گروه صنعتی ایران خودرو نشان خود را تغییر داد. این اقدام مدیران جدید ایران خودرو را میتوان در جهت اعلام تغییر رویهها در پسا خصوصی سازی و متفاوت بودن نسبت به گذشته برداشت کرد.
به گزارش پدال، مدتی است که ایران خودرو به صورت چراغ خاموش اقدام به تغییر نشان خود در پوسترها و بنرهای مختلف کرده است. بزرگترین خودروساز غرب آسیا در پوسترهای آئین طرح امداد نوروزی شرکت امداد خودرو ایران نشان متفاوتی از کله اسب را درج کرده است؛ به نظر میرسد به زودی این نشان به صورت رسمی معرفی شود.
نشان جدید ایران خودرو همان کله اسب است که حال و هوای آن از فاز سخت و صنعتی به حالت فانتزی تغییر پیدا کرده و همچنان در داخل نماد سپر نقش بسته است. این هویت جدید در کنار لوگو تایپ جدید ایران خودرو با خطوط شکسته، مات شدن رنگ آبی سپر و یک بعدی شدن تصویر تغییراتی را سبب شده که عمده نظرات حول آن منفی است.
تاریخچه تغییرات لوگوی ایران خودرو: از بدو تأسیس تا به امروز
ایران خودرو، به عنوان بزرگترین خودروسازی ایران، از زمان تأسیس خود در سال ۱۳۴۱ تا به امروز، مسیری طولانی و پر فراز و نشیب را طی کرده است. این شرکت که ابتدا با نام “ایران ناسیونال” فعالیت خود را آغاز کرد، نه تنها در زمینه تولید خودرو، بلکه در هویت بصری و لوگوی خود نیز تحولات متعددی را تجربه کرده است. لوگو، به عنوان نمادی از هویت و ارزشهای یک برند، در طول زمان دستخوش تغییراتی شده که هر یک بازتابدهنده شرایط، اهداف و استراتژیهای ایران خودرو در دورههای مختلف بوده است. در ادامه، به بررسی تاریخچه تغییرات لوگوی ایران خودرو از بدو تأسیس تا به امروز میپردازیم:
آغاز راه: تأسیس ایران ناسیونال و اولین لوگو (۱۳۴۱)
شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی با هدف تولید اتوبوس و خودروهای سواری تأسیس شد. در آن زمان، این شرکت با نام “ایران ناسیونال” شناخته میشد و فعالیت خود را با مونتاژ اتوبوسهای “ال پی” آغاز کرد. اولین لوگویی که برای ایران ناسیونال طراحی شد، به دلیل ماهیت اولیه فعالیت شرکت، بیشتر بر سادگی و معرفی نام شرکت متمرکز بود. این لوگو شامل یک طرح گرافیکی ساده از یک ارابه باستانی بود که توسط دو اسب کشیده میشد. انتخاب این طرح، که بعدها به نماد پیکان نیز مرتبط شد، نمایانگر قدرت، حرکت و تاریخ کهن ایران بود. ارابه و اسبها به نوعی یادآور گذشته پرافتخار ایران و در عین حال نماد حرکت رو به جلو و پیشرفت بودند.
این لوگو برای مدتها به عنوان نماد اصلی شرکت شناخته میشد و با تولید اولین خودروی پیکان در سال ۱۳۴۶، که نقطه عطفی در تاریخ ایران خودرو بود، بیش از پیش در ذهن مردم نقش بست. در واقع، لوگوی ارابه و اسب نه تنها برای ایران ناسیونال، بلکه برای خودروی پیکان نیز به کار رفت و به نوعی با هویت این خودرو پیوند خورد. رنگ اصلی این لوگو در آن زمان معمولاً مشکی و سفید بود و گاهی با قرمز نمایش داده میشد، چرا که فناوری چاپ و تبلیغات در آن دوره محدودیتهایی داشت و استفاده از رنگهای متنوع کمتر رایج بود.
دهه ۵۰ و ۶۰: تثبیت هویت با لوگوی ارابه
در دهههای ۵۰ و ۶۰ شمسی، ایران ناسیونال به یکی از مهمترین بازیگران صنعت خودروسازی ایران تبدیل شد. تولید پیکان با استقبال گستردهای مواجه شده بود و این خودرو به نماد خودروسازی ملی تبدیل شد. لوگوی ارابه و اسب همچنان به عنوان نماد اصلی شرکت مورد استفاده قرار میگرفت، اما با گسترش فعالیتها و تولید محصولات متنوعتر، نیاز به یک هویت بصری منسجمتر احساس میشد.
