ایران خودروایستگاه خبر

برنامه ایران خودرو برای گسترش همکاری با چری و هاوال و هونگچی

براساس شنیده‌های غیررسمی، به تدریج همکاری ایران خودرو با هایما کم‌رنگ خواهد شد و سه برند چینی هاوال و هونگچی و جتور (زیرمجموعه‌ی چری)، نقش مهمی در آینده‌ی بزرگ‌ترین خودروساز کشور ما خواهند داشت.

وابستگی خودروسازی ایران به خارج، غیر قابل انکار است. این موضوع، از طراحی عقب‌افتاده‌ی خودروهای تولید داخل و نیاز به قطعات وارداتی، مشخص می‌شود. از سویی دیگر، برای افزایش سرعت پیشرفت در صنعت خودرو، همکاری با شرکت‌های پیشرفته و دارای فناوری، بسیار مهم است. حال که ایران خودرو به بخش خصوصی واگذار شده؛ ادامه‌ی روند قبلی که سال‌ها ضرر و زیان به همراه داشت، منطقی نیست.

بیشتر بخوانید:

هونگچی H5 لوکس در ایران

ایران خودرو بیش از یک دهه قبل، مونتاژ دو کراس‌اور هایما S5 و S7 را آغاز کرد. طی سال‌های اخیر، یک مدل بزرگ‌تر به نام S8 و همچنین ون کوچک با اسم 7X نیز به تولیدات ایران خودرو اضافه شد که البته برخلاف S5 و S7، چندان پرفروش نبودند. شاید در حدود سال ۱۳۹۰ هایما (زیرمجموعه‌ی فاو / FAW) یکی از خودروسازان برتر کشور چین محسوب می‌شد؛ اما امروزه شرایط تغییر کرده و برندهای زیرمجموعه‌ی چری، سایک و گریت‌وال، از نظر فنی و تجاری، موفق‌تر هستند.

دیگر مورد مهم که نباید فراموش شود، سابقه‌ی همکاری گروه بهمن با برندهای جتور (متعلق به چری) و هونگچی و هاوال (زیرمجموعه‌ی گریت وال) است. مالکان فعلی ایران خودرو که عامه‌ی مردم به عنوان مجموعه شرکت‌های کروز می‌شناسند، سال‌ها سهام‌دار اصلی گروه بهمن بوده‌اند و احتمالا به همین دلیل، جتور و هاوال را به هایما ترجیح داده‌اند.

گروه بهمن

مهم‌ترین رقیب ایران خودرو در گروه خودروهای چینی، مجموعه‌ی کرمان موتور و مدیران خودرو است. این دو شرکت که سهام‌دار و شریک تجاری یکدیگر محسوب می‌شوند، تقریبا تمام بازار خودروهای گران‌تر از یک میلیارد تومان و کراس‌اورهای کشور ما را در اختیار دارند. اگر ایران خودرو بخواهد در این کلاس قیمت فعالیت کند؛ قطعا با محصولی عجیب مثل ری‌را، موفقیتی نخواهد داشت و در مقابل انواع جک و تیگو، ناکام خواهد بود.

تاریخچه هونگچی و فاو / FAW

گروه فا (تلفظ درست واژه‌ی FAW) در سال ۱۹۵۳ با سرمایه‌گذاری دولتی بنیان نهاده شد و امروزه نیز، بخش اصلی سهام آن در اختیار دولت چین باقی مانده است. فاو دارای دو زیرمجموعه‌ی عظیم خودروسازی است که شامل هونگ‌چی و بسترن (بستون: Bestune) می‌شود. با توجه به اینکه سابقه‌ی فاو، بیشتر بر ساخت کامیون و صنایع سنگین حمل و نقل استوار است، برند بسترن در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد تا کارخانه‌ای مخصوص تولید خودروهای مدرن باشد. البته نباید فراموش کرد که شرکت هونگ‌چی، از سال‌های دهه‌ی ۵۰ میلادی فعال بود و سواری‌های تشریفاتی کلاس لوکس، تولید می‌کند.

در بازار چین، هونگچی به عنوان یک برند لوکس با قیمت پایین، طرفداران زیادی دارد. اسفند ۱۴۰۳ نیز، یک دستگاه کراس‌اور هونگچی HS3 توسط ایران خودرو وارد کشور شد. دو مدل سدان هونگچی H5 و eQH5 برقی هم سال گذشته توسط بهمن موتور، تحویل خریداران ایرانی شدند.

هونگچی یکی از معدود شرکت‌های تولیدکننده خودرو در چین است که با ۶۴ سال سابقه، همچنان فعالیت می‌کند. این مجموعه، هم‌اکنون زیرمجموعه‌ی گروه فاو (FAW Group) محسوب می‌شود و از سال ۲۰۰۹ با تولید مدل‌های جدید، متحول شده است.  خودروهای هونگچی از ۱۹۵۹ به مدت ۵۰ سال، نمونه‌های مونتاژی ساخت برندهای مشهور دنیا، مثل تویوتا، آئودی، مرسدس بنز، کرایسلر یا فورد و لینکلن بودند اما طی سنوات اخیر، همراه تجهیزات فنی تولید چین عرضه شدند.

تاریخچه هاوال و گریت وال

خودروسازان چینی که موفق به فروش محصول در استرلیا و اروپا شده باشند، اندک هستند. این مورد البته برای هاوال عجیب نیست و طی ۱۰ سال اخیر، انواع خودروهای هاوال، خصوصا در کلاس کراس‌اورها، به بازار کشورهای متمول خارج از چین رسیده‌اند. در ایران، هاوال H6 هیبرید هم‌اکنون توسط گروه بهمن، عرضه می‌شود. فروردین ۱۴۰۴ هم، جولیون پرو توسط ایران خودرو وارد ایران شد.

گریت وال، حدود ۳۴ سال قدمت دارد و از سال ۲۰۱۳، کراس‌اورهای خود را با نام هاوال تولید می‌کند. گریت‌وال معمولا در رتبه‌ی هفتم تا دهم بزرگ‌ترین خودروسازان چین قرار دارد؛ اما رشد فروش در سال‌های اخیر داشته است و بنا به ادعای رسانه‌های چینی، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی خودروهای کلاس وانت و کراس‌اور در چین محسوب می‌شود.  هاوال، به عنوان زیرمجموعه‌ی گروه خودروسازی گریت‌وال چین، سعی می‌کند در مقایسه با تولیدات شرکت مادر، کیفیت بالاتری داشته باشد.

تاریخچه‌ی جتور و چری

فیدلیتی مونتاژ بهمن، خودرویی از محصولات جتور است که توسط شرکت زیرمجموعه‌ی چری، تولید می‌شود.  جتور تراولر T2 نیز به تازگی وارد ایران شده اما هنوز پیش‌فروش نشده است.

فیدلیتی الیت بهمن موتور؛ مشخصات و قیمت مدل جدید | مجله پدال

چری در کنار جیلی و بی‌وای‌دی، یکی از خودروسازان برتر چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است. بازار ایران با فعالیت شرکت مدیران خودرو، طی سال‌های اخیر میزبان انواع محصولات چری شامل کراس‌اورهای  X22 X33، تیگو ۵ و X55 و تیگو ۷ در کنار سدان آریزو ۵ و آریزو ۶ بود. با ‌این ‌اوصاف، می‌توان چری را مهم‌ترین برند خودروسازی چین در بازار کشورمان دانست.

جتور تراولر T2 وارداتی

برند جتور، سال ۲۰۱۸ تاسیس شد تا مخصوص شاسی‌بلندهای اسپرت چری باشد. در ایران، کراس‌اور فیدلیتی از محصولات جتور محسوب می‌شود و حالا یک مدل دو دیفرانسیل به نام تراولر T2 یا شانهای T2 نیز وارد کشورمان شده است. این خودرو، سال ۲۰۲۳ به بازار چین رسید تا وارد رقابت با شاسی‌بلندهای تانک ساخت گریت وال شود. باتوجه به رونمایی از تانک ۳۰۰ و Bj60 بایک در ایران، احتمالا ایرن خودرو تصمیم گرفته است محصولی از چری با بدنه‌ی بزرگ و امکانات رانندگی آفرود را وارد کشورمان کند تا از این سبک بدنه، عقب نماند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Mohammad

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (116 ديدگاه)

    خودرو اولی از چه برندیه ؟

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. SS

      ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (876 ديدگاه)

      هونگچی H6

      1. Mohammad

        ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (116 ديدگاه)

        ممنونم ، طراحیش به نظرم خوبه

  2. ممد ژانگولر

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (4427 ديدگاه)

    خدا کنه بهترین ماشینهای جهانو زیر یک میلیارد بخریم همه صحاب بهترین ماشینا بشن

    یاشیمبائولا 🤲

    موافقم 17
    1. نیو کار

      ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (149 ديدگاه)

      فعلا خدا شاهین سورن دنا پیشنهاد میده

      1. ممد ژانگولر

        ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (4427 ديدگاه)

        داداشا با پوزش فراوان منظور من زیر یک میلیارد ریال بودا بعضیا دیگه خیلی تند میرن .
        من همیشه گفتم پول برای ماشین بالای یک میلیارد ریال اشتباهه

        موافقم 1
        مخالفم 6
    2. Bagher

      ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (114 ديدگاه)

      با قیمت چین هم زیر 1 تومن درنمیان
      ارزش پول ملی خیلی زیاده

      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (3297 ديدگاه)

        امان از صفرهای زیاد

    3. Lyting

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (97 ديدگاه)

      بهتره بگیم خدا کنه درآمد مردم مون چند برابر بشه بتونیم ماشین های گرون بخریم

  3. اراز

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (30 ديدگاه)

    سورنچی تاراوال سمندچی وراناوال ودنا توردرراهند

    موافقم 4
    مخالفم 1
  4. نانو

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (229 ديدگاه)

    منتظر فیس لیفت دنا جوانان با چراغ های هونگچی وموتور هاوال وداشبورت جتور هستیم

  5. Saeedfarshchian

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (345 ديدگاه)

    دیگه کار از شتر گاو پلنگ گذشته
    میخوان سیمرغ تحویلمون بدن

    موافقم 6
    مخالفم 1
  6. گاس فرینگ

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (697 ديدگاه)

    اگه بهمن موتور توی ایران خودرو حل بشه بهترین اتفاق ممکنه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  7. 제네시스

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (455 ديدگاه)

    هر چی راجع به این دو شرکت گفتم حقشونه، خون مردمو کردن تو شیشه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. 제네시스

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (455 ديدگاه)

    ایران خودرو همراه با سایپا باید درشون تخته شه و واردات ماشینای اروپایی آمریکایی کره ای و ژاپنی با دلار 1000 تومن برای مردم آزاد بشه
    همکاری ایران خودرو با ماشینای چینی مثل این میمونه با همکاری دو حیوان میشه قاطر نتیجش

    موافقم 5
    مخالفم 3
  9. رامتین

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3384 ديدگاه)

    سایپا هم حتما سمت چانگان میره که البته قابل قبوله. به شرکتهای امجی و جیلی هم میشه فکر کرد.
    البته من امیدوارم دوباره با توافقی که صورت بگیره، شرکتهای خوب دنیا وارد کشور بشند. همون رنو هم برگرده عالیه.

  10. Navid A J

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3907 ديدگاه)

    شخصا با همکاری این ها یا مونتاژ و … هیچ مشکلی ندارم، ولی در بازاری آزاد. نه در بازار انحصاری که همه چیو بستن به بهانه ی حمایت از خودروسازان داخلی!

  11. شایکل موماخر

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (67 ديدگاه)

    این همه بند و بندیلک چرا دارن این چینیا؟!!! یه شرکت،سی تا زیر مجموعه با اسمهای عجق وجق داره بعد خودش ۱۶ تا ملاک داره،بعد زیر مجموعه خودش سهامدار شرکت مادر هست!!!!! هیچ چیز این چینی جماعت به آدمیزاد نرفته!!! البته این هم از حقه بازیشون هستآ…. در صورت خرابکاری یا ضرر مالی،سریع اون زیر مجموعه دو ماهه خلق شده رو فدا میکنن. یعنی انگار مهره میسوزونن… خدایگان شارلاتان بازی تجاری

  12. کوثر

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با سلام و تحیت
    اوه اوه !!! اُونهم چه کسی ؟؟؟!!!! ایران‌خودرو ؟!!!!
    یک شرکت بی اعتبار که چه بلایی در این سالها بر سر ملت ایران درآورده و با دادن خودروهای قلابی و با قیمتهای سرسام آور چه ظلم بزرگی را به ملت ایران تحمیل کرده است؟!!!!
    مردم خاطرهٔ خوشی از ایران‌خودرو ندارند!!!!
    پناه بر خدا از دست ظالمین به ملت ایران ؟!!!!
    ولله الحمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا