نسل جدید پیشرانه محبوب خانواده EF ایران خودرو با نام EFP به زودی طی مراسمی رونمایی و به تولید انبوه میرسد و به عنوان قدرتمندترین قوای محرکهای که در حال حاضر در صنعت خودرو ایران تولید میشود، قرار است برای اولین بار بر روی دنا پلاس توربو جدید که امکانات ایمنی و رفاهی بیشتری نسبت به نسخه پیشین دارد نصب شود.
به گزارش ایکوپرس، عادل پیرمحمدی قائممقام توسعه محصول، کیفیت و پروژههای ایران خودرو در خصوص پیشرانه جدید EFP اظهار کرد: این موتور روی خودرو دنا پلاس توربوشارژ جدید نصب خواهد شد که تولید انبوه این خودرو همزمان با تارای سال در دهه فجر امسال آغاز میشود. وی در ادامه بیان کرد:
پیشرانه EFP با هدف بهبود کیفیت محصولات ایرانخودرو در زمینه قوای محرکه، تولید محصولاتی رقابتپذیر با استاندارد روز، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و دستیابی به استانداردهای آلایندگی بالاتر از جمله یورو شش بوده که خوشبختانه گروه صنعتی ایرانخودرو با توسعه خانواده پیشرانه EFP به این اهداف دست یافته است.
پیرمحمدی با اشاره به وجود اشتراک نامی که بین پیشرانه EFP و پیشرانه نسل قبلی EF7 تصریح کرد:
هیچ اشتراکی در بحث قطعات میان این دو پیشرانه وجود ندارد و اکثر قطعات EFP کاملاً از لحاظ طراحی با پیشرانه EF7 قدیمی متفاوت است.
قائممقام توسعه محصول، کیفیت و پروژههای ایرانخودرو در ادامه اظهار کرد: با وجود این تفاوت، پیشرانه EFP به نحوی طراحی شده که سرسیلندر و بلوک سیلندر آن روی خط تولید EF7 امکان تولید داشته باشد. پیرمحمدی با بیان اینکه در نخستین گام، نسخه توربوشارژ پیشرانه EFP روی خط تولید میرود، خاطرنشان کرد: قرار است این قوای محرکه روی خودرو دنا پلاس توربوشارژ جدید با امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر نصب شود. وی در ادامه گفت: بهینهسازیهای صورت گرفته روی این پیشرانه موجب افزایش توان و گشتاور تولیدی موتور EFP نسبت به موتور EF۷ توربو قدیمی شده است.
پیرمحمدی در خصوص تفاوتهای موتورهای EFP با موتور EF7 قدیمی گفت:
قطعات اصلی این قوای محرکه شامل میللنگ، یاتاقانها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنککننده و … آن کاملاً متفاوت بوده که این قطعات با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایرانخودرو و مرکز تحقیقات موتور ایرانخودرو (ایپکو) طراحی شده و با همکاری خوب زنجیره تأمین، تولید انبوه آن آغاز شده است.
وی تصریح کرد:
پیشرانه EFP توربو دارای سیستم پیشرفته زمانبندی متغیر سوپاپها CVVT بوده و طراحی و تولید آن یک دستاورد بسیار بزرگ برای گروه صنعتی ایرانخودرو و همچنین صنعت خودرو کشور آنهم در زمان تحریمها محسوب میشود.
پیرمحمدی عنوان کرد: موتور EFP در حال حاضر قدرتمندترین قوای محرکهای بوده که روی خودروهای تولید داخل نصب شده و محصولات ایرانخودرو با بهرهگیری از این پیشرانه بهروز، پربازده و قدرتمند راه سادهتری را برای ورود به بازارهای صادراتی و همچنین رقابت با خودروهای وارداتی همرده خواهند داشت. به گفته وی، پس از نصب پیشرانه EFP روی خودرو دنا پلاس توربو جدید، ایرانخودرو قصد دارد تا این پیشرانه قدرتمند و بهروز را روی کراس اوور ریرا نیز که سال آینده تولید انبوه آن آغاز میشود نصب کند.
گفتنی است، پیشرانه EFP توربوشارژ دارای چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ و قادر به تولید قدرتی بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب بخار است و ماکزیمم گشتاور آن نیز ۲۴۰ نیوتن متر اعلام شده است. پیشرانه EF7 توربو قدرتی معادل ۱۵۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۱۵ نیوتن متر را تولید میکند. بدین ترتیب موتور EF7 پلاس توربو حدود ۱۰ تا ۲۰ اسب بخار قدرت بالاتر و ۲۵ نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید میکند و همه اینها در شرایطی حاصل شده که مصرف سوخت و آلایندگی آن کاهش و دوام پیشرانه نیز افزایش یافته است.
Sina
۲۶ دی ۱۴۰۱حالا چرا وقتی موتورو بهینه و قوی میکنین از اونور بدنه رو ضعیف میکنین چرا وقتی امکانات یه بخش رو زیاد میکنیین از جاهای دیگه ماشین کم میکنین ترمز عقب رو کاسه ای میکنین و….
DoctoR
۲۶ دی ۱۴۰۱چون قیمت مصوب دنا پلاس زیر 200 میلیون هست از ماشین 5000 دلاری چه انتظاری داری
TESLA
۲۶ دی ۱۴۰۱داش حرفت کاملا درسته که قیمت مصوبش کمتر از ۲۰۰ میلیون هست ، ولی بدبختی اینجاست تو بازار در حال حاضر دنا پلاس توربو اتومات قیمتی در حدود : ۷۲۰ میلیون تومان داره ، یعنی ببین چند برابر قیمتی که براشون تموم شده ( هزینه ساختش ) دارن تو پاچه ملت میکنن 🤦♂️🤦♂️😒😒
(Saeed (peugeot
۲۶ دی ۱۴۰۱به نظرت دست کسی با ۲۰۰ میلیون میرسه …. تو بورس هم فک کنم با کلیه هزینه ها حدود ۴۰۰ میلیون دربیاد …..من نمیدونم این آپشن حذف کردن مسخره چیه ….
لااقل یه چیز درست بدن به مردم
Amir
۲۶ دی ۱۴۰۱توجه به قیمت جهانی خودرو یه چیزه رعایت اصول ایمنی یه چیز دیگس
باید امکانات ایمنی مثل ترمز ها متناسب با قوای فنی ماشین انتخاب شن خودرویی که بیست سال چهار چرخ دیسک بوده و دو ساله کاسه ای شده بحث قیمت جهانیش نیس
بحث سود امسال شونه
شهاب
۲۶ دی ۱۴۰۱موتور EFP فقط ۲۰ اسب بخار از سلف خودش یعنی EF7 قدرت بیشتری داره !!! و حتماً بخاطر همین ۲۰ اسب بخار فیک دنا پلاس قیمتش میلیاردی میشه !!!! ایران خودرو مچکریم !!!
هادی
۷ اسفند ۱۴۰۱به خاطر بازطزاحی کاراییش بسیار بهتر شده، من بررسی شو تو یو تیوب دیدم اصلا انگار یه موتور دیگه است بزرگترن حسنش طراحی مجدد سیستم خنک کننده است و این باعث شده موتور برعکس تیو فایو و ای اف سون در درجه حرارت پایین کار کنه و این اصطحلاک موتور را در طولانی مدت بهبود میده
زیزیگولو
۲۶ دی ۱۴۰۱همه ی کمپانیای دنیا دارن میرن دنبال موتورای هیبریدی و موتورای تمام برقی اونوقت ایرانخودرو زحمت کشیده در پایان عصر تولید موتورای بنزینی بعد از ۱۵ سال موتور EF7 رو یذره تغیر داده و یه منیفولد و یه سر سیلندر از موتور EF7 عوض کرده و تازه منت هم سر مردم میزاره!!! حالا خوبه که موتور EF7 آلمانیه و تولید ایرانخودرو نیستش🤦♂️🤦♂️
AMANTE
۲۶ دی ۱۴۰۱به نظر من با این وضع سوخت، موتور توربو در ایران کاربردی نیست حداقل در داخلی ها که معلوم نیست چقدر با کیفیت باشن. ( چینی ها هم کمی و بیش همینطور. )
ساخت یک موتور تنفس طبیعی یا هیبرید بهترین گزینه هست.
البته الان وقت اش رسیده با اون همه تجربه ایران خودرو :) یک ماشین تمام الکتریک معرفی کنن و زیر ساخت هاش رو درست کنن.
الان با این آلودگی هرکی بتونه زیرساخت ماشین های الکتریکی رو درست کنه و ماشین الکتریک تولید یا وارد کنه برد کرده.
علیx76
۲۶ دی ۱۴۰۱ساخت انجین توربو تو این رنج قدرت، خیلی کم هزینه تر از ساخت یه انجین اتمسفره.
فرضا اگه بخوایم ۱۷۰ اسب رو در نظر بگیریم، باید یه انجین ۲ لیتری با DVVT و VVL و GDI و VIS باشه که اولا خیلی پیچیده میشه موتور، دوما زیر ساختشو ندارن.
