اگر قصد خرید دنا پلاس را دارید و به دنبال مشخصات فنی، ارزش خرید، قیاس با رقبا و مزایا و معایب آن هستید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.
ایرانخودرو در آذر ۱۳۸۸ درحالیکه حدود هشت سال از عرضهٔ سمند به بازار میگذشت، پروژهٔ فیسلیفت بزرگی بر پایهٔ این خودرو را آغاز کرد تا محصولی با برند ملی برای پوشش ردههای بالاتر قیمتی باشد. نتیجهٔ این پروژه در اواسط سال ۱۳۹۰ با نام دنا رونمایی شد. هرچند این خودرو بر اساس سمند ساخته شده بود و در اصل فیسلیفت بزرگی روی سمند محسوب میشد اما ایرانخودرو آن را بهعنوان محصولی کاملاً جدید و حتی در کلاسی بالاتر از سمند معرفی کرد. دنا پس از کشمکشهای فراوان بر سر قیمتگذاری، سرانجام در سال ۱۳۹۳ راهی بازار شد.
همچنین بخوانید: بررسی کامل دنا؛ مشخصات فنی، قیمت و ارزش خرید
دنا هرچند در جلو و عقب کاملاً بازطراحی شده و نمای بسیار مدرنتری به خود گرفته بود اما پروفیل جانبی و فرم درها بهجز تجهیز به دستگیرههای آسانبازشو و آینههای جدید، کاملاً با سمند یکسان بود که این موضوع نهتنها نمای ناهماهنگی را ایجاد کرده بود بلکه باعث شد دنا نتواند کاملاً خود را از سمند متمایز کند. ازاینرو، در دیماه سال ۱۳۹۵ ایرانخودرو نسخهٔ جدیدی از دنا را با نام دنا پلاس معرفی کرد که اصلیترین تغییر آن بازطراحی پروفیل جانبی با درها، خط پنجره و لچکی جدید بود که نمای بسیار زیباتر و مدرنتری را ایجاد کردند. علاوه بر این، گرافیک داخلی چراغهای عقب هم بروز و چراغهای جلو به دیلایت مجهز شدند.
مشخصات فنی دنا پلاس
دنا پلاس در ابتدا از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با سمند و سورن نداشت و با همان قوای محرکه به بازار عرضه شد. این یعنی در دنا پلاس همان پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ EF7 را میدیدیم که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگرفت. طی سالهای بعد اما ایرانخودرو نسخههای توربوشارژ و اتوماتیک این ماشین را هم به بازار فرستاد. یکی از جدیدترین نسخههای دنا پلاس که از زمستان ۱۴۰۲ به بازار عرضه شد، نسخهٔ مجهز به پیشرانهٔ EF7P تنفس طبیعی و گیربکس شش سرعتهٔ دستی است. در این مدل، از پیشرانهٔ ارتقاءیافته استفاده شده که مهمترین تغییرات آن نسبت به نسخهٔ قبلی تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر برای سوپاپهای دود (در موتور EF7 معمولی این سیستم فقط برای سوپاپهای هوا وجود داشت)، کاهش دور درجا و بهبودهایی در سرسیلندر، پیستونها، شاتونها، میللنگ و منیفولدهای دود و هوا میشود.
به گفتهٔ ایرانخودرو، به لطف این تغییرات، حالا در موتور EF7P اصطکاک کاهش پیدا کرده و احتراق بهتر شده است. بااینوجود، در خروجی موتور تغییری دیده نمیشود و این پیشرانه مثل نسخهٔ قبلی همچنان ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. تغییر مهم دیگر این نسخهٔ جدید از دنا پلاس، تجهیز به گیربکس شش سرعتهٔ دستی بجای نمونهٔ پنج سرعتهٔ قبلی است که باعث کاهش دور موتور در سرعتهای بالا و کاهش مصرف سوخت میشود. این تغییرات در قوای محرکه اما تأثیر خاصی روی شتاب و عملکرد دنا پلاس نگذاشته و نسخهٔ EF7P برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت هنوز هم به بیش از ۱۲ ثانیه زمان نیاز دارد؛ بنابراین، نباید انتظار شتاب چندانی را از این سدان ایرانی داشته باشید ولی بهطورکلی دنا در قیاس با خودروهای ایرانی دیگری مثل پژو پارس TU5 کشش نسبتاً مناسبی دارد. دنا پلاس در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی ۷.۴ لیتر بنزین مصرف میکند و باک آن ۶۰ لیتر ظرفیت دارد.
امکانات و تجهیزات دنا پلاس
دنا پلاس در داخل از همان داشبورد دنا معمولی استفاده میکند که هرچند این روزها رنگ بوی کهنگی گرفته اما برای زمان معرفی در بیش از یک دهه پیش طراحی مدرن و قابلقبولی داشت. دنا پلاس در بخش امکانات و تجهیزات نسبت به دنا معمولی ارتقاء پیدا کرده بود اما طی سالهای بعد ایرانخودرو برخی امکانات آن مثل ترمزهای دیسکی عقب، رینگ آلومینیومی، ایربگهای جانبی و سانروف را حذف کرد ولی در نسخهٔ جدید EF7P برخی از این امکانات دوباره بازگشتهاند. در این نسخهٔ جدید فرمان از هیدرولیک به برقی تغییر پیدا کرده است و غربیلک فرمان هم D شکل شده است. دنا پلاس همچنین به خاطر الزام استانداردهای ۸۵ گانه، مدتی است به سیستم کنترل کشش، کنترل پایداری و سیستم راهنمای تعویض دنده هم مجهز شده است. بهطورکلی، امکانات دنا پلاس EF7P شامل موارد زیر میشود:
- ترمز جلو و عقب دیسکی
- سیستم کنترل پایداری
- سیستم کنترل کشش
- ترمز کمکی
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- دو ایربگ
- غربیلک فرمان D شکل
- سیستم تهویه اتوماتیک
- نمایشگر لمسی با میرورلینک
- دیلایت
- چراغ خوشامدگویی
- چراغ مشایعت
- آینههای جانبی تاشو برقی
- تودوزی مخمل
- سنسور دنده عقب
- دوربین دنده عقب
- سیستم پایش باد تایرها
- رینگ آلومینیومی
- تنظیم برقی صندلیهای جلو
- سنسور نور و باران
- سیستم راهنمای تعویض دنده
- کروز کنترل
مزایا و معایب دنا پلاس
یکی از اصلیترین مزیتهای دنا پلاس در قیاس با دنا معمولی و سورن، برخورداری از طراحی بیرونی بروزتر و هماهنگتر است. علاوه بر این، دنا پلاس خصوصاً در نسخهٔ جدید EF7P از امکانات نسبتاً قابلقبولی بهره میبرد و به لطف وجود سیستمهای کنترل کشش و کنترل پایداری، سواری ایمنیتری را فراهم میکند. دنا پلاس همچنین به لطف ترمزهای دیسکی عقب، از قابلیت توقف بهتری نسبت به سمند برخوردار است درحالیکه پیشرانهٔ ارتقاءیافته و گیربکس جدیدتر شش سرعته دستی را هم میتوان ازجملهٔ دیگر نقاط قوت این سدان ایرانی دانست.
از سوی دیگر، یکی از مشکلاتی که زیاد از سوی خریداران دنا پلاس گزارش شده، مشکلات برقی و الکترونیکی است که ایرادات متعدد و آزاردهنده را به دنبال دارد. علاوه بر این، به دلیل طراحی مجدد داشبورد و صندلیها، با اینکه پلتفرم و فاصلهٔ محوری دنا با سمند یکسان است ولی فضای کابین دنا کمتر شده و میتواند برای افراد بلندقد تنگ باشد. نرمی بیشازحد فرمان برقی در سرعتهای بالا، موقعیت نامناسب دکمههای تنظیم برقی صندلی، کیفیت ساخت پایین و پلتفرم قدیمی که پیشینهٔ آن به پژو ۴۰۵ بازمیگردد هم از دیگر نقاط ضعف این ماشین هستند.
مزایا
- طراحی نسبتاً بروز
- گیربکس ۶ سرعته
- پیشرانه ارتقاءیافته
- امکانات قابلقبول
معایب
- پلتفرم قدیمی
- مشکلات برقی
- کاهش فضای داخلی
- کیفیت ساخت پایین
- نرمی فرمان برقی در سرعتهای بالا
قیمت و ارزش خرید دنا پلاس
دنا پلاس در نسخهٔ معمولی پنج سرعته قیمت کارخانهٔ ۷۲۰ میلیون تومانی دارد درحالیکه برای نسخهٔ EF7P شش سرعته قیمت کارخانهٔ نزدیک به ۷۵۰ میلیون تومانی اعلام شده است؛ بنابراین، اگر قیمت کارخانه را در نظر بگیریم، نسخهٔ جدید EF7P با توجه به امکانات بیشتر و گیربکس شش سرعته، ارزش ۳۰ میلیون تومان قیمت بیشتر را دارد ولی در بازار اختلاف قیمت این دو نسخه با حدود ۸۰۰ میلیون تومان برای دنا پلاس پنج سرعته و ۸۸۰ میلیون تومان برای نسخهٔ شش سرعته، بیشتر است. در حال حاضر، اصلیترین رقیب دنا پلاس را در سبد محصولات خود ایرانخودرو میبینیم. این ماشین تارا دستی است که از پیشرانهٔ کمدردسرتر TU5 و پلتفرم مدرنتری بهره میبرد. از بین محصولات سایپا هم شاهین G دستی رقیب اصلی دنا پلاس محسوب میشود که همچنان حرفوحدیثها در مورد پیشرانهٔ آن بسیار است ولی پلتفرم مدرنتری دارد. علاوه بر این، با حدود صد میلیون تومان کمتر میتوانید در بازار سراغ سورن پلاس EF7 فول بروید و با توجه به پلتفرم و پیشرانهٔ یکسان و امکانات تقریباً برابر، چیز زیادی را از دست نخواهید داد.
جدول مشخصات فنی دنا پلاس
دنا پلاس | دنا پلاس ۶ سرعته | |
پیشرانه | EF7 | EF7P |
حجم موتور | ۱۶۴۵ سیسی | |
قدرت | ۱۱۳ اسب بخار | |
گشتاور | ۱۵۵ نیوتن متر | |
تعداد سوپاپ | ۱۶ | |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | |
وزن | ۱۳۱۰ کیلوگرم | ۱۳۱۹ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۱۲ ثانیه | |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت | |
مصرف سوخت | ۷.۴ لیتر ترکیبی | |
طول | ۴,۵۵۹ میلیمتر | |
عرض | ۱,۷۲۰ میلیمتر | |
ارتفاع | ۱,۴۶۰ میلیمتر | |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۷۱ میلیمتر | |
ظرفیت باک | ۶۰ لیتر | |
حجم صندوق بار | ۵۰۰ لیتر |
hosen
۹ آذر ۱۴۰۳با این حال که موتور جدید به دوال vvt مجهز شده ولی توانش بیشتر نشده واقعا جالبه
ali_x76
۹ آذر ۱۴۰۳دوال VVT یا حتی سینگل vvt مهمترین اثری که داره، وسیعتر کردن نمودار گشتاور و افزایش مساحت اونه.
حالا ممکنه ازین طریق، پیک قدرت و گشتاور افزایش پیدا کنه، ممکنه هم نکنه.
ازونجا که سیستم پیوسته و به دستور ecu عمل میکنه، میشه بازه و دور موتور عملکردشو کنترل کرد، یعنی تیونر یا مپر با توجه به نیاز، به حداقل مصرف سوخت و استهلاک برسه یا حداکثر توان.
به نظرم در آینده و با لوازم دورچین (هدرز و مکش) و ریمپ شدنش، پتانسیل واقعی این موتور دیده میشه، مخصوصا که با گیربکس ۶ دنده و ضرایب نزدیکتر، لذت رانندگی بیشتری هم داره.
AliMOPAR
۹ آذر ۱۴۰۳اسببخار دنا فیکه پارس من نیمچه تقویته رو داینو 128 اسببخاره تازه موتورشم xu7 هشت سوپاپه از اون واشری ها بارها تفریحی با آشناهایی که دنا توربو دارن انداختم جا موندن، و جالب اینجاس این قضیه در مورد سورن توربو فرق میکنه چون همیشه ازش باختم مخصوصا دور بالا بعد 150/60 تا، حالا نمیدونم توربوعه سورن با دنا فرق داره یا چی..
Lionheart
۹ آذر ۱۴۰۳موتورسورن توربو cvvtیا همون زمان بندی متغیر سوپاپ رو نداره و ایسیوش رو در حد دنا توربو کالیبره نیس که اون ماشین انقد توان داره و حتی وزنشم سبک تره.
ولی این موتورا نمیشه روشون حساب کرد که همیشه تخته گاز بری مشکلی براش پیش نیاد ، همون زانتیایی یا تیوفایو لوازمی رو به این آشغالا ترجیح میدم.
Temp
۹ آذر ۱۴۰۳انتخابم سورن پلاس EF7 فول ۱۶ سوپاپه
ماشین ایرانی از یجا به بعد دیگه اررش نداره هزینه کنی .چون پلتفرم و موتور و تعلیق و اینا اکثرا همونه در نتیجه کیفیت سواری و هندلینگ مشابه ارائه میدن و در کل جای دفاع نداره
Ali.d
۹ آذر ۱۴۰۳بده شیش
😂😂😂
آخه واسه ماشینی به دو تیکه تقسیم میشه
دنده شش به چه دردی میخوره؟
آدم باید عقل نداشته باشه با این سرعت بره
ali_x76
۹ آذر ۱۴۰۳دنده ۶ به عنوان overdrive و با هدف کاهش سر و صدا و مصرف سوخت و استهلاک روی ماشینهای اقتصادی منظور میشه.
جهت اطلاعتون هم بگم که توی ماشین فابریک (نه ماشین تا خرخره تیون) حداکثر سرعتی که میشه رفت با دنده ۵ حاصل میشه و دنده ۶ به خاطر ضریب خیلی سبک و در نتیجه افت توان، افزایش سرعتی نداره.
توی گیربکسهای ۸ سرعته هم به همین منوال، عموما حداکثر سرعت توی دنده ۶ بدست میاد و دنده ۷ و ۸ عملکرد اکونومی دارن.
🥇M🏆 Bavaria///👑
۹ آذر ۱۴۰۳نمره منفی دیگه ای در کارنامه سیاه ایران خودرو…
حسین دهمرد
۹ آذر ۱۴۰۳تو سرعت بالا دیگه فرمان برقی باید غیرفعال بشه. از نظر ایمنی ماشینهای پیشرفته هم تو سرعت بالا سفت تر میشن.
🥇M🏆 Bavaria///👑
۹ آذر ۱۴۰۳شاید خواستن تو سرعت بالا حس فرمون رولزرویس و واسه ایرانی ها به ارمغان بیارن!!
🤦🏻♂️😂😂