرد اما از آنجا که این اتفاق در روزهای پایانی وزارت شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت بود و شخص وزیر پیشین نمیخواست افزایش قیمت خودرو در کارنامه وزارتش ثبت شود، نظر کارشناسی سازمان حمایت در آن زمان اعلام نشد. اما در شرایطی که مسوولان سازمان حمایت ترجیح دادهاند در زمینه قیمتگذاری خودرو همچنان سکوت کنند؛ شهابالدین بیمقدار، رئیس فراکسیون حمایت از صنعت قطعه در مجلس شورای اسلامی در گفتوگویی پرده از توافق جمعی خودروساز، دولت و مجلس برای افزایش قیمت خودرو برداشت. ظاهرا جلسهای میان خودروسازان و قطعهسازان و جمعی از مدیران دولتی با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شده و بر این اساس با توجه به اینکه خودروسازان بر این باورند که سود آنها بابت تغییرات قیمت خودرو در بازار صفر است و از تغییرات قیمتی حاشیه بازار سودی نمیبرند، تصمیم بر این گرفته شده که برای خودروهایی که از شمول قیمتگذاری شورای رقابت خارج هستند خودروسازان براساس سنجش بازار اقدام به قیمتگذاری کند.
رئیس فراکسیون قطعهسازان در این زمینه عنوان کرده که اقدام ایران خودرو در پیشفروش چهار محصول خود با قیمتهای جدید در همین راستا ارزیابی میشود. البته بیمقدار درباره قیمت محصولات پرتیراژ و در بازه زیر ۴۵ میلیون تومانی بار دیگر پای سازمان حمایت را وسط میکشد و میگوید: براساس تصمیماتی که در این جلسه گرفته شد، قرار بر این است که در مورد خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان نیز، کارگروه تنظیم بازار با همکاری سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، به یک تصمیم مشترک برسند و قیمت این خودروها را به صورت رسمی تغییر دهند. نکته قابل تامل در میان سخنان بیمقدار این است که براساس تصمیمات گرفته شده در نشست رئیس مجلس با قطعهسازان قرار بر این شد تا ابتدا خودروهایی که مشمول قیمتگذاری شورای رقابت نبودند، اصلاح قیمت شوند و در مرحله بعد، خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان با مکانیزم تعیینشده که از سوی کارگروه کنترل بازار و سازمان حمایت اعلام خواهد شد، قیمتگذاری شوند.
- سایپا مشغول ارزیابی اقدام ایران خودرو
در حالی ایران خودرو پیشفروش چهار محصول خود با قیمتهای جدید را تدارک دید و روز گذشته آن را به مرحله اجرا گذاشت که از قیمتهای جدید دیگر خودروساز بزرگ کشور خبری نیست. براساس شنیدهها قرار بر این بود تا شرکت سایپا هم قیمت برخی محصولات خود را روز گذشته اعلام کند، اما بهنظر میرسد رقیب ایران خودرو ترجیح داده اعلام قیمتهای جدید برای محصولات خود را با فاصله و بعد از رصد کامل واکنشها به این اقدام ایران خودرو، انجام دهد. براساس اخبار منتشر شده این خودروساز بیش از شرکت رقیب خود در ۶ ماه ابتدای سالجاری با زیان در تولید روبهرو بوده است. اطلاعاتی که از سوی این خودروساز در اختیار سازمان بورس قرار گرفته است، گویای زیان ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی در نیمه نخست سالجاری است؛ این در شرایطی است که ایران خودرو ۲ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان زیان را به سازمان بورس اعلام کرده است. به این ترتیب با توجه به واکنشها و اخباری که پس از اعلام قیمت چهار محصول ایران خودرو منتشر شد بهنظر میرسد که تا آخر هفته جاری باید منتظر انتشار قیمتهای جدید دیگر محصولات از سوی خودروسازان باشیم. در این زمینه اگرچه رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنان موضع غیرشفافی در مورد اعلام قیمتهای جدید اتخاذ کرده، اما پیشبینی میشود قیمت تمامی محصولات خودروسازان تا پایان هفته با فرمول ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار اعلام خواهد شد.
F22RAPTOR
۱۹ آذر ۱۳۹۷***
خب اون دنگو فنگه چیه که باید اینقد پول بش داد
نه ریخت داره نه ترکیب نه زیبایی
اونایی که خریدن اصلا میدونن چی هست؟
یه زلزله بیاد همه رو بکشه
ونوم اف ۵
۱۹ آذر ۱۳۹۷اول اینکه سازمان حمایت چی گفت و تعزیرات چی گفت مهم نیست چون همشون یه رییس دارن و نمیتونن رو حرف مافوق حرف بزنن و نکته دوم سیاست ابهام و مرور زمان هست یعنی یکی میگه قانونی هست اونیکی میگه غیر قانونی تا با مرور زمان قیمت های بالا کاملا عادی بشه
مزدا
۱۹ آذر ۱۳۹۷تو کف قیمتت ۷۷ میلیون تندر پیکاپ موندن!!
Genius
۱۹ آذر ۱۳۹۷واکنش؟!؟!؟تو ایران؟!؟!؟چیزایی میگید شما!تا روزی که ملت ایران بجای جلیقه زرد جلیقه قهوه ای تنشون باشه و برای خرید این گاری ها در مقابل نمایندگی مونتاژکاران صفوف طویل تشکیل بدن هر روز اخبار جدیدتری درخصوص گرانفروشی و کاهش کیفیت رو شاهد خواهیم بود!
حامد
۱۹ آذر ۱۳۹۷اینایی که به این نظر منفی میدن فازشون دقیقا چیه!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟
احتمالا جز مافیای خودروسازین
John
۱۹ آذر ۱۳۹۷یا شاید همونایین که در طرفهالعینی گاری هارو سفارش دادن
ونوم اف ۵
۱۹ آذر ۱۳۹۷تو رو خدا عکس شماره یک رو نگاه کنین تا بفهمین چرا قیمتها بالا میره …. اخه دیگه پژو پارس چیزیه تو نمایشگاه نگاهش کنی و با ذوق بشینی توش
NAVID۰۰۹۸
۱۹ آذر ۱۳۹۷ما دیگه واکنش دونمون خوابیده ، بلند هم نمیشه .
بیتفاوت به همه چی ، برین به دَرَک .
AMANTE
۱۹ آذر ۱۳۹۷یک جمله: ( نبود اتحاد مردمی )
مثال: کمپین نه به خرید خودرو یا نه به خرید خودروی صفر که کلا جو سازی الکی بود.
نتیجه: همینی که مشاهده میکنید، افزایش قیمت بدون کنترل نه تنها در خودروسازی بلکه در همه زمینه ها من جمله خورد و خوراک.
حامد
۱۹ آذر ۱۳۹۷اون کمپین اتفاقا داشت لگن سازها رو به زانو در میاورد ولی دولت تدبیر و امید !!!!! با یه درایت خاصی از جیب مردم پول ریخت تو جیب لگن سازها بعد از اون هم بهشون یاد داد که چطور با تزریق قطره چگانی خودرو به بازار بتونن بازار رو هر جور که دلشون میخواد مدیریت کنن
***
ahmad_sm
۱۹ آذر ۱۳۹۷حماقت انسان ها حد و پایانی ندارد… (انیشتین)
ایران خودرو و سایپا با قراردادهای بی خود و رو هوای خودشون با رنو و پژو ضرر کردن باید خسارتشون رو از مردم بگیرن واقعا جهل و خودخواهی و منفعت طلبی و حرص کشور رو به کجا رسونده…
Ferrari
۱۹ آذر ۱۳۹۷چیزی که باعث شده نه فقط خودروسازها بلکه سایر صنایع زمین گیر باشن سیاستهای خارجی و داخلی اشتباهه.تازمانی که یه تجدید نظر کلی در ارمانهاشون نکنن همین آشه و همین کاسه.
