ایران خودرو

آغاز تولید دنا جوانان و تارا سال ایران خودرو؛ معرفی مشخصات و امکانات

دنا پلاس اتوماتیک EFP به یاد پیکان جوانان؛ تارا کامل‌تر شد!

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو طی مراسمی خصوصی خط تولید دو محصول جدید این شرکت، دنا جوانان و تارا سال را افتتاح کرد.

دنا جوانان کامل‌ترین تیپ از خودروی دنا پلاس، مجهز به موتور جدید EFP و گیربکس اتوماتیک تولید خواهد شد. تارا سال نیز به عنوان نمونه آپشنال و بهینه از تارا، جایگزین محصول فعلی در سبد محصولات ایران خودرو می‌شود.

مشخصات فنی و ویژگی‌های دنا جوانان

قدرتمندترین محصول ایران خودرو به سبک نامگذاری چهل سال پیش  (مدل نوستالژیک پیکان جوانان)، دنا جوانان نام گرفته است.

دنا جوانان

این خودرو به پیشرانهٔ جدید EFP مجهز شده که نسخهٔ ارتقایافتهٔ موتور EF7 است. این موتور که با نام EF7 پلاس هم شناخته می‌شود و حالا برای اولین بار در نسخهٔ جدید دنا پلاس توربو اتوماتیک معرفی شده است، در قسمت‌های میل‌لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون‌ها، پیستون، میل بادامک، سر سیلندر، منیفولدهای هوا و دود، توربوشارژر، سیستم خنک‌کننده و… تغییراتی را تجربه کرده است. این موتور همچنین به سیستم دوگانهٔ زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها هم مجهز شده است.

دنا جوانان EFP

به لطف تغییرات، موتور ۱.۷ لیتری EFP حدود ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند تا قوی‌ترین پیشرانهٔ داخلی لقب گیرد. این اعداد نسبت به موتور EF7 توربو، ۱۵ اسب بخار و ۲۵ نیوتن متر قوی‎‌تر خواهد بود.

به گفتهٔ ایران‌خودرو، این افزایش قدرت با کاهش ۱۰ درصدی مصرف سوخت و آلایندگی و همین‌طور بهبود دوام پیشرانه همراه است. گفته شده مصرف سوخت ترکیبی موتور EFP در دنا پلاس به‌صورت ترکیبی به ۶.۸ لیتر رسیده که حدود یک لیتر از نسخهٔ قبلی این موتور کمتر است. پیشرانهٔ جدید ایران‌خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۵ برخوردار است و سازگاری بیشتری با شرایط سوخت و آب‌وهوای ایران دارد.

نسخهٔ جدید دنا پلاس توربو اتوماتیک علاوه بر تجهیز به موتور EFP، به چند آپشن جدید از جمله سنسور نور، سنسور باران، سیستم پایش باد تایرها، استارت دکمه‌ای و سیستم ورود بدون کلید نیز مجهز شده است. قرار است در آینده سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی‌ها هم به لیست تجهیزات این خودرو افزوده شود.

کابین دنا جوانان

مشخصات فنی و ویژگی‌های تارا سال

تارا از ابتدای عرضه با حواشی و انتقادات زیادی روبرو شد. از طراحی نه چندان جالب چراغ عقب گرفته تا کمبود برخی امکانات، همگی باعث شد تا ایران خودرو به فکر بهینه سازی محصول گران خود باشد. تارا سال در دو تیپ V3 (دنده‌ای) و V4 (اتوماتیک) جایگزین نمونه های فعلی این خودرو خواهد شد.

چراغ جدید تارا سال

در نمای خارجی تارا سال، تغییر گرافیک چراغ عقب و جایگزینی آنتن بال کوسه با نمونه اکتیو مشاهده می‌شود.  درون کابین دکمه‌های شیشه‌ بالابر از روی کنسول به روی درها منتقل شده؛ همچنین کنسول وسط نیز تغییر کرده و اکنون فضای مناسبی برای قرار دادن تلفن همراه مهیا شده است.

تارا اتوماتیک تیپ V4 از نظر فنی تفاوتی با نسخه فعلی (تیپ V2) ندارد و همان پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 پلاس روی آن نصب است. این پیشرانه قدرت ۱۱۳ اسب بخار و  گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر تولید می‌کند. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT این خودرو نیز ساخت شرکت چینی لندای (Landay) است.

 

تارا سال

تارای سال همانند تارا V2 به امکاناتی مانند کروز کنترل، محدودکننده سرعت، فرمان کمکی برقی، سنسور نور و باران، تهویه الکتریکی، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، تریم داخلی چرم و پارچه، سانروف، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، چهار کیسه هوا، تنظیم برقی صندلی های جلو، استارت دکمه ای و… مجهز است.

علاوه بر موارد فوق برای تارا سال اتوماتیک امکانات و تغییراتی همچون بازشدن برقی صندوق عقب با سنسور حرکتی پا، صندلی برقی شش حالته راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، دوربین عقب با خطوط پارک متحرک، چراغ خوشامدگویی زیر درها و زیرپایی، تغییر جنس پارچه سقف، اضافه شدن جا عینکی و تغییر پنل روشنایی سقف، آینه و چراغ برای آفتابگیر راننده، چراغ روشنایی داشبورد، کنسول زیر آرنجی ردیف عقب، تغییر تودوزی صندلی‌ها، آینه الکتروکرومیک، دو عدد تویتر جهت افزایش کیفیت صدای سیستم صوتی و دستگیره‌های سقفی تاشو در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در جریان این مراسم اظهار داشت:

با بهبود مشخصات و کیفیت محصولات در مسیر افزایش رضایتمندی مشتریان گام برمی داریم. به زودی محصول جدید تارای سال که طبق نظرات مشتریان بهبود یافته از طریق بورس کالا عرضه خواهد شد. بیش از ۱۰ بهبود در محصول تارای سال نسبت به نسخه پیشین ایجاد شده است. گرم کن صندلی، تغییر گرافیک چراغ عقب، جعبه ذخیره کننده برخی محتویات برای صندلی عقب و جلو، تغییر محل کلیدهای شیشه بالابر از کنسول میانی به روی درها از جمله خواسته های مشتریان بوده که در این محصول اعمال شده است. در خصوص دنا جوانان نیز قوای محرکه جدید (موتور جدید پرقدرت EFP با گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر و گیربکس شش سرعته) و افزودن سیستم های جدید کی لس، سنسور نور و باران، سامانه پایش فشاد باد تایرها و… در مسیر تحقق خواست مشتریان صورت گرفته است. این دو محصول با تنوع رنگی جدید و همچنین ارتقای کیفیت در اختیار مشتریان قرار خواهند گرفت.

کیانوش پورمجیب قائم مقام تأمین و تولید گروه صنعتی ایران خودرو نیز در حاشیه این افتتاحیه به ویژگی‌های جدید محصول جدید ایرانخودرو اشاره کرد:

دنا با قوای محرکه به روزتر و مصرف سوخت یک لیتر کم‌تر و مجهز به سامانه برق و الکترونیک متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو به تولید انبوه رسیده است. یکی از مزایای سامانه برق و الکترونیک ایران خودرو در تک نود بودن است که تمامی کارکردها توسط یک نود صورت می گیرد. سرعت پردازش توسط این سامانه نسبت به سامانه های پیشین بالاتر، به روزتر و کارآمدتر است، به گونه ای که به راحتی می توان امکانات جدیدی را برای محصولات تعریف و اجرا کرد.
عمده استانداردهای جدیدی که سازمان استاندارد تکلیف کرده است را در محصولات جدید و به روز شده به کار برده‌ایم، سامانه های مختلف پایش فشار باد تایرها، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سامانه تعویض بهینه دنده، سنسور نور و باران، کنترل پایداری الکترونیکی، صندوق پران به وسیله پا و… از جمله این بهبودهاست. دنا و تارا استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده را نیز با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۷۹ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۶۸ دیدگاه‌ها

  1. highlander

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دنا جوانان درز کاپوت بزرگتری داره . چون جوانان هم دقیقا در این اوضاع اقتصادی همین وضع را دارند .

    موافقم 112
    مخالفم 6
  2. ساسان.ح

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    معرفی خوبی بود.دنا خودروی خیلی خوبیه که با این تغییرات عالی هم شده ولی ای کاش قیمتش هم اینقدر عادلانه بود که مردم معمولی جامعه بخصوص جوان ها بتونن بخرن

    موافقم 56
    مخالفم 26
  3. « لویی شانزدهم پلاس »

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بعضی دوستان میان و از خودرو سازی های داخلی حمایت میکنن .
    البته مشخصه که چرا این کارو میکنن .
    اما خطاب بهشون یه مورد رو یادآوری میکنم
    شرکتای خودروسازی که بیان و از قطر آلیاژ باک سوخت کم کنن که هزینه پایین بیاد هیچ جای دفاعی نداره .
    البته انقد دوستان خودرو ساز کارنامه ی درخشان دارن که اینم چیز جدیدی نیس اما جای فکر داره .
    اونم مخزن سوخت :/

    موافقم 48
    مخالفم 4
  4. Hamilton1970

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (541 ديدگاه)

    واقعا اسم جوانان حرمت داره
    جوانان با دیدن این فقط حسرت میخورن نه چیز دیگه‌ای
    احمد خیامی کجایی که ببینی این وضعیتو…

    موافقم 51
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا