به طور حتم اگر بخواهیم یکی از بزرگ ترین و در عین حال دشوارترین پروژه های مرتبط با صنعت خودروی کشورمان را نام ببریم، نام اولین خودروی ملی یعنی X7 یا سمند در بالاترین نقطه قرار خواهد گرفت. خودرویی که با فراز و نشیب های فراوان در بازار بسیار کم تنوع کشورمان عرضه شد و به سرعت به یکی از محبوب ترین مدل های تولیدی ایران خودرو نیز تبدیل گشت. پروژه عظیم X7 از سال ۷۵ شروع به کار کرد تا اولین خودروی ملی در سال ۸۰ به خریداران تحویل داده شود. رونمایی از سمند در نمایشگاه های مختلف داخلی و خارجی از همان ابتدا مورد استقبال عموم جامعه قرار گرفت، خودرویی که در زمان عرضه با طراحی منسجم، جذاب و در عین حال اسپرت به روز ترین خودروی تولیدی کشورمان محسوب می شد.
نگارنده در نمایشگاه بین المللی خودروی تهران (سال ۸۰) طی گفت وگویی با یکی ازمهندسان مسوول طراحی سمند بیشتر در جریان پروسه طراحی و تولید این خودروی دوست داشتنی قرار گرفت. سمند از پلتفرم مشترک با پژو ۴۰۵ بهره می گیرد و حتی تمام جزییات پیشرانه و گیربکس آن نیز با برادر فرانسوی خود یکسان است ولی به واسطه طراحی جدیدتر و البته محتاطانه پس از گذشت بیش از ۱۱سال هنوز برای رسیدن به جذابیت کامل، راه باقی است. البته سازنده با تمرکز فراوان بر روی برند ملی، به طور مستمر سعی در بهینه سازی این خودرو دارد که نتیجه آن را می توان در به وجود آمدن مدل های مختلفی همچون سمند LX، LX سال، سریر، سمند SE، سورن، سورن ELX و … مشاهده کرد.
سوالی که این جا مطرح می شود این است که آیا تعویض یک سمند معمولی با یک مدل جدیدتر آن منطقی است؟ برای پاسخ به این سوال بد نیست اشاره ای نیز به گفته های برخی افراد که اشاره به کیفیت پایین تر مدل های جدیدتر دارند و به طور مثال ادعا می کنند که مدل های تولیدی ۸۱ و۸۲ بهتر هستند داشته باشیم تا با یک مقایسه عادلانه جواب صحیح را بیابیم.
این موضوع که کیفیت ساخت برخی ازخودروهای داخلی، چه جدید چه کمی قدیمی تر چندان رضایت بخش نیست از حوصله این مطلب خارج است ولی همان طور که پیش تر نیز بیان شد، سازنده همواره سعی داشته تا کیفیت تمامی مدل های خانواده سمند را در بالاترین سطح ممکن حفظ کند. در این مورد لازم به ذکر است که نگارنده تا مدتی قبل با در اختیار داشتن مدل های اولیه سمند و اخیرا (در حدود یک سال و نیم) مدل های جدید سمند به وضوح شاهد این امر بوده است و با داشتن تجربه سواری با مدل های مختلف این خودرو طی سال های گذشته، جواب این سوال را تا حدودی مشخص می داند! به طور حتم کیفیت سمندهای تولیدی به مراتب بالاتر از مدل های قبلی است و این موضوع را در بخش تجهیزات رفاهی، تزیینی و فنی نیز می توان یافت.
سمند سفارشی مورد بحث بعد از پیمودن بیش از ۶۰ هزار کیلومتر در مسیرها و جاده های مختلف بهترین نمونه برای تجزیه و تحیل آزمون بلند مدت (long term) آن به حساب می آید تا با واقعیت بیشتری به نقاط قوت و ضعف این خودرو پی ببریم.
تغییرات و تجهیزات بیشتر پس از حضور اولین نسل سمند در بازار برای مدت چند سال، بهینه سازی بر روی این خودرو آغاز شد و مدل های مختلف آن با ارتقاهای کیفی و فنی و همچنین به روز رسانی بخش های مختلف روانه بازار شدند. سمند LX سال سفارشی که بالاترین تیپ خانواده سمند LX به حساب می آید، علاوه بر دارابودن تجهیزات سفارشی متعدد نسبت به سمند LX سال معمولی از جمله آیینه های تاشوی برقی، روکش صندلی های چرم روشن به همراه تریم بژ، سیستم صوتی SONY با ورودی USB، رینگ های آلیاژی پنج پره، کفی های موکتی و یخچال (که البته طبق گفته شرکت سازنده این آپشن فصلی بوده و در مدلهایی که در فصل تابستان عرضه می شوند وجود دارد و چون خودروی مورد آزمایش در فصل زمستان خریداری شده بود، فاقد آن بود!)، نسبت به سایر مدل های سمند تغییرات کیفی بسیاری را در خود دیده است که از جمله مهم ترین این موارد می توان به کیفیت بالای مونتاژ خودرو که بدون شک در کنار ۲۰۶ صندوق دار یکی از برترین های بازار در محدوده قیمتی خود به حساب می آید، اشاره کرد.
از جمله تغییرات این خودرو نسبت به نسل های اولیه سمند نیز می توان به منتقل شدن آنتن رادیویی از روی گلگیر عقب به روی سقف ( آنتن یک تکه )، طراحی مجدد جلو پنجره، طراحی جدید چراغ های عقب، شفاف شدن لنز چراغ های جلو و تغییر چیدمان چراغ های جلو، هم رنگ شدن زیر سپری جلو، تقویت ترمزهای خودرو و مجهز شدن به بوسترهای قوی تر و سیستم ABS وEBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز)، تقویت سیستم تعلیق، پس زمینه آبی رنگ برای ساعت و صفحه کیلومترشمار، هم رنگ شدن کمربندهای ایمنی با تریم داخلی کابین، قرار دادن دکمه باز کردن صندوق عقب بر روی کنسول مرکزی و همچنین امکان باز کردن در صندوق عقب از طریق دریچه بین صندلی های عقب اشاره کرد.
در شهر ابعاد مناسب، هندلینگ قابل قبول و تجهیزات رفاهی خوب از جمله مهم ترین ویژگی های سمند LX سال در مسیرهای درون شهری به حساب می آید. سواری خودرو در داخل شهر و برای ترددهای روزمره مناسب بوده و تنها در بعضی موارد کمی خشک به نظر می رسد که می توان آن را به حساب دست اندازهای بسیار و نامناسب شهرهای کشورمان که سیستم تعلیق هر خودرویی را به چالش می کشاند و البته خلق و خوی خشن تر و اسپرت تر سمند نسبت به هم رکابانش مانند پژو پارس و GLX گذاشت. سیستم تهویه مطبوع خودرو که دارای دو وضعیت دستی و نیمه اتوماتیک بوده عملکردی قابل قبول را از خود به نمایش می گذارد. البته باید اشاره کرد که دریچه های در نظر گرفته شده برای سرنشینان عقب کارایی چندانی ندارند و باید نسبت به موقعیت آن ها بازنگری شود. سیستم فرمان و گیربکس خودرو واکنش های مناسبی دارند و تنها گیربکس خودرو در دنده یک یا گاهی اوقات دو تعویض های خشکی را نشان می دهد که واکنش مناسب پیشرانه آن ها را در خود گم می کند.
در مجموع برای یک خودروی شهری با در نظر گرفتن مصرف مناسب خودرو که با توجه به قوای پیشرانه سمند بعد از ۲۰۶ (مدل های مجهز به موتور TU5) یکی از بهترین ها در میان خودروهای زیر ۲۰ میلیون تومان به شمار می آید و همچنین امکانات رفاهی قابل قبول، سمند انتخابی مناسب برای خانواده ها محسوب می شود.
در جاده سمند در جاده خودرویی کاملا متفاوت از شهر است و شاید بتوان گفت نقاط قوت این خودرو در این بخش پر رنگ تر می شود. بدون شک می توان سمند را یک خودروی سرسخت و بسیار قدرتمند برای مسافرت های خارج شهر به حساب آورد. ایمنی بالای خودرو که به لطف بدنه مستحکم و میلههای جاسازی شده در درها حاصل شده است، آسودگی خاطر بالایی را برای سرنشینان آن فراهم می آورد. هندلینگ خودرو بسیار مناسب بوده و توان ۱۰۰ اسب بخاری و گشتاور ۱۵۳ نیوتن متری پیشرانه XU7 این خودرو که از هشت سوپاپ بهره می برد، شتاب و قدرت مناسبی را برای جثه ۱۲۲۰ کیلوگرمی آن به وجود می آورند. با عبور دور موتور از سه هزار دور در دقیقه آوای خشن پیشرانه (نسبت به پژو پارس و GLX) جان تازه ای به آن می دهد و اعتماد به نفس راننده را دو چندان می کند همچنین عملکرد سیستم ترمز با توجه به بهره گیری از سیستم ترمز ضد قفل + EBD و تقویت بوسترها بسیار قابل قبول است.
حجم بالای باک بنزین (۷۰ لیتر) و همچنین حجم بالای صندوق بار (۵۰۰ لیتر) این خودرو را بدون شک تبدیل به یک خودروی مناسب برای مسافرت های خانوادگی می کنند. از دیگر نکات قابل توجه در مورد سمند LX سال باید به حذف صداهای داخل کابین و همچنین عدم ورود صدای باد به داخل کابین در سرعت های بالا اشاره کرد.
در خاتمه و در مجموع باید سمند را یک خودروی خانوادگی مناسب در کلاس خودروهای زیر ۲۰ میلیون دانست که با توجه به قیمت مناسب و تجهیزات رفاهی قابل قبول رقیبی سرسخت برای رقبای خود به حساب می آید.
آرمین وحید محمدی – هفته نامه ایران خودرو شماره ۲۱۷
محمد
۲۵ مرداد ۱۳۹۰هفته نامه ایران خودرو شماره 217
بسی ما را خنداند
محمد جواد پیشوایی
۲۵ مرداد ۱۳۹۰بدیهی است که هیچ ماست بندی نمیگه ماست من ترش است !
Msn
۲۵ مرداد ۱۳۹۰با وجود انتقادهاى زیادى که به ایران خودرو و صنعت خودروسازیمان دارم با صراحت عرض میکنم که سمند یکى از بهترین هاى ایران خودرو در خودروهاى داخلى است این نظر حاصل تجربه ام در این ضمینه و امتحان کردن خودروهاى مختلف داخلى است
رفیق
۲۵ مرداد ۱۳۹۰این مطلب بیشتر شبیه متن تبلیغات های نوشته شده برای تلویزیون بود!!!!!
نویسنده باید از ایران خودرو برنده جایزه مقاله نویسی هم شده باشه!
کیوان
۲۷ مرداد ۱۳۹۰این مطلب هم خنده دار و هم تبلیغه….
جایی که نوشته قدرت موتور فلان هست و از دور موتور 3 هزار چنان میشه…
والله ما چنین چیزی نبینیم بلکه از 405 خیلی لش تر و تنبل تر هست و 405 توی شتاب و سرعت از این ماشین خیلی خیلی سر تره..
اخه ماشین 8 سوپاپ دیگه مگه چقد میتونه تیز باشه..
واقعا طراحی داخلش و طرز قرار گیری دکمه های داشبرد هم خیلی زشت و بی مصرف هست اخه این چیه اونوقت میگین شیک.
اخه پرفسور ها اونی میاد توی فرانسه روی یک ماشین کیسه هوا میگذاره همه چیز حساب شده هست بر اساس طراحی اون ماشین و خیلی چیز های دیگه ایبگ نصب میشه اونوقت اومدین روی این ماشین ایربگ گذاشتین به خیال اینکه دیگه ایمن شد…
اخه وقتی این ماشین توی تصادف از روبره پای طرف له میشه ایربگ به چی درد میخوره یا وقتی توی چپ کردن سقفش میاد پایین..
ماشالله که نتونستین توی داشبرد سمت شاگرد این شاهکارتون ایربگ را بخورونین….حالا به زودی.
کیوان
۲۷ مرداد ۱۳۹۰این ماشین الکی بدنش باد داده شده که مردم فکر کنن خیلی محکمه…
جوری این دوستمون نوشته که انگار موتور روی این ماشین با موتوری که روی اتاق 405 یا پارس بسته میشه فرق داره..جنبه خند دار اینه که وزن این خودرو با این موتور کاملا معلومه که 405 از این ماشین تیز تره…..
باز هم بقیش هم دائم تبلیغ از این موتور پر مصرف xu7 من نمیدونم کی ایرانخودرو دست از سر این موتور قدیمی بر میداره..
حسن
۲۸ مرداد ۱۳۹۰من موندم که مهندسین ایران خودرو بابت چی حقوق میگیرن طراحی و ساخت تولید مربوط به حدودا سی سال پیشه میخوام ببینم خجالتشون نیومد جایه انتن یا دکمه در صندوق عقب …. رو تغییر دادن رو بهش افتخار میکنن خودرو سازهایه دیگه مدل 2013 رو طراحی کردن عکسهاشونم تو اینترنت هست تا کی مردم باید 405 و سمند و پارس لگن رو تحمل کنن که مصرفشون بالایه 12 لیتره
احمد
۹ شهریور ۱۳۹۰میتونن از این مقاله ها به عنوان طنز 90 قسمتی استفاده کنن
بهزاد
۱۷ شهریور ۱۳۹۰نویسنده تعضب خاصی به سمند دارد سمند با موتور 1800 سی سی و هشت سوپاپ موتور ضعیفی می باشد موتور 206-1600 قدرتی معادل 110 اسب بخار و تندر 105 اسب بخار دارند و هر دو 16 سوپاپ می باشند پس دو خودروی یاد شده با اینکه حجم موتور کمتری دارند ولی قویتر می باشند. در دنیای خودرو سازی یک ماشین با یک نام ،طیف گسترده ای از امکانات و موتور با حجم های متفاوت تولید می شود و نام آنها را تغییر نمی دهند ولی در سمند جلوپنجره و چراغ عقب عوض می شود نام خودرو را عوض می کنند ، خودروی سال ، lx و … ضمنا خوررویی که هیچگونه استاندارد جهانی روز را ندارد اصلا می توان خوروی مناسب شناخت ؟؟؟؟؟
پارسا
۲۱ شهریور ۱۳۹۰برای شروع در تولید خودروی وطنی خوب بود ولی پیشرفت اون افتضاح بوده وارائه مدلهای جدید با تغییرات ظاهری ساده خنده دار و توهین آمیزه.
و بی مسئولیتی و بی سوادی مدیران را تداعی میکنه
hoo
۲۳ شهریور ۱۳۹۰این بابای نویسنده فکر میکنه 1984 فرانسوی ها سمند رو از ما دزدیدن و 405 رو از روش ساختن . بابا این ماشین تو عراق 4000 دلاره مسلمون .
کاوه
۹ مهر ۱۳۹۰ما آخر نفهمیدیم بعد از 60000 کیلومتر چی شد؟ مصرفش چقدر بود؟ چند بار خراب شد؟ چندتا صدا تق تق افتاد توی ماشین؟ اون صدای باد که از سوراخ زیر دستگیره عقب میاد توی ماشین اعصاب راننده رو خورد نکرد؟ از پشت اون ستونهای قطورش یه عابری، دوچرخه ای نیومد جلوش تصادف کنه؟
وقتی یه تیتر میزنید “60 هزار کیلومتر” لااقل برید یه مقاله از مجله ماشین بخونید تا خواننده مطلب شما بعد از خوندن مطلب پشیمون نشه که چرا وقتشو تلف کرده.
علیرضا
۱۰ مهر ۱۳۹۰من پراید دارم و آرزوی ماشینی مثه سمند داشتم تا اینکه سمند یکی از اقوام رو سوار شدم، تو دومین میدونی که رسیدم موتور سواری رو دیدم که وقتی به نزدیک من رسید پشت ستون ماشین ناپدید شد و من که چنین تجربه ای نداشتم واقعا ترسیدم و اعصابم خورد شد. روی سرعتگیرا هم خیلی می کوبه و نسبت به پراید سرعتتو خیلی باید کمتر کنی. خلاصه اینکه به این نتیجه رسیدم که سمند برای رانندگی داخل شهر چقدر ماشین مزخرفیه و حیف نام ملی که روی این چهارچرخه باشه.
رضا
۱۳ مهر ۱۳۹۰دوستان نظرات همه ی شما درست اما من به شخصه سمند ال ایکس نقره ای دارم که این ماشینو tuning کردم ارتفاع ماشینو از 36 به 28 رسوندم با رینگ و لاستیک 17 215 که ماشین انگار رو زمینه و سپر عقب و جلو رو بی ام و انداختم سانروف و درا خفاشی البته تو گلگیرا باد انداختم چون تا لابهی رینگ زیر ماشینه و چراغ اسپورت انباری اگزوز و شمعا 2 پلاتینه و تقویت موتوری ماشین تو اصفهان تکه و تا هالا تو کورس با ماشین هایی از قبال 206 یا پرشیا و سمند و L90 و ریو کم نیاورده همه رو گرفته از نظر من بش برسی عالیه یانی توپه
902
۱۷ مهر ۱۳۹۰با عرض سلام ما یک سمند lx ef7 گرفتیم با گاز خیلی عالیه می تونم بگم از خیلی از ماشینها کم مصرف و تندتره ما که ازش راضی هستیم برای ما اندازه یک موتور سیکلت خرج سوختش میشه
رضا
۱۸ مهر ۱۳۹۰من عاشق سمندم….مگه آدم از یه ماشین چی میخواد….
وقتی پشت فرمونی احساس میکنی سوار شاسی بلندی….فک نکنین منم نون خور ایران خودرو هستما…نه خدایی…قبول دارم بعد چند سال لش میشه…ولی برای من که زیاد مصرف ندارمو دنبال ماشین زیر 20 تمنم بهتریته….
ارش
۲۶ مهر ۱۳۹۰گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف
نوید
۱ آبان ۱۳۹۰باید عرض کنم خودرویی که ایشان ازش به عنوان گوشت یاد کردند آشغال گوشت هم به حساب نمی آید.ضمنا جهت اطلاع قیمت هر دوی این خودروها یکی می باشد.اگر خودروهای بالای 20 میلیون هم مد نظر بوده که آنها باید با هم کلاسهای خودشان مقایسه شوند.اول اطلاع کسب کنبد بعد اظهار نظر نمایید.
رضا
۱۶ آبان ۱۳۹۰محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا مصداق بارز این ضرب المثل هستندکه: خر همون خره فقط پالانش عوض شده!!!
بابك
۱۸ آبان ۱۳۹۰خدمت تمامی دوستان عارضم که بنده 206 تیپ 2 ، 206 تیپ 5 ، 405 ، پارس و سمند با هر کدوم حداقل 1 سال رانندگی کردم در کل می تونم بگم 206 تیپ 2 انگار یه ذره جون تازه به پراید دادی تیپ 5 خیلی بهتره از نظر قدرت و شتاب گیری که اونم وزن کم اون نسبت به موتور پرقدرتش واقعاً باعث می شه تو سرعت بالا احساس امنیت نکنی ولی در کل 206 رو خیلی قبول دارم 405 بهتره ولی در مقایسه با پارس و سمند تو جاده ضعیف تره نه از لحاظ شتاب گیری که به خاطر وزن کمش نسبت به سمند است بلکه از لحاظ راحتی پارس و سمند تو جاده انگار چسبیدن به زمین چقدر سرعت بالا میره تفاوت چندانی ندارن در کل ماشین خانوادگی بخوای واسه شهر و جاده سمند و پارس اونم به خاطر پول زیادی که واسه پارس میگیرن سمند شاید گزینه مناسبی باشه
saeb664
۲۳ آبان ۱۳۹۰من هفته پیش با سمند تصادف کردم .یه 405 با سرعت 140 منحرف شد و به من که سرعتم 80 بود برخورد کرد.اون از پهلو خورد به نوک سمت راننده راستش ماشین هردو تامون اوراقی شد و من بدلیل نداشتن ایربگ فکم شکست.فکر میکنم اگه پراید یا 405 یا پارس زیر پام بود الان زیر خاک بودم.خداراشکر جون سالم بدر بردم
شیلانک
۱۶ تیر ۱۳۹۴آخه سعید خان شما چجوری هفته پیش تصادف کردین و فکتون شکست،اما یک هقته ای امدین اینجا و دارین نظر میدین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یعنی واقعا انقدر نظر دادن مهه که با این حالتون….
واقعا که!
موتور
۲۴ آبان ۱۳۹۰من خودم سمند دارم مدل 89 2بار شده پیستون میگیره
فربد
۲۸ آبان ۱۳۹۰من تو جاده با صندوق پر و کلی سرنشین راحت تو سرعتای بالا از بقیه ماشینا با سمند سبقت میگرفتم اونم بدون اینکه ماشین بخواد از حالت پایداریش خارج بشه
كيوان
۱۳ آذر ۱۳۹۰من خودم سمند دارم مدل 88 ولی قبلش مدل 82 داشتم که با اون تصادف کردم با سرعت 80تا زدم به پراید ولی به طرز باورنکردنی چیزیش نشد صاحب پراید یکی از پاهاش شکست وماشینش اوراقی شدمن از مدل ماشین وقدرتش راضی بودم ولی سمند مدل 88که دارم در یک تصادف کوچیک با سرعت40 کیتومتر خیلی خراب شد با اینکه وزنش سبکتره تخت گاز190تابیشتر نمیره ولی مدل 82تخت گاز220تا تخت گاز باهاش در آوردم.شتاب وپایداریش بهتر از مدل88است به نظرمن این قیمت بالا وایمنیه پایین اسم این ماشین روبه جای سمندLXباید اسمشو گذاشت سمند آشغال
بنیامین
۱۴ آذر ۱۳۹۰من فکر کنم قدیمیاش بهتره چون خیلی شنیدم
تا نباشد چیزکی مردم ….
مجيد
۲۳ آذر ۱۳۹۰مثل فرغون محکمه سمند. خیالتون راحت باشه. ولی همینجوریش انگار 5 نفر توش نشستن دارن تخمه می شکونن.توی خیابون که نگو مخصوصا تاکسی هایی که سمند سوار هستن مثل شیر از سمت راست و چپ و عقب و بالا سبقت می گیرن یا یهویی پاشون وسط خیابون برا مسافر میزنن روی ترمز. میشه گفت روحیه ی شوفرها رو این ماشین بالا برده :))
Fery
۲۳ آذر ۱۳۹۰خوبیش فقط تو استحکام سپر جلوش هست .البته استحکامش نسبت به پراید خوبه وگرنه برا تصادف یه شریک قتله سرنشیناش.
alireza
۲۸ آذر ۱۳۹۰اره موافقم سمند از لحاظ ایمنی شاید از همه ماشینا بهتره ولی مصرف سوختش بالاست
علی
۳۰ آذر ۱۳۹۰سلام.واقعا برای خودم و خودمون متاسفم.فقط کافیه یه سری به سایت خودروسازهای دنیابزنید و امکانات و قیمت خودروهاشون رو ببنید.ببینم انوقت روتون میشه درمورد این خودروهای بیکیفیت که به قیمتشون مفت نمی ارزند وقت بزارید و صحبت کنید
رحمان
۳ دی ۱۳۹۰با سلام بنده از اهالی آبادان هستم. چند روز پیش ماشین روآیی که از طریق اسقاط کردن یک عدد رنو 5 ثبت نام کرده بودم رو تحویل گرفتم قیمت روز روآ همه جا( ده و پونصد) ثبت شده بود ولی در شهر ما برای فروختنش بیشتر از هشت و دویست کسی بهم قیمت نداد … حرف یه بنگاه دار خیلی واسم جالب بود که گفت این فورد فلان مدل 2006 (حالا چه مدلی بود رو نمیدونم )پلاک منطقه آزاد رو ببین مصرفش صدی 6 تاست،شمااگه 10 تا داشتی روآ میخریدی یا این فورد رو ، که گفت: حاضرم تا 8.5 بهت بدمش . فکم از جا کنده شده از بس خوشکل بود واقعاقابل مقایسه نبود چقدر به مردم ظلم میشه