ایران خودروسایپا

سردرگمی سایپا و ایران‌‌خودرو پس از تصمیم سازمان ملی استاندارد

چالش جدید سایپا و ایران‌‌خودرو به دلیل توقف ناگهانی شماره‌گذاری تیبا و سمند

اقدام سازمان ملی استاندارد درباره عدم ‌تأیید اعتبار ایمنی خانواده تیبا و سمند LX با حواشی زیادی همراه بوده است. زمانی که خودروسازان تصمیم بر خارج کردن یک خودرو یا محصول از خط تولید می‌گیرند ابتدا مقدمات و جایگزین آن را مشخص می‌کنند و این تصمیم لااقل در ایران طی یک فرآیندی بسیار طولانی عملی می‌شود. اما توقف ناگهانی شماره گذاری خانواده‌ تیبا و سمند LX چالش‌هایی را برای سایپا و ایران خودرو به وجود آورده است.

ابتدا به سراغ گروه خودروسازی سایپا می‌رویم. مدیرعامل سایپا با بیان اینکه ۶ هزار خودرو ناقص تیبا از سال گذشته در کف کارخانه مانده است و ۷ هزار خودرو تیبا نیز سال گذشته پیش فروش شده است، اعلام کرد:

با توجه به تصمیم سازمان ملی استاندارد برای خروج این خودروها از خط تولید باید تکلیف این ۱۳ هزار خودرو مشخص شود.

محمد علی تیموری در پاسخ به این سؤال که آیا دو خودروی تیبا و تیبا ۲ از خط تولید خارج می‌شود؟ ادعا کرد:

اگرچه همیشه در خودروی تیبا عیوبی بوده اما هیچ‌گاه خودرو با عیوب ایمنی به دست مشتری نرسیده و امکان ندارد خودرویی با عیب ایمنی از خط تولید خارج و به دست مشتری برسد.

مدیرعامل سایپا افزود:

برخی از عیوب خودروها مثل رگلاژ در خودروها وجود دارد و تکرار می‌شود که اینها عیوب ایمنی محسوب نمی‌شود بلکه باید در پروسه اصلاح شود. تکرار عیوبی مانند رگلاژ در باعث شد تا تصمیم بگیریم که تیبا را از خط تولید خارج کنیم لذا رفع این عیوب پرتکرار نیازمند قالب‌های جدید برای تولید است که دارای هزینه بسیار زیادی است لذا به جای ساخت قالب جدید برای اصلاح خودروی قدیمی، خودروی جدید به بازار عرضه می‌کنیم در نتیجه این خودروها هیچ اثر منفی بر مشتری ندارد.

همچنین تیموری افزود:

تیبا خودروی ارزان قیمتی بود که عامه مردم می‌توانستند از آن استفاده کنند که براساس دستور وزارتخانه برنامه حذف آن را داشتیم اما ۷ هزار خودرو تیبا قبلاً پیش فروش شده است و از سال گذشته نیز ۶ هزار خودرو در کف کارخانه موجود است که باید تعیین تکلیف شود.

مدیرعامل سایپا اظهار داشت:

سازمان ملی استاندارد این مساله را باید مورد توجه قرار دهد که فرآیند تولید صفر و یک نیست، عیوب ابلاغ می‌شود اگر برنامه‌های ما قابل اجرا نباشد آن موقع می‌توانیم خط تولید رامتوقف کنیم. برای تولید این خودرو یک زنجیره قطعه‌سازی وجود دارد که قطعات این خودرو در شرایط فعلی در قطعه‌سازی و در انبارهای ما موجود است و سرمایه ملی است لذا باید طی یک برنامه و فرآیند از خط تولید خارج شود و نباید در لحظه گفته شود که مثلاً از فردا این خودرو شماره‌گذاری نمی‌شود.

تیموری در مورد جایگزینی برای این خودروها برای تحویل به مشتریان گفت:

 اگر به هر دلیلی این خودروها شماره‌گذاری نشود که به نظرم یک سرمایه ملی هدر می‌رود، این خودرو تبدیل به خودروهای بدون گارانتی و بدون گارانتی فروخته می‌شود و جایگزین این خودروها کوئیک و شاهین است که به مشتریانی که ثبت‌نام کرده‌اند تحویل می‌دهیم.

مدیرعامل سایپا توضیح داد:

در روز بین ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ خودرو تولید می‌شود ۳ درصد از سیاست‌های وزارتخانه جلوتر هستیم و ۷ درصد از برنامه خودمان عقب‌تر هستیم که آن را نیز جبران خواهیم کرد.

