به گزارش خبرنگار مجله پدال، در جریان چهارمین دوره نمایشگاه خودرو تهران، مسئولین غرفه ایران خودرو با اشاره به اینکه برای ارتقا خانواده دنا پروژههای متعددی در نظر گرفتهاند، اعلام کردند که تا پایان سال آینده نسخهی ارتقا یافته و فیسلیفت شده محصول دنا با نام دنا سال روانه بازار شده و جایگزین تیپهای فعلی خانواده دنا و دنا پلاس میشود.
دنا سال که الگویی مشابه به دنا پلاس موجود در بازار دارد، در نمای خارجی کمترین تغییرات را داشته و طبق آخرین اطلاعات از این پروژه، صرفاً مجموعه سپرهای خودرو تغییر کردهاند. مهمترین بخش این پروژه نیز مربوط به تریم داخلی بوده و کابین خودرو بهطور کامل بازطراحی شده است.
پس از گذشت حدوداً هشت سال از اولین حضور دنا در جادههای ایران، مالکین این خودرو همیشه نسبت به طراحی اتاق دنا و کمبود فضا گله داشتند. با توجه به اینکه اتاق دنا و سمند مشترک هستند، این انتظار میرود که ابعاد و راحتی فضای اتاق آن نیز مشابه به سمند باشد. اما به دلیل نوع طراحی مجموعه داشبورد که الگویی مشابه به سوناتا وای اف دارد، باعث شده تا داشبورد دنا فضای بیشتری نسبت به داشبورد سمند اشغال کرده و فضای پا در ردیف جلو محدود شود. در ردیف عقب نیز به دلیل طراحی و جانمایی نامناسب صندلیهای ردیف جلو، شاهد کمبود فضای پا نسبت به سمند هستیم. در پروژه دنا پلاس نیز با افزوده شدن سانروف و استراکچر آن به سقف خودرو، فضای سر سرنشینان نیز کم شد. با توجه به این سه نکته، مرکز تحقیقات ایران خودرو در پروژه دنای سالتریم داخلی را بهطور کامل بازطراحی کرده و دنا بهزودی با کابینی کاملاً جدید عرضه خواهد شد. با این اقدام علاوه بر تأمین فضای مناسب برای سرنشینان، شرایط برای نصب آپشن های جدید ازجمله دکمه استارت نیز فراهم شده است (در جریان معرفی تیپ جدید دنا پلاس در نمایشگاه تهران، نکتهی عجیب و تأسفبار محل نصب دکمه استارت خودرو بود که با واکنش منفی بازدیدکنندگان نیز مواجه شد). برای فضای سر نیز قرار است سقف شیشهای ثابت یا اصطلاحاً مونروف (مشابه به پژو ۲۰۷) جایگزین سانروف فعلی شود.
در بخش فنی نیز تغییرات خوبی انجام شده و قرار است دنای جدید به پیشرانههای EF7 پلاس و EF7 پلاس توربو مجهز شود. نسل جدید موتور ملی در نسخه تنفس طبیعی مجهز به اویل پمپ متغیر، سیستم متغیر سوپاپ دوگانه هوا و دود و سیستم بهینه مدیریت حرارت موتور شده است. این موتور قدرتی مشابه به موتور فعلی داشته اما مصرف سوخت کمتری نسبت به آن دارد. در نمونه پرخوران نیز علاوه بر مواد فوق، مهمترین تغییر، مجهز شدن به توربوشارژر برقی بوده که باعث رفع لگ اولیه توربو نسبت به نسخه قبلی و افزایش ۱۵ اسب بخاری قدرت خروجی شده است. قدرت این موتور ۱۶۵ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتون متر است. این پیشرانهها که مجهز به استاندارد آلایندگی پایه یورو ۵ قابل ارتقا به یورو شش هستند، از طریق گیربکس شش سرعته دستی و یا شش سرعته اتوماتیک قدرت را به چرخهای جلو انتقال میدهند.
در دنای جدید امکاناتی نظیر فرمان برقی، ورود و خروج بدون کلید، دکمه استارت، سیستم کنترل پایداری، سیستم فشار باد تایر، سنسور تعویض دنده GSI، سنسور نور و باران، سامانه تماس اضطراری SOS و چراغ روشنایی روز بهطور استاندارد در تمامی تیپها مشاهده میشود و در نمونههای فول آپشن نیز مواردی نظیر ایربگ های جانبی، سقف شیشهای، تودوزی چرم، گرمکن-سردکن و ماساژور صندلی، رادار نقطه کور، ترمز پارک برقی و شیفتر پشت فرمان برای این خودرو در نظر گرفته شده است.
TML BN
۱ خرداد ۱۴۰۱یا ابلفضل یک لحظه بدجوری ترسیدم😂😂
دکتر استاپ
۱ خرداد ۱۴۰۱فکر کنم دیگه خارجی ها بجای حسادت به صنعت خودروسازی ایران باهامون ابراز همدردی کنن😂😂😂
206RC
۱ خرداد ۱۴۰۱همه چی سُنَتیش خوبه
جدیدا همه دارن میشن، -گیربکس cvt -دنده دستی برقی -شاسی بلند نما -داشبورد کلا تبلتی
هیچ حس درایوری نمیمونه دیگه
Saipa
۱ خرداد ۱۴۰۱عالی
✅موتور ۱۶۵ اسب که معادل ۳۰۰ _۴۰۰ اسب خارجی هاست
✅طراحی زیبا و فراتر از خودرو های غربی مثل بنز و بی ام و که بلد نیستن ماشین بسازن
✅داشبورد زیبا تر از پورشه و باکیفیت تر از رولزرویس که در داشبوردش آب میریزد تا بیشتر شود
✅✅خدایا شکرت که در کشور های غربی بدنیا نیومدیم و در اینجا به محصول داخلیمون افتخار میکنیم❤
دکتر استاپ
۱ خرداد ۱۴۰۱ترول خودتی
قبلیا اداتو در میوردن😂
ایلیا
۱ خرداد ۱۴۰۱ماشین ایرانی از لحاظ کیفیت و ایمنی پایین هستش ولی باید این طرح عملی بشه نه تصویر یچی مدل موقع ساخت یچی دیگه….!!اگه همین ماشینو یه مارک چینی بزنیم خیلی انتقادا کمتره …..
علی
۱ خرداد ۱۴۰۱گویا کامنت خودروهای چینی رو درست نخوندی!
دلیل اینکه انتقاد ماشینهای ایرانی زیاده چونکه پدال یه رسانه با ارزشه ترول های سلطان گو پارس و فن ارابه های ایرانی توش وجود نداره
چینیها حتی اون پیکاپ گنده زیر 60 اسب بخاریشون که همه در عجب بودن چطور این میتونه راه بره حتی طراحیش از این سمی که عکسش رو پسته واقعا زیباتره
به طراحی پخته سدان های 2022 چینی بنگر و طراحی پیرمردی تارا رو ببین از نمای پشتی هم درسته چراغ پیوندی روش زدن اما سپر افتضاحش و کی میخواد بپوشونه؟
بزرگترین افتخارشون موتور چینی (به ظاهر آلمانی ایرانیزه شده) EF7 توربوشارژره که 150 اسب بخار قدرت داره
حتی اگه مارک برند چینی رو این طراحی افتضاح و یک موتور نهایتا 150 اسب بخاری بود کامنت های منفی زیادی حتی از سوی رامین چینی فن هم شاهد بودیم!
Porsche 911
۱ خرداد ۱۴۰۱👍
TML BN
۱ خرداد ۱۴۰۱سایپا دیگه وقت تغییر نامه😂😂😐
حنات دیگه رنگی نداره
Saipa
۱ خرداد ۱۴۰۱نترس نصف اکانتای جنجالی مال خودمن😂😂😂
حالا ها بیخ ریشتونم
viper2
۱ خرداد ۱۴۰۱قبلنا ماشین لوکسمون کادیلاک سویل بود الان دنا پلاس توربو .
علی
۲ خرداد ۱۴۰۱خواستی جنس بگیری از موتوری نگیر از پرادویی بگیر جنس خوب میده
محمد ملکی
۲ خرداد ۱۴۰۱جدی اینا رو گفته یا داره مسخره بازی در میاره؟؟؟؟؟
فرحان نصیری
۳ خرداد ۱۴۰۱یا خدا😱
آنتی چاینا
۱ خرداد ۱۴۰۱اینم فوقش یه دو رنگشو میارن یا سقف شوشه ای . داشبوردشم یه خرده عوض میکنن پلاستیک ضایعاتی بیشتر میریزن توش .
