مقدمه:
حدود چهار سال از انسداد دوران طلایی واردات خودرو به کشور میگذرد و حال که عرضه خودرو در بازار بهصورت انحصاری شده و قیمت خودروها سر به فلک کشیده، قشر متوسط جامعه برای خرید خودرو دو راه بیشتر ندارند؛ یا باید به سراغ خودروهای صفر کیلومتر و یا کم کارکرد داخلی نظیر تیبا، کوییک، سمند، ۴۰۵ و… بروند یا خودروهای کارکرده داخلی و مونتاژی مانند ریو، ورنا، آوانته، دنا، شاهین، رانا و… را انتخاب کنند.
در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال سراغ دو خودرو در بازه قیمتی ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون (در نسخه دنده دستی) رفتهایم؛ یکی مونتاژی و دیگری داخلی.
رانا و ورنا خودروهایی که شاید تنها وجه اشتراکشان کلاس بدنه و قیمتشان باشد. احتمالاً برخی مقایسه این دو خودرو را عجیب یا غیرمنطقی بدانند اما در بازار راکد این روزها این دو خودرو جزو گزینههای قابل انتخاب در بازار دستدوم محسوب میشوند.
ورنا، سدانی که امروزه فراموش شده در سال ۱۳۸۳ توسط گروه خودروسازان راین مونتاژ و تا سال ۱۳۹۰ در دو نسخه دستی و اتوماتیک به بازار عرضه شد. گرچه ورنا در بحث فروش هیچ وقت نتوانست به پای برادر خود یعنی کیا ریو برسد اما در زمان تولید، خودروی پرفروشی محسوب میشد. ورنا در سالهای بعد با نام اکسنت در کشور مونتاژ شد.
همانطور که میدانید رانا؛ پروژه فیسلیفت سدان محبوب بازار ایران یعنی ۲۰۶ است که از سال ۱۳۹۱ تاکنون روی خط تولید ایرانخودرو قرار دارد. البته رانا هم مانند ورنا هیچ وقت نتوانست به پای برادر بزرگتر خود، ۲۰۶ برسد اما امروز در بازار دستدوم گزینه نسبتاً مناسبی تلقی میشود.
طراحی
در نگاه اول شاید طراحی ورنا به مذاق خیلیها خوش نیاید؛ حق هم دارند؛ ورنا از جلو شبیه قورباغهای است که چیزی نمانده چشمانش بترکد! اما در رانا هدف این بوده که چهره خودرو کمی خشن به نظر برسد. با کمی دقت متوجه میشوید علیرغم اینکه ورنا یک دهه قبل از رانا طراحی شده اما ظاهر شکیل و آراستهتری نسبت به رانا دارد که این مورد سبب شده چهره ورنا در طول زمان کمتر قدیمی بشود.
فرم تخممرغی شکل بدنه، گرافیک داخلی چراغها و نمای جانبی بسیار ساده (که در نسخه پلاس تا حدودی رفع شده) را میتوان از ایرادات طراحی رانا عنوان کرد. البته طراحی ورنا هم بینقص نیست؛ برای مثال چراغ مه شکن عقب که در سمت چپ سپر قرار دارد مانند این است که کسی قصد داشته آن را بهزور جا بزند و تقارن و هماهنگی نمای عقب را کاملاً به هم زده و همین باعث شده که نمای عقب رانا کمی بهتر جلوه کند. فرم کاپوت یکی دیگر از ایرادات طراحی ورنا است که زمانی که از داخل کابین به آن نگاه میکنید ممکن است برایتان کمی آزاردهنده باشد.
چون طراحی امری سلیقهای است، برای همین نمیتوان برنده این بخش را یکی از این دو خودرو اعلام کرد، اما من نگارنده چهره ورنا را بیشتر میپسندم.