تیموری افزود:

معوقات خودرویی در ۴ ماه پیش حدود ۱۲ هزار خودرو بود که این تعداد به ۹۷۰ خودرو رسیده است.

ایران‌خودرو نیز در حالی که باید ۹ هزار دستگاه سمند تحویل سازمان تاکسیرانی بدهد، خبر از توقف تولید سمند LX داد. درنتیجه این توقف ناگهانی برای ایران‌خودرو نیز مشکل ساز شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۹ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (831 ديدگاه)

    به قول یه بنده خدایی که همه میشناسن: با وجود تحریم ها پیشرفت های زیادی در کشور کردیم

    موافقم 40
    مخالفم 14
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      پیشرفت !
      چه پیشرفتی جز عذاب عذاب عذاب !

      مشکلی نیست ، زندگی ۱۰۰ سال اولش سخته ، بگذارید تولید شوند !

      چه فرقی به حال ما و شما میکنه !

      تیبا و سمند تولید بشه یا نشه مهم نیست چون هَمَشون در باتِن یکی هستند با لباس‌های پاره‌ی ظاهری مختلف !

      موافقم 25
      مخالفم 2
      1. م.د

        ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        جان ملت عزیزتراست یاخودروغیراستاندارد

        موافقم 1
        مخالفم 1
  2. Jdm باز

    ۹ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    وقعا که
    هنوزم نمیخوان دست از این زباله ها بردارن

    موافقم 23
    مخالفم 3
    1. فرزاد

      ۹ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (319 ديدگاه)

      بیست هزار تا بیست هزار تا یک مدل خودروی مثلاً ناقص دپو کردین توی پارکینگ‌ها و یکی چراغ جلو یکیش استوپ عقب یکی ضبط صوت و یکی درد بی‌درمان نداره و یه احمق هم تو اون خراب شده نیست که با جابجایی قطعات خودروهای کامل رو تحویل مشتری بده اونوقت برای یه اتفاق بسیار کوچیک و دیرهنگام ناله‌تون بلند شده که ایشالله با حذف دوتا غول مافیای خودرو ناله‌هاتون هم قطع بشه

      موافقم 24
      مخالفم 1
    2. KSH

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (78 ديدگاه)

      نونشون تو همین آشغاله

      موافقم 12
      مخالفم 1
  3. زیزیگولو

    ۹ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    فقط متن خبر رو بخونین و ببینین این آقای تیموری چه آسمون و ریسمونی به هم بافته تا تیبا از خط تولید خارج نشه و دوباره شماره گذاری بشه🤦🤦

    موافقم 25
  4. TML BN

    ۹ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1059 ديدگاه)

    آخی

    موافقم 17
  5. datsun

    ۹ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3951 ديدگاه)

    ولا چی میشه گفت به این خون خارها سالها به اسم خودرو سازی خون مردم رو مکیدن ، رو هم که نیست سنگ پای قزوین .
    نزدیک دوساله میگن ۴۰۵ توقیف شده مدل تکش رو تولید نمیکنن ولی دوگانش هنوز تولید میشه انصافا اینا خودشون یه مجموعه طنزن.

    موافقم 29
    مخالفم 1
  6. viper2

    ۹ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    از پدال قبلا به خاطر یه چیزیش خیلی خوشم میومد اونم اینکه الکی فضای اصلی و همچنین فضای مقالاتش تبلیعئ اونم از نوع متحرک نداشت که اونم به لطف زومیت…

    موافقم 16
    مخالفم 8
  7. بابک

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا نخرین.. یک ماه این بی صاحاب شده رو نخریم… چطور میشه؟ بخدا هیچکس از بی ماشینی نمرده… تا خر باشه، خرسوار هم هست.. وقتی آشغال میخریم وقتی که برای خرید آشغال ثبت نام میکنیم، پول جلوجلو میدیم شما چه توقعی از صاحبان این دوتا خودروساز دارین؟؟؟ تقصیر خودمونه..

    موافقم 17
    مخالفم 4
    1. ریحانه

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اخه آقای محترم حرف شما درست ولی مردم بدبخت با این وضع گرونی چیکار کنن وقتی نیاز دارن همه دنبال یه ماشینی ان ک ارزون باشه نیازشونو رفع کنن البته اگه اونم بتونن بخرن

      موافقم 6
      مخالفم 3
  8. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (205 ديدگاه)

    یعنی این همه حرف زدند ولی حتی یه جمله به نفع مردم حرفی نزدند. مثل همیشه با کولی بازی و سرمایه ملی و کوفت و زهرمار میخان به کارشون ادامه بدند. اون موقع که تحریم شدیم شماها بازم خودرو خارجی پیش فروش میکردین آخرش میگفتین به جاش چهارتا پراید ببر سرمایه ملی نبود. الان هم همون کارو بکنین.

    موافقم 13
  9. امیررضا

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (301 ديدگاه)

    “اگرچه همیشه در خودروی تیبا عیوبی بوده اما هیچ‌گاه خودرو با عیوب ایمنی به دست مشتری نرسیده و امکان ندارد خودرویی با عیب ایمنی از خط تولید خارج و به دست مشتری برسد.” عجب رویی داری تو!؟!
    سر تا پا ایراد ایمنی این ماشین رو احاطه کرده.

    موافقم 15
    1. ریحانه

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ینی فقط میتونم بگم خدا همشونوووو لعنت کنهههههه ان شاءالله

  10. احمدرضا

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (749 ديدگاه)

    آقا الان تکلیف من بدبختی که بعد این همه جون کندن و سگ دو زدن پول یه تیبای … صفر جمع کردم و ثبت نام کردم تا یه لگنی زیر پام باشه چیه ؟
    ما که دلال و سود بگیر نیستیم تکلیفمون چیه ؟
    دیگه از این تیبای … ارزونتر میشه ساینا
    کسی میدونه ساینام قراره جمع کنن یا نه ؟
    لطفا اگه کسی میدونه بهم بگه
    ممنون

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. محمد

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (16 ديدگاه)

      ساینا احتمالا تا ۲ سال اینده از رده خارج میشه و جایگزین ان کوئیک و اطلس هست

      موافقم 2
      مخالفم 1
  11. aliakbarkhoei

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (146 ديدگاه)

    دوستان من حالا فهمیدم باز نشدن کیسه‌هوا ایراد ایمنی نیست!

    شما هم فهمیدید؟

    موافقم 15
  12. ‏제네시스

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (406 ديدگاه)

    اینها برای این تولید خودروهای دو شرکت رو متوقف نمیکنن تا از آرمان های انقلاب دور نشیم

    موافقم 12
    مخالفم 1
  13. حسن

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    مشکلشون به راحتی قابل حله همین الان بیان بگن دو مدل ماشین جدید رونمایی کردیم تیبا پلاس و سمند پلاس دوباره پلاک گذاری بشه

  14. Lione

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (254 ديدگاه)

    گفته به خاطر رگلاژ نبودن ماشین جدید تولید میکنیم ولی نگفته پس چرا تو ماشینای جدیدشون هم همین ایرادا هست

  15. Mehdi

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (119 ديدگاه)

    کاش نسل این زباله ها کلا قطع میشد

  16. محمد

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    خب سایپا به جای تیبا خودرو کوئیک یا شاهین بده
    ایران خودرو هم به جای سمند خودرو سورن پلاس یا دنا پلاس دستی یا دنا تحویل مشتری بده

  17. فرا

    ۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    یک جا خوندم طراحی تیبا در ایتال دیزاین انجام شده البته تو گوگل سرچ کنید نوشته ۱۰ سال پیش بنام خودرو مینیاتور ایتال دیزاین طراحی کرده بخاطر همین کسل کننده هست
    حالا به طراحی BMW M1 تو ایتال دیزاین کار نداریم گلف GTI که ۲۰ سال پیش طراحی کرده هنوز کسل کننده که نیست همه دنبال خرید یه دونه از اون برا نمایشگاه ماشینتون هستند
    حالت مهندسین ایتال دیزاین سر صبح ناشتا ۲ دقیقه ای تیبا برا سایپا طراحی کردند تا دست از سرشون بردارند نمیدونم یا اینکه خود سایپا طراحی کرده ایتال دیزاین دست برده اشتباهات طراحی رو بگیره مقامات سایپااعتراض کردندکه زیاد به اصلش کاری نداشته باشند همینکه منبع لوله اگزوز از پشت پیدا باشه برا ایرانی جماعت مقبولتر شما فقط یه کار کنید در داشبورد تو حرکت باز نشه البته اونها هم نامردی نکردند و گیره در داشبورد رو جوری محکم طراحی کردند که مثل بنز کپی نشه و با فشار دستگیره از جا در بیاد الله اعلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا