تارا V4 LX مجهزترین و گرانترین نسخهٔ تارا محسوب میشود که به امکانات بیشتری مجهز است و تغییراتی را هم در طراحی تجربه کرده است.
معرفی تارا V4
ایرانخودرو اولین بار در بهمن ۱۳۹۸ در حاشیهٔ جلسهٔ هیئت دولت از محصول جدید خود با کد K132 پردهبرداری کرد. این خودرو سال بعد طی چند مرحله (!) رسماً رونمایی شد و تارا نام گرفت. ایرانخودرو برای اولین بار فروش این سدان جدید را هم از تیرماه ۱۳۹۹ آغاز کرد. تارا بر اساس پژو ۳۰۱ ساخته شده یعنی خودرویی که امتیاز تولید آن در دوران برجام به ایرانخودرو رسید اما به دلیل برهم خوردن برجام و بازگشت تحریمها، هیچگاه برای تولید انبوه روی خط تولید ایرانخودرو نرفت و ازآنجاییکه تا قبل از خروج پژو از ایران میزان داخلیسازی ۳۰۱ به ۴۵ درصد رسیده بود، ایرانخودرو تصمیم گرفت مابقی قطعات را با کمک سازندگان ایرانی تولید کند و نهایتاً نسخهٔ ایرانزهٔ این سدان فرانسوی را با نام تارا روی خط تولید ببرد.
ایرانخودرو علاوه بر داخلیسازی قطعات، برای متمایز کردن تارا از ۳۰۱ و ارائهٔ آن در قالب یک محصول جدید داخلی، اقدام به بازطراحی جلو و عقب خودرو هم کرده است که البته این طراحی را نمیتوان چندان زیباتر یا مدرنتر از همتای فرانسوی دانست و صرفاً متفاوت است. برای داخل تارا نیز ایرانخودرو از داشبورد و رو دریهای سیتروئن C3 XR استفاده کرده است. این خودرو کراساوور کامپکتی است که برای بازار چین بر اساس پلتفرم ۳۰۱ ساخته شده و سایپا قرار است بهزودی تولید آن را در کشورمان آغاز کند. داشبورد C3 XR هرچند شباهت زیادی با ۳۰۱ دارد اما در برخی جزئیات متفاوت بوده و اقتصادیتر به نظر میرسد.
تارا ابتدا در سال ۱۴۰۰ با تیپ V1 به بازار عرضه شد. این سادهترین تیپ تارا محسوب میشود و از گیربکس دستی استفاده میکند. سپس چند ماه بعد یعنی در زمستان ۱۴۰۰، ایرانخودرو نسخهٔ جدید تارا اتوماتیک را با نام V2 به بازار فرستاد. تارا V2 علاوه بر برخورداری از گیربکس شش سرعته اتوماتیک، از آپشنها و تجهیزات بیشتری هم بهره میبرد. حدود یک سال بعد یعنی در اسفند ۱۴۰۱ نیز این شرکت نسخهای ارتقاءیافته از تارا V2 را با نام تارا اتوماتیک سال معرفی کرد. این نسخه نهایتاً به تارا V4 LX تغییر نام داد و اولین سری آن در پاییز ۱۴۰۲ به دست خریداران رسید. در تارا V4 LX ایرانخودرو علاوه بر افزودن به امکانات تارا V2، سعی کرده انتقاداتی که برخی قسمتهای این خودرو میشد را هم برطرف کند.
تفاوت تارا V4 با تارا V2
مهمترین تفاوت بیرونی تارا V4 LX با تیپهای قبلی، تغییر گرافیک چراغهای عقب است. ازآنجاییکه به طراحی چراغهای عقب تارا و نور بیشازحد آنها انتقادات زیادی وارد بود، ایرانخودرو برای چراغهای عقب تیپ V4 LX گرافیک داخلی جدیدی را طراحی کرده است که با یک خط LED باریک در قسمت میانی، نمای بسیار بهتری دارد. تغییر ظاهری دیگر این تیپ هم جایگزینی آنتن قبلی با آنتن کوسهای در انتهای سقف است. با باز کردن درهای تارا V4 LX نیز چراغهای خوشامدگویی جلبتوجه میکنند که زیر درها تعبیه شدهاند درحالیکه برفپاککنها هم از نوع ژلهای هستند.
یکی دیگر از انتقاداتی که به تیپهای اولیه تارا وارد میشد، قرارگیری دکمههای شیشهبالابر روی کنسول میانی بود. البته این نوع طراحی در خودروهای اقتصادی جهانی بهمنظور کاهش هزینهها مرسوم است ولی ازآنجاییکه تارا در کشورمان حکم خودرویی سطح بالا را دارد، جای این دکمهها به مذاق خریدار ایرانی خوش نمیآمد. به همین دلیل، در تارا V4 LX ایرانخودرو اقدام به طراحی رو دریهای جدیدی کرده و با استفاده از دستگیرههای در مشابه سورن پلاس، دکمههای شیشهبالابر را به روی درهای جلو منتقل کرده است. با این کار، فضای دکمهها روی کنسول خالی شده و بجای آن جا موبایلی تعبیه شده است.
تجهیز جعبه داشبورد و آفتابگیر راننده به چراغ، تغیر پارچهٔ سقف، تغییر دکمههای کنترلی سانروف و افزودن جا عینکی به کنسول سقفی هم از دیگر تفاوتهای داخلی تارا V4 LX با تیپ V2 اتوماتیک قبلی هستند. علاوه بر این، برای راحتی بیشتر سرنشینان عقب، یک زیر آرنجی با دو جا لیوانی بهصورت تاشو در پشتی صندلی عقب تعبیه شده است تا یکی دیگر از کاستیهای تایپهای قبلی تارا هم برطرف شود.
علاوه بر این تغییرات و بهبودها، ایرانخودرو در تیپ V4 LX به لیست امکانات و تجهیزات تارا هم موارد جدیدی را اضافه کرده است. مهمترین آپشنی که در این تیپ اضافه شده است، در صندوقعقب برقی با سنسور پایی است. به لطف این ویژگی، هنگامیکه دستان راننده پر باشد، با حرکت دادن پا زیر سپر عقب، در صندوق بهطور خودکار باز میشود. علاوه بر این، در تیپ V4 LX تنظیمات صندلیهای جلو تماماً در ۶ جهت برقی شده است درحالیکه در تارا اتوماتیک V2، این تنظیمات برای صندلی راننده در ۴ جهت برقی و در ۲ جهت دستی و برای صندلی سرنشین در ۲ جهت برقی و ۲ جهت دستی بود. گرمکن صندلیهای جلو، اضافه شدن خطوط داینامیک به دوربین دنده عقب و اضافه شدن دو توییتر به سیستم صوتی هم دیگر ویژگیهای جدیدی هستند که در تیپ V4 LX میبینیم.
ازجمله دیگر تجهیزاتی که قبلاً در تارا V2 ارائه میشد و در تیپ V4 LX هم وجود دارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ترمز کمکی
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- کنترل پایداری و کنترل کشش
- چهار ایربگ
- فرمان برقی
- آینههای جانبی تاشو برقی
- آینه داخل فتوکرومیک
- سیستم پایش باد تایرها
- رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی
- سنسور نور و باران
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- کروز کنترل
تارا V4 LX در بخش فنی اما هیچ تفاوتی با تیپ V2 ندارد و از همان قوای محرکه استفاده میکند؛ بنابراین، در اینجا هم شاهد همان پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی TU5 پلاس هستیم که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE صورت میگیرد. این خودرو با وزن ۱۲۶۸ کیلوگرم، ظرف ۱۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی ۷.۳ لیتر بنزین مصرف میکند.
