دنا جوانان با ۱۶۰ اسب بخار قدرت، قویترین محصول ایرانخودرو محسوب میشود درحالیکه پژو ۴۰۵ Mi16 در سال ۱۹۸۷ دقیقاً با همینقدر قدرت به بازار آمد.
بدون شک صنعت خودروسازی کشورمان بسیار به پژو ۴۰۵ مدیون است. این خودرو در سال ۱۹۸۷ یعنی ۳۷ سال پیش معرفی شد و در سال ۱۳۶۹ به ایران آمد. ۴۰۵ ابتدا با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری هشت سوپاپ XU5 در ایران مونتاژ شد که ۹۲ اسب بخار قدرت داشت اما از سال ۱۳۷۴ که فیسلیفت ۴۰۵ به بازار آمد، پیشرانهٔ قویتری ۱.۹ لیتری XU9 با ۱۱۰ اسب بخار قدرت در سینهٔ این سدان فرانسوی مونتاژ ایران قرار گرفت که با نام ۲۰۰۰ شناخته میشد. پژو اما پیشرانههای بسیار قویتری را هم برای ۴۰۵ ارائه کرد که هیچکدام را در ایران ندیدیم و در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
همچنین بخوانید: مقایسه دنا جوانان و آریزو ۵ اسپرت، سدانهای جوانپسند میلیاردی!
در سال ۱۳۸۰ درحالیکه چند سال از معرفی ۴۰۶ بهعنوان جایگزین ۴۰۵ در اروپا میگذشت، ایرانخودرو اولین خودروی ملی خود را با نام سمند بر اساس پلتفرم ۴۰۵ معرفی کرد. سمند با همهٔ نقصها و کاستیهایی که داشت، اتفاق بسیار مهمی در صنعت خودروسازی کشورمان محسوب میشد. درحالیکه ایرانخودرو قصد تولید سدانهای جدیدتر و مجهزتری مثل زوبین و پردیس را بر اساس سمند داشت اما هیچکدام از این برنامهها عملی نشدند و نهایتاً سورن بهعنوان نتیجهٔ نصفه و نیمهٔ این پروژهها در سال ۱۳۸۵ معرفی شد. بااینحال، ایرانخودرو که از پلتفرم ۴۰۵ دستبردار نبود، در سال ۱۳۸۸ پروژهٔ توسعهٔ سدانی جدید بر اساس سمند را آغاز کرد که منجر به رونمایی از دنا در اواسط سال ۱۳۹۰ شد.
دنا که بعداً با تجربهٔ فیسلیفتی پسوند پلاس گرفت، هماکنون یکی از گرانترین و مجهزترین خودروهای ایران خودرو محسوب میشود. بااینحال، زیر این پوستهٔ بروز همچنان همان پلتفرم منسوخ ۴۰۵ قرار دارد درحالیکه پژو در سال ۱۹۹۷ یعنی ۲۷ سال پیش این پلتفرم را کنار گذاشت. این یعنی هرچند تولید ۴۰۵ در سال ۱۳۹۹ در کشورمان خاتمه یافت اما تأثیر و ریشههای آن همچنان در خودروسازی ایران ادامه دارد و به نظر میرسد قرار نیست به این زودیها کمرنگ شود زیرا ایرانخودرو بهتازگی نسخهٔ جدیدی از دنا را با نام جوانان معرفی کرده است.
مهمترین ویژگی دنا جوانان، تجهیز به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ EF7 توربو است که با نام EF7P TC شناخته میشود. این موتور هرچند مثل نسخهٔ قبلی ۱.۷ لیتر حجم دارد اما در میللنگ، یاتاقانها، شاتونها، پیستون، میل بادامک، سر سیلندر، منیفولدهای هوا و دود، توربوشارژر، سیستم خنککننده و… تغییراتی را تجربه کرده و به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها دوگانه (هم برای سوپاپهای هوا و هم دود) نیز مجهز شده است. به لطف این تغییرات، موتور ۱.۷ لیتری ایرانخودرو حالا ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که ۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۵ نیوتن متر گشتاور از موتور EF7 توربوی معمولی بیشتر است.
بنابراین، دنا جوانان قویترین خودروی تولید داخل لقب خواهد گرفت ولی شاید جالب باشد بدانید که پژو ۴۰۵ که پلتفرم آن هنوز زیر پوستهٔ دنا جوانان پنهان است، در همان زمان معرفی در سال ۱۹۸۷ نسخهای با ۱۶۰ اسب بخار قدرت داشت، یعنی دقیقاً یکسان با دنا جوانان سال ۲۰۲۴! این نسخه Mi16 نام داشت و از نسخهٔ ۱۶ سوپاپ همان پیشرانهٔ ۱.۹ لیتری XU9 استفاده میکرد که از سال ۱۳۷۴ به بعد در کشورمان دیدیم. نام Mi16 نیز به خاطر همین پیشرانهٔ ۱۶ سوپاپ انتخاب شده بود. این موتور ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور در ۵ هزار rpm تولید میکرد که توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو منتقل میشد.
هرچند گشتاور موتور تنفس طبیعی ۴۰۵ Mi16 به میزان قابلتوجهی از گشتاور ۲۴۰ نیوتن متری موتور توربوشارژ دنا جوانان که در دور بسیار پایینتر ۱,۷۵۰ rpm ارائه میشود کمتر است اما این سدان فرانسوی ظرف تنها ۸.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید درحالیکه دنا جوانان این کار را در ۹.۸ ثانیه انجام میدهد. البته دلیل اصلی این موضوع وزن است زیرا Mi16 تنها ۱۰۸۵ کیلوگرم وزن دارد درحالیکه وزن دنا جوانان ۱۴۰۰ کیلوگرم است. بااینحال، این اعداد و ارقام نشان میدهد چیزی که برای ایرانخودرو آرزو است، برای پژو خاطره است! ۴۰۵ Mi16 که حتی در نسخهٔ چهارچرخ محرک هم تولید میشد، علاوه بر قدرت بیشتر، در ظاهر نیز با تغییرات ظریفی شامل تجهیز به سپرهای جدید، رکابهای جانبی اسپرت، اسپویلر عقب و رینگهای پنج پره، نمای اسپرتتری پیدا کرده بود.
پژو اما نسخهای حتی قویتر از ۴۰۵ را هم تولید کرد که T16 نام داشت. این نسخه در سال ۱۹۹۳ برای گرامیداشت موفقیتهای مسابقهای ۴۰۵ معرفی شد. ۴۰۵ T16 به پیشرانهٔ ۲ لیتری XU10 توربو با اینترکولر مجهز بود که با بوست معمولی ۱۶ psi، تا ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد اما حالت اووربوست هم وجود داشت که برای ۴۵ ثانیه با افزایش بوست به ۱۹ psi، قدرت را به ۲۲۰ اسب بخار میرساند. T16 همچنین بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز بود که نیرو را با نسبت ۵۳ به ۴۷ بین چرخهای جلو و عقب توزیع میکرد. این نسخه ظرف تنها ۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید. در ایران اما احتمالاً یک دهه بعد در نسخهٔ دنا جوانان پلاس شاهد چنین قدرت و پرفورمنسی خواهیم بود!
این مقایسه میزان عقبماندگی صنعت خودروسازی کشورمان را بهوضوح نشان میدهد و میبینیم خودرویی که از پلتفرم منسوخ پژو ۴۰۵ استفاده میکند، پس از نزدیک به چهار دهه تازه به سطح قدرت سدان فرانسویها رسیده است. موضوع تأسفبارتر اینکه همین دنا جوانان با پلتفرم چهار دهه پیش هم با قیمت بسیار گزافی عرضه میشود و بخش عمدهای از جامعه توان خرید آن را ندارند درحالیکه ۴۰۵ Mi16 یک سدان اقتصادی معمولی و در دسترس قشر گستردهای از جامعهٔ اروپا بود.
مقایسه مشخصات فنی دنا جوانان و پژو ۴۰۵ Mi16
دنا جوانان | پژو ۴۰۵ Mi16 | |
پیشرانه | ۱.۷ لیتری ۴ سیلندر توربو | ۱.۹ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۶۰ اسب بخار | ۱۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۴۰ نیوتن متر | ۱۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۹.۸ ثانیه | ۸.۶ ثانیه |
وزن خالص | ۱۴۰۰ کیلوگرم | ۱۰۸۵ کیلوگرم |
طول | ۴,۵۵۹ میلیمتر | ۴,۴۰۸ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۲۰ میلیمتر | ۱,۷۱۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۶۰ میلیمتر | ۱,۴۰۶ میلیمتر |
۱۵ خرداد ۱۴۰۳جوانان اون زمان میتونستن MI16 بخرن
جوانان الان به زور میتونن دنا جوانان بخرن☹️☹️
حرمت جوانا رو زیر سوال بردن
به جای اینا میرفتن یه ماشین اقتصادی قوی با ۴ یا ۶ ایربگ تولید میکردن اسمشو میزاشتن جوانان قیمت کارخونش هم حدود ۴۰۰ بود که همه بتونن بگیرن اصلا اگه میخواستن رو همین دنا کار کنن بنظر من باید شبیه همون دنا iq میکردنش
لاقل مردم امید داشتن اینو بخرن
علی جردن
۱۵ خرداد ۱۴۰۳اسم جوانان بهتر بود روی هاجبک میزاشتن مثلا رانا هاچپجبک جوانان رقیب اطلس و ۲۰۷
۱۵ خرداد ۱۴۰۳اره یه سانروف هم روش میزاشتن و نسخه پانوراما هم ازش داشتن
ولی رو عقبش باید کار کنن زشت نشه
نانو
۱۵ خرداد ۱۴۰۳پیکان جوانان اون موقع کجا دنا جوانان این موقع کجا
۱۵ خرداد ۱۴۰۳حتی طرح جلو پنجره رو عوض نکردن😒
پیکان جوانان لاقل طرح چراغ و جلو پنجره و رینگ و قالپاقش عوض شده بود این همون انگار دنا توربو ۹۷ هست که یکم تقویتش کرده باشی
میتر
۱۵ خرداد ۱۴۰۳آخ آخ عجب تیتر تاثیر گذاری ، امیدوارم همه مردم متوجه این قضایا بشن .
حسین
۱۵ خرداد ۱۴۰۳متوجه چی بشیم؟
متوجه مقایسه اشتباه یک خودرو اتومات با یک خودرو دنده ای؟
متوجه ارتقا ایران از تولید موتور پیکان به موتور توربو؟
متوجه اینکه خودرو ۱۰۰ سال پیش تولید شد و از دهه ۴۰ تا دهه ۷۰ داشتن پیکان آرزو بود؟
متوجه اینکه پژو ۳۰۱ از پلتفرم ارتقا یافته ۲۰۶ صندوقدار ۲۰ سال پیش استفاده میکنه اما هیچ آدم باسوادی اینکار رو مسخره نمیکنه؟
فقط عادت کردیم غر بزنیم و بعدش دنبال خرید جنس خارجی بریم.
صنعت فاسد خودروسازی هیچ دفاعی نداره ولی این مطلب هم مسخره بود.
سوشیانت
۱۵ خرداد ۱۴۰۳واقعا خسته نباشه ایران خودرو که از موتور پیکان رسید به یه موتور توربو که قدرتش تازه برابر شده با ۴۰۵ چهل سال پیش
علی
۱۶ خرداد ۱۴۰۳عزیزم این خودرو سازها هستن که مارو مسخره میکنن و به ریشمون میخندن نه ما مردم ما مسخره نمی کنیم. مسخره شدیم که هیچ تا اینا مسخره هاشون رو درآوردن دارن نشونمون میدن
امید باخته
۱۶ خرداد ۱۴۰۳متوجه اینکه صنعت خودرو سازی ما با کره تقریبا شروعش یکی بوده ولی الان کره چی میسازه ما چی میسازیم ؟!
مثلا اینکه موتور توربو تولید کردین افتخاره ؟ یه عده هستن تو همین ایران خودمون شما ماشینتو بده بهشون توربو میبندن روش تحویلت میدن . این نشد سازندگی جناب . ایرانخودرو و سایپا موتور های منسوخ چند سال پیش رو هی تغیرات میدن یه توریو روش میبندن هدرز و … این شد افتخار؟!
بله منتقدی نیست و کسی هم غر بزنه امثال شما جلوشو میگیرن اونوقت ایران خودرو و سایپا بدون رقیب و منتقد هر آشغالی خواستن تولید میکنن میندازن به ملت .
شما جواب کشته های ماشین های غیر ایمن رو میدی؟
منجون
۱۷ خرداد ۱۴۰۳عزیزدل مرگ وزندگی دست خداست و ایرانخودرو و سایپا فقط وسیله ان،
باید حقایق رو هم دید ، ما باید باخودمون مقایسه بشیم نه جای دیگه
نتیجه عقب موندگی و پیشرفت روبه عقب خیلی دلایل زیادی داره ،کشوری که بادنیا قطع ارتباط کرده و تحت شدیدترین تحریم هاست نباید باکشور دیگه مقایسه بشه،بهرحال ما انقلاب کردیم واینکار یکسری دست اورد برامون داشت اما خیلی بیشتر ازون محرومیت نصیبمون شد.
درسته که ازکشورجهان سومی تبدیل به جهان چهارمی شدیم ولی بلخره استارت پیشرفت رو زدیم،اگر امریکا یا المان بهترین اتومبیل رومیسازه،این نتیجه ی تلاش وهمکاری تمام غولهای طراز اول دنیاست،به فرض مثال بهترین انجین رو امریکا تولیدمیکنه بهترین گیربکس المان بهترین تایر فرانسه قطعات داخلی جنس خوب وعالی انگلیس و…. تمام اینها جمع میشن وباهمکاری وهمفکری بهترین اتومبیل دنیارو میسازن،این خیلی فرق داره با ایران که هیچ کشوری نه تنها حمایت وکمکی بهش نمیکنه بلکه حتی جلوی راهمون سنگ اندازی هم میکنن،ایران تومسیر پیشرفت قرارگرفته و بلخره حتی باسرعت کم داره پیشرفت میکنه،بعد ازچند دهه مونتاژ وکپی۱۰۰درصدی محصول خارجی بلخره خودمون داریم طراحی میکنیم ،شما پیکان و پژو وپراید روببین وحالا دنا،تارا،شاهین و ری را روهو ببین،و اینکه ازکجابه کجارییدیم،
اگرچینروهم یادتون بیاد ماشینهای ۲۰سال پیشش چقد همشون کپی و زشت و بی کیفیت بودن،اوناهم باکپی کاری شروع کردن و الانشون روهو ببین که در بحث ماشینهای برقی کل دنیا میخوان باهم متحدبشن تابلکه باهمکاری هم بتونن جلوی پیشرفت چین روبگیرن و باهاش رقابت کنن.
شرکت هواوی رو امریکا تحریم کرد،الان پرچمدارهواوی اصلا قابل قیاس با گوشی های پرچم دار نیست ولی فروشش توی چین حتی از ایفون هم بیشتره،خودچینی هاهم میدونن این به ایفون نمیرسه ولی بجای خرید ایفون ۱۵،پرچمدارهواوی رومیخرن حتی شایدباقیمت گرونتر،اینجوری به خودشون باوردارن وحمایت میکنن،نتیجه شوهم داریم می بینیم که چین ازجا به کجا رسید
توی ایران هم استارتش خورده هرچند خیلی دیر و باسرعت کم ولی داریم راهمونو پیدا میکنیم، مطمعن باشید در اینده ی نه چندان دور ایران یکی از کشورهای پیشرفته وطراز اول درسطح دنیا خواهد شد،بجای ناامیدی و خودتخریبی بهتره باهم هماهنگ ومتحدباشیم برای پیشرفت.