اما یه EF7 توربو که جدیدا میخوان VVT روش بذارن، کل تغییراتش محدود میشه به پیستون و شاتون و سیستم سوخت رسانی و خنک کاری.
AMANTE
۲۶ دی ۱۴۰۱مشکل خودروسازی ایران هم دقیقا همینه میخوان با حداقل هزینه کار کنن و ریسک هزینه ی زیاد رو نمیکنن.
اگه قبل معرفی دنا چنین هزینه ی برای یک موتور جدید میکردن الان اون هزینه ها جبران میشد و سود هم میکردن یا اصلا با همکاری سایپا اینکار رو میکرد مثل شرکت های کیا و هیوندای یا رنو و بنز و…. که موتور های مشترک دارن.
RENAULT5
۲۶ دی ۱۴۰۱حرکت خوبیه
اما به نظر من بهترین پیشرانه های ایران رو موتور سازی تیوان میسازه
همایون
۲۶ دی ۱۴۰۱موتورهای این شرکت مشخصاتش چیه؟رو کدوم خودروها عرضه شده؟چندساله این خودروها با موتور تیوان دارن تردد میکنن که کاربرانش ازش جواب مثبت گرفتن و شما میفرمایید بهترین موتورهارو تولید میکنه این شرکت؟درسته تیوان زیرساخت مناسبی داره ولی تا زمانی که محصولاتش به بهره برداری تجاری نرسه و چندسالی تو چرخه مصرف نباشه نمیشه راجع به کیفیتش اظهار نظر کرد.بیامو و بنز نیستش که ندید بگیم موتور خوبی تولید کرده
RENAULT5
۲۶ دی ۱۴۰۱مطمعن باش از موتور پراید ارتقا یافته وtu5بهتره موتوراظ
از تکنولوژی AVL اتریش استفاده کرده
خط تولیدش به روزه وبه قول شما زیر ساخت مناسبی داره
مثل اینکه قراره رو بعضی محصولات سایپا نصب بشه موتورش
mahdi-es17
۲۶ دی ۱۴۰۱همون m15 توربو؟
M15 معمولی؟
M13?
M15با cvvt?
فرید
۲۶ دی ۱۴۰۱چرا تا یه چیز مربوط به ایران میاد وسط همه فحش میدن !!! ترند شده ؟
به نظر من که یه حرکت خوبی زدن و ( واسه ایران خودرو ) پیشرفت خوبیه.
از بین این همه دزدی و فساد بالاخره این در اومده خبرش خدا رو شکر
مهدی موتور
۲۶ دی ۱۴۰۱اینا مظلوم نماییه
مجتبی .
۲۶ دی ۱۴۰۱اگه بااتکا به دانش وتلاش جوونای نخبه وکاردان خودمون بود نه تنها بد نمیگفتیم بلکه تشویق هم میکردیم ولی وقتی همه میدونیم سرتاپای این دوشرکت رانت و ظلم به خریداره وبرا طراحی صندوق ۲۰۶ چند برابر طراحی کل ماشین کلاس یک جهانی صورتحساب میدن فقط …
معین
۲۷ دی ۱۴۰۱اتفاق خوبی تو این مملکت نمیافته خودتو گول نزن
speed-hunter-007
۲۶ دی ۱۴۰۱دنا ظرفیت اینو نداره
Scuderia Ferrari
۲۶ دی ۱۴۰۱این قطار سریع السیر پیشرفت در ایران رو متوقف کنید تا کمی استراحت کنه
همه دنیا از این پیشرفت ۱۰ اسب بخاری شگفت زده شدن
پیشرفت یعنی همین که به اسم موتور جدید ۵۰۰ میلیون بیشتر از جیب مردم بدبخت برداری 😔😔
Siyavash
۲۶ دی ۱۴۰۱به نظرم چیزی به اسم کیفیت راجب این موتور وجود نداشته باشه…از یه موتور ۴ سیلندر توربو ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب گرفتن واقعا فاجعه هست…
پورشه از یه موتور ۶سیلندر تنفس طبیعی۵۱۰ اسب میگیره…کوروت از یه ۸ سیلندرتنفس طبیعی ۶۷۰اسب میگیره…یا همین gt86داخل کشور خودمون.با یه ۴ سیلندر ۲ لیتری ۲۰۰ اسب میگیره که نسل جدیدش ۲۲۰ اسب میگیره،، ولی ما از موتور ۴ سیلندر اونم توربو ۱۷۰ اسب در بهترین حالت میگیریم…وطنم پاره تنم…سرود ملی لطفا….
TESLA
۲۶ دی ۱۴۰۱دنیا داره دیگه با پیشرانه درونسوز خداحافظی میکنه و الکتریکی میشه ، اینا تازه دارن یه موتور ۱۵۰ اسبی رو بهینه میکنن با یه تقویت خیلی کوچیک تا ۲۰ اسب قویتر بشه ( تازه کاش در مورد خروجی پیشرانه ها هم راست میگفتن ، یادمه ۲ سال پیش گروه کارلانچ یه پژو ۲۰۷ tu5 رو روی داینو برد و تو بهترین شرایط یه عددی حدود ۸۴ اسب ثبت کرد ، توجه کنید که کمپانی میگفت ۱۰۵ اسبه 🤦♂️ ) بعد یه چیز دیگه : اینا چرا میخوان موتور یورو ۶ بسازن وقتی که تو ایران بنزین یورو ۴ هم وجود نداره ، در کل به لطف بعضی ها حداقل ۲۰۰ سال از دنیا عقبیم 🤦♂️
AMIN (M.A.S)
۲۶ دی ۱۴۰۱یه اشتباه عجیبی که مردم میکنن همینه
فلان ماشینو بردم داینو فلان قد قدرت داد خیلی کمتر از اعلام شرکت
من نه مدافع دنا و ۲۰۷ هستم نه ازینا خوشممیاد
ولی باید درنظر بگیرید قدرتی که شرکت اعلام میکنه قدرت سر فلایویله
و این قدرت که از فلایویل به چرخا بلوتوث نمیشه
این وسط گیربکس هست دف هست یا تو دف عقبا گاردانم هست
خب همه اینا دارن بخشی از قدرت رو هدر میدن تا به چرخ برسونن
و اتلاف ۲۰ درصدی واسه همچی ماشینایی (مثال خودتون ۲۰۷) با گیربکسای قدیمی همچینم غیر عادی نیس
مگر اینکه منظور شما از داینو این باشه که انجین TU5 اون 207 رو درآورده باشن و مستقیم به داینو وصل کرده باشن که بعید به نظر میاد
توجه هم کنید مثلا BMW یا مک لارن که میگه ماشینم ۶۲۵ اسب قدرت داره بعد ماشینش رو داینو ۶۳۰ تا قدرت داره!!!!! نمیدونم به چه هدفی ولی داره دروغ میگه
و اصلی ترین نتیجش میشه اینکه من با قدرت کمتر میتونم ماشینای هم رده خودمو شکست بدم
نمیخوام بگم هدف شرکت اینه ولی اینکار کار خوبی نیس
و بازم بگم اصلا هدفم دفاع ازین شرکتای داغون نیس
بی خیال اسم
۲۶ دی ۱۴۰۱البته آقا امین
حرفتون رو تا حدودی قبول دارم
ولی این ها همش به بی ام و یا مکلارن مربوط نمی شه
موستانگ GT500 هم به این صورت بود
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.pedal.ir/ford/%25D8%25AA%25D8%25B3%25D8%25AA-%25D8%25AF%25D8%25A7%25DB%258C%25D9%2586%25D9%2588%25DB%258C-%25D8%25B4%25D9%2584%25D8%25A8%25DB%258C-gt500-2020/&ved=2ahUKEwiPzIbxhMz8AhUOhP0HHUi1CfMQFnoECA0QAQ&usg=AOvVaw0ngECoA3fLrWzRCnb4cYyD
و حتی کوروت c8 هم
البته بعدش موتورترند گفت اشتباه شده سره تست داینو
ولی
اینجا سوال به وجود میاد
موتورترند با این همه تجربه
چطور سر تست داینو اشتباه کرده؟
AMIN (M.A.S)
۲۶ دی ۱۴۰۱دوست عزیز بی خیال اسم
بله خیلی از شرکت ها ممکنه اینکارو بکنن
و من گفتم نمیدونم علت دقیق چیه
شاید شرایط تست شرکتا فرق داره و البته نباید از خطای دستگاه غافل شد
و حتی اینکه یه موتور میتونه تو شرایطای مختلف عددای مختلفیو نشون بده
مثلا همین موستانگ GT500 توی این ویدیو که گذاشتید ۷۰۵ تا نشون میده
توی یه ویدیو دیگه که پدال همگذاشته بود ۶۷۰ تا نشون میده اونم تو نسخه با رینگ سبکوزن!
که از این میشه به قدرت ۷۶۰ تایی اعلامی شرکت استناد کرد
ولی بی ام و یا مک لارن و یکی دو شرکت دیگه مدلای پرفورمنسشون تو اکثر تستا قدرتایی خیلی بیشتر از عددای اعلامی دارن و من به عنوان معروف ترین ها صرفا اینارو مثال زدم
و البته اینم بگممنظور از کلمه دروغ توی کامنت بالا اشتباه اعلام کردن هست و من از کلمه نادرستی استفاده کردم
کاش میشد ویرایشش کنم
درباره کوروت و تست موتورترند هم خب خیلی در جریان نیستم
خبرشو خوندم ولی واقعیتش نمیدونم
ظاهرا بعدش اعلام کردن که دستگاهو رو حالت ۴چرخ متحرک گذاشتیم
بی خیال اسم
۲۶ دی ۱۴۰۱آره
اون خبر تست دیگه رو هم خوندم
آره بی ام و یکم بیشتره قدرتش
مکلارن هم همینطور
ولی خب تست داینو به عواملی
مثل
ارتفاع از سطح و …. بستگی داره
احمدرضا
۲۶ دی ۱۴۰۱خب بسلامتی حداقل صد میلیون بابت این موتور اضافه میشه
mahdi-es17
۲۶ دی ۱۴۰۱یجایی مطالعه کردم حد اکثر توانایی تحمل شاستی دنا(همون پژو 405 خودمون) 240 نیوتون متر گشتاور هستش حالا این ها اومدن یه موتور با این قدرت گزاشتن رو این شاستی باید ببینیم در اینده چه مشکلاتی به دنا افزوده میشود (یعنی قراره دنا نصف شده ببینیم تو خیابون 😂)
Mester.cadillac
۱۵ اسفند ۱۴۰۱دوست عزیز اولا شاسی نه شاستی
دوما گیربکس be3 هست که حداکثر ۲۴۰ نیوتون میتونه تحمل کنه و ربطی به پلتفرم نداره
SinaSVJ
۲۶ دی ۱۴۰۱پس بگو چرا دنا پلاس معمولیو رینگ فولادی و ترمز کاسه ای کردین توربو اتومات هم رینگشو کوچیک کردین, ماشین جدید تو راهه میخواین مشتری پیدا شه پس😐
فرزاد
۲۶ دی ۱۴۰۱محصولات دوتا غول مهربون صنعت خودروسازی داخلی میتونستند جزو محبوبترین خودروهای موجود در بازار داخلی باشند اگه قیمتاش چندبرابر از ارزش واقعیشون بالاتر نبود
امیررضا
۲۶ دی ۱۴۰۱سعی میکنم به این موتور و خبر با نیت خوش نگاه کنم ولی نمیتونم. یه پلتفرم چهل و خوردهای ساله، یه موتور داغون، یه گیربکس فنا!! قراره چیکار کنن خدا میدونه
هادی
۲۶ دی ۱۴۰۱من به مدل دنیا قدیمی اپکو دیدم نوشته بود تزریق اب مینکنه تو موتور توربو قدرتش میکنه 200 اسب اینو بی زحمت پدال یه نگاه بنداز ببین واقعا اب تاثیر داره ؟ من سایت خارجی دیدم فقط یه مدل بی ام و سری ام داشت این مورد رو و تاثیر هم داشت و اینکه باعث میشد شاتون ها اسیب نبینه تو فشار توربو
MASOUD 0099
۲۶ دی ۱۴۰۱از نظر من این موتور بدرد نمیخوره من به جای مدیر ایران خودرو بودم می اومدم از ماشین های فرانسوی موتور درست درمون میخریدم که با دوام بالا ساخته شده باشه و بیشتر از ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید کنه ولی کو گوش شنوا 👂👂 متاسفم برای مسولین
محمد
۲۶ دی ۱۴۰۱دنا
دنا پلاس
دنا پلاس توربو
دنا پلاس توربو نیو
دنا پلاس توربو نیو سال
…
گونم از ترند چراغ عقب پیوسته برسیم به لوگو و مشخصات پیوسته که لگن سازان وطنی قراره باب کنن
….
پدال ….پیشرانه محبوب رو خوپ اومدی!
گزینه دیگه ای مگه هست واسه انتخاب ،شاید که محبوب بشه!؟
.
Efبخاطر تولید گرمای زیاد و آلیاژ افتضاح فلزش بسیار اسیب پذیره
خودم به عنوان کسی که چندتاشو تعمیر کردم میگم،قطعاتش به قدری فرسوده میشه که زمان باز و بست انجین نباید ریسک کنی و قطعه قبلی رو علیرغم اینکه سالم هم بوده،باز ببندی
خصوصا پمپ روغن!
Afg
۲۷ دی ۱۴۰۱اینو با سایپا میده؟؟
ستار
۳۰ دی ۱۴۰۱سلام ، واقعا رینگ دنا اتوماتیک کوچک شده؟