شرکت کروز بعد از سالها تلاش، توانست مالکیت بزرگترین مجموعهی خودروسازی ایران را تصاحب کند. این مجموعه از برنامههای متعدد برای تولید مدلهای جدید و بهبود کیفیت در ایران خودرو خبر داده است.
بعد از برگزاری مجمع عمومی سهامداران ایران خودرو در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۳، برای اولینبار مالکیت و مدیریت بزرگترین خودروساز ایران به بخش خصوصی واگذار شد. هفت ساعت، گفتگوی پرتنش بین حاضران در مجمع ایران خودرو، اتفاقی تاریخی برای صنعت کشورمان رقم زد و شرکت کروز را به عنوان بزرگترین سهامدار ایران خودرو معرفی کرد.
حوادث فوق، امروز با معرفی مدیر عامل جدید، شکل تازهای گرفت و البته انتقادات گستردهای در پی داشت. علاوهبر مخالفت آشکار تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تردیدهایی بر صلاحیت شرکت کروز نیز وجود دارد. سوابق قضایی این مجموعه با پروندههای متعدد، نگرانکننده است و البته، ترس از افزایش انحصار در صنعت خودروسازی ایران، عامهی مردم را تحت تاثیر قرار میدهد.
طبیعتا شرکت کروز برای کاهش تنشها پیرامون تغییر مالکیت ایران خودرو، تلاش میکند تا شاید در نگاه مخاطبان، به شکل ناجی و ایجاد کنندهی دگرگونیهای مثبت، دیده شود. این موضوع در بیانیهی رسمی کروز به وضوح دیده میشود:
امروز مفتخریم که اعلام کنیم با اعتماد نظام، دولت و سران سهقوه و طبق تصمیمات مجمع گروه صنعتی ایرانخودرو، مدیریت این گروه صنعتی طبق قانون تجارت در اختیار کنسرسیوم سهامداران بخش خصوصی که صاحب اکثریت سهام این شرکت هستند (پساز سالها تاخیر) گذاشته شد تا در یک زمانبندی مطلوب، بتوانیم کیفیت محصولات تولیدی و سرویسمان به مردم شریف ایران را ارتقا داده و همزمان زیرساختهای تولیدی و مالی شرکت را احیا کرده و خشنودی و رضایت اجتماعی همه ذینفعان خانواده بزرگ ایرانخودرو را فراهم کنیم.
در این راه سخت برای حل بحرانهای فراوانی که ماحصل مدیریت غیرحرفهای چهار دهه گذشته است، دست همه خدمتگزاران میدان صنعتی، اقتصادی و مالی کشور در همه بخشها را میفشاریم و با آغوش باز، از تواناییهای نخبگان جامعه بهره خواهیم برد تا جامعه ایرانی به صنعت خودرو همچون گذشتههای دور با غرور و افتخار نگاه کند.
در این راه بزرگ، سرمایههای انسانی کل گروه صنعتی ایرانخودرو، قطعهسازان صنعت خودرو و نیز شبکه نمایندگیهای ایرانخودرو در سراسر کشور یاریگر ما خواهند بود.
برنامههای ما بهصورت کوتاهمدت، میانمدت و درازمدت پساز شناسایی کامل آسیبهای وارد شده اقتصادی بهپیکر این شرکت و منشا زیانهای انباشته شرکت که در تاریخ کشور بیسابقه بوده است، برای اطلاع عموم هممیهنان ارائه خواهد شد.
حتما سعی خواهد شد تا حداکثر طی دو هفته پساز شروع به کار تیم جدید، گزارش کامل مالی شامل مجموع بدهیهای شرکت به بانکها و موسسات مالی و قطعهسازان داخلی و خارجی و نیز تعهدات خودروهایی که وجوه آنها دریافت شده است ولی خودروها تحویل داده نشدهاند، بهاطلاع مردم شریف ایران برسد.
همه تلاش خود را بهکار خواهیم بست تا نارضایتیهای سالهای گذشته مردم عزیز و شریف ایران پایان یابد و بهسرعت خشنودی و رضایت آنان سرلوحه همه فعالیتهای پیش روی گروه صنعتی ایرانخودرو قرار گیرد.
دیدار حمید کشاورز با رهبری در بهمن ماه ۱۴۰۲
یک سال پیش، حمید کشاورز، موسس و سهامدار شرکت کروز، طی دیدار با رهبری درخواست کرد تا به بخش خصوصی توجه شود و مدیریت ایران خودرو، توسط شرکت کروز به مرحلهی نهایی برسد. او در دیدار مستقیم با حضور خبرنگاران گفته بود:
بزرگترین سهامدار ایرانخودرو در حال حاضر ما هستیم. ۳۰درصد ایرانخودرو را بخش خصوصی دارد. جنابعالی پارسال فرمودید که دولت اشتهای عجیبی در کنترل شرکتها دارد. دولت الان با ۵ درصد سهام، شرکت ایرانخودرو را کنترل میکند. ما قبلا هم خدمت حضرتعالی نامه فرستادیم که ما حاضریم اگر این شرکت به ما از نظر مدیریت واگذار شود و ما ظرف پنج سال موفق نشویم؛ ما را در میدان آزادی اعدام کنند.
بعد از این دیدار، رهبر انقلاب در سخنرانی دیگری که روز بعد انجام شد، به اهمیت بخش خصوصی برپداختند:
«من دیروز شنیدم که در بعضی شرکتهایی که دولت و بخش خصوصی شریک هستند، با اینکه دولت سهم زیادی ندارد، مدیریت در اختیار دولت است، به نظر من این منطق ندارد. از شیوههای قانونی استفاده کنند و به خود مردم و سهامداران در واقع اختیار بدهند منتهی نظارت بشود.»
آرین
۱۸ بهمن ۱۴۰۳ببخشید ببخشید
حالا که خودت میگی
…… میخوری که ماشین خوب دست مردم ندی
یعنی بی …… ترین عالمی اگه ماشین درست نسازی
خودم چوب تو …….
۱۸ بهمن ۱۴۰۳ایول داش سلطانی شما بهترین کامنت این ماه رو دادی شوما
ایران فرانسه
۱۸ بهمن ۱۴۰۳از سایت وزین پدال بعید بود که این رپورتاژ آگهی را برای یکسری رانت خوار پایداری چی کار کنه، بهمن موتور دلبخواهی مزدا ۳ رو کنار گذاشت ؟ بهمن موتور چاره ای جز خودرو چینی زدن داشت تو تحریم های اقتصادی؟ اگر بهمن موتور گرانفروش ه اونوقت کرمان خودرو و مخصوصا مدیران خودرو چی هستند الان فیدیلیتی با قطعات مشترک با تیگو ۸ تو کارخانه چنده و تیگو چند؟ چندتا پرونده علیه بخش خصوصی تشکیل شد تا بیوفته دست خصولتی ها ؟ مگه بانک پارسیان و گیر سه پیچ مموتی یادتون رفته که آخر رفت بغل ستاد و گروه تدبیر ، جالبه کامنت ها رو خوندم حیران شدم از عمق تاثیر تبلیغات یکسری رانت خور قطع منافع شده روی کاربران، کروز هر چی باشه که قطعا ایرادات و اشکالات فراوان دارد ، از مدیران دولتی و مفاسد مدیریت دولتی بهتر خواهد بود التماس تفکر
خزان
۱۸ بهمن ۱۴۰۳((همه تلاش خود را بهکار خواهیم بست تا نارضایتیهای سالهای گذشته مردم عزیز و شریف ایران پایان یابد و بهسرعت خشنودی و رضایت آنان سرلوحه همه فعالیتهای پیش روی گروه صنعتی ایرانخودرو قرار گیرد.))
دیگه گوش همه پره ازین مزخزفات اما یچیز توجهمو جلب کرد. گفته به سرعت!!
اگه قرار بود بسرعت چیزی درست بشه، همون قبلیا درست میکردند. تو این مملکت به تدریج هم حتی کار درست نمیشه چه برسع به سرعت!! این دیگه نوبر بود،،.
۱۸ بهمن ۱۴۰۳حق
نیو کار
۱۸ بهمن ۱۴۰۳محصولات سال بعد ایرانخودرو پیکان الکتریک بابرد 20کیلومتر ومدت شارژیک هفته برای این مسافت 2. پژو اردی سقف شیشه ای مجهز دوربین 360درجه 3.پیکاپ اریسان با موتور تقویت شده تراکتور مگا موتور 4.سمند شاسی بلند 5. تارا کروک
محمد
۱۸ بهمن ۱۴۰۳خیلی جالبه ، از این جیب میذارن تو اون جیب اسمش هم میشه خصوصی سازی ، اینکه سراسر غرق دزدی و فساد هستید یه طرف ، به شعور مردم هم با این بازی ها توهین میکنند ، تو این کشور چه شرکت خصوصی ( به ظاهر) چه شرکت دولتی به یک نهاد متصله و هیچ چیزی تغییر نمیکنه فقط یکبار حق زندگی داشتیم که شما دزد های حرامخور تباهش کردید
سهیل
۱۸ بهمن ۱۴۰۳ویکیپدیا :
در حالیکه این شرکت با تولید قطعات معیوب (از نمونههای مشهور آن واردات ترمز ABS معیوب از چین و تولید ایربگ معیوب است[۲]) از متهمین عوامل کیفیت پایین خودروی ایرانی است، کیفیت پایین را به دولتی بودن مدیریت ایران خودرو منتسب کرده و تلاش میکند که خود را نماینده بخش خصوصی بنامد و انتقال مدیریت به خود را سبب بهبود کیفیت خودرو ایرانی معرفی کند.
شرکت کروز هم دارای تعداد زیادی کارگر است و در عین حال از بزرگترین و پیشروترین ناقضان حقوق کارگران در ایران است. این شرکت با نقض قانون؛ سالها با تمام توان از نیروی کار ددختران مجرد در بخش کارگری خود استفاده میکرد که کمترین توان برای اعتراض را دارند. این شرکت بنیانگذار «قرار داد موقت ۱ ماهه» با کارگران در ایران بوده است
در یک مورد حادثه کار که برای خانمی در دستش پلاتین گذاشته شد، شرکت تنها بیمه بیکاری رد کرده و برگه حادثه و گزارش حوادث کار ارائه نشده است… قبلاً ازدواج در مجموعه کروز مشکلات حادی برای کارگر به همراه میآورد و در مواردی خانمها اخراج هم میشدند. هنوز هم به دلیل فشار کاری برای بسیاری ازدواج بسیار سخت است؛ زیرا نوع کار در این شرکت تعدادی است و برای مثال اگر قرار باشد کارگری ۱۰۰ قطعه بزند، اگر این مقدار به ۹۹ عدد کاهش یابد، از حقوق او کم خواهد شد.
قبلا که صاحب ایران خودرو نبود این بود. حال چه شود.
مهراد
۱۸ بهمن ۱۴۰۳Clash of Clowns 😂😂
ساسان
۱۸ بهمن ۱۴۰۳یکی از تولیدکننگان قطعات بی کیفیت خودرو داره میگه میخوام خودرو خوب بسازم ! حتما. یه شرکت خصولتی و یه جابجایی پوشالی از این جیب به اون جیب برای سهم برداشتن بیشتر از جیب ملت.