در مقاله پیش رو به مقایسه دو وانت پرفروش کشور یعنی وانت آریسان با کارا خواهیم پرداخت تا خریداران بتوانند انتخاب مناسبی داشته باشند.
وانت پیکاپ ها بازار بزرگی را به خود اختصاص دادهاند و در بازارهای بزرگی همچون آمریکا طرفداران بسیار زیادی دارند. در کشور ما نیز این دسته از خودروها به دلیل نیازهای ویژه خریداران با استقبال بالایی روبرو هستند اما همانند سایر بخشهای صنعت خودروی کشور، شاهد تولید وانتهایی قدیمی و پرمصرف با تکنولوژی منسوخ هستیم. جالب آنکه در چند سال اخیر طیف جدیدی از وانت پیکاپ های چینی راهی بازار شدهاند که مالکان آنها هر کاری انجام میدهند به جز حمل بار و انتظارات معمول از یک وانت پیکاپ! قبل از مقایسه وانت آریسان با کارا بهتر است با ویژگیهای یک وانت خوب آشنا شویم.
توانایی حمل بار: یک وانت پیکاپ مدرن از توانایی حمل بار خوبی برخوردار است تا بتواند نیازهای خریداران را که اکثر در شغلهای کشاورزی و صنعتی فعالیت میکنند برطرف کند.
توانایی یدک کشی: وانتها علاوه بر حمل بار اقدام به یدک کشی محمولههای گوناگون نیز میتوانند بنابراین یک وانت خوب باید از این نظر نیز بدرخشد.
پیشرانه پرقدرت با مصرف سوخت مناسب: از آنجایی که خودروهای موردبحث برای حمل بارهای سنگین بکار میروند بنابراین باید دارای پیشرانههای پرقدرت و درعینحال کممصرف باشند.
سواری و هندلینگ: اگرچه از یک وانت کاری انتظار سواری نرم و مشابه مدلهای سواری نداریم اما در بازارهای جهانی برخی مدلها با سواری نرمتر وجود دارند.
ایمنی و تکنولوژیهای مدرن: چنین گزینهای در بازار وانتهای قدیمی داخلی به چشم نمیخورد چراکه هنوز شاهد تولید وانتی همچون زامیاد ۲۴ پس از نیمقرن هستیم. یک وانت مدرن به انواع سیستمهای کمکراننده و ایمنی مجهز است.
بیشتر بخوانید: مزایا و معایب وانت آریسان ایرانخودرو؛ مشخصات، قیمت و هرآنچه باید بدانید
با این مقدمه به بررسی دو وانت پرطرفدار بازار کشورمان یعنی آریسان ۲ و کارا میپردازیم. وانت پیکاپ ایرانخودرو در ابتدا با پیشرانه پیکان و طراحی دیفرانسیل عقب تولید شد. این خودرو به ویژه در مدلهای اولیه از ضعف شاسی و پیشرانهای کمتوان و پرمصرف رنج میبرد و به همین خاطر ایرانخودرو تصمیم گرفت نمونه ارتقا یافته آن را با نام آریسان ۲ تولید کند. اصلیترین تغییر این خودرو را میتوان به استفاده از پیشرانه XU7P دانست که در پارس هم نصب شده است. در مقابل وانت ایرانخودرو وانت تک کابین کارا محصول بهمن قرار دارد، خودرویی که سومین نسل از سری وانتهای B مزداست و با گذشت چندین دهه همچنان عرضه میشود. در ادامه به مقایسه وانت آریسان با کارا میپردازیم.
مقایسه وانت آریسان با کارا
طراحی ظاهری
قطعاً صحبت از طراحی ظاهری وانتهایی که چندین دهه با تکنولوژی روز دنیا فاصله دارند راحت نخواهد بود. آریسان ۲ از زیرساخت پژو ۴۰۵ استفاده کرده و در مجموع طراحی بهتر و آیرودینامیک تری دارد. علیرغم کاستیهای زیاد، این وانت قدیمی جزو بهترین وانتهای ارزانقیمت بازار از نظر طراحی خواهد بود؛ اما در طرف مقابل باید به وانت کارا بهمن اشاره کنیم که نسبت به چند سال قبل هیچگونه تغییر خاصی در آن ایجاد نشده و با همان ظاهر ساده خود تولید میشود. چراغهای جلوی مربعی، خطوط مستقیم بدنه و استایل جعبهای جزو ویژگیهای کارا هستند. این وانت قدیمی با تأکید زیاد روی حمل بار طراحی شده و بنابراین در این قسمت از مقایسه وانت آریسان با کارا باید محصول ایرانخودرو را پیروز میدان دانست.
بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات انواع وانت
طراحی داخلی
در این بخش هم کفه ترازو به نفع آریسان ۲ سنگینی میکند. ایرانخودرو از داشبورد جدیدتر ۴۰۵ و پارس برای وانت خود استفاده کرده تا در مجموع طراحی بسیار بهتری نسبت به کارا داشته باشد. اگرچه متریال بکار رفته در کابین هر دو وانت موردبحث از کمترین کیفیت برخوردار هستند اما به خاطر طراحی بهتر آریسان ۲ میتوان حس و حال بهتری را در داخل این وانت تجربه کرد. با نگاهی دقیقتر به وانت کارا بهمن شاهد استفاده از برخی قطعات محصولات سایپا در آن خواهید بود. نکته دیگر به فضای داخلی مربوط میشود که اگرچه هر دو وانت فاقد تنظیمات کامل صندلیها هستند اما به نظر میرسد راننده در پشت فرمان آریسان ۲ راحتی بیشتری داشته باشد.
تجهیزات و امکانات
صحبت از تجهیزات و امکانات مدرن در این دو وانت قدیمی نیز کار بیهودهای خواهد بود هرچند آریسان ۲ از حداقلهای موجود همچون دو کیسه هوا، سیستم تهویه، فرمان هیدرولیک، شیشههای برقی و… برخوردار است و تا حدودی مالکان را راضی میکند. در مقابل باید به کارا اشاره کنیم که از حداقل امکانات استفاده میکند و حتی شیشههای آن حالت دستی دارند. در بخش ایمنی نیز خبری از ترمزهای دیسکی برای تمامی چرخها نیست اما ترمز ضد قفل در آنها نصب شده است. همچنین در تصادفات نیز نباید انتظار ایمنی فعال و غیرفعال چندانی را از این وانتها داشته باشید. در جدول زیر میتوانیم تجهیزات و امکانات هر دو خودرو را مشاهده کنیم.
تجهیزات و امکانات آریسان ۲ | تجهیزات و امکانات کارا |
سیستم ترمز ضد قفل، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب کاسهای، سیستم کمکی ترمز، سیستم کمک در سربالایی، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم کنترل کشش، دو کیسه هوا، فرمان هیدرولیک، تهویه دستی، چراغ مه شکن جلو و عقب، دیلایت و پوزیشن لامپ، شیشهبالابر برقی، روکش پارچهای صندلی، ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کمربندهای ایمنی سهنقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، تنظیم زاویه فرمان در دو جهت، سنسور دندهعقب، پایش فشار باد تایرها، ستون فرمان جمع شونده (تلسکوپی) | ترمز جلوی دیسکی، ترمز عقب کاسهای (سیستم خود تنظیم شونده)، ترمز ضد قفل به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمزدستی مکانیکی روی چرخهای عقب، شاسی نردبانی، رادیوپخش به همراه AUX، تهویه مطبوع دستی با کمپرسور مکانیکی، کیسه هوای راننده و سرنشین، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل، ایموبیلایزر، تودوزی پارچهای مشکی و آبی |
قوای محرکه
بزرگترین تغییر آریسان ۲ نسبت به نمونه اولیه استفاده از پیشرانه جدیدتر بجای پیشرانه پیکان خواهد بود. ایرانخودرو پیشرانه XU7P دوگانهسوز را برای این وانت در نظر گرفته است، پیشرانهای که ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتون متر گشتاور (۱۳۷ نیوتون متر در سوخت گاز) تولید میکند. این نیرو از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی راهی چرخهای جلو میشود. ایرانخودرو مصرف سوخت ترکیبی محصول خود را در بیشترین حالت ۹.۳ لیتر در صد کیلومتر اعلام کرده است. همچنین حداکثر ظرفیت حمل بار آریسان ۲ به ۷۵۰ کیلوگرم میرسد که رقمی قابلقبول برای چنین وانتی خواهد بود.
در مقابل باید به کارا اشاره کنیم که شاید در بخش قوای محرکه بتواند آریسان ۲ را شکست دهد. کارا از پیشرانه ۲ لیتری ۱۶ سوپاپ با ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۷۱ نیوتون متر گشتاور استفاده میکند و بنابراین در این بخش دست برتر را خواهد داشت. از نظر تواناییهای حمل بار نیز کارا برتر خواهد بود زیرا برخلاف آریسان ۲ خودرویی دیفرانسیل عقب است و این موضوع در بخش وانتها اهمیت بالایی دارد. گروه بهمن ظرفیت حمل بار کارا را در مدل تک کابین ۱۰۰۰ کیلوگرم اعلام کرده که بهتر از توانایی حمل بار آریسان ۲ است. در مجموع میتوان گفت پیروز بخش قوای محرکه کارا بهمن خواهد بود. در جدول زیر نیز مقایسه وانت آریسان با کارا در بخش قوای محرکه را شاهد هستید.
آریسان ۲ | کارا | |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۱۷۶۱ سیسی ۸ سوپاپ | ۴ سیلندر ۱۹۹۹ سیسی ۱۶ سوپاپ |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۹۷/۱۴۶ | ۱۷۱/۱۱۲ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۷۰ | – |
صفر تا صد کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۳.۸ | – |
سیستم انتقال قدرت | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | ۹.۳ | |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۶۶۵/۱۷۲۰/۱۴۶۵ | ۴۸۲۰/۱۶۲۰/۱۵۶۰ |
فاصله بین دو محور چرخهای جلو و عقب (میلیمتر) | ۲۶۶۰ | ۲۸۶۵ |
وزن خودرو (کیلوگرم) | ۱۲۷۴ | ۱۲۵۰ |
حداکثر وزن مجاز (کیلوگرم) | با دو سرنشین ۷۵۰ کیلوگرم، بدون سرنشین ۶۰۰ کیلوگرم | ۱۰۰۰ |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | ۴۰ بنزین + ۷۵ گاز | ۶۶ |
قیمت و رقبا
در قسمت بعدی مقایسه وانت آریسان با کارا به بخش قیمت و رقبا میرسیم. نسخه قبلی آریسان با دیفرانسیل عقب رقیب خوبی برای کارا بود اما آریسان ۲ به دلیل انتقال نیرو به چرخهای جلو برخی از ویژگیهای ذاتی یک وانت را از دست داده است و بیشک کارا در زمینه حمل بار تواناتر از آریسان ۲ ظاهر میشود. در واقع میتوان گفت آریسان ۲ هماکنون بیشتر رقیبی برای سایپا ۱۵۱ است تا کارا. شاید تنها رقیب کارا در این بازار را بتوان زامیاد ۲۴ دانست که البته آنهم در کلاس دیگری حضور دارد. با این تفاسیر کارا میتواند جایگاه ویژهای را به خود اختصاص دهد. در ادامه نیز قیمت خودرو آریسان ۲ و کارا ذکر شده است:
آریسان ۲ | کارا تک کابین | |
قیمت کارخانه (تومان) | ۳۸۳,۰۳۳,۰۰۰ | ۴۸۱,۰۰۰,۰۰۰ |
قیمت بازار (تومان) | ۴۵۸,۰۰۰,۰۰۰ | ۶۰۵,۰۰۰,۰۰۰ |
قضاوت نهایی
با نگاهی به قیمت دو خودرو متوجه اختلاف قابلتوجه آنها خواهیم شد که شاید تأثیر به سزایی روی تصمیم نهایی خریداران بگذارد. اگرچه کارا تک کابین از نظر قوای محرکه و تواناییهای حمل بار برتری محسوسی نسبت به وانت آریسان ۲ دارد اما شاید توجیه این اختلاف قیمت کمی سخت باشد. در مجموع باید گفت آریسان ۲ بیشتر مناسب کارهای سبک و روزمره است و به ویژه پیشرانه دوگانهسوز آن انعطاف بیشتری خواهد داشت. این در حالی است که کارا میتواند پاسخگوی نیازهای سنگینتر و سختتر افرادی همچون کشاورزان و صنعتکاران باشد؛ اما با توجه به اختلاف قیمت دو خودرو، به نظر میرسد آریسان ۲ انتخاب منطقیتری خواهد بود. نظر شما دراینباره چیست؟
شهروند ایرانی
۲۳ اسفند ۱۴۰۲داشبورد اریسان به نسبت کارا طرح بهتری داره اما از لحاظ کیفیت قطعا خیلی پایین تر بزرگترین مشکل هر دوتا ماشین کمک عقب ضعیف که با یکم بار تا ته میخوابه تنها مزیت اریسان گاز سوز بودن فابریکش و قافیه بهتر نسبت به کار اما از لحاظ دوام و کارایی کارا بهتر برای بار سبک و داخل شهر اریسان خوب اما برای بار سنگین حجیم کارا چون شاسی مستقل کمی هم برای خارج جاده بهتر
۲۳ اسفند ۱۴۰۲https://divar.ir/v/QZWD2yC4?ref=android
این بهتره
NAVID۰۰۹۸
۲۳ اسفند ۱۴۰۲آقا یه سوال ؟
این وانت آریسانهایی که تو جنوب سوار میشن چرا اینقدر راه میره ، تقویت میکنن یا موتورشو عوض میکنند ، جالب اینجاست که همه تو کارِ قاچاق لوازم خانگی از بندر و اسکله به فروشگاهها و از فروشگاهها به کل شهرهای ایران هستند و دسته جمعی حرکت میکنند با سرعتهای بالای ۱۵۰تا !!!
اما از من به شما نصیحت بر حسب تجربه داشتن مزدا وانت و مقایسهاَش با کارا و این جدیدها ، چون در شرکت یک نمونه داریم زیر مدل ۹۰ با کارکرد حدود اشتباه نکنم ۸۰۰ هزار کیلومتر که حتی دیسکوصفحهاَش هم هنوز فابریک کارخونه هستش و ظاهرش داغون شده ولی موتور گیربکس هنوز پلمب و به اصطلاح مثل بنز میدرخشه!
بهمن تا سال ۹۵ مزدا موتور گیربکس ژاپنی را بیشتر تولید نکرد و بعدش کشید سمت موتور ۱۶ سوپاپ (طرح) میتسوبیشی ۲۰۰۰ CC ، اما در عمل این کجاهو اون کجا و اکثر کسانی که کار زیاد و سنگین دارند از خرید کارا پشیمون و رو آوردند به سمت همان مزداهای قدیمی!
یکی از دلایلی هم که خودم پُرسوجو کردم از افرادی که چنین کاری کردند این بود که میگفتند وقتی صفر میخری خوبه تا یکسال ولی بعد از اون موتور به سبب اینکه زیر فشار کاری هست اُفت توان پیدا میکنه و استهلاکش شروع میشه !!!
مزدا ژاپنی زیر مدل ۹۵ اگر تسمه تایم هم بِبُره سوپاپ کج نمیکنه و فقط میایسته و جالب اینجاست که با اینکه توانایی حمل یک تن بار را دارد ولی اگر فنر عقب اضافه و بادگیری بشه مثل آبخوردن تا دو تن را جابجایی میکنه و خم به ابرو نمیاره و البته لاستیک بهتره باریک و دنا باشه و اگر نه لاستیک میترکونه!!!
در مورد آریسان ، فکر میکنم کسانی که در جنوب میخرند ، موتورشو با TU5 فرانسوی استوک تعویض میکنند که در جنوب راحت پیدا میشه با قیمتهایی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون که البته به تظر من ارزشش رو داره در اون آب و هوای وحشتناک!!!
۲۳ اسفند ۱۴۰۲موتور زانتیا میزارن فکر کنم
ar-ma-n
۲۳ اسفند ۱۴۰۲آقا چرا عکس های مقاله بالا نمیاد مشکی برا سایت پیش آمده؟؟؟
۲۳ اسفند ۱۴۰۲اره دیروز چهارشنبه سوری بوده یکی ترقه انداخته تو سایت و عکسا دیگه نمیاد
سالار خان فصل
۲۳ اسفند ۱۴۰۲کارا با موتور 2000 و 171 اسب حتی برای جاده هم آیا مناسب هست؟
این موتور همون موتور مزدا قدیمه؟ اون 1600 بود آخه ، این ساخت کجاس؟
hameds1
۲۳ اسفند ۱۴۰۲112 اسب قدرتشه، 171 نیوتون متر گشتاورشه
سالار فصل
۲۳ اسفند ۱۴۰۲آره راست میگید برعکس نوشته شده، یه لحظه واقعا هیجان زده شدم ، ماشین ایرانی 171 اسب؟
موتورشم سرچ کردم ، ملت تو آگهب ها نوشتن میتسوبیشی ، وقتی مینویسن میتسوبیشی احتمالا یه آشغال چینیه پس
۲۳ اسفند ۱۴۰۲موتور پیکانه
سیگما
۲۳ اسفند ۱۴۰۲موتورش ساخت DAE هست که جزو برندهای خوب چینیه، اونقدرا هم بد نیست واقعا، در مقابل خود مزدا شاید حرفی واسه گفتن نداشته باشه ولی مقایسهش از هر لحاظ (قدرت، گشتاور، دوام، استهلاک، هزینه نگهداری و…) با XUP ایرانخودرو خندهدار و توهینآمیزه!
Souls_Master
۲۳ اسفند ۱۴۰۲۱۱۲ اسب بخار قدرت داره و ساخت چین هست.
ی موتی موتور پیکان رو گذاشتن دیدن جواب نمیده بعد عوضش کردن و این موتور رو گذاشتن.
حسین
۲۳ اسفند ۱۴۰۲پول داشته باشی کارا دوکابین خیلی خوبه ، البته من داخل نسخه ژاپنی با موتور 2000 12 سوپاپ نشستم ، واقعا شتاب عالی داشت!
برای سرنشینان جلو هم نسخه دوکابین خوب بود چون صندلی را میشد داد عقب .
کسی که کارش با وانت هست و توانایی خرید خودرو جداگانه برای مسافرت نداره بنظرم کارا دوکابین بهتره .
اما برای دستفروشی اریسان گاز سوز بهتره .
فقط کاش در کنار نسخه های فعلی ، نسخه گران تر با تجهیزات بیشتر هم ارائه بشه .
همین اریسان را با موتور و گیربکس اتوماتیک که روی تارا هست بفروشند خیلی راحت تر میشه.
mercedes
۲۳ اسفند ۱۴۰۲آریسان 2 خوراک تیونینگه.
ماشین رو سبک سازی کنی، یه موتورEW10 رو توربو کنی با یه ecuفورس و یه لاستیک اسلیک ، قطعا توی مسابقات درگ جز بهتریناس.
😃❤️ LOVE ❤️😃
۲۳ اسفند ۱۴۰۲هردوشون خوبن و فوق العاده دوسشون داریم چون آریسان موتور پیکان روشه که قلب ما ایرونیاست و مزدا هم که اسمش ایرانیه
پراید وانت
۲۳ اسفند ۱۴۰۲حالا کاری به مسائل فنی ندارم ولی وانت پراید هم برای بعضی کارا مثل دارو و … تو ترافیک خیلی خوبه و ظاهرش هم خیلی جذاب از آب در اومده دوسداشتنیه
علی ریحانی
۲۳ اسفند ۱۴۰۲فقط امکانات و تجهیزاتشون مخصوصا ترمز دستی مکانیکی بر رو چرخهای عقب! البته میتونستن یه پاره آجر هم تو کابین بزارن و تو بخش امکانات یه پاره آجر بنویسن برای گذاشتن جلوی چرخها بعد از پارک که اینهمه هزینه نکنن و صرفه جویی بشه
۲۳ اسفند ۱۴۰۲هیچکدوم
یه هایلوکس قدیمی بخرید با پولش
اگه هایلوکس قدیمی بد بود
چرا آنقدر افغانی مینداختن داخلش میوردن ایران؟
چرا نفت باهاش قاچاق میکردن؟
دو کابین بخرید چه بهتر
نویدی
۲۳ اسفند ۱۴۰۲کیفیت کارا فاجعه س،جلوبندی خیلی ضعیفی داره،استحکام اتاقش از پیکان هم کمتره.موتور و گیربکسشم چینی شده.تجهیزات داخل کابین جنس درجه 4-5 بازیافتی هستن،باید قیمتش از پراید وانت هم کمتر باشه….تنها برتریش نسبت به آریسان اینه که نمونه دو کابین داره…وگرنه هر جور حساب کنی آریسان انتخاب بهتریه.
sina
۲۳ اسفند ۱۴۰۲یه سوال . این موتوری که روی مزدا هست از کجا میاد؟ تاحالا روی سواری استفاده شده؟با موتور نیسان ابی متقاوته؟
Sergei
۲۳ اسفند ۱۴۰۲ما برای کارمون یک عدد آریسان ۲ خریداری کردیم، چون پدرم هم میشینه پشتش و اذیت میشه و از طرفی ترافیک هم زیاده گیربکس اتوماتیک ZF روش سوار کردیم، کلا پدرم ماشین دوسته و کارهای دیگهای هم کرده رو ماشین، پنل تهویه رو دیجیتال گذاشته و مانیتور انداخته روش، صندلی برقی انداخته، تایرها رو عوض کرده و… خلاصه که کلا ماشین بدی نیست، برای کار ما راضی کننده بوده تا الان، یکم هزینه تعویض روغنش بالاست البته، ولی من خودم شخصا خیلی کارا رو دوست دارم، به درد خود ما اصلا نمیخوره به دلایل مختلف، مخصوصا قیمت، ولی واقعا همیشه دوست داشتم این ماشین رو. یه طراحی کلاسیک با مشخصات فنی قابل قبول. همیشه دوست داشتم یه کارا ۲ کابین داشتم که حالت استیشن میکردمش.
ابوالفضل آقابابائی
۲۳ اسفند ۱۴۰۲من خودم کارا دارم مدل ۹۹ کارمم حمل سیلندر اکسیژن وگازهای صنعتی بیشتر از یک تن بار بهش میزنم ۲۰۰هزارتاهم کارکرده چون خیلی درحرکتیم تاالانم به جز تسمه تایم وشمع ومصرفی مثل روغن چیزی ازش عوض نکردم فقط همون اولش یه لافنراضافه کردم که باربریش بیشتربشه خیلیم کارم سنگین و مداومه
amirboss
۲۴ اسفند ۱۴۰۲باید نفری یه حلقه گل بیندازیم دورگردن مهندسان ایران فورغون با این ابتکاراتی که انجام میدن
وانت میزنن رو پلت فرم سدان کلاس D”آریسان”
اتاق کلاس D رو پیوند میزنن رو پلت فرم سدان کلاس C
“روآ_آردی”
فیس لیفت رو یه کلاس جدید معرفی میکنن و کلی هم ذوق میکنن.”سمند”
گیرباکس رو ضریب دنده هاش رو تغییر میدن تا افت توان موتور رو جبران کنه.”روآ”
دست میبرن تو طراحی “گروپو برتونه” تا بگن بابا ماهم بلدیم فیس لیفت بزنیم اما با چاشنی گوه.”نیو زانتیا”
حالا هم که ماشالله اینقدر توانمند شدن و یه فیس لیفت مردود رو پژو ۳۰۱ نگون بخت انجام دادن بدون درنظر گرفتن گپ استاندارد قطعات بدنه که هرجاش تصادف کنه ضربه خودشو از چند قسمت دیگه ماشین میزنه بیرون.
بین این دوتا هم کارا سگ شرف داره به آریسان
کارگر ستم دیده
۲۴ اسفند ۱۴۰۲من یک دستگاه اریسان دو دارم واقعآ هنوز وانتی به این زیبایی و نشستن داخل کابین بسیار جا دار راحت شتاب وقتی بار می زنم انگار نه انگار بار روشه. فقط تنها ایرادش که اگر رفعش کنند در کل خودروهای وانت رقیب ندارد. کمکهای عقب باید تقویت بشوند. که من یک یک جفت کمک اضافه کردم بسیار خوب پاسخگوی بار هست. دقیقآ هم سواری هم باری. کولر عالی. بخاری عالی داخل کابین دقیقآ پژو پارس. موتور پژو پارسی. همچی تکمیل. شاسی عالی. هرکس خرید ضرر نکرده و نمی کند. شتاب چنان عالی که هر خودرویی را در جاده می گیرد. من که تمام وانتها را خریدم و در کل وانت ووست و وانت بازم اریسان من را راضی کرد. و هرگز هیچ وانتی را بجز اریسان دو قبول ندارم. چون همه وانتها را خریدم و فروختم اونهم صفر کیلومتر. اریسان دو هرگز نخواهم فروخت و اگر شرکت ایران خودرو یک وانت اریسان دو از دم قسط بهم بدهد با کمال میل میخرم برای پسرم.
طیب محمدی
۲۴ اسفند ۱۴۰۲سلام، من یک دستگاه لاماری تیتانیوم و آریسان ۲ گرفتم، الحمدلله وانت خوبیه، موتورش XU7P هست، سربالائی رو با گاز یا بنزین برایش فرقی نمیکنه، دنده عقب رفتنی قبل از برخورد و عدم توجه به سنسور عقب، اتوماتیک خاموش میکنه، دسته برف پاکن رو یه بار میزنی آبپاش یکبار و برف پاکن۳ تا میزنه، بعد یکی هم در ادامه میزنه، گیربکس خوبی داره، اگر صفر گرفتید سریع روغن گیربکس خوب بهش بزنید، شرکتیش خوب نبود، اتاقش اگر ۲۰ سانتیمتر به عقب بیشتر جا داشت محشر میشد، قدت بالای ۱۸۰ باشه بخاطر سقف اذیت میشی، دلال بازی و اذیت نمایندگی فروش تهران هم نتونست پشیمونم کنه، ماشین باحالیه، بدون بار یه هفته راحت میشه با یک باک ۲۰۰ تا و با یک گاز cng هم همینقدر میره، دورگاز را هم معمولا از ۳ بیشتر نبردم، برای کارهای باغی سبک استفاده میکنم، رنگش حساسه، رادیاتورش بدون در هست، دما آب که بالا میاره میشه دکمه کولر رو بزنی تا جفت فن کنه و سریع خنک بشه، دردسرهای پژو و سمند رو نداره، کولر و بخاریش عالیه، پشت صندلیهاش کلی جا داره، با آریسان ۱ واقعا متفاوته، با وانت نباید زیاد تند رفت، روغنش ۰۲۰ هست .
مرتضی
۲۴ اسفند ۱۴۰۲اریسان فاقد شاسی مستقل بوده و یک وانت دفرانسیل جلو بوده ک در مبحث وانت بارها دو ایراد بسیار بزرگ هست ایرانخودرو فظای عقب سرنشینان ۴۰۵ ب محل بار تبدیل کرده و ب هیچ عنوان قابل قبول نیست فرض کنید کمی بار شما سنگین است و شیبی رو میخواید برید بالا خنده دار است اما وانت مزدا یا همون کارا با موتور مطمئن ژاپنی شاستی مستحکم مستقل طراحی کشیده و فاصله زیاد دو محور ک خود باعث نرمی میشود ب هیچ عنوان با اریسان نباید مقایسه بشه اریسان برای کسانی طراحی شده ک تصور انها از خودرو یک داشبود زیبا است
مرتضی
۲۴ اسفند ۱۴۰۲اریسان با مزدا مقایسه نکنید مزدا یک وانت دف عقب شاسی مستقل با موتور ژاپنیه
ایرانی
۲۴ اسفند ۱۴۰۲از دزدی این مملکت و گروه های خودرو سازی هرچی بگی کم گفتی ……وانت اریسان صفر مدل ۱۴۰۲ خریدیم و موتور ماشین مشکل داره ،تند تند روغن کم میکنه ،با یکبار کارواش رفتن چراغ جلوی ماشین بخار کرد و یکی از چراغ های روز همش درحال چشمک زدن هست ….نمایندگی فقط چراغ رو عوض کرد و با اینکه باید این ماشین تعویض بشه ولی اینکارو نمیکنن ،….وجدان و شرف چیزیه ک تولید کنندگان خودرو ایرانی ازش بی خبرن ….ما ام گول ظاهر این ماشین رو خوردیم برای راحت تر بودن صندلیها برای نشیمن ،و الا وانت پیکان سگش شرف داره ب همه ی این وانتای مزخرفی ک تولید میشه ….لطفا نخرید و مثل ما خودتون رو تو دردسر نندازید …………
سعید
۲۴ اسفند ۱۴۰۲نظر همه دوستان محترمه من ی کارا مدل 97 دارم که کلا 84تا کار کرده و تا الان فقط روغنشو عوض کردم حتی آب رادیاتشم نگا نکردم چون مشکلی تو دمای موتور نداشته باز نکردم واقعا کم استهلاکه
ضیا
۲۵ اسفند ۱۴۰۲مردونه خجالت بکشید ببینید دنیا کجا رو گرفته وانت های شرکت مزدا تویوتا رو ببینید آنوقت از مقایسه کردن دو تا لگن با هم احساس شرم ساری خواهید کرد که ملت ایران هنوز چی سوار میشند وبعزان آرزوی داشتن همچین لگنهای داریم افسوس و هزاران افسوس ایرانی رو توفلاکت انداختن
دارا شاد
۲۵ اسفند ۱۴۰۲کارت تک کابین اولا موتورش 137اسب بخار است نه 112 ،دوم اینکه این وانت شاسی نردبانی داره ،یوم اینکه وقتی کمک های عقب رو تقویت کردم تا 4تن بار رو میبره بعد مصرفش بدون بار8لیتر وبا بار 9.5لیتر هستش اونم تو جاده هراز و جاده فیروز کوه کلا از ریسان خیلی سرتره
مهدی
۲۵ اسفند ۱۴۰۲مونده به کار شما ! آریسان برای کارهای شهری سبک خوبه و سواری نرمی داره و کارا (مزدا)برای بار های سنگین و بیرون شهر و کشاورزی و صنعت ، موتور کارا هم چینی شده متاسفانه دیگه ژاپنی نیست
Amir
۲۹ اسفند ۱۴۰۲کارا بهتره و دوام بیشتری داره و از طرفی سابقه بیشتری داره و حضورش تو بازار و قابلیت اطمینانش ثابت شدس بین راننده وانتا انتخاب بهتریه
آریسان هم که موتورش پیکانه و از یه دوام نسبی برخورداره ولی من دیدم که هنگام بارگیری سنگین اتاق بار از بدنه جدا میشه یا در ها کیپ میشن و باز نمیشن و این یه نکته منفی بزرگ به شمار میره