صنعت خودرو در ایران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم میکند، اما پر واضح است که یکی از بزرگترین این مشکلات نبود تعادل بین عرضه و تقاضا است. تقاضای بالای خودرو در ایران نسبت به تولید یکی از اصلیترین دلایل چند قیمتی بودن خودرو است. خودروسازان پس از اعلام ۸ فرمان رئیس جمهور در جهت افزایش تولید خود و تجاری کردن خودروهای ناقص تلاش کردند. در ادامه به بررسی تعداد فروش خودروسازان در سال جاری میپردازیم.
میزان کل فروش سه خودروساز بزرگ کشور در بهار امسال ۲۵۰ هزار و ۲۴۹ دستگاه است. تولید خودروسازان در بهار امسال ۲۲۶ هزار و ۲۴۵ دستگاه بوده که نشان میدهد فروش از تولید پیشی گرفته است.
کل فروش ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در بهار امسال ۲۵۰ هزار و ۲۴۹ دستگاه بوده، این در حالی است که تولید خودروسازان در بهار امسال ۲۲۶ هزار و ۲۴۵ دستگاه بوده که نشان دهندهی جلو افتادن فروش از تولید است. همچنین میزان فروش خودروسازان در مقایسه با بهار پارسال (فروش ۱۸۶ هزار دستگاه) رشد ۳۵ درصدی داشته است.
در صورت بررسی جزئیات فروش به این نتیجه میرسیم که ایرانخودرو بیشترین تعداد خودو را به فروش رسانده است و رشدی ۵۱ درصدی فروش نسبت به بهار سال گذشته داشته است و موفق به فروش ۱۳۵ هزار و ۳۳۹ دستگاه خودرو شده است.
ایران خودرو در سه ماه نخست امسال ۱۲۳ هزار و ۸۸۷ دستگاه خودرو نیز تولید کرده که با توجه به آمار فروش، ۱۱ هزار و ۴۵۲ دستگاه محصول بیشتری نسبت به تیراژ بهار خود فروخته است.
ایران خودرو در این مدت، ۸۶ هزار و ۲۹۱ دستگاه در گروه پژو با متوسط قیمت ۱۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار، ۱۳ هزار و ۵۲۱ دستگاه سمند با متوسط قیمت ۱۹۸ میلیون تومان، ۱۵ هزار و ۵۸۸ دستگاه دنا با متوسط قیمت ۳۲۷ میلیون تومان، ۱۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه رانا با متوسط قیمت ۱۹۱ میلیون تومان، ۳ هزار و ۴۱۵ دستگاه هایما با متوسط قیمت ۵۶۱ میلیون تومان و هزار و ۸۳۶ دستگاه تارا با متوسط قیمت حدوداً ۳۰۸ میلیون تومان فروخته است.
سایپا نیز موفق به فروش ۸۶ هزار و ۸۱۱ دستگاه خودرو در بهار سال ۱۴۰۱ شده است که اگر بخواهیم این آمار را با سال گذشته مقایسه کنیم با رشد ۹ درصدی همراه بوده است. فروش گروه X۲۰۰ سایپا شامل تیبا، کوئیک و ساینا حدوداً ۶۰ هزار دستگاه بوده که با متوسط قیمت بیش از ۱۲۲ میلیون تومان فروخته شدهاند. سایپا همچنین پنج هزار و ۵۱۶ دستگاه شاهین را نیز به فروش رسانده که قیمت آن حدوداً ۲۹۴ میلیون تومان بوده است.
بیشترین رشد فروش به پارس خودرو تعلق میگیرد که با فروشی ۲۸ هزار و ۹۹ دستگاهی در بهار امسال نسبت به بهار پارسال رشد حدوداً ۶۸ درصدی داشته است. گروه Q۲۰۰ پارس خودرو ۱۵ هزار و ۲۲۰ دستگاه فروش در بهار امسال داشته و متوسط قیمت آن کمی بیش از ۱۴۰ میلیون تومان بوده است.
همچنین این خودروساز در مجموع ۱۲ هزار و ۵۷۸ دستگاه انواع کوئیک را در بهار امسال به فروش رساندهاند که گرانترین آنها به مدل اتومات پلاس با قیمت کمتر از ۱۴۸ میلیون تومان مربوط میشود.
همچنین این شرکت ۳۰۱ دستگاه ساینا را نیز در بهار امسال به فروش رسانده که متوسط قیمت آن کمی بیش از ۱۲۳ میلیون تومان بوده است.
دکتر استاپ
۲۰ تیر ۱۴۰۱وقتی بچه های بیکار فامیل رو میبرید توی شرکت سر کار آخر عاقبت صنعت خودروسازی این میشه
AmirAli
۲۰ تیر ۱۴۰۱… سکوتی میکنم بلند تر از فریاد
بنیامین
۲۰ تیر ۱۴۰۱99.9% ملت خواهان واردات آزاد خودرو هستند پس کو دموکراسی؟؟
حسین
۲۱ تیر ۱۴۰۱تا زمانی که ایران و آمریکا صلح(توافق دو جانبه) انجام ندن و تمام تحریم ها برداشته نشه،کار خاصی نمیشه کرد،شاید ۴۰ سال بشه ۱۰۰سال،توافق خیلی مهمه.
meysam
۲۱ تیر ۱۴۰۱همون 0.1 درصد تعیین کننده هستند
Dian
۲۱ تیر ۱۴۰۱دقیقا زیر همین پست عکس خط تولید bmw هست که میتونید با عکس همین پست مقایسش کنید!!
رضا
۲۱ تیر ۱۴۰۱مشکل زیان انباشته و زیان کاذب از سو مدیریت و رانت و فساد مافیای خودروسازها با کاهش عرضه به بازار که خودروسازها باعث گرونی ماشین ها در این چند سال شدن و حالا با این قیمتها که نجومی شده با پررویی دوباره میخوان قیمت ماشین های بسیار بی کیفیتشون رو بالا ببرن در صورتی که با قیمتی خیلی کمتر از این ماشینها در خارج کشور میشه بهترین و با کیفیت ترین ماشین ها رو سوار شد. به خدا حق مردم شریف ایران سوار شدن تو این حلبی های بی کیفیت سایپا و ایران خودرو نیست. بنا به ایه قران لعنت خداوند بر کم فروشان و محتکران
فرزاد
۲۱ تیر ۱۴۰۱صنعت خودرو در ایران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم میکند که وجود دو غول بزرگ صنعت خودروسازی مثلاً داخلی از اصلیترین و بزرگترین و مهمترین مشکلات موجود هستند پس باید برای حذف این دو معضل بزرگ هرچه سریعتر وارد عمل شد