اقدام سازمان ملی استاندارد درباره عدم تأیید اعتبار ایمنی خانواده تیبا و سمند LX با حواشی زیادی همراه بوده است. زمانی که خودروسازان تصمیم بر خارج کردن یک خودرو یا محصول از خط تولید میگیرند ابتدا مقدمات و جایگزین آن را مشخص میکنند و این تصمیم لااقل در ایران طی یک فرآیندی بسیار طولانی عملی میشود. اما توقف ناگهانی شماره گذاری خانواده تیبا و سمند LX چالشهایی را برای سایپا و ایران خودرو به وجود آورده است.
ابتدا به سراغ گروه خودروسازی سایپا میرویم. مدیرعامل سایپا با بیان اینکه ۶ هزار خودرو ناقص تیبا از سال گذشته در کف کارخانه مانده است و ۷ هزار خودرو تیبا نیز سال گذشته پیش فروش شده است، اعلام کرد:
با توجه به تصمیم سازمان ملی استاندارد برای خروج این خودروها از خط تولید باید تکلیف این ۱۳ هزار خودرو مشخص شود.
محمد علی تیموری در پاسخ به این سؤال که آیا دو خودروی تیبا و تیبا ۲ از خط تولید خارج میشود؟ ادعا کرد:
اگرچه همیشه در خودروی تیبا عیوبی بوده اما هیچگاه خودرو با عیوب ایمنی به دست مشتری نرسیده و امکان ندارد خودرویی با عیب ایمنی از خط تولید خارج و به دست مشتری برسد.
مدیرعامل سایپا افزود:
برخی از عیوب خودروها مثل رگلاژ در خودروها وجود دارد و تکرار میشود که اینها عیوب ایمنی محسوب نمیشود بلکه باید در پروسه اصلاح شود. تکرار عیوبی مانند رگلاژ در باعث شد تا تصمیم بگیریم که تیبا را از خط تولید خارج کنیم لذا رفع این عیوب پرتکرار نیازمند قالبهای جدید برای تولید است که دارای هزینه بسیار زیادی است لذا به جای ساخت قالب جدید برای اصلاح خودروی قدیمی، خودروی جدید به بازار عرضه میکنیم در نتیجه این خودروها هیچ اثر منفی بر مشتری ندارد.
همچنین تیموری افزود:
تیبا خودروی ارزان قیمتی بود که عامه مردم میتوانستند از آن استفاده کنند که براساس دستور وزارتخانه برنامه حذف آن را داشتیم اما ۷ هزار خودرو تیبا قبلاً پیش فروش شده است و از سال گذشته نیز ۶ هزار خودرو در کف کارخانه موجود است که باید تعیین تکلیف شود.
مدیرعامل سایپا اظهار داشت:
سازمان ملی استاندارد این مساله را باید مورد توجه قرار دهد که فرآیند تولید صفر و یک نیست، عیوب ابلاغ میشود اگر برنامههای ما قابل اجرا نباشد آن موقع میتوانیم خط تولید رامتوقف کنیم. برای تولید این خودرو یک زنجیره قطعهسازی وجود دارد که قطعات این خودرو در شرایط فعلی در قطعهسازی و در انبارهای ما موجود است و سرمایه ملی است لذا باید طی یک برنامه و فرآیند از خط تولید خارج شود و نباید در لحظه گفته شود که مثلاً از فردا این خودرو شمارهگذاری نمیشود.
تیموری در مورد جایگزینی برای این خودروها برای تحویل به مشتریان گفت:
اگر به هر دلیلی این خودروها شمارهگذاری نشود که به نظرم یک سرمایه ملی هدر میرود، این خودرو تبدیل به خودروهای بدون گارانتی و بدون گارانتی فروخته میشود و جایگزین این خودروها کوئیک و شاهین است که به مشتریانی که ثبتنام کردهاند تحویل میدهیم.
مدیرعامل سایپا توضیح داد:
در روز بین ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ خودرو تولید میشود ۳ درصد از سیاستهای وزارتخانه جلوتر هستیم و ۷ درصد از برنامه خودمان عقبتر هستیم که آن را نیز جبران خواهیم کرد.
تیموری افزود:
معوقات خودرویی در ۴ ماه پیش حدود ۱۲ هزار خودرو بود که این تعداد به ۹۷۰ خودرو رسیده است.
ایرانخودرو نیز در حالی که باید ۹ هزار دستگاه سمند تحویل سازمان تاکسیرانی بدهد، خبر از توقف تولید سمند LX داد. درنتیجه این توقف ناگهانی برای ایرانخودرو نیز مشکل ساز شده است.
حامد
۹ خرداد ۱۴۰۱به قول یه بنده خدایی که همه میشناسن: با وجود تحریم ها پیشرفت های زیادی در کشور کردیم
NAVID۰۰۹۸
۱۰ خرداد ۱۴۰۱پیشرفت !
چه پیشرفتی جز عذاب عذاب عذاب !
مشکلی نیست ، زندگی ۱۰۰ سال اولش سخته ، بگذارید تولید شوند !
چه فرقی به حال ما و شما میکنه !
تیبا و سمند تولید بشه یا نشه مهم نیست چون هَمَشون در باتِن یکی هستند با لباسهای پارهی ظاهری مختلف !
م.د
۱۱ خرداد ۱۴۰۱جان ملت عزیزتراست یاخودروغیراستاندارد
Jdm باز
۹ خرداد ۱۴۰۱وقعا که
هنوزم نمیخوان دست از این زباله ها بردارن
فرزاد
۹ خرداد ۱۴۰۱بیست هزار تا بیست هزار تا یک مدل خودروی مثلاً ناقص دپو کردین توی پارکینگها و یکی چراغ جلو یکیش استوپ عقب یکی ضبط صوت و یکی درد بیدرمان نداره و یه احمق هم تو اون خراب شده نیست که با جابجایی قطعات خودروهای کامل رو تحویل مشتری بده اونوقت برای یه اتفاق بسیار کوچیک و دیرهنگام نالهتون بلند شده که ایشالله با حذف دوتا غول مافیای خودرو نالههاتون هم قطع بشه
KSH
۱۰ خرداد ۱۴۰۱نونشون تو همین آشغاله
زیزیگولو
۹ خرداد ۱۴۰۱فقط متن خبر رو بخونین و ببینین این آقای تیموری چه آسمون و ریسمونی به هم بافته تا تیبا از خط تولید خارج نشه و دوباره شماره گذاری بشه🤦🤦
TML BN
۹ خرداد ۱۴۰۱آخی
datsun
۹ خرداد ۱۴۰۱ولا چی میشه گفت به این خون خارها سالها به اسم خودرو سازی خون مردم رو مکیدن ، رو هم که نیست سنگ پای قزوین .
نزدیک دوساله میگن ۴۰۵ توقیف شده مدل تکش رو تولید نمیکنن ولی دوگانش هنوز تولید میشه انصافا اینا خودشون یه مجموعه طنزن.
viper2
۹ خرداد ۱۴۰۱از پدال قبلا به خاطر یه چیزیش خیلی خوشم میومد اونم اینکه الکی فضای اصلی و همچنین فضای مقالاتش تبلیعئ اونم از نوع متحرک نداشت که اونم به لطف زومیت…
بابک
۱۰ خرداد ۱۴۰۱بابا نخرین.. یک ماه این بی صاحاب شده رو نخریم… چطور میشه؟ بخدا هیچکس از بی ماشینی نمرده… تا خر باشه، خرسوار هم هست.. وقتی آشغال میخریم وقتی که برای خرید آشغال ثبت نام میکنیم، پول جلوجلو میدیم شما چه توقعی از صاحبان این دوتا خودروساز دارین؟؟؟ تقصیر خودمونه..
ریحانه
۱۰ خرداد ۱۴۰۱اخه آقای محترم حرف شما درست ولی مردم بدبخت با این وضع گرونی چیکار کنن وقتی نیاز دارن همه دنبال یه ماشینی ان ک ارزون باشه نیازشونو رفع کنن البته اگه اونم بتونن بخرن
ناشناس
۱۰ خرداد ۱۴۰۱یعنی این همه حرف زدند ولی حتی یه جمله به نفع مردم حرفی نزدند. مثل همیشه با کولی بازی و سرمایه ملی و کوفت و زهرمار میخان به کارشون ادامه بدند. اون موقع که تحریم شدیم شماها بازم خودرو خارجی پیش فروش میکردین آخرش میگفتین به جاش چهارتا پراید ببر سرمایه ملی نبود. الان هم همون کارو بکنین.
امیررضا
۱۰ خرداد ۱۴۰۱“اگرچه همیشه در خودروی تیبا عیوبی بوده اما هیچگاه خودرو با عیوب ایمنی به دست مشتری نرسیده و امکان ندارد خودرویی با عیب ایمنی از خط تولید خارج و به دست مشتری برسد.” عجب رویی داری تو!؟!
سر تا پا ایراد ایمنی این ماشین رو احاطه کرده.
ریحانه
۱۰ خرداد ۱۴۰۱ینی فقط میتونم بگم خدا همشونوووو لعنت کنهههههه ان شاءالله
احمدرضا
۱۰ خرداد ۱۴۰۱آقا الان تکلیف من بدبختی که بعد این همه جون کندن و سگ دو زدن پول یه تیبای … صفر جمع کردم و ثبت نام کردم تا یه لگنی زیر پام باشه چیه ؟
ما که دلال و سود بگیر نیستیم تکلیفمون چیه ؟
دیگه از این تیبای … ارزونتر میشه ساینا
کسی میدونه ساینام قراره جمع کنن یا نه ؟
لطفا اگه کسی میدونه بهم بگه
ممنون
محمد
۱۱ خرداد ۱۴۰۱ساینا احتمالا تا ۲ سال اینده از رده خارج میشه و جایگزین ان کوئیک و اطلس هست
aliakbarkhoei
۱۰ خرداد ۱۴۰۱دوستان من حالا فهمیدم باز نشدن کیسههوا ایراد ایمنی نیست!
شما هم فهمیدید؟
제네시스
۱۰ خرداد ۱۴۰۱اینها برای این تولید خودروهای دو شرکت رو متوقف نمیکنن تا از آرمان های انقلاب دور نشیم
حسن
۱۰ خرداد ۱۴۰۱مشکلشون به راحتی قابل حله همین الان بیان بگن دو مدل ماشین جدید رونمایی کردیم تیبا پلاس و سمند پلاس دوباره پلاک گذاری بشه
Lione
۱۰ خرداد ۱۴۰۱گفته به خاطر رگلاژ نبودن ماشین جدید تولید میکنیم ولی نگفته پس چرا تو ماشینای جدیدشون هم همین ایرادا هست
Mehdi
۱۰ خرداد ۱۴۰۱کاش نسل این زباله ها کلا قطع میشد
محمد
۱۱ خرداد ۱۴۰۱خب سایپا به جای تیبا خودرو کوئیک یا شاهین بده
ایران خودرو هم به جای سمند خودرو سورن پلاس یا دنا پلاس دستی یا دنا تحویل مشتری بده
فرا
۶ مرداد ۱۴۰۱یک جا خوندم طراحی تیبا در ایتال دیزاین انجام شده البته تو گوگل سرچ کنید نوشته ۱۰ سال پیش بنام خودرو مینیاتور ایتال دیزاین طراحی کرده بخاطر همین کسل کننده هست
حالا به طراحی BMW M1 تو ایتال دیزاین کار نداریم گلف GTI که ۲۰ سال پیش طراحی کرده هنوز کسل کننده که نیست همه دنبال خرید یه دونه از اون برا نمایشگاه ماشینتون هستند
حالت مهندسین ایتال دیزاین سر صبح ناشتا ۲ دقیقه ای تیبا برا سایپا طراحی کردند تا دست از سرشون بردارند نمیدونم یا اینکه خود سایپا طراحی کرده ایتال دیزاین دست برده اشتباهات طراحی رو بگیره مقامات سایپااعتراض کردندکه زیاد به اصلش کاری نداشته باشند همینکه منبع لوله اگزوز از پشت پیدا باشه برا ایرانی جماعت مقبولتر شما فقط یه کار کنید در داشبورد تو حرکت باز نشه البته اونها هم نامردی نکردند و گیره در داشبورد رو جوری محکم طراحی کردند که مثل بنز کپی نشه و با فشار دستگیره از جا در بیاد الله اعلم