به طور حتم اگر بخواهیم یکی از بزرگ ترین و در عین حال دشوارترین پروژه های مرتبط با صنعت خودروی کشورمان را نام ببریم، نام اولین خودروی ملی یعنی X7 یا سمند در بالاترین نقطه قرار خواهد گرفت. خودرویی که با فراز و نشیب های فراوان در بازار بسیار کم تنوع کشورمان عرضه شد و به سرعت به یکی از محبوب ترین مدل های تولیدی ایران خودرو نیز تبدیل گشت. پروژه عظیم X7 از سال ۷۵ شروع به کار کرد تا اولین خودروی ملی در سال ۸۰ به خریداران تحویل داده شود. رونمایی از سمند در نمایشگاه های مختلف داخلی و خارجی از همان ابتدا مورد استقبال عموم جامعه قرار گرفت، خودرویی که در زمان عرضه با طراحی منسجم، جذاب و در عین حال اسپرت به روز ترین خودروی تولیدی کشورمان محسوب می شد.
نگارنده در نمایشگاه بین المللی خودروی تهران (سال ۸۰) طی گفت وگویی با یکی ازمهندسان مسوول طراحی سمند بیشتر در جریان پروسه طراحی و تولید این خودروی دوست داشتنی قرار گرفت. سمند از پلتفرم مشترک با پژو ۴۰۵ بهره می گیرد و حتی تمام جزییات پیشرانه و گیربکس آن نیز با برادر فرانسوی خود یکسان است ولی به واسطه طراحی جدیدتر و البته محتاطانه پس از گذشت بیش از ۱۱سال هنوز برای رسیدن به جذابیت کامل، راه باقی است. البته سازنده با تمرکز فراوان بر روی برند ملی، به طور مستمر سعی در بهینه سازی این خودرو دارد که نتیجه آن را می توان در به وجود آمدن مدل های مختلفی همچون سمند LX، LX سال، سریر، سمند SE، سورن، سورن ELX و … مشاهده کرد.
سوالی که این جا مطرح می شود این است که آیا تعویض یک سمند معمولی با یک مدل جدیدتر آن منطقی است؟ برای پاسخ به این سوال بد نیست اشاره ای نیز به گفته های برخی افراد که اشاره به کیفیت پایین تر مدل های جدیدتر دارند و به طور مثال ادعا می کنند که مدل های تولیدی ۸۱ و۸۲ بهتر هستند داشته باشیم تا با یک مقایسه عادلانه جواب صحیح را بیابیم.
این موضوع که کیفیت ساخت برخی ازخودروهای داخلی، چه جدید چه کمی قدیمی تر چندان رضایت بخش نیست از حوصله این مطلب خارج است ولی همان طور که پیش تر نیز بیان شد، سازنده همواره سعی داشته تا کیفیت تمامی مدل های خانواده سمند را در بالاترین سطح ممکن حفظ کند. در این مورد لازم به ذکر است که نگارنده تا مدتی قبل با در اختیار داشتن مدل های اولیه سمند و اخیرا (در حدود یک سال و نیم) مدل های جدید سمند به وضوح شاهد این امر بوده است و با داشتن تجربه سواری با مدل های مختلف این خودرو طی سال های گذشته، جواب این سوال را تا حدودی مشخص می داند! به طور حتم کیفیت سمندهای تولیدی به مراتب بالاتر از مدل های قبلی است و این موضوع را در بخش تجهیزات رفاهی، تزیینی و فنی نیز می توان یافت.
سمند سفارشی مورد بحث بعد از پیمودن بیش از ۶۰ هزار کیلومتر در مسیرها و جاده های مختلف بهترین نمونه برای تجزیه و تحیل آزمون بلند مدت (long term) آن به حساب می آید تا با واقعیت بیشتری به نقاط قوت و ضعف این خودرو پی ببریم.
تغییرات و تجهیزات بیشتر پس از حضور اولین نسل سمند در بازار برای مدت چند سال، بهینه سازی بر روی این خودرو آغاز شد و مدل های مختلف آن با ارتقاهای کیفی و فنی و همچنین به روز رسانی بخش های مختلف روانه بازار شدند. سمند LX سال سفارشی که بالاترین تیپ خانواده سمند LX به حساب می آید، علاوه بر دارابودن تجهیزات سفارشی متعدد نسبت به سمند LX سال معمولی از جمله آیینه های تاشوی برقی، روکش صندلی های چرم روشن به همراه تریم بژ، سیستم صوتی SONY با ورودی USB، رینگ های آلیاژی پنج پره، کفی های موکتی و یخچال (که البته طبق گفته شرکت سازنده این آپشن فصلی بوده و در مدلهایی که در فصل تابستان عرضه می شوند وجود دارد و چون خودروی مورد آزمایش در فصل زمستان خریداری شده بود، فاقد آن بود!)، نسبت به سایر مدل های سمند تغییرات کیفی بسیاری را در خود دیده است که از جمله مهم ترین این موارد می توان به کیفیت بالای مونتاژ خودرو که بدون شک در کنار ۲۰۶ صندوق دار یکی از برترین های بازار در محدوده قیمتی خود به حساب می آید، اشاره کرد.
از جمله تغییرات این خودرو نسبت به نسل های اولیه سمند نیز می توان به منتقل شدن آنتن رادیویی از روی گلگیر عقب به روی سقف ( آنتن یک تکه )، طراحی مجدد جلو پنجره، طراحی جدید چراغ های عقب، شفاف شدن لنز چراغ های جلو و تغییر چیدمان چراغ های جلو، هم رنگ شدن زیر سپری جلو، تقویت ترمزهای خودرو و مجهز شدن به بوسترهای قوی تر و سیستم ABS وEBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز)، تقویت سیستم تعلیق، پس زمینه آبی رنگ برای ساعت و صفحه کیلومترشمار، هم رنگ شدن کمربندهای ایمنی با تریم داخلی کابین، قرار دادن دکمه باز کردن صندوق عقب بر روی کنسول مرکزی و همچنین امکان باز کردن در صندوق عقب از طریق دریچه بین صندلی های عقب اشاره کرد.
در شهر ابعاد مناسب، هندلینگ قابل قبول و تجهیزات رفاهی خوب از جمله مهم ترین ویژگی های سمند LX سال در مسیرهای درون شهری به حساب می آید. سواری خودرو در داخل شهر و برای ترددهای روزمره مناسب بوده و تنها در بعضی موارد کمی خشک به نظر می رسد که می توان آن را به حساب دست اندازهای بسیار و نامناسب شهرهای کشورمان که سیستم تعلیق هر خودرویی را به چالش می کشاند و البته خلق و خوی خشن تر و اسپرت تر سمند نسبت به هم رکابانش مانند پژو پارس و GLX گذاشت. سیستم تهویه مطبوع خودرو که دارای دو وضعیت دستی و نیمه اتوماتیک بوده عملکردی قابل قبول را از خود به نمایش می گذارد. البته باید اشاره کرد که دریچه های در نظر گرفته شده برای سرنشینان عقب کارایی چندانی ندارند و باید نسبت به موقعیت آن ها بازنگری شود. سیستم فرمان و گیربکس خودرو واکنش های مناسبی دارند و تنها گیربکس خودرو در دنده یک یا گاهی اوقات دو تعویض های خشکی را نشان می دهد که واکنش مناسب پیشرانه آن ها را در خود گم می کند.
در مجموع برای یک خودروی شهری با در نظر گرفتن مصرف مناسب خودرو که با توجه به قوای پیشرانه سمند بعد از ۲۰۶ (مدل های مجهز به موتور TU5) یکی از بهترین ها در میان خودروهای زیر ۲۰ میلیون تومان به شمار می آید و همچنین امکانات رفاهی قابل قبول، سمند انتخابی مناسب برای خانواده ها محسوب می شود.
در جاده سمند در جاده خودرویی کاملا متفاوت از شهر است و شاید بتوان گفت نقاط قوت این خودرو در این بخش پر رنگ تر می شود. بدون شک می توان سمند را یک خودروی سرسخت و بسیار قدرتمند برای مسافرت های خارج شهر به حساب آورد. ایمنی بالای خودرو که به لطف بدنه مستحکم و میلههای جاسازی شده در درها حاصل شده است، آسودگی خاطر بالایی را برای سرنشینان آن فراهم می آورد. هندلینگ خودرو بسیار مناسب بوده و توان ۱۰۰ اسب بخاری و گشتاور ۱۵۳ نیوتن متری پیشرانه XU7 این خودرو که از هشت سوپاپ بهره می برد، شتاب و قدرت مناسبی را برای جثه ۱۲۲۰ کیلوگرمی آن به وجود می آورند. با عبور دور موتور از سه هزار دور در دقیقه آوای خشن پیشرانه (نسبت به پژو پارس و GLX) جان تازه ای به آن می دهد و اعتماد به نفس راننده را دو چندان می کند همچنین عملکرد سیستم ترمز با توجه به بهره گیری از سیستم ترمز ضد قفل + EBD و تقویت بوسترها بسیار قابل قبول است.
حجم بالای باک بنزین (۷۰ لیتر) و همچنین حجم بالای صندوق بار (۵۰۰ لیتر) این خودرو را بدون شک تبدیل به یک خودروی مناسب برای مسافرت های خانوادگی می کنند. از دیگر نکات قابل توجه در مورد سمند LX سال باید به حذف صداهای داخل کابین و همچنین عدم ورود صدای باد به داخل کابین در سرعت های بالا اشاره کرد.
در خاتمه و در مجموع باید سمند را یک خودروی خانوادگی مناسب در کلاس خودروهای زیر ۲۰ میلیون دانست که با توجه به قیمت مناسب و تجهیزات رفاهی قابل قبول رقیبی سرسخت برای رقبای خود به حساب می آید.
آرمین وحید محمدی – هفته نامه ایران خودرو شماره ۲۱۷
رضا
۹ مرداد ۱۳۹۴من بین206تیپ5وسمندموندم لطفاراهنمایی کنید
مهدی موسوی
۲۲ مرداد ۱۴۰۰سلام. سمند برای مسافرت عالیه. ولی تو شهر زیاد نه. اگه خانواده پرجمعیتی هستین سمند lx.
اگه خانواده کم جمعیتی هستین که مصرف سوختش پایین باشه و شتاب بالا مناسب شهر و خارج شهر قطعا 206 تیپ 5. اگه صندوقدار SD V8 بخری فوقالعاده هست که عاشقشم. هندلینگ و ایمنی بهتری از تیپ5 داره،
علی
۱۰ مرداد ۱۳۹۴داداش منم مشکل تو رو دارم نمیدونم اخه فرق سمند ال ایکس سال با سفارشیش چیه گیج شدم نمیدونم موتورef7 بردارم یاxu7 هرکی یه چی میگه
علیرضا
۱۹ شهریور ۱۳۹۶موتور xu7 خیلی بهتره
تجربه
۲۲ اسفند ۱۳۹۸موتور xu7 بهتره شک نکنید…
مهدی موسوی
۲۲ مرداد ۱۴۰۰سلام سمند lx با موتور پژویی بخر. xu7. موتور های ef7. خرج و مخارجش سنگینه. و قطعاتش کمتره نسبت به lx. و مهندسان مکانیک ما کمتر آشنا هستن به تعمیرات
مهدی
۳۱ مرداد ۱۳۹۴فقط سمندبخرید..بهترین در خودروهای ایرانی
اشکان
۱۳ شهریور ۱۳۹۴پژو پارس هم از 405وهم از سمند به دلیل اینکه 405 بدلیل سبک بودن ایمنی ندارد و به زودی چپ میشود و اما سمند بدلیل سنگین بودن زیاد باعث فشار اووردن به موتور وزود این ماشین لش میندازه
dr.reza
۸ اردیبهشت ۱۳۹۸منطورتون از لش شدن کدام مدل از سمنده جانم ؟!؟؟قاعدتا سمند معمولی منظورتونه
حجت
۲۰ مهر ۱۳۹۴با سلام خدمت دوستان.من یک سمند ای اف سون مدل 91 دارم.تا الان 32000 کیلومتر رفتم.تجربه چهار ساله خودم از این ماشین را خدمت شما عرض می کنم
1.موتورش بی سروصداست.بعضی اوقات مجددا استارت میزنم می بینم که روشنه
2.شتاب واقعا عالی.با هر دنده و سرعتی که داری گاز بده همان لحضه مجددا شتاب می گیره دوباره.تا 200 هم باهاش رفتم .از 200 به بالا وحشتناک دور می گیره.من که ترسیدم و نرفتم
3.اتاقش بی سرو صداست واقعا
4.سوختش تا 100 کیلومتر عالیه ولی بالای صد خیلی بیشتر میشه
5.قسمت جلویی سمت راننده خصوصا” در سر پیچ دید کافی نداره.بعضی اوقات تریلی را نمی بینی
6.در بعضی ماشینها از نوع گازی تا 6 هزار کیلومتر نشتی پیدا میکنه،سوپاپها بسته میشن .
7.تو جاده خارج از شهر واقعا” عالیه.پرشتاب.زیبا.پرقدرت.ایمن.
8.در سر پیچ با سرعت بالا تر از 80 مشکل ساز است.باید کمتر گاز بدی
9.شیشه بالابر گیر دارند اکثر مواقع
بهزاد جوادی
۲۰ آبان ۱۳۹۴سلام دوستان بین ef7 و206تیپ5موندم لطفا راهنمایی کنید
مهدی موسوی
۲۲ مرداد ۱۴۰۰تیپ 5. عالیه سمند ef7 مخارجش سنگینه و قطعاتش کمتره تو ایران. و سوختش بالاست. و هم گنده و سنگین وزن. ستون های جلو سمند بزرگه بزرگ ترین ضعفش دید تو پیچ ها هست
افشین
۲۶ آبان ۱۳۹۴متاسفانه ایران خودرو کلی پول هزینه کرد تا موتور ملی رو براش تو آلمان طراحی کردن اونی که اونها طراحی کردن با اینی که ایران خودرو تحویل مردم میده یکیه قطعات ارزان و بی کیفیت چینی و هندی و…اگه موتور بنز رو هم بدی ایران خودرو و سایپا موتور تراکتور تحویلت میدن تمام شرکت های معتبر خودرو سازی دنیا اگه ماشینی رو دست مشتری بدن و ایرادی بعدا از نظر طراحی و ساخت پیدا کنه خیلی متواضعانه فراخوان میدن و اون عیب رو برطرف میکنن اما من ای اف 7 رو تحویل گرفتم شدم عضو ثابت خدمات ایرانخودرو البته کلی دوست جدید و هم درد هم پیدا کردم عیب هاش واشر سرسیلندر روغن ریزی سوختن سیم ها و ایراد های برقی نا متعارف قطعات یدکی گران قیمت مکانیک ها اکثرا زیر بار تعمیرش نمیرن و کم مصرف بودنش هم بعد از یکی دو سال استفاده میشه همون اکس یو7 خلاصه اینها و کلی ایراد دیگه که خود ایران خودرو هم البته خدماتش اینو قبول دارن و اگه ازشون بپرسین که کدوم رو بخرم میگن موتور فرانسه من زمانی که بردم بنگاه برا فروش تا میپرسیدن موتورش چیه و میفهمیدن ای اف7 دیگه مابقی ماشین رو نگاه نمیکردند اینم بگم قیمت هم مدل سمند ای اف 7 با اکس یو7 فرق داره و اکس یو7 رو بهتر میخرن
لیلی
۱۶ آذر ۱۳۹۴شما که میگید عمر مفید سمند ۴تا ۵ساله,مگه عمر بقیه ماشینا بیشتر از اینه؟
Kavealipor
۲ فروردین ۱۳۹۹206
امیرحسن
۱۵ دی ۱۳۹۴سلام به همه دوستان . رفقا بنده یه زانتیای مدل 89 موتور 2000 دارم ودر اخرای سال 89 متوجه شدم که مقداری موتور زیمنس 1800 دوستان منظورم 1700 ef7 نیست تقریبا قبل از تحریم 80 90 تا موتور زیمنس 1800 از المان گرفت ایران خودرو و بعد تحریم دیگه نیومد که یکیش دست برادرم افتاد از شانس . من ماشینمو رو چشمام نگه میدارم و هرکسی سوار میشه لذت میبره و تا الانم هزار بار سوار ماشینای صفری سمند پژو و…. همه رغم شدم ولی شاید باورتون نشه باید اعتراف کنم که 1800زیمنس که یکیشو داداشم شانس داره ماشینه باورنکردنیه ایه جوری که هر نمایشگاهی که میبینش راضیه 4تومن بالاتر بخرش از برادرم و براحتی شتابو سرعتش از زانتیای من و پسرخالم هم بیشتر . اصلا باورش برای خودمم خیلی سخته . حتی کولرشم سرتره
هاشم s2
۳ بهمن ۱۳۹۵دقیقا و کاملا درسته . بنده هم که کاملا با سمند از همون اول هم مخالف بودم و میگفتم 405 برداریم ولی پدرم اواخر سال 89 یه روز با برگه ثبت نام سمند برگشت که کار از کار گذشته بود و مدل ماشین هم مدل سال 90 خورد که دو روز قبل از عید 90 تحویل گرفتیم . بنده راننده یک فردی هستم که زانتیای 2000 آخرین مدل تولید هاش رو داشت که از چند تا کارکردش گذشته بود که رانندش شدم و این زانتیا از تقریبا واقعن صفری تا 35 تا کارکرد دستم بود .
پدرم از شانسش دقیقا موتور زیمنس بهش افتاد که حرف شما کاملا درسته و این موتور سمند ال ایکس فقط تعداد زیر 100 عدد وارد ایران شد و دیگه تحریم شدیم و نیومد . وقتی پشتش نشستم باورم نمیشد که این ماشین از زانتیا براحتی سرتر باشه و واقعن هم همه جوره سرتر هستش . جوری که به هیچ عنوان باور کردنی نیستش . تا حالا هم به وفوور ماشین های ال نود وانواع سمندو206 و 405 و پارس همه رقمش از پارس 2000 تا tu5 رو چون راننده شرکت هستم همه جوره سوار شدم هر کدوم رو مدتی . اینم بگم که من مدت 1 سالی هستش که دنبال یه سمند ال ایکس موتور زیمنس هستم و پیدا نمیکنم و پیدا هم بشه تفاوت 3تا4 تومن گرونتر هم مدلهای خودشوون . همونطور که هم شما و هم ایران خودرو هم پرسیدم گفتند که از این موتور زیمنس فقط نزدیک به 90 عدد وارد ایران شد . هرکسی سوار شده باور نمیکنه . توو جاده هم با هرماشینی که فکرش رو بکنی کلکل انداختیمش جوری که برادرم با پرشیا tu5 از 100 متر دورتر سرعتش رو تخته میکرد و من وقتی فاصله اش با ما اندازه ی چند تا ماشین میشد از 110 کیلومتر شروع به گاز دادن میکردم با اینکه اون دورش رو گرفته بود باز هم نمیرسید و نهایتن با این حال ازش دور میشدم .این اتفاق رو بیشتر از چندین بار امتحان کردیم . حاضرم سرش قسم و شرط ببندم . این حرفا انگار تقریبن رویا میتونه باشه . ولی از این موتور فقط و فقط حدوده 90 عدد اومد توو ایران و دیگه اصلا نیومد . کولرش رو این موتور جوری ساپوت میکنه که وسطه تابستون بعد از چند دقیقه روشن بودنش به هیچ عنوان نمیشه سرماش رو تحمل کردو کاملا بالاتر از زانتیا و بقیه ی ماشین هاست . کاش این موتور بجای ef7 گسترش پیدا میکرد واقعن .برای مقایسه اگر یه 405 سرپای سرپا و یا مدلهای دیگه ی سمند ال ایکس (بغیر از این مدل که بسیار محدود هستش) باشه تفاوتش با این lx موتور زیمنس انگار تفاوت پیکان با پژو میشه .و گیربکس این موتورها به کل از زمین تا آسمون فرق دارن با بقیه ی مدل ها ش و بالاترین نسبت همانگی رو داره با موتور که با کوچکترین فشاری دنده براحتی جا میره و هیدرولیک فرمونشون هم شدیدن نرم هستش دقیقن به نرمی فرمان زانتیا و از بعد 5 سال هنوز که هنوز یک هزار تومنی خرج پیدا نکرده . دوست عزیز به برادرت بگو حتی خیلی حواسش به رادیاتور ماشینش باشه چون اگه عوضش نکرده باشه انشالا یه نوع رادیاتور دوتیکه ی خیلی خاصی دارن که خیلی رادیاتور خودش عالیه و وسط تابستون موتورش رو کولر روشن بترکونه هم باز به 40درصد هم امپر نمیرسه . اگرم مثل ما عوض کرده به ناچار و چون گیر بیا نیست رادیاتور معمولی باید انداخت روش که هرچند لول هم که بندازی بازم توو زمستون و شرایطه عادیش بازم امپر یه مقدار از وسط رد میشه و با بغیر از رادیاتورخودش با بقیشون همانگی کاملی توو کارایی نداره. بعضی وقتا هم وقتی پدرم بعد از 5 سال فکر به تعویض ماشین میوفته بازم میدونیم دیگه همچین چیزی پیدا نمیشه و بکل منصرف میشیم .
این تعداد محدود کمتر از 90عدد موتور زیمنس ها فقط به بعضی از سمند lx های تولیدی آخرین ماه های سال89 رسید که بعضی هاشون هم با مدل 90 تحویل داده شدن . عجوبه ای بود واقعن که هرکسی تجربه ی سواریش رو داشته باشه باور نمیکنه که ایران و ایرانخودرو همچین ماشینی رو ساخته باشه . چندین مدل سمند lx همه مدله صفر زیر پام بوده ولی باز با این مدل همشون زمین تا اسمون تفاوت دارن . نمیدونم چجوری همچین چیزی از زیر دست ایرانخودرو در رفته واقعن
با تشکر از همه ی دوستان و با امید اینکه باز هم این موتور گران بها و با ارزش وارد ایران شه انشاالله .
مسعود
۱۳ خرداد ۱۳۹۶سلام از خود ایران خودرو هم میشه سوال کرد
mostafa
۱۹ دی ۱۳۹۴سلام خدمت عزیزان
من یک سمند LX مدل ۸۸ را حدود ۵ سال داشتم و تقریبا همه جای ایران را گشتم 150 هزار کیلومتر رانندگی در ۵ سال داشتم البته تکسوز بود کلا یک ملیون خرج نکردم توی ۵ سال
خیلی خیلی راضی بودم و درحدی که زمان فروش بغض گریه داشتم ولی مجبور به فروش به بالاترین قیمت فروختم
در عرض یک سال بیش از 10 مدل ماشین عوض کردم ولی دلچسبم نبود
چهار ماه پیش پژو پارس سال دوگانه ۹۴صفر صفر خریدم هرچند که خیلی سالم در اومد ولی راحت و راضی نیستم
الان هم قصد دارم بفروشم و برم سمند LX بخرم
هیچ چیز مثل سمند نمیشه البته تو خودرو های ایرانی
سمند فقط تنها عیب و ایرادی که دا ره اگر سالهای طولانی سوار بشی دیگه هیچ ماشینی نمیتوانی سوار بشی مگر خارجی درجه یک و دو
ببخشید طولانی شد
خوش و سلامت باشید
یا علی
آرمین
۲۱ دی ۱۳۹۴سلام سمند خودروی خوبیه ولی ایراداتی هم مثل همه خودروها حتی مطرح ترین سازندگان خودرو داره که عبارتند از 1-دید ناکافی بغل به دلیل ستون البته بعد از یک مدت رانندگی عادت میکنین 2- در موتور اکس یو7 صدای زیاد موتور که با نصب نمدی کاپوت کمتر میشه 3-نداشتن قدرت کافی به دلیل وزن زیاد در سربالایی به دلیل قدرت ناکافی موتور نسبت به وزن4-استهلاک زیاد جلوبندی باز هم به دلیل وزن زیاد5-ترمز نه چندان مطمئن و ضعیف و بیشتر بد بودن و نا مناسب بودن ای بی اس که برای نگه داشتن ماشینی با وزن سمند عملکرد بسیار ضعیفی داره 6- دید ناکافی عقب خودرو که با نصب سنسور یا دوربین میشه یک کاریش کرد 7- تازگی ها هم کیفیت بد قطعات و مونتا ژ بد اگه این ایرادات بر طرف بشه ماشین خوبیه8-در موتورهای ای اف7 هم استهلاک بالا روغن ریزی ایرادات برقی و کمبود قطعات و گران بودن آن
سینا
