یکی از محصولات جدید ایرانخودرو که کمتر موردتوجه قرار گرفت، پژو ۲۰۷ صندوقدار بود. این خودرو طی مراسمی در دیماه سال ۱۳۹۵ همزمان با دنا پلاس رونمایی و فروش آن از اسفند ۱۳۹۶ آغاز شد. اولین سری ۲۰۷ صندوقدار در خرداد ۱۳۹۷ به خریداران تحویل داده شد اما تنها حدود دو سال بعد بیسروصدا و به دلیل نامعلومی از خط تولید ایرانخودرو کنار گذاشته شد. ۱۳۹۹ آخرین مدل این خودرو است ولی بااینحال، هنوز هم نمونههای صفرکیلومتر ۲۰۷ صندوقدار در بازار پیدا میشود. در ادامه این خودرو را بهطور کامل بررسی میکنیم.
معرفی کلی پژو ۲۰۷ صندوقدار
چند سال پس از عرضه پژو ۲۰۶ در کشورمان و موفقیت آن در بازار، پروژه ساخت نسخه صندوقدار این هاچبک محبوب فرانسوی در دستور کار قرار گرفت تا بتواند نظر کسانی که به خاطر صندوق بار کوچک از خرید ۲۰۶ صرفنظر میکنند را هم جلب کند. این نسخه که بعداً ۲۰۶ SD نام گرفت، با هزینه ایرانخودرو و همکاری پژو توسعه پیدا کرد و در سال ۱۳۸۶ معرفی شد. سپس در سال ۲۰۰۸، شعبه برزیلی پژو اقدام به معرفی ۲۰۷ صندوقدار کرد که بر اساس همان ۲۰۶ SD ساخته شده بود. در ایران نیز هرچند ۲۰۶ SD در ابتدا با بیمهری بازار مواجه شد اما رفتهرفته موردقبول قرار گرفت و خریداران خود را پیدا کرد. به همین دلیل، حدود ۱۰ سال بعد ایرانخودرو تصمیم گرفت ۲۰۷ صندوقدار را هم در کشور عرضه کند.
تغییرات پژو ۲۰۷ صندوقدار
۲۰۷ صندوقدار در قسمت جلو کاملاً با نسخه هاچبک یکسان است و تنها تفاوت ظاهری آن همان اضافه شدن صندوق است. بااینحال، برای اینکه نمای عقبی این خودرو از ۲۰۶ SD متمایز شود، ایرانخودرو اقدام به طراحی سپر عقب جدیدی برای آن کرده است. اصلیترین تفاوت این سپر با ۲۰۶ صندوقدار وجود دو مه شکن در طرفین آن بجای یک مه شکن تکی در وسط است. علاوه بر این، یک اسپویلر هم روی درب صندوق نصب شده تا نمای عقبی ۲۰۷ صندوقدار کمی بیشتر از ۲۰۶ SD متمایز شود درحالیکه چراغهای عقب نیز مشابه ۲۰۷ هاچبک با گرافیک متفاوت نسبت به ۲۰۶ هستند.
تجهیزات پژو ۲۰۷ صندوقدار
۲۰۷ صندوقدار در داخل نیز هیچ تفاوت خاصی با ۲۰۷ هاچبک نداشته و از همان طراحی و ویژگیها استفاده میکند؛ بنابراین، در اینجا هم شاهد همان تجهیزات نسخهٔ هاچبک شامل دو ایربگ، کلیدهای کنترلی روی غربیلک فرمان، سیستم تهویهٔ اتوماتیک، نمایشگر لمسی، دیلایت، پنجرههای برقی در هر چهاردر، سنسور دندهعقب، دوربین دید عقب، رینگ آلومینیومی، ترمز ABS و کروز کنترل هستیم. البته این خودرو به فرمان برقی و آینههای جانبی تاشو برقی هم مجهز است که در ۲۰۷ هاچبک وجود نداشتند. از اوایل سال ۱۳۹۸ اما ایرانخودرو رینگ آلومینیومی را از ۲۰۷ صندوقدار حذف کرد و آن را با رینگ فولادی و قالپاق به بازار فرستاد.
پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت پژو ۲۰۷ صندوقدار
۲۰۷ صندوقدار در بخش قوای محرکه هم تفاوتی با همتای هاچبک خود ندارد و از همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری TU5 استفاده میکند که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را به چرخهای جلو تحویل میدهد. البته برخلاف ۲۰۷ هاچبک، نسخهٔ صندوقدار در ابتدا فقط با گیربکس اتوماتیک به بازار عرضه شد. این گیربکس همان نمونهٔ چهار سرعتهٔ اتوماتیک قدیمی پژو است که AL4 نام دارد و چندان خوشنام نبوده است. البته در اواخر تولید ۲۰۷ صندوقدار، نسخهٔ گیربکس دستی آنهم به تولید رسید اما تیراژ آن محدود بود و در حال حاضر در بازار خیلی کم یافت میشود. طبق اعلام ایرانخودرو، ۲۰۷ صندوقدار با گیربکس اتوماتیک بهصورت ترکیبی در هر صد کیلومتر ۷.۳ لیتر بنزین مصرف میکند.
رانندگی و سواری پژو ۲۰۷ صندوقدار
تجربهٔ رانندگی ۲۰۷ صندوقدار تفاوت خاصی با ۲۰۶ SD نداشته و بنابراین کاملاً آشنا خواهد بود. این یعنی در اینجا هم شاهد سواری نرمتر و هندلینگ بهتر نسبت به ۲۰۷ هاچبک به خاطر تغییر در سیستم تعلیق عقب هستیم. در داخل کابین، صدای پیشرانه در دورهای پایین چندان به گوش نمیرسد و هرچند در دورهای بالاتر این صدا بسیار بیشتر میشود اما بازهم خیلی آزاردهنده نخواهد بود. همچنین به لطف وجود ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ با سامانهٔ ABS، قدرت توقف خودرو نیز در این کلاس خیلی خوب ارزیابی میشود. یکی از مشکلات ۲۰۷ صندوقدار اما گیربکس اتوماتیک آن است زیرا این گیربکس چهار سرعتهٔ قدیمی عملکرد چندان خوبی از خود نشان نداده است. اصلیترین مشکل گیربکس AL4 که پس از مدتی استفاده بیشتر خود را نشان میدهد، تقه یا تکان در هنگام تعویض دنده است درحالیکه در هنگام استفاده از حالت تیپ ترونیک یا همان تعویض دندهٔ دستی نیز کُندی آزاردهندهای خواهد داشت. به خاطر همین عملکرد نامطلوب گیربکس، شتاب صفرتاصد ۲۰۷ صندوقدار با گیربکس اتوماتیک از سوی ایرانخودرو ۱۲.۶ ثانیه اعلام شده که حدود یک ثانیه از ۲۰۷ دستی کندتر است.
مزایا و معایب پژو ۲۰۷ صندوقدار
مزایا و معایب خودروهای داخلی را باید با توجه به شرایط و بضاعت صنعت خودروسازی کشور بیان داشت و بنابراین طراحی نسبتاً جذاب و بروزتر نسبت به دیگر خودروهای تولید داخل، تجهیزات نسبتاً مناسب در این بخش از بازار، ترمزهای قدرتمند، پیشرانهٔ کممصرفتر و کماستهلاکتر نسبت به موتور قدیمی XU7 پژو و فراوانی قطعات یدکی و نمایندگیهای خدمات پس از فروش را میتوان ازجمله مزیتهای پژو ۲۰۷ صندوقدار دانست. از سوی دیگر، گیربکس اتوماتیک قدیمی با عملکرد نامطلوب، فضای تنگ صندلیهای عقب مثل کل خانوادهٔ ۲۰۶ و ۲۰۷، کیفیت پایین متریال داخلی و بازار دستدوم ضعیفتر نسبت به ۲۰۷ هاچبک به خاطر توقف تولید هم از اصلیترین معایب این ماشین هستند.
