در این مقاله از سری مقالات راهنمای خرید پدال به سراغ تارا اتوماتیک و تارا دندهای رفتهایم تا معایب آن را بررسی کرده و اطلاعات مفیدی را در اختیار خریداران گرامی قرار دهیم.
تا پیش از اعمال دور جدید تحریمهای آمریکا علیه کشورمان قرار بود خودروی پژو ۳۰۱ وارد خط تولید ایرانخودرو شود اما برنامهها تغییر یافت و تصمیم بر این شد از پلتفرم پژو برای تولید نسخه داخلی این خودرو استفاده شود. پروژه تولید تارا در ابتدا با کد K132 شناخته میشد که با برخی تغییرات در پلتفرم ۳۰۱ و انتخاب نام IKP1 برای آن توسعه یافت. حدود ۲ سال از ورود تارا به بازار میگذرد و در این مدت نسخه اتوماتیک آن نیز تولید شده است بنابراین تا حدی میتوان درباره کیفیت و معایب آن نظر داد.
از نظر طراحی باید گفت تارا اگرچه خودروی متفاوتی نسبت به سایر محصولات ایرانخودرو محسوب میشود اما لزوماً نمیتوان آن را خودروی زیبایی دانست. شاید برخی افراد نمای جلوی تارا را قابلقبول بدانند اما بیشک طراحی بخش عقب آن میتوانست بهتر انجام شود. چراغهای نصب شده در پهنای خودرو اگرچه به دنبال تأکید بر عرض تارا هستند اما فرم ناهمگونی به آن بخشیدهاند و نور بیش از حد آنها در شب نیز برای رانندگان پشتی مسئلهساز خواهد بود. طراحی کابین تارا نیز اگرچه با ساختههای روز دنیا فاصله دارد اما در مقایسه با رقبای سالخورده بازار داخلی قابلقبول خواهد بود.
همچنین بخوانید:
اما جدای از بحث طراحی که تا حدی سلیقهای است باید به پلتفرم بهروزتر تارا نسبت به خودروهای دیگر همچون دنا یا محصولات سایپا اشاره کرد. در بخش قوای محرکه از همان پیشرانه همیشگی ایرانخودرو یعنی TU5 استفاده شده اما این بار پسوند پلاس را یدک میکشد که به معنی ارتقا ۵ اسب بخاری نسبت به نسخه معمولی این پیشرانه است. قدرت و گشتاور پیشرانه تارا به ترتیب ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتون متر است و گیربکسهای ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک این نیرو را به چرخهای جلو منتقل میکنند. با این مقدمه نسبتاً مفصل به سراغ بررسی معایب تارا اتوماتیک و دندهای میرویم.
معایب تارا اتوماتیک و دندهای
- طراحی نه چندان دلچسب
همانطور که گفته شد تارا به ویژه در بخش عقب خود طراحی جذابی ندارد. اگرچه طراحان کوشیدهاند با فرم چراغهای پیوسته طرحی مشابه خودروهای روز را ارائه کنند اما حاصل کار یک طراحی ناهمگون است که پهنای خودرو را حتی کمتر نیز نشان میدهد.
- بیدقتی در مونتاژ
در برخی نمونههای تحویلی تارا به مشتریان شاهد عدم هماهنگی بین پانلهای بدنه و وجود درزهای بزرگ بین آنها هستیم. برای مثال در برخی نسخههای تارا فاصله مناسبی بین بدنه و سپرها وجود ندارد. البته سایر تولیدات داخلی نیز وضعیت مشابهی دارند و شاید از این نظر تارا بهتر عمل کرده باشد.
- ارگونومی ضعیف کابین
نوع طراحی داشبورد تارا به گونهای است که دسترسی به برخی ادوات کابین را سختتر میکند و قطعاً این موضوع روی تمرکز راننده در زمان رانندگی تأثیر منفی خواهد گذاشت. از جمله مشکلات این بخش میتوان به محل نصب کلیدهای شیشهبالابر اشاره کرد هرچند ایرانخودرو در نسخه فول این خودرو محل کلیدها را به روی دربها منتقل کرده است.
- کیفیت پایین گیربکس
در برخی نمونههای گیربکس دستی تارا مشکل عدم جا رفتن دندهها و در کل سختی کار کردن با آن گزارش شده است. همچنین برخی افراد نیز به مشکل مکث و ضربه گیربکس اتوماتیک اشاره داشتهاند.
- مشکل باتری
ظاهراً در برخی نمونههای تحویلی تارا به مشتریان مشکلات باتری دیده شده که در نهایت منجر به تعویض باتری میشود.
- قدرت کم پیشرانه در مقایسه با رقبا
پیشرانه TU5 پلاس تارا ۱۱۳ اسب بخار قدرت تولید میکند درحالیکه دنا پلاس توربو با پیشرانه EF7 توربوی خود ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتون متر گشتاور دارد و از این نظر یک سر و گردن بالاتر از تارا ظاهر میشود. همچنین در مقام مقایسه باید به طراحی ظاهری دنا پلاس اشاره کرد که افراد زیادی آن را جذابتر از تارا میدانند.
مشخصات فنی تارا
تارا دندهای | تارا اتوماتیک | |
نوع موتور | TU5P | TU5P |
حجم موتور (سیسی) | ۱۵۸۷ | ۱۵۸۷ |
حداکثر توان موتور (اسب بخار) | ۱۱۳ | ۱۱۳ |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | ۱۴۴ | ۱۴۴ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۹۰ | ۱۹۰ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۲.۵ | ۱۳ |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی، کد کلاس ۳۲۲۱۰: ۶ دنده دستی | ۶ دنده اتوماتیک |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۷.۰۶ | ۷.۲۹ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۵۱۹/۱۹۵۳/۱۴۶۶ | ۴۵۱۹/۱۹۵۳/۱۴۶۶ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (میلیمتر) | ۲۶۵۲ | ۲۶۵۲ |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (کیلوگرم) | ۱۱۷۰ | ۱۲۶۸ |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | ۵۰ | ۵۰ |
حجم فضای صندوقعقب (لیتر) | ۶۴۰ | ۶۴۰ |
قیمت تارا اتوماتیک و دندهای
در جدول زیر قیمت خودرو تارا اتوماتیک و دستی ذکر شده است:
مدل | مشخصات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
هایما S5 پلاس | اتوماتیک ۶ سرعته | ۱,۱۷۰,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۴۵,۰۰۰,۰۰۰ |
هایما S5 پرو | --- | --- | --- |
هایما S7 پلاس | معمولی | ۱,۱۹۰,۷۰۰,۰۰۰ | ۱,۷۹۸,۰۰۰,۰۰۰ |
هایما S7 پلاس | سفارشی | ۱,۲۱۴,۰۰۰,۰۰۰ | --- |
هایما S7 پرو | ۱.۵ TGDI | --- | --- |
هایما 8S | --- | ۱,۳۸۳,۳۷۰,۰۰۰ | ۱,۹۹۵,۰۰۰,۰۰۰ |
آیا تارا اتوماتیک و دستی ارزش خرید دارد؟
مطمئناً تارا در برابر رقبایی همچون تندر ۹۰ اتوماتیک، ساندرو یا دنا پلاس توربو حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت اما شاید قیمت بالاتر، طراحی نه چندان جذاب و برخی ایرادات مونتاژی باعث شوند خریداران به سراغ سایر گزینهها بروند. برخی مدلهای چینی از جمله بسترن B30 یا جک J4 نیز در بازار حضور دارند که اگرچه صفرکیلومتر نیستند اما شاید کیفیت بالاتری داشته باشند. برخی خریداران نیز ترجیح میدهند بجای تارا به سراغ مدلهای کارکرده کرهای همچون کیا سراتو بروند هرچند خودروهای کارکرده نیز دردسرهای خاص خود را خواهند داشت. در مجموع باید گفت ایرانخودرو تارا محصول بهروزتری نسبت به سایر خودروهای این شرکت محسوب میشود اما همچنان از برخی مشکلات در رنج است. اگر خواهان خودرویی صفرکیلومتر هستید و آن را به مدت چندین سال نگه میدارید و همچنین علاقهای به خرید خودروهای دستدوم ندارید تارا اتوماتیک یا دستی میتواند شما را راضی نگه دارد.
Steady
۱۵ آبان ۱۴۰۲یه گیربکس اتومات آیا واقعا باید اندازه یک چهارم کل خودرو ارزش داشته باشه ؟
۱۰۰ میلیون تفاوت قیمت برای دستی و اتومات .
اونم به قول متن گیربکسی که مشکل داره و کیفیتش کمه .
برادران چینی آیا نمیتونن به راحتی یه گیربکس معمولی رو برای ایران خودرو بسازن و با قیمت کمتر تحویل بدن ؟
کاش ایران خودرو و سایپا صرفا قطعه ساز و مونتاژ کار میشدن و همون ماشینای چینی مثل jac و چری و غیره رو مونتاژ میکردن . حداقل اونجوری به لطف پیشرفت چین ، محصولات اینا هم پیشرفت میکرد و کیفیتش بهتر میشد هم مشتری راضی بود و قیمت تمام شده کمتر میشد ( مخصوصا اگه با همون یوان مبادلات انجام میشد )
مانی
۱۵ آبان ۱۴۰۲به نظر من هم اگر سهام ایران خودرو و سایپا را به طور کامل به شرکت های چینی با اختیار مدیریتی و مالکیتی کامل و بدون مزاحمت بیجای مدیران بی سواد و خالی بند ایرانی بدهند وضع خودروسازی ما به مراتب بهتر شده و محصولات بهتر و ارزان تری تحویل مشتری داده می شود.
Steady
۱۵ آبان ۱۴۰۲والا به خدا . درسته این همه کمپانی هست که چین اصلا انگشت کوچیکه شم نیست اما وضع ما دیگه خیلییی خرابه واقعا . رسما به بن بست خورده بازار خودروی مملکت .
چین هر چی باشه از ایرانیا بهتره . کیفیت شاهین و دنا و تارا از جک j4 که قدیمی شده هم بدتره .
خب آقای وارد کننده ، آقای مسئول ، آقای مدیر شما که میخوای چینی بیاری ، همینو بیا تو کشور بساز و کارگراتم بمونن سر کارشون . منت چند هزار میلیارد ضرر هم رو سر ما نزار . ما که زندگیمون تا چندین دهه با چین گره خورده ، خب حداقل کنار هزار و یک عیب و ایراد ، از یکی دو تا خوبی که داره بزار بهره مند بشیم .
برو خط تولید موبایلای چینی بیار ، خط تولید ماشینای چینی بیار و …
اما کو گوش شنوا .
Genius
۱۵ آبان ۱۴۰۲اون امریکا است رفیق من که به متحدینش عاشقانه انتقال دانش میده.
کره جنوبی رو ببین ایران قبل سقوط خودمون رو ببین.
بلوک شرق فقط اهل بزن درروعه تا پول داری رفیقته عاشق بند کیفته شک نکن یدونه تشتک سازی چینی هم نمیاد تو ایران خط تولید راه بندازه فقط کالای نهایی رو دو برابر میندازن بماها
Steady
۱۵ آبان ۱۴۰۲@Genius
دوست عزیز هیچ کشوری و سیاست مداری عاشق کشور دیگری نیست . در دنیای سیاست امروز هیچ چیز عاشقانه و صادقانه ای نداریم . همه اینا بازی و همش داد و ستده . اگر فناوری میده قطعا یچیزی هم میگیره . حالا یا ما میدونیم اون قسمتشو یا نه .
راجع به چین هم مسئولان و مدیران نخواستند و تلاش نکردند تا دانش رو به کشور بیارن یا پافشاری نکردند . وگرنه خودروهایی مثل چانگان و آریو و … توسط شرکتای داخلی مونتاژ شده قبلا .
میتوانستند برای مثال در ازای خط تولید انبوه ، ۵۰ درصد بازار را منحصر به چین کنند تا منافع آنها هم حفظ شود یا همین تعرفه سنگین را شامل غیر چینی بکنند .
اما ترجیح دادند با تعرفه بستن و گمرکی و غیره ( دلالی ) یه راه میان بُر بزنند و فعلا روز را شب و شب را روز کنند تا ببینند در آینده خدا چی میخواهد !
به قول شما همه دنبال پول هستند و کسی از پول بدش نمیاد . خب ایران هم یه سرمایهی بسیار بزرگه. نفت و گاز و منابعش اصلا هیچ . همین خودرو . مردم اگر خودروی چینی به قیمت ماشین داخلی پیدا کنند بدون درنگ میخرند چون نیاز شدید دارند و بازار ایران بسیار تشنه است . خب این هم کلی پوله . چین هم مطمئنا مایله ولیکن دوستان مدیر خود را به زحمت نمیندازند و صرفا چون بسیار قانع و ساده زیست هسنتند (!) ترجیح میدهند قناعت کرده و صرفا لقمه ای برای خود برداشته و پس از مدتی عرصه را به دیگری بدهند و خود و بقیه را دچار سردرد نکنند .
Anti Tesla
۱۶ آبان ۱۴۰۲قبل از اینکه این فکر به ذهن شما برسد به ذهن مسئولان رسیده بود.
اگر شما سرمایهگذار باشید حاضرید در یک بازار بسته و کم رونق که اکثرا دچار رکود است سرمایه گذاری کنید؟
انقدر ادای مغز متفکر ها رو درنیارید!
این مسائل به ذهن آدم های عادی هم می رسد.
ختم کلام سرمایه گذاری در ایران سود نداره،ما بعد از دهه ۹۰ کلی سرمایه از کشورمون خارج شد و همه ی اینها به دلیل تحریم های غرب است.
بعد شما سرمایه گذار بیاد داخل کشور😏
تا تحریم ها برداشته نشه سرمایه گذار مغز خر نخورده پولشو تو ایران بریزه دور.
البته اینها حرف های تکراری هست و من حرف دیگران رو تکرار می کنم و ماجرا فراتر از این هست.
ولی در کل روند سرمایه گذاری تو ایران منفی بوده بعد اعمال تحریم ها.
علی
۱۹ آبان ۱۴۰۲شما مطمئنید اطلاعات دارید؟
فقط برای یه گیربکس ۱۰۰ میلیون میگیرن؟
اتفاقا قیمت تارا دنده ای در مقایسه با اتوماتش گرونه، به جز گیربکس: سانروف، رینگ اسپورت، ورود بدون سوییچ و استارت دکمه ای،صندلی برقی، دوربین دنده عقب، جنس بهتر روکش صندلی، زیر ارنجی و چندین اپشن دیگه روی اتومات هست که هیچ کدوم رو دستی نداره، الان هرکسی دستی زده راضیه ۱۰۰ تومن بیشتر بده اتومات از کارخونه بگیره که تازه ۱۰۰ تومنم نیست کلا ۹۵ میلیونه…
در کل قیمت اتوماتش در مقایسه با دستیش خیلی به صرفه تره…
Mo
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳داداش اگر تبدیل میکنن به اتومات منم میخوام. تاجایی که پیگیری کردم. نه تبدیل دستی به اتومات در کاره نه سفارشی سازی.
amir
۱۶ آبان ۱۴۰۲اسم تارا رو در واقع باید میزاشتن خارا چون طراحیش مخصوصا چراغ عقبش مثل خار توی چشم میمونه
علی
۱۷ آبان ۱۴۰۲اقا علت تغییرات تو مشخصات تارا دستی و جا به جایی رو تو سایت ایران خودرو پیدا کردم ، ایران خودرو سنسور باد لاستیک tpms که جزو استانداردهای الزامی و ۸۵ گانه است رو از تارا معمولی حذف کرده به v1p اضافه کرده تا بعدا ادعا کنه تارا قدیم استاندارد ۸۵ گانه نداشته و طبق قانون باید v1p تولید کنه فقط ضمن اینکه اگه مجبورش کردن v1 بده داره آپشنهارو یکی یکی کم میکنه مثلا نشانگر دمای محیط رو هم برداشته از تارا معمولی ممکنه بازم کم کنه تو روزهای آینده حواستون باشه
mehdi
۲۳ فروردین ۱۴۰۳سلام برازنده است که حال،بااین قیمت گزاف به نام استاندارد های 85 گانه عیبهای جزئی مثل سینی زیر موتور باطری محافظ روکش داخل موتور و غیره در تارا را منتفی کنید
مجید
۱۴ شهریور ۱۴۰۳نسخه اتومات علاوه برگیربکس سانروف کلید استارتر وکیلس بودن صندلیهای جلو برقی با گرمکن رینگ الومینیوم ۱۶ اینچ اسپرت کیت سنسور صندوق و شیشه های دودی اینه تاشو برقی دور فرمون چرم و دوربین عقب صندلی های چرم برف پاکن ژله ای و نوار استیل شیشه ها و ایربگهای جانبی و …اضافه داره چراغ مطالعه عقب و جا عینکی پس تیپ اتومات تکمیلتر میباشد و به صد تومن اضافه پرداختن می ارزد
۰۰۹۸سامورایی
۱۵ آبان ۱۴۰۲دوستم تارا اتومات خریده بوده ماشین تو دنده گیر کرده بود خارج نمیشد.
مثلا تارا گیربکس اتومات داره، :)
وقتی مقایسه کنم با گیربکس های ZF که بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار هم ساپورت می کنند به عمق فاجعه پی می برم.
Avan
۱۵ آبان ۱۴۰۲به نکته ی خوبی در مقاله اشاره شده.چراغ های عقب ال ای دی نقطه ای که در محصولاتی مثل تارا،جک اس ۵ و دنای قدیم وجود دارند برای راننده ی پشت سری بسیار آزار دهنده هستند.
𝐀𝐥𝐢
۱۵ آبان ۱۴۰۲آره دنای قدیم دیگه زیادی چراغ داشت هم لامپ روشن میشد هم ال ای دی خیلی رو مخ بود
Genius
۱۵ آبان ۱۴۰۲تو شهر کورها یک چشم پادشاهه.
خود ۳۰۱ مختص بازار خاور دوره اروپا راهش نمیدن تارا هم که اسکی رو ۳۰۱ عه تو بلبشو مملکت ما شاخ شده وگرنه بالذات رقمی نیست
حسن شعبانی
۱۶ آبان ۱۴۰۲لطفا تارا v1 به مشتریا بدید مردم پول پلاس رو ندارن با یک دنده اضافه کردن ۲۰۰ میلیون اضافه کردید
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ آبان ۱۴۰۲هدف رضایت مشتری نیست
amir
۱۶ آبان ۱۴۰۲هدف چاپش جیب است
محمدرضا
۱۶ آبان ۱۴۰۲چون شنیدن هدف وسیله رو توجیه نمیکنه
من
۸ فروردین ۱۴۰۳فعلا که مدل پلاس v1 قیمت گذاری نشده این الکی نوشته
Mo
۱۶ آبان ۱۴۰۲باتوجه به وضعیت فاجه اقتصادایران و هم سوشدن شورای رقابت با این دوخودرو ساز متاسفانه ما فقط یک گزینه داریم خرید ازروی نیاز نه میل ورغبت وگرنه باهمین پول ، توی اروپا میشه یک ماشین عالی خرید
خدایا میشه واقعا یک روزی رو ببینیم که همه چیز سرجای خودش باشه 😔
سپاسی
۱۷ آبان ۱۴۰۲من یک تارا اتوماتیک خریدم متاسفانه وقتی میخوای سرعت زیاد کنی مخصوصا تو جاده دوطرفه واقعا وحشتناک.چون هرچی گاز میدی به ماشین دنده عوض نمیشه ودرجا میزنه اگر دیر بجنبی با ماشین روبرو تصادف میکنی.ویا وقتی در گرفتن دنده عقب هستی انگار یکنفر میزنه به ماشین یعنی واقعا میکوبه.این دوتا شاخص اصلی ماشین که من دارم .خوب با قسمتهای دیگه مشکلی ندارم.
نادر
۱۹ آبان ۱۴۰۲تارا در مجموع خودرو مناسبی هست…چند ایراد کوچک دارد که چنانچه برطرف شود عالیست…کولر تا حدودی ضعیف عمل میکند ، نور داخل کابین کم و ضعیف هست …شخصا در مجموع به تارا نمره مثبت میدهم
RAM1500TRX
۱۹ آبان ۱۴۰۲شورای رقابت به طور متوسط هر دو ماه ۳ بار مجوز گرانی خودرو داده است
بررسی مصوبههای شورای رقابت نشان میدهد که از ابتدای امسال تا هفتم آبان ماه، ۱۲ بار افزایش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی به تصویب رسیده است که به صورت میانگین هر دو ماه ۳ بار مجوز افزایش قیمت را به خودروسازان داده است./باشگاه خبرنگاران
(اینم از قیمت گذاری اشکال ها.افزایش دستمزد سالی یک بار اونم یک سوم تورم.ننگ بر مدیران و مسئولین
حسین
۲۱ آبان ۱۴۰۲تارا اتوماتیک عالیه وماشین ایرانی در این حد خوبه..
Taha shahbeiki
۲۹ آبان ۱۴۰۲آقای اشتری عزیز
تفاوت بین v1p و v3 توی چه چیزی هست ؟
Ab
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳من خودم تارا دارم و از کارخانه تحویل گرفتم ماشین خوبیه تاراv2اتوماتیک
الکی ازخودتون در نیارد که ماشین بدیه
چراغ عقبش هم میتونید قسمت وسطش را قطع کنید
گیربکس عالی داره و تاخیر نداره
همچیش عالیه
حمید
۱۴ مرداد ۱۴۰۳من یه تارا اتومات v2دارم ,تو سینه کشی ضعیفه ،موقع دنده عقب انگار گیربکسش میخواد بیوفته پایین ،خیلی ضربه میزنه به اتاق
در کل با این قیمت نمی ارزه
مسعود
۲۵ مرداد ۱۴۰۳سلام درکل تارا اتومات بهتره یا دستی؟؟
کدوم دوام بیشتری داره؟؟؟
حامد
۲۷ مرداد ۱۴۰۳این دو مونتاژکار بزرگ اگر صرفا قطعه و لوازم یدکی تولید کنند و اجازه ورود عادلانه خودرو خارجی را بدهند یعنی سایه سنگین شان را از سر مردم کم کنند لطفی بزرگی به همه کردن.
چرا باید برای تولید این ماشین های آشغال مردم صف بکشند که شاید دو سال دیگه یک گاری بزک کرده نصیب شان شود.
تازه بعد از تحویل اول بدبختی ها شروع می شود.
خجالت هم نمی کشند.