این مقاله به ذکر تفاوت موتور EF7 با XU7P تولیدی ایرانخودرو میپردازد و نقاط قوت و ضعف هرکدام را به همراه تجارب مالکان به اشتراک میگذارد.
معرفی کلی موتور EF7 و XU7P
پیش از آنکه به مقایسه دو نمونه از پرتیراژترین موتورهای درونسوز تولیدی در کشورمان بپردازیم بهتر است تاریخچه و پیشینه آنها را مرور نماییم.
تاریخچه توسعه موتور EF7
شرکت ایرانخودرو به مدت چندین دهه وابستگی زیادی به پیشرانه XU7 شرکت پژو سیتروئن داشت اما مصرف سوخت و استهلاک بالا موجب شده بود این خودروساز نیاز مبرمی به تولید یک پیشرانه جدید داشته باشد. به همین خاطر بود که ایرانخودرو در سال ۱۳۸۶ و با همکاری شرکت آلمانی F.E.V موتور جدیدی را معرفی نمود که در نهایت EF7 یا موتور ملی نام گرفت. بر اساس گزارش منابع مختلف، هزینه توسعه و تولید این موتور حدود ۸۰ میلیون دلار بوده است. موتور EF7 بر اساس کارکرد با سوخت گاز طبیعی توسعه یافته اما امکان استفاده از سوخت بنزین نیز در آن وجود دارد.
موتور EF7 از نوع ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری است و از بلوک چدنی و سر سیلندر آلومینیومی سود میبرد. از جمله نقاط قوت این پیشرانه نسبت به XU7 میتوان به مصرف سوخت و آلایندگی کمتر و همچنین قدرت و گشتاور بیشتر اشاره کرد. همچنین به دلیل نوع طراحی صورت گرفته، استفاده از سوخت گاز در این موتور با استهلاک کمتری همراه است. دیگر مزیت این پیشرانه را میتوان صدا و لرزش کمتر دانست. این موتور اولین بار روی سمند نصب شد اما هماکنون در طیف وسیعی از محصولات ایرانخودرو از جمله دنا پلاس نصب شده است.
موتور XU7P چیست و چه تفاوتی با XU7 دارد؟
یکی از مشهورترین و با سابقه ترین موتورهای بکار گرفته شده در صنعت خودروی ایران موتور XU7 است که جزو سری موتورهای xU پژو سیتروئن به شمار میرود. موتور موردبحث اولین بار در سال ۱۹۸۲ میلادی تولید شد و در سال ۱۳۷۹ نیز روی محصولات ایرانخودرو بکار رفت. نسخههای گوناگونی از موتور موردبحث تولید شده اما آنچه که در کشورمان به وفور یافت میشود از نوع ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری با ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتون متر گشتاور است؛ اما انتقادات زیادی به این پیشرانه وارد میشود که مصرف سوخت و آلایندگی و همچنین استهلاک بالا جزو آنهاست. به همین خاطر ایرانخودرو به دنبال اصلاح این موتور بوده است و از چندین پیش نسخه ارتقا یافته آن با نام XU7P را معرفی نموده است.
موتور XU7P از نظر منیفولد ورودی، سیمکشی، کامپیوتر مرکزی، دریچه گاز، واشر سر سیلندر، میللنگ، پیستون و… بهبودهایی را تجربه کرده است تا مصرف سوخت و آلایندگی کمتری داشته باشد و همچنین پاشنه آشیل موتور XU7 یعنی مشکلات خنک کاری و سوختن واشر سر سیلندر در آن دیده نشود. البته این اتفاقات در حالی رخ دادهاند که قدرت و گشتاور موتور XU7P کاهش یافته و به ۹۷ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتون متر رسیده است. علیرغم بهبودهای رخ داده، موتور موردبحث همچنان دارای ۸ سوپاپ است که تکنولوژی قدیمی آن را نشان میدهد.
کدام خودروهای بازار از این موتورها استفاده میکنند؟
موتور EF7 اولین بار روی سمند و به دو صورت دوگانهسوز گاز/بنزین و بنزین سوز نصب شد اما پس از آن شاهد بهکارگیری موتور ملی روی خانواده دنا و سورن بودهایم. البته باید دانست موتور بکار رفته در دنا فقط از نوع بنزینی است اما سورن EF7 دوگانهسوز نیز به مدت محدودی تولید شده است. موتور XU7 عادی جزو ستونهای اصلی صنعت خودروی کشورمان است و از پژو ۴۰۵ و پارس گرفته تا سمند و سورن به آن وابسته بودهاند. البته نسخه ارتقا یافته این موتور یعنی XU7P روی پژو پارس، سورن پلاس و آریسان ۲ نصب شده است. دو خودروی پارس و سورن پلاس از نسخه بنزینی این موتور استفاده میکنند درحالیکه آریسان ۲ به نسخه دوگانهسوز موتور XU7P مجهز است.
تفاوتهای اصلی موتور EF7 و XU7P
با توجه به آنچه گفته شد، دو موتور EF7 و XU7P ایرانخودرو تفاوتهای زیادی دارند که در ادامه به آنها میپردازیم.
تفاوت در مشخصات فنی
موتور EF7 از نوع ۴ سیلندر با حجم دقیق ۱۶۴۵ سیسی است و از ۱۶ سوپاپ و تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپها سود میبرد. وجود چنین تکنولوژیای باعث بهبود قدرت تولیدی موتور در دورهای گوناگون خواهد شد. حداکثر قدرت و گشتاور این موتور به ترتیب در دورهای ۶ هزار و ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ به دست میآید. نسبت تراکم موتور EF7 ایرانخودرو ۱۱ به ۱ است و همانطور که گفته شد بهصورت پایه گازسوز تولید شده اما امکان استفاده از سوخت بنزین نیز در آن وجود دارد؛ اما موتور XU7P از نوع ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری با ۸ سوپاپ است و تکنولوژی قدیمیتری نسبت به موتور EF7 دارد. حداکثر قدرت و گشتاور این موتور سالخورده اما به گفته ایرانخودرو به روز شده در دورهای ۵۵۰۰ و ۴۵۰۰ به دست میآید.
مقایسه قدرت و گشتاور
یکی از مهمترین تفاوتهای هر دو موتور در قدرت و گشتاور تولیدی آنها جلوه میکند. در ادامه مقاله تفاوت موتور EF7 با XU7P باید گفت موتور ملی ایرانخودرو در نسخه تنفس طبیعی خود قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتون متری دارد درحالیکه نسخه توربوی این موتور نیز با قدرت و گشتاور بیشتر تولید شده است. در مقابل باید به موتور XU7P اشاره کنیم که علیرغم بهینهسازیهای صورت گرفته با اندکی افت قدرت و گشتاور نسبت به موتور XU7 مواجه شده و خروجی آن ۹۷ اسب بخار و گشتاورش نیز ۱۴۶ نیوتون متر است. به این ترتیب موتور EF7 از نظر قدرت و گشتاور یک پله بالاتر از موتور XU7P قرار خواهد گرفت.
تفاوت در میزان مصرف سوخت و آلایندگی
همانطور که گفته شد یکی از دلایل توسعه موتور EF7 توجه به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محصولات ایرانخودرو بود. این موتور صدا و لرزش کمتری دارد و بنا به ادعای ایرانخودرو در نسخه تنفس طبیعی بنزین سوز مصرف سوخت ترکیبی حدود ۷.۴ لیتری را در خودروی دنا بر جای میگذارد. ایرانخودرو ادعا میکند پژو پارس مجهز به موتور XU7P در سیکل ترکیبی ۷.۰۶ لیتر سوخت مصرف میکند که البته در عمل مصرف سوخت هر دو موتور کمی بیشتر خواهد بود هرچند باید دقت داشت وزن پژو پارس حدود ۱۰۰ کیلوگرم کمتر از دنا است. البته باید به این نکته نیز اشاره نماییم که مصرف سوخت دو موتور در شهر بسیار بیشتر است و این موضوع به ویژه در مورد موتور XU7P کاملاً دیده میشود.
تغییرات در سیستم سوپاپ و احتراق
موتور EF7 به دلیل استفاده از ۱۶ سوپاپ عملکرد بهتری در تولید قدرت و خروج گازهای ناشی از احتراق دارد و وجود سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها نیز جزو یکی از ویژگیهای برجسته آن است؛ اما موتور XU7P همچنان ۸ سوپاپه است و از تکنولوژی قدیمی استفاده میکند که همین امر موجب شده توان و گشتاور آن کمتر از موتور EF7 باشد و درعینحال از نظر مصرف سوخت و آلایندگی هم مزیت چشمگیری نداشته باشد. یکی دیگر از تفاوتهای دو موتور به طراحی منیفولد ورودی هوا و خروج دود مربوط میشود. در مجموع باید گفت موتور EF7 طراحی پیچیدهتری نسبت به موتور XU7P دارد اما عملکرد آن بهتر است.
عملکرد و تجربه رانندگی EF7 و XU7P
بررسی شتاب و کشش در شرایط مختلف
با توجه به قدرت و گشتاور بیشتر موتور EF7 انتظار میرود این موتور در بحث شتاب گیری و کشش دست برتر را داشته باشد اما در عمل تفاوت زیادی بین دو موتور وجود نخواهد داشت مخصوصاً اینکه حداکثر قدرت تولیدی موتور EF7 در دورهای بالاتر نسبت موتور XU7P حاصل میشود. همچنین اگر معیار مقایسه ما خودروهای دنا و پژو پارس باشند، با توجه به اختلاف وزنی دو خودرو (دنا حدود ۱۰۰ کیلوگرم سنگینتر است) تفاوت شتاب گیری محسوسی وجود نخواهد داشت. به این موضوع باید فاکتور تبحر راننده را نیز اضافه کرد. البته موتور XU7 به خاطر ارائه گشتاور در دورهای پایینتر مشهور است اما این مزیت نیز با توجه به ایراداتی که وجود دارد از مدتها پیش رنگ باخته است.
مقایسه صدای موتور و نرمی کارکرد
در ادامه بررسی تفاوت موتور EF7 با XU7P به بحث صدا و نرمی کارکرد میرسیم که بیشک از این نظر موتور ملی عملکرد بهتری دارد. این موتور صدای کمتری تولید کرده و در دورهای مختلف نرمتر به نظر میرسد اما موتور XU7P از این نظر تفاوت چندانی نسبت به مدل قدیمی XU7 ندارد و عملکرد خشن آن حتی در خودروهای صفرکیلومتر نیز خوشایند نیست.
استهلاک، هزینه تعمیر و نگهداری
بیشک خریداران در زمان خرید یک خودرو اهمیت فراوانی به بحث هزینههای تعمیر و نگهداری میدهند و ما نیز به ذکر تفاوتهای موتور EF7 و XU7P میپردازیم.
هزینه سرویسهای دورهای و قطعات مصرفی
در ادامه مقاله تفاوت موتور EF7 با XU7P باید گفت EF7 به دلیل طراحی پیچیدهتر خود هزینههای تعمیر بیشتری نسبت به موتور XU7 ساده دارد. همچنین قیمت قطعات این موتور نیز نسبت به موتور قدیمیتر ایرانخودرو بالاتر است اما داستان موتور XU7P متفاوت است زیرا در خودروهای مجهز به این موتور باید از روغن موتور با ویسکوزیته متفاوتی استفاده شود که قیمت بیشتری دارد. از طرفی تعمیرکاران علاقه زیادی به تعمیر موتور EF7 ندارند و به همین خاطر دستمزد و اجرت تعمیر آن بیشتر است. قیمت قطعات اصلی موتور XU7P کمی ارزانتر از موتور EF7 خواهد بود و در مجموع باید گفت هزینه تعمیر و نگهداری موتور EF7 بیشتر است اما در بحث سرویس دورهای، موتور XU7P به خاطر روغن موتور خاص خود هزینه بیشتری را به مالک تحمیل میکند.
عمر مفید موتور و تفاوت در دوام قطعات
موتور EF7 در مقایسه با موتور قدیمی XU7 ایرانخودرو دوام بالا و استهلاک کمتری دارد و با توجه به اینکه موتور XU7P تفاوتهای چشمگیری با نسخه قبلی ندارد بنابراین همین شرایط در مقایسه با آن نیز صدق میکند. البته این موتور نیز همانند موتور XU7P در دمای بالایی کار میکند اما مشکل اصلی موتور XU7 ایرانخودرو یعنی سوختن واشر سر سیلندر را ندارد. از نظر عمر مفید و نیاز به تعمیرات اساسی، وضعیت موتور EF7 در صورت دقت در نگهداری و انجام سرویسهای دورهای بهتر از موتور XU7P خواهد بود.
مصرف سوخت و بهینهسازی در موتور XU7P
تغییرات در سیستم ECU و تأثیر آن بر مصرف سوخت
همانطور که گفته شد دلیل اصلی تولید موتور XU7P ایرانخودرو رفع ایرادات نسخه قبلی و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی آن بوده است. بهینهسازی منیفولد ورودی هوا، سیمکشی و برنامهریزی مجدد ECU به همراه بهکارگیری قطعات جدیدتر و بهتری همچون میل بادامک، میللنگ، یاتاقان و پیستون باعث شده است XU7P استهلاک کمتری داشته باشد و عطش کمتری برای مصرف بنزین نشان دهد.
مقایسه موتورهای EF7 و XU7P در مسیرهای شهری و جادهای
در رانندگی شهری آنچه بیش از همه جلبتوجه میکند نرمی موتور EF7 و صدای کمتر آن است. از نظر شتاب گیریهای شهری هر دو موتور عملکرد تقریباً یکسانی دارند و نمیتوان یکی را بر دیگری برتر دانست اما در ترددهای جادهای موتور EF7 عملکرد نسبتاً خوب خود را نشان میدهد هرچند در صورت مسافرت با ظرفیت کامل و صندوقعقب پر باید فشار بیشتری به خودرو وارد کنید که به معنی استهلاک بیشتر موتور خواهد بود. موتور XU7P نیز شرایط کموبیش مشابهی دارد اما به دلیل کاهش قدرت و گشتاور تولیدی نسبت به XU7، در جاده کمی کندتر عمل خواهد کرد. شایان ذکر است با تغییراتی که در ضرایب دنده صورت گرفته است صدای ورودی به کابین پژو پارس با موتور XU7P در دنده پنجم اندکی کاهش یافته و این موضوع در سرعتهای بالاتر مشهود است.
تجربه کاربران و نظرات درباره موتور EF7 و XU7P
نقاط قوت و ضعف از دید دارندگان خودرو
با توجه به کیفیت نه چندان رضایتبخش محصولات داخلی و همچنین نوسانات کیفیتی قطعات مورد استفاده شاهد نظرات ضدونقیض زیادی درباره این دو موتور هستیم. البته اکثر افراد به قدرت و کشش مطلوب موتور EF7 اشاره کردهاند و البته اکثر قریب به اتفاق مالکان نیز توصیه نمودهاند روغن موتور را باید سر وقت تعویض نمود چراکه EF7 به روغن موتور حساسیت بالایی دارد. از طرف دیگر اکثر مالکان از هزینه بالای قطعات و دستمزد تعمیرکاران انتقاد داشتهاند؛ اما نظرات درباره موتور XU7P ضدونقیض تر است به گونهای که برخی افراد به مصرف سوخت و استهلاک کمتر آن اشاره کردهاند درحالیکه برخی افراد نیز منتقد افت توان و گشتاور خودرو و صدای تولیدی آن هستند. همچنین برخی مالکان از هزینه بالای سرویس و تعویض روغن این موتور شاکی هستند اما برخی نیز در مقابل اظهار میدارند میزان کارکرد این نوع روغن بسیار بیشتر از روغن موتور EF7 است.
نتیجهگیری؛ کدام موتور بهتر است؟
حال که با مشخصات فنی و نقاط قوت و ضعف هرکدام از این موتورها آشنا شدیم نوبت به نتیجهگیری میرسد.
آیا XU7P ارزش خرید دارد؟
موتور EF7 از تکنولوژی بهروزتری نسبت به موتور XU7P برخوردار است و قدرت بیشتر و مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارد. البته به دلیل پیچیدگیهای ذاتی این موتور باید با هزینههای تعمیر و نگهداری و قیمت بالای قطعات آن کنار بیایید. در مقابل باید گفت موتور XU7P به عنوان نسخه بهینه شده از XU7 قدیمی فاقد اکثر مشکلات موتور سالخورده ایرانخودروست و قطعات یدکی آن به وفور یافت شده اما استهلاک و مصرف سوخت بالاتری نسبت به EF7 دارد. همچنین باید دانست موتور EF7 در خودرویی همچون سورن پلاس قیمت بالاتری نسبت به همین خودرو با موتور XU7P دارد. در مجموع باید گفت موتور EF7 در بازار محبوبتر از موتور XU7P است و این موضوع را میتوان با بررسی شرایط بازار سورن پلاس فهمید.
در پایان مقاله تفاوت موتور EF7 با XU7P باید گفت اگر اهمیت زیادی به سرویس و نگهداری خودرو میدهید و به دنبال استفاده کمتر از خودرو هستید و نمیخواهید آن را به زودی تعویض کنید شاید موتور XU7P بتواند نیازهای شما را رفع کند مخصوصاً اینکه وجود این موتور در خودرویی همچون سورن پلاس باعث کاهش قیمت خودرو نیز خواهد شد. در پایان از مالکان و صاحبنظران گرامی درخواست میکنیم تجربیات و نظرات خود درباره هریک از این موتورها را با ما و دیگر کاربران پدال به اشتراک بگذارند.
JDM سابق
۸ فروردین ۱۴۰۴جدال شاتون و واشر
SS
۸ فروردین ۱۴۰۴EF7 مشکل شاتون داره؟!!
در مورد موتور تقویت نشده خیلی عجیب هست که شاتون مشکل داشته باشه
در مورد xu7 هم باید بگم که ساخت داخلش افتضاح شده وگرنه موتور اصلی به این شدت مشکل واشر نداشته
اگرچه در کل هم موتوری نیست که چنگی به دل بزنه و ویژگی خاصی داشته باشه فقط خیلی پر مصرف و محبوب تعمیرکارها
جالب اینجاست که هنوز موتور دهه 80 میلادی رو روی خودروی صفر کیلومتر میدن بیرون و انتظار دارن مصرف ملت در حد پریوس باشه
BMW is GOD
۸ فروردین ۱۴۰۴نه ای اف سون و نه ایکس یو سون پلاس
بهترین موتور همون ایکس یو سون مدل زیر ۸۸ هستش
هم پرقدرته و هم کم مصرف و کم استهلاک
این ایکس یو سون پی اومده که اسم ایکس یو سون رو خراب کنه خیلی موتور آشغالیه
قبلاً هم گفتم یه ۴۰۵ مدل ۸۱ داشتم هیچ وقت اذیتم نکرد تا سال ۹۱ داشتمش ۲۲۰ تا رو عین آب خوردن میرفت زانتیا ۲۰۰۰ رو لوله میکرد و خیلی ماشین کم مصرفی بود
من تو این ۱۰ سال فقط مصرفیهاش رو عوض کردم
ولی متاسفانه از سال ۸۸ به بالا کیفیت موتور ایکس یو سون به شدت افت کرد و همش تقصیر این ایران خودروی کثیفه
هرکی پژو ۴۰۵ مدل زیر ۸۸ داشته باشه کاملاً با حرفهای من موافقه و حرفهای منو قبول داره
محمد
۸ فروردین ۱۴۰۴جدا از توهماتت در مورد لگن های تولید داخل و لوله کردن زانتیا نهایت بیشعوری هست که جون زن و بچه مردم رو به خطر بندازی و با افتخار تعریف کنی اگه پلیس ایران در و پیکر داشت گواهینامه امثال تورو باطل و ماشینت رو میکرد تا بفهمی خیابون عمومی جای لوله بازی نیست
۸ فروردین ۱۴۰۴ماشینش رو چی ؟
😱😱😱
محمد
۸ فروردین ۱۴۰۴مصادره داداش کیبوردم جا انداخت
BMW is GOD
۸ فروردین ۱۴۰۴عزیزم من تو جاده عادی این کار رو نکردم در ضمن همیشه حواسم هست و هیچ وقت این کارو تو کوچه خیابون انجام نمیدم چون خودم بهتر از تو حواسم هست که جون مردم رو به خطر نندازم
JDM سابق
۸ فروردین ۱۴۰۴همشون اشغالن فقط کافیه موتور جوش بیاره تا واشر به فنا بره درسته مدل پایینا کیفیتش بهتره اما این موتور مشکل ذاتی داره باید تو معماریش دست ببری تا عیبشو برطرف کنی
آقوی همساده
۹ فروردین ۱۴۰۴بس کن ایرانی
رضا
۹ فروردین ۱۴۰۴من چهارصد و پنج مدل ۷۸ داشتم و تایید نمی کنم. البته کیفیت موتور خیلی بهتر بود ولی مصرف به شدت بالا بود، لرزش و خشن بودن کارکرد موتور زیاد بود، نسبت به حجم موتور و مصرف، شتاب خوبی نداشت، استهلاکش به نسبت موتورهای هم دوره خودش هم نسبتا بالا بود. صداش هم خیلی زیاد بود. ولی نسبت به نمونه های مدل بالاتر خودش خیلی بهتر بود.
BMW is GOD
۹ فروردین ۱۴۰۴بهترین مدلهای ۴۰۵ از سال ۸۱ تا ۸۷ تولید شدن و اون ماشین شما که مدلش ۷۸ بود کلی ایراد داشت که بعداً برطرف شد
پژوهای ۲۰۰۰ کلی ایراد داشتن مثلاً اگه دور موتور رو بیشتر از ۳ بالا میبردی و نگه میداشتی زود به روغن سوزی میافتاد و بهترین مدلهای ۴۰۵ (۱۸۰۰) هست و مدلش هم باید بین ۸۱ تا ۸۷ باشه
فورد
۸ فروردین ۱۴۰۴بزرگترین ضعف xu7 بوش تر بودنشه یجا خوندم اصل این موتور چدنی بوده پژو برای بازار صادراتی از الومینیوم استفاده میکنه که قیمت تمام شده اش بیاد پایین
علیرضا
۸ فروردین ۱۴۰۴داداش آلمینیوم از چدن گرانتره
دست بردن توی آلیاژ موتور امکان پذیر نیست
فورد
۸ فروردین ۱۴۰۴بحث ارزونی و گرونی نیست غالب ریزی چدن بسیار پیچیده تره وهزینه بر هست غالب ریزی و تراش کاری الومینیوم بسیار ساده تر هستش
فورد
۸ فروردین ۱۴۰۴چدن ریخته گری قالب ریزی پیچیده تری داره و تراش کاریش بسیار سخت تره بخاطر همین گرون تر در میاد
JDM سابق
۸ فروردین ۱۴۰۴مشکل بوش تر نیست
مشکل اوپن دک بودنشه
تو موتورای XU7 از عرشه سیلندر اطراف بوش خالیه یعنی آب مستقیماً با واشر تماس داره
به مرور زمان واشر میپوسه بعد که موتور جوش میاره فاتحه واشر خونده میشه
علی
۹ فروردین ۱۴۰۴درسته بوش تر هست ولی اینکه چدنی بوده بعد واسه صادرات آلومینیوم کردن رو قبول ندارم چون آلمینیوم تبادل حرارتی بهتری داره یعنی زود تر داغ میشه زود تر هم خنک میشه در کل مشکل واشر زدن به آلیاژ بلوک سیلندر هم مربوط میشه که از وقتی داخلی سازی شده مشکل واشر زدنش هم بیشتر شده
سینا
۱۱ فروردین ۱۴۰۴داداش بلوک سیلندر الومینیومی هم پیچیده تره تولیدش هم کیفیت بالاتر داره هم انتقال حرارت بهتر و هم اینکه بخاطر پیچیدگی زیاد تولیدش گرونتره نسبت به چدنی
دیمن
۸ فروردین ۱۴۰۴مجبور نیستی، اطلاعات نداری نظر بدی
Nismo
۸ فروردین ۱۴۰۴آشغالترین موتور جهان xu7
یعنی موتور پراید پیکان پی کی خیلی بهتره حداقل استهلاکشون پایینه
saeedfarshchian
۸ فروردین ۱۴۰۴شاتون یا واشر سرسیلندر
انتخابم پراید☠️
Ali
۸ فروردین ۱۴۰۴شما که ادا میکنید و سر زبونت افتاده شاتون شاتون میشه بیای به بنده ثابت کنی که موتور ملی رو چیکار میکنی شاتون میزنه.بنده طرفدار هیچ یک از تولیدات ایرانی و چینی نیستم اما چون از ۸۹ سمند موتور ملی داشتم بعد تو سال ۹۲ فرو ختم سورن موتور ملی خریدم بعد تو سال ۹۵ فروختم سورن توربو خریدم شکستن شاتون ندیدم در حالی که چون کارم تو ساخت و ساز هست و مهندس هستم برای نظارت پروژه ای از این شهر به اون شهر هم می رفتم تو جاده از ۱۴۰ پایین که اصلا نمیرفتم اگه جاده خلوت بود هر چقدر خلوتر سرعت بنده هم بیشتر میشد حتی پارسال با سورن توربو تو اتوبان تبریز زنجان که داشتیم می آمدیم تهران با یکی از همکاران که سانتافه شش سیلندر ۲۰۰۸ داشت تو ۲۱۹ کیلومتر ازش سبقت گرفتم شب بود اتوبان خیلی ساکت تا نزدیکی قزوین یعنی از میانه تا قزوین فکر کنم ۲۵۰ کیلومتر میشه از ۲۱۰ تا پایین نیامدم که دوستم نتونست من با سانتافه بگیره حداقل از من دروغ نباشه سیصد تا سیصد و پنجاه متر عقب تر بود تا که رسیدیم تهران آویزون بنده شد تو تهران من ماشین ایشون خریدم ۴۹۰ میلیون اون سورن توربو بنده رو خرید ۲۱۰ میلیون اون موقع ارزون بود ماشین نسبت به الان موقع برگشتن من از سانتافه خوشم نیومد هندلینگ خشک داشت کمر آدم بخاطر ناراحت بود صندلی هاش کمر آدم اذیت میکرد که بعد چند ماه فروختم اما این دفعه دنا پلاس صفر خریدم سال ۹۹ بود .البته دنا راحتی و نرمی سورن ندارن اما موتور و گیربکس که همونه تازه دوستان ما گفته نماند بارها بارها اتفاق افتاده میدیدی خسته میشدم میزدم کنار چه در تابستان چه زمستان موتور روشن چون اگه تابستان بود با نبود کولر که نمیشد تو ماشین خوابید یا تو زمستان با نبود بخاری باز نمیشد خوابید الان همان دنا رو دارم با ۱۸۰ هزار کارکرد خداوند صد هزار بار شکر با آنکه ساعتها چه زمستان چه در تابستان گفتم خسته میشدم میکشیدم کنار جاده توش میخوابیدم حداقل دو ساعت در جا کار میکرد هیچیش نشده فقط من روغن موتور و تسمه تایم براش عوض کردم یعنی از سال ۸۹ تا حالا دارم هیچ مشکل موتوری برام نگذاشته اما. موتور ایکس یو سون حداقل سالی یک بار واشر باید عوض میکردی درسته سال ۷۹ پژو ۲۰۰۰ داشتم هیچ اشکالی ندیدم سال ۸۲ باز ۴۰۵ داشتم تا سال۸۶ هم پدر اون ماشین در آوردم چیزی ندیدم ۸۶ سمند دوگانه گرفتم تا ۸۹ سمند دوگانه رو داشتم با اون هم کل ایران با خانواده گشتم فقط ی بار واشر زد .برای من این تجربه شده اگه به سرویس های خودرو اگه برسی البته خودرو های داخلی خیچیشون نمیشه اما وای از دست ماشینهای چینی که برای خانم خریدم همشون هر نوعی که خریدم براش اشکم در آورد یکیش از موتور یکیش از کریبکس حتی از بلبرینگ چرخ هاش گرفته تا آخر چینیها فرغون هستند به خداوندی خدا پراید داشته باشی بدی قشنگ بیرون متخصصین هستند که شاسی و بدنه رو تقویت میکنند کامل تقویت کنند بدنه و شاسی رو جز بهترین ماشینی هست که تو کشور تولید میشه دوستان قبل خرید ی ماشین ی سرج کنند تو گوگول میبینید کم استهلاک ترین جون سخت ترین ماشینها مال ژاپن هست بعد بعضی از برندهای آمریکای بعد بعضی از برندهای اروپای بعد کره . از من بپرسند بزرگترین اشتباهات در مورد خودرو چی بود چیکار کردید بنده میگم اونجا من بزرگترین اشتباه کردم ی کمری گرند شش سیلندر داشتم برای مسافرت ازش استفاده میکردم یا چشم باجناق در آوردند😂😂 من در سال ۹۵ چون پول احتیاج داشتم فروختم سفید بدون رنگ نزدیک ۲۰۰ هزار کیلومتر هم باهاش مسافرت رفته بودم دسته موتور و روغن گربکسش بچه ها مادام العمر بود شتاب بینظیر هندلینگ عالی کابین بی سر و صدا واقعا بدترین اشتباه عمرم بود فروختم الان همون ماشین میخوام بخرم نزدیک سه میلیارد میکند منم زورم میاد به ماشین ۲۰۰۶ همچین پولی بدم.دوستان باز تجربه چندین ساله من این بود سر موقع به سرویس های ماشین برسی موتور ملی بهترینها اصلا خودتون ی سرج بزنید ده موتور دو گانه سوز جهان میبینید EF7جز ده م.تور برتر جهان هستش
محمد
۸ فروردین ۱۴۰۴بعد توقع داریم مملکت درست بشه ، طرف ادعا داره مهندسه و تحصلیکرده سرشو بالا میگیره به اینکه تو جاده بالای 140 و 200 کیلومتر میرفته افتخار میکنه نه شما یه آدمی هستی که شعور استفاده از خودرو رو نداری ، جون خودت که مهم نیست ولی حق نداری جون بچه و عزیزان مردم رو به خطر بندازی اون داستان های تخیلیت هم درباره اینکه ef7 جزو موتور های برتره جهانه برو تو پیج شوتی سوار ها بگو اینجا بهت میخندن
کیوان
۹ فروردین ۱۴۰۴یه جستجوی ساده بفرمایید بعد نظر بدید. این موتور با همکاری آلمانی ها طراحی شده و در زمان تولید در سال ۸۴ جزو ده موتور برتر دنیا بوده در رده خودش و همچنان موتور بدی نیست فقط کیفیت قطعات استفاده شده که بیشتر چینی شدن و همینطور مهارت و امکانات تعمیرکار ایرانی پایین هست. ما هم سال سمند موتور ملی داشتیم سال ۹۴ خریدیم تا سال ۱۴۰۰ که فروختیم من از این موتور بجز روغن هیچی عوض نکردم. ایرادات بیشتر مونتاژی بود و مربوط به اتاق.
آشنا
۸ فروردین ۱۴۰۴سلامداداش
شب بی خوابی زده به سرت.
داستان لیلی مجنون تعریف کردی . خیلی حوصله داشتی این همه داستان سرای کردی.
آخرش نتیجه چی شد. از اول بگوEF7
Shahrooz
۸ فروردین ۱۴۰۴خدا حفظتون کنه که راهنمایی درستی میکنی 30 فروردین 404 دنا اپشنال تحویل میگیرم کامنت غلط رو دیدم از حالا به فکر فروختن میفتادم.
محمدرضا
۹ فروردین ۱۴۰۴مشکلی نداره اگه قصد فروش داری ماشینتو ما به قیمت ورمیداریم….
علی
۹ فروردین ۱۴۰۴مبارکه فقط هر سه ماه یکبار روغن عوض کنید یا کارکرد ۴۰۰۰ تا اون مشکل شاتون مربوط به نمونه های اولیه بوده که سالهاست رفع شده فقط به روغن حساس هست مثل بقیه محصولات آلمانی
ایمان
۱۰ فروردین ۱۴۰۴من دنا اپشنال دارم. عاااااااالیه الکی نفروش و لذتشو ببر
saeedfarshchian
۸ فروردین ۱۴۰۴آقا راضی نبودیم بخدا
جلد اصلیش کی چاپ میشه؟
مهندس ندیده بودم فن بیانش مثل ماشین بازای پیج شوتی باشه که دیدم
ای اف سون هم به درد خودتون میخوره
محمد
۹ فروردین ۱۴۰۴دوست عزیز از شما دعوت میکنم که بیای تعمیرکار متخصص ef7 محله مارو ببینی که روزانه چندتا سمند و دنا توربو براش میاد که همگی مشکل شاتون دارن شما صرفا یچیزی رو لسانی کتمان میکنی ولی من این ماشینارو دارم با چشمم میبینم ،تعصب چیرو میکشی یه انجین قدیمی؟
محمدرضا
۹ فروردین ۱۴۰۴سلام هرچی این دوستمون گفته دقیقا عین همونه منم تجربه کردم.تو ماشینهای خارجی ژاپنی هاش ازبقیه بهترن مخصوصا برند تویوتاش از خودروهای داخلی هرچی باشه موتو ش ef7از بقیه بهتره بشرطی که در نگهداری ازش دقت داشته باشی منظور بموقع تعویضی هارو انجام بدی بهترین استفاده رو میتونی ازش بکنی.اما درکل برای انجام کارهای ریز و درشت داخل شهری و سفرهای کوتاه اطراف شهر و غیره پراید بهترین و کم مصرف و سگ جون تربن و کم خرج ترین ماشینه.من از سال 86 پراید دارن فقط تعویضی هارو براش انحام دادم.باهاش همه جا هم رفتم آخ هم نگفته برای مسافرتهای طولانی مدت زیادی است با دنا میرفتم یه ماه پیش فروختم و شاسی بلند ری را خریدم فقط بخاطر اینکه موتورش ef7p هست و گارانتی 36 ماهه ایران خودرو رو داره چون سیستم خودرو متصل هم داره هرجا باشی اگه ماشین مشکلی تو کارکردش باشه سریع باهات تماس میگیرن و قضیه رو پیگیری میکنن.اما حیف شد تویوتا کمری رو مفت از دست دادیم…
sevlan
۹ فروردین ۱۴۰۴مهندس پروژهای که سورن ef7 رو به سانتافه شش سیلندر ترجیح داد چرا که یه بار تو خواب البته با 219 کیلومتر ازش سبقت گرفته بود و البته صندلی سانتافه ناراحتش کرده بابا راننده رالی، بابا سباستین لوب کی بودی تو، یجوری از ef7 تعریف کردی انگار خودت میسازیش، الان مردم هم گوششون دراز، یه موتور معمولی به پایین که این حرفارو نداره
محمد
۸ فروردین ۱۴۰۴بدبخت ما مردم که بین یه موتور با طراحی 40 ساله و یه موتور پراستهلاک از یه شرکت گمنام با قیمت های میلیاردی گیر افتادیم ، هرکدوم را که بخرید با قطعه فروش و تعمیرکار دوستی نزدیک پیدا میکنید البته انتخاب دیگه ای هم نیست جا داره این وسط چند فحش و لعنت حواله اون مردمی کنیم که 47 سال پیش دنبال مقام انسانیت بودن
۸ فروردین ۱۴۰۴فقطef7 موتور عالی آیه
بیخودی شاتون نمیزنه
واشر هم نمیزنه
دیگه مال مسابقه ک نیست گازو تا آخر بگیری بخوای بی خرج باشه
ولی موتور xu7 همینجوری الکی واشر میزنه
Tu5 یکم کم خرج تره از ef7 ولی در عوض ضعیف تره
Ef7 توربو هم صدی ۱۷ مصرفش
ولی ef7 تنفس طبیعی صدی ۸ تا ۱۲یا ۱۴ مصرفش
درکل ماشین خوبیه
۸ فروردین ۱۴۰۴فقط اشغاله
Saeedfarshchian
۸ فروردین ۱۴۰۴Ef7 ماشین خوبیه!
سطح طنزت خیلی بالاست
آشنا
۸ فروردین ۱۴۰۴سلامداداش
شب بی خوابی زده به سرت.
داستان لیلی مجنون تعریف کردی . خیلی حوصله داشتی این همه داستان سرای کردی.
آخرش نتیجه چی شد. از اول بگوEF7
محسن
۸ فروردین ۱۴۰۴از مقاله کاربردی خیلی متشکرم، یکی از دوستان دنبال سورن پلاسه، میگه موتور ef7 رو حدود ۱۴۰ میلیون گرون تر از xu7p میدن، میگه که با ۱۴۰ میلیون میشه ۲ بار کل موتور xu7pرو عوض کرد و اگه بخواهیم از استهلاک حرف بزنیم ef7 توجیه نداره چون خیلی گرون تره (تو بازار) حالا هرچند که دیرتر نیاز به تعمیر موتور پیدا کنه، البته فعلا مونده که چکار کنه
نویدی
۸ فروردین ۱۴۰۴فقط هزینه تعمیر ملاک نیست
موتور ef7 نرم تر و بی صدا تر کار میکنه
قوی تره
کم مصرف تره
توی بازار هم خواهان بیشتر داره و سورن پلاس ef7 خیلی بهتر معامله میشه.
باشو
۸ فروردین ۱۴۰۴درکل هیچکدوم خوب نیستن دنا 91صفر خریدم بیاورم کرده هرکار میکنم درست نمیشه دوبار موتور ترکونده الآنم دود میکنه اما یه پیکان 82دارم سالهای سال دارمش هنوز موتور پلمپ کارخونس و با نشده و همچنان همون رو سوار میشم سال85پارس خریدم عالی بود چند سالی پیشم بود واشر نزد حیف رف اما امان از دناپلاس این بدترین ماشین عمرم بود افتضاح
amirboss
۸ فروردین ۱۴۰۴یکی از عوامل واشر زدن xu7 جدا از آلیاژهای ضعیفی که ایرانخودرو تو ساختش استفاده میکنه،تعمیراتی هست که مکانیک های نا آگاه روی این موتور انجام میدن و باعث میشن این موتور سریع تر واشر بزنه.
علی
۹ فروردین ۱۴۰۴احسنت واقعا درسته
حسین خوانساری
۸ فروردین ۱۴۰۴به شخصه از سال ۸۸ تا همین لحظه سمند lx دارم سوار میشم تا الان حدود ۳۲۰ هزار کیلومتر طی کرده و خیلی هم راضی هستم هیچگونه تعمیر موتور مانند میل لنگ پیستون ها و شاتون نداشتیم اما فقط یکبار بخاطر واشر زدن در کیلومتر ۲۸۰ هزارتا رفتم سر سیلندر نو کامل خریدم انداختم قدرت و شتاب موتور شد مثل روز اول ، چون دیده بودم بعد از تراشکاری و تعمیر سر سیلندر افت محسوسی میکنه و ارزش تعمیر نداره کلا ولی سر سیلندر کامل گرفتم بی دردسر چند سال دیگه راحت باشم ، بله مشکل واشر این موتور بخاطر قرار گرفتن دو سوپاپ دود خروجی کنار هم هست که حرارت بالایی تولید میکنه و باعث سوختن واشر میشه ، اما اگر درست استفاده کنید خیلی طولانی تر عمر میکنه مانند استفاده از آب تصفیه شده در سیستم خنک کاری رادیاتور هست و تعویض روغن و مهمتر استفاده یک روغن از ابتدا تا آخر
ابی
۱۰ فروردین ۱۴۰۴۲۸۰هزار تا با یه واشرررررر !!!!!!!
واااقعا که از غیر ممکن بودن هم غیر ممکن تره😍😍😍😍😍😍😍😍
حسن احمدی
۸ فروردین ۱۴۰۴اگه درست سرویس کنی ef7حرف نداره.
nima.jdm
۸ فروردین ۱۴۰۴سالهاست که شاهد جدال بین سمند سوار ها و پژو سوار ها هستیم
ولی من به شخصه ef7 رو ترجیح میدم
ایران عزیز
۸ فروردین ۱۴۰۴از سال۸۸ پژو ۴۰۵ دارم..سال ۹۲ ای اف سون کنارش گرفتم… تا الان نه شاتون زده نه واشر… با اینکه راننده خاصی نیستم، استفاده معمولی کردم. تعویض آب و روغن به موقع و فشار به اندازه به ماشین و رعایت چندتا نکته ساده!
سعیدآریایی
۸ فروردین ۱۴۰۴ازقدیمگفتنمرغهمسایهغازهستواقعابرایبعضیخودتحقیرهامتاسفمتولیدخودروسازانبودسجهانبهتمامتکنولوژیهایجهاندسترسیدارنخودروسازانداخلیباتکنولوژیتازهنوپادرحالتولیدخودروهستندامیدوارمروزیبرسدکهخودروهایداخلیدرجهانحرفیبرایگفتنداشتهباشنواینبههمتنخبهگانودلسوزانکشوربستههست
درضمنتادیروزیکسریاصلانمیدونستنسوارشدنماشینیعنیچهوباحیواناتجابجامیشدنحالااومدنکارشناسخودروهایداخلیوآلمانیشدنخودروژیانهممتلشرکتستروئنهستکارکردهروشتابهاینجارسیدهشاید۱۵۰سالحالاخودروسازیکشورکه۳دهههستدارهتوسعهوتحقیقمیکنهپسقضاوتزودهست
محکوم به خرید
۸ فروردین ۱۴۰۴آرزو ناچاری باید بخریم سوا. بشیم
چون لیاقت ایرانی دست میرسلیم است
مصطفی
۸ فروردین ۱۴۰۴Xu7 موتور پر استهلاک هست و سر سیلندر ضعیفی نسبت به بلوکه داره
Ef7 هم موتور بدی نیست و جالبه که بدونید فقط آرم ایران خودرو روی این موتوره وگرنه اصلش آلمانیه و در واقع بهبود یافته همون موتور tu5 خودمونه…
امیر نورمحمدی
۹ فروردین ۱۴۰۴XU7 قدیمی سگش شرف داره به EF7
اگه EF7 سواران متعصب نگن که اطلاعات نداری و فنی نیستی و …….
مشکلات EF7
خرابی زیاد اویل ماژول
کویل
سنسور اکسیژن
شیر CVVT
دنده تایم میل سوپاپ ورودی یا همون دندهCVVT
حساس بودن به روغن موتور
سایکلون و شیر و شیلنگهای بخار روغن
قدرت کم هنگام حرکت کردن مخصوصا هنگام کولر گرفتن
حالا ما حرفی از شاتون و ………نزدیم که به آقایون بر نخوره
ولی XU7 زبون بسته هیچ کدوم ازاین مشکلات رو نداره یه واشر سرسیلندره که اونو کردن پیرهن عثمان
Nismo
۹ فروردین ۱۴۰۴فقط واشر؟ از ایرادات xu7 بخوایم بگیم یه کتاب میشه نوشته
اولیش همین واشر، ساختار قدیمی 8 سوپاپ، گرما و حرارت بالای موتور، ارتعاش و سر و صدای زیاد موتور، مصرف سوخت بالا
راندمان کم
علی
۹ فروردین ۱۴۰۴دوست عزیز این ایرادها زیر سال ۸۶ رفع شد الان مدل ۸۸ ای اف قیمتش بالاتر از اکس یو ۷ در مدل ایی ال اکس همان سال با شرایط یکسان هست بدلیل استحکام بیشتر و نداشتن خرابی. اینهایی که شما نوشتین موارد دوگانه سوز هست نه فقط بیزین سوز که در این مورد اکس یو ۷ فاجعه است. در مورد اکس یو ۷ زبون بسته شما همین بس در رقابت با ای اف ۷ دچار داغ شدن موتور میشه و راننده رو مجبور به بالا زدن در موتور و باقی ماجرا میکنه، حساس بودن به روغن باعث طول عمر موتور میشه و ضعف محسوب نمیشه
محمد کاظم کریمی
۹ فروردین ۱۴۰۴سمند 90دوگانه ef7 دارم تا حالا هیچ مشکلی نداشته البته اگه حواست به آب و روغن در کل سرویسش باشه موتور خوبیه
علی
۹ فروردین ۱۴۰۴من سمند مدل 96دارم با موتور ef7 هفتاد و پنج هزارکیلومتر کار کرده و همه مصرفی هاش سر موقع تعویض شده هیچ فشاری هم تا حالا بهش نیاوردم و هیچ مشکلی هم برای من نداشته و به علت کم کارکرد و نگهداری اذیتی نداشته
توکلی
۹ فروردین ۱۴۰۴چرا از موتور های ژاپنی استفاده نمیشه یک بار از فرانسه دوری کنید با ژاپن یک موتور مردمی را تولید کنید موتور های ژاپنی کلن عمری هستن موتور ال ۹۰ هم عالیه ژاپن دیگه از تسمه تایم استفاده نمیکنه همون زنیجیر کم استهلاک تره بشینند یک موتور بروز طراحی کنند اینقدر مردم دنبال انواع قطعات یدکی نیندازند
Nismo
۹ فروردین ۱۴۰۴دقیقا موتورهای ژاپنی سازگاری بالایی با گرما و همچین زیر فشار دارن
ماشینهای اروپایی سازگاری دمایی کمی دارن
محمد
۹ فروردین ۱۴۰۴بنازم موتور و گیربکس پراید کره ایی را .
سال ۸۳ قسطی طرح لیزینگ یه پراید اولین سری انژکتوری را خریدم ۶۴۰۰ الان ۲۱ ساله سوار میشم ۶۵۰ هزارتا کار کرده یه پیچ ازش باز نشده فقط سه بار دیسک و صفحه عوض کردم چهار بار تسمه تایم .
روغن ایرانی هم کلا دوبار ریختم توش همیشه روغن موتور خارجی ریختم اوایل دوستم که تعویض روغنی داشت مسخره میکرد که آخه پراید و روغن خارجی ؟
ولی حالا بهش ثابت شده که تو استهلاک موتور چقدر تاثیر داره .
در مجموع بیشترین موضوع برا سالم موندن ماشین
یک استفاده از روغن با کیفیت .
دوم رسیدگی به موقع سرویسهای دوره ایی .
سوم نوع رانندگی بسیار مهمه
342
۹ فروردین ۱۴۰۴موتور XU7P که یک زباله جدیده و صدای خریدارا در اومده. ولی ای اف7 فقط تعویض روغن به موقع میخواد و خیلی بادوامه. سمند خودمون رو بخاطر روغن سوزی بعد از 700هزار تا باز کردیم.
علی
۹ فروردین ۱۴۰۴دوستانی نوشتن ای اف مشکل شاتون داره نمی دونم این رو از کجا میگن، تجربه یک ای اف معمولی و یک توربو نشون میده موتور بسیار توانمند اما نمونه توربو علی رقم کالیبره شدن با هر نوع بنزین با مشکل ناک مواجه هست که البته در دنا پلاس رفع شده. ایکس یو ۷ موتور پر صدا و پر مصرف اما نسبتا با دوام هست ولی در حال حاضر در پس ای اف جا میگیره. ضمنا هندلینگ سمند در ای اف نسبت به ۴۰۵ بخصوص در جاده یک سر و گردن بالاتره به دلیل سنتر مجدد اکسل ها و تغییرات سرشاسی بخصوص در سورن توربو از برتری بلامنازع برخوردار هست.
آقوی همساده
۹ فروردین ۱۴۰۴قیاس مسخره و نتیجه گیری مسخره تر
پدال جان نمیخوای بس کنی؟؟؟
علی
۹ فروردین ۱۴۰۴شاتون زدن ef7مربوط میشه به جنس بد یاتاقان و مشکل دیگه این موتور فاصله کم دو تا سیلندر وسطی هست که باعث گرمای مضاعف میشه و واشر میسوزه،اگر راجع به موتور اطلاعات فنی داشته باشید متوجه میشوید که موتور پراید از خانواده ef7 ,tu5,xu7خیلی بهتر ،بااستقامت تر و کم خرج تره بدرد ایران فقط موتور تویوتا میخوره و تمام
علی
۹ فروردین ۱۴۰۴با سلام و احترام.
چقدر بحث ها بالاگرفته😂
من هم میخواستم نظر خودم رو بگم.
ما تو ایرانیم و مجبوریم از بین همین پیشرانه ها یکی رو انتخاب کنیم.
انتخاب بنده xu7 هست به دو دلیل،
یک اینکه این پیشرانه با یک زاویه ۳۰ درجه رو به عقب متمایل هست،که این موضوع باعث میشه وزن پیشرانه پشت محور جلو وارد بشه و همچنین مرکز ثقل پیشرانه پایین تر باشه،بر خلاف سایر پیشرانه ها که پیشرانه به صورت عمود روی محور جلو قرار داره.
علاوه بر این مانیفولد دود هم که وزن زیادی داره پشت پیشرانه قرار داره و باز وزن بیشتر پشت محور جلو قرار میگیره.و میشه یه جورایی این حالت رو موتور جلو-وسط در نظر گرفت.و این موضوع باعث میشه خودروهای مجهز به این پیشرانه،فرمان پذیری(هنلدلینگ)بهتری در پیچ ها داشته باشند.
دلیل دوم هم این هست که این پیشرانه قابلیت نصب سرسیلندر ۱۶ سوپاپ داره و در اون صورت قدرت و گشتاور پیشرانه افزایش چشمگیری خواهد داشت.
متین
۹ فروردین ۱۴۰۴عزیزان .این که یکی میگه این موتور خوبه ولی اون یکی میگه بد .اگه دقت کرده باشید کیفیت خودروهای ایرانی شانسیه بستگی داره از کدام سایت تولید میشود.برای یکی خوبه ولی برای دیگری بد .در کل مهم نیست چه خودرویی با چه موتوری بخریم باید دقت داشته باشیم که اول از همه اون خودرو خدمات پس از فروش داره.جوری که اگه رفتی مثلاً در یه بقالی هر قطعه ای خواستی داشته باشه .وبعد اینکه همه این موارد که دوستان گفتند ایا بر اساس نگهداری و رانندگی اصولی واستاندارد. تجربه وگفته شده….تو ایران ما نوع رفتاربا خودرو هر شخصی با بقیه فرق میکنه.اینجوریه که یکی میگه خوبه اون یکی میگه بده…..البته این فقط در مورد خودروهای داخلی نه خارجی لگن های داخلی مثل …تویوتا نیستند که چجوری رانندگی میکنید تو هر شرایطی با راننده کنار میان و سازگاری دارن.من یه پراید مدل87دارم مسافر بری میکنم.این جملات رو بر اساس تجربه مسافر ام نوشتم که به خاطر یه پیچ یا قطعه خاص از این نمایندگی به اون نمایندگی یا از این استوک فروشی به اون یکی در حال تردد وگریه کردنن.امیدوارم منظورم رو رسانده باشم …..یا حق
Javad
۹ فروردین ۱۴۰۴عزیزان .این که یکی میگه این موتور خوبه ولی اون یکی میگه بد .اگه دقت کرده باشید کیفیت خودروهای ایرانی شانسیه بستگی داره از کدام سایت تولید میشود.برای یکی خوبه ولی برای دیگری بد .در کل مهم نیست چه خودرویی با چه موتوری بخریم باید دقت داشته باشیم که اول از همه اون خودرو خدمات پس از فروش داره.جوری که اگه رفتی مثلاً در یه بقالی هر قطعه ای خواستی داشته باشه .وبعد اینکه همه این موارد که دوستان گفتند ایا بر اساس نگهداری و رانندگی اصولی واستاندارد. تجربه وگفته شده….تو ایران ما نوع رفتاربا خودرو هر شخصی با بقیه فرق میکنه.اینجوریه که یکی میگه خوبه اون یکی میگه بده…..البته این فقط در مورد خودروهای داخلی نه خارجی لگن های داخلی مثل …تویوتا نیستند که چجوری رانندگی میکنید تو هر شرایطی با راننده کنار میان و سازگاری دارن.من یه پراید مدل87دارم مسافر بری میکنم.این جملات رو بر اساس تجربه مسافر ام نوشتم که به خاطر یه پیچ یا قطعه خاص از این نمایندگی به اون نمایندگی یا از این استوک فروشی به اون یکی در حال تردد وگریه کردنن.امیدوارم منظورم رو رسانده باشم …..یا حق
محمد
۹ فروردین ۱۴۰۴همه شدن مکانیک و متخصص😂 ای کاش پشت دوتا ماشین نشسته باشید بعد حرف بزنید
Arash
۹ فروردین ۱۴۰۴خسته نباشید من یه سورن xu7p دارم و یه هدرز و میل سوپاپ و کیت و مکش و پولی میل لنگ انداختم و روی داینو بردم توان موتورم از 97 اسب رسیده به 143اسب .
و روغن 10w40میریزم . ماشینم تو 6ماه 75 هزار کیلومتر راه رفته و آخ نگفته و واقعا راضیم درسته که این موتور فابریک باشه تنبله ولی با یه هزینه 15 تومنی میتونی وحشی ترینش بکنی
Nismo
۱۰ فروردین ۱۴۰۴این همه تجهیزات فقط 40 اسب به توانش اضافه شده؟
mmm
۱۰ فروردین ۱۴۰۴من سیصد میلیون میزارم رو پولم دنا پلاس توربو میخرم بدون هیچ کاری قدرتش ۱۵۰ اسب بخاره
محمد
۹ فروردین ۱۴۰۴سلام. من یه دنا پلاس مدل 1401 دارم تا حالا باهاش 6000 هزار رفتم ماشین دیگه هم دارم اما دنا پلاس خیلی دوست دارم نفروختم