همانطور که بارها گفته شده، این روزها در سراسر دنیا کراساوورها از محبوبیت خارقالعادهای برخوردار شدهاند و فروش بسیار بالایی دارند تا جایی که حتی سدانها را به حاشیه راندهاند؛ اما این تب ارتفاع سواری به دنیای هاچبکها هم سرایت کرده و موجب خلق دستهٔ جدیدی از خودروها با نام کراس هاچبک شده است که ازجملهٔ شناختهشدهترین آنها در بازارهای جهانی میتوان به سوبارو XV و ولوو V40 کراس کانتری اشاره کرد. از سوی دیگر، محبوبیت عجیب کراساوورها و همینطور کراس هاچبکها به بازار خودروی کشورمان هم کشیده شده و این بلندقامتان شهری در اینجا هم فروش بالایی را تجربه کردهاند. در بازار خودروی کشورمان در رنج قیمتی زیر صد میلیون تومان عمدتاً کراساوورهای چینی حضور دارند درحالیکه در بازهٔ قیمتی زیر ۶۰ میلیون تومان نوبت به خودنمایی کراس هاچبکها میرسد.
در ابتدا پارسخودرو رنو ساندرو استپوی را راهی این بخش کرد که به فروش و محبوبیت خارج از تصوری دست پیدا کرد. به همین دلیل، گروه خودروسازی سایپا در قدمهای بعدی، دو کراس هاچبک دیگر یعنی کوییک و برلیانس کراس را هم به بازار عرضه نمود. از سوی دیگر، ایرانخودرو هم با عرضهٔ دانگفنگ H30 کراس به سایپا پاسخ داده و سعی کرد بخشی از این بازار پرسود را به خود اختصاص دهد. حال اما بهتازگی تصاویری از یک کراس هاچبک جدید ساخت ایرانخودرو منتشر شده است. این خودرو پژو ۲۰۷ کراس است که به نظر میرسد ایرانخودرو قصد دارد آنرا بهعنوان رقیب مستقیم ساندرو استپوی به بازار عرضه کند. البته این اولین باری نیست که پژو ۲۰۷ به یک کراس هاچبک تبدیل میشود چراکه چند سال پیش نسخهٔ کراس این خودرو در چین معرفی و به بازار عرضه میشد. ۲۰۷ کراس که توسط جوینت ونچر دانگفنگ-پژو-سیتروئن در چین به تولید میرسد، برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۲ رونمایی شده و با قیمتی بین ۷۴,۸۰۰ یوآن (معادل ۱۱,۹۰۰ دلار) تا ۱۰۵,۸۰۰ یوآن (معادل ۱۶,۸۰۰ دلار) در بازار چین عرضه شد.
البته همانطور که احتمالاً اطلاع دارید، این خودرو در اصل نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ پژو ۲۰۶ است که توسط شعبهٔ برزیلی پژو ساخته شده و در برخی بازارها مثل ایران، چین و برزیل با نام ۲۰۷ عرضه گردید. از سوی دیگر، در برزیل نیز مقطعی نسخهٔ کراسی از پژو ۲۰۷ تولید و عرضه میشد. این خودرو اما برخلاف ۲۰۷ کراس چینیها، بر اساس نسخهٔ استیشن ۲۰۷ ساخته شده بود و ۲۰۷ اسکپید (Escapade) نام داشت. به خاطر شکلگیری بر اساس ۲۰۷ استیشن، اسکپید ظاهر بسیار معقولتری داشته و استایل آن بیشتر به یک کراساوور نزدیک شده بود. ایرانخودرو اما برای ساخت ۲۰۷ کراس، راه آسانتر را انتخاب کرده و بجای تولید مدل اسکپید که نیاز به قالبهای تولید جدید دارد، نسخهٔ کراس را بر اساس همان مدل هاچبک ۲۰۷ ساخته است. درهرحال بهزودی طی مطلبی مجزا بهطور کامل به ۲۰۷ اسکپید خواهیم پرداخت.
حال اما بد نیست نگاهی داشته باشیم به پژو ۲۰۷ کراس ساخت ایرانخودرو. فعلاً سه تصویر نهچندان واضح از این خودرو منتشر شده که بهاحتمالزیاد در مرکز تحقیقات ایرانخودرو گرفته شده است. سازندهٔ وطنی طبق رویهٔ جهانی که برای ساخت کراس هاچبکها وجود دارد، سعی کرده با انجام تغییراتی، نمای ۲۰۷ را به کراساوورها نزدیک کند. در نمای جلویی خودرو تنها تغییر قابلتوجه سپری متفاوت با پوشش پلاستیکی است درحالیکه به نظر میرسد در چراغهای جلو هم تریم دودی کار شده باشد. در نمای جانبی هم ریلهای روی سقف و پوششهای پلاستیکی در اطراف گلگیرها و همینطور روی رکاب دیده میشود. علاوه بر این، به سبک اکثر کراس هاچبکها، ارتفاع ۲۰۷ هم افزایش داشته است اما این افزایش ارتفاع بههیچعنوان نمای جالبی را ایجاد نکرده است. این مشکل خصوصاً در بخش چرخ و گلگیر عقب بیشتر دیده میشود.
در نمای عقبی شاهکار جدید ایرانخودرو نیز صرفاً سپری جدید به چشم میخورد که روی آن پوششی پلاستیکی به همراه محافظی نقرهایرنگ کار شده است. در این قسمت دو سر اگزوز ذوزنقه شکل هم دیده میشود که قطعاً یکی یا حتی هردوی آنها نمایشی است. بهطورکلی هرچند ایرانخودرو با ساخت ۲۰۷ کراس سعی کرده طبق رویهٔ جهانی حرکت کند اما نتیجهٔ ایجاد تغییراتی غیرحرفهای روی خودرویی قدیمی اصلاً جالب از کار درنیامده و نمای ناهماهنگ و غیرمتعارفی را ایجاد کرده است. این در حالی است که تولید ۲۰۷ اسکپید میتوانست گزینهٔ بسیار بهتری باشد اما طبق معمول، ایرانخودرو قصد دارد با کمترین هزینه به بیشترین سود دست پیدا کند؛ بنابراین بهاحتمال فراوان همین ۲۰۷ کراس نیز در خوشبینانهترین حالت با قیمتی چهار تا پنج میلیون تومان بیشتر از ۲۰۷ معمولی به فروش خواهد رسید.
محسن
۲۸ فروردین ۱۳۹۷خدایا بسه دیگه ???
فورد
۲۸ فروردین ۱۳۹۷مقصر اونا نیستن مقصر خودمونیم
Hamid.Hellcat
۲۹ فروردین ۱۳۹۷ولی فیس لیفت زانتیا یه چیز دیگه بود
محمد
۲۸ فروردین ۱۳۹۷خداروشکر یه پلتفرم ۲۰۶ داریم وگرنه روی پیکان میخواستیم انواع و اقسام شتر-گاو-پلنگ ها رو تست کنیم
کاش اقلا تو سایز رینگ و لاستیکش یه تجدیدنظر میکردند و سایز بزرگتری کار میکردند
اینجوری حداقل بیشتر هم شبیه کراسها میشد
وضع فعلی نمای جانبی و رینگ و لاستیکش که با اختلاف از تمام خودروهای تولیدی دنیا زشتتره!!!!!!!!
مسعود
۲۹ فروردین ۱۳۹۷ولی این موضوع ایران خودرو تکذیب کرد
طی روزهای گذشته تصاویری با عنوان “207 کراس” منتشر شده است که هیچ ارتباطی با شرکت ایران خودرو ندارد و فقط بدست افراد متفرقه تیونینگ شده است.
maximus
۲۸ فروردین ۱۳۹۷همینو کم داشتیم ?
پراید کراس منتظرتم ❤?
MAHDI CHEVROLET
۲۸ فروردین ۱۳۹۷پراید کراس میشه کوییک
محمد
۲۸ فروردین ۱۳۹۷پراید رو که داریم
مونده پرشیا و ۴۰۵ که اونم یه نمونه استیشن داشت با
یه ۲ سانت افزایش ارتفاع+یه ریل سقفی + چراغ جلو عقب جدید
میشه یه ۴۰۵ کراس هم داد به بازار
#ali.m#
۲۸ فروردین ۱۳۹۷حالا باید گفت #تلاش محقرانه ی ایران خودرو.
lmbx
۲۸ فروردین ۱۳۹۷به نظر بنده آدم یا باید سدان بخره یا یه شاسی بلند استخون دار، بقیه اش قرتی بازیه
احمد
۲۸ فروردین ۱۳۹۷1_همینی که هست
2_ همینم از سرتون زیاده
1_لایک
2_ دیسلایک
روح الله
۲۸ فروردین ۱۳۹۷ی آشغال دیگه از فرغونسازی ایران خودرو.این ماشین مزخرف منو یاد دانگ فنگ میندازه .با اون پلاستیکای دور گلگیرش.
امیر
۲۸ فروردین ۱۳۹۷ای وای این چرا اینجوریه؟!!از نمای بغل دیدمش از خنده پخش زمین شدم!واقعا کدوم *** این ماشینو میخره؟!!!! :))
امیر
۲۸ فروردین ۱۳۹۷پدال شما هم انگار با صدا و سیما نسبتی داریا شیطون :)
Khosrow
۲۸ فروردین ۱۳۹۷فقط و فقط نمای بغل / ذوب کنندست / خراب فیتمنت رینگ و لاستیک با گلگیر شدم ——————– تررر مینیتور ..
ایران فرانسه
۲۸ فروردین ۱۳۹۷صددرصد این یه اتود و نمونه آزمایشی و اگر با این فاصلهای که بین رینگ 14 و گلگیر ایجاد شده بیاد بازار شکستش حتمیه، مثل نمونه آزمایشی کوییک که عکسش اومد چراغهای عقبش نامتقارن و شبیه چسب خورده بود. در عین حال باتوجه به جاداری فضای سرنشینان عقب ساندرو و گیربکس اتوماتیک بهتر ساندرو نسبت به al4 در مقابل ساندرو هیچ شانسی نداره
ستار
۲۸ فروردین ۱۳۹۷تو روخدا دیگه این آشغال نخرین??
میدونین دقیقا مثله چیه
مثله اون صلاح های تولیدیمون با کانال کولر مثلا زیر دریایی ساخته بودن….
فوق العاده ناتوانن برای همین چهارتا پلاستیکم به دانگ فنگ میگن براشون طراحی کنه
بچه هامون در آینده چقد مسخرمون خواهند کرد که برای این ماشین ها سر و دست میشکستیم
بهراد
۲۸ فروردین ۱۳۹۷اون هلیکوپتر نوک مدادی که دیگه هییییچ?
صورتی هم رنگش کرده بودن??
رامین
۲۸ فروردین ۱۳۹۷خیلی زشته.این ایران خودرو اگه بتونه که یقین دارم مرکز تحقیقاتش میتونه یه وانت ۲۰۷ هم بسازه کلکسیونش کامل میشه??
MOBINPOURMAMD
۲۸ فروردین ۱۳۹۷بحث اینو نکنم و نظر ندم بهتره،،خودتون میدونید چیه
حالا اینکه از پژو و فرانسویا بدم میاد جدا،لطفا و حتما درمورد ۲۰۷ اسکیپید مطلب بذارید.
دوستان اگه لایک یا دیسلایک میکنید در مورد گذاشتن یا نذاشتن مطلب باشه
امین
۲۸ فروردین ۱۳۹۷به خدا خیلی زشته.
ساسان
۲۸ فروردین ۱۳۹۷وقتی از نیمرخ میبینمش دوست دارم به نیستی برگردم…ملت باید به نخریدن این مدلهای مسخره به شعورخودشون احترام بزارن و بیشعوری اونهارو بهشون نشون بدن…
منم
۲۸ فروردین ۱۳۹۷نمای بغلش شاهکاره، فوقالعاده است. چرا ایران خودرو از این طراحی منحصر به فرد تو بقیه محصولاتش استفاده نمیکنه. عالیه این ماشین مخصوصاً از بغل
Ali a
۲۸ فروردین ۱۳۹۷وقتی برای ساندرو استپ وی با اون اختلاف قیمت احمقانه صف میبندن….هستن خیلیا که یکم ازتفاع و پلاستیکای دور ماشین رو به ماشین جدیدی تعبیر میکنن و نه اهل تحقیق و این چیزا هستن و مطمعنم مثل زامبی به فروش اینترتیش همه میکنن…(بی سواد وندید بدید خیلی زیاده )
Azad
۲۸ فروردین ۱۳۹۷اگر همین فردا فروش نقدی بذاره حتما و قطعا ظرف یک ساعت ظرفیت فروش تکمیل میشه و بازار سیاه پیدا میکنه.همه میگن چه آشغالیه ولی من نمیدونم پس کیا میرن میخرن؟؟!!هر وقت ما ملت فرهنگ و شعور همیاری و همکاری پیدا کردیم اوضاع درست میشه.وگرنه تا صد سال دیگه هم وضع مملکت همینه که هست.
Majidsh
۲۸ فروردین ۱۳۹۷همین الان تو پروازم برگردم تهران
قبل از خاموش کردن گوشی سایت پدال رو چک کردن و این خبر رو خوندم
ناخودآگاه انقدر خندیدم که نزدیک بود از پرواز بندازنم بیرون
به نظرم یه ماتیز تمیز بگیرم دوتا تیکه پلاستیک واسه دور گلگیر خرجش کنم
بعد کراس اور سوار بشم
البته اگر الان کرمان خودرو از ایده من کپی نکنه
رامتین
۲۸ فروردین ۱۳۹۷واقعا جای تاسف داره
بهراد
۲۸ فروردین ۱۳۹۷سرتونو درد نیارم.
.
خلاصه میشه ؛ “ما جسم پژو ،،،، با مغز پیکان”
ستار
۲۸ فروردین ۱۳۹۷فقط یک سوال اینکه چرا استتار ش نکردن قبل رو نمایی کامل
چهره طراح این ابو طیاره خودتون میتونین تصور کنین دیگه؟مسلما هیچ و هیچ تحصیلات آکادمیکی نداره و کسیم اگه بش بگه این چیه اخه،ظرف دو روز نیست و نابود میشه
آقوی همساده
۲۸ فروردین ۱۳۹۷یه مشتی پیر و پتل نشستن روی صندلی مدیر عاملی که هیچ ایده ی جدیدی ندارن. ماشیناشون هم مثل خودشون فسیل شده. بابا تو رو جون بچه هاتون ترو به ارواح خاک پدرو مادرتون دست از سر این مردم بی چاره و بدبخت و فلاکت زده بردارین بذارین حداقل جوونای خوش فکر و با انگیزه که کم هم نیستن کارو به دست بگیرن
M
۲۸ فروردین ۱۳۹۷بچه ها کسی سیانور داره؟………
وای قلبم
MjM
۲۹ فروردین ۱۳۹۷tahrim_khodro_bikeyfiat@
حسین
۲۹ فروردین ۱۳۹۷احتمالا پس از رو نمایی اصلی این محصول، به پاس تلاش ها و مرارت هایی که مدیران ارشد متحمل شده اند، جلسه فوق العاده ی هیات مدیره تشکیل و برای هر مدیر چند میلیارد وجه بی ارزش مملکت تخصیص داده خواهد شد و همچنین مرکز تحقیق و توسعه ایران خودرو مرز های فن آوری را نه تنها جابه جا، بلکه پاره کرده است.
Omid
۲۹ فروردین ۱۳۹۷خدایا اینا با خودشون چی فکر می کنن؟
به کجا می خواییم برسیم با این طراحی، نمای بغل واقعا محصور کننده هست. در علم مهندسی مبحثی تحت عنوان “اخلاق در مهندسی” مطرح هست که به نظرم “شرم در مهندسی” هم می بایست بطور جدی مورد توجه قرار بگیره.
آیا کسی هست که بتونه از طراحی دفاع کننده و اصلا این طرح توجیه مالی کنه. چرا حتی برای این مسله هزینه شده و حتی این مدل اولیه ساخته شده. برآورد این ساخت و طراحی چی هست؟
وقتی بازار آزاد و رقابتی وجود نداره. همین میشه.
اصلا می خواستیم تجربه کنیم. باشه قبول. چرا این تجربه روی ساخت و بهینه سازی موتور و کاهش آلایندگی صرف نشده و فقط نمای بیرونی با هدف بازاریابی و جذب مشتری بد سلیقه تر از طراح متمرکز شده.
به خدا بعنوان یک هموطن و با همه احترام به همه ملت، ازتون نمی گذرم که با خرید این محصول از تفکر هدایت کننده این طراحی و ساخت حمایت کنید.
پدرم همیشه به من یاد داده گاهی گرسنه بودن و سخت خوابیدن بهتر از این هست که بهت بی احترامی بشه.
ملت شریف ایران به همتون احترام میذارم.
john
۲۹ فروردین ۱۳۹۷سریع بجنبید برید جلوی نمایندگی صف بکشید بخریدش…
.
.
.
.
قیافمون دیدنی میشه وقتی از همین دو سه ماه دیگه کلی تو خیابونا میبینیم?
مانی
۲۹ فروردین ۱۳۹۷دم همتون گرم هیچوقت نشده بود تو اینترنت چیزی بخونم اینقدر بخندم
فقط علی Ali (Chevy nova) همینجوری دیسلایک:D
کوروش
۲۹ فروردین ۱۳۹۷از این شاهکارا زیاد داریم مثل کوییک هر آشغالی هم بزنن باز مردم غیور میخرن. متاسفانه درست شدنی هم نیست
محمدرضا
۲۹ فروردین ۱۳۹۷دوستان ما اینجا خودمونُ هلاک میکنیم از شاهکارهای گاری سازها .. اما ملت همیشه در صحنه بزودی برای پیش خرید همین زشتِ بد ترکیب خودشونُ میکشن . رفع این جهل تو کشورمون سالها زمان میبره و شاید به سن ما قد نده ??
نیما
۲۹ فروردین ۱۳۹۷تو عکس اول (بالا سمت راست اش) دو تا ماشین دیگه هم هست که انگار تا حالا بیرون نبوده!
اونها چی ان!؟ ماشین های ملی بعدی!؟