قیمت تارا V4 LX
مدل | مشخصات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
تارا | اتوماتیک V4 | ۶۹۰,۷۷۳,۴۰۰ | ۹۸۳,۰۰۰,۰۰۰ |
تاریخ به روز رسانی: ۲۵ آبان ۱۴۰۳
تارا V4 LX از سوی ایرانخودرو با قیمت ۶۹۰ میلیون تومان عرضه میشود اما این رقم در بازار هماکنون حدود ۹۴۰ میلیون تومان است و تارا V4 LX را به یکی از گرانترین خودروهای داخلی تبدیل میکند. در حال حاضر، شاهین پلاس اتوماتیک را میتوان اصلیترین رقیب این تیپ فول تارا دانست.
برای اطلاع از آخرین قیمت های بازار خودرو میتوانید این صفحه از پدال را دنبال کنید.
مشخصات فنی تارا V4
پیشرانه | TU5P |
حجم موتور | ۱,۵۸۷ سیسی |
قدرت | ۱۱۳ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۴ نیوتن متر |
سوپاپ | ۱۶ |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
مصرف سوخت | ۷.۳ لیتر ترکیبی |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
شتاب صفرتاصد | ۱۳ ثانیه |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر |
حجم صندوق بار | ۶۴۰ لیتر |
وزن | ۱۲۶۸ کیلوگرم |
طول | ۴,۵۱۹ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۵۳ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۶۶ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۵۲ میلیمتر |
net
۷ مهر ۱۴۰۳طراحی داخلی و یکپارچه مشکی تارا خوبه . نوار متصل وسط چراغ عقب بد هست و سمت چپ و راست چراغ عقب خوبه ولی نوار متصل وسطش خراب کرده اگر نوار متصل وسط نداشت قشنگتر میشد . چراغ باریک جلو خوبه ولی زیر نوکش که رفته بالا بد شده
علی
۸ مهر ۱۴۰۳تورو خدا برای برای سرنشین جلو دستگیره روی ستون بزارید. آخه چرا اینو حذف کردید.
یکی از مشکلات تارا مزاحمت ستون ها در زاویه دید راننده و دید خیلی کم راننده وقتی میخوای عقب سمت شاگرد نگاه کنی ستون وسط و صندلی و سرنشین جوری کنار هم قرار میگیرند که علنا از شیشه عقب سمت شاگرد چیزی نمی بینی
علی جردن
۷ مهر ۱۴۰۳تارا با ۳ تا آپشن ارزان قیمت میشه S class یا سری ۷ ایران خودرو
۱.داشتن ماساژور صندلی
۲.سقف کهکشانی
۳.مانیتور پشت صندلی سرنشینان عقب
البته خداروشکر که شیشه بالابر برقی و سانروف داره (!)
آرین
۷ مهر ۱۴۰۳فکر کنم تکنلوژی ماساژور رو از ویتارا داشته باشن
amirkhanzadeh
۷ مهر ۱۴۰۳دهنت زیبا 🤣
Galant.VR4(JDM)
۷ مهر ۱۴۰۳همین نقاشی و موم کاری خودرو باعث میشه یکی مثل من سمت این نره این سطح از نقاشی برای دوچرخه و اسباب بازیه
اما یه سوال چرا انجین تارا انقدر زور میزنه؟ صدا خر میده
حمید
۷ مهر ۱۴۰۳گالانت مدل ۳۵ سال پیش شما چه صدایی میده؟
Galant.VR4(JDM)
۸ مهر ۱۴۰۳انجین ماشین من 2 لیتری 4g63 بود تقریبا 200 تا 210 اسب قدرتش بود اما با این وجود صدای انجینش از صدای شبیه خر تارا کمتر بود.
نمیدونستم سهام دارای ایرانخودرو توی سایت هستن ناراحت میشن
Galant.VR4(JDM)
۸ مهر ۱۴۰۳حلبیسوار
علی منصوری
۷ مهر ۱۴۰۳در کل هر همون خره فقط پالانش عوض میشه، ترجیح میدم یکم بیشتر هزینه کنم ریسپکت پرایم یا j7 یا تیاگو 5،6 سوار بشم ،بیشتر تولیدات کمپانیهای معظم کشورمون شوخین و اگه این انحصار نبود هیچکسی حاضر نبود اینارو حتی نگاه کنه یا بخره، سالهاس داره از ی پلتفرم استفاده میکنه ایرانخودرو و سایپا ک مثلاً با ساخت شاهین وعده ی تولید جدید داد اون موتور مشترک پراید و کوییک و ساینا ی کمپرسور گذاشت روش و ب این ملت مجبور ب خرید فروخت..
تکنولوژیم آرزوست
مگنوم
۷ مهر ۱۴۰۳گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE روی تارا نصبه اونوقت میگن چینی ها فلان بهمان … ایرانی هاتونم چینیه فقط الکی Made in iran روش زدن
مهرداد
۷ مهر ۱۴۰۳سلام
قبلا تارا داشتم واقعا مزخرفه ، الان یه ماشین چینی j4 دارم واقعا قابل مقایسه با ماشین های ایرانی نیست . ای کاش ماشین های داخلی یه روز بهتر بشن نه کلاغ رنگ کنن جای قناری بدن مردم
ناشناس
۸ مهر ۱۴۰۳با سلام من j4دارم واقعا مزخرفه میخوام بفروشم تارا بخرم کسی ازم نمیخره
خیلی بی کیفیت و خشک و بی جونه
سوار تارا شدم واقعا قابل قیاس نیست
بنظر بنده تارا از چینیهای آشغال که هیچ از هر ماشین ایرانی سرتره
MR
۸ مهر ۱۴۰۳سلام داداش من جکJ4پارسال تیرماه تحویل گرفتم تقریبا۱۲هزارراه رفته چون یه سمند به عنوان ماشین دوم دارم تقریبایه۲۰میلیون ازلاستیک خارجی و….لوازم اضافه کردم راستش میخام باتارابه سرم زده جایگزین کنم به۲دلیل اولی چون دیسگ کمر دارم یه مقدارخشکه وصندلیهاش هم خیلی کم پشتن وبه قولی دقه ودوم که اصل کاریه خیلی تنبله خصوصا داخل شهر که میخای تودورزدن وحرکت اولیه توچهاراها ودوربرگردونها سریع حرکت کنی هم به خاطرگیربگسcvvtوهم دریچه گازبرقیش که خیلی تنبله توحرکتهاو کشش توسربالاییهای جاده هم ضعیفه میشه چون تجربه تارا روداشتی یه توضیح بهم بدی راستش ماشین رودرحدصفرنگهش داشتم ولی اصلاباب دلم نیست ممنون میشم راهنماییم کنی …
کیهان
۸ مهر ۱۴۰۳منx22دارم واقعا مزخرفه کوبش صدا زیاد داره هر لحظه احساس میکنم میخواد معلق بخوره واقعا چرا ماشین چینی وارد میکنن
فروش بره تارا میگیرم واقعا رخش زیبا ونرم وباکیفیت
MR
۸ مهر ۱۴۰۳سلام جکj4صفردارم به خاطرخشک بودن وتنبلیش میخام باتاراجایگزین گنم دوستانی که سابقه تارارودارن ممنون میشم راهنماییم کنین
Majid
۸ مهر ۱۴۰۳سلام خواهشن و لطفاً اگر میخواهید در صنعت خودرو حرفی برای گفتن داشته باشید،کلا از پلت فرم های قدیمی و بدنه های ضعیف بکشید بیرون،یکم یه نگاه یه کره ای ها و ژاپنی ها بیندازید،و مردم اینقدر اذیت نکنید،ممنون
قدرت طهماسبی
۸ مهر ۱۴۰۳طراحی بدنه از بغل اگر بهتر شود و نمای جلو شبیه رانا می باشد و باید اصلاح شوند تا از سادگی خارج شود و مطابق استانداردهای جهانی شود
قدرت طهماسبی
۸ مهر ۱۴۰۳از نمای بغل زیبا نیست