قیمت و رقبای پژو ۲۰۷ صندوقدار
همانطور که گفته شد، پژو ۲۰۷ صندوقدار بعد از مدل ۱۳۹۹ دیگر به تولید نرسید و بنابراین مدتها است که قیمت کارخانهای برای آن اعلام نمیشود. بااینحال، نمونههای صفرکیلومتری که از این خودرو هنوز هم در بازار وجود دارد با قیمتی در حدود ۵۳۰ میلیون تومان به فروش میرسند. اگر موفق به یافتن نسخهٔ دستی این خودرو شوید هم باید چیزی در حدود ۳۸۰ میلیون تومان برای خرید آن هزینه کنید؛ اما صرفنظر از نسخهٔ دستی، ۲۰۷ صندوقدار اتوماتیک با این قیمت خودروهایی مثل دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک را بهعنوان اصلیترین رقبای خود میبیند که هردوی آنها از کابین جادارتر، تجهیزات بیشتر و گیربکس بهتری برخوردار هستند. جک J4 با گیربکس اتوماتیک CVT و قیمت بازار ۵۰۰ میلیون تومانی هم یکی دیگر از رقبای اصلی ۲۰۷ صندوقدار بهحساب میآید.
جمعبندی
بهطورکلی، در اوضاع کنونی بازار خودروی کشور، پژو ۲۰۷ صندوقدار با قیمت بسیار گزافی به فروش میرسد و با این قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک میتواند گزینهٔ بهتری باشد. خاتمهٔ تولید این خودرو و عرضهٔ محدود آن به بازار نیز باعث شده خیلی از خریداران سراغ گزینههای متداولتری بروند تا بعداً در فروش دستدوم دچار مشکل نشوند. همچنین حتی اگر هماکنون یک نمونهٔ صفرکیلومتر ۲۰۷ صندوقدار را بخرید، خودرویی با مدل ۱۳۹۹ خواهید داشت که دو سال از روی آن گذشته است. از سوی دیگر اما اگر خواهان خودرویی خاصتر هستید که خیلی در خیابانها دیده نشود و آن را برای مدتی طولانی نگه خواهید داشت، ۲۰۷ صندوقدار به لطف طراحی جوانپسند و تجهیزات نسبتاً مناسب میتواند گزینهٔ مناسبی باشد.
موارد مثبت
فراوانی قطعات و نمایندگیها
پیشرانهٔ نسبتاً بیآزار
تجهیزات نسبتاً مناسب
طراحی جوانپسند
موارد منفی
کیفیت پایین متریال داخلی
قیمت گران
فضای پای اندک صندلیهای عقب
عملکرد نامطلوب گیربکس
بازار دستدوم ضعیف
مشخصات فنی پژو ۲۰۷ صندوقدار
پیشرانه | TU5P |
حجم موتور | ۱۵۸۷ سیسی |
سوپاپ | ۱۶ |
قدرت | ۱۰۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۲.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۴ لیتر ترکیبی |
طول | ۴,۲۱۱ میلیمتر |
عرض | ۱,۶۶۹ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۵۶ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۴۴۳ میلیمتر |
وزن | ۱۱۵۲ کیلوگرم |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر |
حجم صندوق بار | ۴۰۰ لیتر |
رینگ و لاستیک | ۱۴ اینچی آلومینیومی |
The Grand Tour
۱۳ خرداد ۱۴۰۱جدا اینا با چه رویی همچنان دارن به این وضعیت ادامه میدن؟
تمام جایگشت های ممکن برای تولیدات لگن هاشون داره پیاده میکنن.
206 با یه مدل چراغ و صندوق یه ماشین عرضه میکنن بدون همون چراغ ها یه ماشین دیگه میشه.
یکیش میشه مدل 1401 اون یکی سال 139X توقف تولید شد.
باز اگه نسبت قیمت به کیفیتشون منطقی بود قابل تحمل به نظر میرسید.
نه اینکه 206 سی سال پیش رو با قطعات بی کیفیت چینی و مونتاژ بدتر داخلی به قیمت ماشین های روز با کیفیت مناسب بفروشن.
50 میلیون نهایتا باید لیبل بخورن.
کافر مقدس
۱۳ خرداد ۱۴۰۱خیلی زحمت میکشن تو عکس و رپورتاژ زیبا جلوه ش بدن
طراحی جوان پسند :)))
The Grand Tour
۱۳ خرداد ۱۴۰۱والا با این بلایا سنی جوونیم ولی همین لگن ها توصیف کننده وضعیت سن روانی ماست :)
بعد توی نکات منفی نوشته که متریال ضعیف و قیمت گران و کمبود فضا و ضعف گیربکس و بازار دست دوم
خب کلا از ماشینی که اتاق و مونتاژ و گیربکس و بازارش ضعیف باشه چی میمونه؟
حالا نکات مثبت کمدی پیشرانه بی ازار هم میگذریم ازش
رضا
۱۳ خرداد ۱۴۰۱👎
دیجی
۱۳ خرداد ۱۴۰۱مزایا هرماه 10میلیون گرون میشه معایب اصلا207نیست 2.ایربکش الکی 3. ماشین 20سال پیشه4.قیمتش 17هزاردلاره جمع بندی برای همین لگن مردم سر دست میشکونن
mahdi-es17
۱۳ خرداد ۱۴۰۱دماغ این ماشین از دماغ من بزرگ تره کجاش جوان پسندانست
ممد ژانگولر
۱۳ خرداد ۱۴۰۱بعید بدونم رقیب و معایب در این ماشین بشه پیدا کرد 😎
Mosi
۱۳ خرداد ۱۴۰۱این ماشین زمانی قشنگ بود که هاچ بک بود
باز اگر مثل آدمم صندوق میذاشتن خوب بود
الان این طراحی چیه خدایی:/
TML BN
۱۳ خرداد ۱۴۰۱یک جا خوندم به خاطر زشتی توقف تولید شده یک مدت
سجادی
۱۳ خرداد ۱۴۰۱آفرین به نویسنده با صداقت به همه موارد ماشین اشاره کرده
hssn
۱۳ خرداد ۱۴۰۱بازم این مطالب پرطرفدار…
فقط کاربرات هشت دهنه
۱۳ خرداد ۱۴۰۱این ماشین رو همونایی برای ساخت از ایران خودرو حمایت کردن که صد سال قبل گندم و غلات ایران رو غارت و بلایایی رو وارد ایران کردن
Amin.aj
۱۳ خرداد ۱۴۰۱فقط می تونم بگم از رانا بهتره….
از نظر اپشن هم از 206sd جلوتره
فقط کاربرات هشت دهنه
۱۳ خرداد ۱۴۰۱حالا پات رو توی یه کفش کن و بگو ایران خودرو و سایپا تعطیل بشه لگن ساز هستن که نیستن خب هی دروغ بگو اما ماشین های چینی بلای جان مردم ایران میشن در صورت تعطیلی ایران خودرو و سایپا
علی جردن
۱۳ خرداد ۱۴۰۱207 206 SD runna همه این سه تا یه خودرو هستن ایران خودرو لجای اینکه سپرتازه برای ۲۰۷ صندوق دار طراحی کنه برای کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت محصولات بجای تولید۳ خودرو با چراغ و سپر متفاوت بین این سه تا فق، رانا رو تولید کنه با آپشن ههی بیشتر مثال گیربکس اتوماتیک برای رانا و شیفتر پشت فرمان
فقط کاربرات هشت دهنه
۱۳ خرداد ۱۴۰۱ایرانیان غیر از سمند پرشیا تارا دنا آریسان جیلی چری و غیره انتخاب های دیگه ای مثل خودروهای خارجی ایتالیایی چینی ژاپنی روسی پروتون و غیره دارن چون در خرید و فروش ارز خارجی قاچاق و یا واردات لباس از خارج قطعه سازی تیونینگ و فروش واردات قطعات خودرو و غیره خارجی دست دارن و این ها چی میاره ؟ درآمدی بیشتر از خرید ماشین ۲۵ هزار دلاری شاید با این وضعیت مشتری اول و آخر خودروهایی از ایران خودرو و سایپا یا پارس خودرو و ایلیا خودشون باشن
Shrabnjay061
۱۴ خرداد ۱۴۰۱چه ماشینی گوره خرو به جای خر رنگ میکنند میفروشند. پژو استی رو یه چراغ جلو و چراغ عقب و یه داشپورت عوض میکنند بعد تحویل مردمان ساده دل میدن به جرم پژو ۲۰۷صندوقدار متاسفم براتون من که خرید نمیکنم شاید کسی بره خودنمایی خرید کنه
علی عجم
۱۴ خرداد ۱۴۰۱دلایل نامشخص نیست معلومه!! رانا رو به جاشون معرفی کردن
ماشین باز
۱۴ خرداد ۱۴۰۱به نظرم رئیس ایران خودرو و سایپا برن خیار و گوجه بکارن بهتر از اینه که ماشین تولید کنن
و یه چیز دیگه بدنه ماشین کاغذ قیمت ماشین پول بنز با ایربگ خراب