ایرانخودرو اولین عرضه خودروهای خود در بورس کالای ایران را با محصولات هایما آغاز کرد. تجربه قبلی بهمن موتور در فروش خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی در بورس که باعث فروش این خودروها با قیمتی بالاتر از قیمت کارخانه شده بود باعث تشویق سایر شرکتها شده تا برای دور زدن محدودیتهای دولت در قیمتگذاری دستوری از بورس بهعنوان یک راه فرار استفاده کنند.
با این وجود عملکرد بورس کالا میتواند تا حدودی باعث تعدیل قیمتهای بازار شود و در مورد دیگنیتی و فیدلیتی حتی باعث ریزش قیمت بازار این خودروها نیز شد. این موضوع در مورد هایما نیز بهگونهای دیگر رقم خورده است. اولین عرضه خودروهای هایما S7 در بورس در دو رنگ سفید و مشکی انجام شد.
برای ۲۰۰ دستگاه هایمای سفید ۲۴۵ دستگاه تقاضای اولیه ثبت شد درحالیکه برای ۳۰۰ دستگاه هایمای مشکی رنگ تنها ۲۸۶ تقاضا ثبت شد. هایمای سفید رنگ که در بورس با قیمت پایه ۷۵۳ میلیون قیمتگذاری شده بود با قیمت نهایی ۸۵۷ میلیون معامله شد. این در حالی است که قیمت این محصول در بازار نزدیک یک میلیارد تومان است.
هایمای مشکی رنگ هم ۷۴۲ میلیون تومان قیمت خورد که با احتساب همه هزینههای جانبی، قیمت آن ۸۴۴ میلیون تومان خواهد بود. هایمای مشکی رنگ در بازار آزاد ۹۲۰ میلیون به فروش میرسد.
تا زمانی که واسطهگران بزرگ وارد بازار بورس کالا و معامله خودروها نشدهاند میتوان انتظار تعدیل قیمتها را در این سامانه داشت.
حمید
۶ شهریور ۱۴۰۱آقا همین بورس خوبه. همه چی رو بیارید تو بورس
هادی
۶ شهریور ۱۴۰۱دقیقا چیه بورس ماشین میزارن 700 تومن میخری بعد میفروشی 800 تومن ؟ فرقش با خرید واقعی ماشین چیه ؟
NAVID۰۰۹۸
۶ شهریور ۱۴۰۱به نظر من هم خوبه ، چرا ؟؟؟
چون نمایندگیها کمتر میتوانند دزدی کنند و حق ثبتنامی خودشان را به دلالها و آشناهاشون بفروشند و ای کاش تمام خودروها را وارد سیستم بورس کنند تا اونوقت ببینید با گذر زمان چطور خودروها به قیمت واقعی میرسند نه قیمتهای مسخرهی کاذب و حبابگونه !
البته تجربه ثابت کرده ، خودروسازان قدرت بیشتری نسبت به تمام اورگانها دارند و اگر نه اول باید ۲۰۷ ، تارا ، دنا ، سورن را وارد بورس میکردند تا ببینید چطور قیمتها میشکست !
البته شکستن قیمت را با ارزانی اشتباه نگیرید !
در ایران ارزانی معنایی ندارد تا تورم مهار نشود و هنر این هست که کالایی گران نشود و ارزان شدن پیشکِش !
محمود
۶ شهریور ۱۴۰۱خوبه؟ با کمتر از سه هزار متقاضی حدود صد میلیون بالاتر از قیمت کارخونه به فروش رفت! حالا تصور کن این سه هزار بشه سی هزار متقاضی چقدر گرونتر از قیمت کارخونه میشه! حالا کار نداریم در ایران برای ثبت نام خودرو، بارها بیش از سه میلیون نفر هم ثبت نام کردن
اصلا فلسفه فروش خودرو تو بورس کالا بالا بردن شدید قیمت هستش
افشار
۶ شهریور ۱۴۰۱آقا !!!کجای دنیا فروش خودرو از طریق بورس و مزایده هست ؟ این یک شارلاتانیزم جدید در حوزه خودروسازی برای ارتقاء قیمت خودرو هست !!!! چون دو گاری ساز بزرگ کشور نمیتوانن در چارچوب قانون قیمت خودرو را افزایش بدن آن را در بورس عرضه میکنن !!!! در واقع یک راه خوب برای دور زدن دولت و مردم برای گرانتر فروختن گاریهایشان هست !
Amard
۶ شهریور ۱۴۰۱چرا توجه نمیکنید قیمت واقعی ماشین نصف این قیمت خودشون عرضه کم کردن تا قیمت بکشه بالا بعد رو همون قیمتی که دوبله حساب کردن مزایده میزارن ملت هم میخرن راضین واقعا خلایق هر چه لایق شش ماه لگن های اینارو نخرید ورشکست میشن ولی کو اون همت همه به فکر منفعت خودشونن
MC20
۶ شهریور ۱۴۰۱کی بشه بورس ، کرکره ایراد خودرو رو پایین بکشه … بری دیگه برنگردی … ایشالاه
meysam
۶ شهریور ۱۴۰۱ملت تازه میگن بورس خوبه
قیمت خرید ون اینرودز از چین 9000 دلاره که میشه 270 میلیون با دلار آزاد
اینجا دارن مونتاژ میکنن باید ارزونتر بشه درحالی که الان داره 600 فروش میره
حالا فرض کنین بره تو بروس و قیمت 550 معامله بشه
چیزی عوض شد؟؟؟
فروش خودرو در بورس برای آسایش من و شما نبوده. بلکه روشی برای نزدیک تر کردن قیمت کارخانه به بازار بود که موفق هم شدن
این یعنی پول بیستری به جیب مافیا داره میره
این کجاش خوشحالی داره؟؟؟؟
پدرام
۷ شهریور ۱۴۰۱همه جای دنیا یه چیزی هست به نام عرضه و تقاضا شما پول داری می ری ماشین می خری اینجا ماشین کمه همه هم می خوان بخرن همین خودش میشه دلال بازی با این دستورات الکی مثل قیمت خودرو باید کاهش پیدا کنه هیچکس حق نداره بیشتر از این قیمت بفروشه، فروش حواله ممنوع مشکل حل نخواهد شد تا زمانی که شما مثل 5 6 سال پیش نتونی بری در کارخونه ماشین رو با قیمت خودش بخری مشکل حل نمیشه هر کی هم میخواهد دستور بده فرقی نداره
SS
۷ شهریور ۱۴۰۱کلیت حرفتون درست هست اما اگر چند واحد اقتصاد پاس کرده باشید میدونید قوانین عرضه و تقاضا اولین لازمه ش بازار آزاد هست چیزی که در بازار کاملا بسته خودروی ایران وجود نداره.
وقتی تعداد بازیگرهای بازار محدود باشه دیگه دست مخفی بازار در جهت تعادل پیش نمیره و اتفاقا ایجاد انحصار میکنه که قیمت ها رو به صورت کاذب بالا میبره. به نظرم اولین لازمه برای حل شدن مشکل خودرو افزایش تعداد عرضه کنندگان “مستقل” با برداشتن محدودیت های واردات و سرمایه گذاری خارجی هست و من هم موافقم که با دستور چیزی حل نمیشه.
پدرام
۸ شهریور ۱۴۰۱صد در صد موافقم بازار انحصاری خیلی تاثیر داره