۲۵ دی ۱۳۹۴سمند ef7 از مدل 90 به اونور موتوراش قطعاتش چینیه واشر سر سیلندر میسوزونه و روغن ریزی هم داره حالا مدل های 94 نمی دونم شاید بهتر شده باشند ما مدل 90 داریم فروردین 90 خوبه تا حالا اذیتمون نکرده مصرفش خیلی خوبه موتورش خیلی کم صدا هست 115 اسب بخار قدرتشه موتورش 16 سوپاپه cvvt داره تو خودروهای خارجی هست از لحاظ قدرت موتوری و امکانت موتوریش با قاطعیت میتونم بگم از تمام خودروهای ساخت داخل وطنی بهتره سمند ef7 در کل کل سمندها چند تا مشکل دارن اون اینه که گیربکس درست حسابی ندارن فکر کنم به خاطر اینه که ایران خودرو یه گیربکس بر میداره برای تمام محصولاتش میذاره نمیگه که هر ماشینی باید گیربکس مخصوص خودشو بذاری دومین مشکل سمند اینه که اتاقش بعد 4 یا 5 سال به صدا میافته البته کم سومین مشکل سمند دید کم نسبط به عقب من چند ماهی میشه که گواهینامه گرفتم ولی زیاد تمایلی با رانندگی کردن با سمند بابامو ندارم به خاطر مشکل سومی که گفتم نه این که سمند ماشین بدی باشه تو جاده حرف نداره ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه برای همین من به فکر این افتادم که 206 تیپ 5 از مدل 83 تا 85 بر دارم چون قطعاتش اصل هستش
سینا
۲۱ تیر ۱۳۹۵سلام من میخوام الان سمند بگیرم ef7دوستم هم باباش گرفتن راضی نیستن . من الان سوالم اینه که اگه ال ایکس بخوام موتور پژو کدوم میشه نه ef7 نه xu7 نمیخوام اکس یو 7 همین ال ایکس میشه یا فرق دارن چون اونم میگن خوب نیس من ال ایکس خالی میخوام خخخخ
رضا
۲۴ شهریور ۱۳۹۵سلام کسی میدونه چطور میشه فهمید کدوم ماشین ایران خودرو تولید تهران هست و کدوم مال تبریز یا مازندران یا خراسانه؟
آرش
۲۴ مهر ۱۳۹۵من سه ساله سمند دارم راضیم
یه قرون خرج ننداخته رو دستم
شتاب و سرعتشم خوبه
دمتگرم سمند یلی
سوران
۱۱ آذر ۱۳۹۵سلام دوستان واقا میگم با این قیمت هایی که ماشین های ایرانی دارن فقط سمندمی ارزه !!مگه نه؟؟!
فرشاد
۸ دی ۱۳۹۵جونننننننن سلام ما درآمد مالی مون متوسطه ماشین مورد علاقم پراید بود چون خیلی کم خرج بود و راضی بودم و دور ایران رااز خراسان کردستان و آذربایجان وسیستان بندر خوزستان رفتم با یه پول گاز و بنزین که دنگی رو هم می ذاشتیم ولی الان سمند ef7 خریدم صفر ماشین خوبی حرف نداره خرجش بالاس برا مهندسا خوبه که فقط با خانواده و یه تفریح کوچکی برن خوبه ولی به طرف بستگی داره چطوری بروندش من دو سال دارم تا حالا 120 بالا نرفتمو به غیر بنزین و روغن خرجش نکردم ولی بعضیا می گن به گازززززز باید پر گاز بریییی تا موتور از جا دراد بعد چند وقتم موتور میاد پایین دبیاااااا من از موقع ای که سمند گرفتم مسافرت با رفقا کم شده چون دلم نمیاد با این ماشین برم چون خرجش بالاس ولی برا بچه مایع تیله دارا هیچی نیست .