ایران خودرو، سایپا، کرمان موتور و چند شرکت دیگر، هماکنون در نمایشگاه فناوری خودروی تهران حضور دارند تا مدلهای جدید برای بازار کشورمان را معرفی کنند. این محصولات، تمام برقی، هیبرید و پلاگین هیبرید هستند.
فناوری خودرو در ایران، عبارتی عجیب است که البته جنبهی نمایشی و عوام فریبانه دارد. از سویی دیگر، تقریبا تمام مردم کشورمان به خوبی با سطح تکنولوژی خودروسازان ایرانی در محصولات مختلف آشنا هستند. امروزه حتی خودروهای ارزانقیمت چینی، از نظر امکانات، توانایی فنی و ایمنی، بسیار بهتر از غالب خودروهای ایرانی محسوب میشود؛ ضمن اینکه مصرف سوخت کمتر نیز دارند.
مونتاژ یا واردات خودروهای چینی، سادهترین راهکار برای اضافهکردن مدلهای جدید به سبد محصولات کرمان موتور، سایپا و ایران خودرو است. همچنین، نصب تجهیزات فنی ساخت چین، درحالیکه فناوری ساخت قطعات الکترونیکی و ادوات مکانیکی مدرن در ایران وجود ندارد؛ راهکاری دیگر است تا سطح کیفی خودروهای مونتاژ داخل، بهبود یابد.
هماکنون، دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تهران برگزار میشود. علاقهمندان میتوانند برای بازدید از این رویداد و دیدار با چند خودرو چینی، همراه با تولیدات برقیسازی شدهی سایپا و ایران خودروبه شهر آفتاب تهران مراجعه کنند. نمایشگاه سه شنبه ۲۳ آبان ماه شروع شده و تا جمعه ۲۶ آبان ادامه خواهد داشت.
چانگان ایدو سدان برقی سایپا
طی سالهای اخیر، بارها چانگان ایدو سدان و هاچبک چینی در نمایشگاههای مختلف توسط سایپا معرفی شده اما هیچکدام به بازار نرسیده است. حالا مدل جدید با بدنه صندوقدار و پیشرانه تمام برقی، در نمایشگاه تحول صنعت خودروی ایران دیده میشود.
مدل رونمایی شده توسط سایپا، فاقد جلوپنجره سنتی است. طراحی اینخودرو با چراغهای کشیده و فرم بدنهی اسپرت، به خوبی تفاوت یک خودروی ساخت چانگان با تولیدات سایپا را نشان میدهد.
چانگان ایدو EV460 با یک موتور الکتریکی قدرت ۱۲۰ کیلووات (۱۶۳ اسب بخار) و گشتاور ۲۴۵ نیوتنمتر تولید میکند. این مدل، باتری ۴۸.۳ کیلووات ساعت با توان پمایش ۴۰۵ کیلومتری دارد. هرچند که شارژر DC در ایران نیست، ایدو EV460 میتواند به تجهیزات شارژ سریع متصل شود و در زمان ۵۰ دقیقه، ۸۰ درصد ظرفیت باتری را تکمیل کند. شارژ کامل این خودرو با برق شهری، ۸ ساعت زمان نیاز دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ایدو EV460 حدود ۱۰ ثانیه است که در مقایسه با سدانهای بنزینی موجود در ایران، برتری خاصی محسوب نمیشود. این خودرو برای خریدار بازار چین، ۱۸ تا ۲۰ هزار دلار هزینه خرید دارد.
چانگان دیپال SL03 سدان برقی سایپا
چند شرکت چینی شامل، هواوی، CATL و شنل در ساخت خودروی برقی چانگان SL03 مشارکت داشتهاند. ابعاد این مدل، مشابه تویوتا کرولا است و طراحی مدرن با تاکید بر آیرودینامیک دارد.
سدان برقی چانگان با برند دیپال (Deepal) در چین معرفی شده است. این خودرو با قدرت ۲۱۸ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر، توان پیمایش ۷۰۰ کیلومتر دارد. براساس اظهارنظر کارشناسان سایپا، چانگان SL03 در زمان ۷ تا ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و ظرفیت باتری ۷۹.۹ کیلووات ساعت دارد.
حدود قیمت شنلن SL03 در بازار چین، ۲۶ هزار دلار است و همراه امکانات اضافی، ۳۴ هزار دلار هزینه خرید دارد. این خودرو با پیشرانه هیبرید ۲۵۸ اسب بخار نیز تولید شده است.
چانگان CS15 سایپا
یک کراساور کوچک با ابعاد مشابه جک S3 به محصولات مونتاژی سایپا اضافه خواهد شد. چانگان CS15 حدود قیمت ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان خواهد داشت.
موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی برای کراساور چانگان، ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. با این تجهیزات، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در صد کیلومتر فراهم میشود. چانگان CS15 با گیربکس اتوماتیک ۱۵ سرعته در چین، ۱۰ هزار دلار قیمت دارد.
چانگان e star سایپا
هاچبک برقی Changan Benni E-star در بعضی کشورهای شرق آسیا به نام بنی فروخته میشود. ابعاد این خودرو، مشابه دوو ماتیز است و همراه باتریهای ساخت CATL برای رانندگی شهری مناسب خواهد بود. طول e star سایپا به ۳۷۷۰ میلیمتر، عرض ۱۶۵۰ میلیمتر، ارتفاع ۱۵۷۰ میلیمتر با فاصله محوری ۲۴۱۰ ملیمتر میرسد.
کوچکترین خودروی برقی وارداتی، ۷۴ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. چانگان e star با وجود کوچک و وزن ۱۱۸۰ کیلوگرم، در زمان ۱۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۳۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. شارژ کامل باتریهای این خودرو با برق شهری، ۸ تا ۹ زمان میبرد.
قیمت چانگان e star در چین ۹ تا ۱۰ هزار دلار است و همراه دو صفحه نمایش ۱۰.۲۵ اینچی با طراحی یکپارچه برای سیستم اطلاعات سرگرمی و نمایشگر کیلومتر خودرو، سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HSA) ترمز ABS حسگر کنترل فشار باد تایر (TPMS) و دو کیسه هوا عرضه میشود.
کرمان موتور KMC JS6 پلاگین هیبرید
کراساور جدید کرمان موتور، براساس جک سهول QX در چین تولید شده است و برای بازار ایران KMC JS6 نام دارد. سهول QX مشابه بسیاری دیگر خودروهای چینی، همراه موتور ۱/۵ لیتر توربو با قدرت ۱۸۴ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر در چین عرضه میشود. نسخهی پلاگین هیبرید با همکاری BYD و هواوی، به تازگی توسط جک رونمایی شده است.
پیشرانه ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی همراه موتور برقی در KMC JS6 پلاگین هیبرید، مجموع قدرت ۱۸۱ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتنمتر تولید میکند. شارژ باتریها با برق شهری انجام میشود و پس از تکمیل باک بنزین، ۱۲۵۰ کیلومتر مسافت بدون توقف میپیماید. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت KMC JS6 پلاگین هیبرید، ۷ ثانیه اعلام شده است و حدود ۲ تا ۳ لیتر در صد کیلومتر، مصرف بنزین دارد. در منابع خبری چینی، آستانه قیمت جک سهول QX حدود ۱۸ هزار دلار اعلام شده است.
کرمان موتور KMC e10x
هاچبک شهری جک e10x با یشرانه برقی توسط کرمان موتور در ایران رونمایی شد. این محصول نیز مشابه چانگان E استار سایپا، ابعاد کوچک دارد و مناسب سفرهای بین شهری نیبست.
کرمان موتور KMC e10x با قدرت ۶۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتنمتر، توان پیمایش ۳۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو مشخص نیست اما احتمالا ۱۵ تا ۱۷ ثانیه زمان نیاز دارد. جک e10x در چین به قیمت ۸ تا ۱۰ هزار دلار فروخته میشود.
دانگ فنگ E5 پلاگین هیبرید بهمن موتور
اولین شاسیبلند هیبرید بهمن موتور، لاندیان (LANDIAN) از برند فنگون زیرمجموعه دانگفنگ است. ابعاد این محصول به صورت طول و عرض و ارتفاع ۴۷۶۰ و ۱۸۶۵ و ۱۷۱۰ میلیمتر با فاصله محوری ۲۷۵۸ میلیمتر، کمی بزرگتر از هیوندای سانتافه است. دانگ فنگ E5 بهمن موتور با سه ردیف صندلی در چین تولید میشود.
ترکیب موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی و پیشرانه برقی، مجموع قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر برای دانگ فنگ E5 فراهم میکند. این شاسیبلند چینی در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میتواند به صورت تمامم برقی، ۱۰۰ کیلومتر حرکت کند. نهایت سرعت دانگ فنگ E5 با گیربکس E-CVT حدود ۱۶۵ کیلومتر برساعت است. این خودرو در چین به قیمت ۲۰ هزار دلار فروخته میشود.
پیکاپ برقی کلوت KALUT EV
از نمای بیرونی کلوت برقی، تفاوتی با کلوت بنزینی ندارد؛ اما ۸۰ کیلوگرم سنگینتر شده است و حالا نزدیک به ۲۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد. حتی رینگهای ۱۷ اینچ با تایرهای ۲۴۵ میلیمتر نیز مشابه کلوت احتراقی است. عجیبتر اینکه، وانت پیکاپ برقی کلوت، دو دیفرانسیل نیست و صرفا از یک موتور برقی روی محور عقب استفاده میکند.
قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۳۳۰ نیوتنمتر، همراه باتری ۶۵ کیلووات ساعت روی کلوت EV ارایه میشود. این مدل توان پیمایش ۳۰۰ کیلومتر با یک شارژ دارد. دیگر مشخصات فنی شامل سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت و مقدار بار قابل حمل، هنوز اعلام نشده است.
شاسی بلند هیبریدی سایپا R9
محصول فاو چین به نام سنیا (FAW SENYA) توسط سایپا به نمایشگاه تهران آورده شده و حالا دارای نشان تجاری سایپا است. شرکت وطنی، البته نام خودرو را تغییر نداده و با کد R9 اولین شاسی بلند هیبریدی خود را معرفی میکند.
در سایتهای چینی، اطلاعاتی از فاو سنیا برقی یا هیبریدی دیده نمیشود. این خودرو با پیشرانهی تمام بنزینی، سال ۲۰۱۸ رونمایی شده و ظاهرا در کشور سازنده، هرگز موتور برقی کمکی نداشته است. تولید سنیا R9 در چین، فقط به مدت ۲ سال انجام شد و یک محصول تجاری ناموفق بود. جزئیات فنی از خودروی مورد نظر سایپا، به زودی اعلام خواهد شد.
ایران خودرو شاین مکس هیبرید
اواخر تابستان امسال خبر از واردات شاین مکس هیبرید توسط ایران خودرو رسید؛ درحالیکه مدل بنزینی هنوز در بازار دیده نمیشود. نسخهی هیبرید از نظر قدرت و گشتاور، تفاوت چندانی با شاین مکس تمام بنزینی ندارد؛ اما طبیعتا مصرف سوخت کمتر فراهم میکند.
ایران خودرو شاین مکس هیبرید با پیشرانه ۱/۵ لیتر توربو و موتور برقی، ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این مدل همراه گیربکس eCVT سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت شاین مکس هیبرید، ۴ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود. قیمت این خودرو در بازار چین، ۱۸ هزار دلار است.
ایران خودرو تارا برقی
حدود ۲ سال از رونمایی تارا برقی گذشته و این محصول با وجود هزینه سنگین برای ایران خودرو، هنوز به مرحلهی تولید انبوه و سفارشیسازی نرسیده است. حالا با حضور این محصول در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ایران، خبر از عرضه برای عموم مردم شنیده میشود. از نکات عجیب تارا برقی، نصب قاب فلزی برای مسدودسازی جلوپنجره است که شدیدا توی ذوق میزند.
تارا برقی در دو تیپ فنی با قدرتهای ۱۳۴ و ۱۶۱ اسب بخار، گشتاور ۲۰۰ و ۳۰۰ نیوتنمتر خواهد داشت. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودروهای نیز به ترتیب، ۱۵ و ۹ ثانیه اعلام شده است. توان پیمایش دو نوع تارا برقی، ۲۰۰ و ۳۰۰ کیلومتر خواهد بود. دیگر اطلاعات منتشر شده در ادامه مطلب قابل مشاهده هستند.
ایران خودرو ری را برقی
کراساور الکتریکی ایران خودرو، چند ماه پیش رونمایی شده بود اما برای نمایشگاه، بدنهی تکمیل شده و اطلاعات جدید ارایه داد. هنوز مشخص نیست ساخت این خودرو با همکاری شرکتهای چینی به اتمام رسیده یا حاصل جمع قطعات برندهای مختلف خارجی توسط مهندسان ایرانی است؛ اما مسئولان ایران خودرو از تولید انبوه ریرا برقی، خبر میدهند.
ری را الکتریکی از باتری ۵۳ کیلووات ساعت استفاده میکند و توان پیمایش ۴۰۰ تا ۴۲۰ کیلومتر دارد. ظاهرا مدل ریرا با قدرت ۸۰ تا۱۶۰ اسب بخار تولید خواهد شد که گشتاور ۱۵۰ تا ۳۰۰ نیوتنمتر خواهد داشت. ظاهرا ارقام ذکر شده، قدرت و گشتاور هنگام رانندگی عادی و شتابگیری ناگهانی (لحظهای) هستند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر ریرا برقی، ۹ ثانیه خواهد بود. مهندسان ایران خودرو امیدوارند با نصب شارژرهای DC در شهرهای مختلف ایران، زمان تکمیل ظرفیت باتری ریرا به ۳۰ دقیقه برسد.
قیمت و زمانعرضهی ایران خودرو ری را برقی هنوز مشخص نیست. نسخهی به نمایش درآمده از این محصول، نمایشگرهای بزرگ و پیوسته روی داشبورد دارد تا امکانات بیشتر نسبت به ریرا معمولی ارایه کند.
Dead man95
۲۴ آبان ۱۴۰۲اخبار خودروی ایران شبیه خوابای بعد از ظهره
Mgh
۲۴ آبان ۱۴۰۲داشبورد ریرا رو نمیشد از مدل های روز کپی کنن (مانیتور و کلاستر با مانیتور باریک منحنی) این مدل داشبورد سال ۲۰۱۲ تو بنز اس بود دیگه الان قدیمه!
Macro
۲۵ آبان ۱۴۰۲اونو ولش کن . بخدا عالیه در مقایسه با تارا .
این چیه دیگه ؟ چطور میتونید انقد زشت بسازید ؟ خیلی مهارت میخواد .
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/09/tara-ev-interior.jpg
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۵ آبان ۱۴۰۲کیفیت ساخت از همینجا معلومه
قطعات کنار هم نیستند، درزش بازه
Mercedes
۲۵ آبان ۱۴۰۲الان توقع داری طراحی بنز اونم نه هر بنزی s class اونم نه هر مدلی، مدل ۲۰۲۳ رو ، روی یک ماشین ایرانی ببینی ؟
اگه اینطوری باشه خودم میرم تبلیغات میکنم مردم آلمان مهاجرت کنند ایران زیرا بخرند ، ارزون تر هم هست
amir
۲۴ آبان ۱۴۰۲نه خوابی که دم غروب بیدار میشی نه میدونی غروبه نه میدونی شبه نه میدونی امروزه نه میدونی فرداس کیه دقیقا
Safa
۲۴ آبان ۱۴۰۲اصلاحیه ::
نمایشگاه تحول صنعت خودرو چین در ایران؛ رونمایی از ۱۲ مدل برقی و هیبریدی
Mercedes
۲۵ آبان ۱۴۰۲الان میفهمم چرا مردم از چین بدشون اومده
مثل ما که از تسلا بخاطر کاربر تسلا بدون اومده
چین به خدا اینجوری که خیلیا فکر میکنن نیست
ولی اینقدر اینا شورشو در آوردن که آدم ازش متنفر میشه
همش افراط ،اه
خب اگه چهار تا چینی میبود دوتا کره ای دوتا ژاپنی که اینقدر مردم گارد نمیگرفتن ، هرکسی هم مطابق سلیقه و نیاز خودش خرید میکرد ، کسی امکانات و آپشن و طراحی به روز میخواست چینی میخرید ، کسی که دوام و کیفیت بالا و خرابی کم میخواست ژاپنی میخرید، کسی هم ترکیبی از این دو رو میخواست کره ای میخرید
پولدار ها هم آلمانی میخریدن
۲۵ آبان ۱۴۰۲الان آلمانی از ژاپنی ارزون تره
Mercedes
۲۶ آبان ۱۴۰۲راست میگی لندکروز و lx و .. رو حساب نکردم😂 لامصب از BMW x6 هم گرون تره چه خبره
ALI A
۲۵ آبان ۱۴۰۲نمایشگاه حالت تهوهه صنعت خودرو ویران…
عارف
۲۴ آبان ۱۴۰۲به نام خدا
welcome to china…
DRS
۲۴ آبان ۱۴۰۲اون سه چرخه سمت راست تصویر چیه دیگه ؟
شبیه ایناست که ضایعات و … جمع میکنن .
قراره بشیم هند و پاکستان ظاهرا . البته ابعادش کمه کفاف نمیده .
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/11/changan-cs15-4.jpg
صفر تا صد cs15 هم اشتباه درج شده . خواهشا اصلاح کنید . با تشکر از زحمات شما .
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ آبان ۱۴۰۲بله 15 ثانیه درسته
amir
۲۴ آبان ۱۴۰۲واو چقدر سریع بریم باهاش سوپراسپرت لوله کنیم
محسن حسینی
۲۴ آبان ۱۴۰۲من هم همین فکر میکردم تا اینکه سوار شدم و فهمیدم تعادلش بدتر از موتوره واقعاً بده
Anti Tesla
۲۵ آبان ۱۴۰۲ولی به نظرم سه چرخ خیلی امن تر از موتور هست.
من که خداروشکر دارم ولی دوستانم در دانشگاه اون اوایل برای راحت کردن رفت و آمد خود موتور خریدند.
یکی از دوستانم با موتور تصادف می کند و دست و سرش می شکند،خب اگه سه چرخ بود احتمال تصادف پایین می آمد.
Hamid3x
۲۴ آبان ۱۴۰۲وووخ حالمون بهم نزنید
خب الان چه معنی داره به اسم تولیدداخل ده مدل مختلف وارد کنی تا به مردم بندازین
واردات ازاد کنید مردم انتخاب کنند چینی بخرن یا ژاپنی، کره ای اروپایی
amir
۲۴ آبان ۱۴۰۲اینا تولید در سین کیانگه
برای تولید ملی برید وایپا ویران خودرو
𝐀𝐥𝐢
۲۴ آبان ۱۴۰۲فقط ریرا برقی رو. اون مانیتور داخلش کاغذیه؟
RIO
۲۴ آبان ۱۴۰۲نمایشگاه سیچوآن(استانی در چین) شعبه ایران
واقعا با دیدن نمایشگاه متحول شدم😃
ab0lf4zl
۲۴ آبان ۱۴۰۲اگه این ماشین ها رو تو نمایشگاهای چینی بزارن فک کنم در کمپانی تولید کننده رو پلمپ کنن.
Mercedes
۲۵ آبان ۱۴۰۲لامبورگینی تو نمایشگاه شانگهای مدل های اوروس پرفورمانته ، هوراکان evo (فکر کنم Evo بود) و همچنین روئلتو رو آورده بود!
Byd هم مدل سوپر اسپرت الکتریکی u9 رو معرفی کرد
مرسدس هم با جدیدترین محصولاتش اومد و … کانسپت جدید هم فکر کنم آورده بود
Bmw با مدل های از جمله xm هم حاضر بود
خود برند های چینی هم با ملی محصول متنوع و جالب و قدر اومده بودن
ژاپنی ، کره ای ، چینی ، آلمانی ،اروپایی ،امریکایی همه بودن
M.Kkarimi
۲۴ آبان ۱۴۰۲شما هم بوی پلاستیک بازیافتی رو با تمام وجود از داشبورد تارا حس میکنین ؟ :/
محسن حسینی
۲۴ آبان ۱۴۰۲از همه ماشین ها بوی پلاستیک بازیافتی میومد همه مدل ها به شدت بیکیفیت بودن ولی تیگارد متریالش نسبتا بهتر بود
Anti Tesla
۲۴ آبان ۱۴۰۲احساس می کنم سایپا حق تولید R9 رو خریده یا می خرد و فکر کنم دلیل انتخاب این خودرو این است که خط طراحی چراغ های جلو بسیار به آریا و شاهین شبیه است.
و چانگان دیپال SL03 می ترکونه!
الان صاحب های لاماری به لاماری می گویند لامبورگینی چینی ولی به نظر من این لقب برازنده ی چانگان دیپال است.
با توجه به شناختی که نسبت به مردم دارم با قاطعیت می گویم سایپا بهترین انتخاب را کرده و همچین چیز جیگری رو برای مردمی که قراره براش صف بکشن
و کلی ازش مثل لاماری استقبال کنند، خریده.
و جلو پنجره ی چانگان CS15 شباهت محسوسی به ایکس تریل دارد.
محسن حسینی
۲۴ آبان ۱۴۰۲اینایی که میگی رو از نظر فروش قبول دارم ولی واقعا این ماشین ها از نظر کیفی اصلا خوب نیستن واقعا حیفه
Anti Tesla
۲۵ آبان ۱۴۰۲من از نظر کیفیت این خودروها رو نقد نکردم و حال حاضر کیفیت هیچ کدام مشخص نیست.
Genius
۲۴ آبان ۱۴۰۲تنها شانسی که آوردن اینه چینیا تو برقی سازی یجورایی رتبه اول نباشن دومن و خب اینا هم که شدن استان ۲۵ساله چین پس میتونن بغل محصولات چینی ژست نوآوری و پیشرفت بگیرن
علی
۲۴ آبان ۱۴۰۲آقا نخواستیم خود کفایی خودرو رو همین کار بهترین کار همکاری با غول خودرو سازی جهان دیگه از این بهتر تا دهه ها تامینیم 😊
Mercedes
۲۵ آبان ۱۴۰۲دقیقا درست میگی
فقط من از همین ژست گرفتنه میسوزم
لامصب چینیا پ.ا.ر.ه شدن ساختن تکنولوژی رو تو تنها کاری که کردی اینه که پول دادی وارد کردی بعد ژست تحول صنعت و پیشرفت و توسعه هم گرفتی؟
مثل این میمونه الان امارات بیاد فاز برداره بگه پیشرفته ترین کشور دنیاییم و خودمون هم همه اینارو ساختیم! (حالا درسته خودشون ساختن ولی تقریبا کل قدرت های بزرگ دنیا تو ساخت امارات نقش داشتن و از خودش که اینهمه زیرساخت و علم و تکنولوژی خفن رو نساخته یهویی که
چین ، اروپا و آمریکا و مهم تر از همه میشه گفت هند و خود اماراتی ها ، همه و همه در ساخت این کشور و رسوندنش به این جایگاه نقش داشتن
اینم همون حکایته
Mercedes
۲۵ آبان ۱۴۰۲میترسم یه روز همین کپی کاری و مونتاژ محصولات چینی باعث بشه ، ایران بشه ابرقدرت بعدی ، بعد از چین
آخه چین هم خودش اول با مونتاژ و کپی و … شروع کرد ، کم کم خودش شد ابرقدرت
حس میکنم ایران هم میخواد همین الگو رو پیروی کنه ازش تا بشه ابرقدرت برقی
ماشاالله ما ایرانی ها تو تقلید و کپی کاری از روی بقیه کشور های رنک ۱ جهانی هستیم و اصلا هم کم نمیارم تو هیچ چیزی
تو عمل های زیبایی با کره رقابت میکنیم
تو نوآوری از چین الگو برداری میکنیم
تو پزشکی با انگلستان میخوایم رقابت کنیم
توی هنر با ایتالیا کل میندازیم
کلا ایرانیا میخوان تو همه چی بهترین باشن و با بهترین های هر صنعت و حوزه خودشونو مقایسه میکنن ، و اولش از روی اونا کپی کاری میکنن و کم کم پیشرفت میکنن و خودکفا میشن (توی بیشتر صنایع و … همینطوری هستن دقت کنید) واسه همین حس میکنم الان میخوان همون کاری که چین کرد رو بکنند تا ۵۰ سال دیگه بهش ابرقدرت بعدی جهان (البته ایران خیلی از مولفه های ابرقدرت اصلی بودن رو ندارن برخلاف امثال آمریکا ، چین ، و یا در آینده هند و اندونزی و …)
ولی خب میتونه نقش آلمان یا ژاپن کنونی رو داشته باشه در آینده (یعنی دست راست یا چپ ابرقدرت های بعدی)
امین
۲۵ آبان ۱۴۰۲برادر من کاری به گپی برداری و اینها ندارم اما در مورد هنر و پزشکی و … در تاریخ خودمون مطالعه کن و ببین که علم از کجا به کجا رفته با دانشمندانی مثل خوارزمی و ابو علی سینا آشنا بشو. درسته صنعت خودروی ما لنگ میزنه و عقب گرد داره ولی دلیل خودتحقیری نیست. اگر بدون تعصب تاریخ رو مطالعه کنی میبینی همین پیشرفتی که غرب در تکنولوژی داشته با غارت کردن منابع مای و انسانی ملتهای دیگه بوده نه از روی اصول.
Mercedes
۲۶ آبان ۱۴۰۲آره درسته ولی یه سری چیزا هم خود غرب اختراع کرده
مثلا همانطور که آسیایی ها مثل ایران تو پزشکی و هنر و … جلو تر بودن
اروپایی ها هم خودرو رو ساختن
برق رو کشف کردن و کلی کار دیگه
من خودم بدون تعصب همیشه فکر میکنم مثل شما
ولی خب همونطور که ما میگیم ما در خیلی چیزها اول بودیم
در خیلی چیزها هم مثل هوافضا ، خودرو ، مکانیک ،فیزیک کوانتوم و خیلی از علوم دیگه غربی ها از همون اول پیشتاز بودن تقریبا
کلا جهان همینه همش میچرخه
اول اروپایی ها علم ایران و بقیه کشور های آسیا رو دزدیدن
بعد تو جنگ های جهانی و دوران قبل و بعدش آمریکا اومد علم و تکنولوژی آلمان و بقیه اروپایی هارو دزدید
بعد تو ۵۰-۱۰۰ سال اخیر کشور های آسیایی دوباره ورق رو تا حدی برگردوندند و مخصوصا چین که اومد با کپی کاری شروع کرد از روی آمریکا و اروپا تقلید کردن و یاد گرفتن و کم کم پیشرفت کرد
همین چین که میگن کپی میکنه کارش فرقی با آمریکای ۱۰۰-۲۰۰ سال پیش ندارع ، آمریکا با جنگ های جهانی و به عنوان غرامت و … تکنولوژی های آلمان رو دزدید و استفاده کرد و رشد کرد (یک سری چیزا هم خودش ساخت) ، چین منتهی متمدنانه تر برخورد کرد بجا دزدی و جنگ از راه فرستادن دانشجو و کسب علم و همینطور کپی کاری و … علم غربی هارو بدست آورد و توسعه داد😅 جفتشون یک کار رو کردن روش هاشور فرق داشت
باز الان دارن بقیه کشور های آسیایی هم کم کم رشد میکنند
بعضیا مثل چین ، سنگاپور ، امارات و … پیشرو تر هستند
بعضیا هم مثل هند و اندونزی و … بازار های نو ظهور و در حال رشد و اول راه هستن
Anti Tesla
۲۵ آبان ۱۴۰۲شما قرن هفتم رو ببین تا متوجه بشی که شروع شکوفایی علم از کشور های اسلامی آغاز شد که ایران هم در نوک پیکان آنها بود.
Apolo IE
۲۶ آبان ۱۴۰۲کلا اصل پیشرفت و رشد علم در تاریخ مربوط به کشور های ما آسیایی ها بوده
نه فقط ایران ، کل کشور های آسیایی هر کدوم در دوره هایی از تاریخ پیشرو بودن و کلی نوآوری داشتن
به ویژه کشور های شرق آسیا و غرب آسیا (خاورمیانه)
الان هم روند داره برمیگرده این سمت دوباره ولی زمان میبره
کار یکی دو سال نیست
ولی بیشتر اقتصاد دان ها تا سال ۲۰۵۰-۲۱۰۰ پیش بینی کردن آسیا ابرقدرت جهان و پیشرو در بیشتر زمینه ها میشه
Enzo Ferrari 2008
۲۴ آبان ۱۴۰۲نیست که ایران از زیر ساخت خوبی برخوردار هست 🤣🤣 این همه ماشین شارژی نشون دادن
A1
۲۴ آبان ۱۴۰۲ما که ماشین بنزینی قوی درست حسابی ندیدیم دیگه برقی 130 اسبی نیارید جان بچتون
X
۲۶ آبان ۱۴۰۲قشنگ بود 😂
اکستریم دوتا محصول آورده ۲۲۰ اسب بنظرم txl اگه قیمتش مناسب باشه گزینه خوبیه
۲۴ آبان ۱۴۰۲آقای اشتری فکر کنم هیوندای های النترا جدید بعضیاشون ترخیص شدن
https://divar.ir/v/QZUNvBNM?ref=android
این قیمتش 4 ملیارد و 500،
اقای اشتری پسفردا رو تعطیل رسمی اعلام کن😂
کامنتو لطفاً قبول کنین
۲۴ آبان ۱۴۰۲با 4 ملیارد و 500 میشه جنسیس 2013 درحد خرید!
نه النترا اقتصادی با آپشن های اندازه سمند
Mercedes
۲۵ آبان ۱۴۰۲النترا رو قیمت مدل ۲۰۲۳ رو دیدم بین ۲۳ تا ۳۳ هزار دلار بود که بگیم نهایتا این مدلی که وارد کردن بخواد میانگین این دوتا قیمت یعنی ۲۸ هزار دلار باشه
با دلار ۵۰ تومن در میاد ۱.۴ میلیارد
با سود ، گمرک و عوارض و مالیات و … و خلاصه همه هزینه های جانبی تهش میشه دوبرابر یعنی ۲.۸ میلیارد ،نه اصلا ۳ میلیارد
چقدر این طرف پر روعه که میخواد خودشم نصف قیمت ماشین سود کنه ! (۴.۵ قیمت گذاشته یعنی ۵۰ درصد گرون تر از ۳ میلیارد) و جقدر دی.وانه هستن کسانی که از این و امثال این میخرن
خودم باشم ترجیح میدم حتی اگه ۴.۵ پول هم داشته باشم همون ۲۰۷ داخلی سوار بشم یا حتی از مترو و اتوبوس استفاده کنم ولی اینقدر به امثال این آدمای پست و دزد و دلال سود ندم
آخه این که دیگه بهانه گمرک و عوارض نیست که ، گمرک رو ماشین ۱.۶ لیتری ۲۰۰ درصد سود که نمیگیره!
مهران
۲۴ آبان ۱۴۰۲با یه میلیارد کمتر میشه تالیسمان صفر برداشت.مم خودم بعد سه ماه گشتن بهترین گزینه که با پولم هماهنگ بود تالیسمان بود که خداروشکر بهترین انتخاب بود. کمک هاش یکم اذیت میکرد که با نمونه برقی جایگزین شد و عالی شدن.
خدایی این النترا با این اپشنایی که داره اصلا با عقل جور در نمیاد خریدش…
MjM
۲۴ آبان ۱۴۰۲فقط اون R9 که نوشته هیچ اطلاعاتی تو سایتهای چینی ازش نیست و یه محصول ناموفق بوده! 2 روز دیگه که اومد و 2 میلیارد کردن تو پاچه مردم چینیا میفهمن چجوری بفروشن و موفق باشه!!!
چغندر
۲۵ آبان ۱۴۰۲نمایشگاه تحول مونتاژ اسم بهتریه
Mercedes
۲۵ آبان ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/11/tara-ev-1.jpg
یه جوریه اینگار دستتو بذاری رو دهن یه نفر که نذاری نفس بکشه
کیانوش
۲۵ آبان ۱۴۰۲ری را اگر کیفیت خط مونتازش در حد معمولباشه نمیگم خیلی بالا چون بعیده در حد معمولهم باشه و ی قیمت مناسب میتونه تو بازار ایران جواب بده اگر ارزون تر از وارداتی های چینی بدنش بیرون البته طاهرشم بد نیست و نمیدونم چرا اینقدر گیر دادن بهاون طرح اگزوز خروجی حتی بی بی سی خبر زده خودروی برقی ایران خودرو اگزوز داره بابا اگزوز نداره فقط طرحش رو سپر مونده بعصی از خودرو ساز های خارجی هم اینکار رو میکنن حالا نمیدوم ایراخودرو قصد داره تو طرح نهایی هم اینکار رو بکنهیا چون سپر عقب جدید نداشته همون سپر بنزینی رو گداشته
Mercedes
۲۶ آبان ۱۴۰۲بی بی سی لا.ش.خوره
کارش همینه که از این خبرها کار کنه
وگرنه خیلی از آلمانی ها هم میان اگزوز میذارن که بسته هست و تزئینی فقط بخاطر حسش اینکارو میکنن
حالا ایران خودرو تازه بنز و پورشه و bmw نیست
اگر بدون تعصب نگاه کنیم واقعا چند ساله ایران خودرو پیشرفت کرده
همین ریرا رو با سمند سورن مقایسه کنیم میفهمیم
ولی بحث قیمت خیلی مهمه
چون الان با کمتر از ۱.۵ میلیارد میشه فونیکس fx رو گرفت که واقعا ماشین خوبیه
اینطوری زیرا باید زیر ۱ تومن قیمت بخوره که آخه اینم بعیده چون تا جایی که میدونم الان دنا پلاس توربو و تارا اتومات تو رنج ۱ تومن هستن که خنده داره ریرا هم همین قیمت عرضه بشه
ایران خودرو شرایط سختی تو قیمت گذاری این ماشین داره
مثلا خودم اگه بخوام ۱۲۰۰ پول به ریرا بدم خب ۱۴۰۰ میرم فونیکس fx premium میخرم چه کاریه
۲۹ آبان ۱۴۰۲فونیکس حدود ۱.۷۰۰ و ۱.۶۰۰ هست