کابین
بلافاصله بعد از ورود به رانا متوجه کیفیت افتضاح و افت کیفیت متریال استفاده شده در کابین شدم. طراحی غربیلک فرمان نیز بسیار قدیمی شده و گرافیک صفحه کیلومتر در ذوق میزند؛ اما بدتر از همه جای گذاری ادوات کابین بهخصوص کلید شیشهبالابرها است که واقعاً تحمل کردن آن نیاز به صبر ایوب دارد! مشکل فضای پا و سر در ردیف عقب که همیشه در ۲۰۶ وجود داشته؛ در رانا هم همچنان به قوت باقی است اما در عوض فضای صندوق عقب بزرگتر از خودروهای همکلاس خود است.
بااینکه ورنا مورد تست ما ۸ سال پیرتر از رانا است اما کیفیت بالاتر متریال استفاده شده در کابین بهوضوح مشخص است. در ورنا فضاهای بیشتر و کاربردیتری برای قرار دادن دست یا اجسام وجود دارد و همچنین دسترسی به ادوات کابین نیز ساده و بیدردسر است. فرمان دو شاخه که قبلاً فقط در پیکان و پژو دیده بودیم ورنا را کمی از باقی رقبا متمایز کرده. نکته جالبی که هنگام وارد شدن به کابین ورنا متوجه شدم جنس کرومی دستگیره داخلی در و قفل آن است که واقعاً حس خوبی را به سرنشینان منتقل میکند. پارچه استفاده شده بر روی رودریها نیز جنس و طرح مناسبی دارد و اصلاً شما را ناامید نمیکند. گرافیک صفحه کیلومتر نیز بسیار بهتر از رانا است. مشکل فضای سر برای سرنشینان عقب در ورنا کاملاً حل شده اما متأسفانه فضای پای عقب تفاوت چندانی با رانا ندارد. در خصوص فضای صندوق عقب ورنا باید گفت: قطع بهیقین از رانا کوچکتر، اما با توجه به کلاس بدنه خود مناسب است.
ورنا با استفاده از متریال بهتر و طراحی دقیق، ظریف و ایجاد فضای کاربردیتر نسبت به رانا بیشک برنده این قسمت است.
آپشنهای رفاهی و ایمنی
نمیتوان از ورنا توقع زیادی داشت زیرا طراحی آن به تقریباً به ۲ دهه قبل برمیگردد. در نسخه دنده دستی آپشنهایی مانند چهار شیشه برقی، گرمکن آیینهها، دریچه تهویه ردیف عقب (از زیر صندلیهای جلو)، فرمان هیدرولیک و تنظیم صندلی راننده در ۸ حالت بهصورت دستی وجود دارد که در نسخه اتوماتیک ترمز ABS، ایربگ راننده و سرنشین جلو، تنظیم برقی آیینهها و مه شکنهای جلو به آن اضافه میشود.
اما رانا در این بخش مجهزتر است. در رانا میتوان آپشنهایی مانند کامپیوتر سفری، چهار شیشه برقی، گرمکن آیینهها، تنظیم برقی آیینهها، مه شکن جلو، ترمز ABS، ایربگ راننده و سرنشین جلو و ترمزهای جلوی خنک شونده را تجربه کرد.
برگ برنده رانا در این بخش کامپیوتر سفری، ترمز ABS و ایربگ است اما نمیتوان از تنظیم هشت حالته صندلی ورنا گذشت.
رانندگی
موتور ورنا نسبتاً بیصدا و بدون لرزش روشن میشود و در حالت سکون هیچ لرزشی ندارد؛ در مقابل روشن شدن موتور رانا با کمی لرزش و صدا همراه است و در حالت سکون مانند ورنا عمل نمیکند. سواری ورنا کاملاً نرم، روان و بیصدا است و در هنگام حرکت، موتور لرزش زیادی به کابین منتقل نمیکند. ورنا مانند یک هیولا دستاندازهای جاده را میبلعد و نمیگذارد شما در کابین لرزش احساس کنید. در ورنا هیچ صدای اضافی از اجزای داخل کابین نمیشنوید که این مورد به کیفیت بالای مونتاژ برمیگردد.
اما در رانا قضیه متفاوت است؛ سواری رانا بهوضوح از ورنا خشکتر و پرسروصداتر است (مخصوصاً زمانی که موتور در دورهای بالاتر از ۳۵۰۰ کار میکند).
