به طور حتم اگر بخواهیم یکی از بزرگ ترین و در عین حال دشوارترین پروژه های مرتبط با صنعت خودروی کشورمان را نام ببریم، نام اولین خودروی ملی یعنی X7 یا سمند در بالاترین نقطه قرار خواهد گرفت. خودرویی که با فراز و نشیب های فراوان در بازار بسیار کم تنوع کشورمان عرضه شد و به سرعت به یکی از محبوب ترین مدل های تولیدی ایران خودرو نیز تبدیل گشت. پروژه عظیم X7 از سال ۷۵ شروع به کار کرد تا اولین خودروی ملی در سال ۸۰ به خریداران تحویل داده شود. رونمایی از سمند در نمایشگاه های مختلف داخلی و خارجی از همان ابتدا مورد استقبال عموم جامعه قرار گرفت، خودرویی که در زمان عرضه با طراحی منسجم، جذاب و در عین حال اسپرت به روز ترین خودروی تولیدی کشورمان محسوب می شد.
نگارنده در نمایشگاه بین المللی خودروی تهران (سال ۸۰) طی گفت وگویی با یکی ازمهندسان مسوول طراحی سمند بیشتر در جریان پروسه طراحی و تولید این خودروی دوست داشتنی قرار گرفت. سمند از پلتفرم مشترک با پژو ۴۰۵ بهره می گیرد و حتی تمام جزییات پیشرانه و گیربکس آن نیز با برادر فرانسوی خود یکسان است ولی به واسطه طراحی جدیدتر و البته محتاطانه پس از گذشت بیش از ۱۱سال هنوز برای رسیدن به جذابیت کامل، راه باقی است. البته سازنده با تمرکز فراوان بر روی برند ملی، به طور مستمر سعی در بهینه سازی این خودرو دارد که نتیجه آن را می توان در به وجود آمدن مدل های مختلفی همچون سمند LX، LX سال، سریر، سمند SE، سورن، سورن ELX و … مشاهده کرد.
سوالی که این جا مطرح می شود این است که آیا تعویض یک سمند معمولی با یک مدل جدیدتر آن منطقی است؟ برای پاسخ به این سوال بد نیست اشاره ای نیز به گفته های برخی افراد که اشاره به کیفیت پایین تر مدل های جدیدتر دارند و به طور مثال ادعا می کنند که مدل های تولیدی ۸۱ و۸۲ بهتر هستند داشته باشیم تا با یک مقایسه عادلانه جواب صحیح را بیابیم.
این موضوع که کیفیت ساخت برخی ازخودروهای داخلی، چه جدید چه کمی قدیمی تر چندان رضایت بخش نیست از حوصله این مطلب خارج است ولی همان طور که پیش تر نیز بیان شد، سازنده همواره سعی داشته تا کیفیت تمامی مدل های خانواده سمند را در بالاترین سطح ممکن حفظ کند. در این مورد لازم به ذکر است که نگارنده تا مدتی قبل با در اختیار داشتن مدل های اولیه سمند و اخیرا (در حدود یک سال و نیم) مدل های جدید سمند به وضوح شاهد این امر بوده است و با داشتن تجربه سواری با مدل های مختلف این خودرو طی سال های گذشته، جواب این سوال را تا حدودی مشخص می داند! به طور حتم کیفیت سمندهای تولیدی به مراتب بالاتر از مدل های قبلی است و این موضوع را در بخش تجهیزات رفاهی، تزیینی و فنی نیز می توان یافت.
سمند سفارشی مورد بحث بعد از پیمودن بیش از ۶۰ هزار کیلومتر در مسیرها و جاده های مختلف بهترین نمونه برای تجزیه و تحیل آزمون بلند مدت (long term) آن به حساب می آید تا با واقعیت بیشتری به نقاط قوت و ضعف این خودرو پی ببریم.
تغییرات و تجهیزات بیشتر پس از حضور اولین نسل سمند در بازار برای مدت چند سال، بهینه سازی بر روی این خودرو آغاز شد و مدل های مختلف آن با ارتقاهای کیفی و فنی و همچنین به روز رسانی بخش های مختلف روانه بازار شدند. سمند LX سال سفارشی که بالاترین تیپ خانواده سمند LX به حساب می آید، علاوه بر دارابودن تجهیزات سفارشی متعدد نسبت به سمند LX سال معمولی از جمله آیینه های تاشوی برقی، روکش صندلی های چرم روشن به همراه تریم بژ، سیستم صوتی SONY با ورودی USB، رینگ های آلیاژی پنج پره، کفی های موکتی و یخچال (که البته طبق گفته شرکت سازنده این آپشن فصلی بوده و در مدلهایی که در فصل تابستان عرضه می شوند وجود دارد و چون خودروی مورد آزمایش در فصل زمستان خریداری شده بود، فاقد آن بود!)، نسبت به سایر مدل های سمند تغییرات کیفی بسیاری را در خود دیده است که از جمله مهم ترین این موارد می توان به کیفیت بالای مونتاژ خودرو که بدون شک در کنار ۲۰۶ صندوق دار یکی از برترین های بازار در محدوده قیمتی خود به حساب می آید، اشاره کرد.
از جمله تغییرات این خودرو نسبت به نسل های اولیه سمند نیز می توان به منتقل شدن آنتن رادیویی از روی گلگیر عقب به روی سقف ( آنتن یک تکه )، طراحی مجدد جلو پنجره، طراحی جدید چراغ های عقب، شفاف شدن لنز چراغ های جلو و تغییر چیدمان چراغ های جلو، هم رنگ شدن زیر سپری جلو، تقویت ترمزهای خودرو و مجهز شدن به بوسترهای قوی تر و سیستم ABS وEBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز)، تقویت سیستم تعلیق، پس زمینه آبی رنگ برای ساعت و صفحه کیلومترشمار، هم رنگ شدن کمربندهای ایمنی با تریم داخلی کابین، قرار دادن دکمه باز کردن صندوق عقب بر روی کنسول مرکزی و همچنین امکان باز کردن در صندوق عقب از طریق دریچه بین صندلی های عقب اشاره کرد.
در شهر ابعاد مناسب، هندلینگ قابل قبول و تجهیزات رفاهی خوب از جمله مهم ترین ویژگی های سمند LX سال در مسیرهای درون شهری به حساب می آید. سواری خودرو در داخل شهر و برای ترددهای روزمره مناسب بوده و تنها در بعضی موارد کمی خشک به نظر می رسد که می توان آن را به حساب دست اندازهای بسیار و نامناسب شهرهای کشورمان که سیستم تعلیق هر خودرویی را به چالش می کشاند و البته خلق و خوی خشن تر و اسپرت تر سمند نسبت به هم رکابانش مانند پژو پارس و GLX گذاشت. سیستم تهویه مطبوع خودرو که دارای دو وضعیت دستی و نیمه اتوماتیک بوده عملکردی قابل قبول را از خود به نمایش می گذارد. البته باید اشاره کرد که دریچه های در نظر گرفته شده برای سرنشینان عقب کارایی چندانی ندارند و باید نسبت به موقعیت آن ها بازنگری شود. سیستم فرمان و گیربکس خودرو واکنش های مناسبی دارند و تنها گیربکس خودرو در دنده یک یا گاهی اوقات دو تعویض های خشکی را نشان می دهد که واکنش مناسب پیشرانه آن ها را در خود گم می کند.
در مجموع برای یک خودروی شهری با در نظر گرفتن مصرف مناسب خودرو که با توجه به قوای پیشرانه سمند بعد از ۲۰۶ (مدل های مجهز به موتور TU5) یکی از بهترین ها در میان خودروهای زیر ۲۰ میلیون تومان به شمار می آید و همچنین امکانات رفاهی قابل قبول، سمند انتخابی مناسب برای خانواده ها محسوب می شود.
در جاده سمند در جاده خودرویی کاملا متفاوت از شهر است و شاید بتوان گفت نقاط قوت این خودرو در این بخش پر رنگ تر می شود. بدون شک می توان سمند را یک خودروی سرسخت و بسیار قدرتمند برای مسافرت های خارج شهر به حساب آورد. ایمنی بالای خودرو که به لطف بدنه مستحکم و میلههای جاسازی شده در درها حاصل شده است، آسودگی خاطر بالایی را برای سرنشینان آن فراهم می آورد. هندلینگ خودرو بسیار مناسب بوده و توان ۱۰۰ اسب بخاری و گشتاور ۱۵۳ نیوتن متری پیشرانه XU7 این خودرو که از هشت سوپاپ بهره می برد، شتاب و قدرت مناسبی را برای جثه ۱۲۲۰ کیلوگرمی آن به وجود می آورند. با عبور دور موتور از سه هزار دور در دقیقه آوای خشن پیشرانه (نسبت به پژو پارس و GLX) جان تازه ای به آن می دهد و اعتماد به نفس راننده را دو چندان می کند همچنین عملکرد سیستم ترمز با توجه به بهره گیری از سیستم ترمز ضد قفل + EBD و تقویت بوسترها بسیار قابل قبول است.
حجم بالای باک بنزین (۷۰ لیتر) و همچنین حجم بالای صندوق بار (۵۰۰ لیتر) این خودرو را بدون شک تبدیل به یک خودروی مناسب برای مسافرت های خانوادگی می کنند. از دیگر نکات قابل توجه در مورد سمند LX سال باید به حذف صداهای داخل کابین و همچنین عدم ورود صدای باد به داخل کابین در سرعت های بالا اشاره کرد.
در خاتمه و در مجموع باید سمند را یک خودروی خانوادگی مناسب در کلاس خودروهای زیر ۲۰ میلیون دانست که با توجه به قیمت مناسب و تجهیزات رفاهی قابل قبول رقیبی سرسخت برای رقبای خود به حساب می آید.
آرمین وحید محمدی – هفته نامه ایران خودرو شماره ۲۱۷
امین
۱۸ دی ۱۳۹۲با هرض سلام خدمت دوستان من یه مدته تو فکر خرید سمند هستم و مدل ال ایکس رو ترجیح میدم فقط موندم با موتور ef7 بگیرم یا با موتوره xu7 لطفآ مرا راهنمایی کنید ؟
عرفان
۲۰ دی ۱۳۹۲سلام ببین دوست عزیز موتور xu7 قدیمی و از رده خارجه، کم بازدست و مصرف بالایی نسبت به ef7 داره و روی سمند موتور چندان قدرتمندی نیست ولی حسنی که داره اینه که امتحانشو پس داده و موتور مقاومی است و معمولا اذیت نمیکنه. موتور ef7 تکنولوژی بسیار بروزتری داره، مصرفش کمتره، قدرتش 14 اسب بخار بیشتره و گشتاور تقریبا یکسانی با xu7 داره ولی من زیاد تو اینترنت با نظر کاربرانی مواجه شدم که به خاطر خراب شدنهای این موتور و وزن سنگینتر سمند با این موتور ازش راضی نیستن ولی از شتابش خیلی تعریف میکنن. اگر بنزین گرون بشه، کمیاب بشه، سهمیه ها قطع بشه، ef7 خیلی به صرفه تر خواهد بود. حالا خودت قضاوت کن.
مهدی
۲۲ فروردین ۱۳۹۳شما یجور میفرمایی مصرف بنزین یکی ندونه میگه صدی پنج ، شش لیتر کمتر میسوزونه موتور ملی حالا اینم دولیتر کمتر یا نه سه لیتر کمتر تو صد کیلومتر کجای هزینه بنزینو میگیره؟
ادریس
۱۷ آذر ۱۳۹۳سلام سمند ال ایکس خیلی از پارس بهتره نسبت به پارس فول اپشن حساب میشه مدل 89 داشتم فروختم الان پشیمونم میخام دوباره بگیرمش
مهدی
۱۹ خرداد ۱۳۹۴فول اپشن محسوب میشه؟؟؟اصن پارس سال روندی؟پارس که عالیه همچین میگی فول اپشن که انگار چیه.هییییچ فرقی ندارن.فقط سمند کنی سنگین تره فقط برا جاده است ولی ماکه خیلی میرونیم.باغ و جاده و شهر.پارس نسبت به سمند بهتره در هاش دیرتر به صدا میوفته و بهتر از بی اصالت ایرانی هست.اسمو باش سمند.درضمن اسم پارس در فرانسه 406 بوده که درسال 1986 تا 1988 خودروی سال اروپا بوده
Ali.lone
۱۳ مرداد ۱۳۹۵سلام به برادر مهدی خوبی داداش ؟؟؟؟ اول اینکه سمند ینی اسب سفید و سورن ینی شجاع
سوما اون پژو 406 شما برو یکم مطالعه کن میفهمی ک پژو 406 موتورش 3000 و 6 سیلندر بوده داآشم
کاظم
۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ef7بنزینی
چون نرمه- کم مصرفه – پرقدرته – پرشتابه
امین
۲۱ دی ۱۳۹۲آقا عرفان با تشکر از اطلاعات مفیدتون میشه بفرمائید اگه شما بخواهید خودتون انتخاب کنید کدوم موتور رو ترجیح میدید ef7 یا xu7 ؟
عرفان
۲۲ دی ۱۳۹۲من ef7 رو به خاطر برتریهای مسلمش ترجیح میدم ولی دعا میکنم خراب نشه. چون خیلی از خراب شدنش شنیدم. ولی xu7 هم خیلی بد نیست. من با سمند xu7 زیاد رانندگی کردم خواستی از تجربیاتم برات میگم.
امین
۲۳ دی ۱۳۹۲ممنون . میشه بگید نرمی xu7 چطوریه و صدا داخل اتاق میاد یا نه ؟ با اون توضیحاتی که شما دادید و یه سری نظراتی که در رابطه با ef7 خوندم فکر کنم xu7 بهتر باشه نه ؟ شما از کوئیک شیفتر در سمند استفاده کردید ؟
عرفان
۲۳ دی ۱۳۹۲سمند با موتور xu7 نرم و خوش گازه ولی نسبت به ef7 پر سروصداست با این حال خیلی صدای موتور تو اتاق نمیاد. کوئیک شیفتر چیه؟
مهدی
۳۱ فروردین ۱۳۹۳همیشه اینو مد نظر داشته باشید که حداکثر گشتاور xu7 دور 3000 موتور حاصل میشه ودر ef7 دور 4500 موتور.با سمند xu7 با دور 3000 راحت میتونی از حداکثر ظرفیت موتور (گشتاور و کشش خوب)استفاده کنی ولی در ef7 تو دور 4500.حالا صدای موتور تو دور 3000 کمتره یا تو دور 4500.پس xu7 کم صداتره.اگه تو ef7 بخوای با دور زیر 3000 رانندگی کنی میشه دنده مرده وماشین زور میزنه راه بره پس باید بری دور 4000 تا 4500 که میشه صدای زیاد تو ی کابین.
امین
۲۴ دی ۱۳۹۲کوئیک شیفتر قطعه ای که برای تعویض دنده سریعتر و کاهش فاصله دنده مثلا از یک به دو تا پنجاه درصد رو انجام میده و شتاب ماشین رو بیشتر میکنه و میگن عمر گیربکس رو افزایش میده . برای نصبشم نیاز به باز کردن گیر بکس نیز و در عرض نیم ساعت میشه وصلش کرد . در کل به دنده حالت اسپرت تر میده و دنده ها بهتر جامیره و میتونه مصرف سوخت رو هم به خاطر کم کردن افت دور موتور در موقع تعویض دنده کمتر کنه ولی شنیدم تعویض دنده رو سفتتر میکنه البته اگه موقع نصب خوب ریگلاژ بشه این مشکل حله .
عرفان
۲۴ دی ۱۳۹۲نه استفاده نکردم.
امین
۱ اسفند ۱۳۹۲آقا عرفان سلام . از سمند ef7 تون چه خبر راضی هستید ؟ منم تصمیم گرفتم یه ef7 دوگانه بگیرم . برای آبندیش باید چیکار کرد ؟
Zonda R
۱۰ اسفند ۱۳۹۲سمند
فاجعست
میثم
۲۵ بهمن ۱۳۹۲والا 405 پرشیا بگیرید بهتره مونتاژ سمند افتضاحه داخل کابینش پر درز و اصلا کیپ و چفت نشدن با هم من که پشیمون شدم سی تومن پول دادم هنه جاش بازه
سینا
۲۵ اسفند ۱۳۹۲سمند ما داریم هیچ جاش اینجوری نیست تازه مدل 90 هم هست قدیم نیست بگیم جنسش بهتر از جدیده 405 پرشیا از سمند خیلی خیلی بدتره عزیزانی که میگن 405 وپرشیا از سمند بهتره هنوز فرق ماشین رو ندونستند
رحمان
۱ فروردین ۱۳۹۳واقعا ماشین خوبی هست!! سواری جادش عالیه خیلی باهاش حال میکنم
پارسا
۲۶ اسفند ۱۳۹۲سمندLX فرقی نداره از موتور XU7باشه یا EF7 به درد جاده میخور ماهم 206 داریم هم سمند LX پژو206 فقط برای مصارف شهری به درد میخوره برای مسافرت ساخته نشده و واقعا مسافرت رفتن با 206 اذیت کننده هست ولی انصافا ماشین نرمی هست واما سمندLX سمند ماشین جادهای هست همان طور که عزض کردم با وجود ترافیکایی که در تهران هست سمند ماشین مناسبی به نظر نمیاد و مصرفش بالا میره و در جاده اطمینان لازم رو به شما میده که هر سرعتی که میخاین باهاش برین ماشینی نیست که چپ کنه امید وارم از توضیحاتم خوشتون آمده باشه
مهدی
۳۱ فروردین ۱۳۹۳همیشه اینو مد نظر داشته باشید که حداکثر گشتاور xu7 دور 3000 موتور حاصل میشه ودر ef7 دور 4500 موتور.با سمند xu7 با دور 3000 راحت میتونی از حداکثر ظرفیت موتور (گشتاور و کشش خوب)استفاده کنی ولی در ef7 تو دور 4500.حالا صدای موتور تو دور 3000 کمتره یا تو دور 4500.پس xu7 کم صداتره.اگه تو ef7 بخوای با دور زیر 3000 رانندگی کنی میشه دنده مرده وماشین زور میزنه راه بره پس باید بری دور 4000 تا 4500 که میشه صدای زیاد تو ی کابین.
حسین 9974
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳از همه چیز سمندم راضیم ففط کمکهای جلوش پدرمو دراورده تاحالا چندتا جلوبندی بردم هیچکدومشون چیزی بارشون نیست نمیفهمند ایرادش چیه. توی دست اندازای مثل ساندویچ وقتی بدون ترمز رد میشم جلوی ماشین ضربه خیلی بدی به اتاق میزنه انگار چرخها از ماشین جداشده ومحکم به بدنه میخورند
شایان
۲ دی ۱۳۹۳بوژین کمکهای جلو حتماً خسته و جمع شدن وکارائی خودشو از دست داده بهتره عوضشون کنید
سجاد
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳سلام من بین 206تیپ 2 و 405 و سمند ال ایکس موندم نمیدونم چی ثبت نام کنم . نظرم 206 هست مصرفش کمه موتورش خوبه ولی بدرد مسافرت نمیخوره . میشه راهنماییم کنید .
کاظم
۳ خرداد ۱۳۹۳ببین عزیزم من نمیدونم شما چندنفرید وچند سالتونه ولی به نظرمن:
1-کلا 206تیپ 2 رو بیخیال شو چون ازلحاظ قدرت تقریبامثل پرایده(پراید65 اسب و206تیپ2 75اسب بخار) وشتابشم اصلا بدرد نمیخوره اگه بگیری میشی آش نخورده ودهن سوخته.خواستی بخری فقطv8
2-405خیلی پرسروصداست وکیفیت قطعات افتضاحه ومصرفش هم بالاست
3-سمندef7بنزینی مصرف متعادل قدرت وشتاب عالی
بنظرمن بین این 3گزینه که شماگفتی سمندباموتور ef7 . من که یکی دارم 12هزارتا کارکرده بدون کوچکترین مشکلی خیلی هم ازش راضیم
امير از كرج
۲۰ تیر ۱۳۹۳من EF7 دارم، پس هستم. تمام شد و رفت.
بهناز
۱۱ مرداد ۱۳۹۳سلام دوستان من یه 206 تیپ 2 دارم در کل برای تو شهر خیلی ازش راضی ام از سال 88 تا حالا 90000تا کار کردم باهاش اصلا اذیت نشدم خدا را شکر خیلی خوبه تو این کلاس قیمت اما دلم را زده میخوام تنوع بدم برادرم یک سمند داره مدل84 که الان دم و دقیقه ایران گردی دارن با دوستاش اون خیلی راضیه برای جاده و مسافرت واقعا سمند خوبه منم جدیدا میخام 206 را عوض کنم سمند بخرم اما میگن رانندگیش برا خانم سخته حالا موندم 206 صندوق دار بگیرم یا رانا یا سمند راهنمایی کنید اگه اطلاعاتی دارید راجب تیبا هم راهنماییم کنید…ممنون
مهدی
۱۹ خرداد ۱۳۹۴برو 405 یا SLX یا پارس TU5 بگیر پشیمون نمیشی ما یدونه کرولا 2015 و یدونه پارس TU5 مدل 93 داریم پارس بیشتر دست منه هر چقدرم گاز میدی اخ نمیگه خیلی هم اهل کل انداختنم کم نمیاره صداش کمه قدرتش زیاده مصرفم پایینه
Ali.lone
۱۳ مرداد ۱۳۹۵داداشی موتور تی یو 5 فقط برا 206 هس و به درد جاده نمیخوره چون گشتاوردش پایینه ببین مثلا با پارس و 5 سرنشین و بار بند و صندوق پر و کولر روشن بخای از سر بالایی بری بالا .. پایین فقط با دنده 1 بری در صورتی ک ما با همین شرایط با 405 جی ال ایکس از تپه تفریحی عباس اباد رفتیم بالا
siamak
۲۸ مرداد ۱۳۹۳من سمند داشتم فرمان خوب و خوش دستی داره البته یک کم وزنش سنگینه وشتابش کمتر از 405 هست. ولی داخلش که میشینی راحتی از 405 راحتر هستی. چون سمند زود لش میشه اگر صفرش رو بگیری 2 یا 3 سالی راحتی باهاش .اونم فقط بنزینیش رو بگیر .چون خود سمند سنگین هست وزنش دیگه کپسول هم داشته باشه 100 کیلو به وزنش اضافه میشه و تو شتابش تاثیر میزاره البته من سمند با موتور xu7 داشتم.موفق باشید.
stalone
۱۴ مهر ۱۳۹۳من سمند lxمدل 85 دارم 206 وپرشیا هم داشتم ولی سمند هندلینگ بهتر وسیستم ترمز خوبی داره وبرای مسافرت عالیه
سینا
۱۲ آبان ۱۳۹۳من به شما نصیحت میکنم به جای داداش کوچیکتر اگر 206 تون اذیت نمیکنه نگهش دارین چون ناشین های ایران از سال 90 به بعد کیفیت قطعاتش رو به نزول کرد و بسیار کیفیتشون آشغال شده پدر من 206 sd مدل 86 داشت قطعات اصل فرانسه بسیار عالی بود مرگ نداشت بعد به یه دلایلی فروختش سال 90 یه سمند EF7 موتور اصل آلمانی خرید بسیار عالیه چه از لحاظ شتاب چه از نظر کیفیت اگه عزمتونو جذب کردید سمندEF7 مدل 90 رو بگرید به مدل های 91 92 93 اصلااااااا فکر نکنید
م
۱۷ آذر ۱۳۹۳همه ه چیز دیگه میگن شما دقیقه 370 درجه برعکسشو گفتید!!!!!
90 تا 91 مشکل واشر سرسیلندر داشتن که/ از 92 حل شد
پژمان
۷ دی ۱۳۹۳سلام . شما دقیقا درست میفرمائید . درسته که به خاطر تحریم کیفیت بسیار پائین اومده ولی سمندهای ای اف سون از نیمه دوم 92 به بعد مشکل واشر سر سیلندر و روغن ریزیشون حل شد
امیرارسلان
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸حل نشده داداش. من ای اف سون مدل ۹۲ داشنم، سرطان بود. ورشکستگم کرد دیگه، اینطوری بگم.
فروختمش، از بس که از ماشین بدم اومد تا یک سال ماشین نخریدم. الان هم استپ وی دنده اتومات دارم، راضی ام بخدا. که خانمم از دستم گرفت، کلی تحقیق کردم، رفتم سمند ال ایکس موتور ایکس یو سون ثبت نام کردم. منو بکشن دیگه ای اف سون نمیگیرم.
رسول
۱۷ آبان ۱۳۹۳من یه 405 مدل88 گرفتم شیمون شدم .از راید خیلی بدتره بیشتر از 110 کیلومتر صدای گاو میده اصلا راحت نیست.سر ی بازی درمیاره ویه جورایی وحشیه .ماشین فقط سمند ال ایکس سال .نمیدونم اینا چرا یکی از ابشن های سمند رو به405 ندادن. اصلا دنده پنجش با دنده چهارش خیلی فرقی نمیکنه
حقیقت تلخ
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹داداش ماشین داریم تا ماشین مثله این میمونه بگم منم یه زانتیا یاتاقان زده چپی دارم اصلا بدرد نمیخوره هرچی گاز میدم حرکت نمیکنه دنده یک با پنجش فرق نمیکنه آخه موتورش از کار افتاده هههه…ماشین شما حتما بدون شک لگن بوده…لطفا دوستانی که نظر میدند اول از سلامت فنی ماشین مطمعن باشند بعد نظر بدند تا اونایی که قصد خرید دارند گمراه نشند…
گیل مرد
۲۱ آبان ۱۳۹۳من طی بیست سال اخیر پیکان، آردی، پراید، 405، ال 90 و الان یعنی از سال91 سمند EF7 پایه گاز سوز دارم… البته طی نظرات تعمییرکاران ایساکو روی موتورش شانس آوردم!. اما امان از زیر بندی(کمک ها جلو و عقب و جلو بندی واقعا خسته شدم ضعف بزرگ سمند شده خوب شاید وضعیت جاده بخصوص سرعت گیرها خیلی موثر باشه اما من با ال 90 هم همین مسیر ها رو می رفتم اینقدر جلوبندیش اذیت نمی کرد…
دوستان اگه راهی برای تقویت جلو بندی و فنر بندی می شناسید را هنمائی کنید. متشکر می شم.
بهزاد
۲۳ آبان ۱۳۹۳با سلام خدمت اساتید
بنده میخوام ریو بخرم.چون کم مصرفه-محکمه و شتاب خوبی داره
میشه تجارب یا نظراتتونو بگید راجع بهش.
با تشکر
سعید
۲۰ آذر ۱۳۹۳من پراید و 405 و 206 و پارس داشتم الآنم سمند ال ایکس سال دارم خدایی هیچکدوم از ماشینای قبلی سواری سمند رو تو جاده ندارن تو شهر فقط 206 و تو جاده های کوهستانی هم پارس و 405 خوب جواب میدن ولی در کل بجز پراید بقیه این ماشینها تفاوت فاحشی با هم ندارن و نباید زیاد حساس بود
هر کدوم از این ماشینها رو اگه باهاشون خوب تا کنید و به قول معروف بهشون برسید میتونن ماشینای خوبی واسه جاده های ما باشن
موفق باشید
علیرضا
۲۷ آذر ۱۳۹۳سلام
من یک سمند گرفتم اون هم سمند بنزینی سال است خواستم بدونم که موتورش همون چیزی که شما میگید کدام است ایا EF7 است این همه 5 روزی که گرفتمش
منتظر جواب شما هستمممممممممممممممممممم
پژمان
۷ دی ۱۳۹۳سلام . نه قربان موتور سمند سال ای اف سون نیست
علیرضا
۲۷ آذر ۱۳۹۳سلام
من یه سمند سال بنزینی گرفتم خواستم بدونم که موتورش همون ef7 است یا نه این چند روزی که خریدمش مدل 93 است
منتظر جواب شما هستم
شایان
۲ دی ۱۳۹۳سمند سال از نوع ال ایکس
شایان
۲ دی ۱۳۹۳سمند سال شما حتماً lx با موتور xu7 بوده و با 8 سوپاپ. وبه نظر من با توجه به پیدا نشدن وسائل ef7 در بازار فعلاً سمند lx بهتره ولی اگر انشائاله ایرادی پیدا نکنه مطمئناً ef7 بهتره
پژمان
۷ دی ۱۳۹۳سلام . ایرادات سمند ای اف سون حل شده . مشکل روغن ریزی از اویل ماژول و واشر حل شده . در خصوص قطعات که کمیاب بود اطلاعاتی ندارم . من یه 206 اس دی مدل 88 V6 دارم که ان شا ا… توی اسفند میفروشمش . یه سمند EF7 ثبت نام کردم و در فروردین تحویل خواهم گرفت . از خودروهای ایرانی نباید زیاد انتظار داشت. تخم مرغ شانسی هستن . من 4 سال 206 دارم و ازش هم راضی هستم ولی اون هم مشکلاتی داشت مثل آمپر آب که بالای ربع میره ، آمپر بنزین بعضی وقتها درست نشون نمیده . یه 206 تیپ 2 هم داشتم مدل 88 که وقتی روشن میشد خوب گاز نمیخورد . سنسور اکسیژنشو عوض کردم مشکل حل نشد . میخوام بگم اینهائی که میگن فقط 206 یا فقط سمند اشتباه میکنن . واقعا تخم مرغ شانسی هستن . ولی 206 در مسافرت به خصوص اتوبانها مثل تهران – قم راحت نیستن و فکر کنم سمند در جاده رخش باشه
محمد
۱۸ دی ۱۳۹۳سلام
من یه سمند ef7 دوگانه سوز ثبت نام کردم ولی انگار بنزینی یا تک سوز ef7 بهتره چون اکثر ازش راضی ترن.
به نظر شما سمند بنزینی ثبت نام کنم ؟ چون الان سورن رو هم دارن با موتور ef7 بنزینی می فروشن.
لطفا راهنمایی کنید
مانی
۲۱ دی ۱۳۹۳سلام دوستان، من از ماشین چیز زیادی نمیدونم، با اجازه تون بعد از چند سال جووون کندن، 18 میلیون جمع کردم، میخوام یه ماشین کارکرده بگیرم، به نظر شما دوستان باتجربه چی بگیرم؟
پیشاپیش متشکرم ازتون
حامد
۷ بهمن ۱۳۹۳با سلام
من مدتیه سمند lx با موتور ef7 بنزینی خریدم و تو این مدت واقعاً ازش راضیم مصرفش تو شهر هر 100 کیلومتر با توجه به ترافیک بین 7.9 تا 8.2 و ولی تو جاده امتحان نکردم با 60 لیتر بنزین بین700 تا 730 کیلومتر راه میره و صدا تو ماشین اصلاً شنیده نمیشه من به دوستان پیشنهاد میکنم ت تولید داخلی و رنج قیمتش از پارس و 206 که خیلی بهتره باور ندارید یه سر به تعمیرگاه های ایرانخودرو بزنید میبینید.
بهرام
۸ اسفند ۱۳۹۳دوستان سلام
آقا من یه سوال دارم. سمند ال ایکس سال یعنی چی؟ منظور از اون کلمه سال چیه؟ کسی بتونه راهنمایی کنه ممنونش میشم
حسین رضایی
۱۸ فروردین ۱۳۹۴باسلام خدمت دوستان عزیز.من بچه اهوازم.مهندس مکانیک خودرو شغل اصلی بنده هم مکانیکی هستش البته توی شرکت نفت.همه نظرات رو راجع به انتخاب خودرو های داخلی خوندم.ببینید دوستان اولا انتخاب خودرو دال بر نوع استفاده از خودرو هستش.که درصد استفاده داخل شهر هستش یا بیرون شهر؟اگر داخل شهره بهترین انتخاب پرایده.اگر بیرون شهربا مسافت زیر صدو بیست کیلومتره پزو 206عالیه.اگر برای جاده های بیرون استانی و مسافرتهای طولانی هست بهترین گزینه اول سمند بعد پارسه.البته سمند با موتور ملی چون نسبت به سمند موتور پزو واقعا از کشش و نرمی وقدرت بالایی برخورداره.پارس هم با قیمت بیجا بالایی که داره اصلا بسرفه نیست چون واقعا سمند سرتر از پاره.پزو ۴۰۵که دیکگه حکم پیکان رو داره.
ناجی
۳۱ فروردین ۱۳۹۴سلام ب دوستان
من خودم در ایرانخودرو مشغول هستم
پس از مشورت فراوان با خیلی از مدیرای ارشد شرکت ب این نتیجه رسیدم ef7 بهترین گزینس
الانم دارمش جز فن دمنده بخاری مشکلی باهاش نداشتم
شتابش عالیه نرمی و نفوذ سر و صدا هم خوبه
در کل من این ماشینو ترجیح میدم ب محصولای شرکت البته جز دنا
علی
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴آقا به نظرشما سمند ال ایکس سال بهتره بخرم یا ef7 بنزینی ، تا حالا ماشینهای ایران خودرو نداشتم ، محض رضای خدا یکی راهنمائیم کنه!!؟؟؟
پيماني
۲۶ خرداد ۱۳۹۴به نظر من بهترین خودرو های داخلی سمند ef7 و l90 هستند. البته با احترام به نظرات تمامی دوستان. ولی از من می شنوید پژو پارس tu5 lx زیاد به صرفه نیست. این ماشین دارای گیربکس BE4 هست که در پژو 206 هم به کار رفته اما برای پژو پارس خیلی سبک هست و ماشین در جاده با سرنشین کم میاره و مدام باید دست به دنده باشید و دنده رو معکوس کنید
الته این را هم بدانید که پارس LX نسبت به پژو 206 از ecu قوی تری بهره مند هست که شتاب خوبی رو براش به ارمغان آورده ولی آخرش tu5 برای پارس کمه.اما اگر خرج این خودرو کنید و گیر بکس بهتری روی اون نصب کنید موتور tu5 خیلی عالی روی پارس خودشو نشون میده . ولی این کار زیاد به صرفه نیست چرا که یک چهارم قیمت خودرو باید خرج کنید .
در کل ef7 و l90 انتخاب های به صرفه تری هستند. ef7 هم از سال 91 به بعد مشکلات واشر سر سیلندر و روغن ریزیش هم حل شده و خودروی خوبی است .علل خصوص دنا.
امیدوارم که همگی انتخاب موفقی داشته باشید