در این دوره، لوگو تغییرات جزئی را تجربه کرد. خطوط طراحی آن کمی نرمتر و روانتر شد و گاهی اوقات نام “ایران ناسیونال” با فونتی متفاوت در کنار نماد ارابه قرار میگرفت. با این حال، تغییرات اساسی در این دوره رخ نداد، زیرا شرکت همچنان بر تولید پیکان متمرکز بود و لوگوی ارابه به خوبی توانسته بود جایگاه خود را در ذهن مخاطبان تثبیت کند.
پس از انقلاب و تغییر نام به ایران خودرو (دهه ۶۰)
پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و ملی شدن بسیاری از صنایع، نام شرکت از “ایران ناسیونال” به “ایران خودرو” تغییر یافت. این تغییر نام، که با هدف تأکید بر هویت ملی و ایرانی شرکت انجام شد، نقطه عطفی در تاریخ این مجموعه بود. با این حال، لوگوی ارابه همچنان برای مدتی مورد استفاده قرار گرفت، چرا که این طرح به نوعی به بخشی از هویت بصری شرکت تبدیل شده بود.
در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰، با تغییر مدیریتها و سیاستهای شرکت، زمزمههایی برای بازطراحی لوگو به گوش میرسید. در این زمان، ایران خودرو دیگر تنها تولیدکننده پیکان نبود و خودروهای دیگری مانند پژو ۴۰۵ نیز به خط تولید این شرکت اضافه شده بودند. نیاز به یک لوگوی مدرنتر و جهانیتر بیش از پیش احساس میشد.
دهه ۷۰: طراحی لوگو توسط بیژن جناب
یکی از مهمترین تغییرات در تاریخچه لوگوی ایران خودرو در دهه ۷۰ شمسی رخ داد. در سال ۱۳۷۰، بیژن جناب، یکی از طراحان برجسته گرافیک ایران، مأمور طراحی یک لوگوی جدید برای ایران خودرو شد. این لوگو ابتدا قرار نبود به عنوان نماد اصلی شرکت استفاده شود، بلکه برای بستهبندی قطعات پیکان طراحی شده بود. اما طراحی جذاب و حرفهای آن باعث شد که به سرعت در بخشهای مختلف شرکت مورد استفاده قرار گیرد و در نهایت به عنوان بخشی از لوگوی رسمی ایران خودروی پس از پیکان شناخته شود.
این لوگو در قالب تایپوگرافی “ایران خودرو” خلق شد. جناب با استفاده از خطوط مینیمال و طراحی مدرن، توانسته بود هویت سنتی شرکت را با نگاهی امروزی ترکیب کند. رنگهای اصلی این لوگو نیز مشکی و سفید بودند، اما گاهی اوقات در تبلیغات و محصولات از رنگهای دیگری مانند آبی نیز استفاده میشد.
دهه ۸۰: معرفی لوگوی سر اسب با طراحی مرتضی ممیز
با توقف تولید پیکان در سال ۱۳۸۴ و معرفی خودروی سمند به عنوان اولین خودروی ملی ایران، ایران خودرو تصمیم گرفت تا یک بازطراحی اساسی در لوگوی خود انجام دهد. این بار، طراحی لوگو به مرتضی ممیز، یکی از برجستهترین طراحان گرافیک ایران و پدر گرافیک مدرن ایران، سپرده شد. ممیز طرحی را ارائه داد که به جای ارابه و اسب کامل، تنها سر یک اسب را به تصویر میکشید. این طرح که نماد سرعت، قدرت و پویایی بود، به سرعت مورد استقبال قرار گرفت و به عنوان لوگوی رسمی ایران خودرو انتخاب شد.
لوگوی سر اسب با خطوطی ساده و در عین حال قوی طراحی شده بود و به خوبی میتوانست نمایانگر تواناییهای ایران خودرو در تولید خودروهای مدرن باشد. رنگ اصلی این لوگو آبی انتخاب شد که نماد اعتماد، پیشرفت و نوآوری است. این لوگو تا سالها به عنوان نماد اصلی ایران خودرو شناخته میشد و بر روی تمامی محصولات این شرکت، از سمند گرفته تا دنا و رانا، نقش بست.
دهه ۹۰ و ۱۴۰۰: تغییرات جزئی و نگاه به آینده
در دهه ۹۰ شمسی، با گسترش فعالیتهای ایران خودرو و ورود به بازارهای بینالمللی، این شرکت تصمیم گرفت تا لوگوی خود را کمی بهروز و نشان IKCO را برجسته کند. تغییرات این دوره بیشتر در جهت سادهسازی و هماهنگی با استانداردهای جهانی بود. لوگوی سر اسب همچنان حفظ شد، اما خطوط آن نرمتر و رنگهای آن کمی زندهتر شدند. در برخی موارد، از رنگ نقرهای و طلایی نیز برای لوگو استفاده شد تا حس لوکس بودن و کیفیت بالا را منتقل کند.
لوگوی جدید ایران خودرو به مناسبت بازگشت به آغوش خصوصیسازی پس از نیم قرن
خصوصیسازی ایران خودرو پس از سالها کش وقوس با هدف بهبود مدیریت، افزایش بهرهوری و کاهش وابستگی به دولت آغاز شده و مدیران جدید این شرکت اعلام کردهاند که قصد دارند با تمرکز بر ارتقای کیفیت محصولات، توسعه فناوریهای نوین مانند تولید خودروهای هیبریدی و برقی، و همچنین بهبود خدمات پس از فروش، جایگاه این برند را در بازارهای داخلی و بینالمللی تقویت کنند. آنها همچنین بر ضرورت شفافیت مالی، کاهش هزینههای غیرضروری و جلب رضایت مشتریان تأکید دارند تا بتوانند با رقبای خارجی و داخلی به طور مؤثرتری رقابت کنند.
اعلام همه این اهداف با هویت بصری جدید انجام شده و بایستی تا به ثمر رسیدنشان منتظر بمانیم؛ مسیری که چالشهای بسیار بزرگی بر سر راه خود دارد. با این حال به اعتقاد کارشناسان، خصوصی سازی آخرین تلاش برای ادامه حیات صنعت نیمه جان خودروی ایران در دنیای مدرن صنعت خودروی جهان است.
نظر خود را در مورد نشان جدید ایران خودرو به اشتراک بگذارید؛ آیا ایران خودرو به دوران اوج برمیگردد؟
MAJking2
۲۶ اسفند ۱۴۰۳چیشد! الان یال اضافه شد بهش
کاش زیر همون انتهای لوگو دستو پاشم بزارین با یدونه دم، باحال میشه ( ꈍᴗꈍ)
Avan
۲۶ اسفند ۱۴۰۳با توجه به هزینه های افزودن یال اسب،قیمت محصولات ایران خودرو ۵۰ درصد گران می شود!!!
Puriya
۲۷ اسفند ۱۴۰۳جالب اینجاس قبلی قشنگ تر بود
Hamidrez
۲۶ اسفند ۱۴۰۳اولین لوگو : اصالت
اخرین لوگو : کثا…ت
مهدی
۲۶ اسفند ۱۴۰۳گل گفتی
امیرحسین
۲۷ اسفند ۱۴۰۳لوگوهای مدرن جزئیات کمتری دارند نسبت به قبل. ولی ایران خودرو برعکس حرکت کرده و جزئیات رو افزایش داده. کار ضعیفی انجام شده
گرافیست
۲۷ اسفند ۱۴۰۳واقعا همینه ، بسته به زمان خودش اسب و ارابه و نگاهی به نیاکان هخامنش عالی بوده
من خودم طراحم
لوگوی اسب و لوگوتایپ قبلی خیلی بهتر و خلاقانه تر بوده
بقول معروف این لوگوی جدید اسب دچار فقر غذایی و منطق محروم، برازنده همین محصولات در پیتش ،😂😂
مدی
۲۶ اسفند ۱۴۰۳اهمیت؟
حسین
۲۶ اسفند ۱۴۰۳فاقد اهمیت.
PSA
۲۶ اسفند ۱۴۰۳بنظرم بهترینش اولین لوگو هست که نوشته کارخانجات ایران ناسیونال واقعا قشنگه
𝐀𝐥𝐢
۲۶ اسفند ۱۴۰۳قبلیه خیلی بهتر بود. الان بیشتر شبیه کله خره 😂
گاس فرینگ
۲۶ اسفند ۱۴۰۳آره راست میگی گوش هاش رو دراز کردن
گاس فرینگ
۲۶ اسفند ۱۴۰۳قبلی خوشگلتر بود
یه چیزی تو مایه های نشان جدید بااوجون (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Baojun#/media/File%3ABaojun_brand_logo.png) دربیارن خوبه
نیو کار
۲۶ اسفند ۱۴۰۳اون ارم اول (ارابه ایران ناسیونال)شرف داره به تمام نشان ها چرا چون هدف از تاسیس کارخانه ماشین و اتوبوس رفاه مردم از محصولاتشان بود وحتی برادان خیامی از تکنولوژی روز المان فرانسه انگلیس وامریکا استفاده میکردن اما از وقتی این کارخانجات مصادره شد تا به امروز جز سیر شدن یه مشت مدیر و طراح بیسواد و یکسری افراد ی که با رابطه وارد این شبکه شدن ویکسری خودرو پیش پا افتاده چیزی دیگری ندیدیم وشاید اه صاحب اصلی این تشکیلات همیشه پشتش باشه
کسرا
۲۶ اسفند ۱۴۰۳خب چه ربطی داشت؟
هراکلیوس
۲۶ اسفند ۱۴۰۳ارم رولز رویس بزنن ولی هدف توسعه محصولات نباشه ورقابت معنایی نداشته باشه وبه مشتری به چشم نوکر نگاه کنن فقط پالونش عوض شده
mani
۲۶ اسفند ۱۴۰۳چرا تو مقالات مربوطه نامی از هیئت مدیره جدید برده نمیشه؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ اسفند ۱۴۰۳در مطالبی که ما برای ایران خودرو نوشتیم هست
https://www.pedal.ir/news/change-of-ceo-and-board-of-directors/
ارسلان
۲۶ اسفند ۱۴۰۳همون قبلی بهتر بود…
ما میگیم خر نمیخوایم پالون خر عوض میشه….بعدم میکنیمش شیر ، با پرچم باید ست باشه
نانو
۲۶ اسفند ۱۴۰۳چقدر زیبا وای خدایا مگه داریم این همه خلاقیت این همه هنر این همه تغییر یکباره در نشان وآرم یک شرکت خسته نباشید دلاورها شیر مادر و پول بیت المال پدر حلالتان
Scuderia Ferrari
۲۶ اسفند ۱۴۰۳هنوز نتونستن یه ماشین استاندارد تولید کنن !!
ایشالا روزی برسه خودروسازی ایران تعطیل بشه و مردم یه نفس راحتی بکشن
کسرا
۲۶ اسفند ۱۴۰۳داش مگه چن وقته خصوصی شده؟
چین به این سرعت ماشین نمیسازه
Scuderia Ferrari
۲۶ اسفند ۱۴۰۳کسرا جان
دلخوش به کلمه خصوصی نباش که “خانه از پای بست ویران است”
دیا
۲۶ اسفند ۱۴۰۳یکی از یکی زشت تر و بی اصالت تر.
amdbenz
۲۶ اسفند ۱۴۰۳سلام آقای اشتری کی مطلبی که موتور وان برای ایرانخودرو نوشته رو تو سایت میگذارید ؟ ممنون
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ اسفند ۱۴۰۳در روزهای آینده
Yaghoob
۲۶ اسفند ۱۴۰۳کاش به سمت مینیمال شدن پیش میرفت. ترند این روزهای طراحی.
اراز
۲۶ اسفند ۱۴۰۳یه سوال چین هم یه ارم شبیه این روی یکی از برندهای خودروداره؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ اسفند ۱۴۰۳بائوجون زیرمجموعه سایک موتورز قبلا کله اسب بود الان عوض کرده
https://listcarbrands.com/baojun-logo/
Navid A J
۲۶ اسفند ۱۴۰۳❌ ملی سازی صنایع
✅ غصب اموال و نابودی صنایع
مهرداد
۲۶ اسفند ۱۴۰۳واقعا قبلی بهتر بود! الان شبیه اون شرکت چینیه شده که لوگوشو از ایرانخودرو کپی کرده بود
۲۶ اسفند ۱۴۰۳فقط لوگو هایما
sense1star
۲۶ اسفند ۱۴۰۳قبلی بهتر نبود !
انصافا به Ai میدادن یه چی بهتر واسشون طراحی میکرد.
Iman
۲۶ اسفند ۱۴۰۳همون اولین لوگو برای ماشیناش برازنده تره .گاری .ایران خر رو
Sevlan
۲۶ اسفند ۱۴۰۳یهجورایی شبیه کلهی قاطر شده، در ضمن اون یال هم خیلی مضحکه، اولین آرم، بهترین و با اصالتترین بود!!!
Souls_Master
۲۶ اسفند ۱۴۰۳مدل یال های اسب منو یاد مدل موهای دهه هشتاد میندازه.😂
saeedfarshchian
۲۶ اسفند ۱۴۰۳خب خداروشکر
لوگو ایران خودرو هم دیگه الان هماهنگی کامل با محصولاتش داره
الان با خیال راحت میتونیم بگیم عجب خری سواریما!
