روای سال مدل بهبود یافته پژو روا است که ایرادات و انتقادهای زیادی را بر دوش می کشید. اینک با تغییرات ظاهری و شبیه شدن بیش از پیش آن به پژو ۴۰۵ و بهبود فنی ، ایران خودرو امید دارد تا بتواند دوباره این ماشین را در بازارها مطرح نماید.
خبر: به گزارش خبرخودرو، علی رحیمی معاونت مهندسی خودرو شرکت ایران خودور، با اعلام این مطلب گفت، درنتبجه بهبود در سیستم انتقال قدرت و توان و گشتاور موتور روآی جدید، مصرف سوخت این خودرو به میزان ۱۰ درصد کاهش و استاندارد آلایندگی آن از یورو ۲ به یورو ۳ ارتقا می یابد.
وی کاهش چشم گیر لرزش و سروصدا را از دیگر نتایج بهبود سیستم انتقال قدرت روآ ذکر کرد و گفت، نمونه های روآی جدید ساخته شده، تست های مربوط به پایان رسیده و تولید انبوه این محصول از نیمه مرداد سال جاری آغاز می شود.
رحیمی افزایش توان و گشتاور موتور را عاملی ذکر کرد که بهبود سیستم انتقال قدرت این خودرو را الزامی ساخته و گفت، براساس برنامه زمان بندی به مرور همه تولیدات روآ به سیستم انتقال قدرت ارتقا یافته مجهز خواهد شد.
معاونت مهندسی خودرو شرکت ایران خودرو اظهار داشت ، برای دست یابی به ویژگی های مورد نظر در مدل جدید روآ، بیش از ۳۳ قطعه و مجموعه دربخش های قوای محرکه، بدنه، تزیینات داخلی و رینگ های این خودرو تغییر کرده است.
بررسی: مدل تولیدی کارخانه با نمونه های اولیه روای سال تفاوتهای زیادی دارد. مثلاً جلوپنجره رادیاتور و چراغهای جلو همانند مدلهای معمولی ۴۰۵ شده اند و طلق قرمز رنگی که روی صندوق عقب قرار گرفته بود بدلیل انتقاد فراوان حذف شد.
به هر حال با اینکه این بدنه تفاوتی با ۴۰۵ ندارد، تبلیغ یک اتوموبیل متفاوت برای آن عجیب است! تمام این تغییرات تنها یک بزک ساده یک اتوموبیل قدیمی و از مد افتاده است که تا آخرین نفس در ایران خودرو تولید خواهد شد و مردم فداکار ایران نیز آن را خواهند خرید. از این پس روا با بدنه ۴۰۵ و ۴۰۵ با بدنه SLX تولید خواهند شد!
موتور : ۱۷۰۰ سی سی OHV-G
حداکثر قدرت : ۸۸.۴ در ۵۰۰۰ دور
حداکثر گشتاور : ۱۴۰ نیوتن متر
حداکثر سرعت : ۱۸۷
شتاب صفر تا صد : ۱۲.۷ ثانیه
میانگین مصرف سوخت : ۸.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
نوع ترمزها : دو مداره قطری
ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسه ای
گیربکس اصلاح شده با سیستم تعویض دنده بهینه
دیسک و صفحه پژویی
صندوق عقب با طراحی جدید D-73 پژویی
رینگ ۱۴ با قالپاق جدید
سیستم صوتی MP3
دیفرانسیل با پوسته جدید
گاردان دوتکه با مفصل های سرعت ثابت
سیستم ضد سرقت ایمبولایزر
آئینه های جدید
جلو آمپر جدید
قیمت روای سال تقریباً ۳۰۰ هزار تومان گرانتر از روای معمولی می باشد.
سعید
۱ آذر ۱۳۹۰میخواستم از دوستانی که خرید پرایدو به روا ترجیح میدن ملاک انتخاب شونو بپرسم من 4 دلیل دارم که روا بهتر از پرایده 1-جادارتره-2-از نظر شکل ظاهری شیک تره-3-ایمن تره و پرقدرتر حالا از دوستانی که مخالف هستن لظفا نظر بدن.