برا کسای که وضع شون متوسطه می خوان تفریح زیاد برن به نظر من همون پراید بهتر چون کم خرجه ایمنی به خودت بستگی داره اگر تند بری بی کله سمند م باشه می کشدت ما با پراید دور دنیا نه همون ایران را زدیم نکشدمون بدن خرج خوشم بودیم ولی الان سمند گرفتیم ایمنیش بالاس ولی دلمون نمیاد بریم دور ایران را بزنیم چون خرجش برا صاحب ماشین زیاد می شه برا تفریح و رانندگی زیاد پراید برا کلاس حال سمند به بچه شهرکردم به امید روزی که کردستان ها به ایران برگردند افقانستان آذر بایجان ارمنستان بلوچستان ترکمنستان کرجستان تاجیکستان و کشمیر هند آریایی (پارس مات پارت) لر کرد ترک پارس بلوچ ترکمن بندری افقانی ارمنی گرجی تاجیکی دررررووووووددددد بر اقوام ایرانی چو ایران مباشد تن من مباد
ایهان
۱ خرداد ۱۳۹۶سلام من ۸سال ک سمند ال ایکس موتور پژو دارم تک سوزه شتابش از زانتیا بیشتره و همچین از مزدا ۲۰۰۰۰ . چند بار سرعت۱۸۰الی ۲۱۵ رسوندم در جاده پیچ ده بار کنترلمو دادم اما چپ نمیکنه و اگ خرج کنین لش نمیشه .اکثرا سمندیا ب ماشینشون نمیرسن ک لش میشه .سمندم مدل۸۸ اما ضاهرش حدود ۹۲ هستش تا حالا روغن یا سرسیلند یا جوش نیاورده ?
reza
۸ اردیبهشت ۱۳۹۸چه خرجی کنیم که لش نشه؟!
علی الماسی
۵ شهریور ۱۳۹۶به نظر من نسبت به قیمت و امکانات و خدمات پس از فروش سمند ال ایکس سال بهترین و ایمن ترین ماشین سواری داخلی است،پیروز باشید
اول ایمنی
۲۱ آبان ۱۳۹۶سلام
اولین فاکتورتون واسه خرید ایمنی خودرو باشه ،چه خانواده هایی که بخاطر مصرف سوخت (اونم فرقش مثلا با سمند یا پژو صدی شاید ۲درصد باشه) جونشو از دست دادن اونم بخاطر بی احتیاطی دیگران!
عزیزان نمیگم چی بخرید!اما هر انسانی یک بار به دنیا میاد
ایمنی اولین فاکتورتون باشه !
خیلی ها پشیمون شدن
Kavealipor
۲ فروردین ۱۳۹۹ی راهنمایی حسابی خداوکیلی بکنید من میخوام ماشین بخرم. 405بخرم یا سمند ال ایکس. یکی از این دو. میخوام ممنون
حقیقت تلخ
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹داداش اگر فقط بنظر شما ایمنی مهمه پس فلوکس بخرید ولی حتی خودتونم نمیخرید چرا چون ایمنی فقط مهم نیست همچی مهمه واسه آدمهایی با سطح درآمد نرمال که نمیتونند شاستی بلند بخرند ناچارند همین پراید پژو ال90 همین ماشینهایی که تولیدشون در خارج ۳۰سال پیش متوقف شده رو سوار بشند بعدش خیلی ها بر اثر تصادف در خارج میمیرند که با ماشینهای ما قابل مقایسه نیست ایمنیش درستش اینه بگیم ایمنی رو با درست رانندگی کردن رعایت کنید
پرهام
۴ فروردین ۱۳۹۷سلام خدمت دوستان. میخوام سمند LX مدل90اما موتور عوض مدل93 بگیرم ماشین بی رنگه لطفا راهنماییم کنین آیا عوض شدن موتور مشکلی برای ماشین پیش نمیاره. من خودم از فنی چیز زیادی سرم نمیشه. با تشکر
سمند الیکس
۲۷ خرداد ۱۳۹۷باسلام
بنده سه سال هستش که الیکس دارم و مشکل موتوری نداشته خداروشکر ، این شاید بخاطر رسیدگیم ب ماشین باشه .
ماشین هم مثل بقیه چیزا باید بهش برسی تا بهت پا بده .
مثل بعضیا که نمیرسن ب ماشین و میگن لش شده ماشینم .
باهاش کنار بیای،ماشین خوبیه .
موفق باشید