تولید پژو ۴۰۵ از سال ۱۳۶۹ توسط ایرانخودرو در کشورمان آغاز شده و سرآغازی بود برای تحولات بعدی صنعت خودروسازی ایران. خودرویی که در آن سالها از خودروهای نسبتاً بروز اروپا بود و همچنان مهمان خطوط تولیدی ایرانخودرو و جادههای کشورمان است. بر اساس ۴۰۵ تاکنون خودروهای زیادی چون پژو RD و بعدها روآ، پژو پارس، سمند و… توسط ایرانخودرو تولید شد و خود ۴۰۵ نیز در طول این ربع قرن تولیدش در ایران تغییراتی را تجربه کرد. یکی از این تغییرات، معرفی نسخه فیسلیفت شده پژو ۴۰۵ با نام SLX و بعداً نصب پیشرانه TU5 پژو ۲۰۶ بر روی آن بود. چراکه این موتور نسبت به موتور قبلی یعنی XU7، مدرنتر و کممصرفتر بود. در سوی دیگر در سال ۱۳۷۹ نیز پژو پارس بهعنوان فیسلیفتی نسبتاً کلی از ۴۰۵ و خودرویی لوکستر از آن به بازار آمد. همچنین در سال ۱۳۹۰ نیز ایرانخودرو مانند ۴۰۵، موتور TU5 را روی پارس هم نصب نمود و آنرا با نام پارس LX و با آپشنهایی بیشتر از پارس معمولی به بازار عرضه کرد؛ بنابراین دو خودروی پژو ۴۰۵ SLX و پژو پارس LX در قسمتهای زیادی چون پلتفرم، اتاق، داشبورد، پیشرانه و… باهم اشتراک دارند و پارس تنها در طراحی بیرونی و آپشنها با ۴۰۵ با متفاوت است. به همین دلیل تصمیم داریم در این مطلب مقایسهای میان این دو شیر فرتوت ایرانی داشته باشیم تا بفهمیم آیا پرداخت حدود ۷ میلیون تومان بیشتر برای خرید پارس LX توجیهی دارد یا نه؟
طراحی بیرونی
هر دو خودرو از لحاظ طراحی بیرونی کاملاً کهنه و تکراری شده و سخن زیادی نمیتوان در مورد آنها گفت. در هر دو ماشین همچنان سپرهای مجزا از بدنه با محافظهای مشکیرنگ روی آنها و همچنین زههای جانبی دیده میشوند که سالها است در صنعت خودروسازی جهانی منسوخ شدهاند. بااینحال همانطور که اشاره شد، ایرانخودرو در سال ۱۳۸۷ اقدام به فیسلیفتی جزئی بر روی پژو ۴۰۵ نموده و آنرا با نام SLX به بازار عرضه کرد تا بدون ایجاد تغییری در قالبهای بدنه، کمی چهره فرتوت ۴۰۵ را بروز کرده باشد. در این فیسلیفت گرافیک داخلی چراغهای جلو و عقب تغییر کرده، راهنمای جلو با چراغها یکپارچه شدهاند، پروژکتورهایی به سپر جلو اضافه شد، آینههای جانبی تغییر کردند و یک اسپویلر کوچک با چراغ ترمز سوم هم به لبه درِ صندوق اضافه شده است. همچنین در این فیسلیفت ایرانخودرو سعی داشته ظاهر ۴۰۵ SLX را تا حدودی به پارس نزدیک کند تا جایی که زههای جانبی آن نیز از پارس گرفته شدهاند.
در سوی دیگر پژو پارس قرار دارد. خودرویی که بهجز تغییر آینههای جانبی و استفاده از رینگهای آلومینیومی جدید، بدون هیچ تغییر دیگری از سال ۱۳۷۹ تاکنون در حال تولید است. بااینوجود همانطور که بارها گفته شده است، فیسلیفت ۴۰۵ و تبدیل آن به پارس که با همکاری ایرانخودرو و پژو صورت گرفت، سعی داشت چهرۀ ۴۰۵ را به نسل جدیدش یعنی ۴۰۶ شبیه سازد که تا حدی در رسیدن به این هدف موفق بوده و قطعاً بهترین فیسلیفت تاریخ صنعت خودروسازی ایران محسوب میشود. بنابراین هرچند پس از تولید نزدیک به ۲۰ سال، چهره پارس کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته اما هنوز هم هماهنگ و زیبا به نظر میرسد و همچنان میتوان آنرا برتر از ۴۰۵ SLX دانست.
طراحی داخلی
پسازاینکه سالها هردوی این خودروها با همان داشبورد اولیه در ایران تولید شدند، ایرانخودرو در اوایل دهه ۹۰ شمسی تصمیم گرفت برای بروز کردن طراحی داخلی آنها، داشبورد جدیدی را برای خانواده پژو پارس و ۴۰۵ طراحی و ارائه کند. کلیت این داشبورد در خودروهای پژو پارس، پژو ۴۰۵ و وانت آریسان باهم یکسان است و تنها تغییراتی در رنگ و تریم آنها ایجاد شده است. به همین دلیل پارس LX و ۴۰۵ SLX داشبورد کاملاً یکسانی دارند؛ اما پارس با تریم دورنگ و طرح چوب به همراه کنترلرهای دیجیتالی سیستم تهویه کمی خود را از ۴۰۵ متمایز میکند. البته تا پیشازاین غربیلک فرمان پارس و ۴۰۵ هم یکسان بود و فقط غربیلک پارس به کلیدهای کنترلی مجهز بود اما چند وقتی است ایرانخودرو غربیلک فرمان جدیدی را برای پارس ارائه کرده است که با نمونههای قبلی متفاوت بوده و در بازار به فرمان اپتیمایی (!) معروف است.
در سوی دیگر داشبورد ۴۰۵ غیر از کنسول وسط تماماً تریم یکرنگ کرمی داشته و خبری هم از قطعات طرح چوب در آن نیست. بنابراین پارس با غربیلک فرمان جدید و تریم طرح چوب در داخل هم زیباتر از ۴۰۵ است. البته هرچند این داشبوردِ جدید، طراحی بهتر، زیباتر و بروزتری نسبت به نمونۀ قبلی دارد اما نقطهضعف اصلی آن کیفیت ساخت بسیار پایین آن است بهگونهای که تماماً از پلاستیک خشک و بیکیفیت ساخته شده است که پس از چندی به صدا میافتد. علاوه بر این، پژو پارس که نزدیک به ۴۰ میلیون تومان قیمت داشته و بهاصطلاح یکی از محصولات لوکس ایرانخودرو محسوب میشود داشبوردی یکسان با وانت آریسان ۲۵ میلیونی دارد که این امر را هم میتوان نقطهضعف دیگری برای پارس تلقی کرد.
تجهیزات
غیر از طراحی بیرونی، مهمترین تفاوت بین پژو پارس و ۴۰۵ در سطح تجهیزات و امکانات آنها است که در این بخش پارس کاملاً برتری دارد. تجهیزات ۴۰۵ تنها محدود به موارد پایه همچون پنجرههای برقی جلو، دو ایربگ، ترمز ABS، پروژکتورهای عقب و جلو، آینههای برقی، تهویه مطبوع و فرمان هیدرولیک میشود که با توجه به قیمتش نسبتاً قابلقبول است. اما پارس LX هم در این بازه قیمتی از تجهیزات نسبتاً کاملی شامل پنجرههای برقی هر چهاردر، تهویه اتوماتیک، دکمههای کنترلی روی فرمان، آینههای جانبی برقی راهنما دار و تا شوندۀ اتوماتیک، غربیلک فرمان چرمی، سنسور دندهعقب، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، رینگ آلومینیومی، آنتن اکتیو، پشتی صندلیهای برقی و دماسنج برخوردار است که کاملاً بالاتر از ۴۰۵ قرار میگیرد اما همواره باید اختلاف قیمت میان این دو خودرو را هم مدنظر داشت.
پیشرانه
همانطور که در ابتدا گفته شد، هردوی این خودروها از پیشرانه یکسانی برخوردارند که همان موتور ۱۶۰۰ سیسی ۱۶ سوپاپ TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است. این موتور در خانواده پارس و ۴۰۵ طبق اعلام ایرانخودرو ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ بنابراین پارس LX و ۴۰۵ SLX از لحاظ تواناییهای رانندگی و سواری کاملاً یکسان هستند. البته این موتور به دلیل گشتاور کمتر نسبت به موتور XU7 و همینطور عدم هماهنگی کامل با گیربکس، کمی برای جثه سنگین این دو ماشین ضعیف است اما بااینحال با بالا نگهداشتن دور موتور میتوان تا حدی این نقیصه را کاهش داد؛ اما از سوی دیگر مصرف سوخت پایین و عدم وجود مشکلات مربوط به واشر سر سیلندر موتور قدیمی XU7 از مزایای موتور TU5 هستند درحالیکه این موتور شتاب اولیۀ خوبی را هم برای ۴۰۵ و پارس پدید میآورد. البته پژو پارس حدود ۱۰ سانتیمتر کشیدهتر و ۶۵ کیلوگرم سنگینتر از ۴۰۵ SLX است اما این اضافهوزن تفاوت چندانی در تواناییهای حرکتی آن نسبت به برادر ارزانترش ایجاد نمیکند.
نتیجه
همانطور که گفته شد و بررسی کردیم، پژو پارس LX و پژو ۴۰۵ SLX در بسیاری از قسمتها باهم یکسان هستند درحالیکه دراینبین تنها ظاهر متفاوت و تجهیزات بیشتر، پارس را از ۴۰۵ متمایز میکند اما این در حالی است که پارس LX با قیمت حدود ۳۷ میلیون، نزدیک به ۷ میلیون تومان از ۴۰۵ SLX گرانتر است که این اضافه قیمت تنها بابت همان موارد مذکور یعنی تجهیزات بیشتر و ظاهری متفاوت که البته کاملاً کهنه شده است مطالبه میشود. بعلاوه از لحاظ خدمات پس از فروش، فضای داخلی و صندوق بار، کیفیت ساخت (که در هر دو بسیار پایین است) و هزینههای نگهداری نیز دو خودرو کاملاً یکسان هستند. در بحث بازار فروش نیز تقریباً دو ماشین وضعیت مشابهی دارند اما پارس LX به دلیل محبوبیت بالا و همینطور عدم فروش نقدی توسط ایرانخودرو، کمی شرایط بهتری نسبت به ۴۰۵ SLX دارد بهنحویکه پارس LX افت قیمت بسیار پایینی در نمونههای دستدوم داشته و اصطلاحاً کاملاً تو بورس است. بااینحال بهعنوان نتیجهگیری نهایی میتوان گفت اگر تعدادی آپشن بیشتر و تغییراتی جزئی در کابین برایتان اهمیتی بالایی ندارد، ۴۰۵ SLX با ۷ میلیون تومان قیمت کمتر گزینه بهصرفهتری نسبت به پارس LX خواهد بود.
مشخصات فنی
پژو ۴۵۰ SLX | پژو پارس LX | |
موتور | TU5 | TU5 |
حجم موتور | ۱۶۰۰ سیسی | ۱۶۰۰ سیسی |
قدرت | ۱۰۸ اسب بخار | ۱۰۸ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۲ نیوتن متر | ۱۴۲ نیوتن متر |
تعداد سوپاپ | ۱۶ | ۱۶ |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۳.۲ ثانیه | ۱۳.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر در ساعت | ۱۹۰ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۵ لیتر (ترکیبی) | ۷.۵ لیتر (ترکیبی) |
طول/عرض/ارتفاع | ۴.۴۰/۱.۷۰/۱.۴۱ متر | ۴.۵۰/۱.۷۰/۱.۴۱ متر |
وزن | ۱۱۲۰ کیلوگرم | ۱۱۸۵ کیلوگرم |
حجم باک | ۷۰ لیتر | ۷۰ لیتر |
حجم صندوق بار | ۴۷۰ لیتر | ۴۷۰ لیتر |
قیمت کارخانه | ۳۰,۸۰۰,۰۰۰ تومان | ۳۷,۵۰۰,۰۰۰ تومان |
سام
۲۰ اسفند ۱۳۹۵پژو پارس به نحو مسخره ای در ایران محبوب شده است.
هفت خوان
۲۰ اسفند ۱۳۹۵به نظرم پژو پارس قشنگ تره و به قول ما ایرونی ها باکلاس تره قیافه عادی خودش زیاد چنگی به دل نمی زنه و باید یکم اسپرتش کنی می ری رنگ سفیدشو میاری یا هر رنگ دیگه ای که دوست داشتید و یکم ارتفاع ماشین رو کم می کنید و چهارتا رینگ اسپورت قشنگ می ندازی زیرش شیشه ها رو دودی می کنی یه سیستم صوتی خوب می زاری روش یک رکاب قشنگ براش نصب می کنی بعد می شه یه ماشین قشنگ که آدم تا حدودی از داشتنش لذت می بره ولی من خودم به هیچ عنوان همچین ماشین هایی نمی خرم چون امنیت ندارن تو سراشیبی خیلی کم قدرتن زود قطعاتشون خراب می شه و خیلی مشکل دیگه و ترجیح می دم با پول اینا یه کادیلاک سویل بخرم ولی در کل پارس رو بیشتر می پسندم
M
۲۱ اسفند ۱۳۹۵احتمالا با سیستم صوتی خوبش هم عباس قادری گوش میکنی !! …
(ali (CHEVY NOVA
۲۰ اسفند ۱۳۹۵سام
داداش خیلی چیزها تو ایران به نحو مسخره ای محبوب شده فقط پژو پارس نیست
از اشغالی مثل پراید بگیر تا بالاتر
1 ساعت داشتم با یکی سر اشغال بودن پراید صحبت میکردم اخرش گفت همین که کم مصرف هست خوبه
یعنی 1000 تا عامل مهم رو نمیبینن و فقط گیر دادن رو مصرف کم پراید
كوروش
۲۰ اسفند ۱۳۹۵شما به این دید ببین که چاره ای ندارن واقعا
من شخصا دیگه هیچ وقت سر ماشین بحث نمی کنم اگرم کسی با ۴۰۵ حال می کنه خیلی هم عالی در کل سعی نمی کنم طرف رو از ماشینش (…..) زده کنم چون به اندازه کافی مشغله فکری همه دارند دیگه مثلا کروز کنترل رو براشون دغدقه درست نکم
(ali (CHEVY NOVA
۲۰ اسفند ۱۳۹۵کوروش جون داداش این که منکر اشغال بودن پراید میشن ادم کفرش در میاد
كوروش
۲۰ اسفند ۱۳۹۵دقیقا باهات همفکرم ولی واقعا بی خیال
Mahdi DODGE
۲۰ اسفند ۱۳۹۵علی جان از این ادما زیاد هست منم هفته قبل با یکیش بحث داشتم طرف حالیش نمیشد مجبور شدم از همه لحاظ بهش ثابت کنم ولی بازم میگفت پراید خوبه و اینجوره و اونجوره
این جور ادما همون دسته وام 20 میلیونی هستن که کمپینو از بین بردن
بحث با اینا فایده نداره کلا بهتره بزاریم تو جاهلیت حودشون بمونن
تا این جور ادما که تعداشونم زیاده وجود دارن سایپا و ویران خودرو پشتشون گرمه و با اطمینان ادامه میدن
مرتضی مقدم
۲۱ اسفند ۱۳۹۵ب نظرم در این محدوده قیمت رانا بگیرین.ماشین مدرن تریه.موتور و گیربکس خوبی داره.سواری نرم و شاسی خوب و مصرف سوخت خوب و قیافه نسبتا ب روز که کمی از 206 اس دی متوازن تره.اگه سفید بگیرین و شیشه هاشو یکم تیره کنین واقعا خوشگله.خودم بین پارس و 206 اس دی دودل بودم تا اینکه اتفاقی چند روزی ی ماشین رانا دستم بود و بعدش همونو گرفتم.نسبت به اس دی حدود 4-5 تومن ارزونتره و با تجربه خودم از اس دی بهتره جز اینکه اس دی تزیینات داخلی با کیفیت تر و تنظیم اتومات دما داره که رانا نداره.مزیتش به اس دی قیافه بهتر،داشبورد مدرن تر ،صندوق عقب بزرگتر و اینکه صندلی جلوش جوریه که پای نفر عقبی میتونه بره زیر صندلی.شاید خنده دار باشه این آخری ولی تو مسافرت همین نکته خیلی تفاوت ایجاد میکنه.طی ی سال جز بنزین و روغن هزینه ای نداشته.ی نکته هم اینکه علیرغم قوی تر بودن موتور tu5 نسبت به xu7 ولی عملا موتور دومی عملکرد بهتری داره.ماشین های tu5 رو باید یکم دور بالا برونین تا همون کارایی موتور 1800 پژو را داشته باشن
ahmad
۲۰ اسفند ۱۳۹۵پراید مگه مصرفش کمه؟!
موتور پراید جزو پر مصرف ترین موتور های داخل شناخته میشه که بهر وری بسیار پایینی داره…
حمید
۲۱ اسفند ۱۳۹۵سلام
دوستان یه سوال :
ال 90 بهتره یا دنا بجز قیمت میخوام بدونم ال 90 صفر نه ال 90 سال 88 که آخ نمیگه با دنا کدوم بهترن
اگر اطلاعات دارید حتما بگید اگه تجربه هم دارید بگید موندم تو انتخاب این دوتا
محمد
۳ فروردین ۱۳۹۶توی بهتر بودن ال۹۰ شک نکن.
سعید
۲۲ اسفند ۱۳۹۵کی گفته مصرف پراید کمه؟؟؟؟
خودروسازهای روز دنیا دارن موتورهای 2000 سی سی به بالا رو محصولاتشون میذارن با مصرفی کمتر از پراید.
انوقت میگن پراید کم مصرفه!!!!!!!
نه میخوای با 1300 سی سی حتما صدی 15 بسوزونه!!!
نسبت به حجم موتورش خیلی هم پرمصرفه با اجازتون.
یه ذره تفکر هم خوبه والا
ASTON MARTIN
۲۰ اسفند ۱۳۹۵بنظرم خرید پارس نا معقوله همونو یه سمند ال ایکس یا حتی شده سورن بگیرن بهتره.. همون آپشن هارو داره با قیمت معقول تر
هرچند هرکی صفرشو بخره ***
ایرانی
۲۰ اسفند ۱۳۹۵ولی اگر مثل پژو پارس.. از موتور tu5 بر روی پژو glx استفاده میشد… دیگه کسی به slx با جلوپنجره پیکانیش نگاه نمیکرد..
ولی در هر صورت تعریف اس ال ایکس را بیشتر از پارس شنیدم.. میگن بدنه پارس بعد از مدتی خودش را. ول میکنه…!
ahmad
۳۰ اسفند ۱۳۹۵جی ال ایکس قبلا چند سالی با تی یو 5 تولید شد. ولی موتور تی یو 5 اصلات با بدنه 405 سازگاری نداره!
موتور ایکس یو 7 خیلی بهتره نسبتا و رانش و گشتاور بیشتری هم داره…
_
هرچند که همشون از دم آشغالن و من حتی حاظر نیستم بهشون نگاه هم بکنم چه برسه به اینکه بخوام پول بی زبونمو واسه خرید این لگن های از مد افتاده خرج کنم!
سامان اذری
۲۰ اسفند ۱۳۹۵هردوتاشون اشغالن
بخدا یه سیلو تمیز 15 تومنی هردوتاشونو تشنه میبره لب چشمه و بر می گردونه
کاش بجای این اشغالا سیلو یا مزدا 323 مونتاژشون ادامه پیدا میکرد
مصرف سوخت ترکیبی نوشته 7.5 که بعید میدونم بعد یک سال همون اعداد به دست بیاد
مشکل گیرباکس و موتورشونم که بیداد میکنه
ولی تا مردم بخوان ایناهم میفروشن
Bavaria
۲۰ اسفند ۱۳۹۵همون سیلو اگه وسط نا کجا آباد خراب بشه، صاحبش باید بره لبه چشمه اکثرا هم تشنه برگرده(کمبود قطعات)
.
این وضعیت خودروهای داخلی (فاجعه بی کیفیتی و شتر گاو پلنگی)
اینم از وضعیت خودروهای قدیمی خارجی( کمبود قطعات)
.
واقعا عاقلانه ترین انتخاب برای شخصی که خیلی به ناکجا آباد سفر میکنه کدوم هست؟(من که خیلی دنبالش گشتم به نتیجه نرسیدم)
سامان اذری
۲۰ اسفند ۱۳۹۵والله تو شهر ها این همه سیلو هست همه قطعاتشم هست هیش کدوم.تو ناکجاباد هم نموندند
از دوستام سیلو دارند همشون راضی اند
تنها ماشینی که الان از نظر فنی بد نیست تندر 90 هست که اونم 40 تومن براش خیلی گرونه
شاهین
۲۰ اسفند ۱۳۹۵سواری سیلو فوق العاده اس. دیروز سوار یدونه سیلو مدل 83 با کارکرد 75 هزار تا شدم به حدی راضی کننده بود اصلا نمیشه چیزی درباره اش گفت. نه صدایی تو کابین بود و نه افت کیفیتی دیده می شد. سواری نرم سیلو خیلی نظرمو به خودش جلب کرد.
Carbonado Aventador
۲۰ اسفند ۱۳۹۵گفتی ال 90 ….
من رانندگی رو با ال 90 یاد گرفتم….
خب میدونید ماشینی که باهاش یه راننده ناوارد کار کنه خرابی هاش بیشتر میشه ولی ال 90 حدود 3 4 ماه اولش که داشتم یاد میگرفتم و نواقص رانندگیمو برطرف میکردم دست من بود و آخ نگفت….
بزرگترین بلایی که سرش آوردم این بود که با 120 کیلومتر رفتم رو دست انداز ماشین کامل از زمین بلند شد خورد زمین…
من خودم همش فکر میکردم الان یجای ماشین باید داغون شده باشه ولی هیچیش نشده بود…
همین یک ماه پیش بود که تسمه تایمش رو روی 100 هزار کیلومتر عوض کردیم…
تعمیرکار وقتی تسمه تایم فابریکشو باز کرد اورد بهم نشون داد…
گفت انقدر سالمه که باور کن 100 هزارتا دیگه هم برات کار میکرد!!!!!!
کیفیت قطعاتش که خیلی بالاست و صدای موتور هم که از 4000 به بالا تو اتاق شنیده میشه که توی رانندگی شهری اصلا دورموتور به 4000 نخواهد رسید که بخواییم صدایی رو بشنویم…
اینم بگم که دانشگاه من کرجه و هر روزی که میخوام با ماشین برم دانشگاه امکان نداره که ته همت 160 تا باهاش نرم…
اما بپردازیم به بحث اصلی…
اگه بین 405 و پرشیا بخوام انتخاب کنم با توجه به اینکه فقط آپشناشون فرق داره…
ترجیح میدم که 405 بخرم و 5 6 میلیون پول رینگ اسپرت ضبط باند سنسور عقب و چراغ های زنون بکنم…
اینجوری خیلی هم از پرشیا سرتر میشه…
amin
۲۰ اسفند ۱۳۹۵جناب aventador
ته همت از جنت آباد تا اونجا که اتوبان تموم میشه و دور برگردونه پر از دوربینه و بالاتر از ۱۰۰ تا سریع عکس میگیره
ونوم اف ۵
۲۰ اسفند ۱۳۹۵کربونادو جان وقتی میدونی ماشین هامون دو ستاره هم نمیگیرن با این سرعت میری خدای نکرده خودت رو گرفتار میکنی ها
Carbonado Aventador
۲۰ اسفند ۱۳۹۵امین عزیز
تو راه غرب به شرق همت…
ساعت 3 بعد از ظهر که خلوته…
از خروجی ورد آورد به همت تخته گاز میرم تا سر پروژه ی هزار و یک شهر…
اونجا هم دیگه در دست ساخته و حجم ماشین ها بالاس مگرنه بازم تخته گاز میرفتم!!!!
از مسیر شرق به غرب هم از یکم جلوتر از پل آزادگان تا زیر پل وردآورد(آتی شهر) دوربین نداره….
اون ته همت هم که استان البرز شروع میشه تا دوربرگردونش دوربین نداره…
من چک کردم جریمه هامو تا حالا توسط هیچ دوربینی عکسم گرفته نشده!!!!!
کلا یکی از اخلاق های بدم اینه که ناخواسته جای تمام دوربین هارو دقیقا حفظ میکنم!!!!!
مثلا توی ازادگان هم از زیر پل شهرک صدرا و المپیک تا زیر پل تهران کرج که دوربین نداره 150 160 تا سرعت میرم!!!!
(ali (CHEVY NOVA
۲۰ اسفند ۱۳۹۵دوو سیلو که از امریکاییهای 40 سال پیش لوازمش کمتر نیست که
همین امریکایی های قدیمی هنوز که هنوزه تو بیشتر شهرهای بزرگ ایران لوازماشون به وفوور پیدا میشه و ادم لنگ نمیمونه
این حرفهایی که افراد معمولی میزنند رو ماها که میگیم ماشین باز هستیم که نباید بزنیم
ادم اگه میخواد ماشین خوب خارجی سوار شه باید پول زیاد بده اگه میخواد اشغال تولید داخل سوار شه باید همش تو تعمیرگاه باشه و اگر هم میخواد ماشین خارجی دست دوم قدیمی سوار شه باید یکم بیشتر وقت بزاره و لوازماش رو پیدا کنه که در اکثر مواقع هم پیدا میشه با قیمت مناسب
من خودم لوازم ماشینم رو که 20 سال از دوو سیلو قدیمی تر هم هست راحت پیدا میکنم چه فنیش چه تزیینیش چه برسه به دوو سیلو که به فوور در ایران تولید شده
سامان اذری
۲۰ اسفند ۱۳۹۵علی داش
از دوستام بیوک داره تصادف کرده بود کلا همه چیز ماشین رو گذاشت زمین از اول دوباره جمعش کرده میگفت همه قطعات فابریک و اصلی حتی تسمه های امریکاییش هم موجوده البته ما تو تبریز هستیم بقیه شهر هارو نمیدونم
(ali (CHEVY NOVA
۲۰ اسفند ۱۳۹۵میدونم سامان جان
نه فقط تو تبریز که بقیه شهرهای بزرگ ایران هم همینطور هست
Bavaria
۲۰ اسفند ۱۳۹۵ممنون از لطف همه دوستان.
.
من سالی چند بار از شمال به جنوب کشور سفر میکنم، اگه فقط یک درصد احتمال این باشه که ماشین وسط راه خراب بشه، اگه اون ماشین خارجی و قدیمی باشه ریسک بزرگتری محسوب میشه وقتی بدونی تا کیلومتر ها هیچ آبادی وجود نداره
.
و بخاطر همین هرگز به نتیجه نرسیدم، که آیا ماشین خارجی (کیفیت و سواری عالی) یا داخلی (قطعات و تعمیرکار فراوان)
(ali (CHEVY NOVA
۲۰ اسفند ۱۳۹۵باواریا جان
داداش شما ماشین خارجی قدیمی رو یکبار اصولی تعمیر کنید با لوازم اصلی تا چندین سال با خیال راحت میتونید ازش استفاده روزمره داشته باشید
فرامرز
۲۰ اسفند ۱۳۹۵405 با ۱۰۸ اسب بخار و دنده دستی و وزن 1120 شتاب رو ۱۳.۲ ثانیه میزنه.
گلف مدل ۲۰۰۹ (موتور پایه ۱۶۰۰ و ۸ سوپاپ) با قدرت ۱۰۲ اسب بخار و دنده دستی و وزن ۱۳۴۰ شتاب رو طبق اعلام شرکت ۱۱.۳ ثانیه میزنه.
یه جای کار این ۴۰۵ میلنگه و آدم رو یاد ماشین های چینی میندازه که با ۱۷۰ اسب بخار قدرت شتاب ۱۴ ثانیه ای دارن.
ب ام و سلطان
۲۰ اسفند ۱۳۹۵بعید میدونم این عدد صحیح باشه که اعلام شده از طرفه پژو خیلی بالاتر از اینه
حسین
۲۰ اسفند ۱۳۹۵دوست عزیز تو بحث شتاب هماهنگیه گیربکس با موتور گشتاور موتور مقدار اتلاف توان توی گیربکس نوع لاستیک و خیلی چیزای دیگه دخالت داره که سازنده آلمانی با دقت روشون کار کرده نه مثل ویرانخودرو که همینجوری سرهم میکنه بره
كوروش
۲۰ اسفند ۱۳۹۵داداش من بودم یک فولکس گل تمیز می خریدم حال دنیا رو می کردم الان ۲۰ تا ۲۵ تمیزش رو می شه گرفت
موتور ۱/۸ شتاب و گشتاور عالی بی نهایت محکم فنر بندی و سوارش واقعا عالی ترمز خوب امکانات معمولی کیفیت اتاق خوب و بخصوص صدای موتورش :)
محمدرضا
۲۶ اسفند ۱۳۹۵شوخی می کنی گل شتابش خوبه ما که داشتیم افتضاح بود 206 خیلی بهتر بود
KING 918 (سلطان اشتوتگارت)
۲۰ اسفند ۱۳۹۵وجدانا هردو از هم بد ترن
باز توی این بازه قیمت سورن elx از کیفیت کابین نسبتا بهتر و به روز تری برخورداره و ظاهرشم قشنگ تره ( کم تکرار تره )
ولی دیروز یه کلیپ از سایپا کوییک دیدم خدایش حالا کاری نداریم امکانات و تجهیزاتش خیلی از پارس و سورن و لیفان 620 و …. بالاتره اگه زیر 35 بدنش ارزش خریدی برای امکاناتش داره ………..
Carbonado Aventador
۲۰ اسفند ۱۳۹۵خیلی ارزش خرید داره؟
باموتور 78 اسبی و گیریبکس cvt …!!!!
تو سربالایی باید پیاده شی با دست حولش بدی!
:)
KING 918 (سلطان اشتوتگارت)
۲۰ اسفند ۱۳۹۵نه دیگه موتورش 87 اسبه که از 206 تیپ 2 هم قوی تره نسبت به امکانتش خوبه جون تو ……….
اگه قیمت خوب بدنش
محمد زمانلو
۲۰ اسفند ۱۳۹۵خداییش اون سایپا کوئیک اصلا راه می ره که می خوان گیربکس CVT روش سوار کنن؟ 82 اسب بخار خیلی زیاده که می خوان ملت باهاش تند نرن و خدای نکرده باهاش تصادف نکن! وای که چه خودروساز دوراندیش و با وجدانی داریم! بیایم قدرشو بدونیم تا از دست نرفته و مثل کمپانی های اون ور آبی سر مون رو کلاه نذاشته!
محراب
۲۲ اسفند ۱۳۹۵من تیبا داشتم به جد شتابش با اختلاف از پارس و 206 بیشتره. فیلم های شتابشم ریخته توی آپارات فقط بی کیفیتی داخلش و نداشتن آپشن و سر و صدای اتاق رو که همه ی اینها رو به گفته ی خودشون حل کردن. یعنی اگه حل نکرده باشن واقعا خریدش درست نیست
mohammadrr
۲۰ اسفند ۱۳۹۵من پژو ۴۰۵ رو تاحالا نداشتم برا همین در موردش نظر نمیدم! ولی پژو پارس با این داشبوردش در یک کلام فاجعس! جدا اگه سروصدای اتاق براتون اهمیت داره اصلا سمتش نرید!! البته اگه نظر من رو میخواین کلا سمته این دوتا نرید بکم دیگه روی پولتون بزارید و یک ال۹۰ بخرید که به نظر من هرچند امکاناتش در حده زندگی غار نشینیه ولی هم از نظر موتور ، هم استهلاک و هم از نظر ایمنی بهتر از این دوتاس
محمد
۲۰ اسفند ۱۳۹۵سلام من خودم slx دارم و خداروشکر راضی هستم امیدوارم بعد از این هم مشکلی پیش نیاد گارانتی زیاد نبردمش فقط برای تنطیم موتور و سرویس اولیه.
در بحث بازار دست دوم فک نکنم زیاد افت داشته باشه تا جایی تو سایتای مثل باما میبینم قیمت 91 دور بر 23 تا 24 هست یعنی افت قیمت زیادی ندارن مدلهای بالاتر.
ali
۲۰ اسفند ۱۳۹۵دوستانی که اطلاع دارن پارس دنده اتومات چطوره ؟
شنیدم گیربکسشون آلمانی بوده .
چرا ایرانخودرو دیگه تولید نمی کنه ؟
یا مثلا” V9 206 چرا تولید نمی شه ؟ فکر کنم از ال90 و ساندرو بهتر باشه
ب ام و سلطان
۲۰ اسفند ۱۳۹۵کلیه چشم و موی سر منم آلمانیه شک داری؟!
از این خبرها نیست خودمون پارس داریم
made in china
Lancer Evo
۲۰ اسفند ۱۳۹۵دورود
در مورد پارس اتوماتیک اطلاعاتی ندارم ولی 206 وی9 یا همون تیپ6 صندوقدار از نظر گیربکس اصلا درحد ساندرو یا ال 90 نیست و تو 206 تو دور های بالاتر از 3000 دنده عوض کردنش همراه با لگده و هماهنگی خیلی خوبیم نداره با موتور
datsun
۲۰ اسفند ۱۳۹۵پارس رو تجربه نکردم ولی ضعف های 405 slx که یکی از برادرام داره ایناست
افت توان موتور بعد از ده هزار کارکرد
ضعف نوردهی چراغ های جلو مخصوصاً نور بالا
شتاب ضعیف در سربالایی ها
عملکرد ضعیف ترمز abs که برخی مواقع در سطح موج دار جاده خالی میکنه
جا رفتن خشک دنده ها
تازه همون موقع که تحویل گرفته شد یه سری مشکلات مثل باز نشدن درب صندوق عقب از داخل رو داشت که نمایندگی طبق روال همیشگی پاسخگو نبود
ونوم اف ۵
۲۰ اسفند ۱۳۹۵من از اول این کد هارو قبول نداشتم چون وقتی همه ی مدلهای تولیدی پراید پیشرانش یکی هست slk یا slr یا slrgt3 معنی نداره ولی دیگه خدایی این چیزایی که تو بازار سر زبون مردم هست ادم رو افسرده میکنه فرمون اپتیمایی یا داشبورد سوناتایی یا چراغ بنزی خدایااااا
محمد رضا
۲۰ اسفند ۱۳۹۵خیلی عالی گفتی?
منو بردی کجا
حالا فهمیدم این. داستانا از چراغ بنزی شروع میشه
ونوم اف ۵
۲۰ اسفند ۱۳۹۵در مورد این دو تا ماشین هم یه اشغال در دو بدن
ب ام و سلطان
۲۰ اسفند ۱۳۹۵بهتره بگی دو بدن در یک آشغال!
Mahdi DODGE
۲۰ اسفند ۱۳۹۵اصلا یه ضرب المثل معروف داریم که میگه:
(خر همون خره فقط جلدشو عوض کردن)
حسن
۲۰ اسفند ۱۳۹۵من هردو تا رو دو سال داشتم و الان تندر نود اتوماتیک دارم. بنظرم slx نسبت به قیمتش بد نبود و با وجود ایرادات ریز و درشت زیاد، موتورش بعد ۵۰ هزارتا همچنان پرنفس و عالی و بدون کوچکترین خرجی فقط موتورش البته کار می کرد، اما lx بی خودی گرونه و اصلا نمی صرفه با این قیمت و جثه گنده مونده اصلا برا رانندگی تو شهر مناسب نیست، بنظرم تو رنج ۳۸ تا ۵۰ میلیون محصولات رنو خیلی خیلی بهتر از سورن و دنا و ۲۰۷ هستن البته با قیمت کارخونه.
ب ام و سلطان
۲۰ اسفند ۱۳۹۵مطمئنید صفر تا صد هارو و درست زدید خیلی خوبه اگر این طور باشه یعنی بعید میدونم خیلی بالاتر از اینه اعداده به نظرم
Milad
۲۰ اسفند ۱۳۹۵راهنمایی که توی سایت ایرانخودرو هست، شتاب صفر تا صد ۴۰۵glx رو ۱۱.۵ زده ولی من مدل ۱۳۹۳ رو سوار شدم و ماشین تغییر ویژه ای نکرده بود و کپ هم نبود و با فنر و تایر های کارخانه با ۱۳۰۰۰ کارکرد و ۵ تا ۶ بار آزمایش کردم اونم توی جاده ای که شیب رو به پایین بود و باید رکورد بهتری پیدا میکرد ولی بهترین رکوردم ۱۷ بود! و یکی از دوستان هم که رانندگی و تعویض دنده های سریع داره بهترینش ۱۴.۵ بود.
البته من و دوستم که با هم سوار بودیم وزنمون ۱۸۰ کیلو بود، شاید ما خیلی سنگین بودیم یا آزمایش و شرایطش رو نادرست انجام دادیم!
طاها
۱۵ خرداد ۱۴۰۱والله ما که 405 اس ال ایکس داشتیم شتاب صفر تا 100 گرفتم 15 ثانیه شد. تازه اونم با لاستیک های میشلین و بهترین اسفالت. این است خوردرو سازی آشغال ایران
خسرو
۲۰ اسفند ۱۳۹۵اوایل که تو- تلویزیون پرشیا رو تبلیغ میکردن هوش از سر میبرد-نه که ماشین نبود این خیلی شاخ بود/ الانم که خوب تیون میکنن بعضیا هنوز زیباست/ کاش موتوری و فنیش هم بهتر بود ..
amin
۲۳ اسفند ۱۳۹۵آره یادش بخیر.یه پرشیای بژ بود که اون خانمه با دستکش سفید رانندگی میکرد شوهرش هم خواب بود تو ماشین!!!
چقدر زمان زود میگذره
shelby_1969
۲۰ اسفند ۱۳۹۵اگه قرار باشه مقایسه کنیم پارس فقط همون مدل elx موتور زانتیاش خوب بود
خودم مدل 86 رو داشتم یه زمانی… ماشین خوبی بود
اما دیگه این مقایسه برای سال 2017 یکم خنده داره :)))))
ولی هنوزم اگه بخوام تا 30 تومن ماشین بخرم میرم میگردم همون موتور زانتیا 85-86 رو سالمش رو گیر میارم و به چینی ها ترجیح میدم.
محمد رضا
۲۰ اسفند ۱۳۹۵تورو خدا از همون اول سرمون کلاه گذاشتن
پارس از 405 حدودا 10 سانت بلندتره ولی نه صندوق بزرگ شده نه فاصله محوری. نه فضای داخل بیخود یه فیس لیفت توسال 81 دادن 20% رو قیمت ماشین کشیده
محمد
۳ فروردین ۱۳۹۶طول اضافه ماشین بخاطر تفاوت سپرها و جلو پنجره پارس نسبت به ۴۰۵ هستش وگرنه تمام قطعات بیرونی شامل درها گلگیرها و کاپوت و… یک اندازه هستن.
یادت نره پارس فیس لیفت هستش یعنی شاسی فرقی نکرده و بلندتر نشده.
Erfan
۲۰ اسفند ۱۳۹۵فقط تندر…..
ASA
۲۰ اسفند ۱۳۹۵دقیقا
ظاهر همه که بد هست
این وسط ال نود پادشاهی میکنه
انصافا هیچکدوم از ماشینای داخلی از نظر فنی به ال نود نمیرسن
از نظر شتاب
گیربکس
شاسی
بدنه
تعلیق
و…
ایمان
۲۰ اسفند ۱۳۹۵واقعا که صحبت کردن در مورد این خودروها مسخرست.مشینهایی که تو کشورهای دیگهسالهاست به اوراقیها رفتن اینجا سردمدارهای ایرانخودرو و حامیناشون با قیمتهای مسخره به دست مردم میدن واسمشو میذارن حمایت از تولید داخل.تاوان *** رو مردم با جونشون و وقت و آساییششون باید بدن.من یکی حاضرم چینی بخرم ولی محصولات ***رو نخرم
hamid.hellcat
۲۰ اسفند ۱۳۹۵بیشتر قطعات همین محصولات به قول شما خائنین هم چینیه. از طرف دیگه اونایی که این بنجل های چینی رو با چند برابر قیمت واقعی به مردم میفروشن کمتر از اون خائنین، خائن نیستند.
با این توجیهات خودتون رو گول نزنید. از اونجایی که بیشتر مردم بجای مسائل فنی ماشین، دنبال پز دادن هستند و ظاهر فریبنده این چینیها این نیاز رو رفع میکنه. بنابراین به کمبود قطعات و افت قیمت ماشین فکر نمیکنند. یکی از اقوام برخلاف توصیه من با ۴۷ میلیون یک برلیانس ۲۲۰ خرید. تو حالت اتومات ( که بعدا فهمیدیم گیربکس اتومات نیست و کلاچ برقیه اما به اسم دنده اتومات میفروشن به ملت) زمان تعویض دنده حتی تو سرعتهای پایین سرنشینان جلو میرن تو شیشه جلو و سربالایی هم به سختی بالا میره.
بشیر
۲۰ اسفند ۱۳۹۵بیست و شش سال!!!! و هر سال بی کیفیت تر از پارسال. این خودش یه رکورد هست.
نویدی
۲۰ اسفند ۱۳۹۵پارس فقط از نظر ظاهری برتره.در بقیه موارد فرقی باهم ندارن.پارس بی دلیل حدود ۶-۷ میلیون تومن گرونتره.اگر فقط بین این دو بخواید انتخاب کنید ،۴۰۵ انتخاب معقول تریه.
گزینه دیگر(صفر کیلومتر):سمند ال ایکس ef7
گزینه دیگر(کارکرده):تندر۹۰
pooriya
۲۰ اسفند ۱۳۹۵تو این محدوده قیمت اول رنو ال نود بعد پژو ۲۰۶
ال نود که کیفتش عالی هست و تقریبا خرابی نداره
پژو ۲۰۶ هم درسته که تو این سالها افت کیفیت داشته ولی حداقل با کلاس تر از اکثر ماشین هاست من تا زیر ۸۰ میلیون فقط ۲۰۶ یا ۲۰۷ به هر ماشین دیگه ترجیح میدم
ahmad
۲۰ اسفند ۱۳۹۵والا از 206 خز تر دیگه نداریم!
با کلاسش کجا بود!
این روزا دیگه توی هر کوی و برزنی 206 میبینی و حتی تعدادش از پراید هم بیشتر شده!
همون الان یه سر برو تو خیابون جلو خونتون ببینم چند تا 206 میتونی بشماری!!! خخخخ
دیگه واقعا دل آدمو میزنه…
این فرقوسازا هم مثل اینکه میخوان تا ابد به تولید 206 و 405 ادامه بدن…
Amir.dp
۲۱ اسفند ۱۳۹۵قدرت خرید خوب داشته باشی میری سراغ خودروهای بهتر و احتمالا خارجی ،اگر تو این مملکت بخواهی ماشین صفر بخری با رنج قیمت 30 تا 40 میلیون چاره ای نداری جز این اشغال ها و تا سرحد مرگ الکی ازشون دفاع هم میکنی ،والا همه ی ما میدونیم همشون مفت کمی گرونند
kiyan
۲۱ اسفند ۱۳۹۵ما لایق هر آنچه که داریم هستیم…
shayanT
۲۱ اسفند ۱۳۹۵نمیدونم چرا اسمشو از پرشیا به پارس تغییر دادن من هروقت میخام اسمشو بگم ناخوداگاه همون پرشیا میگم :))
ASA
۲۱ اسفند ۱۳۹۵پرشیا تلفظ خارجی پارس هست ولی پارس اصیل تر و ایرانیه نه اروپایی
ahmad
۲۱ اسفند ۱۳۹۵اول اسم رسمیش به عنوان “پرشیا” معرفی شد
بعد یک دوره میخواستن به کشور های خاورمیانه صادرش کنن و اسمشو به “سفیر” تغییر دادن!
فکر کرده بودن کشور های دیگه هم مثل مردم ما گروگان اینان که هر چی میسازن بخرن!
خلاصه صادراتش با شکست کامل مواجه شد و هیچکس نخریدش
واسه همین دوباره روی تولید داخلش تمرکز شد و اینبار با اسم رسمی “پارس” تولیدش کردن… (برگردان همون پرشیا است)
میثم
۲۱ اسفند ۱۳۹۵جفت خودروهای فوق اول اینکه قدیمی و از دور خارج هستن
دوم اینکه دستکاری شدن متاسفانه مهندسین ما دست زدن به جای بهتر شدن خرابش کردن رفتن ابرو رو درست کنن چشمش رو کورکردن.
صفر این دو خودرو را به هیچ شخصی پیشنهاد نمیکنم
حسن
۲۱ اسفند ۱۳۹۵عنوان مناسب این مقاله.:
نبرد زامبی ها!!!!
امین
۲۲ اسفند ۱۳۹۵خلایق هر چه لایق
دلیل اینکه الان هم این آشغالا تولید میشن خودمونیم. در کل اگه چاره ای جز انتخاب اینا نداشته باشم پژو 405 glx با موتور xu7 میگیرم.
Abbas
۲۵ اسفند ۱۳۹۵چرا ال 90 و ساندرو بدون آپشن و امکانات مدل صفر و دسته دومش تو بورسه و همه با اشتیاق میخرن ولی تولیدات دیگه مثل سمند و 405 و پراید و بقیه اینقدر مشکل دار هستند و مردم ناراضی هستند ….؟؟؟؟؟ فقط و فقط کیفیت بهتر موتور و گیربکس رنو حرف اول رو میزنه نه داشبورد دورنگ جدیدو صندلی برقی و آینه برقی
پوریا
۲۸ اسفند ۱۳۹۵فقط پارس. درسته که ۷ میلیون بیشتر می دی ولی امکانات و لظتی که پارس lx ونرمی که داره ۴۰۵ نداره.
شهرام
۲۹ آذر ۱۳۹۶ببخشید این نرمی که گفتید احتمالا باید برای موتور بهتره پارس باشه؟هرچی فکر مینم نمیدونم روچه حسابی حرف زدی؟احتمالا به هیچ وجه هم تعصب نداری و خیلی ادم منطقی هستی؟تو قرن ۲۱ تا زمانیکه این لگنها که یکی فوق العاده اشغال و اون یکی فوق العاده اشغال تراز اون یکیه تعریف کنن مردم هم باید تا هزارسال دیگه با این اشغالا از رانندگی به قول تو لظت(نه لذت)ببرن،البته قراره علم تولید پژو پارس و با موتور(۲۰۶)،و گیربکس مدرن ۴۰۵ و در اختیار کشور المان قرار بدیم تا بلکه اونها هم از دانش ما بهره ببرن و بتونن از این ابر ماشین لظت ببرن،ولی شرط میبندم کف کنن که چطوری این موتور و با همچین گیربکس هماهنگ و match شده و حسابی گیج بشن،و سر تعظیم فرود بیارن به این همه دانش و پیشرفت تکنولوژی مهندسین ایران خودرو و بشینن دعا کنن که خدایا شکر بالاخره ما هم بعد از این همه اشغال درست کردن در این همه سال یه ماشین خوب سوار شدیم الان وقته لظت بردنه*** .فقط پارس اخر لظت،بنز و بی ام و پورش کیلو چند بازم میگم فقط پارس،امنیت ایمنی دوام کیفیت اسودگی خیال ،استاندارد مدرن کلاس اونم با لاستیک های گلدستون نهایت لظظظتتتت رانندگی….
نوید جهرمی
۲۹ اسفند ۱۳۹۵ترجیح میدم به جای این دوتا تویوتا کرسیدا بگیرم.
شاهین
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶37تومن بده سورن بخر حداقل 15درصد ایمنی بیشتری داره نسبت به پژو ها
پژو پارس و 405 از عقب خیلی ضعف دارن به محض ضربه خوردن تا صندلی عقب جمع میشن و تغیر کلاس میدن و هاچبک میشن
کیارش
۱۵ خرداد ۱۳۹۶بنظرم هردوعالین