ساسان
۱۲ آذر ۱۳۹۰به نظر من هم روآ خیلی بهتر از پراید هستش. من از سال 87 تا حالا روآ سوار میشم و باهاش هر جایی که فکرشو بکنید رفتم و ازش هم راضیم. فقط تنها عیبش اینه که تو سر بالایی یه مقدار کم میاره.
نويد
۱۲ آذر ۱۳۹۰با سلام
به نظر من روا معمولی باشه یا سال بازار خرابی داره
اگر خریدی یا صاحب اول و آخرش خودتی یا باید با کلی ضرر بفروشی
پراید خیلی راحت تر فروش میره و از نظر اقتصادی (مصرف سوخت) به صرفه تره
کیوان
۱۳ آذر ۱۳۹۰اقا سعید:
اولا رو ا دوگانه فقط الان میزنن که از نظر جاداری صندوق عقب پراید بزرگتره…
دومن تکنولوژی روا مال 40 سال پیشه تنها شما سوار اتاق 405 هستی و با کمی امکانات بیشتر در اختیارت..
سوما از نظر شتاب اولیه مطمئن باش که پراید خیل خیلی تیز تر هست تا روا اصلا بحث حجم موتور نیست حجم موتور پیکان معمولی 1600 سی سی هست ولی پراید با 1300 سی سی از نظر شتاب و سرعت پیکان و لوله میکنه . تکنولوژی میره بالا بازدهی بیشتر میشه و مصرف هم کمتر…
حتی در شتاب 0تا100 کیلومتر پژو 405 و پارس و سمند نمیتونن به شتاب پراید هاچ بک برسن.
به قول دوستمون اصلا کسی هم زیر بار خرید رو ا نمیره و 10 میلون و پانصدی که میدی باید با یک عالمه ضرر اگه مشتری پیدا کنی بفروشیش..
به نظر من اگه 10 میلیون پول میخواهی بدی بری 206 تیپ2 تر و تمیز تا 85 یا 86 پیدا کنی خیلی بهتره تا این ماشین ساختگی یعنی روا رو بخری…
ولی در کل بین روا و پراید مطمئن باش محاسن پراید بیشتر هست…
سوخت کم . فضای مناسب . قطعات و هزینه نگهداری خیلی کم . جمع و جور بودن .
از نظر شکل ظاهری که فرمودین از بس که 405 توی شهر ها زیاده دیگه خیلی کسی توجهی به قیافش نداره و یک چیز عادی هست ولی حد اقل پراید 132 قیافه بروز تری داره…
از لحاظ ایمنی اینکه اتاق 405 بهتر هست که معلومه ولی هیچ کدام ایربگ ندارن…
در مورد قدرت منظورتو اخر متوجه نشدم اگر شتاب و سرعت میگی مطمئن باش پراید تیز تر هست…
گیربکس روا یک گیربکس قدرتی هست نه سرعتی قدرتی یعنی توانایی حمل بار زیادی داره ولی شتاب و سرعت نداره و حالتو میگیره…
امیدوارم از حرف های ما بهترین برداشت و بکنی و خودرویی مناسب و خوب بخری.
سعید
۹ خرداد ۱۳۹۱آخه آردی (پیکان 1950)چه چیزی داره.. مثل این میمونه که قلب یه پیرمرد 62ساله رو بزاری توی بدن یه بچه تازه به دنیا اومده…اگه غیر از اینه برو بخر من دیگه نمیدونم چه جوری بگم
امین
۲۶ شهریور ۱۳۹۱glx خودش ماله سال 1988 هستش حالا چطوری شد بچه؟؟؟؟؟؟
dost
۲۶ آبان ۱۳۹۱حالا آقا کیوان بزار من روشنت کنم
اولا هم روا و هم پراید دوگانه دارن اون موقع نظر بده
خیال کردی پراید ماله چند سال پیشه قبل از اینکه کیا بزنه ماله آمریکا بود پس خیلی بیشتر میشه
منم کاری به حجم موتور ندارم پراید وزنش کمتره و بخصوص دیفرانسیل جلو هست پس باید شتابش زیاد باشه ولی روا کاملا برعکس هم دیفرانسیل عقب هست هم وزنش زیاده پس دیر سرعت میگیره اما بعدش سرعتش از پراید بیشتره
ما هم 405 داریم هم هاچ بک اصلا این دو قابل مقایسه نیست هر جور دلت بخواد هاچ بک عقب می افته
با 206 موافقم
132 ارزش خریدن رو نداره چون پسر خاله ام داره حالا به حرفم میرسه که باید چی میخرید بیچاره از مهاباد تا ارومیه رو چراغ خاموش رفت در ظمن 132 یه ذره سنگین تر از پراید هست مصرفش هم بالا میره نمونه اش رو گفتم الان 405 ما مثل 132 میسوزونه
ودر ظمن 405 ما الان ایربک هم داره پس دروغ نگو
محمدرضا
۲۸ دی ۱۴۰۱من کار به روا ندارم حتی همونم چرخش به پراید میرزه ولی در مورد روآسال موتور ۱۷۰۰ نظر چرت ندید روآسال خود ۴۰۵ رو پاره میکنه تو شتاب و سرعت بعد با پراید مقایسش میکنی یکم جوک میشه
ارمان
۱۳ آذر ۱۳۹۰سلام به دوستان حقیت جو پدال
اقا کیوان من امروز تو سایت سایپا رفتم نوعی پراید تو لیست قیمت ها داشت 10050000 هزینه خریدش بود
در حالی که روا هم قیمتش الان ایران خودرو 10200000
زده یعنی 150000 تومان از اون پرایدی که به قول خودشون بهینه است گرون تره یهنی این روا اندازه 150 هزار تومان به پراد نمیارزه در حالی که من خودم هر دو تا رو تو خونه دارم هر دو هم مدل 90 هستن من چه تو خیابون شهر چه تو جاده نا خوداگاه روا رو برمیدارم حتما یه دلیلی داره که من سمت روا میرم به نظر من فقط پراید یه سوخت کمتری داره در صورتی که از نظر امنیت صفر نمی ارزه
اینا کفتم دلیل نمیشه که روا ماشینه خیلی خوبیه ولی اگر من بخوام از 20 نمره به هر دو این ماشین ها نمره بدم :
روا رو 8
پراید رو 5 میدم
یادتون نره ما تو ایران زندگی میکنیم وبه هیچ کدوم از ماشین های ایرانی از 12 بیشتر نمیشه داد(تو کلاس خودشون )
با عرض پوزش خدمت همه دوستان پدال
حمید فرجامی قاین
۱۷ آذر ۱۳۹۰من زندگی نامه احمد خیامی را می خواندم دیدم که احمد با چه سختی توانست ایران ناسیونال را بسازد و انصافا که در ان زمان خوب بود ولی حیف ؛بهتربن راه نجات صنعت خودرو سازی واگذاری به بخش خصوصی است
حمید از دیار عفران زرشک و عناب قاینات
مهران
۲۳ آذر ۱۳۹۰تا دلت بخواد جا لیوانی داره
شاهرخ
۲۴ آذر ۱۳۹۰سلام من روا سال مدل 89 دارم به نظر من از نظر کلاس و سرعت و شتاب از پراید بهتره چون قبلا پراید داشتم فقط اتاق کمی واسه موتور سنگین به نظر میاد وقتی سرعت گرفته عالیه ولی موقع راه افتادن کاملا این حس میکنی مگه اینکه گازو پر کنی در کل پراید خیلی زودتر تو هم در میره و داغون میشه ولی روا نه
ارمان
۲۶ آذر ۱۳۹۰سلام
من روا سال دارم سوختش داخل شهر10/5 به نظر شما استاندارده یا نه راهنماییم کنید لطفا…
مهدی
۲۸ آذر ۱۳۹۰یه روای سال پیدا کردم 1000تا کار کرده مدل برج دو90 نقره ای 8500000تومن می گه چه طوره؟
pedi
۲۸ آذر ۱۳۹۰اگه روا سال واقعا 13ثانیه شتاب صفر تا صد هست خوبه
چون پراید صندوق دار دوگانه بین 15ثانیه یا 16 ثانیه است
من خودم پراید دارم که از همه نظر راضیم به جز امنیتش که فقط روا بهتره
اصلا ماشین زیر 15میلیون ماشین نیست که بینشون بحث کنیم ماشینی که ساخت ایران یا همون مونتاژ باشه اشغاله از ناچاریه و فقیریه دیگه
خدا لعنت کنه این مملکت رو
ارمان
۳ دی ۱۳۹۰سلام اقا مهدی اگه واقعا 1000 تا کار کرده خوب میده البته در صورتی که این ماشیین مورد پسندتون باشه یعنی روی این ماشین نظر داشته باشید…
حسن
۳ دی ۱۳۹۰روآی ماشینی است مثل قا طر پیر من 5 سال است دارم
حسن
۴ دی ۱۳۹۰روا از نظر شتاب شاید تا سرعت 60 کلومتر در ساعت از پراید کم بیاره اما توسرعت بالا پراید هیچ حرفی برای گفتن نداره از نظر ححندلینگ هر دواشغال هستند شاید بین ماشین های ایرانی فقط بشه از سمند در این مورد دفا کرد
اما من کلا روا بخاطر دوام قدرت سرعت و راحتی به همه نوع پراید ترجح میدم
حميد
۱۴ دی ۱۳۹۰در ابتدا عرض کنم من خودم روای سال مدل 90 دارم ولی جواب داده و خیلی راضی هستم
ما در ایران زندگی میکنیم باید از خودروهای زیر10 میلیون استفاده کنیم زیرا فردا خبر اینکه دولت از کسانیکه دارای اموال زیاد داشته باشند مالیات زیادتر و یارانه قطع منتظر خیلی خبرهای دیگه هم باشید
آنطور که از شواهد پیداست در سطح جهان تنها در ایران و چند کشور آمریکای جنوبی از این نوع موتور به دلیل مشکلات آن استفاده می شود . سوال مهمی که از مسئولین باید پرسید اینست که چرا باید خودروها دوگانه سوز شود؟ این پرسش 2 جواب می تواند داشته باشد:
1- کاهش آلاینده ها
2- کاهش مصرف بنزین
به دلیل کامل نسوختن گاز که منجر به انتشار اکسید های نیتروژن می شود نه تنها میزان آلاینده ها کاهش نمی یابد بلکه افزایش نیز می یابد.
در حال حاضر میانگین مصرف سوخت خودروها در اروپا در هر 100 کیلومتر زیر 4 لیتر می باشد . آیا به جای صرف هزینه بسیار زیاد که در دوگانه سوز کردن خودروها ، نصب جایگاه ها و خدمات پس از فروش شده است ، نمی شد سطح تکنولوژی صنایع خودروسازی کشورمان را که مربوط به 30 سال پیش می باشد ارتقا داد! لازم به توضیح است که بدلیل قدرت چانه زنی پایین مسئولین صنعت خودرو کشور ما شرکت پژو فرانسه به مدت 30 سال قطعات یدکی به صورت CKD با قیمت بسیار زیاد به کشور ما فروخته است . این امر در هیچ جای دنیا اتفاق نمی افتد. اگر سرمایه گذاری در صنعت خودرو جهت تولید خودروهای جدید می شد نیازی به دوگانه سوز کردن خودرو نداشتیم. حال به بررسی معایب خودروها ی دوگانه سوز می پردازیم:
1- استهلاک شدید موتور و کاهش طول عمر خودرو
2- افت توان خروجی موتور به دلیل عدم احتراق کامل و موثر سوخت در سیلندر.
3- ایجاد آلودگی بیشتر به دلیل کامل نسوختن گاز که منجر به انتشار اکسیدهای نیتروژن می شود.
4- ضعف خدمات تعمیر و نگهداری و بازدید ادواری خودروهای دوگانه سوز
امیر
۱۴ دی ۱۳۹۰کسانی که طرفدار پراید هستند باید روا را سوار بشند تا تفاوت را درک کنند ، البته روای معمولی هن هست ولی بازم برای رانندگی اروم خیلی بهتر از پراید هست ، الان روای سال که من دارم هیچ موقع کنار پراید توی شهر کم نیاوردم ، در خارج از شهر هم که جای پراید توی خط کند رو هستش ولی با روا حد اقل میشه یه سبقتی چیزی گرفت ، لازمه بگم پراید را هم خودم داشتم
ناصر
۱۵ دی ۱۳۹۰رواوپراید هردوش به درد موزه میخوره پراید چندین ساله تولیدش توکشورهایی مثله کره قطع شده واین افتخارتولید تنهاماله سایپای ایرانه اما مردم عزیزکشورمون از روی ناچاری ونداری میرین سراغ این ماشینها پراید یا بهتره بگم این قوطی حلبی شده قاتل مردم نمیدونم اگه اون یه ذره کم مصرفیشو نداشت چی میشد اما همین پراید شده چاه نفت شرکت سایپا که کلی سود ازش میکنه سود بیشتر درقبال جان مردم کسی هم نیست جوابگو باشه در اخر به نظر من اگه بخوام بگم کدومش بهتره اینکه هیچکدوم اما روا از پراید بهتره نه بهتره
پدرام
۱۶ دی ۱۳۹۰اخه عیب نیس اربه مرگ رو یا به اصطلاح همون پرایدو با روا اونم از نوع سالش مقایسه کنی؟؟؟
شتاب 0تا100 روا 12.7 ولی پراید به 15 ثانیه میرسه.من با روا سال 190 تا رفتم با پراید نمیشه 19 تا رفت.
من خودم 405 داشتم مدل 88،الان روا سال 90 دارم از روا راضی ترم درسته تو شتاب از 405 کم میاره اما 140 به بالا 405 میذاره تو جیب…
ایرح
۱۶ دی ۱۳۹۰کلا”بگم ماشین های ایرانی مال تکنولوژی چندین سال پیش است .بهتر است ورود اتومبیل ها با قیمت سیف آزاد شود و قیمت بنزین هم بقیمت سیف بندر عباس شود وسلام
کیوان
۱۶ دی ۱۳۹۰دوستان لطفا احساسی برخورد نکنین هر دو این ماشین ها اصلا ماشین های خوب به حساب نمایان هر کسی یک برداشتی داره یکی میگه خوب یکی میگه افتضاح!!
پدرام عزیز فکر کنم کمی توی پست بالا تند روی کردی!
فکر نکنم موتور دیفرانسیل عقب 1700 طراحی بر اساس موتور پیکان اونم دوگانه در کنار موتور 1800 با قدرت 97 اسبی دیفرانسیل جلو پژو خیلی حرفی برای گفتن داشته باشه…
چه در سرعت چه در شتاب پژو 405 تیز تره…
farshid
۱۷ دی ۱۳۹۰سلام دوستان ما که نمیخواییم تو پیست رانندگی کنیم و BENZ و BMW که نمیخواییم سوار شیم که رو شتابش بحث میکنیم اولا روا جادارتره بعدش هم شمایی پراید رو سر تر از روا میدونید با دقت اتصالات پراید رو بررسی بکنید بعد زن و بچه رو تو این ماشینا بذارین که اگه خدایی نکرده یه موتور چپ کرد خورد به ماشینتون خانوادتون سالم از تو بیان بیرون شما رو به خدا قسم به فکر حد اقل امنیت خودتون و خانوادتون تو روا باشید(نمیگم روا خیلی خیلی محکمه ولی یه اندک امنیتی داره)
يوسف
۱۸ دی ۱۳۹۰متاسفانه در مملکت ما عقل همه به چشمشونه
چون پراید راحت تر خرید و فروش میشه همه دنبالشن
به آمار مرگ و میر دقت کنید ، آلان هر جوونی که تصادف کرده و مرده یا پراید سوار بوده یا موتور !!!
روا حداقل ایمنیش بهتره…
ماتیز نیم وجبی از پراید ایمنیش بهتره …
پدرام
۲۰ دی ۱۳۹۰کیوان گلم موتور 1696 روا سال،2 سال قبل از نو طراحی شده ولی موتور 1761 پزو 405 یه عمری میشه که با حداقل تغییرات مواجه بوده محرک جلوها شتاب بیشتری دارند اما در سرعت به محرک عقب ها نمیرسند در محرک عقب ها دیفرانسیل دور میلگاردانو تقلیل میده و گشتاور چرخ هارو افزایش میده که این کار در سرعت خیلی موثره اما در محرک جلوها کرانویل به کار میره که فقط نیروی خروجی گیربکسو مستقیم به چرخ ها منتقل میکنه و باعث افزایش شتاب خودرو میشود.شما خودتون نیگا کنین الان بیشتره سوپر ماشینایه دنیا از نعمت دیفرانسیل عقب بودن برخوردارند…
امید
۲۴ دی ۱۳۹۰با عرض سلام
من پراید 131 مدل نود داشتم
از نظر مصرف و هزینه واقعا خوبه.. ولی از طرفی وقتی بیشتر فکر می کنی می بینی تو مالی نگرفتی که هزینه بدی…. استحکام پایین …ایمنی ضعیف…عدم راحتی سفر طولانی و ….
قبلا آر دی داشتم صندلی هاش برای سفر از پراید 131 خیلی راحت تر بود… از همه اینا که بگذریم نمی تونیم در مساله ایمنی کوتاه بیاییم… مگه از جون مهمتر چیزی هست؟؟؟ هر چند روآ هم کیسه هوا نداره و لی از پراید مطمئن تره
mohamad
۲۶ دی ۱۳۹۰من میدونم روآ بهتره و ازنظر دوام موتور بازم روآ بهتره
احمد شیری
۲۷ دی ۱۳۹۰پراید بهتره. کی میگه قدرت روا بیشتره؟
ظرفیت موتور پراید رو با روا مقایسه کنید.
میبینید که پراید کمتره اگه ظرفیت موتور پراید اندازه روا بود مطمئنن قدرت بیشتر و بیشتر داشت.
اگه کسی مایل به بحث پیرامون این قضیه س با ایمیل با من در ارتباط باشه.
m.ahmadshiri@yahoo.com
امیر
۳۰ دی ۱۳۹۰هرکس که میخواد تست این ماشین را در واقعیت ببینه میتونه به آدرس زیر بره:http://www.tt.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=241&t=68208
پدرام
۳۰ دی ۱۳۹۰روا از لامبورگینی بهتره!!!
ظرفیت موتور لامبورگینی رو با روا مقایسه کنید.
میبینید که روا کمتره اگه ظرفیت موتور روا اندازه لامبورگینی بود مطمئنن قدرت روا بیشتر میشد!!!
اقا احمد این موتور 1300 پرایدو باید بکنن 800 تا بشه یه ماشینه مناسب پراید طفلی با این موتورش پرواز میکنه حالا موتور 1700 روا روش بزارن دیگه فک کنم بشه صفینه!!!
علی
۵ بهمن ۱۳۹۰واقعا برای همتون متاسفم که برای دو تا ماشینی که تو کل دنیا از رده خارج شده و توی ایران داره مدل “سال”ش میاد و شما اینجوری دارید خودتونو هلاک میکنید که کدوما بهترن و هرچی کمپانی اتومبیل سازی داره به اینا میخنده.
جمش کننین تو رو خدا. ببینید که چه جوری دارن پراید دهه 80 قرن گذشته رو که ارزش 5 میلیونی داره رو 9 میلیون و روایی که موتورش برای دهه 60 میلادیه و اتاقش دهه 80 و دیگه فقط توی موزه ها پیدا میشه رو بیش از 10 میلیون تومن میندازن بهتون و غافلید از همه اینها و دارید با هم سر بهتر و بدتریشون می جنگید.
بیدار شید. بیدااااااااااااار
ممدوتال
۸ بهمن ۱۳۹۰باید عرض کنم با مطرح شدن این بحث شرکت ایران خودرو بیشتر خجالت میکشه چون هم درباره بدترین محصول این شرکت بحث شده،هم تکنولوژی فنی اون مال 40 سال پیشه، اتاق اون هم که مربوط به 405 میشه مال 22 سال پیشه (تولید 405 در سال 1988) و البته هر کاری کنن این ماشین همون RD که مخفف کلمه Real disaster یعنی افتضاح واقعی است و خلاصه وقت گرانبهاتون رو واسه یه چیزی خرج کنن که ارزش داشته باشه، حتی اگه پولش رو هم نداشته باشیم که بخریم.