پس از حضور طولانیمدت در خط تولید ایرانخودرو، سرانجام پژو پارس در ۳۱ خرداد امسال راهی موزه خواهد شد.
پژو پارس یکی از قدیمیترین خودروهای بازار است که از سال ۱۳۷۹ تاکنون تولید میشود و البته در ماههای اخیر کاملاً جنجالبرانگیز ظاهر شده است. علیرغم اینکه ایرانخودرو بر تولید پارس اصرار دارد و قیمت آن را نیز حدود ۵۰ درصد افزایش داده است اما سازمان ملی استاندارد اعلام کرده این خودرو توانایی پاس کردن استانداردها را ندارد و باید از خط تولید کنار رود. البته قرار بود پژو پارس تا نیمه اسفند سال قبل راهی موزه شود اما با توجه به پیشفروش حدود ۱۷۲ هزار دستگاه از این خودرو، سازمان ملی استاندارد تاریخ جدیدی را برای توقف تولید پارس تعیین کرد و حالا گفته میشود ایرانخودرو برای وداع با محصول پرحاشیه خود در پایان خرداد ماه امسال آماده میشود. نکته جالب اینکه ایرانخودرو ادعا میکند علیرغم افزایش ۵۰ درصدی قیمت کارخانه بازهم با تولید پارس دچار زیان میشود.
بیشتر بخوانید: پژو پارس سال سفارشی XU7P
فاصله قابلتوجه قیمت پارس در کارخانه و بازار فرصت مناسبی برای واسطهها و دلالان ایجاد کرده تا بتوانند به سود بالایی دست یابند. جدیدترین بررسی قیمت خودرو نشان میدهد پژو پارس LX در بازار قیمتی حدود ۸۴۰ میلیون تومان دارد درحالیکه قیمت کارخانه آن حدود ۴۸۰ میلیون تومان است. در حقیقت فاصلهای ۳۷۰ میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و بازار این خودرو وجود دارد. این اختلاف قیمت برای پارس XU7P حدود ۲۲۵ میلیون تومان و برای مدلهای سفارشی آن نیز حدود ۲۵۰ میلیون تومان است.
گفته میشود سورن و تارا گزینههای جایگزینی پارس هستند و البته اختلاف قیمت کمتری در کارخانه و بازار دارند؛ اما علیرغم انتشار خبر مربوط به پایان تولید پارس در خرداد ماه امسال باید منتظر ماند و دید آیا این وعده عملی خواهد شد یا بازهم شیر پیر و فرتوت پژو در خط تولید ایرانخودرو جا خوش خواهد کرد. از طرف دیگر همچنان این سؤال وجود دارد که پارس و سورن چه تفاوت بنیادینی با یکدیگر دارند که اولی راهی موزه میشود اما دیگری همچنان تولید میشود؟ همانطور که میدانید این دو خودرو از پلتفرم پژو ۴۰۵ استفاده میکنند و جز تفاوتهای ظاهری و داخلی، ساختار مشابهی دارند. در صورت انتشار رسمی خبر پایان تولید پارس آن را خدمت شما عزیزان اطلاعرسانی خواهیم کرد.
amirboss
۱۴ خرداد ۱۴۰۳همون به درد موزه میخورد.
زیزیگولو
۱۴ خرداد ۱۴۰۳تو همه کمپانیای خودروسازی جهان هر خودرویی که روزی روی خط تولید قرار میگیره عاقبت بعد از چند سال به دلایل مختلفی تولیدش متوقف میشه و مهمترین دلیل توقف تولید یه خودرو تو کمپانیای خودروسازی در همه جای دنیا قدیمی شدن پلتفرم و طراحی اون خودرو هستش ……….. ولی سایپا و ایرانخودرو بعد از گذشت چند سال و قدیمی شدن اون پلتفرم بازم تولید یه خودرو با همون پلتفرم تکراری حداقل تا نیم قرن دیگه هم ادامه میدن تا تبدیل به عتیقه و طنز و جوک و فکاهی در سطح بین المللی بشه
زیزیگولو
۱۴ خرداد ۱۴۰۳تو همه کمپانیای خودروسازی جهان هر خودرویی که روزی روی خط تولید قرار میگیره عاقبت بعد از چند سال به دلایل مختلفی تولیدش متوقف میشه و مهمترین دلیل توقف تولید یه خودرو تو کمپانیای خودروسازی در همه جای دنیا قدیمی شدن پلتفرم و طراحی اون خودرو هستش ……….. ولی سایپا و ایرانخودرو بعد از گذشت چند سال و قدیمی شدن اون پلتفرم بازم به تولید همون خودرو با همون پلتفرم قدیمیو تکراری حداقل تا نیم قرن دیگه ادامه میدن تا تبدیل به عتیقه و طنز و جوک و فکاهی در سطح بین المللی بشه
زیزیگولو
۱۴ خرداد ۱۴۰۳آقای احمد زاده واسه چی دیگه نمیشه کامنتها رو بعد از ارسال ویرایش کرد …. مجبور میشی یه کامنت رو تصحیح کنی و دوباره بفرستی
کرگدن باواریا
۱۴ خرداد ۱۴۰۳دقت کردین اون کاربر های ادا ماشین باز درار ها زیر پست های مربوط به پارس و سمند نمیان و غیبشون میزنه ؟؟
بعد مثلا هوشنگ یه ماشین غول میزنه بازار دبی رو میترکونه مثل کرم پیداشون میشه میگه اه خسته شدیم چقدر چینی
Mr wrong
۱۴ خرداد ۱۴۰۳فقط بی زحمت بزارینش تو موزه دفاع مقدس
𝐀𝐥𝐢
۱۴ خرداد ۱۴۰۳کل محصولات ایرانخودرو و سایپا راهی موزه بشن بهتره
ALI.A.NLANSR
۱۴ خرداد ۱۴۰۳نمی فهمم چرا ایرانخودرو به جای مونتاژ ۴۰۶ همچین کاری کرده آخه مگه ۴۰۶ چش بود گرون بود یا تحریم بودیم که فکر کنم اون موقع تحریم نبودیم میشه یکی توضیح بده؟؟
ممنون میشم
۱۴ خرداد ۱۴۰۳خواست یه ماشینو هرجور خودش دوست داره گند بزنه روش
مثلا حلبی کردنش
که اگه پژو میفهمید ۴۰۶ با اون عظمتش رو ایران خودرو داره حلبی میسازه میومد ایران دهنشون رو سرویس میکرد
الانم نمیدونن رو حلب آرم پژو میزنن
AMANTE
۱۴ خرداد ۱۴۰۳تا اونجایی که میدونم بخاطر کاهش هزینه های تولید بوده.
دهه هشتاد زانتیا و مزدا ۳۲۳ و… تازه اومدن بودن و مونتاژ کردن یا ساخت پژو ۴۰۶ هزینه اضافه داشت و امکان شکست اش بود. تصمیم گرفتن همون پلتفرم ۴۰۵ رو با ظاهر شبیه ی ۴۰۶ با امکانات بیشتر تولید کنن.
amir-mr
۱۴ خرداد ۱۴۰۳دلیلش هزینه زیاد تولید ۴۰۶ تو ایران بود بخاطر همین ایران خودرو بخاطر سود بیشتر ازش دست کشید
علی
۱۵ خرداد ۱۴۰۳اتفاقا توی اون سال ها شرکت پژو خودش به ایران خودرو پیشنهاد مونتاژ ۴۰۶ رو داد ولی باید خط تولید جدیدی به جای خط تولید ۴۰۵ راه اندازی میشد که هزینه خیلی زیادی داشت و ایران خودرو بخاطر هزینه کمتر همون خط تولید ۴۰۵ رو حفظ کرد و فقط با تغییر های جزئ روی ۴۰۵ ،پرشیا رو تولید کرد و تا حدودی سعی کرد در ظاهر شبیه ۴۰۶ از کار درباید .
چند سال بعد همین کار رو دوباره تکرار کرد و بجای تولید ۲۰۷ اصلی با همون خط تولید ۲۰۶ اقدام به تولید ۲۰۶ پلاس کرد .
علیزاده
۱۴ خرداد ۱۴۰۳ماشینای تو خیابونا هم بکنید تو دستگاه پرس بعدشم ذوب کنید
علی جردن
۱۴ خرداد ۱۴۰۳دقیقا
MehdiTurbo
۱۴ خرداد ۱۴۰۳اینکه به درد موزه میخوره الان درسته ولی ما هنوز که هنوز خودروی داخلی با این کلاس بدنه نداریم خودروی جایگزینش نیست راهی موزه میکنند
تمام سدانای جدید حالا چه رانا چه دنا و … کلاسشون مثل ۴۰۵ هرچند همون ۴۰۵ و پارس فرانسوی سال های ۷۰ سگشون شرف داره به تارا و دنا و … اگه همون خودروها با همون کیفیت و طراحی تولید میشدند با وجود قیمت یکسان با دنا و تارا کسی به دنا و تارا نگاهم نمینداخت
این حجم بدنه و کلاس جایگزین تولیدی داخلی نداره و پارس با تمام معایبش که البته معایب کلا خودروهای داخلی فقط مختص پارس نبود فضای داخلی و صندوق عقب خوبی داشت و هنوز طراحیش جذابتر از دنا و تاراس از دید من ،اصولی تر
MehdiTurbo
۱۴ خرداد ۱۴۰۳البته اینم بگم منظورم از کلاس بدنه حجم فضای داخلی و صندوق عقب اگه نه کلاس این و ۴۰۵ ام یکی ولی جز جادار ترین خودروهای داخلی کلا هر چی جادار فضا را حذف میکنند خودروهای فضا تنگ جایگزین میکنند
سمند و سورن و پارس بسیار جادار تر بقیه خودروهای داخلین که مشابهش نیس تو داخلیا حتی نزدیک بهشان و من نمیدونم با حذفشون اون خانواده های پرجمعیت تو چی باید بشینن که راحت باشن
۱۴ خرداد ۱۴۰۳کارشون همینه که خانواده هارو اذیت کنن با ماشینای اشغالشون
بنظر من چند تا ماشین چینی بزرگ سایز باید برای خانواده ها بیارن
نویدی
۱۴ خرداد ۱۴۰۳ماشینی که قراره خانوادگی باشه،اول باید ایمن باشه.امنیت و امکانات پارس با پراید برابری میکنه.
بجای پارس،ماشینی مثل جک j4 یا حداقل شاهین بخرید.ایمن تر،بروز تر و اتومات.
۱۴ خرداد ۱۴۰۳حتی سورن پلاس هم قدیمی شده
تارا که اصلا ریخت نداره
شاهین هم همینطور
دنا هم قدیمیه مالی نیست
کلا خودروزسازی ایران رو بنظر من تعطیل کنن بره پی کارش
۱۴ خرداد ۱۴۰۳یه ۲۰۷ فقط یه کوچولو تو ۲۰۲۴ ممکنه اونم به زوررر قابل قبول باشه
JaMsHiD-R1988
۱۴ خرداد ۱۴۰۳مهدی جان
ما چیزی تحت عنوان پژو پارس و ۴۰۵ فرانسوی توی ایران نداریم . پارس که کلا برای ایران بود پژو اصلا چیزی تحت عنوان پارس نداره . ۴۰۵ هم فقط تا سال های ۹۰ خط تولیدش زیر نظر پژو بود . وگرنه اونم فرانسوی نبود . مگر اینکه وارداتی گیر بیاری که قطعات بدنه اش با ایران خودرو عوض نشده باشه اون موقع میتونی بگی فرانسوی .
MehdiTurbo
۱۴ خرداد ۱۴۰۳درست دوست عزیز الان بله الان مدتهاست نداریم ولی سال ۷۴ تا ۸۴ تمام پژوها چه ۲۰۶ چه ۴۰۵ فرانسوی بودن اصلا جنس کیفیت داشبورد معلوم بود منظورم تولید شدن همون ها بود
پارس هم فرانسوی بود هما ۶۰۵ کیفیت و کابینش عین همان ۶۰۵ بود فقط چراغا سپرش ایران خودرو خودش برداشت تغییر داد که از دید من زشت تر شده ولی خیلی ها میگند قشنگ تر شده من عقب ۶۰۵ بیشتر پارس دوست دارم
علی
۱۵ خرداد ۱۴۰۳۶۰۵ هیچ ربطی به پارس نداره . پژو پارس کپی ناشیانه از پژو ۴۰۶ بر روی پلتفرم ۴۰۵ هستش.
Pubg_player
۱۴ خرداد ۱۴۰۳هروقت تفکر پژو پارس راهی موزه شد اون موقع میشه امیدوار بود
JaMsHiD-R1988
۱۴ خرداد ۱۴۰۳ماشینی که از آرم پژو سو استفاده کرد . ایران خودرو آرم پژو رو گذاشت رو این ماشین تا مسئولیت کیفیت این ماشین رو از سر خودش باز کنه . هرکی هم اعتراض میکرد تقصیر پژو بود . اصلا فکر نکنید تقصیر ایران خودرو بودا !
و این گونه بود که هرکی پژو رو توی ایران میبینه حالت تهوع میگیره .
محمد
۱۴ خرداد ۱۴۰۳خود پژو این رو ساخت.
۱۴ خرداد ۱۴۰۳دهنتو سرویس
پژو اینو ساخت😂😂😂
امیر
۱۴ خرداد ۱۴۰۳شبیه همین مقاله رو چند وقت پیش در رابطه با توقف تولید پژو پارس سایت اسب بخار گذاشته بود و نکته جالبش تفکر کاملا برعکس کامنت گذاران اون سایت با پدال هست ، تقریبا همشون : ناراحت از توقف تولید ، حلب باز ، ثبت نامی ، هرچی سر این ملت بیاد حقشونه.
علیرضا
۱۴ خرداد ۱۴۰۳داداش الانم ناراحتیم و نمیخایم توقف تولید بشه
ولی دیگه دست من و شما نیست
خداکنه به برکت توقف تولید پارس وضعیت تورم و فشار اقتصادی هم درست بشه ما با توقف تولید مشکلی نداریم
همه میدونن که ماشینای جدید واقعی (منظورم دنا و سمند جات نیست) بهترن و صد البته ایمن تر
ولی تنها ماشینی که قیمت کارخونش تا اواخر پارسال خیلی مناسب بود و بعضی خونواده ها تونستن ماشین دار بشن همین ماشین بود
ضمنا قیمت قطعاتشم مناسبتر از بقیه رقباش بود
#میشد بری بگی یدونه کاپوت آریسان میخام و بندازیش روی پارست یا بگی یدونه آردی دارم دوتا در جلو دوتا در عقب و دوتا گلگیر جلو میخام و به قیمت مناسب میتونستی این قطعات رو بخری#
اینا حرفای قشنگی نیستن ولی توی این شرایط اقتصادی پارس دل خیلی از مردم توی قرعه کشی هارو شاد کرد
به امید روزی که همه مردم ایران بتونن بالاترین مدل ماشینارو بخرن
محمد
۱۴ خرداد ۱۴۰۳بابام یک پژو پارس ۸۰ وارداتی فرانسوی داشت که صفر تا صدش تو فرانسه تولید شده بود و از اون پژو پارس هایی بود که به سفارش ایران خودرو بود،انصافاً ماشین فوقالعاده ای بود و الان دست پسر عمه ام است.
۱۴ خرداد ۱۴۰۳عزیزم مطمینی تو فرانسه تولیدش میکنن ؟
علی
۱۵ خرداد ۱۴۰۳هیچ پزو پارسی خارج ایران تولید نشده
میلاد
۱۶ خرداد ۱۴۰۳پژو پارس یک خودرو تا ابد فرانسویه….
بعدشم یکی از همین پژو پارس به اسم x9 پژو توی موزه خود پژو موجوده میتونید سرچ کنید ببینید!