»»»» اسطورهای از دیار پارس؛ شایستهٔ اعتماد ایرانی ««««
اگر به دنبال خودرویی رؤیایی میگردید که تمامی توقعات شما را فراهم کند…
اگر به دنبال خودرویی میگردید که چند برابر پول پرداختی شما برایتان امکانات فراهم کند…
اگر به دنبال آرامش واقعی و خودرویی ایدهآل میگردید، کمی به اطراف توجه کنید…
کمی بیشتر…
بیشتر…
اگر چیزی ندید حتماً مشکل بینایی دارید…
اوج ظرافت و شکوه صنعت ایرانی، شایستهٔ مردمان پارسی، آخرین بازماندهٔ پیکان اینجاست.
زمانی که ایران خودرو تصمیم گرفت پیکان را از رده خارج کند موج گستردهای از اعتراضات کشور را فرا گرفت چون این آشنای قدیمی که قدمت آن حتی از سن پدر بزرگهای ما بیشتر است جزئی جدا نشدنی از زندگی ایران و ایرانی است.
مردم از اقصی نقاط کشور خود را به تهران رساندند و اعتراض خود را نشان دادند. اما طبق قانون اول، پیکان به وجود میآید ولی از بین نمیرود و از شکلی به شکل دیگر تبدیل میشود…!
پس تولید کنندگان دست به کار شدند و پاسخ، شور بی مانند مردم را با ادامهٔ تولید این زیبای ایرانی دادند. ثمرهٔ تلاش تولید کنندگان، به ماندگاری اثری ارزشمند، آخرین بازماندهٔ پیکان، یعنی پیکان وانت منجر شد.
پیکان وانت از موتور قدرتمند با گیربکس دو دستی، ۴ دنده، مجهز به کروز کنترل پایی با قدرت ۱۰ اسب بخار برخوردار است. دندهٔ چهارم مخصوص سرپایینی تعبیه شده است که به محض جارفتن آن، غرش بی مانند موتور، برق را از سر سکان دار میپراند. موتور بهینه کار میکند و به پشتوانهٔ طراحی مهندسان، این محصول با مصرف ۱۷ لیتر در هر صد کیلومتر با خودروهای روز دنیا نظیر لامبورگینی در زمینهٔ مصرف سوخت رقابت میکند. از فن آوری های جدیدی که در این خودرو به کار رفته است، سیستم تعلیق مستقیم است. با وصل شدن مستقیم لاستیک به بدنه با لوله، شما احساس رانندگی را به زیبایی لمس خواهید کرد. در این خودرو احساس میکنید که بر روی جاده به وسیلهٔ موتور پر قدرت در حال کشیده شدن هستید و هر لحظه از شدت هیجان پرواز شوکه میشوید. شتاب صفر تا صد این خودروی لوکس ۵ دقیقه تخمین زده شده و هنگامی که از سوخت طبیعی گاز استفاده میکنید به ۱۰ دقیقه هم میرسد. گرچه کیلومتر شمار آن تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت مدرج شده اما حداکثر سرعت آن به ۱۱۰ کیلومتر برساعت میرسد که این نشانهٔ اعتماد به نفس تولید کنندگان محترم و اعتماد آنها به شعور مشتری است. به همین دلیل، ایران خودرو از دیرباز مورد حمایت مصرف کنندگان قرار داشته و هر ساله با دریافت تندیس برترین شرکت در زمینهٔ جلب رضایت مشتری، دوستدارانش را شوکه میکند.
بدنهٔ ظریف این خودرو با طراحی آیرودینامیک و زیبایی مثال زدنی، بینندگان را به حیرت فرو میبرد. سپر ماشین از آهن تقویت شده است که با انتقال مستقیم نیروی وارد شده به آن در هنگام تصادف به موتور، از آسیب زیاد به سپر جلوگیری میکند. کوچک اما با دوام؛ این شعار طراحان سپر است.
چراغهای بزرگ مستطیلی، شکوه تولید کننده را به رخ مشتری میکشد. شاید الگو برداری بدنه از روی قوطی کبریت بوده است. در هر حال اصالت طراحی لمس میشود.
»»»» مشتری مداری ««««
وقتی درب ماشین باز میشود طاقت نمیآورید. با استارت زدن و صدای دلنشین موتور، وسوسهٔ احساس معلق بودن در هوا رهایتان نمیکند. البته زمانی لازم است تا به حداکثر سرعت برسید؛ نهایتاً ۱۰ دقیقه. اما فقط حرفهایها در حداکثر سرعت جان سالم به در میبرند. سیستم ترمز آن از نوع 3D میباشد. چون زمانی که ترمز میگیرید به دلیل اختلاف نیروی اعمالی ترمز طرفین، ماشین به یک طرف منحرف میشود. پس با گرفتن ترمز، فرمان را باید در جهت مخالف بچرخانید.
در یک ترمز ساده تمامی عضلات بدنتان فعالیت میکنند. تنها حرفهایها میتوانند این اسب سرکش را مهار کنند. پس اگر حرفهای نیستید دنبال محصولات آماتور بیکیفیت، نظیر پورشه و بیامو بروید. با دوستان خود خداحافظی کنید، حلالیت بطلبید، سپس سوار این هیولا شوید! چون سوار شدن با شما و پیاده شدنتان با ایران خودرو است!
»»»» طراحی داخلی ««««
طراحی داخلی احساس دههٔ ۲۰ را در شما زنده میکند. درون خودرو هیچ چیز به شما کمک نمیکند جز فکرتان. هنگام پاشیدن گل و کثیفی شیشه و هنگامی که احساس میکنید از جلو هیچ چیز معلوم نیست، این شمایید که باید تصمیم بگیرید که به سمت راست بپیچید و یا چپ. تنها یک اشتباه کافی است که غزل زیبای خداحافظی را بخوانید چون از سیستم برف پاکن خبری نیست. طراحان ضررورتی برای تعبیهٔ کمربند ایمنی ندیدهاند. به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب، میتوانید از کلاه موتور سیکلت در داخل ماشین استفاده کنید. برای کنترل این ابر ماشین احتیاج به شاگرد راننده هم هست. مثلاً برای تهویه شما نمیتوانید مدام شیشه را پایین و بالا ببرید. این کار را همکارتان انجام میدهد. کامپیوتر ماشین هم مغز خوتان هست. هرچه باهوشتر باشید از موانع بهتر عبور میکنید. به همین دلیل تنها افراد تیزهوش برای خرید این خودرو اقدام میکنند. شاهکار مهندسین ایرانی به اینجا ختم نمیشود. این خودرو با فراهم آوردن آپشن های بی نظیر برای مشتریان خود، رضایت آنها را جلب کرده است. از آپشن های مهم این خودرو دستهٔ بالابر شیشه است که در صورت تمایل مشتری روی آن نصب میشود. و اگر نخواهید، ایران خودرو چیزی را به شما تحمیل نمیکند. صندلیهای این سوپراسپورت، با حافظهٔ داخلی دائمی میتواند یک گزینه را برایتان فراهم کند و آن زاویهٔ ۹۰ درجه قسمت تکیه گاهی است. فنآوری نوینی که برای اولینبار در این خودرو به کار گرفته شده و بیانگر هوشمندی ماشین در چرخش است، سیستم عدم تعادل آن در پیچهاست. بدین منظور هنگامی که در سر پیچ هستید، ماشین پیچ را احساس میکند و با کوچکترین اشاره به فرمان، به جای پیچیدن با سر ماشین، ته ماشین در جهت عکس منحرف میشود و بدین وسیله شما از ته دور میزنید.
»»»» اگر شانس سوار شدن آن را ندارید، حداقل در جاده از آن دوری کنید ««««
حتماً تا به حال در اتوبان با آن مواجه شدید. احساس معلق بودن آن در هوا به روشنی مشخص است. مانند موشکی که از فضا، مشروبات الکلی مصرف کرده و تعادل خود را از دست داده میماند. معمولاً رانندگان این خودرو در لاین سبقت هستند و اجازهٔ عبور هیچ احدی را از خود نمیدهند. اگر روزی پیشنهاد رقابت و مسابقه دریافت کردید، پیشنهاد ما این است که جانتان را در دست بگیرید و فرار کنید، چون در آخر هیچ کدامتان به خط پایان نمیرسید! اما در فضای داخلی، صندلی بسیار راحت است، مخصوصاً با انحنایی که در وسط آن است به تقویت عضلات کتف و کمر کمک میکند. حالت کمانی آن باعث میشود که هنگام پیاده شدن راننده از ماشین پس از طی مسافتهای طولانی، کمرش به شکل هلال ماه در بیاید، به همین دلیل رانندگان این خودرو از زیبایی اندام مخصوص خودشان بهره میبرند و از دیگر رانندگان متمایز اند.
»»»» جلو داشبرد ««««
امروزه دخانیات جای خودش را در زندگی ایران و ایرانی باز کرده است و در همین راستا، ایران خودرو برای حمایت از این محصول مفید، جاسیگاری بزرگی را درست در قلب ماشین یعنی کنسول میانی منظور کرده است. کنسول به طرز خیره کنندهای زیباست و ۵ دکمهٔ افسانهای روی آن خود نمایی میکند. البته در کل، فقط ۲ دکمهٔ آن دارای کاربری میباشد و ۳ دکمهٔ دیگر نشان دهندهٔ تخیلات طراح و علاقه به بسط و گسترش امکانات خودرو است که محقق نشده است. از نکات قابل توجه در این خودرو، فراموش شدن چراغ داخلی است. در پیکان این چراغ در وسط سقف بود و چون پیکان وانت، وسط به عقب را ندارد، طراح ترجیح داده که چراغ را هم با بقیه سقف حذف کند. پس اگر چیزی درون ماشین افتاد تا صبح صبر کنید و بعد پیدایش کنید.
»»»» اگر کاست ندارید به سایر محصولات فکر کنید ««««
اگر غرق در تکنولوژی شدهاید و با هر تغییر ناچیز در وسایل الکترونیک، روند زندگی خود را تغییر میدهید به سراغ پیکان نیایید، چون اصولاً اصالت این خودرو اجازهٔ تغییر محسوس در آن را نمیدهد و هنوز مسئولین به این نتیجه نرسیدهاند که فاصلهٔ تکنولوژیکی میان پیکان با خودروهای دیگر وجود دارد. سیستم صوتی آن همراه با پشتیبانی از نوار کاست با دو باند هندوانهای و سابووفر چهار سیلندر در دور موتور ۴۰۰۰ است. نکتهٔ قابل توجه این است که رئیس ایران خودرو اعلام کرده: خط قرمز ایران خودرو، استفاده از تکنولوژی است و ما با تمام قوا با آن مبارزه میکنیم.
اما رنگ بندی این خودرو، همگان را به تحسین وا داشته است. دایرهٔ وسیعی از رنگها و رنگ بندی متنوع، حق انتخابی است که ایران خودرو برای شما قائل شده است. وقتی چند ماه از خرید خودرو گذشت و رنگ آن برایتان یکنواخت شد، نگران نباشید چون ماشین یک بار پوست میاندازد و با ریختن رنگ بعضی از نقاط نظیر کاپوت تنوع را برایتان فراهم میکند. سیستم تهویه از نوع فصلی میباشد. در این خودرو تهویه در زمستان تبدیل به کولر و در تابستان تبدیل به بخاری میشود و شما لذت هر فصل را در میابید. البته دلیل این همه پیشرفت ایران خودرو، رقابت تنگاتنگ با خودش هست و تصمیم سازان کشور دریافتهاند که خودرو سازان سایر نقاط دنیا توان رقابت با غول خودرو سازی ایران را ندارند پس سعی کردهاند با اعمال تعرفه جلوی رقابت بی مورد شرکتهای تازه به دوران رسیده را با ایران خودرو بگیرند.
اما متاسفانه هر ساله تعداد زیادی از راکبین این وسیلهٔ ارزشمند جان خود را در هنگام رانندگی از دست میدهند، ولی باید توجه کرد که اگر قسمت آنها مرگ باشد، حتی پیکان هم نمیتواند جان آنها را نجات دهد.
باسپاس فراوان از نویسنده این متن: سهیل حسینی
……………………………………………………………………………………………..
لازم به یادآوری نیست که «گروه پدال» همیشه موضع روشنی درقبال مسائل خودرویی کشور داشته و در سایر موارد نیز تا جای ممکن هیچگونه جهتگیری خاصی از خود نشان نمیدهد! ما همچون گذشته منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهیم ماند.
alireza
۲ تیر ۱۳۹۱خوب که چی ؟
سينا
۲ تیر ۱۳۹۱یکم که فکر کنى میفهمى یعنى چى.
این انتقادى(+چاشنى طنز) به امکانات و موتور وانت باردو بود که ایران خودرو به هر ضرب و زورى که هست میخواد توی سبد تولیداتش یه وانت باشه.
حسين
۲ تیر ۱۳۹۱به غیرتمون برخورد!!!!!!
محسن
۸ تیر ۱۳۹۱داداش حرف از غیرت نزن که خندش از این مقاله به این زیبایی هم بیشتره
چون اگه غیرت داشتیم این ماشین الان توی خیابونامون تردد نمی کرد.
بهتره به غیرتت بربخوره که همچین ماشینایی سوار می شیم…
ali
۲ تیر ۱۳۹۱با سلام
ما یکی از این شاهکارهای ایران خودرو رو داشتیم که آن را متاسفانه فروختیم!
یه خوبی داشت اونم سیستم کنترل سرعتش بود،یعنی زمانی که باهش بعد از 10 دقیقه به سرعت 100 میرسیدی تمام ماشین شروع به لزیدن(با حال بود مثل رقصیدن به نظر می آمد)می کرد و بعد 20 دقیقه که به سرعت 110 می رسید(البته سرعت مجاز اکثر اتوبان های کشور هم همینه)به طرز عجیب سیستم کنترل سرعت فعال می شد و درب داشبورد به صورت کاملا خودکار باز می شد و دیگر به هیچ عنوان بسته نمی شد مگر حتما سرعت خوردو به زیر 110 می رسید که البته با نبودن سیستم صوتی خودش یه سرگرمی بود،و بعضی وقتها برای شاگرد مایه ی مسرت می شد.
شاید فکر کنید طنز می نویسم ولی به خدا واقغیت است.
خدارو شکر زنده ماندیم و یک وانت دیگر تولید داخل رو خریداری نمودیم(مزدا)که البته این هم خودش فیلمیه چون با پرداخت 13 میلیون و 750 هزار تومان(سال 87) فقط یک موتور گردن کلفت گیرید میاد با سیستم صوتی،چراغ سقف،فندک و از همه مهمتر کولــــــــــر!
خدا به این ملت رحم کنه………………………..
MATIN
۲ تیر ۱۳۹۱برای شادی روح شادروان پیکان اجماعا صلوات بلند مرتبه ی خطم کنید !
جوان ناکام
۲ تیر ۱۳۹۱خیلی جالب بود.کلی خندیدیم.ولی خوبه بعضی ها هستند تو ایران واقعیت رو درک میکنند. ماها کلا سر کاریم
علی
۲ تیر ۱۳۹۱با اینکه دیگر دربین ما نیست ولی یادو خاطراتش هست از وقتی اون رفته دیگه صبحهای سرد زمستون واسه هل دادنش همسایهارو جمع نکردیم حس همبستگیم از بین رفته روهش شاد
iran
۲ تیر ۱۳۹۱مقاله خوبی بود
milad
۲ تیر ۱۳۹۱نوشته جالبی بود
محسن آبادان
۲ تیر ۱۳۹۱وقتی به آخر مقاله رسیدم گفتم کاش تمام نمیشد خیلی جالب بود جالب تر از اون اینه نصف در آمد دولت از همین پیکان بود که با مسدود کردن واردات این زباله ها رو به مردم میندازن البته خودرو های ایران خودرو و سایپا نسبت به پیشرفت خودرو های جهان هنوز همون پیکان هستند
Ali
۲ تیر ۱۳۹۱خیلی خوب بود لطفا باز هم از این متن های انتقادی بذارید
javad-m
۲ تیر ۱۳۹۱دوستان چی فکر کردین یکی از فامیلای ما با همین رخش انگلیسی(پیکان) تو جاده 160 تا رفته بود (واقعیته ها)
شاهین
۲ تیر ۱۳۹۱اگه موتورش انگلیسی باشه ….
160 تا میره :-D
javad-m
۲ تیر ۱۳۹۱نه بابا خارجی کجا بود مدل 77 با موتور معمولی
میلاد
۲ تیر ۱۳۹۱فقط پیکان هایی که موتور پژویی بود میتونست بره
خدا رحم کنه به مسافراش …
yashar
۳ تیر ۱۳۹۱من یبار خواستم سقف سرعت پیکانمو امتحان کنم تو جاده کفی با گاز 130تا رفت ولی داشت بالا می آورد!! خیلی احساس فرح بخشی بود بیشتر از 405 که 200تا باهاش می رفتم حال می داد انگار داری need for speed بازی می کنی ولی حواسم بود که این فقط یدونه Game over داره!!
arian
۳ تیر ۱۳۹۱بچه آبادانی مگه؟؟؟؟؟
MSI123
۲۸ آبان ۱۳۹۲نه بابا جدی ؟
سهیل
۲ تیر ۱۳۹۱حتما :)
ای ول
۲ تیر ۱۳۹۱خارجی ها بعد از انالیز پیکان فهمیدن که تکنولوژیش ماله اینده هست و هنوز 24 سال دیگه مونده تا شرکتهای خودرو سازی خارجی به اون سطح برسن و تا الان هم تمام محصولات خارجی الهام گرفته از این تکنولوژی بیگانه یعنی پیکان بوده و وقتی یه سوپر اسپرت خارجی شما رو هیجان زده میکنه بدونید که دارید 5 درصد تکنولوژی کپی شده از روی پیکان رو میبینید
arshia
۲ تیر ۱۳۹۱عالی بود
راد
۲ تیر ۱۳۹۱پدر بزرگ من یه مدل 54 داشت
پدرم یدونه مدل 80 دارد
من هم به تازگی یه مدل 90 خریدم
پدر بزرگم افتخار میکرد
پدرم احساسی نداشت
من هم ….
saeed
۲ تیر ۱۳۹۱مقاله ی خوبی بود.
من پدربزرگم حدود27 سال یک پیکان سواری 56 داشت خداییش از پیکان 83 کمتر مشکل داشت.
توی این 27 سال یک بار گیربکسش باز نشد.
اما الان …………
میلاد
۲ تیر ۱۳۹۱اخ چه ماشینی بود سنگین که میشد تو جاده چه راهی میرفت
کولر نداشت ولی عوضش چه بخاری داشت پاهات کبود میشد
هر چی از کروز کنترلش بگم کم گفتم رو 100 تا خوب بندری میزد
من یک دست سازشو داشتم مثل لامبورگینی
…..آخه چپی بود…..
sky.boy
۲ تیر ۱۳۹۱بچه های پدال کی پایست بریم واسه اعتراض؟ خیلی هم جدی میگم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جواد جدولی
۲ تیر ۱۳۹۱مقاله به قلم شیوای جناب مهندس سهیل حسینی نوشته شده است .افتخار آشنایی با این فرد فرزانه رو دارم:)
گویا آقای حسینی همراه با آقای قاسمی با ماشینشون زیاد زدن به جدول ها که اینقدر نسبت به این ماشین علاقه مند هستن .
با تشکر جواد جدولی
آرش
۲ تیر ۱۳۹۱خواهش میکنم از پدال که نظرمو نمایش بده
درباره ی سایپا و ایرانخودرو باشه من پایم.
خیانتی که اینا دارن میکنن،عراق و کلی کشور تو هشت سال جنگ نتونستن بکنن!
حساب کنید مگه ما چندتا شهید دادیم،که هنوز صدام و لعنت میکنن.تونوقت سالی اینهمه آدم تو جاده میمیره.هیچکسم ککش نمیگزه.
اینهمه آدم بمیرن واسه سود بیشتر اینا!
سیر
۳ تیر ۱۳۹۱اینا که دلشون به حاله مردم بیچاره ما نسوخته فقط به فکر سود خودشونن.
پدرام
۲ تیر ۱۳۹۱سخت جان و پرتوان
پیکان باردو یک وانت با اندازه متوسط است که برای صاحبان مشاغل مختلف از جمله کسبه، کشاورزان و باربران ابزاری بسیار کارآمد و مفید به شمار می رود. باردو برای حمل بار تعریف شده و از دوام، قابلیت اطمینان و همچنین مقاومت بسیار خوبی برخوردار است.
موتور میل بادامک از بالای پیکان باردو با سرسیلندر آلومینیومی از جمله موتورهای کم مصرف و کم استهلاک است که خدمات، تعمیرات و نگهداری آن بسیار آسان انجام می شود و قطعات یدکی آن چه در شبکه خدمات پس از فروش شرکت ایران خودرو و چه در فروشگاه های لوازم یدکی به وفور یافت می شود. ارزان بودن و در دسترس بودن لوازم یدکی باردو یکی از بزرگ ترین مزایای این خودرو است و آن را به یکی از محبوب ترین خودروهای وانت در ایران تبدیل کرده است.
از جمله تجهیزات استاندارد باردو می توان به شیشه های رنگی، پشت سری برای راننده و سرنشین، آینه های جانبی قابل تنظیم از داخل و رودری ها و صندلی های قابل شستشو اشاره کرد.
نکته:باور بفرمایید منبع بنده وبنگاه رسمی ایران خودرو بوده نه سایت جوکستان!
امير
۲ تیر ۱۳۹۱به نظر من همین پیکان از این پراید های دست دوم لش بهتره در کل امان از بی پولی
مسعود
۳ تیر ۱۳۹۱سلام واقعا حرف دلمو زدین امروز این افتخار نسیبم شد که با این سوپر اسپورت رانندگی کنم همه این چیزهای که نوشتین برام اتفاق افتاد بعد از بیست دقیقه کمرم مثل حلال ماه شد ولی چیکار کنیم مجبوری وقتی پول نه داری مجبوری چاره نیست مرسی پدال
sasan
۳ تیر ۱۳۹۱وای بر ما که این قدر بد بخت هستیم
حمید رضا
۳ تیر ۱۳۹۱ما یه دونه پیکان مدل 81 داریم خداییش تا حالا اذیتمون نکرده و خوب بوده ، فقط اینو بگم که این ماشین شگفتی خلقت بوده کلا هیچی نداره تازه تا حالا شده با پیکان پارک دوبل بزنی ؟؟؟!!!
davoud
۳ تیر ۱۳۹۱بجای باردو میتونستی روآ رو هدف قرار بدی. ما روآ داریم که هیچ فرقی با پیکان نداره. موتور عین تراکتور صدا میده. البته شتاب پیکان بیشتر از روآست. ای خدااااااااا شکرت
arian
۳ تیر ۱۳۹۱غم آخرت باشه. خدا صبرت بده
davoud
۶ تیر ۱۳۹۱ممنون . واقعا سخته. ولی من معتقدم این خودروهای تولید داخل رو بیشتر از 7 میلیون نباید پاشون داد. حیف پول . زنده باد روآ
مرتضی از قم 26خرداد91
۳ تیر ۱۳۹۱پیکان برای 30سال پیش ماشین خوبی بود؛اما ما پیشرفتی نداشتیم ودرجازدیم ودیگران باسرعت از ماپیشی گرفتند با این حال مرحوم پیکان از نظر ایمنی از خیلی از ماشین های جدید تولید داخل بهتر بود.(( پیشرفتو می بینی)) اونم تو کشوری که آمار مرگ ومیرش یک یک.
احمدرضا داودیان
۳ تیر ۱۳۹۱مطلب خوبیه اما می تونستید مطلب بهتری قرار بدهییدد. در کل به جای پیکان ایران خودرو می تونه ماشین بهتری رو جایگزین بکنه. شما می تونید یه مطلب همینجوری هم درباره ی پراید بنویسید .کلا باید زندگی ایرانیا باید با این دو ماشین زندگی کنند.
سهیل حسینی
۳ تیر ۱۳۹۱مطلب در مورده پیکان وانت هست که الان هم داره تولید میشه. در فاز های بعدی به سراغ پراید هم می رویم.
در کل از نظرهای دوستان تشکر میکنم .
ALI
۳ تیر ۱۳۹۱دمت گرم حال کردم
پورتاکدوست
۳ تیر ۱۳۹۱مقاله قشنگی بود
باهات موافقم