به امید ایرانی متحد وقوی و پیشرفته
Hossein
۱۷ خرداد ۱۴۰۳بحث بر سر اینه که دائم النقد نباشیم! یه نقد منصفانه داشته باشیم، اگر قرار بر کپی و بر اساس فلان خودرو ساخته شده باشه، باشه خود شرکت پژو دهه ها پادشاه کپی های مضحک هست از دو خودرو کلی پلتفرم ۴۰۵ و ۲۰۶ بوده و هست، جالب اینه خود این شرکت وقتی حتی چراغ های یه ماشین رو کمی تغییر میده کلا اونو به عنوان به خودروی دیگه معرفی میکنه حالا اون شرکت از زمان شروع روند خودرو سازی وجود داشته و از به نام ترین شرکت های تولید خودرو در اروپا بوده ولی ما هنوز چهل پنجاه ساله صنعت خودرو مون در همه فراز و نشیب های تحریم شده ترین کشور جهان بودیم و هستیم
Hossein
۱۷ خرداد ۱۴۰۳زمانی که قرار به مقایسه امثال کره و ژاپن و پیشرفت هاشون نسبت به ایران گفتید اینم بگید زمانی در دوران پسا جنگ جهانی دوم امثال مردم ژاپن در مواجهه با کشوری نابود شده جزیره رادیواکتیوی در مواجهه با دو بمب اتم با پتانسیل زلزله های سهمگین و سونامی های ناگهانی در نبود دولت ملی و تحت اشغال بیگانگان در شرایط قحطی های سهمگین و نا امنی شدید مدام غر نزدن و مدام دنبال مهاجرت باشن وایستادن و با خوشبینی و امید به آینده با نهایت تلاش کار کردن و کشورشون رو ساختن چرا همیشه فکر میکنید پیشرفت یه کشور همش وابسته به یه سیستم بسته به نام دولت هست سیستم دولت باز هست و ورودی اش همون مردم بودند نمای عملکرد دولت نمای همون فرهنگ و عملکرد مردم بوده، نخبگان ژاپن و کره اون زمان دل از همون جزیره برهوت رادیواکتیوی شون نکندن و مهاجرت کنن به کشور رویاهای اون زمان بیخ گوششون آمریکا یه بخشی شون دولت رو گرفتن یه بخشی صنایع و…. کشور شونو ساختن
JaMsHiD-R1988
۱۷ خرداد ۱۴۰۳ریرا و دنا و تارا و رانا و سمند و آریسان و پارس همشون پلتفرمشون پژو هست
دقیقا پیشرفت چی؟
طراحیاشونم کپی ناشیانه هست !
هیچ پیشرفتی نداشتیم ایرانخودرو با کره شروع کرد به مونتاژ ماشین کشور های دیگه الآنم اون کارو میکنه کره هزاران ماشین با پلتفرم وطنی و راحت و ایمن ساخته
ما هم هرروز کیفیت کم میشه
کاوه حیدری
۱۶ خرداد ۱۴۰۳خدایا ما توی این کشور با کیا گیر کردیم.طرف اومده ارتقا پیکان به دنا رو بعد از ۵۰ سال میزنه توی سرمون و میگه بابا چرا اینهمه پیشرفت رو نمیبینید؟؟!!!!!!!تولید خودرویی به اسم جوانان که اگه یه جوون بخواد از صفر شروع کنه و تا ابد کار کنه و پس انداز کنه بازم محاله بهش برسه رو میزنه توی سرمون که افتخار کنید به اینهمه پیشرفت!!!!!!!!جای مغز چی توی جمجمه شماها کار گذاشتن؟؟؟؟
Mad.z.Max
۳۰ تیر ۱۴۰۳پِهِن!
ابوالفضل
۱۶ خرداد ۱۴۰۳آفرین….چقدر گرفتی داداش؟؟؟؟
مهریاد
۱۶ خرداد ۱۴۰۳بدترین صنعت خودروسازی بنظر من ایرانه حتی پیکان برای دوران شاه تازه اگر پیکان و ۴۰۵ نبود ایران هیچی نداشت یه نوع پیکان هستش معروف به پیکان پژویی که موتور ۴۰۵ روش نصب شده وشتاب بی نظیر دارد و ۷سال تولیدشده بعد ایران روی تارا دنا افتخار میکنه که اگر فکر کنید ما هرچی داریم از اروپایی هاداریم بعد میگن اروپایی ها کافر هستن اینا یه مانیتور میزارند میگن محصول جدید دروست کردیم بعد قیمت و ۲برابر میکنند اگر شما فکر کنید میفهمید که اونا هر ۴ سال کل کمپلت خودرو را عوض میکنند اگر شما به خودرو های کره ای نگاه کنید به حرف من میرسید ما خودرو داریم اونا هم خودرو دارند ماکجا آنها کجا
خخخخخ
۱۶ خرداد ۱۴۰۳همه متوجه هستن داداش
Amir Enzo
۱۵ خرداد ۱۴۰۳همش تقصیر انحصار خودروسازی ایرانه
این همه کشور خودرو سازی ندارن مگه رو هوا موندن وقتی می تونن بهترین ماشین سوار بشن
اما اینجا واردات خودرو که رو هواست و همش چین برندهای بدرد نخور وارد می کنن
همین میشه که از پژو ۴۰۵ آنقدر سو استفاده کنن
علی جردن
۱۵ خرداد ۱۴۰۳تعصب بیجا ممنوع
طبق اسناد و مدارک دنا جوانان از خودروی ۴۰ سال پیش هم پیش و پا افتاده تره.
داوطلب نشین برای ثبت نام خودروی ۴۰ سال پیش…
حداقل لیاقتمون خودروی ۲۰ سال پیشه نه ۴۰ سال پیش
mercedes
۱۵ خرداد ۱۴۰۳یه مورد عرض کنم خدمت دوستان
ماشین موتور ملی 160اسب توان داشته باشه تا یه حدی هدر میره از طریق گیربکس
دو اینکه این موتور گشتاور و توان رو زیاد نگه نمیداره ، یعنی گرافش نزولی میشه.
هیچ وقت mi16رو مقایسه با این پشمک نکنید ، که توی جاده خیلی خیلی تفاوت دارن، به طوری که شاید این efp توربو چیزی درحد xu10 باشه.
چون خودم دیدم دنا توربو بار ها از یه elxموتور زانتیا عقب افتاده ، دیگه حالا یه موتوری مثmi16که دیگه اصن قابل قیاس نیستن.
JaMsHiD-R1988
۱۵ خرداد ۱۴۰۳این آش.الو با MI16 نباید مقایسه میکردید
سطح پژو اصلا در حدی نیست که با 405 های ایرانیزه مقایسه بشه چه برسه این ماشین که فرمونش شبیه قابلمه ای هست که چکش خورده !
دنا تهش با پیکان رقابت کنه که پیکان باز سریع تره و ایمنی بیشتری داره
mercedes
۱۵ خرداد ۱۴۰۳دیگه حالا میگیم کیفیت قطعات پایینه و اون موتوری که خیلی خوب باشه رو نداره و پلتفرمش قدیمه.
ولی از حق نگذریم طراحی ظاهری خوبی داره ، موتور قدرتمندی رو نسبت به رقاباش داره و قیمت قطعاتش نسب به آریزو پنج و سراتو پایین تره.
در این تحقیر حقش نیست بلاخره چارتا طراح زحمت کشیدن.
JaMsHiD-R1988
۱۵ خرداد ۱۴۰۳https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.supercars.net%2Fblog%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2F1988_Peugeot_405T16GRPikesPeak-0-1536.jpg&tbnid=zLhrEsL_St0uiM&vet=12ahUKEwj0gOCF5sGGAxVkkP0HHRN9BXQQMygMegUIARCcAg..i&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.supercars.net%2Fblog%2F1988-peugeot-405-t16-gr-pikes-peak%2F&docid=2u5bhXmxP77GZM&w=1536&h=1001&q=peugeot%20405%20t16&client=ms-android-xiaomi-rev1&ved=2ahUKEwj0gOCF5sGGAxVkkP0HHRN9BXQQMygMegUIARCcAg
اینو هم با دنا جوانان مقایسه کنید .
تکنولوژی خودروسازی ایران اصلا در حدی نیست که بخواد حتی تو مقاله با 405 سی سال پیش مقایسه بشه
جرمی کلارکسون
۱۵ خرداد ۱۴۰۳موتور MI16 یکی از بهترین موتور ها برای تیونه ❤️🩹💪
علی جردن
۱۵ خرداد ۱۴۰۳وقتی ماشین خوب نسازی مثل جنسیس یا AMG یا Mpower جوان ایرانی به فکر دستکاری کردن و غیر استاندارد کردن ماشینش میفته و با جون خودش و بقیه عابرین بازی میکنه
گیرم موتورشو کردی ۱۰۰۰۰۰۰ اسب ترمزهاشو میخوای چیکار کنی ؟ کم فرمونی میخوای چیکار کنی ؟
لطفا ماشیناتونو دست کاری نکنین خریدار بعدی چه گناهی کرده موتور ترکیده بخره
JaMsHiD-R1988
۱۵ خرداد ۱۴۰۳اوکی بخش Peugeot sport engineering اصلا به پای M power و AMG نمیرسه . ( تحقیق کن درمورد بخش موتور اسپرت پژو )
ولی میشه لطفا بگی جنسیس نفله اون وسط چی میگه؟
اصلا در حدی هست که بخواد اسمش کنار بزرگان بیاد؟
علی جردن
۱۵ خرداد ۱۴۰۳Peugeot هیچ وقت جز بزرگان حساب نکن پژو فقط تو کشورهای جهان سومی مثل ایران خریدار داره
پژو اگر بزرگ بود لاستیکش خاک آمریکا لمس می کرد نه اینکه از اونجا رونده ازبنجا مونده دست به دامن کشورهای هندوستانی میشد
۱۵ خرداد ۱۴۰۳به خریدار میگیم تقویته خو😒
امیر
۱۹ خرداد ۱۴۰۳اونم با یه بیگ لایک میگه فابریک کن
mercedes
۱۵ خرداد ۱۴۰۳راستی اون جنسیس چیه اون وسط😂😂😂
JaMsHiD-R1988
۱۵ خرداد ۱۴۰۳علی جردن بخش اسپرت پژو توی مسابقات بیست و چهار ساعته و رالی گروه B تونسته به خیلیا غلبه کنه .
نمونه اش پژو 205 T16 و یا پژو 905 هست که پژو 905 تونسته توی یه مسابقه مقام اول تا سوم رو کسب کنه
شما تونستی یه ماشین در حد و اندازه و بزرگی 208 T16 پیدا کنی من چینی باز میشم .
پژو رو خیلی دست کم گرفتی .
هر مدل از ماشیناش توی اروپا بالای پونصد هزار تا فروخته
از مدل های جاودانه مثل 405 و 205 و 504 هم بگذریم
علی جردن
۱۶ خرداد ۱۴۰۳پژو رو دست کم نگرفتم کل صنعت خودروسازی فرانسه قبول ندارم البته اقتصادی های نسبتا خوبی تولید میکنه اما حرفی برای گفتن در سطح جهانی اصلا نداره. بوگاتی هم مال فولکس واگن هست مهندسان آلمانی نبودن شیرون و ویرونی هم وجود نداشت
محمدهادی
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ولی بازهم بنظر من حرکت قابل احترامیه
با تمام ضعف ها
البته بشرطی که در دسترس تمام اقشارمیتونس قرار بگیره
نه اینه انقد قیمت هارو بالا بردن به هر بهونه یی که دیگه حس مثبت تولید و طراحی داخلی رو از بین میبره
اون زمانیکه پیکان رو ایران ناسیونال تولید کرد طوری قیمت گذاری کرد که ماشین ایرانی براحتی دست هر هموطنب میرسید
حالا یا استیشن یا جوانان یا دولوکسش
ای کاش تولید کننده داخلی یکم به هموطن هاش بیشتر احترام بذاره و قدرشونو بدونه
تالا که برعکس رفتار کردن متاسفانه
امید
۱۶ خرداد ۱۴۰۳شما از خودرویی که اسم جوانان روشه چ توقعی داری؟
اینکه فقط ۱۰ اسب قدرت بیشتر و یخورده خط و خطوط قرمز داشته باشه؟
اولا که دنا قیافش فاجعه . اصلا خود پیرمردیه
دوما شما دنا پلاس ۱۵۰ اسبی بخر ببر بده دست یه تیونر خوب بیشتر از ده اسب بهش اضافه میکنه . بعدشم بده دیزاینر طراحی خوب بزنه ماشینت خاص و تک میشه .
حالا از اینا بگذریم ۱۰ اسب به قدرتش اضافه کردین ترمزاش رو بهتر نمیکنین؟
JaMsHiD-R1988
۱۶ خرداد ۱۴۰۳علی جون من که برات توضیح دادم فرانسه چه تکنولوژیهایی داره و توی چه مسابقاتی شرکت کرده و تونسته به چه ارقامی دست پیدا کنه .
دیگه اگر بازم قبول نداری دیگه اون مشکل من نیست مشکل خودته🙏
سهیل
۱۵ خرداد ۱۴۰۳پژو ۴۰۵ mi16 فرانسوی که هیچی حتی پیکان جوانان هم خیلی بهتر از دنا جوانان هست چه از نظر کیفیت و دوام و بدنه و اصالت و حتی به نظر من طراحیش از دنا بهتره حداقل مثل دنا ناموزون نیست و از همه مهمتر حداقل در دسترس اقشار مختلف جامعه بود اما برای یه ماشین بی کیفیت از رده خارج که تازه فقط شتابش به چینی های اقتصادی مثل آریزو ۵ رسیده باید میلیاردی پول بدیم
مهدی
۱۵ خرداد ۱۴۰۳واقعا به خودروسازهامون باید گفت ننگ برشما
Taha Ayoobi
۱۵ خرداد ۱۴۰۳به مقایسه کار ندارم ولی خدایی چقدر زشت بوده کابین پژو
علی
۱۵ خرداد ۱۴۰۳داداش داری به محصولی میگی که برا 40 سال پیش بوده برا الان نیست که
۱۵ خرداد ۱۴۰۳داشبورد خلبانی بوده
ملت دارن سرو دست میشکنن یدونه سالمشو تو ایران پیدا کنن
بعد تو میگی زشته
داش حداقل ۵۰ میلیون قیمت یدونه فابریک سالمشه
JaMsHiD-R1988
۱۵ خرداد ۱۴۰۳این داشبورد تقریبا پدر جد داشبورد های i-Cockpit جدید پژو محسوب میشه .
خیلی هم طرفدار داره خیلیا سر و دست براش میشکونن مخصوصا فرمونش . تو ایران این داشبورد پیدا میشه ولی فرمونش نه چون مختص MI16 و T16 بود باید از خارج سفارش بدی که تقریبا اندازه خرید فرمون ریسینگ مومو باید پول بدی
۱۶ خرداد ۱۴۰۳داش بنظرم خودمون درست کنیمش بفروشیم با یه کیفیت خوب هم درستش کنیم همه دنیا میان جنس ایرانی میخرن
پشتش مینویسیم MADE IN IRAN بعد روش برچسب ایران میزنیم میدیم دست مردم با قیمت کمتر
به خارج هم صادر میکنیم کلی سود داره
JaMsHiD-R1988
۱۶ خرداد ۱۴۰۳قالب میخواد و دستگاه میخواد بالای یه تومن خرج داره فقط قالب و دستگاه .
بعدش اصلا اینا خریدار عادی ندارن فقط یه سری از افراد که یه چیزایی از ماشین سر در میارن و فرانسوی باز هستن رو ماشینشون این فرمونو میندازن . وگرنه باقیشون میان فرمون مسخره فیس لیفت ایران خودرو رو میندازن به حساب خودشون تو پُر و سنگین باشه :/
اینم بگم دیگه ۴۰۵ زمانش گذشته توی خارج ملت موقعی میبیننش انگشت به دهن میمونن میگن ماشین کلاسیک و کلکسیونی :/ تو خارج اصلا خریدار نداره چه برسه اینکه یه فرمون از ماشین قالب بگیری و خودت درست کنی بفرستی خارج
ما هر چی درست کنیم فقط بدرد خودمون میخوره :)
علی
۱۶ خرداد ۱۴۰۳خودرو های چهل سال پیش رو باهم مقایسه کنید نه چهل سال پیش رو با الان اون موقع کابین پژو یکی از بهترین طراحی ها رو داشت
امید باخته
۱۶ خرداد ۱۴۰۳مشتی طراحی مال ۴۰ سال پیشه !
Scuderia Ferrari
۱۵ خرداد ۱۴۰۳الآن بخندیم یا گریه کنیم ؟؟
وقتی همه دارن از این وضع گلایه میکنن و صداشون دراومده ولی هیچ اتفاق و تغییر مثبتی ایجاد نمیشه چکار میشه کرد ؟؟
به قول معروف باید سوخت و ساخت با این شرایط جهنمی
محی
۱۵ خرداد ۱۴۰۳من واسم سواله چی گذاشتن توش که ۳۰۰ کیلو هم سنگینش کردن،چون قطعا ضخامت ورقش هم کمتره
18:45
۱۵ خرداد ۱۴۰۳عجب مقایسه ای خییلی جالب بود
پژو 5 هیچ جلو بود!! 🙉🙉
ممنون امیر جان عالی بود.
انتظار نداشتم پژو جوانان اون دوره اینقدر دیگه سطحش جلو باشه. بی خود نیست میگفتن فرانسه تو قرن بیستم پادشاه خودروسازی بود…
علیرضا
۱۵ خرداد ۱۴۰۳پژو 405 نسخه mi16 سال ۱۹۹۰ توسط موتور ترند برسی شد واعبارت بشدت خوش ساخت و جذاب برای خودروی نوشتن https://www.motortrend.com/features/epcp-0512-1989-1991-peugeot-405-mi16/ نسخه mi24 این خودرو هم توسط پولیس بریتانیا سال ۱۹۹۱ اسموکی ناگاتا با تویوتا سوپرا تعقیب و دستگیر کردhttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRSQ8ipPmx9YKany4PSdspZRovi4bQPPnxuFg&s
JaMsHiD-R1988
۱۵ خرداد ۱۴۰۳کاش پژو مدل 405 T16 رو برمیداشت همون موتور mi24 اما توربو رو روش نصب میکرد میشد T24
فکرشم ترسناکه☠️…
! i M α η δ υ α R
۱۵ خرداد ۱۴۰۳از این بهتر دیگه نمیشد ویران خودرو رو این چنین ، به خاک و خون کشید …
دست امیرخان دهقان و همه عزیزان درد نکنه …
بسیار عالی بود …
زیزیگولو
۱۵ خرداد ۱۴۰۳تا وقتی که مردم همیشه در صحنه میخرن سایپا و ویرانخودرو هم واسه خودشون میتازونن
میتر
۱۵ خرداد ۱۴۰۳دقیقا ، خیلی هارو میشناسم همیشه ماشین ثبت ناممیکنن و بعد هم حواله میفروشن و از این حرفا
amirboss
۱۵ خرداد ۱۴۰۳یاد یه دوستی افتادم که دنا توربو خریده و با حس میهن پرستی و اطلاعات شگرفی که تو صنعت خودرو داشت با دنا افتاده بود جون خودرو های روز دنیا و سه هیچ جلو بود…
JaMsHiD-R1988
۱۵ خرداد ۱۴۰۳علی هانتر رو میگی؟🤣🤣🤣
mehdi
۱۵ خرداد ۱۴۰۳گذاشتن اسم خودروساز روی این شرکتای ارابه سازی فقط و فقط توهین به صنعت خودروسازی و پرسنل زحمت کش و متعهد خودروسازان واقعیه
HOSSEIN.ABADAN
۱۵ خرداد ۱۴۰۳سلام خدمت دوستان عزیز تمام نظرات رو خوندم همگی عالی من خودم امریکایی باز هستم جز ماشین امریکایی سوار ماشین دیگه ای نمیشم منطقه ازاد زندگی میکنیم ماشین امریکایی از هر برند و مدل موجوده اما اگر قرار باشه ماشین دیگه ای انتخاب کنم بدون شک پژو رو انتخاب میکنم اما از نوع فرانسوی اون دوست عزیزی که گفت پژو اگر خوب بود خاک امریکا رو لمس میکرد باید خدمتتون عرض کنم دوست عزیز سخت در اشتباه هستید یخورده تحقیق کنید سطح معلوماتت بره بالا
علی
۱۵ خرداد ۱۴۰۳خودرو سا،آن ایران چها سال مردم را معطل و با یاد بازار انحصاری مردم را سرکار گذاشته اند و درجا زده اند و ثابت کرده اند که خودرو ساز نیستند من شنیده ام که در اول انقلاب کره جنوبی و در خودرو سازی هم تراز ایران بوده است .حالا ببینید که اصلا قابل مقایسه نیستند.
هدف جهانی
۱۶ خرداد ۱۴۰۳پژو یک خودروساز اشغال هست زیاد توجه نکنید
علی
۱۶ خرداد ۱۴۰۳معلومه از خودرو فقط پوستر داشتی. عزیزم تاریخچه پژو رو مطالعه کنید تا …….
JaMsHiD-R1988
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ایرانی بس کن راجع هر چیزی که توش هیچ تخصصی نداری حرف نزن
علی
۱۶ خرداد ۱۴۰۳پژو اشغال باشه مال ما که از رو اون ساخته شده چیه پس ؟
arash
۱۶ خرداد ۱۴۰۳خداوند نیامرزد جوانان ایرانی بخصوص جوانان از خدا بی خبر دهه 1350 ایرانی که را که مفت در برترین دانشگاههای اروپایی و آمریکایی درس میخواندند و همگی مفت سوار بر بهترین خودروهای روز دنیا می شدند و مفت گرد جهان می گشتند و مشابه جوان شرور چریک گلسرخی نگران اقساط برگشتی وام مردم بودند. خدابیامرز پدرم تعریف میکرد که بین دو ترم با دوستان اش در شانزالیزه پاریس در حال گشت و چرخیدن بودند و در کافه های آنجا وقت تلف میکردند و همگی هم سوار بر فورد و فیات و پژو بودند بلا استثنا و گلایه میکردند که چرا بخاطر کمک هزینه اندک تحصیلی نمیتوانند به راحتی سوار بر بنز و پورشه بشوند و افسوس میخورند که چرا شاه ایران باید لامبورگینی داشته باشد و این جوانان شرور سرخورده باید به فورد کاپری و پژو 504 و فیات 121 اکتفا کنند و غصه میخوردند.
محمد مهدی
۱۶ خرداد ۱۴۰۳یادمون باشه شرکت پژو از سال ۱۸۰۰ و خوردهای داره کار میکنه خودرو تولید میکنه اما شرکت ایران خودرو تا در سال ۱۳۴۶ تازه اولین پیکانشو تولید کرد پس تصمیم بگیریم صنعت خودروسازیمونو با خودرو سازی های مطرح دنیا مقایسه نکنیم چون بخاطر فساد در خودرو سازیمون باعث شد پیشرفت نکنم وگرنه یه نگاهی به سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۲ بندازیم مبیند چقدر کانسپت های خودرو داشتم مثل سمند زوبین، سمند پردیس. خودرو پیکا،رانا هابک،پژو پارس فیس لیفت ،خودرو هیرکانی، خودرو سورن کوپه،خودرو پینتون،خودرو انا،جیپ چابک،پاژن جدید،محصولات سیناد خودرو،سیناد کوپه،سینادپیکاپ،سیناد ویک ،سیناد اکسیوم،سمند شهری،سمند ساحل ،سمند کوپه،زانتیا ۲ کلی ازینا داشتم کا اگر تولید میشد ما از ژاپن کره چین بهتر بودیم
جوکر
۱۶ خرداد ۱۴۰۳پشم ۴۰۵ هم نیست 😂
قلب فرانسوی با طراحی ایتالیایی اون زمان
که شهر مارسی فرانسه خلافکاراش بهش گفتن لات جاده
aras
۱۶ خرداد ۱۴۰۳خداوکیلی دارید mi16 رو با این حلبی مقایسه میکنین؟؟
خنده داره واقعا
امیرعلی
۱۶ خرداد ۱۴۰۳خاک تو سرتون پژو ۴۰۵ ۴۰ سال پیش یک ثانیه از دناجوانان سریع تره هنوز نتونستین یه چیز سریع تر درست کنین با پلتفرم پژو کارخونه ایران خودرو سرپاست با موتور پژو ۴۰۵ باهاش سمند،سمند سورن،دنا،دنا پلاس،تارا،پژوپارس وخیلی از ماشین های دیگه تولید کردین بعد حتی پیکان جوانان ۰.۵ ثانیه صفر تا صدش از دنا پلاس پیشتره
امیر
۱۶ خرداد ۱۴۰۳خاک تو سرتون پژو ۴۰۵ ۴۰ سال پیش یک ثانیه از دناجوانان سریع تره هنوز نتونستین یه چیز سریع تر درست کنین
امیر ضیا
۱۶ خرداد ۱۴۰۳سلام
قدرت و گشتاور موتور پژو 2000 کاربرات چقدره ؟
مرتضی
۱۷ خرداد ۱۴۰۳تو مقاله فقط به اسب بخارش اشاره کرده و چیزی در مورد گشتاورش نگفته ، ظاهراً پژو دوهزار کاربراتور موجود در کشور 110 اسب بوده
ناسیونال سوسیالیسم
۱۶ خرداد ۱۴۰۳دمت گرم ایران خودرو بعد 40 سال تونستی ماشینی که تو پارکینگ ماشین قراضع فرانسه هم پیدا نمیشه را الان ساختی ممنون واقعا 😂