این مقاله به بررسی و مقایسه موتور EF7 با EF7P ایرانخودرو اختصاص دارد.
چند سالی است که موتوری با کد EF7 که البته در کشورمان به موتور ملی شهرت یافته تولید و عرضه میشود. این موتور روی محصولات گوناگون ایرانخودرو نصب شده و مزایا و معایب خاص خود را دارد. افزایش قیمت سوخت از یک سو و لزوم تولید نیروگاههایی کممصرفتر و پاکتر باعث شد ایرانخودرو به دنبال طراحی و توسعه موتوری جدید برای محصولات خود باشد و نتیجه این کار نیز همکاری با آلمانیها بود که منجر به معرفی موتور EF7 در سال ۱۳۸۷ شد. این موتور پایه گازسوز ۱.۷ لیتری اولین بار روی سمند نصب شد و پس از آن نیز شاهد نصب نمونههای دوگانهسوز و بنزینی آن روی خودروهای دیگر از جمله دنا و دنا پلاس بودیم.
معرفی کلی موتور EF7 و EF7P
تاریخچه توسعه موتور EF7
موتور ملی در ابتدا به خاطر تیراژ کمتر و همچنین ناشناخته بودن در بازار طرفداران چندانی نداشت اما با گذشت مدتی کوتاه خریداران با مزایای آن آشنا شدند. این موتور از تکنولوژیهای پیشرفتهای همچون زمانبندی متغیر سوپاپهای ورودی سود میبرد که باعث بهبود عملکرد موتور در دورهای مختلف میشود. همچنین نرمی عملکرد این موتور بهتر از موتورهایی نظیر XU7 و XU7P است و صدای کمتری هم تولید میکند. مصرف سوخت و آلایندگی موتور ملی نیز نسبت به موتورهای قدیمیتر ایرانخودرو کمتر است.
همچنین بخوانید:
- تفاوت موتور EF7 با XU7P؛ کدامیک انتخاب بهتری است؟
- تفاوت موتور XU7 با XUM؛ عملکرد، استهلاک و هزینه نگهداری
چرا موتور EF7P به وجود آمد؟
با گذشت چندین سال از معرفی و تولید موتور EF7، بهروزرسانی این موتور از نظر عملکرد و مصرف سوخت و آلایندگی در دستور کار قرار گرفت. پیش از توسعه موتور EF7P شاهد تولید نسخه توربوی موتور ملی بودهایم که قدرت و گشتاور بیشتری تولید کرده است؛ اما از چندی پیش موتور EF7P نیز معرفی شده که البته در برخی منابع از آن با نام EFP یاد میشود. موتور EF7P استانداردهای آلایندگی جدید یورو ۵ را پاس میکند و تغییراتی در اجزای درونی خود دارد. این موتور در دو نسخه تنفس طبیعی و توربو تولید میشود که البته با بررسی وبسایت ایرانخودرو خبری از مشخصات نسخه توربو نیست و نکته جالب اینکه از نظر قدرت و گشتاور تولیدی هم موتور EF7P تفاوتی با موتور EF7 عادی ندارد.
موتور موردبحث همانند موتور ملی استاندارد ۱۱۳ اسب بخار قدرت در دور ۶ هزار و ۱۵۵ نیوتون متر گشتاور در دور ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تولید میکند اما نکته مهم اینکه قدرت این موتور بجای گیربکس ۵ سرعته قبلی موتور ملی از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی راهی چرخهای جلو میشود. از جمله تفاوتهای این موتور در مقایسه با EF7 میتوان به استفاده از سیستم زمانبندی متغیر برای سوپاپهای دود، کاهش دور درجای موتور و بهبود سر سیلندر، پیستون، شاتون، میللنگ و… اشاره کرد. بنا به گفته ایرانخودرو، نتیجه این تغییرات کاهش اصطکاک و بهینهسازی فرایند احتراق است.
تفاوتهای اصلی موتور EF7 و EF7P
تفاوت در مشخصات فنی
همانطور که گفته شد موتور EF7P در دو نسخه تنفس طبیعی و توربو تولید میشود. این موتور به منظور عملکرد بهینه و کاهش اصطکاک درونی قطعات دارای اجزایی جدید از جمله سر سیلندر، پیستونها، شاتون و میللنگ با طراحی و جنس متفاوت است و دور درجای موتور نیز به ۶۵۰ دور در دقیقه کاهش یافته تا استهلاک و مصرف سوخت آن کاهش یابد. همچنین باید دانست سیستم خنک کاری و رادیاتور موتور EF7P نیز تغییراتی داشته که منجر به جابجایی محل نصب منبع انبساط رادیاتور شده است. از نظر ظاهری نیز تفاوتهایی بین دو موتور وجود دارد و تفاوت موتور EF7 با EF7P در این بخش حاکی از بهکارگیری یک کاور پلاستیکی بزرگ با نشان ایرانخودروست.
مقایسه قدرت و گشتاور
بررسی نسخه تنفس طبیعی از موتور EF7P تا حدی گیج کننده است چراکه علیرغم اعلام ایرانخودرو مبنی بر بهبود ۵ تا ۱۰ درصدی بازده این موتور، با بررسی وبسایت ایرانخودرو مشاهده میشود که قدرت و گشتاور موتور EF7 و EF7P هیچ تغییری ندارد. در واقع هر دو موتور در نسخه تنفس طبیعی ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتون متر گشتاور تولید میکنند؛ اما وقتی نسخه توربوی موتور EF7P را در نظر بگیریم موضوع منطقیتر جلوه خواهد کرد. ظاهراً این موتور در نسخه توربو ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند که نسبت به موتور ملی استاندارد بهبود قابلتوجهی دارد. همچنین استاندارد آلایندگی موتور موردبحث نیز به یورو ۵ ارتقا یافته است.
تفاوت در میزان مصرف سوخت و آلایندگی
ایرانخودرو در وبسایت خود اعلام کرده موتور EF7 استاندارد در خودروی دنا پلاس مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی به ترتیب ۹.۵/۵.۸/۷.۲ لیتری در صد کیلومتر دارد درحالیکه مصرف سوخت دنا پلاس با موتور EF7P را ۹.۹/۵.۸/۷.۴ لیتر اعلام کرده و با اینکه تفاوت چشمگیری وجود ندارد اما این ارقام نیازمند بررسی بیشتر و بازبینی توسط ایرانخودرو هستند. از نظر آلایندگی نیز موتور ملی ظاهراً توانایی پاس کردن قوانین آلایندگی سختگیرانهتر را ندارد اما موتور EF7P میتواند استاندارد یورو ۵ را پاس کند.
تغییرات در سیستم سوپاپ و احتراق
بازنگری در اجزایی همچون میللنگ، پیستون، یاتاقان، سر سیلندر، پمپ روغن، سیستم خنک کاری و… باعث شده فرایند احتراق در موتور EF7P بهصورت بهتری صورت گیرد و استهلاک و اصطکاک اجزای درونی موتور کاهش یابد. این امر باعث افزایش بازده موتور شده و درعینحال مصرف سوخت و آلایندگی را کاهش داده است. همچنین شاهد استفاده از تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپها در این موتور هستیم.
تفاوت عملکرد و تجربه رانندگی موتور EF7 با EF7P
نسخه تنفس طبیعی موتور EF7 و EF7P حداکثر گشتاور خود را در دورهای میانی ارائه میکند و به همین خاطر علیرغم وزن نسبتاً بالای خودرویی همچون دنا پلاس کشش قابل قبولی را در جادهها فراهم میسازد. البته نباید انتظار شتاب بالایی را از این سدان داشت چراکه حدود ۱۲ ثانیه طول میکشد تا دنا پلاس EF7P از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. نرمی هر دو موتور تقریباً مشابه یکدیگر است و تفاوت خاصی وجود ندارد و این موضوع درباره سر و صدای تولیدی نیز صدق میکند.
بررسی شتاب و کشش در شرایط مختلف
با وزن حدود ۱۳۲۰ کیلوگرمی، دنا پلاس خودروی نسبتاً سنگینی در کلاس خود محسوب میشود و بنابراین نباید از موتور تنفس طبیعی EF7 و EF7P انتظار شتاب گیری بسیار خوبی را داشت اما زمانی که موتور دور بگیرد کشش مناسبی را فراهم خواهد کرد و با بالا نگه داشتن دور موتور در گردنهها و سربالاییها میتوان کشش قابل قبولی را شاهد بود. هر دو موتور حداکثر گشتاور خود را در بازه وسیعتر ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ فراهم میسازند و برخلاف موتورهای XU7 و TU5 میتوان از حداکثر گشتاور آنها در دورهای متنوعتری استفاده کرد.
مقایسه صدای موتور و نرمی کارکرد
همانطور که گفتیم موتور EF7 و EF7P از نظر صدای تولیدی و نرمی کارکرد تفاوت محسوسی با یکدیگر ندارند اما موتور EF7P به خاطر بهینهسازیهای صورت گرفته، از نظر سر و صدا و لرزش کمی بهتر عمل میکند مخصوصاً اینکه دور درجای آن به ۶۵۰ کاهش یافته است.
مزایا و معایب موتور EF7 و EF7P
حال که با هر دو موتور آشنا شدیم نوبت به بررسی مزایا و معایب آنها میرسد.
مزایای موتور EF7
از جمله مزایای موتور ملی میتوان به عملکرد نرم و کم سر و صدا، ارائه حداکثر گشتاور در دورهای متنوع و کشش مطلوب، مصرف سوخت نسبتاً مناسب، استفاده از تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپ، قطعات و لوازمیدکی فراوان و… اشاره کرد.
معایب موتور EF7
این موتور علیرغم ویژگیهای مثبت خود دارای برخی کاستیها و نقاط ضعف است که شامل مواردی همچون پیچیدگی طراحی، حساسیت نسبتاً بالا به نوع روغن و زمان تعویض آن، گرانتر بودن لوازم و قطعات نسبت به موتورهای دیگر و… خواهد بود.
مزایای موتور EF7P
موتور EF7P به عنوان نسخه ارتقا یافته و بازنگری شده از موتور ملی مزایای بیشتری دارد که شامل بهبود توان و گشتاور تولیدی، کاهش اصطکاک قطعات، بهینهسازی اجزای داخلی از جمله میللنگ سبکتر و سیستم خنک کاری ارتقا یافته، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و… است. این موتور جانشین موتور EF7 عادی شده و در محصولات جدیدتر ایرانخودرو از جمله دنا پلاس، دنا جوانان و ری را بکار میرود.
معایب موتور EF7P
با توجه به اینکه موتور موردبحث از قطعات جدیدتری استفاده میکند و طراحی برخی اجزا تغییر یافته بنابراین دسترسی به این قطعات به راحتی صورت نمیپذیرد و مشکل تأمین برخی قطعات یدکی وجود دارد. همچنین با وجود بهینهسازیهای صورت گرفته، تفاوتی در قدرت و گشتاور تولیدی با موتور EF7 عادی وجود ندارد. به این موضوع باید همان مشکلات موتور ملی استاندارد یعنی قیمت بالاتر قطعات، هزینه تعمیرات بیشتر و… را افزود.
استهلاک، هزینه تعمیر و نگهداری
هزینه سرویسهای دورهای و قطعات مصرفی
بر اساس تجربیات مالکان و پرسوجو از مکانیکها و تعویضروغنیها، هزینه سرویسهای دورهای و قطعات مصرفی هر دو موتور EF7 و EF7P بیشتر از موتورهایی همچون XU7 و TU5 است و این موضوع درباره موتور EF7P توربو بیشتر صدق میکند. در مجموع خریداران دنا پلاس و دنا جوانان با این موتور باید آماده پذیرش هزینههای سرویس و نگهداری بیشتر این موتور باشند.
همچنین بخوانید:
عمر مفید موتور و تفاوت در دوام قطعات
ایرانخودرو مدعی است تغییرات رخ داده در موتور EF7P باعث بهبود بازدهی موتور و کاهش استهلاک قطعات شدهاند و بنابراین انتظار میرود این موتور از نظر عمر مفید و دوام کارایی بهتری داشته باشد هرچند گذر زمان مشخص خواهد کرد که این ادعاها تا چه حد صحیح بوده است.
بهینهسازی و مصرف سوخت موتور EF7P
تغییرات در سیستم ECU و تأثیر آن بر مصرف سوخت
طبیعی است که بهروزرسانی بسیاری از قطعات داخلی یک موتور نیازمند برنامهریزی مجدد ECU خواهد بود و این موضوع درباره موتور EF7P نیز صدق میکند. استفاده از قطعات جدید و بهتر در کنار برنامهریزی دوباره ECU باعث کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و پاس کردن قوانین یورو ۵ شدهاند.
مقایسه موتورهای EF7 و EF7P در مسیرهای شهری و جادهای
در ادامه بررسی تفاوت موتور EF7 با EF7P به عملکرد آنها در شهر و جاده میپردازیم. نسخه تنفس طبیعی هر دو موتور با توجه به وزن بالای دنا پلاس شتاب اولیه نه چندان جالبی را فراهم میسازند اما در سرعتهای بالاتر و با توجه به ارائه حداکثر گشتاور در دورهای میانی شاهد کشش بهتر در جادهها خواهیم بود؛ اما داستان نسخه توربوی موتور EF7P متفاوت است چراکه با قدرت ۱۶۰ اسب بخاری خود شتاب بسیار بهتری را مهیا میسازد و گشتاور ۲۴۰ نیوتون متری هم برای شرایطی همچون سبقتگیری و عبور از گردنهها کاملاً رضایتبخش است.
تجربه کاربران و نظرات درباره موتور EF7 و EF7P
نقاط قوت و ضعف از دیدگاه دارندگان خودرو
موتور ملی از سال ۱۳۸۷ در بازار حضور دارد و در طول این چند سال کاملاً نقاط قوت و ضعف آن آشکار شده است؛ اما موتور EF7P به تعداد کمتری تولید شده و برای بررسی دقیقتر آن به کمی زمان نیاز است. اکثر مالکان خودروهای مجهز به موتور EF7 از نرمی و سر و صدای کمتر آن تمجید میکنند و همچنین به کشش مطلوب آن در جاده و سربالاییها اشاره دارند. البته مالکان توصیه میکنند که حتماً از روغن باکیفیت در این موتور استفاده کرده و تعویض روغن را در موعد مقرر انجام دهند. این موتور در برخی قطعات با مشکل روغنریزی مواجه است که باید نسبت به رفع آن اقدامات فوری را انجام داد. نکته دیگر هم هزینه بالاتر قطعات و دستمزد تعمیرکاران موتور EF7 است که نگرانی برخی مالکان را در پی دارد. تقریباً عمده این موارد درباره موتور EF7P نیز صدق میکند هرچند باید به کمبود برخی قطعات جدید موتور آن اشاره کنیم که به ویژه در شهرهای کوچک میتواند دردسرساز باشد.
نتیجهگیری؛ کدام موتور بهتر است؟
موتور EF7P در هر دو نسخه تنفس طبیعی و توربو بهتر از موتور EF7 خواهد بود. با اینکه قدرت و گشتاور این موتور در نسخه تنفس طبیعی تفاوتی با موتور ملی عادی ندارد اما استفاده از قطعات جدیدتر و باکیفیتتر باعث کاهش اصطکاک و استهلاک قطعات شده و فرایند احتراق نیز بهصورت بهتری صورت میپذیرد. موتور EF7P توربو نیز قدرت و گشتاور بسیار بیشتری دارد و یک سر و گردن بالاتر ظاهر میشود.
آیا موتور EF7P ارزش خرید دارد؟
این موتور جایگزین موتور EF7 استاندارد میشود و بنابراین خریداران ناچار به انتخاب آن خواهند بود. هماکنون دنا پلاس مجهز به موتور EF7P گرانتر از نسخه عادی است و البته باید دانست این خودرو از گیربکس ۶ سرعته دستی و برخی آپشن ها و امکانات بیشتر بهره میبرد و در مجموع میتوان گفت انتخاب آن معقولانه خواهد بود. البته همانند موتور ملی مشکلاتی همچون گران بودن قطعات یدکی و دستمزد تعمیرکار، کمبود برخی قطعات، حساسیت و پیچیدگی بالای موتور و… وجود دارد که خریداران باید به آن توجه ویژهای داشته باشند.
سؤالات کاربران
- آیا موتور EF7P قدرت بیشتری نسبت به EF7 دارد؟
در نسخه تنفس طبیعی قدرت و گشتاور هر دو موتور EF7 و EF7P یکسان اعلام شده اما قدرت و گشتاور نسخه توربوی موتور EF7P بیشتر و برابر با ۱۶۰ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتون متر است.
- تفاوت مصرف سوخت EF7 و EF7P چقدر است؟
مصرف سوخت این دو موتور تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد و در سیکل ترکیبی هر دو حدود ۷.۴ لیتر سوخت مصرف میکنند.
- هزینه تعمیر و نگهداری کدام موتور کمتر است؟
با توجه به اینکه چند سالی از تولید موتور EF7 در کشورمان میگذرد و قطعات و لوازمیدکی آن به وفور در بازار وجود دارد بنابراین هزینه تعمیر و نگهداری آن کمتر خواهد بود. استفاده از قطعات جدید و تغییر در طراحی برخی اجزا باعث شده تعمیر و نگهداری موتور EF7P هزینه بیشتری را طلب کند.
- آیا EF7P مشکل استهلاک بالای EF7 را حل کرده است؟
ایرانخودرو مدعی است با بهروزرسانی بسیاری از قطعات و بهینهسازی برخی موارد از جمله سیستم خنک کاری و توربو توانسته بازده موتور EF7P را بهبود بخشیده و از اصطکاک و استهلاک اجزای آن بکاهد.
- آیا موتور EF7P قابل ارتقا و تقویت است؟
بله در صورتی که این کار توسط شرکتهای متخصص و با رعایت اصول تیونینگ صورت گیرد امکان ارتقا و تقویت موتور EF7P وجود خواهد داشت.
- تفاوت تنظیمات ECU در EF7 و EF7P چیست؟
با اینکه اشاره دقیقی به تفاوتهای ECU دو موتور EF7 و EF7P نشده اما کاهش دور درجا به ۶۵۰، استفاده از قطعات جدید و تغییرات در سیستمهایی نظیر سیستم خنک کاری و… نیاز به برنامهریزی مجدد ECU را ضروری کردهاند.
- کدام موتور برای استفاده شهری و جادهای مناسبتر است؟
موتور EF7P به دلیل کارکرد بهتر، مصرف سوخت و آلایندگی کمتر و همچنین شتاب بسیار بهتر در نسخه توربو گزینه بهتری برای شهر و جاده است.
- آیا موتور EF7P نسبت به موتور EF7 روغنسوزی کمتری دارد؟
ایرانخودرو اعلام کرده موتور EF7P استهلاک کمتر و بازدهی بیشتری نسبت به موتور ملی دارد و مسئله روغنسوزی و مصرف روغن آن نیازمند بررسی بیشتر در درازمدت است و انتظار میرود این موضوع در موتور جدید رفع شده باشد.
Nismo
۱۶ فروردین ۱۴۰۴کی قراره دست از سر این موتورها ضعیف و پراستهلاک بردارین؟
بعد 50 سال هنوز یه موتور جدید نمیتونید درست
R
۱۶ فروردین ۱۴۰۴ساخت موتور الکیه مگه چینیا نمیتونن یه موتور دولیتری بسازن
علی اهواز
۱۶ فروردین ۱۴۰۴مگه این موتور رو ما ساختیم؟😂
حجتاله براهنی
۱۷ فروردین ۱۴۰۴بههرحال مالکیت معنوی این موتور در اختیار ایرانخودرو هست.
دیمن
۱۶ فروردین ۱۴۰۴پس با این همه تفاسیر، به این نتیجه میرسیم که با یه گیربکس شش دنده EF7 همون بازدهی رو به ما میده،
علی
۱۶ فروردین ۱۴۰۴نهایت حقارت و درماندگی این است که موتوری که توی کشور مادر سال ۲۰۲۵ تولید میشه از هیچ نظر توانایی برابری با موتور کرولا ۲۰۰۵ رو هم نداره. !!!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ فروردین ۱۴۰۴اگر موتورهای امروز سایپا و ایران خودرو با موتور برلیانس یا چری سال 2010 مقایسه کنیم هم خجالت آوره
محمد رضا منصوری
۱۶ فروردین ۱۴۰۴دنا پلاس 6 دنده جون سخت تر و بهتره صد در صد
در هر صورت با وضع فعلی ef7p بهتره
حسین
۱۶ فروردین ۱۴۰۴دناپلاس 6دنده تنفس طبیعی خیلی بهترازموتورقدیمی است کندشتاب بالا
مصرف سوخت پایین صدای موتورنرم بادور
نیم هست دوماه 1403صفر خریدم 3000کارکرده عالی امکانات فوله من که راضیم ماشین قبلی پارس بود
سامی محمودیانی
۱۷ فروردین ۱۴۰۴من سورن پلاس ۱۴۰۱ دارم با توجه به اینکه قدرت موتور را میبینم در حالت عادی و با دنده ۵ زمانی که سرعت به ۱۲۰ میرسهنباید دور موتور از ۲ بالاتر بره در صورتی که روی دور موتور ۳ مشخص هست که نیاز به یک دنده دیگر دارد چرا که صدای دور موتور نسبت به سرعت بسیار زیاد است
مممممدد
۱۷ فروردین ۱۴۰۴آقا این شرکتهای ایرانیو با خارجیا اصن مقایسه نکنیم بابا پسرفت کردن
الآن خود ایرانخودرو نتونسته رکورد ۲۰۶ و پارس خودش رو بزنه ماشین ۲۰ سال پیشش
عرفان سپهری
۱۷ فروردین ۱۴۰۴متاسفانه موتور های ef7p به مشکل کم کردن شدید روغن خوردن🤦 طوری که تو سه هزار کیلومتر یک لیتر روغن کم میکنه و این مشکل جدی شده و هنوز ایرانخودرو هیچ تصمیمی برای فراخوان گند کاری که زده نداره 😕،، حالا این به دلیل حذف سایکلون بوده یا روغن ۰ـ۲۰ از کاسه نمد های گیت های سوپاپ نشت میکنه یا چیز دیگه ای هست هنوز معلوم نشده،، در هر صورت نام ef7 به عنوان موتور خوب ایرانی رو با تولید ef7p خراب کرده🥴
علی
۱۷ فروردین ۱۴۰۴مشکل بیشتر از دادن فراخوانه، حرارت زیاد موتور و فاصله کم بین دو تا سیلندر وسطی باعث تشدید گرما میشه و روغن ها هم که کلا مساله داره بنا بر این تبخیر میشه .
هادی
۱۷ فروردین ۱۴۰۴کلی خودتون سئوال و جواب کردین اخرش هیچی بودو واگذار شد به زمان هی میگین عملکردef7p بهتره بعد طبق نوشته خوده شما مصرف سوختش بالاتر هم رفته بعد دوباره هی میاینمیگین توربو قدرت و گشتاورش بیشتره. نه بابا ما فکر میکردیم کمتره.خودتون یه باره دیگه مقاله تونو بخونید خنده تون میگیره.
ضمن اینکه ایران خودرو و سایپا فقط دارن منابع ملی ما و نسلهای اینده ایران رو بخاطر منفعت طلبی عدهای خاص ازبین میبرن.
بااین مدیریت فعلی خودروسازی اگر صنعت خودروسازی مالزی در زمان توقف کامل هم بکنه ما ۵۰سال دیگه هم بهش نمیرسیم حالا به دیگر کشورهای غول خودروسازی کار ندارم. ما دنبال چیزی میگردیم که دیگران سالها پیش بهش رسیدن و خیلی راحت هم دراختیار ما میزارن بازهم هی خودمون رو داریم گول میزنیم. عقلانیتام ارزوست
محمد
۱۷ فروردین ۱۴۰۴سورن پلاس موتور خوبی روشه ولی گیربکس برای این موتور خیلی ضعیفه و در سرعت بالا به موتور و گیربکس فشار میاد و صدای زیادی تولید میکنه اما وضعیت بدنه و رنگ و تجهیزات خودرو بسیار ضعیف هست.چون خودم ۲ ساله سوار میشم نظرم را گفتم.
پارسا
۱۸ فروردین ۱۴۰۴من دنا موتور ef7p دارم
روغن 0w20 میخوره که خیلی گرانه
روغن کم میکنه یعنی روغنش مثل آب شله، سربالایی هم اصلا کشش نداره. دنده اشم بد جا میره موتورef7 بهتره
سامان
۱۹ فروردین ۱۴۰۴مصرف سوخت ترکیبی تویوتا کرولا ۲۰۲۴ تو صد کیلومتر ۴.۵ لیتره اونوقت این ۹ لیتر میسوزونه
ایران خودرو بره گمشه ناموس 😐
حسین
۱۹ فروردین ۱۴۰۴خدایا مارو از شرّ مافیای خودرو و نفت و پتروشیمی و ماشین الات راه سازی و ریلی نجات بده
Alireza
۱۹ فروردین ۱۴۰۴به نظرم بزرگترین ضعفش روغن استفاده 0W20 است
سیاوش
۱۹ فروردین ۱۴۰۴بنده ۳ سال دناپلاس ۵ سرعته با موتور ef7 داشتم و ۲ ماهه که نسخه ۶ سرعته با موتور ef7p رو خریداری کردم . در کل میتونم بگم حس سواری با موتور جدید خیلی بهتر شده ، لرزش و صدای تولیدی در موتور جدید خیلی کمتر شده و موتور بسیار نرم و کم صدا هست ، سرعت بالا با نسخه قدیمی گیربکس روزه میکشید و موتور نیاز به دنده اضافی داشت ولی در این نسخه جدید میتونم با اطمینان بگم در تمامی سرعتها صدایی از موتور در نمیاد و فقط صدای باد داخل کابین هست ، شتاب گیری خیلی بهتر شده ، دنده ها سفت جا میخوره که جالب نیست ، در هر دو موتور بحث کم کردن روغن مطرح هست و باید هواستون به روغن موتور باشه ، در کل تجربه رانندگی با دناپلاس جدید بسیار بهتر شده و برای منکه قبلا همین ماشینم داشتم کاملا تفاوت احساس میکنم ، ایراد بعدی سیستم کنترل پایداری هست که خیلی رو مخ هست. بنظر من بهترین موتوری که ایرانخودرو تولید کرده ef7p هست .