روای سال مدل بهبود یافته پژو روا است که ایرادات و انتقادهای زیادی را بر دوش می کشید. اینک با تغییرات ظاهری و شبیه شدن بیش از پیش آن به پژو ۴۰۵ و بهبود فنی ، ایران خودرو امید دارد تا بتواند دوباره این ماشین را در بازارها مطرح نماید.
خبر: به گزارش خبرخودرو، علی رحیمی معاونت مهندسی خودرو شرکت ایران خودور، با اعلام این مطلب گفت، درنتبجه بهبود در سیستم انتقال قدرت و توان و گشتاور موتور روآی جدید، مصرف سوخت این خودرو به میزان ۱۰ درصد کاهش و استاندارد آلایندگی آن از یورو ۲ به یورو ۳ ارتقا می یابد.
وی کاهش چشم گیر لرزش و سروصدا را از دیگر نتایج بهبود سیستم انتقال قدرت روآ ذکر کرد و گفت، نمونه های روآی جدید ساخته شده، تست های مربوط به پایان رسیده و تولید انبوه این محصول از نیمه مرداد سال جاری آغاز می شود.
رحیمی افزایش توان و گشتاور موتور را عاملی ذکر کرد که بهبود سیستم انتقال قدرت این خودرو را الزامی ساخته و گفت، براساس برنامه زمان بندی به مرور همه تولیدات روآ به سیستم انتقال قدرت ارتقا یافته مجهز خواهد شد.
معاونت مهندسی خودرو شرکت ایران خودرو اظهار داشت ، برای دست یابی به ویژگی های مورد نظر در مدل جدید روآ، بیش از ۳۳ قطعه و مجموعه دربخش های قوای محرکه، بدنه، تزیینات داخلی و رینگ های این خودرو تغییر کرده است.
بررسی: مدل تولیدی کارخانه با نمونه های اولیه روای سال تفاوتهای زیادی دارد. مثلاً جلوپنجره رادیاتور و چراغهای جلو همانند مدلهای معمولی ۴۰۵ شده اند و طلق قرمز رنگی که روی صندوق عقب قرار گرفته بود بدلیل انتقاد فراوان حذف شد.
به هر حال با اینکه این بدنه تفاوتی با ۴۰۵ ندارد، تبلیغ یک اتوموبیل متفاوت برای آن عجیب است! تمام این تغییرات تنها یک بزک ساده یک اتوموبیل قدیمی و از مد افتاده است که تا آخرین نفس در ایران خودرو تولید خواهد شد و مردم فداکار ایران نیز آن را خواهند خرید. از این پس روا با بدنه ۴۰۵ و ۴۰۵ با بدنه SLX تولید خواهند شد!
موتور : ۱۷۰۰ سی سی OHV-G
حداکثر قدرت : ۸۸.۴ در ۵۰۰۰ دور
حداکثر گشتاور : ۱۴۰ نیوتن متر
حداکثر سرعت : ۱۸۷
شتاب صفر تا صد : ۱۲.۷ ثانیه
میانگین مصرف سوخت : ۸.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
نوع ترمزها : دو مداره قطری
ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسه ای
گیربکس اصلاح شده با سیستم تعویض دنده بهینه
دیسک و صفحه پژویی
صندوق عقب با طراحی جدید D-73 پژویی
رینگ ۱۴ با قالپاق جدید
سیستم صوتی MP3
دیفرانسیل با پوسته جدید
گاردان دوتکه با مفصل های سرعت ثابت
سیستم ضد سرقت ایمبولایزر
آئینه های جدید
جلو آمپر جدید
قیمت روای سال تقریباً ۳۰۰ هزار تومان گرانتر از روای معمولی می باشد.
نریمان
۱۴ بهمن ۱۳۹۰به نظر من پراید خیلی بهتره-روآ وقتی حرکت می کنه صدای سوپاب هاش در میاد -کلا ماشین ضایعیه-جوونا حال نمیکن
بنیامین
۱۴ بهمن ۱۳۹۰به نظر من اطلاعات مربوط به موتور زیاد دقیق نیست مثلان حد اکثر سرعت برای این موتر 187 کیلومتر به نظر من زیاده و منطقی نیست کلان اگه دست از سر روا بردارن وجاش یه خودروی دیگه تولید بشه بهتره
محمد
۱۴ بهمن ۱۳۹۰آشغال ترین ماشینی که 1 کارخانه اتومبیل سازی
می تونه بسازه همینه
بی چاره ما ایرانی ها با این انحصار طلبی سایپا و ایران خودرو !!!
جواد
۱۹ بهمن ۱۳۹۰خودرویی عالی
سرعتی
شکیل
منحصر به فرد
قدرتمند
ارزان
اسپورت
مشتی
باتوجه به استاندارد های دنیا
برای …………….
شیما
۳ اسفند ۱۳۹۰یعنی دارن با سنگ پا هم رغابت میکنن …
البته توی این کار بهترینن ….
مهم نیست
۳ اسفند ۱۳۹۰آهن پاره رو نگین ماشین حیفه به ماشین نیست؟به چیه این آهن مینازین؟کم دروغ بگین
مهندس پوریا سلمانیان
۳ اسفند ۱۳۹۰یه آشغال به تمام معناست پراید بخری بهتره
dost
۲۶ آبان ۱۳۹۱یادت رفت هر دو تاش آشغاله البته روا یه ذره بهتره حداقل جونت در امانه
حمید
۵ اسفند ۱۳۹۰ما باید این چنین مقایسه کنیم که
روا و پراید زیر 10 میلیون
بقیه ماشینها بالای 10 میلیون و بعضا 2 برابر قیمت روا و پراید هستند
اگه کسی پول بیشتری داره میتونه ماشینهای بهتری بخره و وقتشو در این مورد تلف نکنه و اونایی که فکر منطقی دارند و یا فکر می کنند که نباید هزینه زیاد در این مورد خرج کنند از روا و پراید استفاده می کنند
در کل روا مورد استفاده خانواده و پراید برای جوانان و خانواده های دو نفره بهتره
ما در ایران زندگی میکنیم و نمی توانیم با سرعت بالای 100 حرکت کنیم و این دو از هزینه نگهداری کمتری برخورداره
.
.
.
به نظر من بهترین گزینه خودروی روای سال مدل 90 است
حسین
۲۱ اسفند ۱۳۹۰من یک ساله دارم. مصرفش با گاز کمتر از سمند سون هستش. پرقدرت و راحته. انصافاً قابل مقایسه با پراید نیست. کم صدا و راحت برای خاوناده هست. بنوعی کم خرج بالانشینه.
ایلامی
۹ فروردین ۱۳۹۱با توجه به قیمت و امکانات بهترین خودرو داخلی است! من 4 ساله روا دارم کلا” راضیم. حرف اکثر مردم ایران احساسی […]ست.
گیر کرم فشاری
۱۴ فروردین ۱۳۹۱اکثر این دوستانی که راجع به روآ دارن نظر میدن اصلا روآهای سال جدید سوار نشدن و فکر میکنن روآ های جدید هم مثل روآ های قدیمی هستن در صورتی که کلی تغییرات روی سیستم اونها انجام داده شده تازه مگه با این پول چی میتونی بخری مگه آدم عاقل سوار پراید میشه پراید فقط برای سبزی خریدن خانوم ها خوبه اما روآ همین که استحکام خوبی داره سگش شرف داره به هرچی پرایده …
كورش
۴ تیر ۱۳۹۱پراید واسه سبزی خریدن خانوما خوبه به شرطی که سبزی خریده شده بیشتر از دو کیلو نباشه،چون ماشین جلوش میره تو آسمون و احساس میکنی یوری گاگارین شدی
سید علیرضا
۱۷ فروردین ۱۳۹۱کسانی که می گویید پراید بهتر اشتباه می کنید به چند دلیل1پراید شبیه قوطی کبریت اگر و اگر تصادفی صورت بگیره کسی کهئ پراید داره می م2 شما پول زیادی مثلاندارید و نمی خواهید پراید داشته باشی حد اقل اگر روا بخری پیش خودت می گی من پژو سوارم
سعید
۸ اردیبهشت ۱۳۹۱شما که هیچی سرتون نمیشه حرف نزنین آدم خندش میگیره.بدنه آردی و 405 مثل کاغذ میمونه .آخه این چه معنی داره اگه شاه این ماشینو نمی اورد ایران که همین آردی فسیلم نبود.ما چقدر بدبختیم با این افکار مردممون
علی عابدی
۱۹ فروردین ۱۳۹۱اتفاقا رواسال بهترین است چون من خودم داشتم درست است که با خانواده داخل ماشین بودیم چپ کردیم ولی سالم ماندیم ولی ایا داخل پراید باشی وچپ کنی سالم میمانید.یک چیز دیگر هر کسی به من توسعه میکرد رواسال نخر چون همان اردی هست . بعد از سوار شدن کاملا نظرش فرق کرد. من خودم نبست به قیمت وبه هزینه هایش و راحتیش خودرو خوبی در بین خودروهای ایرانی میدانم البته رواسال را
hassanBMW
۸ اردیبهشت ۱۳۹۱مجید جان اون که میگی توصیه است نه توسعه.
sasan
۲۴ فروردین ۱۳۹۱کسی از قیمت روز این خودرو خبر داره 8700000 واقعیه یا نه لطفا راهنمایی کنید
مسلمون
۲۷ فروردین ۱۳۹۱یعنی واقعا حداکثر سرعت187 پس از سمند و 405 و پارس سریعتره دمش گرم
حسین
۲۷ فروردین ۱۳۹۱من نمیدونم اینا با خودشون چه فکری میکنن اگر موتور پیکان با محیط زیست سازگار نبود وتولیدش متوقف شد دیگه آخه پس این آشغال چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
موتور پیکان 187 کیلومتر………؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آفرین
۲۷ فروردین ۱۳۹۱اسپورتیج 2012- توسان 2012 – 180 کیلومتر سرعت داره اون وقت پیکان هم 187 کیلومتر ؟؟؟؟؟
پدرام
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱چقد این مردم حسودن.این موتور1700 صد شرف موتور 1800 پر مصرف 405 داره.اگه روا سال پایین 190تابره من اسممو عوض میکنم
dost
۲۶ آبان ۱۳۹۱پس اسمت رو عوض کن
آخه 405 توی سال فقط روغن عوض میکنی و عمرت رو توی جاده تلف میکنی ولی روا هر ماه 10 روزش رو توی تعمیرگاه هستی 10 روزش توی پارکینگ میخوابه.
روا 150 تا رو به زور میره
Nima
۱۷ مرداد ۱۳۹۴تست شده عزیزم
به علت سنگینی رو که دیف عقبه انرژی هدر نمیده ولی دیر به این سرعت میرسه یکمم بهش برسی میره
دیدم ک میگم چون خودم هم روا هم پراید هم پارس هم 405 داشتم
ایران
۲۷ فروردین ۱۳۹۱با سلام خدمت دوستان
مدتی که درصدد خرید یه ماشین هستم و حدود 8، 9 میلیون پول دارم شما چه ماشینی رو و مدل چه سالی رو پیشنهاد میکنید؟ با سپاس
usa
۲۷ فروردین ۱۳۹۱206 مدل 83
hossein
۲۷ فروردین ۱۳۹۱من خودم 180 کیلومتر باهاش تجربه کردم. جاده کاشان به قم. البته روی گاز ال پی جی بود با 5 نفر سرنشین.در کل آشغاله.
امیر عباسی
۱۹ شهریور ۱۳۹۲تو با 5 نفر آدم که400 کیلو میشه 180 تا رو باش پر کردی بازم میگی بده توقع چی داری ازش دکمه پرواز داشته باشه!!!!
جمال
۲۸ فروردین ۱۳۹۱با این پول فقط میشه روا خرید از پراید خیلی بهتره سرعتشم اینقدر نیست 0تا100 رو 13 تا نمیره من روای معمولی داشتم 23تا میرفت 4ساله داریم خرجی نداشته در کل ماشین بدی نیست
reza
۲۴ بهمن ۱۳۹۲داداش رئات ایراد داشته احتمالا کلاجت درست رگلاز نبوده روا سال در شرایط خوب صفر تا صدش 12.7
سحر
۳۰ فروردین ۱۳۹۱من 2 ساله که روآ سال دارم ازش خیلی راضیم از پراید خیلی بهتره.تا حالا خرجی نداشته فقط ایرداش روی صدای دفرانسیلش هست که اونم با 100تومن حله. سرعتش از پراید خیلی بهتره.
علی
۳ اردیبهشت ۱۳۹۱با سلام .دوستان بیایید واقع بینانه وبه دور از شوخی وتعصب در مورد آن صحبت کنیم شاید خیلی ازدوستان به دنبال خرید آن هستند
من از سال 86تا89 2پراید صفر داشتم واز89 تا الان حدودا دوسال است که روای سال دارم
روا نسبت به قیمتی که دارد ماشین بسیار خوبی است
وتنها اختلاف آن درقیاس با پراید در مصرف وشتاب اولیه وصدای روا،آن هم در صبح هااست درعوض خودرویی بسیار امن فرمان هیدرولیک بسیار خوب،پایه گاسوز بودن که واقعا چنان تفاوتی درقدرت موتوربا مصرف بنزین ندارد وکولر بسیار عالی که تاثیری در توان موتورحتی با مصرف گاز نداردوجادار بودن آن و …..
بعد از این دوسال با توجه به اینکه هیچ عیبی در دیفرانسیل وگیربکس وجود ندارد قصد فروش آن را دارم فقط فقط به علت تبلیغات بد بعضی ازدوستان که باعث افت قیمت این ماشین شده اند و سال به سال از قیمت آن کاسته میشودخواهشی که از تمام دوستان صاحب نظر دارم این است آگر خودشان تجربه استفاده خودرویی داشتند درمورد آن نظر بدهند که با این کار بتوانیم دوستان دیگر را در انتخاب خودرو راهنمائی کنیم واز سر درگمی به خاطر نظرات ضد ونقیض در بیاوریم
Nima
۱۷ مرداد ۱۳۹۴احسنت احسنت احسنت احسنت احسنت احسنت
صحیح
ببینید دوستان وقتی تجربه سواری نداشتیدنگید
با پراید بالای 120تا فرمون دست تو نیس من با روا 160 به راحتی و بدون هیچ ترسی رانندگی میکردم
صداش هم چیزیه ک اجباریه ولی بخوای بری دنبالش کم میشه
Nima
۱۷ مرداد ۱۳۹۴بنده 4سال روا سوار بودم
هیچ خرجی نداشت هییییییچ
رضا بهرامی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۱به نظرمن ما در ایران با کمبود خودروی سواری دیفرانسیل عقب مواجه هستیم چرا که خودروهای دیفرانسیل جلو مشکلاتی دارند از جمله جلو بندی بسیار ضعیف و کنترل بسیار ضعیف در لحظه ی ترکیدن لاستیک و … ساخت خودروی دیفرانسیل عقب مستلزم داشتن موتورهای قوی و ساخت داخل هست که عیب خودرو مشخص و قابل برطرف باشه علاوه بر این چیزی که برای یک جوان لذت بخش هست داشتن شتاب و قدرتی فراتر از نیاز خود خودرو هست یعنی جوان با چیزی حال می کنه که قدرتش خیلی فراتر از چیزی باشه که یه پیرمرد لازم داره من هرخودروی دیفرانسیل جلو رو از نر فنی رد می کنم یا دیفرانسیل عقب FR ویا َ4*4
رضا بهرامی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۱به نظر من ما در صنعت خودرو سازی در حال درجا زدن هستیم از خیلی وقت پیش باید اقدام به ساخت موتورهای حداقل 6 و یا 8 سیلندر می کردیم روزی خواهد رسید که فرزندان ما از ماشینهایی که فقط 2 و یا 4_5 سال کار کردند بیزار میشن و حتما این سوال رو از خودشون می پرسند که چرا ؟ به نظر من ما در ایران برای لذت بردن و پیشرفت در صنعت خودرو سازی به هیچ آپشن دیگری جز موتوری با طول عمر بیشتر ، بهتر ، به روزتر، قوی و دقیق تر نیاز نداریم به نظر من امکان ندارد که شما درون خودرویی رو ضعیف بسازید و ظاهر قویش مشتری را راضی کند من مطمئنم که ایران پتانسیل ساخت بهترین خودروها را دارد اما باید کمی دست و دل باز تر باشد روآ نیاز دیروز بود وقتی که اینترنتمان آنقدر کند بود که اگر با ماشین به بانک میرفتیم بهتر بود _ چرا ما نمی توانیم خودرویی با مشخصات تویتا بسازیم و با همان قیمت بفروشیم ؟ من به عنوان ایرانی بسیار علاقه مند به سوار شدن یک خودروی 8 سیلندر زیبا و فنی ساخت خود ایران هستم با همان قیمت تویتا
kiss_rooz_2000
۷ اردیبهشت ۱۳۹۱اقا جان جعمش کنید این بساطو
من سال 90 روا از کارخونه اوردم 1 هفته بعد گیربکسش قفل کردو خورد شد
بردم نماینگی 83200 ازم گرفت گیربکسو عوض کرد چند روزه بعد دوباره موتورش شاتون زد
در کل ماشینه ایرانیو اگه مجانی هم بدن نمی ارزه
سعید
۸ اردیبهشت ۱۳۹۱نه تنها روا بلکه تمام محصولات ایران خودرو.این سمند جدیدا فوت کنی به سپرش رنگش پوسته پوسته میشه
saeed
۷ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام
من خودم روآی سال مدل 89 دارم تا الان 29000 تا کارکرده و هیچ مشکلی نداشته
از پراید واقعا سره من خودم صفر تا صد را گرفتم 14.8 شد مطنمن هستم زیر 14 هم میشه زد ترمز هایش را هم اصلا قابل مقایسه با پراید نیست حداکثر سرعتش هم زیاد بیراه نیست من خودم با دور موتور 4700 170 کلیومتر باهاش رفتم حداقل 180 را راحت می زد.
مهم ترین مزیتش هم پایه گازسوز بودنشه ولی به قول دوستمان روآ خودروی دیروز بود.
محمد
۷ اردیبهشت ۱۳۹۱من به این نتیجه رسیدم که هرچی تو جامعه جا بیافته واقعا خوبه و یا بر عکس الان توی جامعه ما دید خوبی نسبت به روآ نیست به قول بنگاهی ها که می گند اگه بخری مشتری اول وآخرش خودتی بعدشم من خودم تا حالا روآ ندیدم که تروتمیز باشه و صدای نا به هنجار نده خصوصا توی سربالائی در کل به نظرم پراید های ایکس 100 که ایمنی تقریبا خوبی دارند خیلی بهتر از روآ هستند
مجتبی
۸ اردیبهشت ۱۳۹۱سلام
بسیار بسیار ماشین خوب و جادار و خوش قیافه و باشتاب است .
از سازنده ها خیلی متشکرم.
Edi
۸ اردیبهشت ۱۳۹۱کی گفته پراید مصرفش کمه؟ بخوره تو سرش وقتی 4نفر میشینن داخلش دنده 3 بیشتر جونش میاد بالا راه بره. ولی روا 2 به بعدش تازه میفهمی چی سواری…
درضمن صدای داخلشم خیلی خیلی کمتره از پراید و هم کلاس این قیمت. از نظر ظاهر و امنیت هم که دیگه گفتن نداره و همه میدونین. خوراکه دریفته دف عقب داره.
از لحاظ کیفیت هم مربوط به ایرانی بودن قطعات میشه که توی هر ماشین داخلی میشه لمسش کرد.
sasan
۸ اردیبهشت ۱۳۹۱بهترین ماشین دنیا تک تک تک تک
اقا جدی میگم ماشین بدی نیست به جز یه عیب های جزیی کوچک که همه ماشین های ایرانی دارن بد نیست من مدل 90 دارم راضیم
داوود
۲۶ خرداد ۱۴۰۲سلام برای روآ سال کدوم روغن موتور رو پیشنهاد میکنید
saeed
۹ اردیبهشت ۱۳۹۱می دانید چرا دیگه روآ تولید نمیشه ؟ چون ایران خودرو وقتی میبینه فرق روآی با قیمت 9800000 و 405 باقیمت 14200000 (منظورم مدل دوگانه سوز 89 بدون abs است.) و پژو فقط 1- موتور قوی تر 2- رنگ سپر 3 اینه ی برقی 4- محفظه برای صندوق عقب و چند تفاوت جزیی دیگر را دارد پیش خودشون گفتند چرا ما اتاق پژو را با یه موتور دیگه 4.5 میلیون ارزون تر بدهیم روی همون موتور پژو می گذاریم و 4.5 گرون تر می دهیم !!!
راستی روا هم پایه گازسوزه و هم (برای مدل 89) استاندارد یورو 3 داره و پژو یورو 2
قضاوت با شما آیا این گونه نیست؟