امیر.عارف
۱۹ آذر ۱۳۹۷اگر مثل مردم کشورهای دیگه به این بلوغ فکری برسیم که بجای اینکه حرص بخوریم جنس گران و نا مرغوب نخریم، تمام مشکلات در کمال آرامش برای مردم و تکاپوی بیشتر برای تولید کننده براحتی حل میشه . کجای دنیا بجز ایران یک مسئول تو رسانه میگه خودروسازها از قدرتی برخوردارند که براحتی مدیر و حتی وزیر برکنار میکنند
مهدی
۱۹ آذر ۱۳۹۷دوستان باید باور کنید دلار چهار هزار تومنی مرد و ارزش دارای شما یک سوم شده باید به این قیمت ها عادت کرد گرچه انسان موجود سازش پذیری هس
emad1990
۲۰ آذر ۱۳۹۷با نظر شما موافق نیستم
عادت کردن کاریه که 40سال انجامش دادیم و نتیجش هم وضعیت امروز ماست
Am21
۱۹ آذر ۱۳۹۷با خرید خودرو بنجل چینی و ایرانی !!!به حمایت از کارگران چینی ایرانی ادامه می دهیم!! و پوزه آمریکا به خاک می مالیم!!!
F.A
۱۹ آذر ۱۳۹۷با درود
در ابتدای تابستان سال 96 یک دستگاه پژو 2008 ثبت نام کردم و قرار بود در تاریخ 97/1/1 (یعنی حدود 9 ماه پیش)ماشین را تحویل دهند که تا کنون حتی دعوتنامه هم ارسال نکرده انددر حالی که مسئولین ایران خودرو در رسانه ملی و جراید به کرات اعلام کرده اند که تمام قطعات 2008 را با ارز حدود سه هزار تومانی قبل از شروع تحریم ها وارد انبارهای ایران خودرو کرده اند!!!؟؟؟
حال سؤال اینکه چرا 2008 را که قبل از تحریم ها و با ارز سه هزار تومانی وارد کرده اند به مردم تحویل نمی دهند؟؟؟ چه دلیل و منطقی برای گران کردن 2008 در آینده ارایه خواهند داد در حالی که تمام قطعات 2008 را با ارز سه هزار تومانی و قبل از تحریم ها وارد کشور کرده اند و فقط می بایست این ماشین را مونتاژ و سرهم کنند و تحویل دهند و هیچ مانعی هم وجود ندارد؟؟؟!!!
اگر با پول 2008 در تابستان 96 یه ماشین دیگه ای خریداری و تحویل می گرفتیم ؛ اکنون به دام ایران خودرو نمی افتادیم و تحریم ها و ارز گران هم مشمول حال ثبت نام کنندگان 2008 نمی شد!!!!!!
واقعاً شرم آوره! از یک طرف می گویند ماشین برای تحویل نداریم و به تعهدات یک سال پیش خودشان عمل نکرده اند و از طرف دیگر در حال حاضر ، فروشو تحویل فوری با قیمت نجومی گذاشته اند؟؟؟؟؟!!!!
بی تردید این فروش با قیمت نجومی با چراغ سبز دولت تدبیر و امید می باشد؟؟؟!!!
واقعاً چه امیدی و چه تدبیری!!!!
آیا در چنین کشوری می توان به فرزندان آموخت تا از دروغگویی و بدی دوری کنند؟؟؟!!!
با سپاس
ونوم اف ۵
۱۹ آذر ۱۳۹۷عجیبه که سدان اس ۳۰ از کراس اچ ۳۰ گرون تر هست اونم نه سه چهار میلیون بالای ۴۰ میلیون
محمد
۲۱ آذر ۱۳۹۷بنظرم باید روباره کم÷ین نخریدن خودرو شکل بگیره تا عملا” خودروسازان بفهمند هر کاری میخواهند نمیتونند بکنند. دلار و طلا هر روز داره پایین میاد و اینها میخواهند قیمتشون را تثبیت کنند . خداییش کجای پژو پارس اتومات 83 میلیون می ارزد؟ روی 53 میلیون هم کسی سراغش نمیرفت. یا مثلا” H30 خیلی معرکه بود که حالا S30 آوردند؟ اینها فقط با گرو کشیدن پول مردم میخواهند جیبتون را خالی کنند. امیدوارم به این درجه از درک برسیم که راهمون چیه و چاهمون چی ؟؟؟!!! متشکرم