در مقاله جدید راهنمای خرید پدال میخواهیم به مقایسه آریسان ۲ با وانت پراید بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آنها را مرور نماییم.
وانت پیکاپ ها جزو کاربردیترین وسایل نقلیه تولیدی هستند. این دسته از خودروها در انواع مختلف سنگینوزن تا مدلهای سبکتر شهری تولید میشوند و در بازارهای جهانی رقبای زیادی وجود دارند که بر سر کسب سهم از بازار با یکدیگر رقابت مینمایند؛ اما در کشور ما اوضاع وانتها نیز همانند خودروهای سواری و شاید حتی بدتر از آنهاست و ریشه معدود مدلهای تولیدی نیز به چند دهه پیش بازمیگردد. وانتهای گرانقیمت چینی نیز اکثراً برای ترددهای شهری انتخاب میشوند و مدلهای مشهوری همچون هایلوکس با قیمتهای چند میلیارد تومانی خرید و فروش شدهاند.
اما در بخش وانت پیکاپ های ارزانقیمت بازار شاهد عرضه دو مدل قدیمی یعنی آریسان ۲ ایرانخودرو و وانت پراید سایپا هستیم. پس از خاتمه عرضه وانت پیکان به عنوان محصولی قدیمی و پرمصرف، ایرانخودرو جانشین آن یعنی آریسان را با همان قوای محرکه عرضه کرد. این خودرو علیرغم ظرفیت حمل بار بهتر نسبت به وانت پراید از مشکلات کیفی متعدد رنج میبرد و به همین خاطر ایرانخودرو چندی پیش نسخه جدیدتر و گرانتر آریسان با پسوند ۲ را تولید کرد. مهمترین تغییر این خودرو به استفاده از پیشرانه بهینه شده XU7P و انتقال نیرو به چرخهای جلو مربوط میشود.
سایپا نیز که تاکنون انواع و اقسام نسخههای پراید بخت برگشته را تولید کرده در اقدامی بحثبرانگیز نسخه وانت آن را با پسوند ۱۵۱ تولید کرد. وانت پراید علیرغم مشکلات و محدودیتهایی که دارد با استقبال خریداران روبرو شده و به راحتی میتواند بارهای سبک را در شهر جابجا نماید. از آنجایی که این دو وانت قدیمی جزو ارزانترین گزینههای بازار هستند بنابراین تلاش کردهایم تا آنها را با یکدیگر مقایسه کرده و خریداران را درباره انتخاب گزینه نهایی راهنمایی کنیم.
مقایسه آریسان ۲ با وانت پراید
طراحی ظاهری
این دو وانت پیکاپ چندین سال است که در کشور حضور دارند و نسخههای سدان آنها کاملاً آشنا هستند. آریسان ۲ از نظر ظاهری تغییری نسبت به نسخه اولیه خود نداشته و در بخش جلوی آن همان طراحی پژو پارس با برخی تفاوتها همچون فرم چراغ و سپر را شاهد هستیم. پروفایل جانبی و بخش پشتی آریسان ۲ نیز در نهایت سادگی طراحی شده و البته از برخی زوایا نمایی عجیب دارد؛ اما برای خودرویی با قدمت چند دهه، آریسان ۲ خودرویی پذیرفتنی از نظر طراحی خواهد بود.
وانت پراید ۱۵۱ نیز وضعیتی مشابه آریسان ۲ دارد و در بخش جلو از همان طراحی قدیمی پراید استفاده میکند و تنها تفاوت آن به نصب جای بار بجای اتاق پراید مربوط میشود. در بخش عقب نیز سبک ساده چراغها به چشم میخورد. در مقایسه آریسان ۲ با وانت پراید در بخش طراحی ظاهری به نظر میرسد آریسان ۲ گزینهای بهتر برای مصرفکننده باشد.
طراحی داخلی
در بخش داخلی دو خودرو هم اوضاع همانند بدنه است. آریسان ۲ از داشبورد و ادوات ۴۰۵ و پارس استفاده میکند هرچند تریم آنها مشکی کار شده و علیرغم قدیمی بودن این نوع طراحی نمیتوان مشکلی از بابت ارگونومی ذکر کرد. البته کیفیت متریال بکار رفته اصلاً چنگی به دل نمیزند و همین مشکل درباره دیگر خودروهای تولیدی نیز وجود دارد. صندلیها نسبتاً راحت هستند و تنظیمات محدودی هم دارند اما رانندگانی با جثه بزرگ قطعاً در نشستن پشت فرمان محدودیتهایی خواهند داشت.
وانت پراید نیز در بخش داخلی تفاوتی با پراید ندارد و همان طراحی قدیمی با کیفیت نازل را شاهد هستیم. فضای کابین وانت پراید با توجه به ابعاد آن محدودتر از آریسان ۲ است و از این نظر وانت ایرانخودرو دست برتر را خواهد داشت. اگرچه هر دو محصول از نظر طراحی و کیفیت ساخت فرسنگها با محصولات روز دنیا فاصله دارند اما در این بخش آریسان ۲ بهتر ظاهر شده است.
تجهیزات و امکانات
خودروهای بارکش در سالهای اخیر کاملاً متحول شدهاند و هماکنون شاهد تولید وانتهایی لوکس با قیمتهای قابلتوجه هستیم که انبوهی از تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی را در اختیار مالکان قرار میدهند؛ اما این موضوع درباره آریسان ۲ و وانت پراید صدق نمیکند و خریداران تنها به ابتداییترین تجهیزات و امکانات دسترسی خواهند داشت. تفاوت دو خودرو در این بخش خیلی چشمگیر نیست و نمیتوان یکی را بر دیگری برتر دانست.
- تجهیزات و امکانات آریسان ۲
کد کلاس (های) خودرو | ۱۶۹۰۱-۱۶۹۰۳ |
ترمز | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب کاسهای |
کیسه هوای ایمنی | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
فرمان | هیدرولیک |
سیستم تهویه | دستی |
سیستم صوتی | رادیوپخش |
چراغها | چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ جلو لامپی با محفظه کرومی و چراغ عقب لامپی، کد کلاس ۱۶۹۰۳: مجهز به چراغ روز و روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز Position Lamp و بدون چراغ مه شکن جلو |
آینهها | آینههای جانبی دستی |
شیشهها | شیشهبالابر برقی |
تزئینات | تریم خاکستری، روکش پارچهای صندلی |
تجهیزات ایمنی | ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کمربندهای ایمنی ۳ نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی، سنسور دندهعقب |
رینگ و لاستیک | ۱۵ اینچ فولادی |
صندلی | صندلی راننده و سرنشین جلو دستی، پشتسری صندلیهای جلو قابل تنظیم |
سایر تجهیزات | ستون فرمان جمع شونده (تلسکوپی) |
- تجهیزات و امکانات وانت پراید
ترمز | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسهای |
کیسه هوای ایمنی | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
فرمان | هیدرولیک |
سیستم تهویه | دستی |
سیستم صوتی | مجهز به رادیوپخش به همراه USB |
چراغها | چراغ عقب مجهز به مه شکن، چراغ روشنایی روز دی لایت، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغهای جلو (دستی) |
آینهها | آینههای جانبی دستی و تاشو |
شیشهها | شیشهبالابر برقی |
تزئینات | روکش پارچهای صندلی |
تجهیزات ایمنی | ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کمربندهای ایمنی ۳ نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع، هشدار دهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی |
رینگ و لاستیک | ۱۳ اینچ فولادی |
صندلی | صندلی راننده و سرنشین جلو دستی |
سایر تجهیزات | چراغ هشدار دهنده عیب موتور، برفپاککن جلو با دور قابل تنظیم، درب بازکن باک از داخل، ساعت دیجیتال |
قوای محرکه و ظرفیت حمل بار
در مقایسه آریسان ۲ با وانت پراید به یکی از مهمترین تفاوتها یعنی قوای محرکه میرسیم. همانطور که گفته شد آریسان ۲ از قوای محرکه جدیدی نسبت به نسخه قبلی این وانت استفاده میکند. در دل این خودرو پیشرانه XUP7 با حجم ۱.۸ لیتر قرار دارد که ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتون متر گشتاور را از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو میرساند. اگرچه انتقال نیرو به چرخهای جلو باعث مصرف سوخت کمتر میشود اما برای یک وانتبار وضعیت مناسبی نخواهد بود و در حمل بار محدودیتهایی را به همراه خواهد داشت.
نکته مهم دیگر اینکه آریسان ۲ بهصورت استاندارد از قوای محرکه دوگانهسوز استفاده میکند و این امر باعث انعطاف بیشتر خودرو خواهد شد. همچنین لاستیک زاپاس آریسان ۲ به زیر بدنه منتقل شده است. در طرف مقابل باید گفت وانت پراید فقط بهصورت بنزین سوز و با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری که ۷۳ اسب بخار قدرت و ۱۱۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند عرضه شده است. نیروی این پیشرانه نیز از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو میرسد. با مقایسه اعداد و ارقام به راحتی مشخص است که آریسان ۲ دست برتر را از نظر تواناییهای حرکتی و حمل بار خواهد داشت.
همچنین بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات انواع ماشین وانت
حداکثر وزن مجاز آریسان ۲ با دو سرنشین ۷۵۰ کیلوگرم و حداکثر وزن بار بدون سرنشین آن ۶۰۰ کیلوگرم است درحالیکه وزن خالص وانت پراید به ۹۰۰ کیلوگرم و حداکثر وزن بار مجاز و سرنشین آن به ۱۵۱۰ کیلوگرم میرسد. با این اوصاف آریسان ۲ از نظر حمل بار نیز تواناییهای بهتری نسبت به وانت پراید خواهد داشت. در این بخش برتری بیشک با آریسان ۲ خواهد بود. در جدول زیر مشخصات فنی هر دو خودرو ذکر شده است.
آریسان ۲ | وانت پراید | |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری دوگانهسوز | ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری بنزینی |
حداکثر توان موتور/حداکثر گشتاور | ۹۷ اسب بخار/۱۴۶ نیوتون متر بنزین و ۱۳۷ نیوتون متر گاز | ۷۳ اسب بخار/۱۱۰ نیوتون متر |
تعداد سوپاپ | ۸ | ۸ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب اکتان ۹۵، گاز طبیعی CNG | بنزین بدون سرب |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۷۰ بنزین | – |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | – | |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | ۸.۸ بنزین، ۹.۳ گاز | ۶.۹ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۶۶۵/۱۷۲۰/۱۴۶۵ | ۳۹۳۸/۱۶۰۴/۱۴۲۰ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (میلیمتر) | ۲۶۶۰ | ۲۳۴۵ |
وزن (کیلوگرم) | وزن خودرو ۱۲۷۴، حداکثر وزن بار با دو سرنشین ۷۵۰، حداکثر وزن بار بدون سرنشین ۶۰۰ | وزن خودرو ۹۰۰، حداکثر وزن بار مجاز و سرنشین ۱۵۱۰ |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | ۴۰ بنزین، ۷۵ گاز | ۴۹ |
قیمت
در جدول زیر قیمت خودرو آریسان ۲ و وانت پراید درج شده است:
آریسان ۲ | وانت پراید | |
قیمت کارخانه (تومان) | ۴۱۳,۶۰۱,۰۰۰ | ۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
قیمت بازار (تومان) | ۴۹۷,۵۰۰,۰۰۰ | ۳۴۷,۰۰۰,۰۰۰ |
همانطور که مشخص است قیمت دو خودرو در کارخانه و بازار اختلاف چشمگیری با یکدیگر دارد و این فاکتور قطعاً میتواند روی تصمیم نهایی خریداران تأثیرگذار باشد. البته نوع کاربری وانتهای موردبحث نیز نقش مهمی در انتخاب گزینه آخر خواهد داشت.
قضاوت نهایی
وضعیت وانت پیکاپ های تولیدی در کشور اصلاً خوب نیست و شاهد تولید و عرضه خودروهایی قدیمی و پرمصرف با قیمتهای گران هستیم. همانطور که مشاهده میکنید قیمت آریسان ۲ به حدود نیم میلیارد تومان رسیده و این در حالی است که خودروی موردبحث تواناییهای چشمگیری در مقایسه با بهای خود ندارد؛ اما در مقایسه آریسان ۲ با وانت پراید بیشک محصول ایرانخودرو دست برتر را خواهد داشت. این خودرو از ابعاد بزرگتر، پیشرانه قویتر، ظرفیت حمل بار بیشتر و طراحی ظاهری و داخلی نسبتاً بهتر در مقایسه با وانت پراید برخوردار است.
