ایران خودرو به زودی مونتاژ یک سدان تمام برقی چینی به نام لونا GRE را شروع میکند. ظاهرا قرار است اولین سری این محصول، وارد ناوگان تاکسی تهران شود.
شرکتهای ایرانی برای کاهش هزینه تولید و افزایش فروش، علاقهمند همکاری با برندهای ناشناختهی چینی هستند. به این شکل، از یک طرف موفق به عبور از تحریمها میشوند و از سویی دیگر، سود نهایی خود را افزایش میدهند. طبیعتا، خودروسازان مشهور چینی، مثل بیوایدی، هونگچی، نیو، هاوال و زیکر، محصولات باکیفیت و جذاب دارند اما قیمت نهایی به علاوهی عوارض گمرکی و اضافه پرداختهای اجباری در کشورمان، مانع همکاری آنها با شرکتهای ایرانی است.
بیشتر بخوانید:
↵هاوال H6 هیبرید بهمن موتور؛ شاسیبلند لوکس چینی
↵تویوتا کرولا هیبرید وارداتی معین خودرو؛ مشخصات و قیمت
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵چری جیکو در ایران؛ خودروهای وارداتی از برند لوکس چینی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کرهای در ایران
برخلاف آنچه برخی رسانههای داخلی ادعا کردهاند، باید لونا GRE ایران خودرو را، یک محصول صد در صد چینی دانست. حتی مونتاژ این مدل توسط طرف ایران، بعید میرسد و احتمالا فقط چند قطعه ساده مثل چرخها توسط کارشناسان زبردست ایران خودرو، به هم وصل خواهند شد. هنوز بسیاری از افراد نزدیک به این پروژه، نام شرکت سازنده اصلی در چین را به رسانهها اطلاعرسانی نکردهاند.
خودروسازی JMEV با نام کامل Jiangxi Jiangling Group New Energy Vehicle سال ۲۰۱۵ تاسیس شده است. حدود ۵۰ درصد مالکیت این شرکت، به رنو تعلق دارد. گروه JMCG یا جینگلینگ موتورز، دیگر سهامدار مهم JMEV محسوب میشود. به بیان ساده، JMEV برند خودروهای برقی JMCG است.
سدان برقی Yi اولین محصول با طراحی مدرن و فناوری پیشرفته در سبد JMEV، سال ۲۰۲۲ رونمایی شد. این خودرو با مشارکت مهندسان رنو توسعه یافته و قرار است در اروپا نیز با برند موبالایز و نام لیمو (Mobilize Limo) عرضه شود. استانداردهای لازم برای صادرات به قاره سبز، شامل ۴ ستاره ایمنی از Euro NCAP در سال ۲۰۲۲، کسب شدهاند. این خودرو، بهمن ماه ۱۴۰۲ در نمایشگاه تهران رونمایی شد تا وارد تاکسیرانی تهران شود.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی ایران خودرو لونا GRE
سبک مدرن با چراغهای باریک به وضوح در لونا GRE دیده میشود. حالت آیرودینامیک خودرو با ابعاد نسبتا بزرگ، جذابیت این خودرو را افزایش میدهد.
روشنایی اصلی، از طرفین سپر تامین میشود و خطوط LED با طرح شکسته، دیلایت (روشنایی روز) هستند. حجمدهی بدنه با درایت و پرهیز از اعوجاج خیرهکننده انجام شده است تا حس آرامبخش برای لونا GRE فراهم شود. قطعات پلاستیکی ارزانقیمت در نمای اصلی دیده نمیشود و تقریبا همهجا با ادوات همرنگ بدنه، همراه است. شاید اگر نشان تجاری ایران خودرو به شکل اسب روی کاپوت نصب شود، حالت چشمنواز و هماهنگ ادوات مختلف، آسیب ببیند.
در نمای جانبی، کشیدگی سقف تا انتهای بدنه، لونا GRE را شبیه به خودروهای تسلا نشان میدهد. دستگیرههای مخفیشونده، آینه بغل پایه بلند با تزئینات کروم از دیگر نکات حالب این خودرو هستند. ایران خودرو از هماکنون اعلام کرده است که برای سدان برقی، رینگ فولادی ۱۷ اینچ استفاده خواهد کرد. این تجهیز احتمالا ضمن تخریب زیبایی لونا GRE، منجر به افزایش وزن خالص و کاهش شعاع حرکتی خواهد شد.
در نمای پشت، چراغهای باریک و کشیده استفاده شدهاند که البته، تاحدودی ناخوشایند به نظر میرسند. ابعاد این ادوات، نسبتا بزرگ است و حس مینیمال (کمینه گرا) برای سدان برقی را تداعی نمیکنند. از سویی دیگر، حجمدهی بدنه با الهام از خودروهای تسلا، نقش مهمی در زیبایی لونا GRE دارد. برجستگی لبهی صندوق و ایجاد جایگاه مخصوص نصب پلاک، جالب توجه هستند اما نصب قطعات پلاستیکی سیاهرنگ در پایین سپر، نکتهی منفی محسوب میشود.
لونا GRE ایران خودرو با طول ۴,۶۷۰ و عرض ۱,۸۳۰ و ارتفاع ۱,۴۷۰ و فاصله محوری ۲,۷۵۰ میلیمتر عرضه خواهد شد. ابعاد این خودرو، نزدیک به تویوتا کمری ۲۰۱۷ موجود در ایران خواهد بود.
طراحی داخلی و نمای کابین ایران خودرو لونا GRE
برخلاف بسیاری از خودروهای برقی ساخت چین، لونا از سبک داشبورد کاملا تخت و ساده استفاده نمیکند. به همین دلیل، نمایشگر لمسی، ایستاده و جدا از سطح نیست. ترکیب ادوات کابین هم، حس یک خودروی اروپایی ساخت ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ را تداعی میکند که احتمالا حاصل کار مهندسان رنو است.
پشت فرمان، پنل دیجیتال ۸ اینج وجود دارد. نمایشگر لمسی وسط داشبورد هنوز برای نمونهی وارداتی به ایران، مشخص نیست. برای مدل تاکسی، ممکن است تجهیزات مربوط به تاکسیمتر، در محل مانیتور نصب شوند. طراحی اجزای مختلف، نسبت به خودروهای امروزی، بسیار ساده است. حتی فرمان خودرو، تمام چرم نیست و به تنها ۲ نقطهی اتصال به غربیلک دارد.
مواد به کار رفته برای تودری، راضی کننده و باکیفیت به نظر میرسند؛ اما لونا GRE ایران خودرو ظاهرا صندلیهای ترکیبی چرم و پارچه ارایه خواهد کرد که چندان لوکس نخواهد بود. دستهی دندهی مدرن، ترمز دستی دکمهای (برقی) و عدم نصب مدل اهرمی، معدود نکات مثبت در کابین هستند.
لونا GRE کابین جادار برای ۴ سرنشین بلند قد دارد. فاصله محوری ۲۷۵۰ میلیمتر، فضای کافی برای زانوهای مسافران صندلی عقب، فراهم میکند. داخل صندوق نیز، حجم مفید ۶۰۰ لیتر برای حمل بار وجود دارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی لونا GRE ایران خودرو
ساختار تک موتور محرک جلو، قدرت ۱۴۹ اسب بخار و گشتاور ۲۲۵ نیوتن متر فراهم میکند. براساس ادعای سایتهای چینی، لونا GRE همراه باتری ۴۳/۹ کیلووات ساعت، ۱۵۳۵ کیلوگرم وزن دارد و در زمان ۱۰ تا ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. گیربکس تک سرعته، این خودرو را به نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت برای میرساند.
توان پیمایش لونا GRE با یک شارژ کامل، ۴۰۰ کیلومتر پیشبینی شده است. اگر این خودرو به برق شهری وصل شود، ۸ ساعت زمان میبرد تا ظرفیت باتریها را تکمیل کند. البته اتصال به شارژرهای DC که هنوز در ایران به عدد انگشتان یک دست نرسیدهاند، فرایند شارژ کامل را در زمان کمتر از ۳۰ دقیقه ممکن خواهند کرد.
در بحث ایمنی، دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو فراهم است. ترمز ضد قفل ABS و اضطراری EBD، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی HHC HDC، کنترل پایداری الکتریکی ESP، ترمز کمکی اضطراری EBA، سیستم ضد لغزش (ASR) وجود دارند.
دیگر امکانات لونا GRE ایران خودرو، فرمان برقی، تهویه اتوماتیک، سنسور نور و باران، نشاندهندهی باد تایرها، سانروف، کروز کنترل، دو بلندگو (برای مدل تاکسی) هستند.
قیمت سدان برقی Yi ساخت JMEV چین و هزینه خرید لونا GRE ایران خودرو
در چین برای Yi آستانه قیمت ۱۷ هزار دلار وجود دارد. اگر مدل وارداتی را به دلیل کاهش تجهیزات لوکس برای کاربری تاکسی، حدود ۱۵ هزار دلار در نظر بگیریم و با نرخ دلار ۶۰ هزار تومان، اضافه پرداختهای اجباری را محاسبه کنیم، لونا GRE ایران خودرو ۱/۸ تا ۲ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت. البته اگر مصوبات مربوط به تحفیف عوارض و مالیات خودروهای برقی اجرا شوند، احتمالا این خودرو با قیمت ۱/۵ میلیارد تومان به تاکسیرانان فرودگاهی تحویل داده خواهد شد.
علی جردن
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳خودروهای برقی چین کل جهانو در برگرفتند از آمریکا بگیر تا کف تهران
محبوبیت اتفاقی نیست.
حسین
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳تکنولوژی آمریکا با کمونیست های چین زمین تا هواست،بعدش هیچ آمریکایی سمت خودروهای چینی نمیره و بیشتر سمت آلمان،انگلاستان،سوئد و غیره میرن.
علی جردن
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳کشور چین دومین ابر قدرت جهان
و چین یک کشور جهان اولی هست.
جهان سومیا دارن از جهان اولیا بد میگن عجیب نیست نشونه جهان سومی بودنه
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳جوری میگه انگار خودش بچه کف جهان اوله
Mercedes
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳چرا سعی میکنی به ایرانیا چیزی یاد بدی؟
ایرانیا عقل تو کلشون بود الان این نبودیم
هر دفعه هم نسل حدید ادعا میکنن از قبلیا باهوش تر و فهمیده ترن
منتهی هر نسل داغون تر از نسل قبلی میشن
از دوره قاجار تا همین الان هرچی سرمون میاد از عقل شتری مردممونه
بیخیال
وین یه کشور فقیر بدبخت بدون هیچ تکنولوژی و در حال فروپاشی و ورشکستگی
آمریکا هم سرور ایرانیا و جهانیان و خدای جهان و بهترین و کامل ترین و پیشرفته ترین کشور دنیا
ایرانیا دوست دارن اینو بشنون ، همینو بهشون بگو ، حتی به غلط
بیخیال
خودتو حرص نده واسه اینا
ده سال دیگه معلوم میشه چین کحاست ، امریکا کجاست ، البته همین الانم بقیه دنیا فهمیدن اینده دست چینه ، همه کشورا هم تا حد امکان دارن میچسبند بهش ، منتهی ایرانیا کلا ۱۰-۲۰ سال از دنیا عقبن و طول میکشه عقلشون بروز بشه (راستی از زامبی های سانفرانسیسکو چه خبر😂 تونستن یادشون بدن وسط جاده ایستاده نخوابن یا نه؟)
البته مطمئنم اکثرتون نمیدونید راجع چی حرف میزنم ، چون بدی های آمریکا رو مغزتون سانسور میکنه
موفق باشید
دیسلایک فراموش نشه بچه سالان عزیز
حالا هی ا پیشرفت چین فشار بخورین
تازه هند هم خیز برداشته ، بیست سال دیگه شاهد فشار خوردن ایرانیا از پیشرفت هند هستیم 😂 ، فعلا که سال ۲۰۲۱ از بریتانیا تو اقتصاد زد جلو الان پنجمه و لب مرز ژاپن
خوش باشین
فرشید
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳هنوز مونده تا درباره چین بدونی اول برو یه تحقیقی بکن ببین داری راجع به چه کشوری حرف میزنی
تنها کشوری که تمام زیرساختای ابرقدرتی رو به غیر امریکا داره چینه داری از چی حرف میزنی ؟؟؟؟
نشستی سرجات و تعیین تکلیف میکنی ؟؟؟؟
بیخیال دیگه دوره این حرفا تموم شده یه کم بروز باشید
افشار
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳دقیقاً کدام محبوبیت ؟ محبوبیت غیبی و پوشالی ؟ لطفاً با افاضات فضل و جوابهای کلیشه ای قشنگ سعی نکن حرفت را ثابت کنی .
علی جردن
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳آقای افشار اگر خودروهای چینی سهم بزرگی از فروش خودروهای برقی نداشتند تسلا دچار نگرانی نمیشد!
و
اگر چین محبوب نبود مثل پژو فرانسه وارد خاک آمریکا نمیشد
پژو تو آمریکا سالانه یدونه نمیفروشه اما چین تو خاک آمریکا از تسلا زده جلو
هنوز متوجه نشدی؟
سوشیانت
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳تسلا فقط به خاطر قیمت خیلی کم چینی ها نگران شده وگرنه چینی ها از لحاظ پرفورمنس که هدف اصلی تسلا هست حرفی برای گفتن ندارن
B
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳آمار فروش چینی ها بیشتر بخاطر بازار محلی ( که سوبسید ها و قوانین دولتی بسیار سهیم هست درش ) و کشورای تحریم شدست وگرنه تو اروپا و آمریکا یکیوم تسلا هم نفروختن
MehdiTurbo
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳جردن خداییش راستش بگو
ماشین زیر پات چینیه ؟
افشار
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳آقای جردن ذهن های بزرگ درباره ایده ها بزرگ بحث میکنند و ذهن های کوچک درباره ایده های کوچک و به همان نسبت درباره خودروهای باکیفیت و بیکیفیت
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ماشین زیر پای جردن رانا پلاس مانیتور داره سقف فلز شیش دندست
Taha Ayoobi
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳حتی آمریکا رو هم در بر گرفته؟
کم شدن تقاضای برقی تو آمریکا چی میگه؟
عرضه نشدن چینی ها تو آمریکا چی میگه؟
A
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳احتمالا فقط چند قطعه ساده مثل چرخها توسط کارشناسان زبردست ایران خودرو، به هم وصل خواهند شد
کارشناسان زبردست 😂😂😂
پیام
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳محبوبیت؟!! محبوبیت تو چی؟!!! تو ماشین ۱۴ هزار دلاری؟!!! 😂😂😂😂😂 چین ماشین صد و چهل هزار دلاری زد دید عمش هم نمیخره رفت سمت اسباب بازی
نویدی
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳رانا پلاس رو فروختی ماشین چینی خریدی؟😂😂😂
علی جردن
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳مهدی توربو ماشین الانم FMC 511 مشکی متالیک هست و آقای نویدی درست حدس زدی ماشین ایرانیمو فروختم بجاش ماشین خارجی از کشور جهان اول خریدم
تفاوتش مثل خیابونای تهران و پکن هست زیبا زیبا
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳تو مگه نگفتی میخوای کوییک بگیری
علی جردن
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳کوییک سانروف نداشت پشیمون شدم وکاش بجای طراحی اطلس ردی همون کوییک ها یه سانروف میزاشتن.
*رانا پلاس ۶ دنده سقف فلز وجود نداده همه ی ۶ دنده ها پانامرایی هستن.
فرزاد
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳بهترین کارو کردی از خرید کوییک منصرف شدی چون که کوییک پر از ایرادات فنی و کابین پرسروصدایی داره
۵۱۱ FMC و پورشه پانامرا تنها سدان های تنفس طبیعی بازار ایران هستند که مجهز به گیربکس دو کلاچه هستنن
نویدی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳مبارک باشه،چرخش برات بچرخه…هر دفعه میبری واسه تعویض روغن بگو اکسلش هم چک کنن🤣
Mercedes
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳امریکا ماشین چینی نداره
نه واسه اینکه امریکا والای همگانه
از ترس اینکه چینی ها صنعت خودروسازیش رو به ورشکستگی بکشن
اروپا شاید بتونه با چین رقابت کنه ، یا ژاپن و کره با همکاری همدیگه و با کمک اروپا
منتهی وانت سازها هیچ حرفی در مقابل وین تو الکتریکی ها ندارند
𝐀𝐥𝐢
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳جینگلینگ موتورز😂 اسمش برام خنده داره
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳جینگیلی 🥰
جمشید
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳جنگولک موتور😂
Yaghoob
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳کارشناسان زبر دست 😂😂😂
Taha Ayoobi
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳عقبش لکسوس ال سیه
ژاندارم
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳این خودروی جینگلیبینبلی
چرا چراغای عقب تویوتا کمری رو دزدیده
خدایش گیر چه آدمای نفهمی افتادیم
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳از یه لحاظ شبیه سمنده و ایشالا ارزون باشه و کرایه تاکسی هم زیاد نشه
BMW
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳خوب 😂
زیزیگولو
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳یه چیز خودروهای برقی خصوصاً اگر چینی باشه خیلی منو میترسونه و اونم ریسک بالای آتیش سوزی ماشینای برقی هستش ………. حتی اون درجه یکای آمریکاییو اروپاییشم خبرای خودبخود آتیش گرفتناشون زیاد شنیده میشه اونوقت وای بحال اینکه از برند چینی باشه!!!!! اونم تاکسی که قراره مسافر تو سطح شهر جابجا کنه
Hamid3x
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳بعد خریدن فقط چندتا جوش اضافه میخواد
چرخ هاش در نره😂😂😂
جرمی کلارکسون
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳استارت بزنن آتیش می گیره
FY
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳چینی ها ماشین های درجه ۳ شونو میفرستن ایران تا تو ایران به عنوان تاکسی استفاده کنند🤔🤔
Mercedes
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳نه میفرستن رومون ازمایش کنن ایراداتش رو بگیرن بفرستن واسه کشور های عربی و استرالیا و اروپا و …
حسین
۱۱ خرداد ۱۴۰۳تکنولوژی و پیشرفت خودروسازی به رقابت و خواست مردم هر کشور هست، توی مملکت ما تا زمانیکه خودرو در انحصار کامل دولت هست پیشرفتی حاصل نمیشه. قیمت ماشین روز دنیا ازمون میگیرن، اما خودروی دهه شصت بهمون تحویل میدن. فقط دولت باید بره کنار و ناظر باشه ،اون وقت ببینید خودروسازی توی ایران چیکار میکنه.
اشکان
۱۴ تیر ۱۴۰۳من خودم آمریکا رفتم تو آمریکا به غیر از ماشین های آمریکایی و اروپایی ماشین دیگه ای ندیدم
پورشه، بنز، جی ام سی، فورد ،کادیلاک،
شورلت، بی ام و .
ماشین چینی تا حالا اونجا ندیدم
آمریکایی ها اول از هر چیز به کیفیت ماشینشون اهمیت میدن چون آنجا مثل ایران نیست که ماشین یه سرمایه باشه مثل آب خوردن ماشین میخرن و عوض میکنن مثل خیلی از کشورهای دیگه برای همین هیچوقت ماشین های درچه ۳ چینی نمیخرن اینو میتونید تو فیلمهای آمریکایی که میبینید یا خیابونای آمریکا که تو عکس فیلم ها نشون میدن ماشین های تو شهر رو هم یه نگاهی بندازید
اشکان
۱۴ تیر ۱۴۰۳این ماشین برای تاکسی ماشین خوبیه هر چی هست از ماشینای ایرانی بهتره تاکسی خیلی و اگه تاکسی های ایران مثل این ماشین های خوشگل و بدون آلاینده بشن شهر ها خوشگل میشه و تا حدی آلودگی از بین میره چون هر چی هستن از ماشین های ایرانی قشنگتر اند به غیر از (۴۰۵ و پژو پارس و ۲۰۶)
اشکان
۱۹ مهر ۱۴۰۳سلام نظرات بدون کارشناسی و الکی رو خوندم
یکی نبود حرف حسابی و مستند بزنه
من لونا برقی رو تحویل گرفتم
فوقالعاده با کیفیت و سواری نرم داره
شب میزنم شارژ صبح شارژ کامل شده
با ترمز احیا شونده ۵۰۰ کیلومتر راه گرفتم
البته مواقعی که میرم سمت رودهن بیشتر خودشو شارژ میکنه،چون سراشیبی بیشتر داره و در نهایت خودشو بیشتر شارژ میکنه
تویوتا کمری داشتم،اون هم بزور ۴۵۰ کیلومتر راه میرفت
البته برام ترسناک بود از خودروی ژاپنی بیام به سمت خودروی مشترک فرانسوی چینی،ولی لون فرانسوی بودنش بهم دلگرمی داد،که خب همونم شد و از کیفیت ساخت خودرو کاملا مشهوده.
مصرف برق خاصی نداره،من حدودا هفته ای یک بار شارژ کردم و تغییری در قبض برق خونه ندیدم،در کل ماهی چهار بار تو شارژه هردفعه ۷ ساعت(اونم به خاطر اینکه مقداری شارژ دارها) که در کل میشه ۲۸ ساعت،در قیاس با کولر و وسایل دیگه که اغلب دارن کار میکنن چیز خاصی نیست، در کل تغیری در قبض مشاهده نکردم.
ولی در عوض تسمه تایم و روغن موتور و شمع و وایر و کوئل و پمپ بنزین تو باک و تسمه کولر و خود دینام و هرزگرد و فیلتر روغن و فیلتر هوا و آب روغن قاطی کردن و واشر سوزوندن سرسیلندر و اگزوز و انژکترو فیلتر بنزین و استارت و هزار چیز دیگه رو ندارم که همش در انتظار تعویض مصرفی و یا معیوب شدنشون باشم.
از طرفی خودروی تمام الکتریکی درجا هیچ مصرفی نداره و تو ترافیک یا راه بندان شمال که احتراقی ها بنزین تموم میکنن ، این هیچ مصرفی نداره،فقط در حین حرکت مصرف داره که تو سراشیبی و مواقع ترمز بازیافت انرژی داره و دوباره شارژ میشه
در کل راضیم از انتخابم
یه دنیای دیگه ای داره این ماشین،امیدوارم هرکسی که دلش میخواد بتونه یکی بگیره و به سلامتی و شادی ازش استفاده کنه
در ضمن دنا الان تو بازار یه میلیارد قیمتشه و من اینو با حدود یک میلیارد و دویست از ایران خودرو تحویل گرفتم، حالا این کجا و دنا کجا
تصمیم با خودتون
اگه مطلب مفید بود لایک فراموش نشه
یا حق