محمد
۲۷ اسفند ۱۴۰۳با اینکه جو جامعه و رسانه بر علیه ایران خودرو هست ولی لوگوی بسیار خوبی انتخاب کردند.
اگر بشه به فراری نزدیک ترش کرد واقعاً عالی تر میشه.
من واقیعت نمی فهمم یک عده چون از این برند بدشون میاد چرا انقدر کج سلیقگی می کنند و می گویند لوگوی ایران ناسیونال قشنگ بوده.
این لوگوی ایران ناسیونال گرافیک و طرح اش انگار مال ۲۰۰، ۳۰۰ سال پیشه.
از نظر این عدهی تحت تأثیر رسانه کلاً قبل ۱۹۷۹ اصلاً همه چیز خوب بوده و انگار ایران بهشت بوده.
آدمای شخصیت پرست و خیال باف و احساسی و به دور از منطق و عقل آفت جوامع هستند.
PSA
۲۷ اسفند ۱۴۰۳خیال بافی نیست ما داریم در مورد صنعت خودروسازی ایران حرف می زنیم که تا قبل 1979 داشت کار خودش رو خوب انجام میداد و اگه ادامه داشت شاید مثل کیا و هیوندای بود ایران ناسیونال دوم اینکه اتفاقا بر عکس اولین لوگو از همشون قشنگتر و با اصالت تر هست .
کمتر دنبال ساندیس ، زندگی واقعی تر
محمد
۲۷ اسفند ۱۴۰۳خب الان امثال تو می گویند لوگوی ایران ناسیونال قشنگ بوده و مدرن!!!
این خیال بافی نیست پس چیه؟
یکی از ویژگی های افرادی مثل تو این هست که هرکی رو که میبینند تو بحث کم آوردن ازش یا نظرش باهاشون مخالف هست رو انگ ساندیسی بودن می زنند بهش.
در صورتی که همه می شناسند من همیشه به هردو طرف انتقاد کردم.
بنظر میاد جنبشتون هم چون تا حالا پایه اساسش کج هست تهش مثل همینا دوامش کمه.
saeedfarshchian
۲۷ اسفند ۱۴۰۳گاری و اسب اگه بود اصالت داشت
ولی هیچوقت سایه غصبی بر ایرانخودرو هست پ پیشرفت نمیکنه
محمد
۲۷ اسفند ۱۴۰۳اگر هم ایران خودرو الان دست خیامی ها بود ارزان ترین خودرو ایران خودرو یک میلیارد ششصت بود.
تازه کم هم گفتم.
Hb
۲۷ اسفند ۱۴۰۳خیر هیچ گاه به اوجی که نداشته به چه چیز می خواهد برسه لزوم یکه شرکت موفق طراحی چندین مدل موفق و بروز دنیا در سال دو تولید انواع نیروی محرکه خودرو با چندین مدل موتور وتوان های متغیرمثلا انواع موتورهای از 1500 سی سی الی 4500 سی سی و راندمان اسب بخار توربوشارژ وسوپر توربوشارژ.. وانواع رنگهای خودرو که چند سالیه این شرکت فقط به سفید یا مشکی ویا خاکستری اکتفا کرده. اولا چه لزومی داره با پیش فروش وبا نوسانات قیمت دلار. حالا که پیش فروش میکنی با همان سرمایه هاخودت را بی نیاز کن از شرکتهای خصوصی قطعه ساز. مدیران ناشایست فقط بفکر حقوق های چندین میلیونی پاداش های چندین میلیاردی برای مدیران نالایق و دزد واصلا بفکر کارگران شرکت نیستن چون یا قراردادی ویا پیمانی این نوع شرکتها باید همه چیزش مثل آینه باشه حقوق مدیر کارمندان و کارگران با اندکی تفاوت داشته باشن وکلیه کارگران شرکت باید استخدام رسمی شرکت با تمام حقوق ومزایا ومسکن وخدمات درمانی مستقل باشه با این به اصطلاح خصوصی سازی به هیچ جایی نمی سن چون همین ها با اختلاص ها و شوهر دادن ها به اینجا رسیدن
Alireza
۲۷ اسفند ۱۴۰۳آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچی!
Akbar top
۲۷ اسفند ۱۴۰۳امیدوارم که در عمل هم اینطور باشه
امین
۱۳ فروردین ۱۴۰۴آرم قبلی بهتر و قشنگ تر بود
الان اسب دهنش بسته شده😂
لاغر تر هم شده😂
من نمیدونم چرا اجازه ی این کار رو دادن
حیف این اسب کوچولو نیست ، اینطور بشه