ایساکو کیش به عنوان زیرمجموعهی ایران خودرو، سدان شاین مکس را در کشورمان عرضه میکند. بسیاری از قطعات فنی این مدل، مشابه لاماری ایما است.
هرچند واردات خودرو به کشورمان، هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده اما شرکتهای مختلف از فرصت استفاده میکنند تا تیتر خبرگزاریهای مختلف شوند. از سویی دیگر، بنگاههای اقتصادی در جهت آمادگی لازم برای کسب سود از بازار خودروهای وارداتی، آماده هستند.
سایپا و ایران خودرو به عنوان بزرگترین سازندگان وسایل نقلیه در کشورمان فعالیت میکنند. این دو از سالها قبل، واردات مدلهای خارجی را به منابع درآمدی خود اضافه کردند و شراکت با خودروسازان چینی را گسترش دادند. اواسط دههی ۸۰ خورشیدی، بسیاری از مدلهای ساخت مرسدس بنز توسط شرکت ستاره ایران، زیرمجموعهی ایران خودرو به کشورمان وارد شدند و همچنین محصولاتی از برندهای کرهای، توسط سایپا به مشتریان ایرانی رسیدند.
ایران خودرو در پروژهی H30 کراس، همکاری با دانگ فنگ چین را آغاز کرد؛ اما فرایند مونتاژ با مدلهای متنوع را ادامه نداد. حالا دانگ فنگ با محصولات جدید، شامل لاماری ایما و دیگنیتی، شاسی بلندهای فردا موتور و MPV سوبا حضور پررنگتر از گذشته در ایران دارد. ایران خودرو نیز به زودی، پیشفروش سدان ساخت دانگ فنگ به نام شاین مکس را آغاز خواهد کرد.
محصول رونمایی شده در ایران، با نام کامل Aeolus Yixuan Max از سال ۲۰۲۱ وارد بازار چین شده است. برند آئولوس زیرمجموعهی دانگ فنگ محسوب میشود و حدود ۱۴ سال سابقه دارد. در گذشته، محصولاتی با همکاری پژو –سیتروئن توسط آئولوس عرضه شده اما شاین مکس، خودرویی کاملا چینی روی پلتفرم DSMA دانگ فنگ محسوب میشود. این خودرو طی دو سال اخیر، یکی از پرفروشترین تولیدات دانگ فنگ در چین بوده است اما جزو ۲۰ سدان محبوب کشور سازنده نیست.
نکتهی جالب برای آئولوس ایشوئن مکس (Yixuan Max) در بازار چین، فروش با سه نوع پیشرانه احتراقی بنزینی و هیبریدی و تمام الکتریکی است. ظاهرا شرکت ایساکو کیش (زیرمجموعه ایران خودرو) نیز دو مدل بنزینی و هیبریدی را برای کشورمان عرضه خواهد کرد تا مشتری با پرداخت هزینهی بیشتر برای خودروی گرانتر، کاهش مصرف سوخت داشته باشد.
طراحی بدنه و نمای ظاهری شاین مکس
چراغها و جلوپنجرهی شاین مکس، یادآور خودروهای سدان بیوایدی مثل BYD Qin است. این مجموعه البته شباهتهایی به هوندا آکورد نیز دارد.
جلوپنجرهی مشبک و چراغهای نسبتا بزرگ، ترکیب مناسب برای سدان دانگ فنگ فراهم میکنند. در طرفین، مشابه آنچه هیوندای توسان برای روشنایی روز (دیلایت) دارد؛ ادوات تزئینی کروم نصب شدهاند. همچنین کاپوت جلو دارای حجمدهی هماهنگ با چراغهای اصلی است اما برای حفرههای سپر، کمی زیادهروی و اغراق دیده میشود.
در نمای جانبی، شاین مکس از فرمول دیگر سدانهای چینی مثل آریزو ۶ یا ریسپکت استفاده میکند. محصول دانگ فنگ، حالت فستبک دارد و شیب سقف را تا انتهای بدنه ادامه میدهد. مشابه نمای جلو، از بغل هم ادوات کروم براق برای شاین مکس استفاده شدهاند تا دستگیرهها و تزئینات پیرامون قاب پنجره، جذابتر شود.
شباهت بین شاین مکس و چری آریزو ۶ در نمای عقب به اوج میرسد. البته محصول دانگ فنگ، حجمدهی پیچیدهتری دارد و کمی لوکستر دیده میشود. پیوستگی در چراغ عقب، مشابه بسیاری دیگر سدانهای چینی است اما شاین مکس از ادوات فلزی همرنگ بدنه تا انتهای سپر استفاده میکند و از این نظر نسبت به آریزو ۶ یا ریسپکت، برتری دارد.
در مجموع میتوان از سبک طراحی شاین مکس، رضایت داشت و آنرا در گروه خودروهای چینی بازار ایران، جذاب توصیف کرد. سدان دانگ فنگ با ابعادی به طول ۴,۷۹۷ میلیمتر، عرض ۱,۸۷۰ میلیمتر، ارتفاع ۱,۴۷۵ میلیمتر و فاصله محوری ۲,۷۷۰ میلیمتر تولید میشود.
طراحی داخلی و نمای کابین دانگ فنگ شاین مکس
داشبورد و جایگاه نمایشگر لمسی در شاین مکس، مشابه شاسی بلند بهمن موتور دیگنیتی (دانگ فنگ ix5 ) است. حالت خمیده به سمت راننده، دسترسی کابر را ساده میکند اما میتواند برای افراد مختلف، مورد پسند نباشد.
استفاده از چرم برای سطح داشبورد و تودریها، حس بسیار خوبی به سرنشینان شاین مکس میدهد. طرح فرمان، دستهدنده مشابه بیامو و کنسول میانی هم، چشمگیر است. شاین مکس با ظرافت بسیار خوب از خطوط نقرهای رنگ داخل کابین استفاده میکند و هماهنگی جالب بین تودری و داشبورد دارد.
نمایشگر لمسی ۱۲/۲۵ اینچ و پنل پشت فرمان ۱۲/۳ اینچ برای شاین مکس استفاده شده است. ترمز دستی دکمهای (برقی)، شارژر بیسیم و سقف پانورامیک نیز برای این خودرو ارائه میشود. در تصاویر منابع خبری چینی، صندلیهای راحت و حجیم با تزئینات مشابه تودریها وجود دارد اما ارائه این ادوات برای نسخهی مخصوص بازار ایران، هنوز مشخص نیست.
پیشرانه و تجهیزات فنی شاین مکس
در نسخهی اصلی، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر وجود دارد. این مدل با گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ، میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر ارائه میکند و در زمان ۷ تا ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. نهایت سرعت شاین مکس تمام بنزینی، ۲۱۰ کیلومتر برساعت عنوان شده است.
مدل هیبرید از یک موتور برقی در کنار پیشرانه بنزینی استفاده میکند. این سیستم، بیشتر به عنوان ژنراتور کاربرد دارد و باعث میشود مجموع قدرت شاین مکس هیبرید به ۱۷۴ اسب بخار محدود شود. شاین مکس هیبرید نسبت به مدل بنزینی، ۷۴ کیلوگرم سنگینتر است اما میانگین مصرف سوخت ۴/۵ لیتر بنزین در صد کیلومتر را فراهم میکند. شرکت سازنده ادعا میکند، زمان لازم برای سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت شاین مکس هیبریدی و بنزینی، تفاوتی ندارد. در تست رانندگی توسط پدال هم شتاب نسخه هیبریدی کاملا با اعداد اعلامی مطابقت داشت.
مدل تمام برقی از سدان پرچمدار دانگ فنگ، برای ورود به ایران رونمایی نشده اما ممکن است با تغییر شرایط فعلی و کاهش تعرفهها، وارد کشورمان شود. این مدل با یک شارژ توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر دارد و ۱۷۰ اسب بخار قدرت همراه ۲۶۰ نیوتنمتر گشتاور فراهم میکند.
امکانات رفاهی و ایمنی دانگ فنگ شاین مکس وارداتی
شرکت واردکننده ادعا کرده است برای سدان دانگ فنگ، رانندگی خودران سطح ۲/۵ ارائه میشود. با این فناوری، کاهش و افزایش سرعت در ترافیک، به صورت اتوماتیک بدون دخالت راننده امکانپذیر خواهد بود. همچنین ترمز خودکار و سیستم حفظ خودرو بین خطوط نیز ارائه خواهد شد.
ترمز ضد قفل ABS با توزیع هوشمند EBD، کنترل لغزش و مدیریت تعادل ESP، کروز کنترل تطبیقی با ترمز و سرعتگیری خودکار، صندلی برقی راننده، حفظ خودرو در شیب، سیستم صوتی ۱۱ اسپیکر، گرمکن آینه بغل، رینگ ۱۶ و ۱۷ اینچ، سقف پانورامیک و تهویه مطبوع اتوماتیک، امکانات معرفی شده برای شاین مکس هستند.
قیمت شاین مکس در بازار جهانی و هزینه خرید ایران
مدل دنده دستی برای خریداران چینی، حدود ۱۳ هزار دلار قیمت دارد. هزینهی خرید نسخهی هیبریدی مجهز به گیربکس اتوماتیک و امکانات کامل، ۱۸ هزار دلار است. با این شرایط میتوان حدود قیمت انواع شاین مکس برای مصرفکنندهی ایرانی را، ۱.۶ تا ۱.۸ میلیارد تومان پیشبینی کرد.
در بازار کشورمان، چری آریزو ۶ پرو بیش از دیگر سدانهای اندازه متوسط چینی عرضه شده برای ایران، موفق به جذب مشتری شده است و رقیب اصلی شاین مکس محسوب میشود. محصول مدیران خودرو، هماکنون به قیمت ۱/۴ تا ۱/۶ میلیارد تومان برای مصرف کننده هزینه خرید دارد اما پیشرانه هیبرید ارائه نمیکند. نسخه GT آریزو ۶ درواقع رقیب مستقیم و در بازه قیمتی شاین مکس است که کمی اسپرتتر و کوچکتر اما با تجهیزاتی برابر است.
جدول مشخصات خودرو دانگ فنگ شاین مکس
مشخصات | جزئیات |
---|---|
برند / مدل | آئولوس / Yixuan Max |
سال عرضه | ۲۰۲۱ |
ابعاد | طول: ۴,۷۹۷، عرض: ۱,۸۷۰، ارتفاع: ۱,۴۷۵، فاصله محوری: ۲,۷۷۰ میلیمتر |
پیشرانهها | بنزینی (۱.۵ لیتر توربوشارژ، ۱۹۰ اسب بخار)، هیبریدی (۱۷۴ اسب بخار)، برقی (۱۷۰ اسب بخار، پیمایش ۴۰۰ کیلومتر) |
امکانات رفاهی | نمایشگر لمسی ۱۲.۲۵ اینچ، سقف پانورامیک، صندلی برقی راننده |
امکانات ایمنی | ABS، EBD، ESP، کروز کنترل تطبیقی، ترمز خودکار، رانندگی خودران سطح ۲.۵ |
قیمت در چین | مدل دستی: ۱۳ هزار دلار، هیبریدی: ۱۸ هزار دلار |
قیمت پیشبینیشده در ایران | ۱.۶ تا ۱.۸ میلیارد تومان |
رقیب اصلی | چری آریزو ۶ پرو (قیمت ۱.۴ تا ۱.۶ میلیارد تومان) |
پریسا
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳موتور یک و نیمه حساس باز به بنزین رو نفت بخوابی بعد سواده بنزین با کفایت نداشته باشی موتورش بعد هشت ماه مرخصه
بابک
۲۱ آبان ۱۴۰۳به نظر میاد پلاگین هیبرید باشه
کاش دقیقا مشخص کنین
هیبرید یا پلاگین هیبرید؟
سپاس
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ آبان ۱۴۰۳دوست عزیزم
وقتی در متن “پلاگین هیبرید” ننوشتیم و فقط “هیبرید” نوشتیم یعنی پلاگین هیبرید منظور ما نیست
مورد دیگه اینکه غالب خودروهای پلاگین هیبرید، میانگین مصرف بنزین یک تا 3 لیتر در صد کیلومتر دارند؛ اما هیبریدی ها معمولا 4 تا 5 لیتر بنزین در صد کیلومتر مصرف می کنند. از این روش میتونید حدس بزنید ماشین هیبرید هست یا پلاگین هیبرید (قابل شارژ با پریز برق)