البته وانت پراید نیز مزیتهای خاص خود را دارد که از جمله آنها میتوان به ابعاد جمع و جورتر مناسب فضاهای شلوغ و همچنین هزینههای نگهداری پایینتر اشاره کرد. نکته مهم دیگر اختلاف قیمت حدود ۱۵۰ میلیون تومانی دو خودرو در بازار است که کفه را به سمت وانت پراید سنگینتر میکند. اگر بخواهیم در مجموع قضاوت درستی داشته باشیم باید به هدف خریداران اشاره کنیم. در صورتی که از وانت مدنظر خود انتظار حمل بار سنگین در مسافتهای طولانی را دارید و از پس هزینههای نگهداری آن به ویژه پیشرانه XU7P برمیآیید، آریسان ۲ انتخاب بهتری خواهد بود؛ اما اگر میخواهید بارهای سبک را در شهر جابجا کنید و بودجه در نظر گرفته شده و هزینههای نگهداری برای شما اولویت بالاتری دارد قطعاً وانت پراید گزینه مناسب خواهد بود. در پایان از دوستان عزیز خواهشمندیم تجربیات خود با این دو خودرو را در اختیار سایر کاربران قرار دهند.
A.m.A
۱۸ فروردین ۱۴۰۳همه رو برق میگیره مارو چراغ نفتی
ملت f150 رو باram1500 مقایسه میکنن ماهم این دو تا آشغالو
Taha Ayoobi
۱۸ فروردین ۱۴۰۳عجب مقایسه ای بود لامصب اصن هوش از سر آدم میبره
امکانات و نگا، شیشه هاش برقیه ماشلا
JaMsHiD
۱۸ فروردین ۱۴۰۳مقایسه دمپایی رو فرشی با لولای در😑💔
JaMsHiD
۱۸ فروردین ۱۴۰۳تجهیزات ایمنی : در ، شیشه ، قفل ، دزدگیر ، ایموبلایزر
زیزیگولو
۱۸ فروردین ۱۴۰۳سه بسته خاک واسه شرکتای سایپا و ایرانخودرو تو نسخه مینویسم و تجویز میکنم تا هر هشت بریزن تو سر خودشون!!!!
زیزیگولو
۱۸ فروردین ۱۴۰۳سه بسته خاک واسه شرکتای سایپا و ایرانخودرو تو نسخه مینویسم و تجویز میکنم تا هر هشت ساعت یه با بریزن بر سر خودشون!!!!
۱۸ فروردین ۱۴۰۳با این تجویز عالیت در آینده دکتر خوبی میشی 💪🏻
زیزیگولو
۱۸ فروردین ۱۴۰۳👌👌😂😂
۱۸ فروردین ۱۴۰۳اگه برای کارتون میخواید یکم واقعا هزینه کنید
۱۰۰ تومن بیشتر از اریسان هزینه کنید
کاپرا ۸۹ یا ۹۰ بخرید هم ایمن تره هم اپشناش بیشتره هم بهتره
توش هم جا میشید
https://divar.ir/v/gZRM1QWd?ref=android
دو دیفرانسیل هم هست تازه
amirboss
۱۸ فروردین ۱۴۰۳مقیسه دمپایی و گالش
امیر علی
۱۹ فروردین ۱۴۰۳آریسان با موتور جدید اصلا ارزش خرید نداره.هزینه نگهداری بسیار بالا(تعویض روغن۲میلیونی،مصرف بنزین ۱۲لیتر،. . )
شهروند ایرانی
۲۱ فروردین ۱۴۰۳ولی تو بازار که جوابش پس داد گازسوز فابریک کارخانه فقط روغن موتورش گرون وگرنه بقیش که خیلی بهتر از پراید بدون امنیت
محمد
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳طوری میگی پراید بدون امنیت که انگار وانت آریسان خیلی امنیت داره 😂😂😂😂
خسرو
۲۰ فروردین ۱۴۰۳بقدری بیامکانات هستن که مجبور شدین برای تصویر این رو قرار بدید!
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/04/IKCO-Arisun-2-16.jpg
سعید
۲۰ فروردین ۱۴۰۳وانت پراید یورو ۴ روغن کم میکنن همشون. شاسی ضعیف و متاسفانه ضعف اساسی گیربکس پنج دنده سبک و فرمون هیدرولیک الله بختکی ترمز به اصطلاح ای بی اس . صدای موتور داخل کابین . این خصوصیات برای ماشین سواریه نه باری . متاسفانه گزینه مناسب تو مملکت پیدا نمیشه بخوای ازش برای حمل بار با امنیت بالا و اصطحلاک پایین استفاده کنیم.
وانت ال ۹۰ هست ولی باقیمت ۸۰۰میلیون . همون ۸۰۰بدی دست کاسب مرده ی مردش ماهی ۶۰ بهت میدن کلاا تو ایران رو هیچ چیز نمیشه سرمایه گزاری کرد . واقعاا جای تاسف داره.