ایرانخودرو مشخصات اولیه جدیدترین نسخه دنا با پسوند جوانان را منتشر کرده و میخواهیم این خودرو را با دنا پلاس اتوماتیک مقایسه کنیم.
خودروسازان داخلی ناتوان از طراحی و توسعه پلتفرمهای مدرن مجبور هستند دست به اعمال تغییرات در محصولات فعلی خود بزنند، خودروهایی که ریشه چند ده ساله دارند و با قیمتهای بالا و کیفیت نازل به فروش میرسند. یکی از همین خودروها دنا پلاس است که ریشه آن به پژو ۴۰۵ دهه ۸۰ میلادی بازمیگردد و هماکنون مرز قیمت ۱ میلیارد تومان را نیز رد کرده است. این خودروساز در حرکتی نمادین اقدام به معرفی دنا جوانان کرده است، خودرویی که از برخی تغییرات مهم نسبت به نسخه استاندارد دنا پلاس سود میبرد. در ادامه میخواهیم مقایسه دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک را داشته باشیم.
همچنین بخوانید: معایب دنا پلاس؛ هر آنچه که باید قبل از خرید بدانید
مقایسه دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک
طراحی ظاهری
درباره طراحی ظاهری دنا پلاس پیش از این بارها در پدال صحبت کردهایم. اگرچه طراحی ظاهری این خودرو در مقایسه با محصولات روز دنیا هیچ حرفی برای گفتن ندارد اما در مقایسه با بضاعت موجود در صنعت خودروی کشور و همچنین سایر خودروهای داخلی همرده میتوان طراحی دنا پلاس را قابلقبول دانست. البته این خودرو از برخی زوایا تناسبات عجیبی دارد که شاید هضم آن زمان ببرد. مهمترین تفاوت دنا جوانان و دنا پلاس اتوماتیک در بخش طراحی ظاهری به چراغهای جلو و عقب جدید، تریم قرمز رنگ سپر جلو و تریم نقرهای رکاب جانبی اشاره کرد.
طراحی داخلی
طراحی داخلی دو خودرو تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد اما برخی ریزهکاریها باعث تمایز دنا جوانان از دنا پلاس اتوماتیک خواهد شد. جدیدترین نسخه از دنا پلاس ایرانخودرو دارای فرمان دی کات، آینه الکتروکرومیک، ورود و استارت دکمهای، تودوزی مشکی جدید با طرح چوب، تریم جدید داشبورد و رودری ها، کفپوش با نوار قرمز رنگ و نشان توربو، دستهدنده جدید با گردگیر و دوخت قرمز، صندلی مخملی با دوخت قرمز و چرم و… است.
تجهیزات و امکانات
دنا پلاس اتوماتیک به عنوان فول ترین تیپ از این خودرو دارای تجهیزات متنوعی است اما دنا جوانان یک پله بالاتر رفته و به تجهیزات بیشتری مجهز شده است. در لیست تجهیزات دنا جوانان امکاناتی همچون فرمان دی کات، کروز کنترل، ورود و استارت دکمهای، چراغها و برفپاککن اتوماتیک، سانروف برقی، سیستم تهویه اتوماتیک و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، مولتیمدیا با قابلیت نمایش محتوای گوشی، راهنمای تعویض دنده برای حالت دستی، آینه الکتروکرومیک، چراغ خوشامدگویی و… دیده میشوند.
در همین زمینه بخوانید:
- تست و بررسی تخصصی دنا پلاس توربو دنده دستی ۶ سرعته
- مقایسه دنا پلاس با پژو ۲۰۷؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید
- مقایسه شاهین و دنا پلاس، رقابت سدانهای ایرانی ۶۰۰ میلیونی
مقایسه دنا جوانا با دنا پلاس اتوماتیک در بخش امکانات ایمنی نیز نشان دهنده افزوده شدن چندین آپشن جدید به این خودروست. سیستم کنترل پایداری، پایش فشار باد لاستیک و… جزو مواردی هستند که در دنا جوانان دیده میشوند. به این موارد باید ترمز ضد قفل با توزیع الکترونیکی نیرو، ترمزهای تمام دیسکی، سامانه کمکی ترمز، کمک حرکت در سربالایی، کنترل کشش، چهار کیسه هوا، دوربین عقب، کمک پارک عقب و… را اضافه کرد.
قوای محرکه
شاید مهمترین تفاوت دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک را ارتقای پیشرانه این خودرو دانست. ایجاد تغییرات و بهینهسازی قطعات داخلی پیشرانه از جمله میللنگ، پیستون، توربوشارژر و… باعث شدهاند قدرت و گشتاور پیشرانه دنا جوانان به ۱۶۱ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتون متر برسد. این پیشرانه که با کد EF7PTC میشود از نوع ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری توربو است. باید دانست حداکثر گشتاور این پیشرانه از ۱۷۵۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار میگیرد و باعث میشود که خودرو بهویژه در شتابگیری ثانویه، عملکرد چشمگیری را به ثبت برساند. ضمناً با کاهش دور آرام موتور از ۸۵۰ به ۶۵۰ دور در دقیقه نسبت به موتور پایه، مصرف سوخت، استهلاک و آلایندگی کاهش مییابد. شایان ذکر است دنا پلاس اتوماتیک از نسخه استاندارد همین پیشرانه با کد EF7 توربو استفاده میکند و ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتون متر گشتاور دارد.
در بخش گیربکس نیز دنا جوانان به گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته نسل هفتم بکار رفته در ری را مجهز است. ایرانخودرو میگوید نسبت دندههای گیربکس دنا جوانان نسبت به دنا پلاس اتوماتیک بهبود یافته و حالت خلاصی خودکار در آن بکار رفته است. در این حالت، مدت معینی پس از توقف خودرو در وضعیت D و در صورت فراموشی راننده جهت تغییر وضعیت به حالت خلاص، گیربکس از حالت رانندگی (D) خارج و به حالت خلاص (N) تغییر وضعیت پیدا میکند و بهمحض رها کردن ترمز، جعبهدنده بهطور خودکار به حالت رانندگی منتقل میشود. این عملکرد در محصول جدید دنا جوانان با هدف کاهش استهلاک گیربکس و همچنین کمک به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی پیشبینی شده است.
همچنین بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات دنا
مقایسه دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک یک تفاوت دیگر را نیز آشکار میسازد و آنهم به سیستم برق دنا جوانان مربوط میشود. بنا به گفته ایرانخودرو، تغییر شبکه برق و الکترونیک دنا جوانان به نسخه IKBCM باعث شده اضافه کردن هرگونه تجهیزات و حالتهای الکترونیکی خودرو ممکن شود و درعینحال تعداد نودها کاهش یابد.
سواری و هندلینگ
به نظر نمیرسد که ایجاد چنین تغییراتی در دنا جوانان باعث بهبود قابلتوجه سواری و هندلینگ آن نسبت به دنا پلاس اتوماتیک شود هرچند شاید استفاده از سیستمهای کنترل پایداری و کنترل کشش روی عملکرد آن در مسیرهای لغزنده و پیچها تأثیر مثبتی داشته باشد. به این ترتیب رانندگان میتوان انتظار داشت دنا جوانان سواری قابل قبولی را در ترددهای شهری و جادهای داشته باشد اما ناهمواریها و دستاندازهای بزرگ قطعاً به کابین راه مییابند و پایداری خودرو را به هم میزنند. ضمن اینکه در هنگام عبور از پیچها میبایست مراقب از دست رفتن پایداری خودرو در سرعتهای بالا بود.
قیمت
فعلاً قیمت و زمان عرضه دقیق دنا جوانان به بازار مشخص نیست اما با عنایت به اینکه قیمت دنا پلاس اتوماتیک در بازار به حدود ۹۹۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان میرسد بنابراین انتظار میرود دنا جوانان در بازار قیمتی فراتر داشته باشد. آیا چنین خودرویی با این امکانات ارزش قیمت بالای ۱ میلیارد تومان را خواهد داشت؟ پاسخ به این سؤال را خریداران در بازار مشخص خواهند کرد. همراهان گرامی پدال جهت اطلاع از قیمت روز خودرو میتوانند به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایند.
نتیجهگیری
دنا جوانان تنها یک بهروزرسانی ساده از خودرویی قدیمی به شمار میرود و درصورتیکه اهمیت چندانی به چند اسب بخار بیشتر و چند آپشن جدیدتر نمیدهید انتخاب نسخه استاندارد دنا پلاس اتوماتیک گزینه منطقیتری خواهد بود. ضمن اینکه تغییرات ظاهری این خودرو با کمترین هزینه در فروشگاههای افترمارکتی نیز میسر است و نیازی به صرف هزینههای بیشتر نخواهد بود؛ اما اگر هدف شما خرید جدیدترین نسخه از دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک است شاید دنا جوانان بتواند تا حدی خاطرات قدیمی پیکان جوانان را تداعی کند! نظر شما چیست؟
𝐀𝐥𝐢
۱۰ خرداد ۱۴۰۳تغییرات ظاهریشو میدادی یه لوازمی قشنگ تر برات انجام میداد
مزدا
۱۰ خرداد ۱۴۰۳فرمان دی کاتش خیلی سم هست!
آدم فک میکنه به زور خمش کردن
Ahmad
۱۰ خرداد ۱۴۰۳دی کاتش شبیه بیضی هست تا D🤣
Mohamad
۱۰ خرداد ۱۴۰۳ولی یه چیزی بگم این دنا خوراااک دلال ها هست!اگر دقت کنید دنا توربو اوتومات۱۱۰۰ هست توی بازار!
خدا میدونه این بیاد توی بازار دلالا چقدر قیمتشو بالا میبرن.راستش نظر منو بخوایین توی این رنج خودروی چینی هرچی باشه باز بهتر از دنای ایرانیه.یکی از رسانه های داخلی راجب دنا جوانان حرف جالبی زد:تولید موتور EFp دردسر های زیادی داره به دلیل پیچیدگی(نسبت به بقیه انجین های ایران خودرو) زیادی داره و معلوم نیست ایران خودرو در تیراژ بالا بتونه این انجینو با یک کیفیت یکسان به دست مشتری برسونه و ممکنه دردسرایی در آینده داشته باشه اینم بگم دنا مشکلات برقیش اشکتونو در میاره.به نظر من خرید خودرو های چینی با اینکه اوناهم کیفیت قابل قبولی ندارن ولی باز بهتره و تجربه نشون داده استحکام بدنه بالاتری نسبت به خودرو های ایرانی دارن!من باشم توی این رنج میرم چینی میگیرم با اینکه بازم بی کیفیته ولی بهتره.
Amir_elif
۱۲ خرداد ۱۴۰۳بله کاملا درست میفرمایید
3سال دنا داشتم مدل 97.ماشین خوبی بود نسبت به مدل های بالا(کیفیتشون زیرصفر)
بله دنا ماشینی هس که ایرادات برقی زیادی داره که اگه اساسی باشن واقعا اشکتنو درمیاره. خلاصه فروختم وایکس 22پروخریدم.نسبت به دنا واقعأ قابل مقایسه نیست. ازهرلحاظ که فکرشو بکنین
خیلیا میگن ماشین چینی آشغال تشریف دارن ولی اصلادرمقایسه باماشینهای ایرانی اونطورنیس.
PURIYA
۱۱ خرداد ۱۴۰۳اون قسمت سمت چپ پایینه اون کمک فنرا
اون قسمت نباید خالی باشه!
ایموبلایزر رو اونجا نصب میکردن الان نه سورن پلاس نه دنا هیچی ندارن اونجا
یعنی ایموبلایزر حذف شده؟اون قسمت سمت چپ پایینه اون کمک فنرا
اون قسمت نباید خالی باشه!
ایموبلایزر رو اونجا نصب میکردن الان نه سورن پلاس نه دنا هیچی ندارن اونجا
یعنی ایموبلایزر حذف شده؟
ehsan.fa
۱۱ خرداد ۱۴۰۳دوستان پدر من یه دنا مدل ۹۴ داره ، مادرم یه دنا پلاس ۱۴۰۱ داره و همسایمون چند وقت پیش دنا پلاس توربواتومات خریده بود ، کیفیت قطعات داخلیش کم تر شده یعنی مدل ۹۴ از ۴۰۱ و ۴۰۱ از ۴۰۳ بهتره ، یه محفظه کشویی زیر سیستم صوتی هست اونو حذف کردن تو جدیدها ، به جرات میگم کیفیت رنگش خیلی پایین اومده ولی از سمند بهتره ،فاجعه تو صندلی عقب هست که صندلی عقب اتومات واقعا بد بود
علی جردن
۱۰ خرداد ۱۴۰۳ماشینی که بر اساس لذت رانندگی و سلیقه جوان ساخته باشه باید چندتا فاکتور مهمو رعایت کنه:
۱.گیربکس دو کلاچه (موقع تعویص دنده توی دلت خالی میشه)
۲.موتور تنفس طبیعی (جوانان به علت بودجه محدود از پس هزینه های نگهداری و تعمیرات موتور توربو برنمیان)
۳.پلت فرم بروز نه پلت فرم سمند چند دهه پیش
mercedes
۱۰ خرداد ۱۴۰۳پلتفرم 405✅️
شمال
۱۰ خرداد ۱۴۰۳راست میگه پلتفرم سمند هست
Mohammad
۱۰ خرداد ۱۴۰۳سمند و دنا و…. همگی از روی پلتفرم ۴۰۵ساخته شدن ، خود طراحی سمند هم از روی فولکس واگن پاسات ۱۹۹۶ساخته شده
شمال
۱۰ خرداد ۱۴۰۳جناب محمد !!! حرف سر این هست که دنا از روی پلتفرم سمند ساخته شده ، چکار داریم که سمند از رو چی ساخته شده
mercedes
۱۰ خرداد ۱۴۰۳شمال شرق عزیز
تفاوت سمند و405 ، تعداد نقطه جوش سمند بیشتر از پژو هست
ساختارش از اول تا آخر پلتفرم پژو 405هست.
PURIYA
۱۱ خرداد ۱۴۰۳پلتفرم دنا سمند پارس همشون برمیگرده به ۴۰۵
دیجی
۱۰ خرداد ۱۴۰۳فکر کنم برای جوانان بالای 50سال طراحی شده
aaaaaaaa
۱۱ خرداد ۱۴۰۳گیربکس AT توی تعویض دنده ها از DCT(دوکلاچه) دقیق تر و سریع عمل میکنه. توی اکثر خودرو های اسپرت گیربکس ها AT هستن و توی اقتصادی ها DCT
Kurosh33
۱۰ خرداد ۱۴۰۳اشغال ترین ماشین دنیا وجود نداره….
محمد حسین
۱۰ خرداد ۱۴۰۳والا جوانان با این وضعیتی که درست کردید پول پرایدم ندارن چه برسه به این
۱۰ خرداد ۱۴۰۳جوون چقدر باید خل باشه پول به این لگن بده وقتی میتونه یه چینی درحد با پول این لگن بخره
میتونه اریزو ۵ توربو مدل ۹۹ بخره که کمتر از ۵۰ تا کار کرده
Yasin
۱۰ خرداد ۱۴۰۳7 سال بعد ….دنا جوانان فیس لیفت فول ترین آپشن با گرم کن صندلی راننده
قیمت در بازار چیزی حدود ۱۲ میلیارد تومان است….
۱۰ خرداد ۱۴۰۳سلام من از هفت سال آینده اومدم الان سال ۱۴۱۰ هست و قیمت دنا پلاس فیس لیفت تیپ ۸ فول آپشن اتوماتیک سقف پانوراما با گرمکن صندلی عقب و مانیتور صندلی عقب حدود ۸۵ میلیارد هست البته ترمز عقباش کاسه ایه و قالپاق سمند داره اگه فول اپشنش رو بخوای که رینگ آلومینیومی داشته باشه حدود یه ۱۰۰ میلیارد آب میخوره ولی فول اپشنش فقط ایربگ طرف راننده داره اما نیمه فولش چهار تا ایربگ داره و سقف این خودرو از سال ۱۴۰۷ با کاغذ درست میشه خودروی ریرا پلاس هم تولید شده که از چراغ های عقب دنا پلاس استفاده میکنه و ایران خودرو تارا پلاس و دنا پلاس نیمه فول v2 هم از موتور XU7P2 استفاده میکنه❤️❤️
تارا پلاس توربو هم از موتور M15 شاهین استفاده میکنه البته تارا پلاس توربو فول آپشن اتوماتیک از موتور EF7P2 توربو استفاده میکنه که افراد خیلی کمی از جامعه این ماشینو خریدن تو اون سال به دلیل گرون بودن
همچنین خرید و فروش خودروهای خارجی هم تو این سال توسط دولت هجدهم حرام اعلام شد و همه خودروهای وارداتی به غیر از چینی ها و خودروهای روسی اوراق شدند و کارخانه دار ها و مولتی میلیاردر ها از خودروهای چینی و روسی استفاده میکنن مثل ام وی ام X99 که چری تیگو ۱ پلاس هست و خودروی فوق العاده لاکچری در سال ۱۴۱۰ است
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ خرداد ۱۴۰۳حلالش باشه
جنس اعلا داده
۱۰ خرداد ۱۴۰۳اسمش رادین موتوریه خیلی وقته خودش نیشت رفته زیر خاور ولی هنوز جنساش تو جیبمون هست
۱۱ خرداد ۱۴۰۳البته X99 نسل جدید x33 هست که تو سال ۲۰۲۶ توسط چری معرفی میشه و سال ۲۰۳۰ فیس لیفت میشه ولی تو سال ۲۰۳۱ که همون ۱۴۱۰ هست شرکت مدیران خودرو نسل ۲۰۲۶ قبل فیس لیفتشو تازه شروع به کار میکنه که تولید کنه
که سال ۱۴۱۳ میره فیس لیفتشو به عنوان x99 پرو اکسلنت میاره تو بازار
موتور بهبود یافته تیگو ۸ رو روش میزارن
نانو
۱۰ خرداد ۱۴۰۳یاخدا کنسول جوان پسندو ببین
دیجی
۱۰ خرداد ۱۴۰۳یه غمی مثل غم عصر جمعه تو داشبوردش نهفته شده
Mr. gt c
۱۰ خرداد ۱۴۰۳چرا حالا که دوج موتور های v8 سوپرشارژر خودشو برکنار کرده ایرانخودرو امتیاز تولیدش رو نمیخره؟ اینطوری یه دنا پلاس جوانان داریم که ۸۰۰ اسب روشه و تازه برازنده جوانان هم میشه :)
۱۰ خرداد ۱۴۰۳☹️☹️☹️
NR
۱۰ خرداد ۱۴۰۳مطمئن باشید همین الان که اینقدر درحال هیت داده شدنه… تا چند وقت دیگه تو کوچه خیابون از این اسباب بازی پر میشه
نویدی
۱۰ خرداد ۱۴۰۳ایران خودرو پدر پلتفرم پفکی 405 رو در آورده.
دنا 500 اسب بخار هم قدرت داشته باشه وقتی استحکام و ایمنیش در حد 405 و پراید باشه هیچ ارزشی نداره…
اول پلتفرم رو بروز کنید،بعد انجین.
محمد
۱۰ خرداد ۱۴۰۳احتمالا برای جوانان قدیم ساختن منکه جوانی رو سراغ ندارم یک میلیارد تومان داشته باشه و بخواد پول این لگن رو بده اگر میخواهید از گاری ساز های وطنی خرید کنید ماشین های تنفس طبیعی رو انتخاب کنید چند اسب و الاغ بیشتر ارزش استهلاک چند برابری رو نداره ef7 غیر از نسخه های اولیه که فاجعه بود تو مدل های بعدی هم اگه عیب پیدا میکرد مثل روز اول نمیشد حالا شما فکر کن روی همچنین موتوری توربو هم ببندی
jalopy
۱۰ خرداد ۱۴۰۳وای بعد اونوقت وسط جاده بنر هم زدن خاطراتتان را زنده می کنیم این چیه آخه
شهروند ایرانی
۱۰ خرداد ۱۴۰۳(خودروسازان داخلی ناتوان از طراحی و توسعه پلتفرمهای مدرن مجبور هستند) مگه خریدن امتیاز چندتا پلتفرم موتور از کشورای دیگه نشدنی تو بازاری فرقونم تولید کنی میخرن برو چندتا مدل ماشین از کمپانی ورشکسته بخر بیار تولید کن مثلا نمونه سانگ یانگ یا سامسونگ موتور که قیمت کل کارخانه با پروژه بخور بخور سمند برابری میکرد ولی عمق فاجعه اونجاس که تو همه چیز ریز به ریز مافیا هست و کاملا مثل غنیمت جنگی کشور تقسیم شده
Amirsh
۱۱ خرداد ۱۴۰۳کاش ایراخودرو سایپا هیچوقت دبه رنگ قرمز نمیخریدن تا هر چن وقت یه بار با رنگ کردن بعضی قسمتا به قرمز مدل جدید نمیدادن بیرون
میتر
۱۱ خرداد ۱۴۰۳به کدامینگناه ؟
امیرحسین
۱۱ خرداد ۱۴۰۳من که دنا رو دوست دارم
Reza
۱۱ خرداد ۱۴۰۳موتورهای تنفس طبیعی بهتره واسه استهلاک و دردسر های کمتر
حسام
۱۱ خرداد ۱۴۰۳من موندم الان کدوم جوونی میتونه این رو بخره ؟
علی
۱۱ خرداد ۱۴۰۳از ماست که بر ماست. حالا ببین ملت این سطل زباله را چه جوری یک و سیصد میلیارد برایش پول میدهند و از سوار شدن از این ماشین لذت هم میبرند. ما ۵۰ سال پیش کادیلاک سویل می ساختیم که هنوز که هنوزه اون آرم جلوی کادیلاک به همه ایران خودرو بیشتر ارزش داره. مردم ایران قبول کردند که انتظاراتشون در همین حد هست. غم انگیز نیست؟ اگه برای این آشغالها مردم پول ندهند ایران خودرو باید این ماشینها را بازیافت کنه چون طالبان هم اینا را نمیخره
علیرضا
۱۱ خرداد ۱۴۰۳بخدا لازم نیست ما هر چیزی رو که قبلا ساختن دوباره بسازیم کافیه یه کپی خوب برداریم فرمان دی کات رو نگاه کنید با نمونه خارجیش مقایسه کنید!!!