عملکرد کولر هر دو خودرو مناسب است اما کولر رانا کمی بهتر از ورنا عمل میکند.
عملکرد ترمز رانا در شرایط عادی بهتر از ورنا است؛ علیرغم اینکه ترمزهای جلو رانا داری سیستم خنک شونده است، وقتیکه ترمزها تحت فشار قرار میگیرند و گرم میشوند افت توان محسوسی پیدا میکنند و جلوتر از ورنا خودرو را نگه میدارند.
شتاب رانا بهطور محسوسی از ورنا بهتر است؛ اما در بحث کشش در سینهکشیها ورنا بهتر عمل میکند. در سرعتهای بالاتر از صد کیلومتر صدای باد در رانا آزاردهنده میشود در مقابل هیوندای در ایزوله کردن کابین موفقتر بوده و صدای باد در کابین موجب آزار سرنشینان نمیشود.
صندلیهای ورنا بهوضوح دربرگیرندگی بهتری نسبت به صندلیهای خشک و خشن رانا دارد. همین موضوع سبب شده تا سرنشینان عقب در ورنا فضای تنگ عقب را فراموش کرده و خستگی کمتری را احساس کنند.
دید به جلو و عقب در ورنا فوقالعاده است، اما دید جانبی به دلیل آیینههای کوچک کمی کم است. رانا علاوه بر این مشکل میدان دید کمتری در قسمت عقب به راننده میدهد.
هندلینگ در ورنا فدای سواری نرم شده و در پیچها این رانا است که بهتر عمل میکند.
وجود کامپیوتر سفری در رانا رانندگی را برای راننده سادهتر میکند؛ فقدان این آپشن در ورنا واقعاً احساس میشود.
در ورنا سواری نرم و روان، صندلیهای نرم و راحت و اجزای در دسترس کابین موجب پیشی گرفتن نسبت به رانا شده است.
هزینههای نگهداری
هزینه سرویسهای دورهای هر دو خودرو بین ۳۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان میشود. به دلیل اینکه قطعات رانا تولید داخل هستند و هنوز هم تولید میشوند بهمراتب در دسترستر بوده و قیمت مناسبتری نسبت به قطعات ورنا دارد که همین موضوع سبب میشود تا خریداران بین انتخاب این دو خودرو به شک بیافتند.
جمعبندی
معمولاً رسانه انتخاب میان دو خودرو را به عهده خوانندگان میگذارند، اما ما میخواهیم این بار در پدال این روند را تغییر دهیم و برنده این بخش را اعلام کنیم. سواری نرم، بیصدا و روان و صندلیها راحت سبب شده تا ورنا برنده این مقایسه باشد.
مقایسه مشخصات فنی هیوندای ورنا و ایران خودرو رانا
ورنا | رانا | |
مشخصات موتور | ۴ سیلندر ۱۵۰۰ سیسی | ۴ سیلندر ۱۶۰۰ سیسی |
قدرت | ۹۵ اسب بخار | ۱۰۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۰ نیوتون متر | ۱۴۰ نیوتون متر |
مصرف سوخت (ترکیبی) | ۷.۵ لیتر | ۸.۲ لیتر |
شتاب صفر تا صد | ۱۱.۵ | ۱۱ |
نکات مثبت | سواری نرم. مصرف سوخت مناسب. استهلاک پایین | هندلینگ و شتاب مناسب فضای صندوق خوب |
نکات منفی | کمبود آپشن. هندلینگ و شتاب نهچندان مناسب | طراحی داخلی افتضاح و کیفیت پایین متریال استفاده شده در کابین |
imperial
۱۷ تیر ۱۴۰۱خیلی دلم میخواد یه همچین مقایسه البته بسیار بسیار دقیق تر بین کادیلاک سویل(یا شورلت کاپریس)با تارا اتومات یا شاهین اتومات انجام بشه نتیجه خیلی جالب خواهد بود😂البته بدون درنظر گرفتن استهلاک و قطعات.
پدال جان امکان همچین مقایسه ای هست یا نه؟
جواب پدال= خیر…😜
Reza
۱۸ تیر ۱۴۰۱ماشین آمریکاییه فقط اسم داره و گرنه هیچی نیست
imperial
۱۸ تیر ۱۴۰۱Reza
“ماشین آمریکاییه فقط اسم داره و گرنه هیچی نیست”
داداش میدونم جوگیر شدی بجای اینکه 600میلیون بدی ماشین چینی بخری رفتی تارا زباله خریدی.میدونم ناراحتی.اشکالی نداره.باید بگم درکت میکنم چون نمایشگاه خودرو تهران نِشستم پشتش.حال به هم زن بود.اصلا نیومده بودن یکم بروز داخلشو طراحی کنن عقبش وحشتناک تنگ یود یعنی کسی 185الی190 سانت قد داشته باشه نمیتونم عقب بشینه و بعد یه یه ربع گردن درد میگیره. پلاستیک داسبرد وحشتناک بی کیفیت بود از چینی های 4 یا 5 سال پیش هم بدتر بود.از من به شما نصیحت اگه تارا خریدی، سریع بفروش برو یه جک یا بسترن یهx33 و… تهیه کن به خدا شرف داره به کل ایرانخودرو! حداقل ایربگ دارن برای سرنشینانش کمردرد نمیارن و آپشن هاشون5سالی کار میکنن…تارا که سند و مدرکش موجوده بعد 5هزارتا کار چندتا آپشنش کار نمیکنه! البته شاهین هم که اوضاش یدتره!
اما درخصوص خودروهایی آمریکایی.
باید بگم کادیلاک ایران لوکس ترین خودروی تاریخ ایران بوده و قطعا ده ها برابر یهتر از انواع زباله ها مثل پارس 405 سمند هست. آپشن هایی که روی این ماشین هست تارا تو خوابش هم ندیده.صندلی برقی 6 حالته راننده و صندلی شاگرد 2 حالته برقی چراغ مطالعه عقب زیر آرنجی ردیف عقب.کروزکنترل!(40سال پیش کروز کنترل حکم خودران امروزی رو داشت).آرام بست صندوق عقب(نسخه آمریکایی) صندوق عقب برقی. چراغ خداحافظی و سانروف (نسخه آمریکایی) 4دنده اتومات شیشه های جلو و عقب برقی و…شتابش هرچی سورن توربو هست رو نابود میکنه زانتیا و دیگر زباله های اینیستاگرامی مثل elx رو چنان کیلومتری نقطه میکنه نگو و نپرس.تست تصادف هم نیاز به گفتن نیست. اینقدر ماشین بیکیفیت تولید میکنیم ایمنی خودروهامون از 40 سال پیش کمتره! یه بار پشت کادیلاک سویل بشینید اصلا آشغال های ایرانی رو نگاه نمیکنید. تاکید میکنم نگاه هم نمیکنید. شورلت کاپریس هم اینجوری هست اونم عالی هست.
یه آگهی دیده بودم چندوقت پیش بیوک اسکای لارک بازسازی کامل کامل نو نو انگار همین الان از کارخونه اومده بود بیرون قیمت210میلیون. می ارزید به هزارتا شاهین. البته آگهیش دیگه نیست تو دیوار.واقعا خوشابحال کسی که دارتش.کادیلاک سویل بسیار تمیز متاسفانه نیستش ولی اگه باشه تمیز تمیز و قیمتش حدود 450میلیون باشه قطعا ارزش خرید بالاتری نسبت به تارا داره.درسته که قدیمی هست ولی متاسفانه داریم ماشین هایی تولید میکنیم در سال 2022 که بدتر از ماشین های 1980 هست چه بهتر که همون 4دهه پیش رو سوار شیم.
imperial
۱۸ تیر ۱۴۰۱دوستان 2 تا اشتباه تایپی داشتم
ببخشید=*کسی ۱۸۵الی۱۹۰ سانت قد داشته باشه نمیتونم عقب بشینه*
نمیتونه عقب بشینه.
*۴دنده اتومات*
3 دنده اتومات
NAVID۰۰۹۸
۱۷ تیر ۱۴۰۱به هیچ عنوان قابل مقایسه نیستند مگر از لحاظ قیمتی !
همین که یه بچه ۱۰ ساله بشینه تو دوتا ماشین ، تفاوتها را ساده میفهمه که ورنا کیفیت بسیار خوبی داره چه سواری چه عایقبندی چه متریال !
تنها مشکلِ ورنا خدمات و قطعات گران و کم هستش که بهتره بدونید سرسیلندرش به تنهایی حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون پولش میشه !
اما اگر تمیزش را پیدا کردید تو هوا بخریدش و دعاش را به جون من بکنید !
رانا همین بس که یه داشبورد داره ، جنسِش باور کنید دستهکمی از پلاستیک مشکی بازیافتیها نداره !
امین
۱۸ تیر ۱۴۰۱تو نمیگفتی کره ای آشغاله؟!
با خودت چند چندی پسر.
HamiD
۱۸ تیر ۱۴۰۱اگه مقایسه ورنا با همتای ژاپنی یا آمریکایی بود اونوقت میگفت آشغاله …
NAVID۰۰۹۸
۱۸ تیر ۱۴۰۱حمید جان جواب شما را دادن !
مرتضی مقدم
۱۸ تیر ۱۴۰۱کیفیت متریال داخل افتضاح.بخصوص داشبورد ک از پلاستیک سطل زباله ساخته شده.اما دوام و کیفیت مکانیکی فوق العادست.من رانا داشتم حدود دویست هزار تا باهاش کار کردم آخ نگفت.ی ذره اذیت نکرد فقط سرویس های دوره ای ک اونم واقعا قیمتش بالا نبود.برا کسی ک ی ماشین ارزون و بی دردسر روزمره برا مسافت زیاد میخاد رانا گزینه خوبیه ک نسبت ب قیمتش میتونید توی اتوبان و جاده سر ب سر ماشینای گرونتر بذارین و اگه جرات ب خرج بدین میشه رو کم کرد باهاش
مرتضی مقدم
۱۸ تیر ۱۴۰۱کیفیت متریال داخل افتضاح.بخصوص داشبورد ک از پلاستیک سطل زباله ساخته شده.اما دوام و کیفیت مکانیکی فوق العادست.من رانا داشتم حدود دویست هزار تا باهاش کار کردم آخ نگفت.ی ذره اذیت نکرد فقط سرویس های دوره ای ک اونم واقعا قیمتش بالا نبود.برا کسی ک ی ماشین ارزون و بی دردسر روزمره برا مسافت زیاد میخاد رانا گزینه خوبیه ک نسبت ب قیمتش میتونید توی اتوبان و جاده سر ب سر ماشینای گرونتر بذارین و اگه جرات ب خرج بدین میشه رو کم کرد باهاش
قاطر فروش
۱۷ تیر ۱۴۰۱از کادیلاک به ورونا و اوانته از ورونا به بنجل های چینی ب قیمت خون پدرشون
یه زمان چ خودروی هایی مونتاژ میشد
کرمان موتور شرمنده ایم
پدرام
۱۷ تیر ۱۴۰۱از ورنا قابل مقایسه با رانا نیست چه از نظر کیفی و چه از نظر شتاب با اینکه شاید روی کاغذ فکر کنید 95 اسب چیزی نیست اما در عمل بخاطر هماهنگی خوب موتور و گیربکس شتاب بسیار خوبی رو داره، یکی از دوستان داشت قبلا سواری نرم و بیصدا طراحی اش هم به نظرم بهتر از رانا است مهم ترین ضعف طراحی رانا چراغ هایی با خطوط شکسته روی بدنه ای که خطوط شکسته ندارن خیلی توی ذوق می زنه (در واقع این بدنه با خود چراغ های 206 خیلی مچ هست)
نکته بعدی در خصوص ورنا اینکه بدون روغن هم می تونه تا حدی دوام بیاره موردی که شاید تو هیوندای های جدید هم پیدا نشه
البته اضافه کنم الان دیگه خریدش خیلی عاقلانه نیست چون قیمت قطعاتش خیلی بالاتر از ماشین های داخلی هست
فرامرز
۱۷ تیر ۱۴۰۱نمای بغل رانا رو تو رو خدا. ستون سی از در سرنشین عقب بزرگتره. فقط صندوق ۲۰۶ رو کش دادن عقب شده سدان!
Carlover
۱۷ تیر ۱۴۰۱کیفیت عکسا و سطحشون به شدت پایینه! انگار رهگذر عکس گرفته!
NAVID۰۰۹۸
۱۷ تیر ۱۴۰۱مگه فکر کردید nercarshow هستش که ایراد بنیاسرائیلی میگیرد ، ای بابا ، بیچاره پدال چه عذابی را از شماها به جان میخره تا خونِش به جوش نیاد !
نکنه انتظار دارید یه گروه فیلمبرداری و عکسبرداری راه بندازن تو خیابون تا ازین لگنپارههای گران قیمت امروز گزارش تهیه بکنند !
سینا
۱۷ تیر ۱۴۰۱😂❤
Clean energy (سلام فرمانده)
۱۸ تیر ۱۴۰۱چه ربطی داره
اگه همین عکسا رو با یه گوشی عادی ۴ ۵ میلیونی میگرفتن صد شرف داشت به این عکسای مزخرف
چون ماشینا بنجلن نباید عکس خوب گرفته بشه؟
عجب
نیما شیرازی
۱۸ تیر ۱۴۰۱درود برشما.
عکس هایی که ما هنگام تست گرفتیم با رزولوشن ۲۴۰۰×۴۲۰۰بوده اما متاسفانه هنگام آپلود، رزولوشن به ۴۱۵×۷۶۰ کاهش پیدا کرده.
انشاالله در مقاله های بعدی این مشکل را رفع می کنیم.
ارادتمند شما_نیما شیرازی
رضا
۱۸ تیر ۱۴۰۱راست میگه به خدا🤯😂
Carlover
۱۸ تیر ۱۴۰۱همین حرفای مسخره رو میزنی که چند ساله هرگندی تو پدال میزنی پدال کاریت نداره
NAVID۰۰۹۸
۱۸ تیر ۱۴۰۱مثلاً باید چیکارم داشته باشه ، بگو بدانم و بدانیم و بدانند !
نیما شیرازی
۱۸ تیر ۱۴۰۱درود برشما.
عکس هایی که ما هنگام تست گرفتیم با رزولوشن ۲۴۰۰×۴۲۰۰بوده اما متاسفانه هنگام آپلود، رزولوشن به ۴۱۵×۷۶۰ کاهش پیدا کرده.
انشاالله در مقاله های بعدی این مشکل را رفع می کنیم.
ارادتمند شما_نیما شیرازی
Reza
۱۷ تیر ۱۴۰۱به نظرم فقط اون عکس اولی بده
بهزاد
۱۷ تیر ۱۴۰۱راست میگه بقیه عکس ها خوبه
نیما شیرازی
۱۸ تیر ۱۴۰۱درود برشما.
عکس هایی که ما هنگام تست گرفتیم با رزولوشن ۲۴۰۰×۴۲۰۰بوده اما متاسفانه هنگام آپلود، رزولوشن به ۴۱۵×۷۶۰ کاهش پیدا کرده.
انشاالله در مقاله های بعدی این مشکل را رفع می کنیم.
ارادتمند شما_نیما شیرازی
سینا
۱۷ تیر ۱۴۰۱من رانا رابیشتر دوست دارم
محمد
۱۸ تیر ۱۴۰۱اگه رانا ایرانی نبود همه بهت مثبت میدادن😂😑
سینا
۱۷ تیر ۱۴۰۱راتا شتابش بهتره
رضا
۱۷ تیر ۱۴۰۱رینگ های ورنا عوض شده؟
meysam
۱۷ تیر ۱۴۰۱ورنا رو یه دور کوتاهی باهاش زدم
اون سواری نرم و بیصدایی که در مقاله بهش اشاره شده واقعا حق گفته
راناها هم یه زمانی مشکلات برقی داشتن نمیدونم رفع شده یا نه
Clean energy (سلام فرمانده)
۱۷ تیر ۱۴۰۱این چه کیفیت عکسیه😐😐😐
والا با بنجل ترین گوشی بازار میشه بهتر عکس گرفت (زیادم نه ۴ ۵ تومن)
دلم براتون سوخت
اگه میخواید تا پول جمع کنیم با بقیه براتون یه گوشی بخریم واسه عکس گرفتن😐
مسعود
۱۷ تیر ۱۴۰۱این بود مقام انسانیتی که میگفتی؟؟؟
هه…
سپهر
۱۷ تیر ۱۴۰۱بازهم مقاله های تست و بررسی بنویسید
datsun
۱۷ تیر ۱۴۰۱صددرصد ورنا ماشین وطنی صفرش هم انگار ده سال کار کرده.
Ahmad
۱۷ تیر ۱۴۰۱یه عیب مهم دیگه رانا،
چراغ های جلوی ضعیف هستش.
نوردهی افتضاحه.
ولی خب من که یکیشو دارم، کلا هم راضی هستم
Reza
۱۷ تیر ۱۴۰۱من تجربه رانندگی با ورنا را دارم
ماشین نسبتا خوبیه
بهزاد
۱۷ تیر ۱۴۰۱من خودم ۲۰۶ تیپ ۵ میخرم
مجید
۱۸ تیر ۱۴۰۱اگر هر دو صفر باشند صد البته ورنا بهتره ولی الان یک ورنا ۱۵ سال کار کرده که دیگه عمر مفیدش تمومه با یک رانا صفر یک قیمته پس عاقلانه اینه که رانا را بخری
نیما
۱۷ تیر ۱۴۰۱رو رانا لنت های ۴۰۵ را انداختن که قیمتش بیاد پایین
Swedish Arrogant Tiger
۱۷ تیر ۱۴۰۱رانا تو طراحی به وضوح از ورنا بهتره، فنی و هندلینگ هم که مشخصه، ظاهرا کل دلیل نویسنده برای انتخاب ورنا نرم تر بودنشه!
بهنام
۱۷ تیر ۱۴۰۱خدا قوت
امیدوارم روز به روز این نوع بررسی ها بیشتر بشن البته با خودرو های جذاب تر
امین
۱۷ تیر ۱۴۰۱همه چیزهایی که گفتی درست.ولی انصافا طراحی رانا نسبت به ورنا موزون تر و بهتره. ورنا خیلی طراحی زشتی داره.ولی خب فنی و کیفیت خیلی از رانا بهتره
محمد
۱۸ تیر ۱۴۰۱حالا اگه ورنا ایرانی بود همه میگفتن آشغاله😂
Artin
۱۸ تیر ۱۴۰۱اصلا این دوتا قابل مقایسه نیستن
با احترام به طرفدارای رانا
ورنا خیلی بهتره
Elmira
۱۸ تیر ۱۴۰۱رانا👌
علی
۱۸ تیر ۱۴۰۱قطع به یقین رانا صفر بهتر از ورنا فرسوده است .
سیامک
۱۸ تیر ۱۴۰۱ورنا رو پنج، شش سال داشتم و بعدش کلی ماشین عوض کردم.دلم واسه هیچ کدوم تنگ نشده جز ورنا.خیلی ماشین خوبی بود.
علی
۱۸ تیر ۱۴۰۱من خودم چند سال ورنا داشتم
یک بار تو جاده شمال یاتاقان زد
Ali
۱۸ تیر ۱۴۰۱فقط هیوندا👍
Sam
۱۸ تیر ۱۴۰۱چرا رانا رو اینقدر بد جلوه میدین رانا خوشگله بعد کیلومتر رانا از ورنا بهتره رانا ماشین خوبیه مشکل شما با رانا چیه یبار سوار شین دور بزنین رانا از ورنا مدرن تر هست چرا اینو نمیگید
Toyota
۱۸ تیر ۱۴۰۱تویوتا کرولا ۳۰ سال میش را میخرم و این ها را نمیخرم
احمد
۱۸ تیر ۱۴۰۱یه بی ام و ۵۰ سال پیش بهتره از ایناست