رسانههای آگاه و نزدیک به وزارت صمت، برکناری مهدی خطیبی را تایید کردهاند. علیمردان عظیمی عضو هیات مدیره سایپا، جانشین او در ایران خودرو خواهد شد.
هنوز دلیل برکناری مهدی خطیبی رسما اعلام نشده است. اواسط دیماه امسال، ماجرای هایما 8S برای گروه صنعتی ایران خودرو، خبرساز بود. در آن زمان، تصاویر و اطلاعاتی منتشر شد که تخصیص و تحویل هایما ۸S با قیمت کارخانه (یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان) برای تعدادی از مدیران گروه صنعتی ایرانخودرو را نشان میداد. ظاهرا شرکت مذکور، نهتنها از عملکرد و شاهکارهای مدیران ارشد خود رضایت داشت؛ بلکه قوانین مرتبط با عرضهی خودرو در بورس را فراموش کرده بود.
یک مقام آگاه در وزارت صنعت، امروز یک شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ به خبرنگار فارس گفته است:
در پی واگذاری خودرو خارج از ضابطه به برخی مدیران و سازمانهای دولتی، مدیر عامل ایران خودرو برکنار شد.
استفاده از گرانترین محصول ایران خودرو به عنوان هدیه برای مدیران شرکت، پرداخت پاداش میلیارد تومانی از جیب خریداران هایما ۸S را نشان داد. با این ترفند، مستقیما از حساب ایران خودرو، مبلغی به مدیران پرداخت نمیشود. مورد دوم، افراد ذینفع در این ماجرا هستند. به عنوان مثال، اگر مدیران یا اعضای هیئت مدیره برای خودشان چنین پاداشی در نظر گرفته باشند، نیاز به دخالت قوهی قضائیه و برخورد با سواستفادهکنندگان از مقام در یک شرکت وابسته به دولت، ضروری به نظر میرسد. افکار عمومی سوال میکنند چرا مدلهای ارزانتر مثل ۲۰۶ و رانا برای پاداش به مدیران شرکت انتخاب نشد؟
در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱، امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت گفته بود:
برابر اخبار واصله و بررسیهای اولیه، مشخص شد شرکت ایرانخودرو تعدادی خودروی هایما S۸ را با قیمت کارخانه به مدیران خود اختصاص داده است؛ این اقدام نه تنها در شرایط کنونی بازار خودرو ناپسند است، بلکه با سیاستهای مبارزه با رانت دولت و وزارت صمت نیز در تعارض قرار دارد. از اینرو از شرکت ایرانخودرو خواسته شده تا ضمن ابطال تخصیص این خودروها توجه بیشتری نسبت به تبعات اینگونه تصمیمها داشته باشند.
به محض دریافت این خبر وزارت صمت وارد صحت سنجی موضوع شد، پس از بررسیهای اولیه و اثبات قضیه، اقدامات لازم در جهت استیفای منافع مردم و حذف رانت شکل گرفته انجام شد. وزارت صمت هیچگونه رانتی را در هیچ زمینهای برنمیتابد و به محض اطلاع، قاطعانه برخوردهای لازم را انجام خواهد داد.
مهدی خطیبی به واسطهی اظهاراتش در رابطه با تولیدات ایران خودرو، کیفیت محصولات و مسیر رو به پیشرفت شرکت، تصویری ناخوشایند در اذهان عمومی داشت. خطیبی هفته پیش به درخواست صدا و سیما برای خرید خودرو خارج از نوبت واکنش نشان داده و گفته بود:
اگراختصاص خودرو به سازمان ها تخلف است چرا سازمان صدا وسیما نامه زده و درخواست خودرو کرده است.
Reza
۷ اسفند ۱۴۰۱بقیه ارگان ها هم نیاز دارن که یه سری ها رو بندازن بیرون، امممممممممممممما بعدش یکی میاد از قبلی بد تر.
MR.JD
۷ اسفند ۱۴۰۱انتظار معجزه از این مدیر جدید نداریم ولی تنها نکته ای که هست اینکه شخصیت و حرمت خودشو نگه داره
جواب های سربالا . بی اعتنایی به مشتری . عملکرد ضعیف بعد هم هنگام صحبت انگار مدیر عامل لامبورگینی هست …
NAVID۰۰۹۸
۷ اسفند ۱۴۰۱دوسسسسِتان ، سِلاااام 😂 !
خُب خُب خُب خداروشکر که مشکل حل شد و از این به بعد به جایِ ۲۰۷ یک میلیاردی ، دو میلیاردیشم میبینیم !
یعنی عاشق گذاشتن برداشتن مدیران و عوض کردن صندلیهاشون هستم با تحولی که چشم ما را کور کرده🤣😎💀💩👋🏻🤦♂️☻ !
یعنی از تمام این ایموجیها میشه استفاده کرد و محدودیتی در کار نیست !
AMANTE
۷ اسفند ۱۴۰۱رانت، بند پ و….. خیلی وقته داخل ایران هست و همه هم متسفانه ازش استفاده میکنن و بعد مدتی که لو رفت یک نفر برکنار میشه یا اینکه اون شخص فرار رو به قرار ترجیح میده، البته روش دیگه ای هم هست که ممکنه یک قدرتی اون شخص رو کلا نیست و نابود کنه.
مجتبی .
۸ اسفند ۱۴۰۱ببخشید. ازقدیم گفتن داگ زرد برادر شغاله. تویک سیستم معیوب انتظار بهبود فقط گول زدن خودمونه.طرف داره ازسایپا میاد. یعنی الآن سایپا داره درست کار میکنه؟؟؟
ساسان
۷ اسفند ۱۴۰۱ببخشید یک کامنت خارج از موضوع.
دوستان کسی اطلاع داره امکان حذف حساب کاربری در پدال هست؟
چون من گزینه ای نمیبینم؟🤔
R@min
۷ اسفند ۱۴۰۱واقعا یه ماشین و خبرش انقدر ارزش نداره خودمونو ناراحت کنیم. خدارو شکر تو این مملکت به اندازه کافی موضوع برای ناراحتی داریم.
Doctor Who
۷ اسفند ۱۴۰۱سلطان سنجر در هشتصد-نهصد سال پیش جملهای گفته که گویا داره راجع به حال و روز همین الانِ الان ایران عزیز صحبت میکنه!
از سلطان سنجر زمانی که در جنگ، اسیر ترکان غُز شده بود، پرسیدن چی شد که چنین امپراتوری آباد و بزرگی رو به رُفت دادی؟
گفت: کارهای بزرگو به آدمای کوچیک سپردم که از پسش بر نیومدن و کارهای کوچیکو به آدمای بزرگ سپردم که از انجام اون کارها، عارشون میومد؛ در نتیجه کار هر دو تباه شد….
پ ن ۱ : سلطان سنجر آخرین پادشاه مقتدر سلسله سلجوقی بود و بعد اون، دولت سلجوقی تبدیل به ۳ تا دولت کوچیک محلی شد که قدرت خاصى نداشتن
پ ن ۲ : سلسله سلجوقی بزرگترین حدود ایران بعد از اسلام رو به وجود آورد
پ ن ۳ : ترکمانان غز در شمال شرقی ایران بودن و الان شدن ازبکستان و قرقیزستان و ترکمنستان
RENAULT5
۷ اسفند ۱۴۰۱دمشون گرم
وزیر صمت مثل اینکه یه کارهایی داره میکنه
Hiuk
۷ اسفند ۱۴۰۱خیر . اینا هیچ دردی رو دوا نمیکنه .
مدیران هایما 8s خودشون رو گرفتن و حالشو بردن .
کسی برگردوند مگه ماشینو ؟
این آقای خطیبی هم ۱۳ ماه اومد و جیبشو پر کرد و رفت .
اون مصاحبه ای که کرد و گفت « اگه واگذاری خودرو به سازمان ها غیر قانونیه پس چرا صداسیما درخواست داده » همین کارشو ساخت و یه سرش کردن دوستان .
مدیر بعدی هم که بیاد تا یه سال اول که میخاد بگه هر چی که هست تقصیر مدیر قبلی بوده و فلان و بهمان
بعد یه سال هم لیست بلند بالای بهانه ها رو جور میکنه و تحویل میده .
هیچ چیز مثبتی ازشون انتظار نیست .
همش سناریو سازی شده ، همش پشت پرده و همش نمایشیه .
RENAULT5
۸ اسفند ۱۴۰۱ازشون؟؟
جوری میگه مدیران انگار ایرانی نیستن افریقایین
Hamilton1970
۸ اسفند ۱۴۰۱مگه آفریقا چشه؟
جنازه آفریقایی ها به صدتای اینا می ارزه. اینا یک آبزیرکاه هایین که هم خودشون میدونن هم ما میدونیم و هم خدای دو طرف
حاضرم همه چیمو بدم فقط یکی مثل اینا نخواد مدیریت کنه برای این مملکت
Johnson
۹ اسفند ۱۴۰۱در پاسخ به کاربر renault5
حرفت درسته . اینا مسئولین ایرانن . اما کدوم ایران ؟ ما دو تا ایران داریم .
۱ – ایران مسئولین
۲ – ایران مردم
بعید میدونم دیگه کسی متوجه این ۲ تا کشور نشده باشه .
محسن
۷ اسفند ۱۴۰۱خیلی زودتر از اینها باید این کار انجام می شد! ولی خب به فال نیک می گیریم و امیدواریم اونی که میاد حداقل بهتر از این باشه.
Kf
۷ اسفند ۱۴۰۱چ سادهای
محسن
۸ اسفند ۱۴۰۱گفتم امیدوار..
کمال پاشا
۷ اسفند ۱۴۰۱اگه ریش داشتی الان اینجوری نمیشد
RENAULT5
۷ اسفند ۱۴۰۱نمیدونم چرا اینجوری میکنید
برکنارنمیشه میگید مملکت قانون نداره
برکنار میشه میگید کار بدی کردن
خب وزیر صمت چیکار کنه
قبول دارم مسعولین کارنامه چندان جالبی نداشتن اما نمیشه از روی غذای معده قضاوت کرد
تا مدیر بعدی نیومده که نمیشه قضاوت کرد
GoodzillA
۷ اسفند ۱۴۰۱« آزموده را آزمودن خطاست »
مردیم از خوشی
۷ اسفند ۱۴۰۱چون برکناری بخاطر مردم نبوده و نیست همش سیاسی هست
اینکه شما ذهنتون اینقدر ناتوان هست در درک مسائل سیاسی واقعا جای تعجب داره
قصد توهین ندارم ولی ادم احساس میکنه با یه فرد ۱۵ساله بی تجربه داره حرف میزنه
RENAULT5
۷ اسفند ۱۴۰۱شما پیش از حد بد بین وناامید هستید
دلیل برکناری ایشون هم تحویل خودرو به کار کنان ایرانخودرو هست که اعلام شد
من ترجیح میدم منتظر مدیر بعدی بمونم تا قضاوت کنم
مردیم از خوشی
۷ اسفند ۱۴۰۱😊پس شما بیش از حد بی تجربه و احتمالا کم سن هستی
چون ما درباره مدیر قبل
مدیر قبل قبل
مدیر قبل قبل قبل
هم خوش بین بودیم ولی یه حدود ۴۴ سالی خوش بینی ما را به این وضعیت کشونده
RENAULT5
۸ اسفند ۱۴۰۱سن ما بماند
اما معلومه شما جادوگر پلیدی هستی
که مدیر بعدی معرفی نشده بهش حمله میکنی
یه ۱۰میلیون بهت بدم سریع حرفتو پس میگیری
Hamilton1970
۸ اسفند ۱۴۰۱@RENAULT5
پولتو بذار جیبت نمیخواد مارو بخری
من به سنت کاری ندارم ولی تو یا تو این مملکت زندگی نمیکنی، یا زندگیت رو چرخ همینا میچرخه وگرنه نمیومدی طرفشون رو بگیری و مردم کشورت رو جادوگر و پلید خطاب کنی
خسته شدم انقدر این دیالوگ رو گفتم ولی فقط برو یادداشتهای احمد خیامی بنیانگذار ایران ناسیونال رو بخون و با مدیریت ۴۴ سال اخیر ایران خودرو مقایسه کن بعد بیا طرفشون رو بگیر
RENAULT5
۹ اسفند ۱۴۰۱اولن من به مردم ایران نگفتم پلید
به ایشون گفتم جادوگر پلید این یک مغالطه نکنید
دوما من همین مملکت زندگی میکنم
ماشینم هم یه ۴۰۵ slxهست
سوما من از کسی طرفداری نمیکنم
ولی ترجیح میدم اول مدیر بعدی بیاد بعد قضاوتش کنم
نمیگم خوبه که میای حمله میکنید به مدیری که معرفی نشده
Habib
۷ اسفند ۱۴۰۱عجب! برخورد از این زاویه جالب بود. فکر کردم به خاطر عملکرد کلی و به خاطر عدم ارتقای کیفیت ایرانخودرو یارو رو گذاشتند کنار. به هر صورت، انشاالله که دفعه بعدی مدیران هوشیارانه تر این کار یعنی بذل و بخشش رو انجام بدن و کار به مطبوعات و این هیاهوها نرسه.
Hamilton1970
۸ اسفند ۱۴۰۱نمیخوام روحیهت رو خراب کنم دوست عزیز ولی با انشاالله و ماشاالله چیزی درست نمیشه
حسین
۷ اسفند ۱۴۰۱اخه لامصبا
کی رو میخوان جایگزین کنید دوباره
یا باید یادم بره همین روند
طبیعی سیاست های شماست
کامنتم بیهودست
ب قول نوید فکر و مغزامون داره هر روز
بیشتر داغون میشه
ولی شاید شاید
اگر بدونید انسان تا چه اندازه
توانایی داره
کشور به حد اعلا …
راستش دیدم ..
کسی که ماشین رو ب چشم ندیده
و اولین بار طوری نشسته و برده
ک انگار ۳۰ ساله راننده حرفه ایه ..
یک مثال ساده
در کل
کاش یه بار یه انسان لایق واقعی
راهش به دم دستگاه اینا پیدا کنه
چه اوضاعی داریم واقعا
حسین
۷ اسفند ۱۴۰۱بچه ها مزاحم اوقات شریف میشم
قصه افزایش نرخ
بی سابقه طلا
حقیقت داره ؟
یا اینم یه موجه ک قراره بخوابه
دنیا عجیب شده
مردیم از خوشی
۷ اسفند ۱۴۰۱فروپاشی اقتصادی هست
من از چند نفر تحلیلگر پرسیدم گفتند به زودی دلار به ۷۰ تومن میرسه
می گویند قیمت ارز آزاد غیر واقعی هست ولی شما تاریخ را نگاه کن سال ۹۰ همین حرفا را میزدند ولی در آخر بانک مرکز شکست خورد و قیمت آزاد را پذیرفت
امروز هم دلار کاهش پیدا کرد و همه خوشحال ولی آلان دوباره رفته رو ۵۸ تومن !!!
حسین
۸ اسفند ۱۴۰۱دیسا چی میگن
مشکلتون بگین
MC20
۷ اسفند ۱۴۰۱فکر کردین حاج مهدی خونه نشین میشه ؟ نه خیر … حاجی از فردا باز یک کراوات می بنده و دوباره می ره پرشیا خودرو … باز روز از نو ، روزی از نو … دوباره تا جایی که جا داره ماشین های مصادره ایه ( آه و نفرینی ) پوسیده و داغون رو به قیمت رولزرویس … با طرح خدمات تعویض با قطعه های High copy به بچه مایه دارا قالب میکنه … ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. پرشیا خودرو برای پاسخ گویی به نیاز مشتریانی که تمایل به انتخاب با رویکرد کاهش هزینه های نگهداری را دارند، طرح پرشیا ساین را راه اندازی کرده که در آن پرشیا خودرو مطابق با درخواست مشتری از قطعات پرشیا ساین با کیفیت منطبق بر استاندارد های BMW Group، با قیمت مناسب تر استفاده می کند.
برای توضیح بهتر باید به این موضوع اشاره کنیم که قطعات یدکی در جهان به 3 دسته اصلی تقسیم می شود. دسته اول قطعه کارخانه ای یا همان Genuine Part است که خودروساز ها قطعات تامین شده توسط تامین کنندگان را در بسته بندی خود عرضه می کنند. دسته دوم قطعاتی هستند که توسط قطعه سازان (OEM) در بسته بندی خودشان توزیع می گردد. در این حالت قطعه سازان هستند که علاوه بر تامین خطوط تولید، قطعات را به بازار نیز عرضه می کنند. این روش OES نامیده می شود.
دسته سوم قطعات سایر توزیع قطعه توسط قطعه سازان بدون تایید خودروساز ( After Market ) هستند که البته تامین کننده اصلی قطعات خط تولید نیستند. همچنین نوع چهارمی نیز با نام قطعات استوک ( دست دو ) در بازار ایران وجود دارد.در برند پرشیا ساین قطعات دسته سوم و چهارم به دلیل این که از نظر کیفی مورد تایید پرشیا خودرو نیستند، جایی ندارند. پرشیا خودرو با این طرح تصمیم گرفته است به جز قطعات Genuine، از قطعات OEM نیز در شبکه تامین خود استفاده کند که این امر نیز در همکاری و قرار داد با قطعه سازان بین المللی انجام می گیرد، پرشیا خودرو با این طرح قطعات با کیفیت و قیمت به صرفه به مشتریان خود عرضه خواهد نمود.
Alireza
۸ اسفند ۱۴۰۱وزارت صمت هم دنبال مقصر میکرده تقصیر هارو بندازه گردنش
amirali
۸ اسفند ۱۴۰۱اگر ایشون خلافی مرتکب شده ، عزل از سمت که مجازات محسوب نمیشه ! ایشون باید محاکمه بشه و در دادگاه متناسب با جرمی که مرتکب شده مجازات بشه ضمنا هیچ سمت دولتی هم تا پایان عمر نتونه بگیره ولی خوب الان ایشون میره سایپا و از سایپا یک نفر میاد ایران خودرو ! اصلا شاید نفر جدید هم جای دیگری مرتکب خلافی شده که از اونجا عزل شده . تا زمانیکه عزل و نصب ها در سمت های مدیریتی اینگونه باشد نتیجه همان است که می بینیم .
فرزاد
۸ اسفند ۱۴۰۱اینا باید چند واحد نحوهی صحیح دهنتو ببند رو پیش استاد بانو دَهَنِتووو بِبَندد پاس کنن تا دهنشون هرزگردی نداشته باشه که موجبات ناراحتی والدین گرامِ مافیای صنعت خودروسازی مثلاً داخلی کشورمون رو فراهم کنن