پژو ۲۰۶ یکی از بهترین انتخابهای صنعت خودروی ایران و بطور خاص ایرانخودرو برای مونتاژ در اوایل دهه ۸۰ شمسی بود چراکه خودرویی نسبتاً بهروز محسوب میشد و با توجه به قیمت آن زمان و امکاناتش و تیپهایش میتوانست افراد زیادی را به خود جذب کند؛ اما متأسفانه این خودرو هم همانند اکثر محصولات دیگر ایرانخودرو به مرور زمان با مشکلاتی مواجه شد و در کنار کاهش کیفیت شاهد افزایش قیمت آن بودیم. حالا مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایرانخودرو (ساپکو) در اظهاراتی اعلام کرده است قیمتگذاری دستوری باعث شده ایرانخودرو برای تولید هر پژو ۲۰۶ حداقل چهلوپنج میلیون تومان زیان کند!
آقای عادل پیرمحمدی میگوید اگر اجازه میدادند پژو ۲۰۶ با قیمت تمام شده واقعی عرضه شود این امر باعث افزایش تولید، عرضه و کاهش قیمت این خودرو در بازار میشد و در این صورت نه خودروساز و نه مشتری ضرر نمیکردند. به گزارش ایکوپرس، آقای پیرمحمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) و گرامی داشت روز خبرنگار، در خصوص وضعیت تولید خودروهای اقتصادی در کشور اظهار داشت:
اکنون بهترین خودرو اقتصادی کشور پژو ۲۰۶ است، چراکه این خودرو با قیمت تمام شده پایین کاملاً رقابتی است و میتواند استانداردهای تعیین شده را پاس کند.
این مدیر ارشد ایرانخودرو افزود:
در سال ۱۴۰۰ قیمت تمام شده پژو ۲۰۶ تیپ دو بدون احتساب مالیات بر ارزشافزوده و سود، ۱۶۹ میلیون تومان بوده است که ۱۲ برابر قیمت مصوب سال ۹۰، اما قیمت بازار این خودرو ۲۴۰ میلیون تومان و ۱۹ برابر سال ۹۰ بوده است. در شهریور سال ۹۰ پژو ۲۰۶ تیپ دو حدود ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان قیمت داشت که بهصورت اقساطی هم به فروش میرسید و در این زمان قیمت دلار ۱۱۰۰ تومان بوده است، این در حالی است که در شهریور سال قبل نرخ دلار ۲۶ هزار تومان بوده است.
پیرمحمدی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه پتروشیمی و فلزات مورد استفاده در صنعت خودرو بر مبنای قیمت بورس فلزات لندن تعیین میشود و قیمت هر کیلو ورق فولادی از ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان در سال ۱۳۹۰ با رشد ۳۰ برابری در سال ۱۴۰۰ همراه بوده گفت:
برای تولید چهار عدد رینگ آلومینیومی خودرو حدود ۴۴ کیلوگرم آلومینیوم نیاز است که قیمت آن از هر کیلوگرم ۸۵ هزار تومان به سه میلیون و ۷۴۰ هزار تومان افزایش یافته و با احتساب هزینههای ذوب و ریختهگری و … این قیمت به حدود پنج میلیون تومان افزایش مییابد و با در نظر گرفتن قیمت چهار حلقه لاستیک، قیمت تمام شده چهار چرخ این خودرو به حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میرسد.
مدیرعامل ساپکو با بیان اینکه تأثیر قیمت مواد اولیه در تولید خودرو حدود ۷۰ درصد است اظهار داشت:
کدام صنعت را میتوان سراغ گرفت که قیمت نهادههای تولید آن ۳۰ برابر افزایش داشته اما قیمت مصوب محصول نهایی ۱۲ برابر شده باشد؟ این در حالی است که همین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نسبت به سال ۹۰ از نظر ایمنی و امکانات ارتقا داشته است.
وی در خصوص ملموس نبودن رشد کیفی محصولات ایرانخودرو تصریح کرد:
برنامههای کیفی کاملاً در جریان است، اما تا برای مردم ملموس شود قدری طول میکشد و باید مردم در این خصوص قضاوت کنند. ملاک سنجش کیفیت محصولات ایرانخودرو شاخصهای کیفی اعلام شده توسط مؤسسات غیردولتی مانند ISQI است.
یکی دیگر از مباحث مدنظر مدیرعامل ساپکو رتبهبندی کیفی سازندگان قطعات بود. پیرمحمدی در این خصوص میگوید قبلاً قطعات در رتبههای A تا D تولید میشد که ایرانخودرو هماکنون رتبه D را حذف کرده و در نظر دارد تنها از قطعات گرید A و B استفاده کند. مدیرعامل ساپکو میگوید در شرایطی که ایرانخودرو برای تولید برخی خودروها تا ۷۰ میلیون تومان زیان میدهد مباحث ارتقای کیفیت و بهرهوری را نیز در دستور کار دارد. او میگوید ایرانخودرو در بهمن سال گذشته بیش از ۸۰ هزار خودروی ناقص داشت اما با تلاش شبانهروزی کارکنان و یاری تأمینکنندگان امروز در حال صفر کردن خودروهای ناقص در سراسر کشور است. پیرمحمدی اظهار میدارد در حال حاضر تعداد خودروهای ناقص در تمامی سایتهای تولیدی ایرانخودرو به ۱۱ هزار دستگاه رسیده و تا پایان مردادماه نیز این میزان صفر خواهد شد.
همانطور که میدانید بحران جهانی کمبود نیمهرساناها روی تولید بسیاری از خودروسازان تأثیر گذاشته و مدیرعامل ساپکو نیز دراینباره میگوید:
در صنعت قطعات الکترونیکی عقب هستیم و اگر بین چین و تایوان بحرانی به وجود آید، همه صنایع در جهان دچار مشکلات بسیاری میشوند، زیرا این دو کشور تأمینکنندگان بزرگ قطعات الکترونیکی هستند و در شرایطی که تحریمهای اخیر غرب علیه صنعت خودرو روسیه این کشور را زمینگیر کرده ما در شرایط تحریم و با تلاش صنعتگران کشور به تولید ادامه دادیم.
وی با اشاره به اینکه تحریمها موجب رشد و بالندگی صنعت خودرو در زمینه طراحی و توسعه محصول شده افزود:
این در حالی است که تا زمانی که خودمان طراح خودرو نباشیم، نمیتوانیم عیوب کیفی آن را مرتفع کنیم، اما یکی از دردهای صنعت خودرو در گذشته آن بوده که توسعه محصول نداشته است. ایجاد ارزشافزوده در صنعت خودرو با توسعه محصول و نه مونتاژکاری محقق میشود و با توسعه محصولی که در دور دوم تحریمها اتفاق افتاده طرحهای بهبود کیفیت در خودروهایی مانند تارا و ریرا به ثمر نشسته است.
پیرمحمدی میگوید ایرانخودرو مخالف همکاری با شرکای خارجی نیست اما نمیخواهد مونتاژکار صرف محصولات آنها باشد. این مدیر ارشد اظهار میدارد:
توقف تولید خودروهای ناقص موجب کاهش زیاندهی ایرانخودرو شده و تولید روزانه ایرانخودرو در حالی افزایش یافته که برای تأمین برخی قطعات الکترونیکی و بازسازی خطوط تولید با مشکلات تحریم و تأمین قطعه مواجه هستیم.
او خاطرنشان میسازد:
تا زمانی که در کشور از محصول نهایی حمایت نشود و خام فروشی در اولویت باشد شرایط تولید بهبود نمییابد، مثلاً مواد اولیه با قیمت جهانی در بورس عرضه میشود به جای اینکه با قیمت مناسب و آسان به دست تولیدکننده برسد تا محصول نهایی با هزینه کمتر و قیمت پایینتر تولید شود، اما گاهی قیمت مواد اولیه موردنیاز صنعت خودرو در بورس کالا حتی از قیمت جهانی هم بالاتر است.
مدیرعامل ساپکو به نقش با اهمیت قطعه سازان در تحقق تولید کامل و اهداف امسال ایرانخودرو اشاره کرد و با شمردن اقدامات ساپکو در زمینه داخلی سازی و کاهش ارزبری تولید گفت ۱۰۵ میلیون یورو کاهش ارزبری در سال گذشته رقم خورده است. پیرمحمدی اظهار داشت تنها تأمین یکسوم از قطعات وارداتی خودرو مرتبط با صنعت خودروست و ۳۳ درصد از ارزبری هر خودرو مربوط به قطعه ساز و خودروساز، ۳۰ درصد در حوزه تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی و بخش اصلی نیز ۳۷ درصد در حوزه تأمین مواد اولیه است. در پایان این نشست خبری نیز اصحاب رسانه از بزرگترین انبار مکانیزه کشور در شرکت ساپکو بازدید به عمل آوردند.
حسین
۲۰ مرداد ۱۴۰۱حقوق ها رو کم کنید ، شرکت های زیر مجموعه الکی را جمع کنید ، افراد اضافی رو بیرون کنید!
NAVID۰۰۹۸
۲۰ مرداد ۱۴۰۱حسین جان
اینهایی که گفتید را اگر اجرا کنند که دیگر انگیزهای برای تولید نیست و اشتغالزایی صورت نمیگیرد 😂🤦♂️!
phonix
۲۰ مرداد ۱۴۰۱بعد موج بیکاری تورم زیاد
انقلاب راه میندازه
بود نبود اقایون به مو بنده
جالب اینجای که آمریکا هیچ غلطی نمی تونه بکنه
از اون سر دنیا نسخه همه رو پیچیده
حق گوی باطل
۲۰ مرداد ۱۴۰۱اگه ۴۵ میلیون داری از جیب دولت و مردم ضرر میدی که خودتو سرپا نگه داری غلط کردی به تولید ادامه میدی!!!
جمع کن بی سواد
پنجم دبستاناتونو معادل مدرک دانشگاهی کردی میای بالا داستان میگی
مزدا
۲۰ مرداد ۱۴۰۱وقتی کلی نیروی سفارشی استهدام میکنید که هیچ تخصصی با خودروسازی ندارند و حقوق های نجومی به مدیرانتون میدید و با این همه امکانات نمیتونید یه خودرو کم مصرف و ایمن بسازید بعد منت سرمون میزارید ضرر میدیم!!!؟
خب به مار چپم
ضرر بده
سعید
۲۲ مرداد ۱۴۰۱داداش ساده ای. دروغ میگن عین چی. اینا نقششونه واسه گرون کردن لگناشون
🔥A.H MOTORS🔥
۲۲ مرداد ۱۴۰۱* پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نسبت به سال ۹۰ از نظر ایمنی و امکانات ارتقا داشته است.*
چرت و پرت محض…
کجاش افزایش داشته؟ بلکه 1000 برابر کاهش داشته است !
وقتی راهنما میزنی ماشین برف پاک کن میزنه کجاش افزایشه!
ehsan
۲۰ مرداد ۱۴۰۱تنها کلمه ای که بعد از خواندن متن به ذهنم رسید ، (( جیره خور !! ))
KSH
۲۰ مرداد ۱۴۰۱اون قسمتی که گفت نسبت به سال 90 پیشرفت تو امکانات رفاهیو ایمنی داشتیم قشنگ موهای تنم سیخ شد
Hl>i
۲۰ مرداد ۱۴۰۱زمزمه گران شدن خودرو به دنبال شکست مذاکرات اتمی
+|<i
دیجی
۲۰ مرداد ۱۴۰۱نه بابا جدی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Reza Waffen SS
۲۰ مرداد ۱۴۰۱پس غلط اضافی میکنید تولید میکنید
رضا
۲۰ مرداد ۱۴۰۱بخدا راضی به ضررتون نیستیم
کرکره ویران خودرو رو بکش پایین
محمد
۲۰ مرداد ۱۴۰۱شاید راست بگن… و هزینه ها بالاتر باشه..
قیمت قطعه شاید بالاتر از این در میاد
اما تقصیر مشتری چیه
خودرو جدید و به روز تولید کنید تا بتونین به قیمت بفروشین…
قیمت ورق
قیمت پلاستیک
قیمت لاستیک
قیمت شیشه
قیمت آلیاژ آلومینیوم
و…
شاید تو خودروی جدید هم همین قیمت در بیاد..
اما نمیخاین زحمت ساخت یه خودروی جدید و خوب واقعی را به خودتون بدید…
۲۰۶ مال اواخر دهه نود هست..
زحمت بکشید یه زحمتی به خودتون بدین.. بهترشا بسازین… اگه نمیتونید … پس ساکت لطفا…
احمدرضا
۲۰ مرداد ۱۴۰۱عزییییزم
اصلا آدم جیگرش کباب میشه واسه مظلومیت صنعت خلاق و مردمی خودروسازی کشور
بخاطر رفاه مردم حاضرن با ضرر کار کنن و از سهم خودشون بزنن تا ما مردم بتونیم بهترین خودروهای روز دنیا رو با حداقل قیمت سوار شیم
خدا حفظتون کنه
به نظرم به جبران این همه معرفت و بزرگی و زیانی که هر روز به خاطر ما مردم بهشون تحمیل میشه قیمت هر 206 برسونیم به 500 میلیون تومن شاید واسه این عزیزان زحمتکش تهش یه دو زار سود بمونه
فرزاد
۲۰ مرداد ۱۴۰۱به اینکار نمیگن تولید کردن بلکه میگن (ری*استارت کر*دن) پس واقعا احسندُم
Mostafa
۲۰ مرداد ۱۴۰۱بی ربط هم نمیگه الان ۲۰۶ قیمت کارخونه ۱۵۰ میلیون هستش
یعنی ۵ هزار دلار
با ۵ هزار دلار کدوم ماشین صفر کیلومتر با رینگ آلومینیومی بهتون میدن
sina7
۲۰ مرداد ۱۴۰۱حضرات مگه نمیگن آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه؟
پس چرا دلارش واسه شما و همون حضرات شده تصمیم گیرنده؟ :)))
حقوق مردم رو هم لابد به دلار میدن که شما حساب کردی ۵ هزار دلار منطقیه!
جدا از همه اینا، کجای دنیا الان ماشین ۲۵ سال پیش تولید میشه که بخواد ۵ هزار دلار هم بابتش پرداخت بشه؟(بماند که با این مسخره بازیای قرعه کشی!!! همین ۱۵۰ میلیونی که شما میگی هم واسه ۹۹ درصد مردم دست نیافتنیه)
رینگ آلومینیومی به چه درد میخوره وقتی ایربگ باز نمیشه و کلی مشکل کیفی دیگه هم وجود داره!
Mostafa
۲۰ مرداد ۱۴۰۱دستمزد کارگر تو ایران کمه چه ربطی به قیمت جهانی آلمینیوم و مواد اولیه دیگه داره
اینکه دولت عرضه دلار در کشور محدود کرده قیمتش رفته بالا چه ربطی به خودرو ساز داره که آلمینیوم با قیمت جهانی میخره ؟
SS
۲۰ مرداد ۱۴۰۱206 هیچوقت رینگ الومینیومی نداشته
207 یه زمانی داشت که برداشتن
جو ندیم
———-
در ضمن من هم با قیمت گذاری دستوری مخالفم و به نظرم خودروسازان “مهترم” هم باید به تولید ادامه بدن
فقط به یک شرط
واردات خودرو بدون عوارض گمرکی و هزینه های اضافی دیگه آزاد بشه و ضررهای خودروسازها هم از این به بعد از جیب مردم داده نشه
اونوقت بازار خودش تصمیم میگیره کی باید بمونه و کی باید بره
Payfast
۲۶ مرداد ۱۴۰۱چون خودروساز خودش داره عرضه دلارو کم میکنه که بیان قوطی کمپوت هاشو بفروشه
aMiRsHaYaN
۲۰ مرداد ۱۴۰۱بخدا لازم نیست تولید کنین که ۴۵ تومن ضرر بزنین.
من از این اینا بدم میاد که منت سر مردم میذارن
Swedish Arrogant Tiger
۲۰ مرداد ۱۴۰۱با فرض راست بودن حرف هات اون 45 تومن رو که به نحو دیگه باز دارید از جیب مردم میگیرید!
جمع کنید بساط تون رو دیگه.
Afg
۲۰ مرداد ۱۴۰۱در سال نود پژو ۲۰۶ رو ۱۳هزار دلار میفروختن به ملت تقریبا پول یک تویوتا کرولا ی پایه
اون موقع یکی شون اعتراض نکرد بگه این قیمت بالاست الان توقع دارن ۳۰ برابر قیمت سال نود بفروشن درحالیکه اکثر سهام ایرانخودرو در اختیار دولت هست ایا درامد مردم هم سی برابر شده؟ایا کسانیکه سال نود یک میلیون حقوق میگرفتن الان سی میلیون حقوق دارن؟بخدا ملت ایران راضی به ضرر شما نیست هرچه زودتر فامیل و اشناهاتونو اخراج کنید در کارخونه روهم تخته
جلوی ضررو هروقت بگیرید سوده
MAHDI
۲۰ مرداد ۱۴۰۱روی تولید بله ضرر میدن اما روی خدمات و تعمیرات و فروش قطعات سود میکنن
البته این سیاست خیلی از کمپانی های دیگه هم هست اما با این تفاوت که جنس به روز تری میدن نه قدیمی
پس متوجه شدید چرا با وجود ضرر (اولیه) بازم دست بردار نیستن و میسازن
محمد
۲۰ مرداد ۱۴۰۱مگه بنگاه خیریه راه انداختی که داری ماشین با ضرر به مردم میدی ؟ ضرر میکنی درشو تخته کن ، دو تا تیم فوتبال ، مدیرانی با حقوق های نجومی ، کلی کارمند و کارگر که الکی تو کارخونه ها بیکار میگردن ، هزاران قطعه ساز سوری که معلوم نیست دقیقا چیکار میکنن بعد صفر تا صد ماشینا چینی ، شما به عنوان یه مونتاژ کار بدبخت با یک بیستم کارمند های فعلیت باید فعالیت کنی نه اینکه بازار ۸۶ میلیون آدم به طور انحصاری دستت باشه و پنج میلیارد دلار زیان انباشته داشته باشی
Sevlan
۲۰ مرداد ۱۴۰۱گل گفتی، زنده باشی!!!!
Si
۲۰ مرداد ۱۴۰۱بچه ها قیمت کاغذ چنده میخوام بدنه رو حساب کنم ببینم راست میگن یا دروغ الان برای محاسبه پیچ های ماشین به قیمت پلاستیک نیاز داریم و برای داخل هم کلا باز پلاستیک
Payfast
۲۶ مرداد ۱۴۰۱A4 دونه تو صادقیه ۱۰۰۰ تومن حراج میکنن پلاستیکی که بسته ۱۰۰ تاییش ۲۰۰۰۰ هزار تومن تو جنت اباد بقیشو نمیدونم اهنگ کیلویی ۵۰۰۰ هزار تومن(موتور)
R@min
۲۰ مرداد ۱۴۰۱تولید ملی که نمی تونه گلیم خودشو از آب بکشه اصلا چرا باید وجود داشته باشه. البته همه می دونیم این حرفا دروغی بیش نیست.
meysam
۲۰ مرداد ۱۴۰۱اینم دوباره یه داستان دیگست برای افزایش دوباره قیمت
Shayan
۲۰ مرداد ۱۴۰۱مقدمه گرون شدن هست…
مهدی
۲۰ مرداد ۱۴۰۱والا این قرعه کشی ها جدا از اینکه واقعا یه توهین مضاعف به مردمه برندش هم معلوم نیست کیا هستن! اولین کار منطقی اینه که درب کارخونه های خودروسازی تخته بشه و حقوق پرسنل رو خود دولت بده اینجور خسارت کمتره. راهکار منطقی بعدی هم اینه که اجازه افزایش قیمت بدن به خودروساز . الان ۲۰۶ رو کارخونه میگه ۱۵۰ اجازه بدن ۲۰۰ بفروشه باز بهتر از ۳۰۰ تومن هست که تقریبا همه مردم دارن با این رقم خرید و فروش میکنن
سامان اذری
۲۰ مرداد ۱۴۰۱دروغ میگن مثل ***
۱۰۰ تومن هم مایه اش نیست ۲۰۶
مطمئن باشید
این پولهایی که چمدون چمدون میفرستن به لبنان و فلسطین از پولهایی که میان رو ماشینها ورمیدارن
مجید
۲۰ مرداد ۱۴۰۱جان مادرتون اینو از تولید خارج نکنین خب بیار هم شما ضرر بدید چی میشه مگه شعار شما دولت فدای ملت نیست
محمد
۲۱ مرداد ۱۴۰۱آره ارواح ننت ، خوب جمع کن فرغون هاتونو بیسواد کی به شما گفته ضرر کنید ، یه روز آخرین مدل ماشینتون میخرم برای لانه مرغهام بعدش هم رسانه ایش میکنن
حسین
۲۱ مرداد ۱۴۰۱سلام
غلط کرده هر پژوه 206 تیپ 2ضرردارد
شما بی خود مدیر شدی شما گوسفند هم نمی توانی بچرانی
این همه خودرو ساز با کیفیت در جهان وجود دارد
شما مدیران خودرویی لایق مرگ هستید
هاشمی
۲۱ مرداد ۱۴۰۱خب تولید نکن عزیز بکش کنار بالاخره مملکت مجبوره ی فکر کنه ما راضی ب ضرر شما ک نیستیمهم ب نفع شما هم ما
یوسفی
۲۱ مرداد ۱۴۰۱ای بابا بخدا مردم راضی به صرر شما نیستن. جمع کنین این بساطتان رو جای دیگه پهن کنید. برید جایی مثل افغانستان که ضرر نکنین. ببینین ن دم ایران رو با این حرفاتون مسخره می کنین میتونین طالبان رو هم سر کار بزارین. ..
محمد
۲۱ مرداد ۱۴۰۱امتیاز اونو واگذار کنین دراطلاعیه دیگه ای مشتری پیدا شده بود 51 درصد اونو میخواست ولی شما قبول نکردین جریان چیه