درحالیکه ایرانخودرو به بهانه نداشتن ظرفیت در نوبت دوم طرح عرضه یکپارچه حضور ندارد، بررسیها حاکی است این خودروساز تعداد زیادی خودرو هایما و پارس را در سایت بینالود به بهانه نبود قطعه دپو کرده و در سامانه یکپارچه عرضه نکرده است.
خبرگزاری فارس نوشت، همزمان با آغاز مرحله دوم اجرای طرح فروش یکپارچه محصولات و حذف قرعهکشی، اقدامات یکی از شرکتهای خودروسازی شائبه تلاش برای ایجاد التهاب در بازار خودرو و افزایش مجدد قیمتها را ایجاد کرده است. بررسیهای خبرنگار فارس نشان میدهد ایرانخودرو در چند هفته اخیر ظرفیت فعالیت و تولید خود را در برخی سایتهای استانی کاهش داده است؛ از سوی دیگر این خودروساز مجدداً اقدام به دپوی ۲ محصول پرطرفدار خود یعنی هایما و پارس کرده است. اقدامی که میتواند منجر به فروش این خودروها خارج از طرح یکپارچه با نرخهای آزاد در بازار بهصورت قطرهچکانی شود و نهایتاً بازار را ملتهب و قیمتها را مجدداً افزایش دهد.
شرکت مذکور در توجیه کاهش تولید و همچنین دپوی محصولات خود، کمبود و کسری قطعه، عدم دریافت ارز و عدم ترخیص قطعه توسط گمرک را به عنوان علل اصلی اعلام کرده است. این خودروساز مدعی شده است به دلیل کمبود قطعه و نرسیدن قطعه از چین، این خودروها امکان تزریق به سامانه یکپارچه را ندارد این در حالی است که در یک سال گذشته عملاً مشکل کسری قطعه خودرو رفع شده است و بحرانی هم در این خصوص گزارش نشده بود. لذا بررسی علت توقف تولید توسط مراجع نظارتی ضروری است.
ایرانخودرو پیش از آغاز نوبت دوم طرح یکپارچه خودرو اعلام کرد که در نوبت دوم طرح نیز حضور خواهد داشت و حتی هایما هم عرضه میکند، اما پس از مصوبه شورای رقابت و عدم تغییر قیمت این خودرو، این شرکت عرضه را در سامانه یکپارچه متوقف کرد. پیگیری خبرنگار فارس حاکی از آن است که تعداد زیادی هایما و پارس تولیدی ایرانخودرو در بینالود خراسان رضوی دپو شده است که در صورت عدم ورود جدی نهادهای نظارتی ممکن است در آینده خارج از نرخهای شورای رقابت در بازار سوداگری عرضه شود.
جوابیه ایرانخودرو
ایرانخودرو در واکنش به خبر دپو محصولات این شرکت در سایت بینالود خراسان رضوی اعلام کرد همه خودروهای موجود تا ۲ هفته آینده به دست مشتریها خواهد رسید. در این توضیحات که به امضای علیرضا ابراهیمی، مدیر ارتباطات گروه صنعتی ایران خودرو است، آمده است:
طبق برنامهریزی تولید گروه صنعتی ایرانخودرو، از خردادماه سال گذشته، خودرو ناقصی به دلیل کمبود قطعه در این گروه صنعتی تولید و متوقف نشده و تمامی تولیدات به صورت کامل از کارخانه مستقیما به دست مصرفکنندگان رسیده است؛ ادعای مطرح شده در این مطلب از پایه نادرست و خلاف واقع بوده و در حال حاضر پارکینگ ایرانخودرو خراسان مانند سایر پارکینگهای گروه صنعتی فاقد خودرو ناقص است.
در ادامه توضیحات ایران خودرو و در واکنش به انتشار تصاویر و فیلم دپو برخی محصولات این خودروساز در سایت بینالود، اعلام شده است:
خودروهایی که در تصاویر منتشر شده به چشم میخورد، تولیدات ایرانخودرو خراسان است که در حال حمل به نمایندگیها و تحویل به مشتری است؛ بررسی آمار فروش گروه صنعتی ایرانخودرو و مراجعه به مراجع مرتبط از جمله وزارت صمت میتوانست از ایجاد شائبه برای خبرگزاری معتبر کشور جلوگیری کند که فروش حدود ۸۰۰ هزار خودرو در مرحله نخست طرح فروش سامانه یکپارچه و متعهد شدن ایران خودرو به تحویل به موقع تعهدات، خودرویی را برای عرضه در سال جاری و در قالب مرحله دوم فروش یکپارچه باقی نگذاشته است که خبرگزاری فارس، خودروساز بزرگ کشور را متهم به دپوی محصولات به بهانه نبود قطعه و عدم حضور در سامانه یکپارچه کرده است.
در بخش دیگری از توضیحات ایران خودرو آمده است: این اتهامات در شرایطی عنوان شده است که بازار خودرو در هفتههای اخیر به واسطه اقدامات ایرانخودرو در زمینه آغاز تحویل پیش از موعد خودروهای سامانه یکپارچه روند کاهشی یافته و انتشار مطلب فارس میتواند نتیجه این اقدامات را با چالش مواجه کرده و بازار خودرو را دچار التهاب کند؛ طبق ادعای خبرگزاری فارس، ایرانخودرو به بهانه کمبود قطعه، عدم دریافت ارز و عدم ترخیص قطعه از گمرک اقدام به دپوی محصولات پرطرفدار خود کرده است، این در صورتی است طبق آمار، کل خودروهای موجود در پارکینگ ایرانخودرو خراسان تا صبح امروز ۴۹۹۵ دستگاه شامل محصولات پارس، انواع خودروهای هایما و همچنین آریسان بوده است که همه خودروها در حال بارگیری و حمل، تحویل حضوری و یا در انتظار شمارهگذاری هستند و هیچ خودرویی در این سایت تولیدی دپو نشده است؛ درحال حاضر ۸۵ درصد از خودروهای موجود در پارکینگ ایرانخودرو خراسان، به مشتریان تخصیص یافته، شمارهگذاری شده و درحال حمل و تحویل به مشتریان است و مابقی نیز در حال تخصیص، صدور فاکتور و آماده شدن برای تحویل است و تمامی خودروهای موجود ظرف دو هفته به دست مشتریان خواهد رسید.
در ادامه توضیحات ایران خودرو آمده است:
ایرانخودرو در اقدامی به دلیل افزایش تحویل خودرو و محدودیت در ناوگان حمل کشور، امکان تحویل حضوری خودرو را در تمامی سایتهای تولیدی خود فراهم کرده و مشوقهایی را برای مشتریان درنظر گرفته تا خودروها زودتر در اختیار آنان قرار گیرد؛ این در حالی است که آمار تولید در گروه صنعتی ایرانخودرو به صورت روزانه به مراجع ذیربط نظارتی اعلام میشود و بنابراین آمار تمامی فعالیتهای تولید، فروش و تحویل خودروها به صورت دقیق تحت نظارت قرار دارد و از سوی دیگر آمار تولید در گروه صنعتی ایرانخودرو که از ابتدای سال تا امروز سوم خردادماه بیش از ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته که سبب افزایش عرضه و ایجاد آمادگی برای تحویل زودتر از موعد خودروهای فروش رفته در سامانه یکپارچه شده است؛ لذا انتشار این مطلب در شرایطی که شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد در هفته اخیر بودیم، ایجاد التهاب در بازار خودرو، ایجاد ناامیدی و نگرانی در جامعه و از میان رفتن امنیت روانی مشتریان را در پی خواهد داشت
محمد
۴ خرداد ۱۴۰۲هر لحظه اراده کنن،،،ملت میریزن واسه خرید
استعمار اذهان
Python
۴ خرداد ۱۴۰۲دقیقا آقای احمد زاده
در ایران خودرو تبریز تعداد زیادی هم سورن پلاس دپو کردن
NAVID۰۰۹۸
۴ خرداد ۱۴۰۲ماشین دپو شده فقط یک نشانی داره و اون هم گرانیای هست که کسی منتظرش نیست ولی تورم اعلامی مشخصش کرده !
کارشناس
۴ خرداد ۱۴۰۲حالم از پژو پارس به هم میخوره
کاش یه بلایی بیاد منقرض شه
F22RAPTOR
۴ خرداد ۱۴۰۲بالاخره این میوه فاسد و گندیده
یه روز زیر پا له میشه
لیاقتش بودن تو باغ نیس
aliHOZA
۴ خرداد ۱۴۰۲خبرگزاری معلوم الحال فارس
ایران خودرو یک شرکت دولتیه. اصلا امکان دپو کردن و احتکار به این شکل نداره.
یا واقعا قطعات کم داره یعنی مثلا ماشین ساخته شده ظاهرش هیچ نقصی نداره اما دینام نداره، یا ایربگ نداره یا…
یا اینکه اینها رو گذاشتن برای حمل. قرار نیست تا ماشین از خط تولید میاد بیرون از اون سمت سوار کامیون خودروبر بشه که.
پدال جان، شاهین جان، شما از این خبر زردها کار نکن.
Kamy
۴ خرداد ۱۴۰۲👌👉!
غلام یاکوزا
۵ خرداد ۱۴۰۲🧃🧃🧃
Reza
۱۱ خرداد ۱۴۰۲میرسلیم رو پیدا کردم!!
علیرضا
۴ خرداد ۱۴۰۲والا تقصیر نداره ایرانخودرو بنده خدا میبینه هر عره اوره ای داره مالشو به خدا تومن میفروشه فقط ایرانخودرو کارش زشته؟ یعنی الان هرکسی دو سه تا ماشین بی استفاده توی پارکینگش داره زشت نیست؟
نمیفهمم چرا مسئولین حس نمیکنن خیابون ها دیگه جا ندارن حداقل به ازای هردو خودرو که تولید میکنن یدونه فرسوده رو اوراق کنن
حسن خان
۴ خرداد ۱۴۰۲مشکل با گرون فروختن نداریم. با عرضه اش مشکل داریم. یهو همه رو به قیمت بازار بفروشه، دلالی هم جمع میشه
Python
۴ خرداد ۱۴۰۲دقیقا خیلیا دارن دلالی میکنن
فورد
۴ خرداد ۱۴۰۲یکی از ترفند هاشونه احتکار میکنن بعد که گرون کردن میدن به بازار
arefgod
۴ خرداد ۱۴۰۲لیوان ایکس 6 پرو هم بررسی کنید
محمدوطنخواه سیناب
۴ خرداد ۱۴۰۲باسلام آقای محترمی که خبرگزاری فارس رامعلوم الحال خطاب کرده حتماخودش ازخرده سهام داران ایران خودرومی باشدکه هنوزهیچ مرجع نظارتی این متن وخبرراتاییدیاتکذیب نکرده سنگ آن خودروسازرابه سینه میزندیاخودش دلال ایران خودرواست که وقتی این ماشین هادرسایت دپومی شود وبعدبه صورت قطره چکانی به بازارآزادتزریق می شودتابه قیمت بازارآزادفروخته شودازهمین طریق رانتی نصیبش می شودکه اقدام این خودروسازمعلوم الحال نیمه دولتی راتوجیه می کندوکلام آخراینکه دست دولت بااین خوردوسازدریک کاسه است شمانگران مردم نباشید .
aliHOZA
۴ خرداد ۱۴۰۲شما راست میگی.
با خبرهای زرد حال کنید.
مهدی
۴ خرداد ۱۴۰۲فقط زمین دهن باز کنه هرچی ماشین تو این انبار هست بره تو زمین.که ملت بدبخت کردن
A1
۴ خرداد ۱۴۰۲الان مثلا میخواین بگین گرونی واسه این دپوئه؟ جمع کنید بابا هرسال خبر میاد فلان خودروساز انقد دپو کرده ما کشف کردیم انگار مثلا از قبل پارکینگاشون مشخص نیستن گرونی بازار خودرو مال اینه که بازارو بستین واسه چند تا شرکت که هنر کنن رو هم دو میلیون آشغال بدن به بازار که همونم نمیتونن انجام بدن
زیزیگولو
۴ خرداد ۱۴۰۲این که چیز تازه و جدیدی نیستش
یعقوبی
۴ خرداد ۱۴۰۲وقتی صاحب درست بالا سر نباشه وکسی هم پیگیر نباشه این میشه.دیدن بازار شل شده تزریق رو قطع میکنم بازار سفت میشه.مثل واکسن دلار آهن طلا …وغیره.مردم اسیر بی عدالتی و بی مسولیتی یک سری دلال مهندسی شده هستند.خدا در این دنیا ظلم ظالم رو به شدیدترین شکل ممکن بهش برگردونه
aliHOZA
۴ خرداد ۱۴۰۲جوابیه گروه صنعتی ایران خودرو
در این توضیحات که به امضای علیرضا ابراهیمی، مدیر ارتباطات گروه صنعتی ایران خودرو است، آمده است: طبق برنامهریزی تولید گروه صنعتی ایرانخودرو، از خردادماه سال گذشته، خودرو ناقصی به دلیل کمبود قطعه در این گروه صنعتی تولید و متوقف نشده و تمامی تولیدات به صورت کامل از کارخانه مستقیما به دست مصرفکنندگان رسیده است؛ ادعای مطرح شده در این مطلب از پایه نادرست و خلاف واقع بوده و در حال حاضر پارکینگ ایرانخودرو خراسان مانند سایر پارکینگهای گروه صنعتی فاقد خودرو ناقص است.
در ادامه توضیحات ایران خودرو و در واکنش به انتشار تصاویر و فیلم دپو برخی محصولات این خودروساز در سایت بینالود، اعلام شده است: خودروهایی که در تصاویر منتشر شده به چشم میخورد، تولیدات ایرانخودرو خراسان است که در حال حمل به نمایندگیها و تحویل به مشتری است؛ بررسی آمار فروش گروه صنعتی ایرانخودرو و مراجعه به مراجع مرتبط از جمله وزارت صمت میتوانست از ایجاد شائبه برای خبرگزاری معتبر کشور جلوگیری کند که فروش حدود ۸۰۰ هزار خودرو در مرحله نخست طرح فروش سامانه یکپارچه و متعهد شدن ایران خودرو به تحویل به موقع تعهدات، خودرویی را برای عرضه در سال جاری و در قالب مرحله دوم فروش یکپارچه باقی نگذاشته است که خبرگزاری فارس، خودروساز بزرگ کشور را متهم به دپوی محصولات به بهانه نبود قطعه و عدم حضور در سامانه یکپارچه کرده است.
در بخش دیگری از توضیحات ایران خودرو آمده است: این اتهامات در شرایطی عنوان شده است که بازار خودرو در هفتههای اخیر به واسطه اقدامات ایرانخودرو در زمینه آغاز تحویل پیش از موعد خودروهای سامانه یکپارچه روند کاهشی یافته و انتشار مطلب فارس میتواند نتیجه این اقدامات را با چالش مواجه کرده و بازار خودرو را دچار التهاب کند؛ طبق ادعای خبرگزاری فارس، ایرانخودرو به بهانه کمبود قطعه، عدم دریافت ارز و عدم ترخیص قطعه از گمرک اقدام به دپوی محصولات پرطرفدار خود کرده است، این در صورتی است طبق آمار، کل خودروهای موجود در پارکینگ ایرانخودرو خراسان تا صبح امروز ۴۹۹۵ دستگاه شامل محصولات پارس، انواع خودروهای هایما و همچنین آریسان بوده است که همه خودروها در حال بارگیری و حمل، تحویل حضوری و یا در انتظار شمارهگذاری هستند و هیچ خودرویی در این سایت تولیدی دپو نشده است؛ درحال حاضر ۸۵ درصد از خودروهای موجود در پارکینگ ایرانخودرو خراسان، به مشتریان تخصیص یافته، شمارهگذاری شده و درحال حمل و تحویل به مشتریان است و مابقی نیز در حال تخصیص، صدور فاکتور و آماده شدن برای تحویل است و تمامی خودروهای موجود ظرف دو هفته به دست مشتریان خواهد رسید.
در ادامه توضیحات ایران خودرو آمده است: ایرانخودرو در اقدامی به دلیل افزایش تحویل خودرو و محدودیت در ناوگان حمل کشور، امکان تحویل حضوری خودرو را در تمامی سایتهای تولیدی خود فراهم کرده و مشوقهایی را برای مشتریان درنظر گرفته تا خودروها زودتر در اختیار آنان قرار گیرد؛ این در حالی است که آمار تولید در گروه صنعتی ایرانخودرو به صورت روزانه به مراجع ذیربط نظارتی اعلام میشود و بنابراین آمار تمامی فعالیتهای تولید، فروش و تحویل خودروها به صورت دقیق تحت نظارت قرار دارد و از سوی دیگر آمار تولید در گروه صنعتی ایرانخودرو که از ابتدای سال تا امروز سوم خردادماه بیش از ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته که سبب افزایش عرضه و ایجاد آمادگی برای تحویل زودتر از موعد خودروهای فروش رفته در سامانه یکپارچه شده است؛ لذا انتشار این مطلب در شرایطی که شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد در هفته اخیر بودیم، ایجاد التهاب در بازار خودرو، ایجاد ناامیدی و نگرانی در جامعه و از میان رفتن امنیت روانی مشتریان را در پی خواهد داشت.
فرزاد
۴ خرداد ۱۴۰۲یه بنده خدایی از قدیمی بودن و عامل کشتار مردم شدنِ خودروهای مثلاً داخلی گفت ولی یکی با عقل سلیم و در کمال سلامت روان در جواب گفت، چرا از تووولید داخلی حمایت نمیکنید و هفت میلیارد یورو رو فدای چندین هزار کشتهی تصادفات خودروهای قدیمی و معیوب داخلی میکنید
پیمان
۴ خرداد ۱۴۰۲جان هرکی دوس دارین تولید پارس رو متوقف کنید بابا بسه دیگه ۵۰ساله فقط پژو پارس اشغال ترین و گرون ترین ماشین یکی نیس جلو تولید این قوطی کنسرو رو بگیره
Ali
۵ خرداد ۱۴۰۲آقا تولیدش متوقف بشه چی بسازن بجاش؟
خودروسازی ما تو این وضع تحریم توان ساخت خودرو های جدیدتر رو داره آخه؟
همین شاهین و تارا اگه برجام نبود نمیتونستن بسازن…
بعد یه سوال…
مگه پارس سال ۸۰ طراحی نشد؟
پس چجوری ۵۰ ساله داره تولید میشه؟
Python
۵ خرداد ۱۴۰۲همین شاهین وتارا رو بسازن جاش