در اوایل سال ۱۳۹۵ بود که ایرانخودرو از یک خودروی چینی با نام دانگ فنگ H30 کراس رونمایی کرد. دانگ فنگ نامی شناخته شده برای مشتریان بود چراکه کشندههای خبرساز این شرکت چندین سال قبلتر در جادههای کشورمان تردد میکردند. ایرانخودرو محصولی را انتخاب کرده بود که کاملاً با ذائقه مشتریان همخوانی داشت: یک شبه کراس اوور با ساختار هاچبک و البته تا حدودی پر زرق و برق!
H30 کراس قرار بود جای خالی یک کراس اوور ارزانقیمت را در سبد محصولات این شرکت پر کند و استقبال اولیه خوبی نیز از آن به عمل آمد. مهمترین نکته درباره این خودرو استفاده از پیشرانه مشهور TU5 بود، پیشرانهای که چندین سال است در ۲۰۶، ۲۰۷، رانا، ۴۰۵، پارس و… بکار میرود. البته چند سالی هست که دیگر H30 کراس تولید نمیشود اما نمونههای کارکرده آن هنوز هم خرید و فروش میشوند و ما نیز تصمیم گرفتهایم ضمن معرفی کامل این خودرو نگاهی به بازار خرید و فروش، مزایا و معایبش داشته باشیم تا خریداران احتمالی این خودرو با اطلاعات کامل نسبت به خرید اقدام نمایند.
طراحی ظاهری H30 کراس
H30 کراس از پلتفرم قدیمی پژو-سیتروئن استفاده میکند و بنابراین طراحی ظاهری آن نیز با محصولات روز دنیا فاصله زیادی دارد. این خودرو با ادعای کراس اوور بودن وارد میدان شد اما در عمل یک هاچبک یا حتی استیشن با ارتفاع بالاتر از سطح زمین بود. H30 کراس اگرچه خودروی متفاوتی است اما طراحی آن را نمیتوان زیبا دانست. اولین نکتهای که درباره ظاهر این خودرو به چشم میآید حجم بالای پلاستیک بکار رفته در سراسر بدنه است که اگرچه از زیبایی خودرو میکاهد اما برای مشتریای که نگران برخورد خودرویاش با خودروها و موانع دیگر است یک مزیت به حساب میآید. در بخش جلو چراغهای ساده به همراه مه شکنهای گردی را میبینیم که این مه شکنها سنخیت چندانی با کلیت طراحی بخش جلو ندارند. در پروفایل جانبی هم رینگهای کوچکتر به چشم میآیند و قطعاً ایرانخودرو میتوانست از رینگهای بزرگتر استفاده کند. وقتی به بخش عقب برسید چراغهای عمودی را خواهید دید که زیبایی چندانی ندارند و فقط باعث تمایز خودرو از محصولات عادی ایرانخودرو شدهاند. در کل نمیتوان طراحی ظاهری H30 کراس را در وضعیت مطلوبی ارزیابی کرد و فقط باید آن را خودرویی متفاوت در بین محصولات روزمره دانست.
طراحی داخلی H30 کراس
کابین این خودرو نیز همانند طراحی ظاهری متفاوت ظاهر شده است اما لزوماً این به معنی طراحی هیجانانگیز و جذاب نیست. همهچیز به سادگی در نظر گرفته شده و شاید حتی بتوان برخی نقاط ضعف همچون دسترسی سخت به برخی کلیدها را نیز برشمرد. از نظر کیفیت متریال بکار رفته در کابین H30 کراس هم نباید انتظار زیادی داشته باشید.
پیشرانه و گیربکس H30 کراس
همانگونه که گفته شد در دل این خودرو پیشرانه مشهور TU5 قرار دارد. شاید یکی از نقاط قوت H30 کراس در ایران استفاده از همین پیشرانه نامآشنا باشد. این نیروگاه آهنین قدرت ۱۰۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۲ نیوتون متری تولید میکند. نقطه قوت این خودرو را میتوان گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی آیسین دانست. پیشرانه موردبحث اگرچه در ۲۰۶ پرقدرت ظاهر شده اما H30 کراس به خاطر وزن بالا خودرویی نسبتاً کند محسوب میشود ولی گیربکس یاد شده جور پیشرانه را میکشد و تجربه سواری نسبتاً خوبی را به ارمغان میآورد. در کل باید دانست این پیشرانه علیرغم مشخصات خوبش در هاچبک پژو با ضعف قدرت در H30 کراس مواجه است و نباید از آن انتظار زیادی داشته باشید. البته هندلینگ H30 کراس بنا بر گزارش مالکان خوب بوده است و سیستم تعلیق نیز انتظارات را برآورده میسازد.
کد کلاس (های) خودرو | ۷۲۳۰۱ و ۷۲۳۰۳ و ۷۲۳۰۴ |
نوع موتور | TU5 |
حجم موتور (cc) | ۱.۶ لیتر |
حداکثر توان موتور (hp) | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
نوع سوخت سازگار | بنزین |
سیستم انژکتوری | پاشش چندنقطهای |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۸۳ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۲.۵ |
سیستم انتقال قدرت | گیربکس اتوماتیک، دیفرانسیل جلو |
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) | ۷.۰۴ |
طول خودرو (mm) | ۴۳۵۱ |
عرض خودرو (mm) | ۱۷۶۰ |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۵۲۸ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۶۱۰ |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۲۳۰ |
گنجایش مخزن سوخت (Lit) | ۵۱ |
حجم فضای صندوقعقب (Lit) | ۴۱۷- حجم فضای صندوقعقب (لیتر) با صندلیهای تا شده عقب: ۱۱۳۷ |
امکانات و تجهیزات H30 کراس
خودروهای چینی به آپشن های فراوان مشهور هستند و H30 کراس نیز تا حدی از این قاعده مستثنا نیست. این خودرو با توجه به بازه قیمتی خود از امکاناتی همچون حسگر پارک، نمایشگر ۶.۵ اینچی، سانروف، سیستم تهویه مطبوع خودکار و… سود میبرد که در مقایسه با خودروهای داخلی بسیار خوب هستند. در لیست زیر میتوانید تجهیزات کامل این خودرو را مشاهده کنید.
کد کلاس (های) خودرو | ۷۲۳۰۱ و ۷۲۳۰۳ و ۷۲۳۰۴ |
ترمز | ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی توپر، سیستم ترمز ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو (ABS+EBD) |
کیسه هوای ایمنی | راننده، سرنشین جلو و جانبی (۴ عدد) |
فرمان | هیدرولیکی، با قابلیت تنظیم در ۴ حالت و مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث (MFC) |
سیستم تهویه | اتوماتیک |
سیستم صوتی | صفحهنمایشی لمسی ۶.۵ اینچی با قابلیت پخش فایلهای تصویری و دارای پورت AUX،USB و GPS، کارت SD و بلوتوث، ۴ عدد بلندگو و ۲ عدد تیوتر |
چراغها | چراغهای عقب LED دار و چراغهای جلو LED کریستالی، چراغهای مه شکن جلو و عقب |
آینهها | آینههای جانبی برقی، گرمکن دار دارای راهنما |
شیشهها | شیشهبالابرهای جلو و عقب برقی |
تزئینات | صندلی پارچهای ۲ رنگ، روکش چرمی غربیلک فرمان، تزئینات طرح متال، قطعات تزیینی دور بدنه، آیینههای جانبی و سپرهای همرنگ بدنه |
تجهیزات ایمنی | سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، قفل میکرو سوییچی دربها، سنسور دندهعقب، چراغ مه شکن جلو و عقب و دوربین دید عقب، ایزوفیکس |
رینگ و لاستیک | “۷۲۳۰۱ و ۷۲۳۰۳: رینگاسپرت آلومینیومی ۱۶ ۲۰۵/50R و ۷۲۳۰۴: رینگ فولادی “ |
صندلی | صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در ۶ جهت، صندلیهای عقب تاشو |
سایر تجهیزات | جا عینکی، اسپویلرعقب، کامپیوتر سفری، چراغ مطالعه جلو و عقب، سان روف برقی |
قیمت H30 کراس
مدل | مشخصات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
تارا | دستی V3 | به زودی | --- |
تارا | اتوماتیک V2 | --- | --- |
رقبای H30 کراس
از آنجایی که H30 کراس دیگر تولید نمیشود بنابراین نمیتوان نمونه صفرکیلومتر آن را پیدا کرد اما نمونههای کارکرده آن را میتوان با قیمت حوالی ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان در بازار خریداری نمود. با این مبلغ شما میتوانید خودروهای گیربکس اتوماتیک کارکرده همچون دنا پلاس توربو اتوماتیک، پژو ۲۰۷، ام وی ام X22 و… را انتخاب نمایید.
دو خودروی اول به عنوان تولیدات ایرانخودرو از محبوبیت بالاتری برخوردار هستند و در بازار کارکردهها نیز طرفداران بیشتری دارند. دنا پلاس توربو اتوماتیک از نظر طراحی خودروی زیباتری است و پیشرانه قویتر آن باعث برتری نسبت به H30 کراس میشود. ۲۰۷ نیز جزو محبوبترین گزینهها برای جوانان است اما فضای داخلی آن کوچکتر از رقیب چینی است و شاید خانوادهها خیلی به سراغ ۲۰۷ اتوماتیک نروند.
X22 به عنوان یکی از خودروهای متمایز این چند سال نظرات زیادی را به خود جلب کرده است و میتوان نمونههای کارکرده آن را با حدود قیمت ۴۲۰ میلیون تومان پیدا کرد. این خودرو نیز تجهیزات مناسبی دارد و ام وی ام ثابت کرده حداقل به مدت چند سال قطعات و خدمات آن را تأمین میکند. البته پیشرانه ۱.۵ لیتری X22 کمرمقتر از H30 کراس است و این موضوع در نسخه اتوماتیک که فاقد حالت تعویض دستی است خودش را بیشتر نشان میدهد؛ بنابراین اگر توان و کشش خودرو برای شما اهمیت زیادی دارد شاید X22 گزینه بهتری نباشد. در بین این خودروها شاید ۲۰۷ اتوماتیک بازار دستدوم بهتری نسبت به مدلهای دیگر داشته باشد و در هنگام خرید H30 کراس باید به این نکته دقت کنید.
مزایا و معایب H30 کراس
پیشرانه H30 کراس را میتوان هم جزو مزایا و هم جزو معایب این خودرو دستهبندی کرد. فراوانی قطعات و خدمات پس از فروش نکتهای است که خیال خریداران را میتواند راحت کند زیرا بخش فنی این خودرو با ۲۰۶ و ۲۰۷ مشابه بوده و قطعات آن به وفور در بازار وجود دارند؛ اما از طرف دیگر این پیشرانه فاقد توان مناسب برای به حرکت درآوردن جثه سنگینتر H30 کراس است و به همین خاطر مالک باید فشار مضاعفی به پیشرانه وارد کند که همین موضوع به معنی مصرف سوخت و استهلاک بیشتر خواهد بود. از دیگر نقاط قوت این خودرو میتوان به گیربکس اتوماتیک ساخت آیسین و تجهیزات زیاد اشاره کرد. معایب این خودرو نیز شامل طراحی نه چندان زیبا، گران بودن قطعات تزئینی نسبت به خودروهای داخلی اشاره کرد.
مزایا و معایب دانگ فنگ H30 کراس | |
مزایا | معایب |
فراوانی قطعات پیشرانه TU5 | ضعیف بودن پیشرانه |
تجهیزات مناسب | طراحی ناموزون |
گیربکس باکیفیت ساخت آیسین | کیفیت نه چندان خوب ادوات داخلی |
جمعبندی
دانگ فنگ H30 کراس خودرویی متفاوت برای بازار خودروی ایران بود که با وضع تحریمها دیگر تولید نشد و همین موضوع میتواند روی انتخاب آن به عنوان خودرویی دستدوم تأثیرگذار باشد. اگرچه پیشرانه TU5 بکار رفته در این خودرو از نظر قطعات و خدمات پس از فروش مشکلی ندارد اما به علت بدنه سنگینتر توان و کشش کمتری را ارائه میکند و به همین خاطر نباید انتظار شتاب بالایی را از این خودروی چینی داشته باشید. از طرفی طراحی ظاهری و داخلی H30 کراس خیلی زیبا نیست و تنها باید به متفاوت بودن آن بسنده کنید. در بازار دستدومها نیز نباید H30 کراس را خودرویی پرطرفدار دانست و شاید برای فروش آن مدتزمان زیادی نیاز باشد. همچنین قطعات ظاهری این خودرو قیمت بالایی دارند و پیدا کردن آنها نیز شاید زمانبر باشد؛ اما از طرفی این خودرو تجهیزات و امکانات زیادی نسبت به رقبای داخلی دارد و گیربکس اتوماتیک آن نیز میتواند موجب آرامش خیال در ترافیک شود. شاید بهتر باشد در زمان انتخاب این خودرو دوباره فکر کنید…
Saipa
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱چقدر این خودرو با کیفیت و زیباست
شرکت بنز و بی ام و بعد از دیدن این خودرو ترسیدن و تولیدشو متوقف کردن
چون داشت برای محصولاتشون خطرناک میشد
چقدر مسئولان چین به فکر ما بودند که همچین خودرویی رو در اختیار ما گذاشتند❤
seyedjavad.mercedesbenz
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ببخشید جناب ، میشه لطفا اگر اطلاعی در مورد آپشن شیشه بالابر برقی دارین بهمون توضیحش بدین و مارو بیشتر با نحوه کارکردش آشنا کنین ؟ چون من هرچقدر سرچ کردم نتونستم مفهوم این تکنولوژی رو به خوبی متوجه بشم ، یعنی راستشو بخواین باورم نمیشه که شما با فشردن تنها یک دکمه میتونید شیشه رو بالا و پایین ببرید ، ممنون میشم این رو شفاف سازی کنید ، همچنین اگر زحمت نمیشه توضیح مختصری هم در مورد نمد کاپوت ، مه شکن ، صندلی ، پدال گاز و اللخصوص برف پاک کن عقب بهمون بدین تا سطح دانش ما نسبت به این محصولات بالاتر بره ، البته یجوری رمزی بگین که کمپانی های خارجی نتونن به راز موفقیت این آپشن ها پی ببرن ، ممنون
Saipa
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱1_شیشه بالابر توطئه هست تا مردم تنبل بشن ایرانخودرو شیشه بالابر دستی گذاشته تا مردم هیکلشون ورزشکاری بشه و مثل غربی ها تنبل نشن(ولی این محصول از این آپشن بی نصیب بود)
2_نمد کاپوت باعث غمگین شدن خانواده میشه ولی بجاش بدون نمد خانواده میتونن با ریتم موتور دست بزنن و خوشحال بشن
3_صندلی نرم خیلیم بده آدم باید صندلی سفت باشه مردم فکر کنن روی سنگ نشستن و با طبیعت انس بگیرن
4بجای مه شکن سرتو موقع مه بگیر بیرون با دوربین شکاری بیرون رو بیین هم از هوای خوب لذت ببر هم طبیعت رو ببین
5_نداشتن برف پاک کن عقب هم باعث تشویق به فرزند آوری میشه و میتونین بچه جدید رو روی سقف بذارید و تا با لُنگ شیشه رو پاک کنه😂😂
و مردم هم از بیرون میبینن کلی میخندن و خوشحالی و امید به زندگی میره بالا
سوال دیگه ای داشتی در خدمتم
BMW/M-POWER
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱پدال جان وقتی دو یا چند نفر آدم با همدیگه بحث میکنن و وقتی هم توی کامنت هیچکدم هیچگونه بی ادبی نیست لطف کن یا نظر هیچکدوم رو منتشر نکن یا کامنت همرو منتشر کن
کامنت من توی پست m4 چه مشکلی داشت که منتشر نشد؟؟
اتفاقا به نظرم جواب خوبی بود به دوستمون رامین فقط یکمی تند بود ممکن بود ناراحت بشه
کافر مقدس
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱حالا بعد از دیدن کلی مطلب از ماشین داخلی چینی یکسری دیگه سناریو داریم قیاس ها و VS ها . حالا مقایسه این با اون
چند کیلومتر متن هم میزنن تنگ ش انگار واقعا کسی هست که بخونه!
کیفیت دوربین ماشین چینی همه شون در حد همینه
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/04/Dongfeng-H30-Cross-34.jpg
خوبه که عکس ها دیگه رندر نیستن و بیشتر میتونید از کییفیت کابین و کیفیت دوربین لذت ببرید! اسم آپشن رو یدک میکشن وعلا آپشن فلسفه خودش رو داره و کاربردی هست
AMANTE
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ماشینی که اگه پول اش رو داشتم صد در صد میخریدم.
Saipa
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱حالا من مشکل روانی دارم
تو چرا جای این گاری پول میدی😂😂😂😂
gholii
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱من تجربه چهار سال استفاده از این ماشین رو دارم..با این که هیچ خرجی برام نتراشیده ولی زیاد دوستش ندارم . به دلم نمیشینه . کلن با محصولات پژویی حال نمی کنم..به امید خدا تا دو ماه دیگه میفروشمش و یه فولوکس گل میخرم و سیصد تومن هم اضافه پولش رو میدم برای طبیعت گردی با دوچرخه و انشالاه تا آخر تابستون میخوام یه مسافرت شمال از طریق درزهای بین کوهای البرز انجام بدم….از بدی های این ماشین که خیلی توی مخه یکی صندلی های به شدت سفتشه با اینکه ایربگ هم داره ولی خیلی سفته و کولر هجده درجه که خیلی ضعیفه به نظرم…جالبیش اینه که الان بعد از چند سال نظر مردم نسبت به این ماشین کاملا برگشته و برای خرید دست دومش سر و دست میشکونن حتی در بالا شهر….در ضمن اتاق و صندوق عقبش بر خلاف اونچه که از بیرون به نظر میاد به شدت جاداره.
viper2
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱اقاااا .۵۵۰ میلیون بدم یه اسباب بازی چینی؟ ؟؟؟؟ . اقا میدمیه کاپریس ۸۶ تا ۹۰ میخرم . نه خراب میشه . امنیت داره . بزرگ هست . هشت سیلندر هست . ابهت داره . محکم هست . اپشناش ده برابر بیشتر اینم هست . والا …
دکتر استاپ
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱Viper با این پول میشه ماکسیما گرفت و موقع سبقت از چینی ها لبخند زد
viper2
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱مگه دروغ میگی . سرعتش بهتره . کلاسش بیشتره . محکم تره . ژاپنیه . و ….
خدایی کدوم ادم عاقلی میاد اینو نسبت به ماکسیما ترجیح میده؟
TML BN
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱دانگ فانگ فن😐
احمد
۲۶ دی ۱۴۰۱درسته. اگه سرعت میخوای، بده موتور هزار بگیر، بدون پلاک. واسه همه هم لبخند بزن.
قضیه اینه که این ماشین، شاید نتونه ۴۰۵ پلاس رو بگیره، اما راحتی توش. خرج نداره جز روغن. خرابی نداره کلا تو هیچ مورد. به صدا نمیوفته، چپ نمیکنه راحت، سر نمیخوره اصلا، با سمند سر میخوردم با این عمرا. گازوئیل میریختن تو جاده، پژو سمند همشون میرفتن تو کوه،این نیم متر منحرف میشد. وقتی میشینی تو این ماشین، مطمئنی جاده چالوس رو دو ساعته و نیم میای. ولی با ماکسیماتو باید تعمیر اساسی کنی بعد راه بیوفتی تو این جاده، ماکسیما عالی بود.خیلی خیلی خیلی عالی. ولی هر سازه ای عمر داره.
Shahrukh
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱به به عشقس
میشه یه بیوک نسبتا تمیز هم برداشت و یه دستی روی رنگ و تودوزیش کشید
که درکل 300درمیاد
باقیشم گذاشت جیب برای روز مبادا! البته یه جایی بندشه که ارزشش کم نشه:(((
viper2
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱دقیقا . بیوک خیلی خیلی خیلی تمیز باشه صفففرررررر باشه اقا اصلا بهترین بیوک ایران دیگه بیشتر از ۳۲۰ تومن نیست . تازه تمیزاش به ۳۰۰ تومنم نمیرسه که با چک و چونه ۲۵۰ هم میشه تمیزش رو برداشت . موتورش اصلا خرج نداره حضرت عباسی . هشت سیلندرم که هست هر وقت یه بچه سوسول که ادعای پارس ای ال ایکسش میشه و ادعای موتور با حجم موتور نوشابش میشه ؛ خواست ازت سبقت بگیره .یه اشاره به پدال گاز میکنی و وسلاااام . تو اینت محو میشه .
Clean energy (صیانت!)
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱توهین به شعور مخاطب و کل خودرو سازی دنیا اینه
که بیای به پارس ج** بگی سلطان
رسما از هرچی فوش ناموسیه بدتره:/
TML BN
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱نوا رو یادت رفت
viper2
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱عه راست میگی . خوب یادم اوردی . اول بذارید بگم . این کاپریس که واقعا عاشقشم خیلی ماشین حلال زاده ای هستاا . اقا ما کامنت نوشتیم رفتیم بیرون دوچرخه سواری عههه . همین الان داشتم درباره کاپریس کامنت میذاشتمااا . یهو یه کاپریس ۸۶ تا ۹۰ مشکی رنگ اومد رد شد . منم تا الان که مشکی این ماشینو ندیده بودم اصلا فکر نمیکردم تا این حد خوشگل باشه . این ماشین سه تا چراغش نسبت به مدل های قبل از ۸۶ یعنی از ۷۷ تا ۸۶ . به هم چسبیده تر هست . یعنی کاپریس ۸۶ تا ۹۰ چراغ عقبش سه تایی هست (سه تا سمت راست و سه تا سمت چپ) و این چراغ ها فاصلشون از هم خیلی مناسب هست و نسبت به قبل از ۸۶ چسبیده تر شده و این موضوع باعث شده تا از عقب وقتی به این ماشیننگاه میکنید با وجود ساده بودنش بسیار بسیار بسیار خوشگل به نظر بیاد . اگر بگم به اندازه عقب پونتیاک فایربرد قشنگ هست دروغ نگفتم .
کاپریس
موتور این ماشین از نوع ۳۰۵ اسمال بلاک هست که ۵۰۰۰ سی سی حجم موتورش هست . این موتور گشتاور ۳۴۰ نیوتون متر رو در دور بسیار کم ۲۴۰۰ در اختیار شما قرار میده و توان این موتور در حدود ۱۷۰ اسب بخار میباشد که اصلا و ابدا با ۱۷۰ اسب بخار یه چهار سیلندر مقایسش یکی نیست . این موتور یکی از با دوام ترین موتور های جنرال موتورز هست و روی کاپریس های بروگهام و ال اس و تیپ های دیگه ی کاپریس به جز کاپریس پلیس نصب بود و کاپریس پلیس دارای موتور ۳۵۰ شورلت اسمال بلاک بود که قدرتی در حدود ۲۰۰ اسب بخار داشت
و اما در رابطه با شورلت نواا . دستمون درستمیگن شورلت نوا بسیار ماشین کم استهلاکیه و رسما نمونه های سالمش جز هزینه های مصرفی هیچ هزینه دیگه ای ندارن . این ماشین موتورش ۲۵۰ شورلت . شیش سیلندر و به حجم ۴۱۰۰ سی سی هست . توان این موتور در حدود ۱۱۵ اسب بخار هست و گشتاور این موتور در حدود ۲۴۰ نیوتون متر . و نوا اصلا به اندازه بیوک ایران راه نمیره خب طبیعی هم هست موتور بیوک هشت سیلندره وحشیه . موتور ۲۵۰ شورلت بسیار بسیار موتور کم خرج و با دوامی هست و در نسخه های مونتاژ ایران ؛ موتور ۲۵۰ روی این ماشین بود و نوا هایی که ساخت امریکا بودند موتورشون هشت سیلندر ۳۰۵ بود . جالبه نوا ۲۴ تست پلیس امریکا رو توی اون سال ها پاس کرد و به عنوان خودروی پلیس انتخاب شد .
و اما یه چیز جالب . جنرال موتورز موتور های دریایی هم میزنه
موتور های دریایی یا همون مارین انجین ها موتور های بسیار با دوامی باید باشند چرا؟؟؟ چونکه قایق ها فقط یه شیفتر دارن و خبری از گیربکس مثل ماشین نیست . و خب برای سرعت بیشتر باید گاز بیشتر بدید و مثلا اگر توی ماشین دور موتور بیش از ۳۰۰۰ رفت شما میرید دنده بعد و نمیذارید اسیب ببینه . اما توی قایق اینجوری نیست . پس باید موتور با دوام تر باشه .
موتور ۳۵۰ جنرال موتورز که بر روی بیش از ۹۰ میلیون دستگاه خودرو از تراک گرفته تا ماشین لوکس ؛ وجود داشت .اگر نگم با دوام ترین موتور جهانه ولی به طور قطع میتونم بگم با دوام ترین موتور هشت سیلندر هست . این موتور رو جنرال موتورز دوبار تست میکنه و در تست اول بدون اب و روغن فول تراتل . دقتکنید بدووون اب و روغن فول تراتل ۱ ساعت و ربع موتور دوام میاره . و در تست دوم این موتور بر روی دور موتور ۶۵۰۰ . ۲ ساعت دوام میاره .
خب اینایی که گفتم موتور ماشین بود . یعنی موتور ۳۵۰ هایی که روی ماشین هایی امثال شورلت کاستوم و بلیزر و جمس سییرا و ایمپالا و کاپریس و …. نصب بود . خوب حالا شما فرض کنید این موتور ماشینشون اینقدر دوام داشته خوب موتور قایقشون که گیربکس نداشته باید چقدر دوام داشته باشه ..
نه !اینجوری فایده نداره . جنرال موتورز باید یه ضمانت نامه بنویسه که واقعا تضمین کنه این موتور رو .
خوب همین کار رو کردن.
موتور های مارین یا دریایی جنرال موتورز ضمانت نامه ای دارند که در ان ذکر شده اگر ۷۰ دقیقه معادل ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه این موتور فول تراتل در دور ۷۰۰۰ کار کند ، نه تنها دوام نمی اورد بلکه هیچ اسیب جدی ای به موتور وارد نمیشود و هیچ کاهش قدرتی به وجود نمی اید .
و در ضمن فراموش نشه که موتور های مارین جنرال موتورز قدرت بیشتری هم داشتند . برای مثال همین موتور شورلت نوا . ۲۵۰ . که روی شورلت نوا ۱۱۵ اسب بخار داشت روی قایق ۱۹۰ اسب داشت به اضافه دوام بیشتر (ضمانت نامه) . حالا شما فرض کن موتور مارین رو برداشتی و انداختی روی بلیزر . رفتی طبیعت توی باطلاق گیر کردی البته که بلیزر گیر نمیکنه . ولی حالا اگر المانی بازا برای سطلان افرود بلیزر تله گذاشته باشن ممکنه یه کوچولو گیر کنه تا یکمی هم دل المانی بازا خوش بشه . خوب . شما گیر کردی . باک بنزینت پر هست . قشنگ ۷۰ دقیقه تضمین داره که اگه موتورت فول تراتل کار بکنه هیچیش نمیشه . اقا بلیزر که نیازی به فول تراتل نداره که . تو دور ۳۰۰۰ میاد بالا . اما این ضمانت نامه خودش یه دلگرمیه که میدونی اگه گاز بدی مثلا نیم ساعت موتور هیچیش نمیشه
خوب ببخشید خیلی زیاد شد
Ilia2008
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱کاپریس رو خوب اومدی ، ( ماشین ) خوبیه ، کاربردیه ، زیباست ، اصیله
Navid_A.J
۱ خرداد ۱۴۰۱ماشین بالای 10 سال، برای استفاده ی روزمره بدرد نمیخوره. جنبه ی تفریح و لذت داره.
Jdm باز
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱از این شاهکار چینی دست به دهان مانده ام
در عجبم که چگونه توانسته اند ۴ بلندگو در یک خودرو بکار ببرند و صندلی های عقب را تاشو بسازند، واقعا این شاهکار جایزه بهترین تکنولوژی و نو اوری سال را باید برای خود کند
SLR _ 722
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ما این ماشین رو سال ۹۶ خریدیم .
اون موقع مهم ترین مزیت این ماشین که تقریبا در هیچ خودرویی در ایران مشاهده نمی شد و بسیار مهم بود قیمت برابر با بازار جهانی بود . من دقیق یادم هست که قیمت این ماشین در چین و ایران کاملا برابر بود در حالی که مثلا برلیانس ها در چین ارزان تر از این بودند ولی در ایران گرانتر فروخته می شدند ( شاید چون قشنگتر هستند ) . ما این ماشین رو نقدی ۴۵ تومن خریداری کردیم و همونجا تحویل گرفتیم
نکاتی که نویسنده اشاره کردند صحیح هستند اما خواستم تجربه خودم رو هم بگم شاید بدرد خریداران احتمالی بخوره
اول اینکه این ماشین چهار ایربگ داره بجای دوتا ( دوتا ایربگ کوچک بقل صندلی ها برای تصادف از بقل )
دوم فضای خیلی خوب پا در عقب به دلیل عمق کمتر داشبرد ( بیشتر از سمند که ماشین خودم هست )
سوم عرض مفید صندلی عقب بیشتر از سمند هست و چهار نفر آدم با جسه کوچک نسبتا راحت کنار هم می نشینند
چهارم فضای خوب صندوق به نسبت یک هاچبک
پنجم مصرف سوخت حدود ۱۲ در شهر که نسبت به انتظار از Tu5 زیاد هست
ششم کیفیت جنس مصالح داشبرد از سمند ضعیف تر هست ولی اتاق تقریبا به صدای خاصی نیفتاده است ( بر خلاف سمفونی داخل اتاق سمند )
هفتم شتاب از ۲۰۶ کمتر و از سمند بیشتر هست
هشتم صدا موتور در دنده ۱ تا ۳ اندازه سمند در اتاق هست ولی از دنده ۴ به بعد ساکت تر می شود ( البته توی شهر دنده ۴ اونقدر استفاده نمیشه )
نهم چرخ ها افست خوبی ندارند و بالانس اون ها سخت هست
دهم ترمز ها از سمند خیلی قوی تر هستند ( شاید چون هر چهار چرخ دیسک هست )
دهم و کلید های روی فرمان بک لایت ندارند ولی اگر کروز کنترل نصب کنید می توان اون ها رو به مدل یک لایت دار تغییر داد همینطور چراغ و نشانگر های کروز داخل پشت آمپر از قبل هست
یازدهم گیربکس خیلی نرم هست و بنظر شخص خودم از ۲۰۶ اتومات بهتر هست ولی حالت تیپترونیک ندارد ( البته حالت های L , o/D و برف و اسپرت دارد )
دوازدهم آپشن ها همچنان خوب کار می کنند اما سرعت بوت شدن رابط کاربری خیلی خوب نیست ( البته با چیزی تا حالا مقایسش نکردم ولی طول میکشه بالا اومدنش )
سیزدهم محفظه داخل داشبرد ( همون داشبرد خودمون که توش چیز میز میزاریم ) خیلی بد جنس هست
چهاردهم کیفیت بخش های طرح فیبر کربنی کابین خیلی بهتر از طرح چوب سمند هست
پانزدهم رادیاتور کوچکتر از ۲۰۶ است و دمای آب زود بالا می آید و زود پایین می رود ( نوسان آمپر بیشتر از سمند هست )
شانزدهم دور فرمان ، کنسول وسط و بخشی از رودری ها طرح چرم است که چرم فرمان کیفیت چندان جالبی ندارد اما بقیه بد نیستند ( شاید چون کمتر دست میخورند، البته من دور فرمان سمند خودم را هم کامل چرم دوری دستی کردم نه آماده و اون هم بعد چهار سال کمی رنگ کهنگی گرفته است )
هفدهم کیفیت سیستم صوتی خیلی بهتر از سمند است و دوتا تیونر هم دارد ( البته تیونر ها خیلی چیز خاصی نیستند )
هجدهم صندلی های سمند خیلی مبله تر از h30 است و همینطور پشتی آن برقی هست که h30 اینطور نیست
نوزدهم مثل ماشین های عادی قفل درب از داخل وجود ندارد و شبیه دنا با کشیدن دستگیره ها از داخل در هر صورت درب باز می شود
بیستم فاق کوتاه لاستیک ها در بعضی از چاله های تیز حالت کوبشی ایجاد می کنند
بیست و یکم درب ها سنگین بوده و خیلی بهتر و باکیفیت تر از سمند و دنا باز و بسته می شوند
بیست و دوم در سر بالایی هایی که سرعت در محدوده ۸۰ می آید یا باید دنده ۳ پر گاز رفت یا دنده چهار بی کشش که بنظر من بزرگترین ضعف این ماشین ( و هر ماشین چهار دنده اتومات که تست کردم ) هست . در بقیه شرایط و با سرعت بالاتر از ۹۰ در سربالایی مشکل خاصی نیست ( نسبت به سمند بازم )
این ها تجربیات فعلی من از مالکیت ۵ ساله این ماشین بود بنظرم به نسبت قیمتش ( کویک اتومات حدود ۴۰ بود اون موقع که اصلا بنظرم نسبت به این ارزش خرید نداشت ) خیلی ماشین ارزنده ای بود و ایرادات اون در برابر قیمت پرداختی ۴۵ تومنی قابل توجیه بود
امیدوارم بدون تعصب نسبت به ملکیت نوشته باشم
اگر سوالی هم کسی داشت خوشحال می شوم جواب بدم
آنتی چاینا
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ممنون از توضیحات خوبتون
دکتر استاپ
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱نخوندم
شاهین
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱واسه شما ننوشته که بخونی یا نخونی.
#نه_به_ترول_بازی
NAVID۰۰۹۸
۱ خرداد ۱۴۰۱کاربر SLR_722 عزیز
ممنون بابت وقتی که گذاشتید و ارزش قائل شدید برای عزیزانی که خرید این خودر. مد نظرشان هست .
((((( فقط ای کاش پدال یه فکری میکرد به حال یه مشت ترول بیشخصیت که اینقدر نمکپاشی نکنند و فکر نکنند میتوانند اینقدر راحت کامنت ارزشمند دیگرلن را لکهدار کنند که دلسرد شوند ! )))))
تنها چیزی که ازین خودرو شنیدم اینه که گیربکس بسیار خوبی داره و ارزش این خودرو به گیربکس مناسبش هست .
دقیقاً قبل از سال ۹۷ کسی نگاه به این ماشین نمیکرد و ارزش قیمتیش در بازار کمتر از قیمت نمایندگی بود و فکر میکنم حدود ۳۵ میلیون بود که به جایش ۲۰۶ میخریدند اما با گذر زمان مشخص شد خودروی خوبیه در صورتی که تصادف نکنید با آن و اگر نه بسسار قطعات گرانی دارد !
افشین م
۱۳ آبان ۱۴۰۲سلام . آیا زیر نوشته های کنار دسته دنده اچ سی کراس ، چراغی که شب روشن بشه هست؟( منظورم زیر حروف D N R P است.ممنونم
meysam
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱پلتفرم و انجین 206 در قالبی ناموزون و نچسب
آرین
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱از نظر ظاهری به دلم میشینه ولی موتورش برای این تنه خیلی ضعیفه. تو جاده که سوارش شدم کاملا این رو حس کردم که بدجوری موتور تو فشاره.
Roham
۱ خرداد ۱۴۰۱دلت رو تعمیر کن رفیق
Muty
۱ خرداد ۱۴۰۱این “”””””””””””””نیروگاه آهنین”””””””””””””””””””””””” :-) قدرت ۱۰۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۲ نیوتون متری تولید میکند.
اغا میخواین ابهت نیروگاه را زیر سوال ببرین
یا آهن رو
:-) :-) :-) :-) :-)
علی جردن
۱ خرداد ۱۴۰۱واقعا قلبم شکست وقتی کپشن رو خوندم ببین چقدر بیچارمون کردن که به کارکرده این دستمون نمیرسه اما همین چندسالپیش که واردات آزاد بود صفر H30cross راضی نمی شدیم……..
Amir
۱ خرداد ۱۴۰۱من به جای این دنا یا پژو میخرم
تمام ماشینهای چینی تو ایران بدرد نمیخوره فقط چند تایید رو از دستشون در رفته خوب درست کردن
علی اکبری ۱۱
۱ خرداد ۱۴۰۱با عرض سلام خدمت همه دوستان
من هم مدل ۱۳۹۶ این خودرو را دارم
البته من به قیمت ۶۵ میلیون تومان خریدم
تو این چند سال مشکل خاصی نداشت و به نظرم ماشین خوبیه.
فقط به علت سنگینی بدنه فشار زیادی به موتور میاد و نکته دوم اینکه صدای زیادی از موتور تو شتاب گیری تو اتاق میاد
ولی از لحاظ جادار بودن برای خانواده ها مناسبه
مخصوصا برای افراد قد بلند در صندلی عقب محدودیتی ندارید.
از لحاظ استحکام هم رضایت بخش هست
در مقایسه با سمند و ۴۰۵ بسیار بهتره
ولی به لذت رانندگی با ۲۰۶ که از این موتور استفاده میکنه نمیرسه
از لحاط مصرف بنزین هم اقتصادی هست
در نظر داشته باشیم که با ماشین های چینی هم رده عملکرد بهتری داره و خدمات بهتری براش ارائه میشود.
افشین م
۱۳ آبان ۱۴۰۲سلام. آیا بغل دسته دنده و درست زیر نوشته های آن(P-R-N-D) چراغی که شب ها با روشن مردن چراغهای ماشین ، روشن بشه هست یا نه؟ ممنون میشم جواب بدین
رضا ،، م
۱۲ دی ۱۴۰۱عرض ادب و احترام ،،
من خودم h30 ندارم ، ولی به شخصه ازش خوشم میاد ،، ( البته کاری به معایب و مزایاش ندارم ) ،،
فقط میخواستم 2 تا تجربه دیداری که از این ماشین دارم خدمتتون بگم ،،
اولیش اینه که :: یکی از دوستان نسبتاً نزدیک این ماشین رو دارن و برادرش هم تقریباً همزمان برلیانس 320 خریدن ،،
( البته مدل 1500 cc اتومات )
مقایسه ایی که بین این دوتا ماشین داشتیم خیلی جالب بود ،،
( اینم بگم ، هر دوتای اینا زمانی گزینه های انتخابی خودم بودم ،، ولی هیچوقت موفق به خریدشون نشدم )
از نظر ظاهر ، ( هم رخ بیرونی ، هم طراحی داخلی )خوب سلیقسو من نمیتونم بگم کدوم بهتره ، ولی از نظر جنس متریال داخلی تقریباً یکیَن ،،
خلاصش میکنم و موارد دیگرو نمیگم ، میرم رو بحث شتاب سرعت ،،
تو شتاب واقعاً h30 از برلیانس سرتره ، توی تستی که یبار تو اتوبان تهران کرج داشتیم ، h30 , برلیانسو خورد ،، یعنی جوری شد که راننده برلیانس با موبایل زنگ زد h30 آرومتر بره که باهم باشیم ،، ( من خودم تو برلیانس بودم ، ولی راننده نبودم ،، اینم اضافه کنم که هر 2 راننده ، چندین ساله اتومات سوارن و قلقای اتومات سواری رو خوب بلدن )
تجربه دوم که خدمتتون بگم اینه که ::
یه بار پشت چراغ قرمز ، کنار من یه h30 مشکی بود ،
(خودم یه تیبا صندوقدار دارم ) ،،
وقتی چراغ سبز شد تا من شتاب بگیرم و برم دنده 2 ، h30 حدوداً 5,6 تا ماشین از من جلوتر بود ،،
، من خودم آدم تندروییم ،، اینو همه آشناهام هم بهم میگن ، همشونم میگن این تند رفتنت کار دستت میده یه روز ،،
(البته الان بهتر شدم و آرومتر میرم ،، خوب سن دیگه بالاس و حوصلهٌ یسری چیزا نیست ) ،،
اینو میخواستم بگم ، که h30 cross ,, واقعاً شتاب خوبی داره ،، با توجه به حجم موتور و وزن کلی ماشین و مقایسه با چندتا از رقبای قیمتیِ خودش ،،(هم اولیه ، هم ثانویه ) ،
من چندین بار ، توی شهر یا اتوبان ، شتابگیری و سبقت گرفتن و لایی بازیاشونُ دیدم ،،
اوایل باورم نمیشد h30 با این با این شتابی که داره ، اتومات باشه ،،
( من تجربه رانندگی با اتومات رو دارم ولی اتومات سوار نیستم ) ،،
الانم میخوام ماشینمو عوض کنم ، بین ِ :
h30 cross ,, برلیانس با موتور 1,65 ،، و ،، x33s AT ,,
که تقریباً تو یه بازه قیمتی هستن موندم ،،
دوستانی که تجربه رانندگی با هر 3 تا ماشین رو دارن لطفاً اگه واسشون امکان داره ، منو راهنمایی کنن ،،
ببخشید که مطلب طولانی شد و خستتون کردم ،،
افشین م
۱۳ آبان ۱۴۰۲دوست من ، اچ سی کراس به قدری تو رنج وقیمت خودش ماشین قابل قبولیه که تواطرافیان من ، ۵-۶. نفر بعنوان ماشین دم دستی کارای روزانه ، دارن وازش بسبار راضی اند. من هم با توجه به تعداد زیادی که از این ماشین رضایت دارن، اخسرا یکی خریدم. منم بسیار راضی هستم . قطعات فراوان، امکانات آپشنهای نسبتا خوب وفراوان(کروز ندارد اما قابل نصب است )، اتاق بسبار جادار، صندوق بسبار جادار و گیربکس اتومات با کیفیت و هماهنگی خیلی خوب با موتور خودرو از برترین ویژگیهاشه .
سال قبل یه دنا توربو اتومات از کمپانی درآوردم ولی بعد پنج شش ماه بدلایل مختلف منجمله اینکه توربوش بسیار اذیت کن بود ویه پام تو نمایندگی بود، در شروع حرکت گیزبکس با موتور کاملا ناهماهنگی داشت بطوریکه ۳ثانیه بعد گاز دادن یهویی ماشین راه می افتاد ، و ایراد دیگه مشکلات بسیار زیاد برقی و تنگی فضای داخل هم واقعا ناراحت کننده بود
که باعث شد بفروشم. من اچ سی کراس رو چه بعنوان ماشین اول وچه بعنوان ماشین دم دستی برای توی شهر ، کاملا وکاملا توصیه میکنم.
My name is...Oh, I forgot my name
۲ آذر ۱۴۰۲سوالی که برام پیش اومده اینه که چرا ماشین های چینی و یا هر وسیله چینی دیگه رو بد توصیف میکنید؟!
الان شیائومی چینی هستش،چیز بدیه؟
ام وی ام مال چینه،چیز بدیه؟
هواوی هم مال چینه،چیز بدیه؟
اینطور فکر نکنید هرچی مال چینه چیز خیلی بدیه
My name is...Oh, I forgot my name
۲ آذر ۱۴۰۲بازار فروش این ماشین چطوره؟به راحتی فروش میره؟