همانطور که بارها گفته شده، این روزها در سراسر دنیا کراساوورها از محبوبیت خارقالعادهای برخوردار شدهاند و فروش بسیار بالایی دارند تا جایی که حتی سدانها را به حاشیه راندهاند؛ اما این تب ارتفاع سواری به دنیای هاچبکها هم سرایت کرده و موجب خلق دستهٔ جدیدی از خودروها با نام کراس هاچبک شده است که ازجملهٔ شناختهشدهترین آنها در بازارهای جهانی میتوان به سوبارو XV و ولوو V40 کراس کانتری اشاره کرد. از سوی دیگر، محبوبیت عجیب کراساوورها و همینطور کراس هاچبکها به بازار خودروی کشورمان هم کشیده شده و این بلندقامتان شهری در اینجا هم فروش بالایی را تجربه کردهاند. در بازار خودروی کشورمان در رنج قیمتی زیر صد میلیون تومان عمدتاً کراساوورهای چینی حضور دارند درحالیکه در بازهٔ قیمتی زیر ۶۰ میلیون تومان نوبت به خودنمایی کراس هاچبکها میرسد.
در ابتدا پارسخودرو رنو ساندرو استپوی را راهی این بخش کرد که به فروش و محبوبیت خارج از تصوری دست پیدا کرد. به همین دلیل، گروه خودروسازی سایپا در قدمهای بعدی، دو کراس هاچبک دیگر یعنی کوییک و برلیانس کراس را هم به بازار عرضه نمود. از سوی دیگر، ایرانخودرو هم با عرضهٔ دانگفنگ H30 کراس به سایپا پاسخ داده و سعی کرد بخشی از این بازار پرسود را به خود اختصاص دهد. حال اما بهتازگی تصاویری از یک کراس هاچبک جدید ساخت ایرانخودرو منتشر شده است. این خودرو پژو ۲۰۷ کراس است که به نظر میرسد ایرانخودرو قصد دارد آنرا بهعنوان رقیب مستقیم ساندرو استپوی به بازار عرضه کند. البته این اولین باری نیست که پژو ۲۰۷ به یک کراس هاچبک تبدیل میشود چراکه چند سال پیش نسخهٔ کراس این خودرو در چین معرفی و به بازار عرضه میشد. ۲۰۷ کراس که توسط جوینت ونچر دانگفنگ-پژو-سیتروئن در چین به تولید میرسد، برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۲ رونمایی شده و با قیمتی بین ۷۴,۸۰۰ یوآن (معادل ۱۱,۹۰۰ دلار) تا ۱۰۵,۸۰۰ یوآن (معادل ۱۶,۸۰۰ دلار) در بازار چین عرضه شد.
البته همانطور که احتمالاً اطلاع دارید، این خودرو در اصل نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ پژو ۲۰۶ است که توسط شعبهٔ برزیلی پژو ساخته شده و در برخی بازارها مثل ایران، چین و برزیل با نام ۲۰۷ عرضه گردید. از سوی دیگر، در برزیل نیز مقطعی نسخهٔ کراسی از پژو ۲۰۷ تولید و عرضه میشد. این خودرو اما برخلاف ۲۰۷ کراس چینیها، بر اساس نسخهٔ استیشن ۲۰۷ ساخته شده بود و ۲۰۷ اسکپید (Escapade) نام داشت. به خاطر شکلگیری بر اساس ۲۰۷ استیشن، اسکپید ظاهر بسیار معقولتری داشته و استایل آن بیشتر به یک کراساوور نزدیک شده بود. ایرانخودرو اما برای ساخت ۲۰۷ کراس، راه آسانتر را انتخاب کرده و بجای تولید مدل اسکپید که نیاز به قالبهای تولید جدید دارد، نسخهٔ کراس را بر اساس همان مدل هاچبک ۲۰۷ ساخته است. درهرحال بهزودی طی مطلبی مجزا بهطور کامل به ۲۰۷ اسکپید خواهیم پرداخت.
حال اما بد نیست نگاهی داشته باشیم به پژو ۲۰۷ کراس ساخت ایرانخودرو. فعلاً سه تصویر نهچندان واضح از این خودرو منتشر شده که بهاحتمالزیاد در مرکز تحقیقات ایرانخودرو گرفته شده است. سازندهٔ وطنی طبق رویهٔ جهانی که برای ساخت کراس هاچبکها وجود دارد، سعی کرده با انجام تغییراتی، نمای ۲۰۷ را به کراساوورها نزدیک کند. در نمای جلویی خودرو تنها تغییر قابلتوجه سپری متفاوت با پوشش پلاستیکی است درحالیکه به نظر میرسد در چراغهای جلو هم تریم دودی کار شده باشد. در نمای جانبی هم ریلهای روی سقف و پوششهای پلاستیکی در اطراف گلگیرها و همینطور روی رکاب دیده میشود. علاوه بر این، به سبک اکثر کراس هاچبکها، ارتفاع ۲۰۷ هم افزایش داشته است اما این افزایش ارتفاع بههیچعنوان نمای جالبی را ایجاد نکرده است. این مشکل خصوصاً در بخش چرخ و گلگیر عقب بیشتر دیده میشود.
در نمای عقبی شاهکار جدید ایرانخودرو نیز صرفاً سپری جدید به چشم میخورد که روی آن پوششی پلاستیکی به همراه محافظی نقرهایرنگ کار شده است. در این قسمت دو سر اگزوز ذوزنقه شکل هم دیده میشود که قطعاً یکی یا حتی هردوی آنها نمایشی است. بهطورکلی هرچند ایرانخودرو با ساخت ۲۰۷ کراس سعی کرده طبق رویهٔ جهانی حرکت کند اما نتیجهٔ ایجاد تغییراتی غیرحرفهای روی خودرویی قدیمی اصلاً جالب از کار درنیامده و نمای ناهماهنگ و غیرمتعارفی را ایجاد کرده است. این در حالی است که تولید ۲۰۷ اسکپید میتوانست گزینهٔ بسیار بهتری باشد اما طبق معمول، ایرانخودرو قصد دارد با کمترین هزینه به بیشترین سود دست پیدا کند؛ بنابراین بهاحتمال فراوان همین ۲۰۷ کراس نیز در خوشبینانهترین حالت با قیمتی چهار تا پنج میلیون تومان بیشتر از ۲۰۷ معمولی به فروش خواهد رسید.
Elmiraj
۲۹ فروردین ۱۳۹۷زشت ترین ماشین جهان زشت تر هم شد !!!!!!!!!!
عطا
۳۰ فروردین ۱۳۹۷یعنی این تولید بشه ها من رسما میرم تو سومالی پناهنده میشم :|
محسن
۳۱ فروردین ۱۳۹۷وقتی نمای بقلش رو دیدم، حالت تهوع بهم دست داد!
Sepanta
۴ اردیبهشت ۱۳۹۷از خودش که خیلی زشت بود و به ادم حالت تهوع دست میداد وقتی نگاش میکردیم حالا اون اسکپید یک ذره بهتره اونم قطعا بخاطر رنگ قرمزشه ولی ایران خودرو طبق معمول زشت ترین ماشین جهان رو پیدا میکنه و بدتر از چیزی که بشه تصور کرد رو ازش درست میکنه و نا امن ترین چیزای ممکنو روش کار میذاره و سفیدش میکنه و میده دست مردم و یه عده ای میخرنش و کلیم سود میکنه بله قصه زندگی تلخ ما هاست این
Sepanta
۴ اردیبهشت ۱۳۹۷هروقت رفتی سومالی به منم بگو منم باهات میام
امیر
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷جدیدا دیگه ایران خودرو از فکر وانت اومده بیرون و داره کراس میزنه امروز 207 چند وقت دیگه پارس کراس – 405 کراس و… میزنه
من نمیدونم اگه چند تا تیکه پلاستیک به ماشین اضافه بشه کراس میشه؟
این طوری رنو پی کی هم کراس حساب میشه یا نه؟
حامد
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷به نظرم برای طراحی و ساخت یک کراس جدید اگر رانا به استیشن کراس اوور تبدیل بشه معقول تره
پیمان
۲ خرداد ۱۳۹۷اینم اگه بیاد باز هستن آدمایی با تیپ شخصیت سایناوتیبا که بخرن
محمد
۱۱ خرداد ۱۳۹۷اصلا این ایران خودرو خیلی خلاق به نظر من بنز بی ام و باید بیان از اینا یاد بگیرن?????
فرشاد ایران نژاد
۲۱ خرداد ۱۳۹۷خیلی دوست دارم طراحای ایران خودرو ببینم ??????
ماریا
۱۰ شهریور ۱۳۹۷کاش به جای تغییرات ظاهری کمی به فکر کیفیت خودرو بودند.
تمام دنیا به سمت تولید خودروهای خودران می روند ما به دنبال …
ایراد از ماست که هم می خریم و هم می گیم خوب نیست
ما خودمون شاهکاریم
محمد
۱۷ بهمن ۱۴۰۲خوراک بهشت زهرا هست برای جابه جای اموات 🤣🤣