قیمتشم رفت برای ۸۰۰ میلیون .
aminbikar
۱ خرداد ۱۴۰۱با توش مشکل ندارم اما اگه بچه از بیرون بینتش شب خوابش نمیبره 🗿😐
GMA
۱ خرداد ۱۴۰۱دنا تکراری شده،باید اسم چنین خودرویی که مثل کوه استواره را بزارن سهند یا سبلان، تفتان هم خوبه:))
M
۱ خرداد ۱۴۰۱کاچی به از هیچی
دوستان توجه نمیکنند که برای تولید یک خودرو به طوری که پلتفرم و قوای محرکه جدید داشته باشند باید میلیون ها دلار هزینه صرف کرد و سالها خودرو تحت تست های گوناگون قرار بگیره تا ماشین به مرحله فروش برسه و این یعنی یک ماشین جدید طبق اون چیزی که یادمه در حدود یک ملیون دستگاه فروش داشته باشه تا موفقیت تجاری برای شرکت خودروساز داشته باشه . در نتیجه معرفی یک محصول کاملا جدید از ایران خودرو با فرض محال اینکه دانش کافی داشته باشند عملا شدنی نیست و اگه بشه با موفقیت تجاری همراه نیست چون کل نیاز خودرو در ایران یک ملیون سیصد هزار دستگاه است( طبق گفته نماینده های انقلابی یک میلیون و سیصد هزار دستگاه هست که منطقی نیست چون کشور های بسیار پر جمعیت تر بزرگ تر و پیشرفته تر این مقدار ماشین رو نیاز دارند مثلا هند و المان 2 ملیون دستگاه خودرو در سال میفروشند یا کره و روسیه یک و نیم ملیون دستگاه در سال فروش خودرو دارند بعد نیاز ما هم شبیه همین هاست نمیدونم پولی اصلا تو چیپ مردم مونده یا اتوبان و کوچه پس کوچه هامون ظرفیت اضافه شدن سالی یک میلیون دستگاه خودرو را دارند یا نه).ضمنا ایران مثل کره و ژاپن و حتی چین نمیتونه در بازار های کشور های در حال توسعه یا توسعه یافته حضور پیدا کنه چون تحریمه.
و با همه این تفاسیر سوال اساسی اینه که کشوری که اینقدر از لحاظ اقتصادی توسعه نیافته هست و بازار خودرویی کوچکی در داخل داره چرا باید خودروساز داشته باشه مثل اینه که یکی ماهی 2 لیتر مصرف شیرشه بعد بره گاو بخره بعد کلی هزینه گاو کنه!!!
پدرام
۱ خرداد ۱۴۰۱اگه ساخت محصول جدید شدنی کلا جمعش کنن 43 سال فقط شعار خوبه همون پیکان قبل از انقلاب تولید شد که اینا تا چندین سال بعدش بتونن یه چیزی روی خط تولید داشته باشن!
Mad.z.Max
۱ خرداد ۱۴۰۱وای از این طرز تفکره کاچی به از هیچی که نزدیک ۵۰ ساله عقب مونده بودنمون رو روش سرپوش کشیده..
Navid_A.J
۱ خرداد ۱۴۰۱مگه نمیدونی، یه روز یه ایرانی خودشو تحقیر نکرد و حسرت دیگران رو نخورد، رفت تو کما
Jdm باز
۱ خرداد ۱۴۰۱به به
شیفتر پشت فرمون داره با قابلیت رقابت با bmw m8
ماساژور داره صد برابر بهتر از s کلاس
موتورشم که نگم برات، تو تست داینو ۹۸۰ اسب بوده قدرتش
یکی از بهترین سوپر سدان های بازار 👌
ممنونم از ایرانخودرو عزیز که همچین سوپرخودروی فوق العاده ای با قابلیت رقابت با amg gt 4door ساخته
فرحان نصیری
۳ خرداد ۱۴۰۱ماذا فازا
علی جردن
۱ خرداد ۱۴۰۱فعلا یه نقاشیه که دهنمون رو اب انداخته اما واقعیت اینا این خودروی ساده رو سال ها پیش باید جایگزین پراید می شد اما الان همین شده فقط یه طرح … یه وعده وعید ... ساخته نشده تا الان💘💔
علی جردن
۱ خرداد ۱۴۰۱صندلی ها در سبک پانامرا داشبورد در سبک CHR فرمون در سبک 2008 موافقید؟ آیا نظر بهتری دارید؟؟
ابراهیم
۲ خرداد ۱۴۰۱تصویر داخل تزئینیه رسمی نیست
حمید
۱ خرداد ۱۴۰۱کاشکی یه مرد پیدا شه با همین طرح واردات زیر ۱۰۰۰ سی سی با تعرفه ۱۰ درصدی یه ۵ میلیون دستگاه از «کیکار – kei cars»های مختلف ژاپنی وارد کنه.
پدرام
۱ خرداد ۱۴۰۱این جور ماشین ها کسی نمی خره مگه اینکه دیگه چی باشه اگه هم قیمت کوییک و تیبا بدن! نمونه اش همین میتسوبیشی میراژ زمانی 70 بود x33 هم 70 بود اما کسی سمت میراژ نمی رفت!!
حمید
۱ خرداد ۱۴۰۱باتوجه به ابعاد ماشین توی تصویر، لاستیکایی که زیر ماشینه باید ۱۹ اینچی باشه. عمرا ایرانخودرو رینگ ۱۹ بندازه زیر یه سدان
Habib
۱ خرداد ۱۴۰۱این که فیس لیفت نیست، کلا یه مدل جدیده و جا داره واسه طراحی این پدیده و کشیدن رو قیمتش بر مردم منت هم بگذارند.
علی جردن
۱ خرداد ۱۴۰۱تنها تغیری که تو سال ۱۴۰۲ مشاهده خواهیم کرد فقط دوخت لوزی شکل این طرح فقط اجرا می شه اگهه بشههه
محمد مهدی اکبریان
۱ خرداد ۱۴۰۱هر مسئولین سایپا کوییک و ساینا خریدند ما هم دنا و دنا سال می خریم 😀🤪🤪🤪
Alive man
۱ خرداد ۱۴۰۱گاریِ سال
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱ خرداد ۱۴۰۱این که دیگه شد رقیب چارجر هلکت ردای که
Ilia2008
۱ خرداد ۱۴۰۱یه دنا تو نمایشگاه خودرو تهران خراب شده بود . شاید همونه
M.rAMK
۱ خرداد ۱۴۰۱باید از اول چراغ های دنا رو کشیده تر درست می کردند
Mahosien
۱ خرداد ۱۴۰۱به مولا ایران خودرو تا ۵۰ ۶۰ سال دیگه هم همچین چیزی نمی سازه ، اگر هم بسازه کلیه هامون بفروشیم نمی تونیم بخریمش
این فقط یه طرحه
ناصر
۱ خرداد ۱۴۰۱انشاالله له له له له له له _1440میرسه دست امت ایران
امیرشایان فرازی
۱ خرداد ۱۴۰۱این دیگه چه سمیه
شک کردم
تو این ماشین هیچ وقت سم خونت نمیوفته
ساندرو استپ وی
۲ خرداد ۱۴۰۱ای بابا این ماشینا چیه هر بار راه بری تققققق خرابن به فرغون یه اینه وفرمون اضافه می کنن میشه دنا بایه مانیتور داخلش می ذارن دنا فیس لیفت🤣🤣
مرجان
۲ خرداد ۱۴۰۱تو خیلییی داغونی تو اصلا معلومه از سمند بالاتر سوار نشدی تووو اصلا بنز بی ام و از یک قدمی دیدییی😂😂😂😂 بنده خدا غار نشینه فکر کنم میگه از رولزرویس باکیفیتتره😂😂😂
ابراهیم
۲ خرداد ۱۴۰۱یعنی چراغهای مه شکن جلو کجاست؟!
جamir
۲ خرداد ۱۴۰۱یه دفعه بگو بیان اسم قله های ایران رو بزارن
مصطفی
۲ خرداد ۱۴۰۱اخ جون فیس لیف صابون م من میارم
فرحان نصیری
۳ خرداد ۱۴۰۱دنا همینطوری طراحیش خراب بود خراب تر هم شد☹🤦♂️
Ef7
۳ خرداد ۱۴۰۱ایران اصلا نمیتونه این ماشین رو بسازه این فقط فتوشاپ اگر ساخت بعد بگید خوبه یا بده ایران صد سال هم نمی تونه این ماشین رو بسازه اگر هم بسازه چیزی مثل تارا رو میسازه که دادن به افغانستان نخواستند اینم خودرو ملی😂😂
روح الله
۳ خرداد ۱۴۰۱چراغهای تارا جلو پنجره قدیمی با اندکی تغییر موتورم که موتور قدیمی با نام جدید کیفیت بدنه و داخلی صفر از بیست نمره میشه دنا سال تولید داخلی رقابت با نمونه های خارجی؟ اصلا قابل قباس نیس .
momeni
۳ خرداد ۱۴۰۱درسته آخرشم ایرانخودرو خودروساز نشد . اما خداییش نقاشیش داره خوب میشه . فکر کنم کلاس نقاشی میره .
من که میگم بجای خودروسازی و کشتن مردم بره برای کتاب داستانهای گروه سنی الف نقاشی بکشه و بچه ها رنگش کنن . اینطوری برای جامعه و انسان ها کم خطر تر و مفید تره . البته اگر نقاشیهاش مثل ماشینهاش دچار حریق نشن .
مهدی
۳ خرداد ۱۴۰۱باز هم خوبه که از امسال قطعات بی کیفیت در ایرانخودرو و سایپا دیگه نداریم و خودروها استانداردها رو رعایت میکنند ولی هنوز باید خیلی پیشرفته تر باشیم این اول راهه