ایران خودرو

سورن توربو گازسوز، تارا جوانان و رانا اتوماتیک، محصولات جدید ایران‌خودرو تا پایان سال

شروع تحویل ری را از آذرماه

مدیرعامل ایران‌خودرو ضمن اعلام خبر آغاز تولید انبوه ری‌را در آبان و تحویل به خریداران از آذر، از عرضهٔ اولین خودروی هیبریدی داخلی در سال آینده خبر داده است.

مدیرعامل ایران‌خودرو «علیمردان عظیمی» در جدیدترین اظهارات خود، در مورد برنامه‌های این شرکت و محصولات جدید صحبت کرده است. وی با اشاره به راهبر و رویکرد وزارت صمت در کاهش مصرف سوخت خودروها، در رابطه با طراحی و تولید خودروهای برقی و هیبریدی گفته است:

با توجه به این‌که خودروی هیبریدی نیاز به ایجاد زیرساخت ندارد، در حال حاضر اولویت ایران‌خودرو طراحی و عرضه تارا هیبرید است. در حال حاضر در مرحله تکمیل طراحی و نمونه‌سازی پروژه تارا هیبرید هستیم و تا اوایل زمستان امسال، نمونه‌های اولیه این محصول به‌منظور کالیبراسیون در شرایط اقلیمی ایران، وارد جاده‌های ایران می‌شوند.

به گفتهٔ مدیرعامل ایران‌خودرو، از ابتدای سال آینده مراحل صنعتی‌سازی تارا هیبریدی آغاز شده و این خودرو با طی کردن مراحل تجاری‌سازی، سال آینده راهی بازار خواهد شد. عظیمی اظهارت داشته است که با توجه به مدل‌سازی‌های کامپیوتری، این خودرو بدون نیاز به هیچ‌گونه زیرساخت خاصی، بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش مصرف سوخت را فراهم خواهد کرد. علاوه بر این، مدیرعامل ایران‌خودرو خبر از تجهیز تارا به قوی‌ترین پیشرانهٔ داخلی یعنی موتور EFP-TC هم داده است. این موتور که قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتری دارد، ابتدا روی ری‌را و دنا جوانان نصب شد و حالا قرار است تارا هم از این پیشرانه بهره‌مند شود. انتظار می‌رود دنا جوانان و تارا مجهز به موتور EFP-TC که آن‌هم پسوند جوانان خواهد داشت، تا آخر امسال به دست خریداران برسد.

مدیرعامل ایران‌خودرو در مورد تارا جوانان گفته است:

تارا جوانان با موتور پرقدرت EFP-TC به مراحل نهایی توسعه و صحه‌گذاری رسیده و تا بهمن‌ماه امسال به تولید انبوه می‌رسد. این محصول با استفاده از موتور جدید که مشابه موتور ری‌را و دنا جوانان است، به یکی از پرقدرت‌ترین محصولات سدان ساخت داخل تبدیل خواهد شد و می‌تواند رقیب مهمی برای خودروهای مشابه وارداتی باشد.

به گفتهٔ عظیمی، ایران‌خودرو علاوه بر افزایش قدرت و شتاب محصولات خود، به مقولهٔ کاهش مصرف سوخت هم توجه داشته و در همین زمینه، پروژه‌های مختلفی مثل تولید موتور سه سیلندر را در دستور کار دارد. این پیشرانه با اتمام مراحل طراحی و آزمایش، وارد مرحلهٔ صنعتی‌سازی شده است. علاوه بر این، مدیرعامل ایران‌خودرو از توسعهٔ پیشرانهٔ EF7 توربو دوگانه‌سوز هم به‌عنوان اولین پیشرانهٔ پایه گازسوز توربوشارژ داخلی خبر داده است که برای استفاده در سورن در نظر گرفته شده است:

با توجه به این‌که یکی از مشکلات اصلی موتورهای گازسوز، افت توان و گشتاور و نیز کم بودن پیمایش با یک مخزن گاز پر است، با توربو شدن، تمامی این مشکلات در این موتور مرتفع شده و حتی می‌تواند در محصولی مانند دنا که تاکنون نسخه گازسوز آن ارائه نشده نیز به کار گرفته شود.

یکی دیگر از محصولات جدید ایران‌خودرو، رانا اتوماتیک با گیربکس شش سرعتهٔ AMT است که تولید انبوه آن از دی‌ماه امسال آغاز خواهد شد. عظیمی در این رابطه اظهار داشته است:

از مزایای این گیربکس این است که ساختار آن، کاملاً مشابه گیربکس دستی است که به‌طور کامل در شرکت نیرومحرکه از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو داخلی‌سازی شده و با اضافه شدن سیستم کلاچ‌گیری و تعویض دنده رباتیک، به یک گیربکس اتوماتیک تبدیل شده است. مزیت اصلی آن قیمت کم‌تر تولید به‌واسطه داخلی‌سازی و درنتیجه کاهش ارزبری است.

مدیرعامل ایران‌خودرو در اظهارات خود همچنین به آغاز تولید انبوه کراس‌اوور ری‌را از آبان‌ماه و شروع تحویل به خریداران از ابتدای آذرماه هم اشاره کرده و گفته است تمامی تعهدات این خودرو تا پایان سال تحویل خریداران خواهد شد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. هراکلیوس

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (223 ديدگاه)

    سورن توربو گازسوز هیبرید بنزینی برقی وسوخت ذغال سنگ جوانان تا دوسال دیگه رو خط تولید میره

    موافقم 10
    مخالفم 1
  2. نانو

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (152 ديدگاه)

    تارا گازوییلی کی تولید میشه

    موافقم 6
    مخالفم 1
  3. A.R.A.S.H

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (281 ديدگاه)

    دو فرغون جدید به سبد خرید ایران خودرو اضافه شد

    موافقم 6
    مخالفم 3
  4. Sara

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    خدا بداد برسه
    توربو CNG
    گیربکس اتوماتیک نیرومحرکه
    تارا هیبرید
    ریرا آبان تحویل آذر
    ایران و ایرانی همیشه مظلوم واقع شده وگرنه این نقش نیست

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. علیرضا

      ۲۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (253 ديدگاه)

      حق مونه سال ۵۷ وقتی بنز کادیلاک اتش میزدیم باید فکر اینجاش میکردیم

  5. A.R.A.S.H

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (281 ديدگاه)

    ایران خودرو و سایپا فقط با یک اتوماتیک کردن و یک پسوند پلاس و جوانان ۲۰۰،۳۰۰ میلیون میزارن روش میگن بهش اپشن اضافه شده…
    واقعا که

    موافقم 4
    مخالفم 1
  6. علی جردن

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2026 ديدگاه)

    پدال لطفاً از زمان و شرایط ثبت نام محصولات جدید ایران خودرو ری‌را و رانا اتوماتیک پست بزار ممنون

    موافقم 4
    مخالفم 2
  7. Taha Ayoobi

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3920 ديدگاه)

    (با توجه به این‌که خودروی هیبریدی نیاز به ایجاد زیرساخت ندارد، در حال حاضر اولویت ایران‌خودرو طراحی و عرضه تارا هیبرید است.)

    ایران خودرو هم اینو فهمیده 😂

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. علیرضا

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (253 ديدگاه)

    تنها خوبی چینی ها در ایران همین رشت صنعت خودرو سازی داخل از سال ۹۸ تا الان تمام خودرو های از رده خارج مثل پارس ، ۲۰۶ ، تیبا ، ۴۰۵ ، دنا ، پراید از خط تولید خارج شدن و محصولات تقریبا مدرن تری مثل تارا ، شاهین ، ریرا جای گزینشون شدن

  9. Ace

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    بنظرم بهتره در خرید این خودروهای جدید عجله نکرد
    یکم صبر کنیم ببینیم مشکلات احتمالیش چیه و یکی دو سالی رفع ایراد کنن تا بعد
    اگر گیربکس اتومات ظاهرا ساخت داخل با قیمت مناسب رو ماشینا نصب بشه میتونه برا خریدار خوب باشه اما اگه مثل سابق ۲۰۰ بزارن رو ماشین منطقی نیس

  10. hosen

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (431 ديدگاه)

    خدایی چی تو مغز مهندسین ایران خودرو میگذره؟
    توربو گاز سوز دیگه چه کوفتیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا