ایران خودرو

معایب دنا پلاس؛ چرا دنا پلاس نخریم؟

در جدیدترین مقاله راهنمای خرید پدال به بررسی معایب یکی از پرطرفدارترین خودروهای داخلی یعنی دنا پلاس خواهیم پرداخت.

در سال ۹۴ بود که ایران‌خودرو از دنا به عنوان خودرویی جدید رونمایی کرد اما از آنجایی که دنا بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ و سمند بنا شده بنابراین نمی‌توان آن را محصولی متفاوت دانست. در واقع دنا یک فیس لیفت سنگین از سمند به حساب می‌آید و چنین موضوعی به ویژه در پروفایل جانبی خودرو خودش را نشان می‌دهد. یکسان بودن نمای جانبی دنا و سمند باعث انتقادات زیادی شد و ایران‌خودرو را بر آن داشت تا نسخه جدیدتری از این خودرو به نام دنا پلاس را تولید کند. دنا پلاس با تغییراتی همچون پروفایل جانبی متفاوت، گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب و افزوده شدن برخی امکانات تولید شد و هم‌اکنون نیز با افزایش چشمگیر قیمت‌ها قله ۱ میلیارد تومان را فتح کرده است! از آنجایی که افراد زیادی به دنبال خرید نمونه‌های صفرکیلومتر یا کارکرده دنا پلاس هستند بنابراین تصمیم گرفتیم تا برخی از مهم‌ترین ایرادات این خودرو را ذکر کنیم تا با چشم بازتر تصمیم‌گیری نمایید.

معایب دنا پلاس

در ادامه به برخی از شایع‌ترین ایرادات دنا پلاس اشاره می‌کنیم.

  • پیشرانه EF7 با استهلاک بالا

پیش از این مقالات متعددی درباره پیشرانه EF7 و مقایسه آن پیشرانه TU5 منتشر کرده‌ایم. این موتور که با اصطلاح موتور ملی شناخته می‌شود به‌صورت پایه گازسوز طراحی شده اما در دنا پلاس شاهد استفاده از نسخه بنزینی آن هستیم که اگرچه مشخصات فنی خوبی دارد اما خریداران باید با مشکلاتی همچون هزینه‌های قطعات بالا و استهلاک زیاد دست‌وپنجه نرم کنند. برخی مدل‌های دنا پلاس از پیشرانه EF7 به همراه توربو استفاده می‌کنند که استهلاک آن بیشتر شده و باید دردسرهای نگهداری از توربو را نیز در نظر داشته باشید.

  • فضای کم کابین

شاید در نگاه از بیرون دنا پلاس خودرویی جادار به حساب آید اما استفاده از صندلی‌های جدید و طراحی متفاوت داشبورد باعث شده‌اند فضای داخلی این خودرو کمتر از محصولاتی همچون سمند و ۴۰۵ باشد. اگر فردی بزرگ جثه باشید پای شما با داشبورد برخورد خواهد کرد و درصورتی‌که صندلی راننده یا سرنشین جلو را به عقب بکشید فضای پای چندانی برای سرنشینان عقب باقی نخواهد ماند. شاید این موضوع برخلاف انتظارات برخی خریداران از دنا پلاس باشد و باید به آن دقت کرد. در حقیقت فضای صندلی‌های عقب دنا پلاس کمی بهتر از خودرویی همچون ۲۰۶ و ۲۰۷ است.

  • کیفیت ساخت پایین

این موضوع فقط مختص دنا پلاس نیست و اکثر محصولات تولیدی فعلی کیفیت پایینی نسبت به محصولات چند سال قبل دارند. این موضوع با افزایش قیمت خودروها بیشتر به چشم می‌آید و شاید انتظار داشته باشید با پرداخت مبلغی چند صد میلیون تومانی خودرویی باکیفیت خریداری می‌کنید اما واقعیت چیز دیگری است. استفاده از پلاستیک خشک در جای‌جای کابین دنا پلاس اصلاً خوشایند نیست و پس از گذشت اندک زمانی نیز شاهد سروصداهای مختلف درون کابین خواهید بود.

  • ایمنی

دنا پلاس بر پایه پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ شکل گرفته و طبیعی است که ایمنی قابل‌توجهی نداشته باشد. شاید ایران‌خودرو مدعی رعایت تمامی استانداردهای موجود باشد اما تصاویری که همه‌روزه از تصادفات خودروهای داخلی منتشر می‌شود چیز دیگری را نشان می‌دهد. طبیعی است که پلتفرمی قدیمی هرچقدر هم به تجهیزات به‌روزتری همچون کیسه هوا مجهز شد نخواهد توانست ایمنی سرنشینان را تضمین کند و به همین خاطر توصیه می‌شود در صورت خرید این خودرو حتماً سرعت مطمئنه را رعایت نمایید.

  • سواری نه چندان جالب

از دیگر معایب دنا پلاس می‌توان به سواری نسبتاً خشک و کوبش سیستم تعلیق اشاره کرد. در برخی خودروهای دیگر، خشکی سواری باعث بهبود هندلینگ می‌شود اما این موضوع در دنا پلاس چندان دیده نمی‌شود و پایداری و هندلینگ آن کاملاً متوسط است. البته نیمه پر لیوان به ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ مربوط می‌شود که توان توقف بهتری نسبت به خودرویی همچون سمند و ۴۰۵ ایجاد می‌کنند.

  • ارزش پایین در مبلغ پرداختی

هم‌اکنون قیمت مدل‌های فول دنا پلاس در بازار به حدود یک میلیارد تومان رسیده است که بهایی گزاف برای یک خودروی قدیمی با ایمنی و کیفیت پایین خواهد بود. با چنین مبلغی می‌توان طیف وسیعی از خودروهای کارکرده همچون مزدا ۳، رنو مگان و… را خریداری کرد که اگرچه ریسک خرید محصولی کارکرده را به همراه دارند اما در واقعیت می‌توان از ایمنی و کیفیت سواری آن‌ها تا حد زیادی مطمئن بود.

مشخصات فنی دنا پلاس

ایران‌خودرو نسخه‌های گوناگونی از دنا پلاس را با پیشرانه‌های تنفس طبیعی و توربو و گیربکس‌های دستی و اتوماتیک تولید کرده است. در جدول زیر می‌توانیم مشخصات نمونه‌های مختلف این خودرو را مشاهده کنیم:

دنا پلاس دنا پلاس توربوشارژ دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک
نوع موتور EF7 EF7 TC EF7 TC
حجم موتور (cc) ۱۶۴۵ ۱۶۴۵ ۱۶۴۵
حداکثر توان موتور (hp) ۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm) ۱۵۵ نیوتن متر در ۳۵۰۰ -۴۵۰۰ دور در دقیقه ۲۱۵ نیوتون متر در ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ دور در دقیقه ۲۱۵ نیوتون متر در ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم ۱۱ ۱۱ ۱۱
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶ ۱۶
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵ بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵ بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵
سیستم انژکتوری پاشش چندنقطه‌ای پاشش چندنقطه‌ای پاشش چندنقطه‌ای
حداکثر سرعت (km/h) ۱۸۹ ۲۰۵ ۲۰۵
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۲.۰۳ ۱۰ ۱۰.۵
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی ۵ و ۶ دنده دستی ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) ۵.۹ ۶.۱ ۶.۳۹
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) ۷.۴۳ ۷.۸۲ ۸.۱۲
طول خودرو (mm) ۴۵۵۹ ۴۵۵۹ ۴۵۵۹
عرض خودرو (mm) ۱۹۳۳ ۱۹۳۳ ۱۹۳۳
ارتفاع خودرو (mm) ۱۴۶۰ ۱۴۶۰ ۱۴۶۰
فاصله بین دو محور چرخ‌های عقب و جلو (mm) ۲۶۷۱ ۲۶۷۱ ۲۶۷۱
  وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) ۱۲۵۸ ۱۳۳۴ ۱۴۰۰
گنجایش مخزن سوخت (Lit) ۶۰ ۶۰ ۶۰
حجم فضای صندوق‌عقب (Lit) ۵۰۰ ۵۰۰ ۵۰۰

همچنین بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات دنا – ۱۴۰۲

قیمت دنا پلاس

در جدول زیر قیمت خودرو دنا پلاس مشاهده می‌شود:

مدل مشخصات قیمت کارخانه قیمت بازار
دنا پلاس تیپ ۱ قالپاق+کاسه‌ای ۳۴۹,۸۰۰,۰۰۰ ۷۴۸,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس توربو دستی-۸۵ گانه ۴۸۲,۰۰۰,۰۰۰ ۹۱۴,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس توربو اتوماتیک-۸۵ گانه ۵۴۵,۱۳۴,۰۰۰ ۱,۰۰۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس توربو اتوماتیک-آپشنال ۶۹۲,۱۶۶,۰۰۰
دنا جوانان موتور EFP-اتوماتیک ۵۹۱,۸۰۰,۰۰۰ به زودی

آیا دنا پلاس ارزش خرید دارد؟

بازار خودروی کشور این روزها شاهد افزایش قابل‌توجه قیمت‌هاست و دنا پلاس نیز از این موضوع در امان نمانده است. درصورتی‌که علاقه‌ای به خرید خودرویی کارکرده از برندهای معتبر ندارید و ترجیح می‌دهید خودرویی داخلی و صفرکیلومتر بخرید دنا پلاس شاید گزینه معقولی باشد. مهم‌ترین مزایای این خودرو شامل طراحی بهتر در مقایسه با دنا معمولی و سمند، بازار خریدوفروش پررونق، خدمات پس از فروش گسترده، تجهیزات بیشتر در مقایسه با دنا معمولی و صندوق‌عقب جادار خواهند بود. البته همان‌طور که بالا ذکر کردیم معایب دنا پلاس شامل مواردی همچون کیفیت ساخت پایین، قیمت و هزینه‌های نگهداری بالاست.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۲۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶۷ دیدگاه‌ها

  1. NAVID@@98

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (868 ديدگاه)

    دنا خودروی الکی گرونیه اصلا نسبت به پولش نمی ارزه🤧

    موافقم 196
    مخالفم 76
    1. پیرمرد قدیمی

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (205 ديدگاه)

      دقیقا همینطوره ، نسبت به پولی که میدی ارزش نداره
      ولی چه میشه کرد خودروی زیبا از نظر جوونای این دوره زمونه یکی دنا یکی ۲۰۶+ ( ۲۰۷‌ خودمون )

      ولی اگه مبنی بر خرید همچین ماشینی باشه من برلیانس ترجیح میدم به این یا اگه ظاهر مهم نباشه برام L90 پلاس گزینه بهتریه.

      موافقم 131
      مخالفم 42
    2. عجب

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (104 ديدگاه)

      همان‌طوری که بارها و بارها نوشتم دلالان و سوداگران و مافیا بازیگران اصلی در حوزه خودروهای جهانسومی هستند که نقششان هم در معاملات و هم در ساخت و تولید خودروهای جهانسومی پر رنگ است و اما سوال این است که با وجود سیطره دلالان و مافیا بر بازار خودروی جهانسومی و قیمت بسیار بالای خودروهای جهانسومی چه چشم‌اندازی از بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ وجود دارد ؟ چه کسی مسئولیت این وضعیت نابسامان و شلم شوربای تولید و بازار خودروی جهانسومی را می‌پذیرد ؟

      موافقم 85
      مخالفم 10
    3. hamid

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (103 ديدگاه)

      من این ماشینو دارم
      بنظرم ارزش این قیمتو به هیچ وجه نداره

      در کل هیچ کدوم ار خودروی ایرانی ارزش این قیمتها رو ندارن

      مصرفش خیلی بالاست حدود ۱۵
      بعد از چند مدت به دلیل کیفیت افتضاح متریال ، کل کابین به صدا میافته ، اونم چه صدایی
      جلوبندی و زیربندی زود به زود نیاز به سرویس داره
      برای مسافرت با خانواده افتضاحه ، مخصوصا صندلی های عقب

      موافقم 160
      مخالفم 34
      1. علی

        ۲۶ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (3 ديدگاه)

        دقیقا منم دارم

        موافقم 10
      2. Avan

        ۲۹ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (419 ديدگاه)

        یکی از دوستان مدل اتوماتیک توربو دارد میگه توی جاده صدی ۱۴ می سوزنه! باورش برای من سخته ولی اگر این‌جوری است مهندسانش واجب الاعدام هستند

        موافقم 20
        مخالفم 2
    4. NAVID@@98

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (868 ديدگاه)

      👌👍دقیقا درست گفتید چاره ای نیست دیگه کار از توصیه گذشته و اوضاع مشکلات اساسی وضع نابسامانی خودروی کشور که به قهقرا رفته حالا هی بشینن تو مجلس
      طرح و لایحه بدن تا الان به چه دردی خورده 🤷
      مشکل باید اساسی حل بشه 🙅

      موافقم 63
      مخالفم 5
    5. محمد کاشانی

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      کوبش وسیستم تعلیق واقعا افتضاحه…بعداز چند وقت اتاق ماشین رو تبدیل به یک اتاق گاری با صداهای عجیب وغریب میکنه….

      موافقم 55
      مخالفم 8
  2. mahan

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (150 ديدگاه)

    واقعا حیف این طراحی خوشگلی این ماشین که ایرانیه.

    موافقم 55
    مخالفم 78
  3. شاعرِ ماشین باز

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    شاتون پلاس همون شتر ملیه بزک شده
    واشر و قاطر و دمپایی پیشش کم میاره
    خیابونای داغونِ ما پُر شده از لَگنِ سفید
    انصافا حق ما بود اَمریکن کارزو اسکالید
    اما مردمی داریم که عاشق صف هستن
    هر جا صف میبینن میرن و وایمیستن !

    موافقم 124
    مخالفم 45
    1. پیرمرد قدیمی

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (205 ديدگاه)

      از مونتاژ کادیلاک سویل رسیدیم به سمند فیس لیفت با قالپاق

      موافقم 104
      مخالفم 18
    2. حسین

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      حرف بیخود نزن شاعر رویا پرداز یه حرفی شنیدی میای تکرار میکنی اینهمه ef7vبا کارکرد بالای ۳۰۰ هزار تا پلمپ اون tu5 و xu7 که واشر و شاتون میزنن

      موافقم 68
      مخالفم 70
      1. ۲۳ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (5008 ديدگاه)

        سمند ماشین چرتی هست ولی از پرشیا و ۴۰۵ بهتره لاقل یکم شبیه ماشینه نسبت به اون مکعبا

        موافقم 54
        مخالفم 37
  4. sinasvj

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (426 ديدگاه)

    بنای این ماشین با عیب گذاشته شده کلا

    موافقم 55
    مخالفم 22
  5. Dark Knight

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (576 ديدگاه)

    با دنا پلاس توربو اتومات همین چند وقت پیش رانندگی کردم ، خودم باورم نمیشد ولی واقعا لذت رانندگی خوبی داشت و تو بحث شتابگیری به نسبت قیمتی که داره واقعا عالی بود ( تایم صفر تا صدش رو گرفتم با دو تا سرنشین ۱۰ ثانیه فیکس شد و مطمئنم اگه خودم فقط بودم راحت ۹/۵ میزد که در مقیاس ماشین های ایرانی و چینی واقعا حرف نداره ) از نظر سیستم تعلیق احساس کردم یک خورده از سمند بهتر شده و در کل ماشین نرمی بود و میشه باهاش مسافرت های طولانی رفت اما متاسفانه چیزی که باعث شد از خریدش منصرف بشم : کیفیت ساخت و دقت مونتاژ افتضاحش بود ! یعنی هر چقدر از موتور و گیربکسش خوشم اومد این کیفیت ساخت آشغال باعث شد حالم ازش بهم بخوره مخصوصا وقتی یه دست زدم به در کاپوت و صدای حلبی داد ( واقعا از حلبی ماشین رو ساختن ! ) البته الان همه لگن های داخلی رو با حلبی میسازن و از نظر خودروسازان اصلا چیز بد و عجیبی نیست که بخوان درستش کنن 😒

    موافقم 133
    مخالفم 28
    1. حسین

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2949 ديدگاه)

      پشت ی فونیکس اف ایکس بشین تا ببینی شتاب یعنی چی!

      موافقم 30
      مخالفم 88
      1. ۲۳ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (5008 ديدگاه)

        پشت آزرا بشین ببین سولتان جاده های ایران کیه💪

        موافقم 72
        مخالفم 41
        1. ۲۳ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (5008 ديدگاه)

          و اینکه می‌دونم سلطان درسته برای جذابیت بیشتر کامنت گفتم سلطان

          موافقم 15
          مخالفم 12
        2. محمدرضا

          ۲۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (3 ديدگاه)

          منظورت سلطان بود دیگه😄

          موافقم 10
        3. هعلب

          ۲۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          پشت بنز بشین ببین آزرا چیه
          پشت رولز رویز بشین ببین بتز چی بوده
          پشت فلان بشین ببین بهمان چی بوده

          موافقم 30
      2. sinasvj

        ۲۳ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (426 ديدگاه)

        پشت یه گلف GTI بشین تا بفهمی چابکی یعنی چی

        موافقم 36
        مخالفم 6
      3. Dark Knight

        ۲۳ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (576 ديدگاه)

        فونیکس اف ایکس ۳ برابر دنا پلاس توربو اتومات قیمت داره پس نباید با هم مقایسه بشن و در ضمن من تا حالا سوار ماشین هایی مثل cls500 یا x4 شدم که جوجه چینی جلوشون اصلا عددی حساب نمیشه 🤣

        موافقم 50
        مخالفم 6
      4. علی

        ۲۶ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        چینی شکستنی مونتاژی

        موافقم 7
        مخالفم 2
    2. خلیل

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (285 ديدگاه)

      برادر پشت ماکسیما دستی بشین تا ببینی شتاب یعنی چی

      موافقم 39
      مخالفم 18
      1. کوروش مقدم

        ۲۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (3 ديدگاه)

        اپیروس ماسیما رو قورت میده

        موافقم 3
        مخالفم 7
        1. ۲۷ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (5008 ديدگاه)

          آزرا جفتشون

          موافقم 2
          مخالفم 2
    3. علی

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اومدی با آب و تاب تعریف و تمجید کردی برای هر عیب بزرگش و قیمت آن از کلمه عالی استفاده کردی .بعد در آخر گفتی خوشم نیامده و کلی حرف .خوب مجبوری اول بیایی با دروغ تعریف و تمجید کنی . هدف از این کارها چیه خودت رو گول نزن و در صدد فریب افکار مردم نباش .

      موافقم 9
      مخالفم 15
  6. parhamiof

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (753 ديدگاه)

    قدرت موتورش دروغه و اصلا 150 اسب نیست روی تست داینو معلوم میشه

    موافقم 43
    مخالفم 12
    1. حسین

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2949 ديدگاه)

      ۱۵۰ اسب سر فلایویل هست ، روی داینو برای مدل دنده ای حداقل ۱۵ درصد و برای مدل اتومات احتمالا ۳۰ درصد کمتره!
      ۲۰۶ تیپ ۵ یورو۲ فرانسوی قدرت موتورش ۱۲۰ اسبه اما سرفلایویل! سر چرخ میشه ۸۵ که عدد خوبی هست .
      حالا تیبا ۸۵ اسبی سر چرخ چقدره؟

      موافقم 26
      مخالفم 2
  7. Saeed

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (213 ديدگاه)

    لطفاً برسی مزدا 323 رو هم بزارید

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. حسین

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2949 ديدگاه)

      ی کوئل ۶ میلیون ، بررسی نمیخواد!
      فراررررر

      موافقم 24
      مخالفم 10
      1. Saeed

        ۲۳ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (213 ديدگاه)

        دوام ژاپنی رو هم در نظر بگیر که چقدر عمر داره در مقابل دیگر برند ها

        موافقم 19
        مخالفم 1
    2. رضا

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      شاهین هم قیمته با دنا پلاس ولی خیلی بهتر و جادارتره به نظرم شاهین گزینه خیلی بهتری هست

      موافقم 13
      مخالفم 44
  8. Reza

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    فک کنم موتور TU5 پلاس بهتره این باشه 🙂

    موافقم 28
    مخالفم 23
  9. ali.mfard

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    ابعاد موتور رو تو عکس دیدم فکر کردم هشت سیلندر های AMG هست ولی زیرش ده بیست تا قاطر مست کردن دارن تلو تلو راه میرن

    موافقم 39
    مخالفم 10
  10. باشو

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    اشغال ب تمام معنا از بهمن 401تا الان دوبار یاتاقان و پیستون ترکونده اونم تو 3000هزار کیلومتر الان یک ماه تو نمایندگی افتاده و بلاتکلیف قربون پیکانم برم هنوز موتورش فابریک کارخونس 500هزار تا کارکرده مضخرفترین ماشینه

    موافقم 32
    مخالفم 25
  11. حسن

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2136 ديدگاه)

    مشکل اینه ما از پراید پیاده میشیم سوار دنا و تارا میشیم فک میکنیم خوبن
    متاسفانه معیارها و پارامترهای اندازه گیری زیر صفره ما کلا نمیدونیم لذت رانندگی چی هست اصلا نمیدونیم شتاب یعنی چه
    این یعنی فقر این یعنی واماندگی و سرخوردگی
    کاش اینجوری نبود
    پدال صادقانه نقد میکنه
    وجدانا طرفدار اگاهی و دانش باشید ما با طرفداری از نادانی و بیسوادی به اینجا رسیدیم

    موافقم 80
    مخالفم 7
  12. سعید

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ۸سال ef7 داشتم نکات منفیش استهلاک موتور بالاست هزینه های لوازم یدکی وتعمیر از همه ماشین های معادلش بالاتره اکثر مکانیکها ازش سر در نمیارن به عنوان مثال یه دینام بخوای باز کنی باید منیفولد اگزوز هیدرولیک همه باز بشه قشنگ نصف روز طول میکشه مصرفش هم چندان پایین نیست اما نکته مثبتش خدایی رو دور بیفته از لحاظ سرعت معرکست

    موافقم 36
    مخالفم 1
    1. ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (5008 ديدگاه)

      خیلی بده که مکانیکا هنوز موتور ۱۵ سال پیش رو نتونن تعمیر کنن 😪

      موافقم 30
  13. abbas

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (288 ديدگاه)

    تو رنج قیمتش ماشین رو دستش نیست
    من ۶ دنده توربو ریمپ شده دارم… میخواستم ریسپکت اش کنم ولی موتوری اصلا ب این نمی‌رسه
    شما با ماشین خوب تا کن خوب بهت سواری میده

    موافقم 31
    مخالفم 15
    1. سیاوش

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      قول بهت میدم همه اونایی که میگن بده پراید مدل هشتاد و سه دارن🤣

      موافقم 22
      مخالفم 13
      1. دنا پلاس

        ۲۵ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (7 ديدگاه)

        درود بر شرفت با این حرف حقی که زدی
        دقیقا همه اینای که این ماشین حدقل از یک سرگردن از همه داخلی ها سرتره را بد می‌دونن همشون یا پراید سوار یا چهارصد پرشیا مدل هشتاد سوارت🤣🤣 بعدش تو رانندگی میان بغل دستت هی گاز میدن 🙈🙈

        موافقم 6
        مخالفم 4
      2. علی

        ۲۶ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (3 ديدگاه)

        من خودم دارم چرا حرف حق را قبول نکنیم
        قبل این مگان داشتم خیلی راضی بودم دنا واقعا افتضاحه

        موافقم 9
        مخالفم 4
      3. abbas

        ۲۶ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (288 ديدگاه)

        دقیقا
        تو داری برو پورشه بخر
        الان تو رنج ۸۰۰ ت ی ماشین معرفی کن که ۲۴ مجبور نباشیم دلهوره قطعات داشته باشیم و مدام تعمیرگاه باشیم
        تو این رنج قیمت ماکسیما تمیز بهت نمیدن
        حتی چینی بدرد بخور هم نیست
        بعد یا گلف جی تی و فونیکس نزدیک دو تومن و اوپیروس .و…. مقایسه میشه
        خب برادر من اینا مگ تو رنج قیمت دنا اس ک داری مقایسه میکنی
        من خودم دنبال خرید ماکسیما تمیز یا مزدا ۳ نیو تو این رنج بودم
        اونی ک این ماشین ها رو تمیز داره اولا یا قصد فروش نداره یا قیمت خون پدرشو میخواد
        وگرنه حتی حتی تا ۱ تومن هم بنظرم ماشین رقیبش نیست

        موافقم 11
  14. محمد کاشانی

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    صداهای عجیب اتاق ناشی از ایراد سیستم تعلیق…

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. abbas

      ۲۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (288 ديدگاه)

      ایراد مونتاژی بیرون ببری بسته ب سر و صدایی ک داره رفع میشع
      برای من کوبش داشت درهاشم جیر جیر صدا میداد
      کوبش رو با آچارکشی رفع کردن
      جیرجیرش هم از درز دره ی گیریس بزن

      موافقم 3
      مخالفم 1
  15. M. Z

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    EF7 طرح شکست خورده آلمان هست.. بذار بخرج بیفته ببین چه مصیبی است خصوصا این جدیدا که دستکاری شده است با گیربکس چینی

    موافقم 13
    مخالفم 5
  16. سید پویا

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    فضای داخلیش واقعا کوچیکه. واقعا انتظار نداری انقد تنگ و تونگ باشه 😄

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. آریا

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با این اوضاع اقتصادی و در این رنج قیمت ماشین صفربخوای و به نسبت آبرو دار بخوای چاره ای جز این نیست‌لااقل می‌دونی قطعاتش پیدا میشه .نه مثل ماشینای چینی که قطعات از خودش گرون تر و نایاب هست . کوبش سیستم تعلیق واضحه.فقط باید باهاش مدارا کرد که یه وقت مشکلی پیش نیاد.فضای کم کابین هم با تارا مقایسه کردم به خاطر داشبورد بزرگ و صندلی‌های مبلیش هست.مخصوصا صندلی‌های جلو که نشیمنش درست تا زیر زانو رو پر می‌کنه. واحساس خوبی به راننده میده.
      بله دوستان اگه بخواین ماشینای خارجی رو با دنا مقایسه کنید مشخصه خارجی بهتره ولی قیمتشم در نظر بگیرید.قطعات گرون قیمت ماشینای خارجی.مثلا یه سنسور اکسیژن دنا 700تا800قیمتشه ماکسیما سنسور اکسیژن 6میلیون.
      ولی در کل چاره چیه رو زمین نمیشه نشست رو آسمون هم جا نمی‌شیم.
      یا حق

      موافقم 37
  17. علی

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    با گرون شده قطعی بنزین در سال آینده ،بهترین ماشین از نظر بی دردسر بودن و خراب نشدن و کم استهلاک و بسیار نرم و مصرف بشدت پایین بنزین فقط جک جی فور ،حرف نداره

    موافقم 4
    مخالفم 11
    1. سیاوش

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      بهترین ماشینه

      موافقم 5
      مخالفم 8
    2. abbas

      ۲۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (288 ديدگاه)

      آره اپشنهای جک جی فور با پراید رقابت میکنه
      قیافه هم با تیبا
      اخه چی داره؟
      حداقل ادم پولی ک میده جوری باشه آبروشو نبره

  18. مسعود

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین ظاهرش بد نیست وداخل اتاق و داشبورد حس خوبی رو بهت انتقال میده ولی متاسفانه تعلیق بسیار خشک وضعیفه وکپ ماشین زیاده من ۵۰۰۰ تا روندم سه بار چراغ چک روشن شده یبار دریچه گاز وسط خیابون به مشکل خورده بود وماشین گاز نمیخورد.کیفیت قطعات بسیار ضعیفه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  19. پیام صادق

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام….همه نظرات دوستان رو خوندم.همه از زاویه انتظارات خودشون مطلب نوشتن کههمه محترمه.ولی از نظر من که آبان۹۹یه دنا پلاس بدون توربو دستی گرفتم از کمپانی شرایط فرق میکنه..ماشین رو باید براساس مبلغ پرداختی و دیگر ماشینهای همرده بسنجیم.امروز که۲۴دیماه۴۰۲هست من۴۱هزار کیلومتر روندم.و ۲ماهه گارانتیش تموم شده .اولا که واقعا پدر ایرانخودرو رو درآوردم تو دوران گارانتی که باهر عطسه ماشین تونمایندگی بودم ولی انصافا خدمات خوبی دادن.تعویض دیسک صفحه.تسمه تایم.(تو۳۵هزار کیلومتر).انواع سنسورها و حتی غربیلک فرمان که یه خال روش بود.انصافا من راضی هستم ازخدماتشون.ماشین رو۱۴۰تا بیشتر نرفتم ولی جادش انصافا حرف نداره و راضی میکنه.آپشنهاشم عالیه.مصرفش تو شهر۱۰تاس توجاده بسته به سرعتت۷تا۸.والا من۵۰۰۰تاروغن عوض کردم تا الان شکرخدا مشکل حادی ندیدم فقط دریچه گاز برقیش شتاب اولیش رو کم کرده که آدم عادت میکنه و الان کوئیک هم برقی میزنن.اما شنیدم تو مدلهای بالا ورق شاسیها ضعیف و چرخهای عقب کاسه شده که نمیتونه تحمل وزن دناپلاس رو بکنه و۴دیسک خوب جمع میکنه تا۲دیسک..ماشینهای دیگه خیلی بهترن ولی از زاویه امکانات خدمات پس از فروش و بازار خرید و فروش خوبش انتظارات من رو برآورده میکنه.البته اگه داشتم ماشین گرونتر میخریدم که خب ندارم .من البته درمورد ماشینخودم که۹۹هست نوشتم شاید مدلهای دیگش موردی مشکل یا محاسن داشته باشن که من نمیدونم.من فنیکار هستم البته نه مکانیک .ولی اگه بخرین ناراضی نمیشین تا وقتی که گرونترش رو بتونین بخرین راضی میکنه.فقط توربوی ایران یخورده اذیت خواهد کرد با این بنزین که خب من نخریدم

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. ایلیا هَستِم

      ۲۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (131 ديدگاه)

      سلام داداش چند خریدی اونموقع؟! میخام ببینم نسبت به الان چقدر افزایش داشته

  20. پیام صادق

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    درضمن یادم رفت بنویسم صدای داخل اطاق مال دربهاش بود که چون رویه درب پلاستیکه خشکه صدا میداد با لرزش خودرو که من رو یه ها رو یخورده پیچشون رو شل کردم کشیدم جلو زیرش یک لایه نوار درزگیر درب و پنجره زدم از روز اول الان ۳.۵ساله صدایی نداره و من تا پول خرید ماشین دیگه دستم نیاد با این ماشین ادامه میدم البته ایمنی کل ماشینهای ایرانی زیر سوال هست که خب منحصر به دنا نیست .هرکی میتونه بخره راحت بخره هر کی هم نمیتونه ،دعا کنه ایشالا پولش فراهم میشه میخره.ولی هیچ ماشینی رو اگه نروندیم یا نخریدیم نباید قضاوت کنیم . مثل گربه دستش به گوشت…

    موافقم 16
    مخالفم 5
  21. محمد

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با احترام به نظر سایر دوستان
    ظاهر نسبتا مقبول
    شتاب قابل قبول
    فضای داخل شامل صندلی عقب و داشبورد آزار دهنده
    مدل کاپوت ،کشیده که مانع دید جاده هست
    داشبود،بی انعطاف و طراحی ضعیف
    کوبش ناهمواری جاده به داخل کابین بالا
    نسبتا پر هزینه

    موافقم 10
    مخالفم 1
  22. محمد

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدا وکیلی چند درصدتون خودتون این ماشین دارید بعد اضهار نظر میکنید دنا ماشین بدی قبول چی خوبه پراید من نمیخوام از خودرو سازی ایران دفاع کنم ولی تو ماشینایی که الان تو بازرمون موجود نسبت به قیمتش ماشین خوبیه قابل مقایسه با ماشینای چند ملیاردی نیست ولی نسبت به پژو سمند ماشینای چینی عالیه

    موافقم 6
    مخالفم 6
  23. ممدلی

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من ده روزه واسه خانومم یکی خریدم کیلومترش ۴۵ هزار تا رو نشون میده ولی من فکر میکنم کیلومترش کم شده
    اتاق خیلی صدا میده و مدل ۱۴۰۰ هست .
    میگن با بنزین ایران باید فقط تنفس طبیعی بگیری نه توروبو و ..

    موافقم 5
    مخالفم 1
  24. حسن

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشینهای ایرانی آشغال و به پای ماشینهای قرن ۲۰ و سنه ۱۹۳۰ به بعد امریکا و اروپا هم نمیرسند چقدر عقب هستیم خدا میداند شوولیت جنرال موتوز ،GM کامارو پنتییاک مریوط به آن سالها را ببینید لذت میبرید ازشان ما مثل بچه خردسالی هستیم که میخواهیم خودرو بسازیم تنها ادعا !نمیخواهند به ناتوانیهایشان هم اعتراف و کنار بکشند چون انحصاری هستند مانده اند و خون میمکند قیمت هم همینطور هوایی میگذارند طبق همین انحصاری بودن تمام کشورهای همسایه حتا عراق جنگزده فلسطین تصرف شده مردم غزه بهترین ماشین حتا بنز و بی ام وی و اودی سوار میشند ما باید سوار لگن بشیم جای تاسف که عمرمان رفت در حسرت ماندیم که شاید فرجی شود !

    موافقم 5
    مخالفم 2
  25. توربو

    ۲۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا چقدر تخریب،دست بردارید…💔
    ی بارم بگید اره توربو داره
    مانیتور داره
    رینگ خوبی داره
    آره چراغ هاش اسپورته
    سیستم صوتیش خوبه
    خیلی استیل کار شده روش
    سانروف و آینه برقی کار شده روش
    رو دری هاش مخمله
    درسته شاید اینا جالب نباشن ولی برای ایران‌خودرو خوبه…

    موافقم 6
    مخالفم 11
  26. علی

    ۲۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بنده دنا پلاس داشتم مصرف سوختش ۶.۵ بود ولی شتاب نداشت اخیرا توربو اتومات خریدم مصرف سوختش ۱۱ الی ۱۲ لیتره تحقیق کردم اونایی که داشتن تایید کردن
    سر وصدا درب ها ، فضای داخلی کم، ارتفاع کم که کوبش ماشین را زیاد کرده معایب اصلیشه

    موافقم 7
    مخالفم 0
  27. علیرضا

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (238 ديدگاه)

    من حاضرم گاری سوار بشم ولی اتاقش سروصدا نداشته باشه
    ساکت بودن اتاق و نرمی ماشین توی پستی بلندی ها از نظرم مهم ترین معیاره
    حالا جادارم باشه که نورعلی نوره

    موافقم 3
    مخالفم 2
  28. علیرضا

    ۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام و وقت به خیر
    یه دنا پلاس توربو از طریق ثبت نام خریدم (تحویل تابستان 1401)تا الان هم دارمش، تیپ ۲ هستش، تقریباً 35 هزارتا کار کرده..
    شخصاً راضی هستم، قبلش 405 slx ، گریت وال c30 و کوییک داشتم(از 96 تا 1400, کوییک رو از همه سریعتر فروختم ، زیر 1 ماه، بیشترین زیر پام هم slx بود)
    تو 1402 تو یکی از بزرگراه های تهران ، یه L90(تندر)، با فاصله خیلی کم جلومون ترمز زد، ما هم ترمز زدیم ولی متاسفانه ماشین پشتیه که یه پراید بود هلمون داد تو L90 به اصطلاح ساندویچ شدیم(فاصله به شدت کم بود به دلیل شلوغی)
    سنسور های دوربین عقب آسیب دید(جدا از خط و خش و رنگ ریختگی) و کف صندوق جمع شد، که ضعیف بودن ساخت بدنه رو می‌رسونه…
    حال بگذریم
    نقاط مثبت این ماشین از نظر من:
    +شتاب مناسب
    + ترمز خوب
    + فرمان برقی حس خوبی داره
    + دنده خوب جا میره 99 درصد مواقع ولی نیاز به عادت کردن داره،هر چند که دنده عقبش اندکی جالب نیست اونم فک کنم به خاطر مدل 6 دنده بودنیه که ایران خودرو استفاده کرده
    + صندلی برقی که تنظیم ارتفاع هم داره(هر چند که کم)
    + به اصطلاح آپشن های ماشین بدکی نیستن از نظر تنوع نسبت به ماشین های که داشبورد و کلا جلوی ماشینشون خیلی خالی به نظر میاد( حالا ماشین های کم قیمت سایپا که حساب نیستن ، ولی برای مثال، تو دید من L90 خیلی خالیه جلوش) مشخصاً از رو ظاهر میگم وگرنه دوام موتوری L90 بهتره فک کنم
    + مالتی‌مدیای ماشین بدک نیست و همه ی گزینه هاش هم کامل کار میکنن
    + کروز خوب کار میکنه

    نقاط منفی
    – مصرف بنزین نسبتا بالاست
    – موتور EF7+ ، پدیده عجیبیه :)
    – فضای کابین کم ، مخصوصاً ارتفاع سقف و جا پای سرنشینان عقب کمه , جلویی ها باید صندلی شون رو بدن جلو(که بازم به سختی کافیه) , برای مسافرت طولانی می‌تونه اذیت کننده باشه
    – این نوع پلاستیکی بودن خیلی از اجزای داخلی کابین، اگه صدایی بخواد بیفته به یکیشون خیلی رو مخ میشه
    – به اصطلاح سانروف جاش بده و کوچیک هم هستش, جز هوا خوردن برای سرنشینان فایده ایی نداره( اگه باد کوفتن تو صورتت جز هوا خوری حساب بشه 🙂)
    – پیچیش صدای بیرون در داخل، یکم زیاده ولی نه اونقدر
    – این حس بزرگ بودن ماشین انگار تو سفینه ایی کشتی چیزی نشستی ، حداقل من اینطوری حس میکنم، که اول های کار خیلی حس ناامنی بهم میداده(حتی الانم همینطوره ولی اگه دیر، بعد از یه مدتی بیام پشت ماشین بشینم)

    یه سری توصیه های من برای شما درباره این ماشین بدون ترتیب خاصی(که البته احتمالا خیلی هاتون میدونید):
    * سرویس و چکاپ ماشین رو حتما به موقع و در نمایندگی انجام بدید، خیلی مهمه ، نزارید الکی موعدش بگذره
    * نمایندگی که پیشش میبرید، خیلی مهمه، به نظرم سر مورد های ساده هم ببرید پیش نمایندگی ، چیز های جدی تر که دیگه جای خودشون رو دارن(که بعدا مشکلات بزرگتری نشن)
    * اگه براتون مقدوره، سعی کنید هر چند وقت یه بار از بنزین سوپر استفاده کنید ، تو سلامت ماشین تاثیر داره
    * آب بندی درست ماشین، تو شتاب گیری ماشین تاثیر داره(ریمپ و اینا رو انجام ندادم، پس نمیدونم)
    ،البته آب بندی موضع نسبتاً نامفهوم و گنگی هستش واسه همین خیلی ها بیشتر به ماشین آسیب وارد میکنن، تو جستجو اینترنت و سوال از یه سری افراد میتونه مفید باشه تو این زمینه

    موفق باشید :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا