هایما 8S چه مشخصاتی دارد؟ نقاط قوت و ضعف آن چیست؟ آیا ارزش خرید دارد؟ در ادامه به تمام این سؤالات پاسخ خواهیم داد.
پیشینهٔ حضور هایما در بازار کشورمان به سال ۱۳۹۴ بازمیگردد یعنی زمانی که ایرانخودرو مونتاژ شاسیبلند S7 را آغاز کرد. این برند چینی برخلاف بسیاری از هموطنانش، حتی در دوران تحریمهای سخت صنعت خودروسازی ایران هم در کشورمان ماند و در سال ۱۳۹۶ نیز ایرانخودرو مونتاژ کراساوور کوچکتر S5 آن را آغاز کرد. ایرانخودرو درحالیکه همچنان مدلهای S5 و S7 را روی خط تولید دارد، در سال ۱۴۰۱ یکی از جدیدترین کراساوورهای هایما یعنی 8S را هم روی خط تولید برد. این خودرو که در اواسط سال ۲۰۱۹ راهی بازار چین شد، در کشورمان اولین بار در بهار ۱۴۰۱ در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی شد.
مشخصات فنی هایما 8S
هایما 8S از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو GDI استفاده میکند که خروجی قابلتوجهی برابر با ۱۹۲ اسب بخار قدرت و ۲۹۳ نیوتن متر گشتاور دارد و کراساوور هایما را به یکی از قویترین کراساوورهای سگمنت خود در بازار کشورمان تبدیل میکند. این پیشرانه که نیروی خود را به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک تحویل میدهد، هماهنگی خوبی با گیربکس دارد و شتاب بسیار خوبی را برای خودرو فراهم میکند بهگونهای که طبق اعلام ایرانخودرو، ظرف ۷.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. بااینحال، مشکل اصلی این پیشرانه حساسیت به بنزین است و با توجه به بنزین بیکیفیت ایران، حتماً به مکمل سوخت نیاز خواهد داشت. هایما 8S که ۱۵۶۰ کیلوگرم وزن دارد، در هر صد کیلومتر در شهر ۹.۸، در جاده ۵.۳ و بهصورت ترکیبی ۷ لیتر بنزین مصرف میکند و از باک سوخت ۵۸ لیتری بهره میبرد. صندوق بار این کراساوور چینی اما با ظرفیت ۳۴۰ لیتری چندان بزرگ نیست ولی روی جاده از هندلینگ مناسبی برای یک کراساوور برخوردار است هرچند که صندلیهای خودرو کمی خشک هستند.
امکانات و تجهیزات هایما 8S
هایما 8S یکی از مجهزترین کراساوورهای بازار کشورمان در این سگمنت محسوب میشود و امکانات فراوانی را ارائه میکند که عبارتاند از:
- سیستم کنترل پایداری
- ترمز کمکی
- دستیار شروع حرکت در سربالایی
- دستیار پایین رفتن از سراشیبی
- سیستم کنترل کشش
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- ترمز اضطراری هوشمند
- شش ایربگ (جلو، جانبی، پردهای)
- سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقهای
- نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی
- صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰ اینچی
- چهار بلندگو
- نوربالای هوشمند
- آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن
- پاور ویندوز و آنتی ترپ
- دوربین ۳۶۰ درجه
- سنسورهای پارک جلو و عقب
- هشدار برخورد جلو
- دستیار حفظ حرکت میان خطوط
- دستیار تغییر لاین
- سیستم تشخیص نقاط کور
- رینگ ۱۹ اینچی آلومینیومی
- گرمکن صندلیهای جلو
- تنظیم برقی ۸ جهته صندلی راننده
- تنظیم برقی ۴ جهته صندلی سرنشین جلو
- سانروف پانورامیک
- کروز کنترل تطبیقی
- در صندوق برقی با سنسور پایی
- دوربین ثبت وقایع
- سنسور نور و باران
مزایا و معایب هایما 8S
همانطور که در بالا اشاره شد، پیشرانهٔ قدرتمند و هماهنگ با گیربکس که شتاب بسیار خوبی را فراهم میکند همراه با امکانات ایمنی و رفاهی فراوان از نقاط قوت اصلی این کراساوور هایما هستند. علاوه بر این، 8S از طراحی جذابی هم بهره میبرد که در قسمت جلو با چراغهای دوقسمتی تا حدودی نسل قبلی هیوندای سانتافه را به یاد میآورد و بهمراتب از مدلهای S7 و S5 مدرنتر است. یکی دیگر از نقاط قوت این کراساوور چینی مونتاژی هم بهرهمندی از شبکهٔ خدمات ایرانخودرو است. از سوی دیگر، حساسیت پیشرانهٔ توربو GDI به بنزین و نیاز به مکمل سوخت یکی از معایب هایما 8S محسوب میشود. علاوه بر این، 8S برخلاف S7 و S5 عرضهٔ بسیار محدودی دارد و به عبارتی در بازار جا نیفتاده است و به همین دلیل، از لحاظ بازار فروش دستدوم در قیاس با رقبایی مثل تیگو ۷ پرو شرایط چندان خوبی ندارد. بسیاری از خریداران این ماشین همچنین به ضعف و مشکلات سیستم مالتی مدیا هم اشاره کردهاند.
مزایا
- شتاب خوب
- هماهنگی پیشرانه و گیربکس
- امکانات فراوان
- بهرهمندی از شبکهٔ خدمات ایرانخودرو
- طراحی مدرن و جذاب
معایب
- حساسیت پیشرانه به بنزین
- مشکلات سیستم مالتی مدیا
- عرضهٔ محدود
- کیفیت مونتاژ ضعیف
- هزینهٔ بالای قطعات یدکی
قیمت و ارزش خرید هایما 8S
ازآنجاییکه ایرانخودرو مدتها است اقدام به فروش هایما 8S نکرده، قیمت کارخانهای این خودرو بروز نشده و همچنان یک میلیارد و ۳۸۳ میلیون تومان است که از بسیاری از رقبای چینی در بازار کشورمان کمتر است. بااینحال، قیمت این کراساوور مونتاژی ایرانخودرو در بازار حدود ۱.۹ میلیارد تومان است که اختلاف بسیار زیادی را با قیمت کارخانه نشان میدهد. در حال حاضر، اصلیترین رقبای هایما 8S در بازار کشورمان تیگو ۷ پرو و فیدلیتی هستند که هردو پیشرانههای ضعیفتری دارند. علاوه بر این، چانگان CS55 پلاس وارداتی سایپا هم یکی از رقبای تازه برای این کراساوور هایما محسوب میشود. بهطورکلی، هایما 8S به لطف پیشرانهٔ قدرتمند و امکانات کامل، در قیاس با رقبای مذکور، در برابر قیمت خود ارزش خرید دارد ولی عرضهٔ محدود باعث شده نتواند آنطور که باید در برابر دیگر کراساوورهای مونتاژی بازار عرضاندام کند.
راهنمای خرید هایما 8S کارکرده
ازآنجاییکه مدت زیادی از آغاز تولید هایما 8S در کشورمان نمیگذرد، اگر به دنبال نمونهٔ کارکردهٔ این خودرو باشید، صرفاً میتوانید سراغ مدل ۱۴۰۲ بروید. این نمونهها نیز چون تنها حدود یک سال استفاده شدهاند، معمولاً کارکرد پایینی بین ۵ تا ۲۰ هزار کیلومتر دارند و از لحاظ قیمت نیز اختلاف زیادی را با نمونهٔ صفرکیلومتر نشان نمیدهند بهگونهای که ارزانترین نمونههای کارکردهٔ این خودرو در حال حاضر حدود ۱.۸ میلیارد تومان قیمت دارند؛ بنابراین، بهتر است با کمی هزینهٔ بیشتر سراغ نمونههای صفرکیلومتر بروید ولی اگر خواهان 8S دستدوم هستید، حتماً از شرایط و سلامت پیشرانه مطمئن شوید زیرا همانطور که گفته شد، موتور این خودرو نسبت به بنزین حساس است و اگر مالک قبلی از بنزین بیکیفیت استفاده کرده باشد، ممکن است آسیبهای بزرگی به موتور وارد شده باشد. علاوه بر این، پیش از خرید حتماً امکانات الکترونیکی و سنسورهای مختلف خودرو را هم بررسی کنید و از صحت عملکرد آنها مطمئن شوید.
جدول مشخصات فنی هایما 8S
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو GDI |
قدرت | ۱۹۲ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۳ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۷.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۰ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۵۸ لیتر |
طول | ۴,۵۶۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۵۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۸۲ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۰۰ میلیمتر |
وزن | ۱۵۶۰ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۳۴۰ لیتر |
amirmohammadja79
۲۴ آبان ۱۴۰۳یکی از بزرگترین مشکلات 8s به دلیل ماهیت گیربکس های AT شرکت DAE اینکه به گرما و دماهای بالا بسیار حساس هستن و موندن طولانی مدت پشت ترافیک باعث خرابی این گیربکس میشه و هزینه زیادی روی دست مشتری میذاره و اغلب تعمیرش تو نمایندگی های ایرانخودرو زمان بر هست
ظمن اینکه متاسفانه GDI بودن موتور هم تو ایران مایه دردسره چون بنزین سوپر خیلی کم پیدا میشه
amir-mr
۲۴ آبان ۱۴۰۳قطعا به خوبی نسل قبلیش نیست
بابک
۲۴ آبان ۱۴۰۳ماشین نسبتا خوبی با توجه به قیمتش است.
آپشن های خوبی دارد و در حد خودروهای چینی مونتاژی است .
شتاب اولیه خوبی هم دارد .
گیربکسش بعد از ۷۰۰۰۰ کیلومتر که استفاده کردم ، هنوز ایرادی پیدا نکرده است ، مکمل سوخت هم هر ۲ تا باک یکی استفاده کردم و تا الان مشکل خاصی نداشته .
البته با ابن حدود قیمت ، خودروی ژاپنی دست دوم ، عاقلانه و به صرفه تر است .
علیرضا
۲۴ آبان ۱۴۰۳داداش با ماشین اسنپ کار میکنی دوساله ۷۰ هزار کیلومتر انداختی؟
کاربر
۲۴ آبان ۱۴۰۳احساس میکنم طراحی جلو و عقب ماشین ناهماهنگه و یه جوریه البته سلیقه ای هم هست.موتور و گیربکس شتاب و قدرت خوبی ارایه میکنن و از لحاظ قدرت مشکلی نداره آپشنی هم که واقعا اوکیه فقط همونطور که در متن هم اشاره شده خیلی کم عرضه شده و بعدا از لحاظ قطعات به مشکل بر میخوره.به نظرم این ماشین با توجه به اینکه نسبت به نسل قبلیش و رقباش ناشناخته تر است وخیلی کم عرضه شده نمیارزه نسبت به رقباش.شاید اگه ایران خودرو بیشتر عرضه میکرد این ماشین و تبلیغ بیشتری براش میکرد ارزش خرید داشت ولی با توجه به دلایل بالا نمیصرفه.
hosen
۲۴ آبان ۱۴۰۳طراحی عقبش یجوریه انگار یه تریلی از پشت بهش زده! موتور خوب و جون داری داره ولی همونجور که دوستان اشاره کردن به شدت به بنزین بیکیفیت ما حساسه. درکل بنظرم به اندازه s7 موفق نیست
محسن
۲۴ آبان ۱۴۰۳کیفیت مونتاژ قطعات بسیار معمولی و ضعیف هست.اگر ایراد پیدا کنه بهتره ماشین رو کنار خیابون بگذاری و بری به صرفه تر هست.واقعا در این اوضاع پرداخت همچین مبالغی برای ماشین های عروسک چینی زیاد است هر چند بقیه آشغالهای ایران خودرو هم قیمت بسیار نا متعارفی داره
لباه
۲۴ آبان ۱۴۰۳فیدل گیربکسش دو کلاچه تر هست!!
𝒢_𝓉ℴ𝓊𝓇𝒾𝓃ℊ
۲۴ آبان ۱۴۰۳کابینش یه خورده حس و حال هوندا cr_v رو داره
محمد
۲۴ آبان ۱۴۰۳واقعا موتور گیربکس هماهنگی داره واصلا تو شیب کم نمیاره با۱۸۰۰۰ کارکرد هیچ مشکل خاصی نداشته به نظر من یه سرو گردن از فیدل و تیگو ۷ پرو سرتره اینو بدون تعصب میگم تنها مشکلش همین عرضه کم ومولتی مدیا شه که بعضی موقع هنگ میکنه
صادق
۲۴ آبان ۱۴۰۳ماشین خیلی خوبی هست به خصوص موتور خوبی داره و به نسبت قیمتش واقعا می ارزه حداقل نسبت به رقبای دیگر چینی مثل لاماری ایما، طراحی و ظاهرش خوبه و بروز هست. ولی خیلی کم عرضه شده و توی بازار هنوز ناشناخته هست، ولی اگر ایران خودرو عرضه به بازار رو افزایش بده، میتونه خودرو موفقی تو ایران باشه و بازار رو تصاحب کنه.