منابع غیر رسمی از ورود یک دستگاه ون هایما 7X به ایران خبر دادهاند. این محصول در کلاس MPV، احتمالا جهت بررسی توسط پرسنل ایران خودرو وارد کشور شده است.
نام اصلی هایما، در واقع ها/ما (HA/MA) است که از ترکیب نام شرکتهای هاینان (Hainan) و مزدا ژاپن شکل میگیرد. گروه فاو (FAW) با ۴۹ درصد، سهامدار اصلی هایما محسوب میشود و ۴۹ درصد از سهام این شرکت نیز، در اختیار مزدا است. دولت چین هم تحت نام گروه صنعتی استان هاینان، حدود دو درصد از سهام هاینان را تحت مالکیت دارد. ارزش کلی کارخانههای هایما، امروزه حدود دو میلیارد دلار برآورد میشود، درحالیکه با تیراژ تولید ۵۰۰ هزار دستگاه در سال، بیست و هشتمین شرکت بزرگ خودروسازی چین و دوزادهمین صادرکنندهی خودرو در این کشور، محسوب میشود.
مدلهای کلاس ون برای تردد مسافر در شهر مناسب هستند. این خودروها باتوجه به ابعاد و مصرف سوخت، مشابه تاکسی عمل میکنند. در ایران، ونهای چینی و ژاپنی از برندهای دلیکا (سوئیست زیرمجموعهی فوجیان موتورز) و تویوتا وجود دارند؛ اما خودروسازان داخلی نسبت به این کلاس بدنه، توجه نشان نمیدهند.
در بازار جهانی، انواع مختلفی از ون با ابعاد متفاوت ساخته میشود. ونهای بزرگ، اندازهای نزدیک به مینیبوس دارند و میتوانند برای حمل بار سنگین یا مسافر تا ۱۴ نفر استفاده شوند. از سویی دیگر، ونهای کوچک با ابعاد، مشابه خودروهای خانوادگی در کشورهای آسیایی و امریکا و کانادا پرطرفدار هستند. طبیعتا، ونهای کامپکت برای تردد در شهرهای پرترافیک و خیابانهای باریک کاربرد دارند و مدلهای بزرگ، مکمل وانت یا مینیبوس هستند.
هایما 7X در کلاس ونهای کوچک تولید میشود و قابلیت حمل ۷ سرنشین دارد. این مدل، مثل یک کراساوور دارای فاصله از سطح زمین نیست و بهراحتی میتواند برای تردد افراد سالخورده، کودکان، یا معلولان استفاده شود.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی هایما 7X
هایما 7X در کلاس ونهای متوسط طبقهبندی میشود. این مدل توسط استودیو پینینفارینا طراحی شده است. نسخهی دیده شده در ایران، سال ۲۰۲۰ رونمایی شده و محصولی نسبتا جدید برای هایما است.
نمای اصلی هایما 7X در کلاس ون، با وجود طراحی ناهماهنگ در بعضی ادوات بیرونی، جذاب و چشمنواز به نظر میرسد. چراغ اصلی، ابعاد بزرگ و کشیدگی تا نزدیکی چرخ دارند. کمی پایینتر، چراغ مخصوص نور بالا نصب شده است و حالت مخفی داخل بدنه دارد. در طرفین سپر، مهشکنهای LED با طراحی عمودی دیده میشوند که حس یک خودروهای مدرن را تداعی میکنند.
جلوپنجرهی هایما 7X نسبت به کل بدنه، بسیار بزرگ است. فرم کلی این قسمت با خطوطی در امتداد چراغها و سپر، الهامگرفته از خودروهای لکسوس بهنظر میرسد اما ترکیبی ناخوشایند و ناموزون دارد. بخش بزرگی از جلوپنجره و سپر، دارای مواد پلاستیکی و سیاهرنگ است.
هایما 7X در نمای جانبی، حس یک خودروی مدرن را به خوبی تداعی میکند. حجمدهی بدنه با خطوط روی درهای ورودی و دستگیرهها تا نزدیکی چراغ جلو، فراتر از یک مدل چینی در کلاس اقتصادی است. تصاویر منتشر شده از هایما 7X، چرخهای ۱۷ اینچ، آینه بغلهای همرنگ بدنه با ترکیب فلز و پلاستیک سیاه، ریل باربند، سقف پانورامیک و ادوات فلزی برای فریم پنجره دیده میشوند.
در نمای پشت، چراغهای بسیار بزرگ هایما 7X به شدت توی ذوق میزنند. این سبک برای بازار چین، جذابیت دارد اما در کلاس جهانی، نکتهی منفی محسوب میشود. دیگر اجزای بدنه، شامل اسپویلر انتهای سقف، سپر همرنگ بدنه و جایگاه ویژه برای نصب پلاک، طراحی قابل قبول دارند. همچنین بخش وسیعی از درپوش صندوق و فضای نزدیک چراغهای عقب، سیاهرنگ و ظاهرا پلاستیک ارزانقیمت است.
در مجموع میتوان به ظاهر بیرونی هایما 7X به عنوان یک ون ساخت چین، نمرهی بالاتر از متوسط داد. این محصول اگر با قیمت مناسب وارد کشورمان شود، قطعا خریدار ایرانی علاقهمند این سبک خودروها را در نبود ونهای ژاپنی و کرهای، جذب خواهد کرد. از سویی دیگر باید توجه داشت که عامهی مردم ایران، معمولا کراساوورها و شاسیبلندهای اندازه متوسط را به خودروهای ون ترجیح میدهند.
ابعاد هایما 7X شامل ۴,۸۱۵ میلیمتر طول، ۱,۸۷۴ میلیمتر عرض، ۱,۷۲۰ میلیمتر ارتفاع با ۲,۸۶۰ میلیمتر فاصله محور است.
طراحی کابین و نمای داخلی هایما 7X
کابین هایما 7X برای افرادی که خودروهای چینی را زشت و عقبمانده از سبک طراحی مدرن تصور میکنند، شگفتانگیز جلوه میکند. البته شکی نیست که ادوات داشبورد و کنسول میانی، به وضوح از مدلهای مشهور خارجی، خصوصا مرسدس بنز و بیامو الهام گرفته شده؛ اما استفاده از نمایشگر بزرگ برای سیستم سرگرمی و پنل پشت فرمان، تحسینبرانگیز است. از سویی دیگر باید توجه داشت که سرتا سر این بخش، دارای نمایشگر نیست و در واقع، دو نمایشگر کاملا جدا با فاصله از یکدیگر، روی یک قاب در نزدیکی هم نصب شدهاند.
در تصاویر موجود از هایما 7X در سایتهای چینی، پوشش چرم مصنوعی برای صندلیها، تودریها و بخش وسیعی از داشبورد وجود دارد. این ادوات به ندرت برای مدلهای چینی ارائه میشود. بخش پایینی داشبورد هم از پلاستیک همرنگ صندلیهای ساخته شده است.
فرمان، خروجی تهویه مطبوع، دسته دنده و کنسول میانی، طراحی چشمنواز و هماهنگ با دیگر اجزا دارند. چیدمان کلیدها دارای دستهبندی مناسب و مینیمال است. هایما 7X از ترمز پارک و استارت دکمهای نیز استفاده میکند تا فضای داشبورد، ساده و کاربرپسند شود.
در تصاویر موجود از صندلیهای ردیف عقب هایما 7X، حالت جداگانه و شبیه به صندلیهای کاپتانی در خودروهای لوکس دیده میشود که البته ابعاد کوچکتری نسبت به مدلهای آلمانی یا امریکایی دارند. این شرایط، ظاهرا راحتی بسیار خوبی برای سرنشینان ردیف دوم و سوم (برای دسترسی به عقب) فراهم میکند و مناسب تشریفات یا سفرهای خارج شهری است. از سویی دیگر باید توجه داشت که هایما 7X در حالتی که صندلیهای ردیف سوم فعال باشند، فضای ناچیزی برای حمل بار داخل صندوق عقب دارد.
در مجموع میتوان از طراحی داخلی هایما 7X رضایت داشت، هر چند که مواد استفاده شده در کابین، شامل چرم صندلیها و پلاستیک سخت داشبورد، باکیفیت و لوکس به نظر نمیرسند.
پیشرانه و تجهیزات فنی هایما 7X
دو نوع موتور توربوشارژ با حجمهای ۱/۵ و ۱/۶ لیتر برای هایما 7X در بازار چین وجود دارد. مدل پایه، با ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میشود؛ درحالیکه نسخهی قویتر، ۱۹۵ اسب بخار و ۲۹۳ نیوتنمتر است. هر دو مدل هایما 7X، حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم وزن و میانگین مصرف سوخت ۱۰ تا ۱۱ لیتر بنزین در صد کیلومتر دارند. این خودروها فقط با سیستم دیفرانسیل جلو و گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته تولید میشوند.
امکانات فنی و تجهیزات ایمنی هایما 7X
هایما تلاش کرده است تا 7X را نزدیک به خوردوهای کلاس لوکس عرضه کند. این محصول از بعضی امکانات خاص، مثل ماساژور و تنظیمات برقی برای صندلی عقب محروم است؛ اما در مدلهای سفارشی، همراه با گرمکن و سردکن داخل صندلی فروخته میشود.
نسخههای کامل از هایما 7X در بازار چین، مجهز به تهویه مطبوع اتوماتیک با خروجی برای ردیف عقب، کروز کنترل با قابلیت کاهش و افزایش سرعت در ترافیک، ورود و استارت بدون کلید، صندوق برقی، حسگر جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایش فشار باد تایرها، فناوری کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی، حفظ خودرو در سربالایی و سرازیری، چراغهای LED، نورپردازی داخلی، شش کیسه هوا، سانروف، رینگ ۱۹ اینچ و تایرهای ۲۲۵ میلیمتر است.
قیمت احتمالی هایما 7X در ایران
در بازار روسیه، هایما 7X با آستانه قیمت ۲۰ هزار دلار فروخته میشود و همراه امکانات تکمیلی، ۲۳,۵۰۰ دلار قیمت دارد. با این اوصاف، اگر نرخ دلار را حدود ۵۰ هزار تومان در نظر بگیریم؛ میتوان مطمئن بود هایما 7X در ایران، حدود ۱/۵ میلیارد تومان قیمت داشته باشد. پاییز ۱۴۰۲ پیشفروش این مینیون با قیمت کارخانهای ۱/۴۸ میلیارد تومان توسط ایران خودرو انجام میشود.
هماکنون، شاسیبلندهای ساخت چری، جک و دانگ فنگ (دیگنیتی و فیدلیتی) هرچند که در محدودهی قیمتی ۱/۵ میلیارد تومان هستند؛ مشکل چندانی برای فروش در بازار ایران ندارند. با این شرایط، استقبال مردم کشورمان از هایما 7X در کلاس ونهای کوچک (MPV) صرفا به دلیل بهرهمندی از ساختار هفت صندلی، بعید به نظر میرسد.
NAVID۰۰۹۸
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ون هیچگاه در ایران نه بازار داشته و نه مشتری !
اومدنش به ایران یعنی شکستی دیگر !
محمد
۱۶ بهمن ۱۴۰۰همین از حقمونه.
زیزیگولو
۱۶ بهمن ۱۴۰۰چه برسه به اینکه یه آتو آشغال چینیم باشه !!! فقط بدرد قبرستون ماشینها میخوره👎👎👎👎
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۱۶ بهمن ۱۴۰۰خوشگله
امکانات و داخل شیکی هم داره
موتور و ایناشم خوبه
ولی… معمولا وقتی بیست هزار دلار قیمت داره یقینا ۴۰ هزار دلار میفته:|
به همین هم راضی نباشید
RKH7787
۱۷ بهمن ۱۴۰۰شما اصلا فک نکن که تو ایران هم بیست هزاردلار خواهد بود
من چن سال پیش رفتم یه بنز E200 2017 تو یه اتو گالری دیدم
قیمت که پرسیدم گفت 25 میلیارد
این خودرو در بازار اروپا حداکثر 60 هزار دلاره (اگه خیلی بخوان بی انصافانه قیمت بزارن)
شصت هزار دلار تقریبا میشه 1 میلیارد و 600 میلیونه
اما 25 میلیارد تقریبا 1 میلیون دلاره
ینی پول این بنزو داشتی میتونستی بری خارج یه بوگاتی ویرون بخری
NAVID۰۰۹۸
۱۶ بهمن ۱۴۰۰یه زمانی ون رنو L90 در ایران عرضه شد و عجب ماشین معرکهای بود ، جون میداد برای مسافرت که آن هم قربانی این بازار شد !
بیقرار
۱۶ بهمن ۱۴۰۰سلام دوست عزیز ، اونیکه شما میفرمایید ون نبود ، استیشن بود ، مثل پیکان استیشن
Reza ar
۱۷ بهمن ۱۴۰۰با توجه به در دو لنگه صندوق عقب و ارتفاع بلند تر سقف نسبت به نسخه سدان و هفت نفره بودن میشه گفت ون بود
seyedjavadrouhani-mercedesbenz
۱۶ بهمن ۱۴۰۰انحصار به این میگن
تا ۵۰۰ میلیون تومان میتونید از ویرانخودرو و سایپا خرید کنید
تا ۱میلیارد میتونید محصولات دلالان منتاژکار رو خریداری کنید
تا ۲ میلیارد و نیم هم نیتوتید از محصولات ۵ سال پیش و اقتصادی کره ای و ژاپنی لذت ببرید
و بالای ۲ میلیارد و نیم هم میتونید محصولات نیمه لوکس و لوکس ۶ یا ۷ سال پیش و در برخی موارد ۱۰ سال پیش اروپایی و ژاپنی رو خریداری کنید
علی
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ایران امپراطور انحصار صنعت خودرو جهان!!
میثم
۱۶ بهمن ۱۴۰۰طراحی بیرونیش اصلا مشتری جذب نمیکنه
اونم با این قیمت
Voting max
۱۶ بهمن ۱۴۰۰دقیقا درسته
میثم افکارت خیلی جای قدر دانی داره
واقعا دوست دارم
میثم
۱۷ بهمن ۱۴۰۰فدات شم
لطف داری
sobhaaaaaaan
۱۶ بهمن ۱۴۰۰بهترین ون جهانم ایران بیاری شکست میخوره.
این که حتی بهترین ون جهانم نیست.
Amir
۱۶ بهمن ۱۴۰۰انگار پول پنین فارینا رو کامل ندادن اونا هم طراحی رو خط خطی کردن تحویل دادن اینا هم با خودشون گفتن حتما همینه دیگه
همینو ساختن
چرا این شکلیه چقد خطوط چقد چراغ چقد جلو پنجره!!!
میثم
۱۷ بهمن ۱۴۰۰😂😂😂
Mercedes-Porsche
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ون و استیشن تو بازار ایران جواب نمیده اونم از نوع چینی
M.Kkarimi
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ون ! ایران ! بیش از 1 میلیارد ! به چه عقلی آخه ؟!؟!
MC20
۱۶ بهمن ۱۴۰۰تصادف شدید در بولوار وکیل آباد مشهد | پراید نصف شد (۱۲ بهمن ۱۴۰۰)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . امیر گندمکار مدیر منطقه پنجم عملیات آتش نشانی مشهد از وقوع سانحه رانندگی بین سواری پراید و ۲۰۶ در بولوار وکیل آباد این شهر خبر داد و افزود: در پی اعلام این حادثه به سامانه ۱۲۵، ستاد فرماندهی بلافاصله آتش نشانان و نجاتگران ایستگاههای ۵، ۲۵ ، ۲۷ را به محل اعلامی اعزام که با حضور آتش نشانان به سه مصدوم این سانحه امداد رسانی و علت دقیق وقوع این حادثه توسط کارشناسان مربوطه در دست بررسی است . https://shahraranews.ir/files/fa/news/1400/11/13/441013_378.jpg . . https://shahraranews.ir/files/fa/news/1400/11/13/441012_576.jpg . . . https://shahraranews.ir/files/fa/news/1400/11/13/441010_771.jpg . . . https://shahraranews.ir/files/fa/news/1400/11/13/441016_649.jpg . . . https://shahraranews.ir/files/fa/news/1400/11/13/441015_174.jpg . . . https://shahraranews.ir/files/fa/news/1400/11/13/441014_866.jpg . . . https://shahraranews.ir/files/fa/news/1400/11/13/441019_903.jpg . . . https://shahraranews.ir/files/fa/news/1400/11/13/441018_108.jpg . . . https://shahraranews.ir/files/fa/news/1400/11/13/441017_714.jpg . . . داداشای دوست داشتنی از کل کل های بی حاصل و نفرت انگیز و تفرقه اندازنده و دلخورکننده . . . بین ژاپن و کره و غیره ها با هم . . . لطفا دوری کنین . . . خواهش میکنم . . . با هم متحد باشیم . . . وقتی مردم ما دارن همه جا همه جوره له میشن . . . این رو نگاه کنین و یادتون نره مسایل مهم تر در حوزه خودرو در کشور ما چیه . . . مخلص همه داداشیا . . .
محمد
۱۶ بهمن ۱۴۰۰با زبان قابل وصف نیست .
چه بگویم که ناگفته هم پیداست
B.A.E Systems
۱۶ بهمن ۱۴۰۰زشت ترین طراحی جهان رو داره چیه خدا وکیلی
پدرام
۱۶ بهمن ۱۴۰۰طراحی جلو افتضاحه
AliREZA
۱۶ بهمن ۱۴۰۰طراحی آشغالش به کنار! ون هم تو ایران مصرف نداره به کنار! موتور 1.6 واسه ون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لایق خودشونه نه مردم ایران
تحت پیگرد
۱۶ بهمن ۱۴۰۰طراحی جلوش خیلی خوشگله پشتشم خوبه داخلشم شیکه
احمدرضا
۱۷ بهمن ۱۴۰۰به نظرم اینکه تنوع کلاس ها توی بازار کشور بیشتر شه خوبه ماشین خوشکلیه و طراحیش اون حسه خسته کننده بودن ام پی وی هارو نداره و واقعا میشه 7 نفر آدم بشینن توش چون این کراس اورهای مید سایز 7 نفره که هستن واقعا اون صندلی های عقبشون غیر قابل استفادست
کافر مقدس
۱۷ بهمن ۱۴۰۰از وقتی لکسوس و هیوند این خط و خطوط رو بدنه رو شروع کردن یکی پس از دیگر در ماشین های چینی رویت شد
حداقل یک نگاهیی به مصرف کنندگان ماشین چینی تو ایران بندازید چطور فقط رپورتاژ میپردازید یه مطلب ندارید از طیف مصرف کننده ها
حسین
۱۷ بهمن ۱۴۰۰بیارید برای مردم.برای خانواده ها
genius
۱۷ بهمن ۱۴۰۰بخدا من با جنس چینی مخالف نیستم اما دلم میخواد حق انتخاب داشته باشم.مثل بازار موبایل میخوام بین آیفون و سامسونگ و شیائومی چینی بتونم انتخاب کنم اما تو بحث خودرو همه چیز به زور شده چینی!!!